REKLAMA

O nieukończonym polskim eposie sci-fi

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-09-04 07:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:17 min.
Udostępnij:

Jakub Mikurda opowiada o swoim filmie „Ucieczka na srebrny glob”, który zostanie zaprezentowany podczas 18 Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka eposy science fiction wielka produkcja osadzona w przestrzeni kosmicznej nieprawdopodobne kostiumy i wielki rozmach produkcyjny taki film powstawał w Polsce w połowie lat siedemdziesiątych powstawał, ale nigdy nie został ukończony mowa o filmie na srebrnym globie Andrzeja Żuławskiego, o którym to filmie w swoim dokumencie opowiada reżyser krytyk filmowy Kuba Mikurda dzień dobry witam na antenie witam w poranku dzień dobry witam Karoliną dokument ucieczka Rozwiń » na srebrny glob w reżyserii Kuby kurde, jest do obejrzenia w czasie trwającego od wczoraj festiwalu Docs Against Gravity, którego radio TOK FM jest patronem medialnym już mam przyjemność obejrzeć ten film ten dokumenty bardzo państwu polecam powiedzmy pokrótce o filmie na srebrnym globie Andrzeja Żuławskiego oczywiście to opowiada o tym przez 1,5 godziny w swojej firmie, więc wszystkiego nie powiemy, ale to jest jednak produkcja, która no, gdyby weszła na ekrany kin to całą pewnością byłaby gigantycznym wydarzeniem w Polsce myślę, że byłaby czymś co trafiłoby do kanonów to jest niesamowite że, że dokładnie tym samym czasie na plan wchodzą Andrzej Żuławski druga to tylko schodzi pan w Tunezji w kwietniu 1800 pięćdziesiątego szóstego roku 2 miesiące później zaczną się zdjęcia do następnym lobby oczywiście następnym globie na te Gwiezdnych wojen to jest trochę inne kino science-fiction, a dla Żuławskiego punktem odniesienia był przede wszystkim stan Kubryk 2001 Odyseja kosmiczna z jego ambicjami nie tylko widowiskowymi, ale też filozoficznymi natomiast natomiast w UE, gdyby powstał no to pewnie gdzieś stałby na półce w koło stalkera czy Solaris Andrieja Tarkowskiego z filmów, które też mniej więcej w tamtym czasie nie to się pojawiły, które otworzyły taką epokę poważnego science fiction filmowego takiego takiego konfliktu, który właśnie no nie jest tylko wyłącznie w jak i amerykańskich filmach o inwazji kosmitów z lat pięćdziesiątych rozrywką, ale też pewnego rodzaju wehikułem zestawem rewizytą do zadawania pytań podstawowych, a z drugiej strony z drugiej strony, jeżeli przyjrzymy się im tej wizyty kostium np. o których mówiłem przed wizytą, a to widać wyraźnie, że tutaj też dzieje się coś nowego dlatego, że to jest czy tamtego czasu, a było bardzo czyste to znaczy, jeżeli obejrzymy filmy poprzedzające go z dowolnego miejsca tak naprawdę nas na świecie tutaj widzę przyszłości są niemal sterylne korytarze są jak tam przed chwileczką czyha futerka prawda ich i wyczyściła błysku tak tak w przyszłości ma być sterylna taka czyściutka ogólnokrajowym przed chwileczką ekipa sprzątająca wyszła wycofanego statku kosmicznego natomiast Gwiezdne wojny właśnie, a po to jest pierwszy film, zanim obcy Ridleya Scotta, który robi coś takiego przez przyszłość ma przeszłość to znaczy widać ostatnio naprawdę swoje przeszłe nie one są brudne pordzewiałe powyginane ludzie tam naprawdę od dłuższego czasu funkcjonują i z ławki, żeby coś bardzo podobnego to znaczy to przyszłość tego filmu ma taki właśnie ma taką właśnie faktury to jest taka taka, jaka przyszłość lektura my naprawdę trochę już leżała na nas na półce statki kosmiczne zresztą montowane no bo skąd jest rekwizyty skoro zaś dekoracje w tamtym czasie oczywiście można zbudować część np. zabrać z wysypiska jak migów, a za butelkę wódki od jakiego znajomego wojskowego zmontować z tego jakiś rodzaj pojazdu kosmicznego praw, bo tak to się tam odbywało dzięki temu one wszystkie inne mają właśnie taki rodzaj takiej patyny, a pewnego naturalizmu, czyli takiego ciężaru, który do dzisiaj tego filmu emanuje sprawiała wrażenie, że się nie zestarzał na poziomie na poziomie wizji na poziomie obrazu te skojarzenia został kerem, o których mówiłeś to były ewidentne filmie Kuba Mikurda ucieczka na srebrny glob mogą państwo zobaczyć wiele fragmentów nakręconego materiału filmu niedokończonego filmu Żuławskiego te skojarzenia są bardzo mocno to faktycznie jest byłoby kino bardziej filozoficzne potem zwracać uwagę często na to, że w tym samym czasie powstają Gwiezdne wojny, ale Gwiezdne wojny jednak z szacunkiem to taka przychodów Cannes dzięki temu też Super popularna, a tutaj mamy do czynienia z własnym uniwersum mroczne uniwersum, które może nie byłoby tak spektakularnie popularne, ale całą pewnością byłoby czymś nawet jest przecież ten film inspiruje czymś co co właśnie myślę byłoby na podobnej półce stalker, ale najważniejsze, dlaczego ten film nie został ukończony no to jest to jest pytanie, które zadawałem sobie, a od dawna nie przesadzę jeśli powiem że, odkąd byłem dzieckiem, dlatego że nie do dzisiaj mam na półce i pokaże jutro natomiast jak numer fantastyki wypisy ze zdjęciami z srebrnego globu na opłaty też nr 810 roku wtedy miał 8 lat to tam straszny obraz jakoś tak przestraszyły to znaczy to była fascynująca z drugiej strony było to bardzo nie dla dzieci prawda też, jakby oglądałem wtedy Felix jest wojnę jakieś mieszczański funkcjonował Hayesa można było dostać, ale to było coś zupełnie innego coś bardzo niepokojącego takiego no podskórnie się człowiek tu coś innego się dzieje nie ma natomiast nie wiedziałem oczywiście nie zdają sobie historię całego całego kontekstu to się pojawiło gdzieś ze później, kiedy zacząłem się temu przyglądać oczywiście były pełne oficjalne wersję, aby te oficjalne wersje wersja, którą Żuławski też przedstawiał on w wywiadach, ale jak zwykle bywa okazało się, że to wszystko było bardziej skomplikowane i tak jak Żuławski powiedział kiedyś o całej tej historii, a co ja przyjąłem jako rodzaj mocno, że takiego drogowskazu do tego jak opowiadać on powiedział takie zdanie w następnym globie to jest film, ale to jest też historia o tym filmie to jest historia pewnego życia pewnego kraju, a i było dla mnie jasne że, żeby pełni w sposób pełny opowiedzieć historię srebrnego globu jego powstawania i nie powstania to trzeba te 3 warstwy do filmu włączyć to znaczy rzeczywiście warstwę taką zakulisowo, a co się działo na planie jak zachowała się ekipa nie, o czym tak naprawdę było, ale też rzeczy samego Żuławskiego, bo bardzo trudno wyobrazić sobie w ogóle separację, a Żuławskiego od jego od jego filmów, a dlatego, że na każdym etapie w każdym filmie oczywiście takich badań psychologicznych jak opętanie, które powstaje później, a np. widać dużo wyraźniej te związki między życiem prywatnym, a tym co oglądamy na ekranie następnym obie wydaje się dosyć odległe, bo jednak kosmonauci planeta itd. ale okazuje się, że to wszystko bardzo ściśle się łączy no oczywiście kwestia polityczna to ten powstaje wzniesiono fundamenty 400 siedemdziesiątego szóstego roku prawda Serbia 71006. roku nie jest jednym z tych polskich miesięcy, kiedy wybuchają strajki w Radomiu OFE i Ursusie nie łamie się tak naprawdę nie ta pozytywna narracja całe dekady gierkowskiej od tego momentu zaczyna się jakaś równia pochyła, która skończy się sensy powstaniem Solidarności ostatecznie stanem wojennym prawda, a więc w tempie powstaje bardzo gorącym, a przełomowym momencie, w którym dochodzi do pewnych tektonicznych ruchów na szczytach nie były władzy no jak to często bywa prawdach wydaje się nie wszystkim filmowcom, że ten członkom ekipy, że robią film, że polityka nie dotyczy mnie, że to wszystko dzieje się gdzieś tam daleko w Warszawie oni pracują nie swoje flagi na Wybrzeżu morza Bałtyckiego gdzieś głęboko podziemia kopalni soli i nad tym pracują na pewno się zadłużyli w ten świat przecież to wszystko było totalne opowiadać o tym filmie że ta produkcja była totalna również psychicznie ekipy tak dla praktycznie wszystkich, którzy byli na planie to był jakiś niesłychany doświadczenie i takie doświadczenie konsumując c, a oni, tym bardziej podobnie spodziewali jakiś taki cios może na nich spaść, a skądinąd może nie będę zdradzał jak dokładnie afery to te wszystkie czynniki myślę tutaj splotły natomiast proszę mi uwierzyć, że z 1 strony, jakby kwestia produkcyjna z drugiej strony kwestia osobista kwestia miłosna a, a trzecie kwestia polityczna miały tutaj swoje swoje znaczenie absolutnie jednocześnie jest to opowieść o kosztach prawda o kosztach bycia takim artystą takim reżyserem jak Żuławskiej bycia w ekipie właśnie Andrzeja Żuławskiego tam dużo wypowiada się Andrzej Seweryn, który grał postać Marka uderzyło mnie taki fragment mówi, że zakończył scenę wstał zapytał jak było, że wtedy Żuławski się wściekł, ponieważ oczekiwał, że aktor powinien dać siebie tak wiele, że nie niemożliwe cokolwiek powiedzieć jak maratończyk po przebiegnięciu całego dystansu to niebyła łatwa praca przy tym filmie no nie absolutnie nie była gdzieś, kiedy przyglądałem się temu myślałem o Grotowskim prawda i w ogóle takich może też Kubryk, którym różne rzeczy opowiada jedna z powtarzaniem prawdy i męczenie aktorów lasy dla efektu na pewno Kubrick był tutaj ważnym punktem odniesienia w scenariuszu zresztą jest cytaty oryginalne starał się sypać publika jako motto, jeżeli coś można pomyśleć co można nakręcić my tutaj właśnie okazało się, że nie wszystko co można pomyśleć chyba jednak można kręcić być może nie w połowie lat siedemdziesiątych w Polsce tak tak tak nawet przy tak ogromnej motywacji tak ogromnej ogromnym poświęceniem ze strony ze strony ekipy rzeczywiście miał dla mnie to jest taki moment i też dlatego w ogóle ośmieliłem się jakoś zabrać za Żuławskiego wydaje mi się, że to jest taki moment efekt, w którym jest taki mamy bardzo symptomatyczne jest taki moment, w którym Żuławski już za chwilę stanie się tym Żuławskim, którego z nami zrobi to kolejne filmy, które gdzieś, a ustawiają jego pozycję w kinie światowym natomiast na tym FR na tym etapie jeszcze bardzo wielu mogą się zdarzyć to był taki moment, w którym no to pewne ścieżki jeszcze były dla niego otwarte posępnym globie ścieżka Polska, a na dobre przynajmniej 10 lat się o nich się urwała mało, kto pamięta dzisiaj Żuławski jako ten system Wajdy w ogóle postrzegany jako bardzo następca, że to będzie drugi Wajda prawda, że to będzie tego kalibru, a Polski filmowiec opowiadający o polskich sprawach rzeczywiście te 2 pierwsze filmy zrobione w nich jeszcze w Polsce, a podobnymi ścieżkami jak Wajda chodziły myślę o trzeciej części nocy film okupacyjnym i o diable nie, który dotyczy, a dotyczy polskich rozbiorą owej mierzy się też za bary z tymi trudnymi momentami naszej naszej historii jak robił to Wajda tylko oczywiście na swój własny charakterystyczny sposób ta superprodukcja prawda ten wielki film, który ma budżet porównywalny z potopem prawda wszyscy z państwa znamy potop oglądamy go zawsze Wielkanoc, więc gdzieś tam między jajkiem, jakim marką na piaskową praw, a no, a pasywny blok zniknął nocy nie wiadomo co się z nim coś uwagę od dawna glob nie byłby jednak na Wielkanoc do jaj trochę inne kategorie oba pech powiedz proszę trochę więcej o kulisach powstawania tego filmu czy łatwo było dotrzeć do członków ekipy chętnie twoi rozmówcy zgodzili się na występy i jak się pracowało nad filmem w czasach pandemii zaczęliśmy ten film, a mniej więcej po tym, kiedy, kiedy pojawił się film obraz tylko 2018 wysoka produkcja, a się zaczęła pierwsze kontakty z członkami ekipy mniej więcej 3 lata temu ostatnio niczym rozmawiałem z Andrzejem Sewerynem oraz po raz pierwszy nic o tym też o tym projekcie a i to co było zaskakujące dla mnie to znaczy wydawało mi się, że to będzie film nie to będzie film stosunkowo proste emocjonalnie znaczy będzie się bardziej o, a tym samym następnym globie o tym czy ktoś mógł być o tym czym było science-fiction, jaka była historia, którą starali się opowiedzieć tymczasem, a za z każdym spotkaniem z członkami ekipy okazywało się my fair, że tutaj zatem wszystkim są jakieś niesłychane emocje, a takie emocje, które do dzisiaj nie do końca się rozładowały to znaczy dość powiedzieć, że wśród członków ekipy też nie ma zgody co do tego, dlaczego ten został przerwany w nigdy nie zostało wyjaśnione głosowanie zostało to powiedziane, a zawsze był jakiś spekulacje i każdy z, z którym rozmawiałem o swoją teorię na ten temat 1 mówił to była kwestia cen realna, że ktoś mówił, że ktoś donosi na planie ktoś mówił, że to była kwestia tylko wyłącznie budżetowa ktoś czwarty, że to nie z ławki, jakby sam położył, bo nie wiedział jak skończyć ten film Todda, więc każdy miał swoją swoją wersję, a z drugiej strony to jest takie jak w takim z taką z taką licealny nią referent letnią miłością wazie spotkali się w tym momencie, gdyż wszystko było możliwe większe członków ekipy też miał 20 kilka lat, kiedy robiło ten efekt ten film, a z, jakimi wielkimi marzeniami, a potem pojechał do siebie na pojechał do siebie nic z tego nie wyszło, ale Polak chciałby zadać pytanie, a co było, gdybym gdyby to się udało prawda było gdyby, gdyby to mogło się wydarzyć fantazjuje, że możliwe scenariusze i tu jest bardzo podobnie to znaczy ten film, który przez tak bardzo mocno emocjonalnie zaangażowali weszli całymi całymi sobą, z którym wiązali ogromne nadzieje też mogłoby to poszło świat to nie tylko Żuławski, ale też cała ekipa autorka kostiumów do Włocławka Andrzej Andrzej Seweryn, dla którego to była bardzo nietypowa rola taka bardzo fizyczna, która go w mocno rozbraja jego pewnych efekt konwencji, których aktorskich, które wcześniej funkcjonował, a dla nich wszystkich byłoby to coś co na pewno obejrzycie zmieniło i mam wrażenie, że to ciągle w tej ekipie nie jest takie takie poczucie mnie że, gdyby poszło inaczej być może nasze życie troszeczkę innymi torami by rozwinęło i to mogą państwo zobaczyć poczuć te emocje oglądając dokument Kuba Mikurda pt. ucieczka na srebrny glob opowiadającym o niedokończonym filmie na srebrnym globie Andrzeja Żuławskiego film jest do obejrzenia na czasie trwającego festiwalu Docs Against Gravity jutro w niedzielę o godzinie osiemnastej pierwsza prezentacja tego filmu premiera prawda tak powiedziałeś tak festiwalowa premiera, więc emocje są duże emocje są dużo będzie nie jedyny moment nie jedyny czas, kiedy ten film będzie można zobaczyć co więcej gratka w piątek 10września również w ramach festiwalu będzie pokaz filmu na srebrnym globie tego materiału, który jest bezpłatny wstęp w zależności od ilości miejsc komuna warszawska przemili Plater 31 szczegóły znajdą państwo na stronach festiwalu Radia TOK FM jest patronem medialnym tego kulturalnego wydarzenia Kuba Mikurda reżyser krytyk filmowy dziękuję bardzo, za rozmowę dziękuję zapraszam skrót informacji Radia TOK FM ma pani porozmawiamy o tym ile osób jest w stanie pomieścić system azylowy w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA