REKLAMA

O książce Enriquez Mariany "Nasza część nocy"

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-09-04 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:00 min.
Udostępnij:

Gościem Tomasza Stawiszyńskiego był Paweł Matuszek, dziennikarz i autor powieści Enriquez Mariana "Nasza część nocy".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński wciąż przy mikrofonie z nami jest Paweł Matuszek halo halo dzień dobry częściej słyszeć dzień dobry Super pisarz publicysta autor powieści Kamienna ćma i oni Kronos coś słyszałem, że jakaś nowa twoja powieść szykuje, ale nie wiem czy wolno tu mówić na głos już coś będzie niebawem, ale takie takie nie doszły słuchy dzisiaj także porozmawiamy o innej powieści opowieści nasza część nocy autorstwa Mariana Enric mas argentyńskiej pisarki, której Rozwiń » więcej za moment powiemy w przekładzie Marty Jordan Katarzyna Okrasko ta opowieść układa ukazała nakładem oficyny Echa to jest impreza wydawnictwa czarna owca no, a ja na tę powieść trafiłem w takim miejscu, w którym bardzo często trafiam na jakieś niesamowite książki niekoniecznie takie, które na pierwszych stronach gazet albo portali internetowych są polecane, czyli na Instagramie Pawła Matusiaka po prostu, na którym się różne niesamowicie smakowite rekomendacji od czasu do czasu pojawiają powiem szczerze, że mnie ta lektura no wprawiła w stan osłupienia to znaczy ja naprawdę dawno nie czytałem tak znakomitej powieści w ogóle już tak znakomitej powieści z gatunku szeroko rozumianego horroru literackiego to o bardzo dawno tak rzeczywiście znakomita rzecz i absolutnie wyjątkowa w zasadzie nie wiem czy każe inną książkę podobną do powiek podobną dali raz ze skalą, jakby opowieści to w ogóle coś nieprawdopodobnego obok rozgrywa się np. na przestrzeni prawie 40 lat, bo tam od wczesnych lat sześćdziesiątych prawie dwutysięcznej i bogactwo złożoność tej książki jest jest wręcz onieśmielające czy ten nie, bo o tyle ciekawe, że z 1 strony jest to opisane jak bardzo gęsta taka wizyta, która podmiot mógł powiedzieć wprost poważna ta litera powodującą ważny ważne psychologiczne aspekty życia ani polityczne, bo tak polityczne nauczyć nie da się tego unikać, zwłaszcza w Ameryce Południowej Argentynie to w ogóle i ale z drugiej strony jednak sięga po rozwiązania z literatury rozrywkowej skarbowe, bo takie czysto formalne zagrywki, ale robi to właśnie takim rozmachem głęboko literackim takim takim poważnym ujęciem to jest tak fascynujące i przerażający tak, że to naprawdę no ja muszę powiedzieć, że naprawdę ciarki chodziły po plecach jak tę książkę czytałem jestem dość doświadczonym myślę czytelnikom horrorów widzę horrorów, ale czegoś podobnego dawno naprawdę nie miał w rękach już trochę powiedziała o tym, że rzecz się dzieje w Argentynie Maria Henryka to jest argentyńska pisarka urodzona w 1972 roku mamy też jej tom opowiadań to co utraciliśmy w ogniu wydane w Polsce też dość niedawno, który stał się głośnym i został przetłumaczony na kilkadziesiąt czy kilkanaście ba języków nie na 30 języków został przełożony, o ile pamiętam faktu to było dość, że trzeba samemu za dużo powiedziane, ale oczywiście też dobrze się sprzedał na świecie warto wspomnieć, że jedną z tych opowiadań mocno nawet czy wypowiedź nawiązuje do jednego z tych opowiadań tam jest wydany opowiada on jak dzieciaki zakładają do do takiego domu, który jest powiedzmy sobie nawiedzony, ale to inny sposób niż zwykle, ale bardzo niebezpieczne grozi im ona zostać w g 11 wniosek do powieści, ale rozbudowała tonalne no, a jest to również bardzo jest naprawdę w Krypnie przerażające tak tutaj ten wymiar polityczny jest ciekawy, bo z 1 strony to jest tak jak to jest właśnie książka, która się na przestrzeni kilkudziesięciu lat rozgrywa, więc mamy taką panoramę najnowszych dziejów nie tylko zresztą Argentyny, ale Europa tutaj jest ważnym punktem odniesienia, bo część akcji rozgrywa się w Londynie, ale mamy cały wątek junty argentyńskiej i przemocy która, która w tym kraju hulał jeśli można użyć takiego kolokwialnego określenia w centrum narracji jest dziwna organizacja o nazwie Bractwo tocząca dość upiorne bóstwo ciemność i no chyba nie będzie nadużyciem jeśli tak powiem utylizuje łącząca ogromną liczbę ludzi z wywodzących się z tych biednych zazwyczaj klas społecznych właśnie tak oto czy grupą ale, żeby Acta co się stało tak to rzeczywiście przerażające z 1 strony jest ciekawy sposób, żeby za pomocą oka jednak tworów wyobraźni o o jeszcze po, choć w tej sytuacji odpowiedź choćby, dlatego że funta mordowała ludzi, że ludzie znikali i tonie dziesiątkami, ale setkami tysiącami tam i nie wspomniała, ale zamiast ta sekta wywodzi się złote 23 bardzo bogatej rodziny, która plantatorów, która oczywiście wykorzystanie wyników i też wykład i też bardzo dobrze dogaduje z juntą, bo funta dostarczali ludzi dostarczają ofiary, iż są zadowoleni, bo on dla ruchu da się cieszy, bo znikają wrogowie politycznie a, a w sektorze cieszy, bo ma ofiary które, które zjada ciemność w tle jest czy takim celem tego wszystkiego jest oczywiście jak przystało na dobrą literaturę tego rodzaju pragnienie osiągnięcia nieśmiertelności no bo tam, gdzie ciągle się przewija jako taki motyw przewodni po to, te wszystkie ofiary po to, ten cały kult działa, żeby można było nie umrzeć, więc jest to też takie bardzo archetyp owe mitologiczne powiedziałbym pragnienie obecna od dawien dawna w tekstach żal, ale nikt nie zrobiła tego banalny sposób generalnie jest tak poprowadzone, że łan, który jest głównym jednym z głównych bohaterów jest jest głównym medium dzięki czemu porozumiewają się z ciemnością nie ma wątpliwości że, że ta to ubóstwo ta siła są po rozwiązaniu z czystym szaleństwem jest niemal tak naprawdę oszukuje tak nikt nie podaje żadnych konkretnych danych tylko po prostu chce pożerać jest nienasycony jest czystym szaleństwem jest zaprzeczeniem, ale oni tak widzą w tym jakąś możliwość tak jakby tak, jakby by jedynym sposobem na to żeby, żeby w ogarnąć rzeczywistość było kolejne pytanie czy ta rodzina po prostu ta sekta ma taką obsesję to nieprawdopodobne, a ta ciemność tylko podsyca Unii obsesje i żądają więcej ofiar nikt się również nasycona nigdy nie jest nigdy nie dość ofiar tak tutaj tutaj w ogóle mamy jeszcze wracając do tego wątku panoramy najnowszych dziejów tych ostatnich kilkudziesięciu lat mamy też lata osiemdziesiąte wątek AIDS w tej książce co i cały szereg różnych takich obyczajowo politycznych fragmentów ja zastanawiam się nad inspiracjami autorki, zanim jeszcze przeczytałem kilka rozmów z nią, w których ona opowiadała o tym jacy autorzy byli dla niej najważniejsi oczywiście dla Krafta ta Haładyn Phillipsa Lovecrafta w jakim sensie ta powieść się bardzo kojarzyła i tutaj te tropy są ewidentne, choć mam wrażenie, że dla kraju miałby ciarki czytając nasz Wschodzący, bo to jego powieść już trochę dzisiaj takie powiedziałbym nie to, że się zestarzały się cały czas świetnie czyta, ale już mają taki trochę posmak czegoś, czego pisanego dosyć dawna to jest takie bardzo współczesna nowe, ale ona świetnie o tym mówi, że wiesz, że dla niej Steven King i Clyde barkę to byli tacy 2 autorzy niesamowicie ważny on się w nich zaczytywał w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych jako jako nastolatka i to ją ukształtowało, a zarazem ta cała wielka literatura i Bora Libera amerykańska to jest niesamowity miks rzeczywiście tak mi, że wszystko gra ze sobą ta i jest jednak jest jak drewnem warto powiedzieć, bo co odróżnia literaturę albo językową takiej literatury jak choćby właśnie tak powieść and Gas rzecz w tym, że generalnie literatura rozrywkowa dąży do jakiegoś zaspokojenia poczucia bezpieczeństwa i ich, że jeżeli jednak wymaga to zwykle jest także ona jednak uda się wyjaśnić, dlaczego upraszcza trochę pomaga się z nimi znaleźć to jest zupełnie inaczej wszystkie elementy fantastyczne pomaga, a te pradawne dobrze poukładane bóstwo generalnie cały ten przegląd przez przez banki różne praktyki magiczne czy to ma, więc ceremonialne tam AGH osób wszystko co liga Stal rzuciła Znicza zrobiła po to, żeby tego tak gęsty przerażającym pokazujący, że nie ma wyjaśnienia, a w zasadzie każdy dodatkowy element pogłębia jeszcze konfuzję konfuzja zderzeniu z życiem bez to jest najbardziej rażące wady ksiądz na bardzo bardzo to jakoś wnikliwiej precyzyjnie nazwały rzeczywiście tak jest tu też warto dodać, że tam rzeczywiście widać jej niezwykłą erudycję nie tylko tradycję literacką, ale też taką erudycja filozoficzna ezoteryczne owych tak można być, bo nasze bardzo płynnie w tych tradycjach ezoterycznych zachodnich porusza widać, że naprawdę się na czytała tych rzeczy to niewątpliwie zgłasza w tym wątku londyńskim wydaje się, że akcja i pewne tutaj elementy znane Lou Lou jakieś interesy imprezę tę tradycję określa jasno czy wsparcie z Bayerem tam wszystko to wypływa z tą samą Juan używają różnych technik wyraźnie wyraźnie są teraz techniki właśnie Magdalenie, ale i innym razem właśnie Sybillę, które są pochodne pochodne maggi chaosu nagich osób zbiera i no i seksualność zwróć uwagę jeszcze jedno, że to jest coś co jest co mnie fascynuje w ogóle w literaturze po amerykańskiej gęby nie ma, a zazwyczaj, a tutaj jest ta seksualność jako taki element bardzo takie korzenny bardzo mnie odmłodzone życia i seksualności trzeba mówić o sobie zesłany mówi się pomaga 2 źródeł, że musimy kończyć niestety, ale myślę, że apetyt budziliśmy niewątpliwie państwa na lekturę rozmawialiśmy z Pawłem ma Tuskiem pisarzem i publicystą o książce Marian Enrique nasza część nocy, którą oczywiście bardzo bardzo polecamy, choć na własną odpowiedzialność ta lektura oczywiście to jest ostra jazda Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA