REKLAMA

Zakupy pandemiczne

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-09-04 15:30
Czas trwania:
42:51 min.
Udostępnij:

Ryż, papier toaletowy i mąka. Na te produkty rzuciliśmy się w pierwszych dniach lockdownu. Potem przyszedł czas na drogie wina i zabawki, również te za kilka milionów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry ja nazywam się Marcin Bołtryk, a to jest Puls biznesu do słuchania bardzo źle wspomina też ogląda nie ze względu na niepokój doświadczamy nowej nieprzyjemnej sytuacji również ze względu może właśnie przede wszystkim ze względu na moje zachowanie zupełnie sztampowe porwą odczyta wydawało, że kto kto, ale ja jestem odporny takie zrywy tymczasem popędziłem do sklepu porę cukier papier toaletowy i co do tej pory mam sporo ryżu cukru papieru toaletowego Rozwiń » podnajmują nastawionej zaczął realizować zachcianki trochę z nudów, ale w koszyku zamiast ryżu zaczęły lądować przedmioty, które miały poprawić humor i co mam całkiem pokaźną kolekcję lego to nie jest zły, ale jestem zły na to, że znów zachowałem się sztampowo co proszono podcast o tym co poza mężem kupowaliśmy panem oto jak i dlaczego od kupowania leży przeszliśmy niemal płynnie do realizacji marzeń czy jest to zaskakująca pytam psychologa biznesu panią Agnieszkę zedrą wiem co obserwują co pan dała cały proces chłodna tak naprawdę jako wydział następował na dzień dzisiejszy, ale nie jest aż tak bardzo zaskakujące, dlatego że pan pierwszym, na którą pan mówi to jest moment, w którym właściwie wszyscy byliśmy, a zatrzymani nagła tak zaskoczeni tą sytuacją jak przerażeni, bo tak naprawdę ogromne like, a ja pamiętam sama jak doszło w domu nad dziećmi tak nagle nie mogliśmy wychodzić, a więc pomimo tego zazwyczaj zachowujemy zimną krew staramy się nie ulegać takim nastrojom zewnętrznym bez sprawdzenia czy ma uzasadnienia uderzy oczywiście także no byłam przerażona nie zastanawialiśmy jak to będzie jutro co tak naprawdę spadło na ten świat w tym momencie jest to lęk o życie lęk, o które rzeczywiście zakończyła się księża nawet osoby racjonalne spokojne zazwyczaj wyważona narobiły zapasy żywieniowe tak zapasy te środki czystości co się tylko dało, żeby tak podatnego przetrwać w domu jest to pierwszy mamy moment, w którym człowiek nie wie co się dzieje, więc na pierwszą rzecz to jest ratujemy siebie i zabezpieczamy jakiś tam możliwie najwyższy czas później to mocno powolutku zaczęliśmy analizować chodzi o coraz więcej informacji z zewnątrz zaczęliśmy oswajać sytuacja i gdzieś ten poziom lęku oczywiście się zmienia, a dochowaliśmy się do tego co się dzieje naokoło, więc gotowaliśmy szukać tak naprawdę możliwości bez użycia w tej sytuacji ZUS zaczynało się takie naturalne obserwację siebie swoich dzieci tego jak się w tym wszystkim odnaleźć, bo to też proste nie było w tym mających leciała do wszystkich rodzin przede wszystkim tutaj mamy kilka zjawisk przyprawiła o godzinę zupełnie inaczej przechodzi ten okres zamknięcia pandemii osoby na wsi, które są samotne 12 grupa mocno odczuła 12 grupie było bardzo ciężko natomiast było inaczej na to czas zwrócić uwagę też inaczej te osoby reagowały, chociaż zakupy o wydawanie pieniędzy a jakby kontakt ze światem dlatego osoby, które miały wiele, ale pewny zajęcia w domu pt. dzieci nauka zdalna jak właściwie mamy się rozplanować tej przestrzeni wiele osób narzekało mgła i taki jest także na bardzo małej przestrzeni z nastolatkami, które muszą się uczyć przede wszystkim Senat malutkie dzieci słyszałam o osobach rozmawiałem z osobami promował słuchaj posiedzeń szesnastolatka koło Elbląga trzylatka w tym wszystkim jakaś tam osoba, która musi pracować w domu tak ktoś musi gotować generalnie rzecz biorąc nabył to taki chaos, że tak naprawdę przez ten czas by kolejny musieliśmy znaleźć metoda na to jak w ogóle w tym chaosie poradzić każdy nas sposób szukać tych metod jest chyba właśnie zaczęliśmy wtedy trochę odmrażać pieniądze się odnaleźć inwestycje, które na początku wszyscy pieniądze raczej trzymać przy sobie wydawać ewentualnie te produkty żywnościowe i nagle chyba, zabijając daczy chęć zabicia nudy zaczęliśmy odmrażać powoli inwestycje wydawać na mówiąc kolokwialnie zabawki tak to się zgadza nie do końca ogłaszano korzeń to było takie radzenia sobie z młodą bardzo bym powiedziała, że to było radzenie sobie ze stresem Umer mamy taki bardzo duży stres znak dla wszystkich nas to był stres nie ma co się oszukiwać nawet dla tych, którzy nie odczuli nawet w swoich branżach tak by to było ostre i w tym momencie sądzę, żeby to była nuda, bo tak nawet, siedząc przy domach nie do końca się mówiliśmy tylko tak naprawdę przeżywaliśmy jakiś proces, ale zaczęliśmy odmrażać te środki z różnych są jak przedtem tak po pierwsze, faktycznie dużo osób zaczął odreagowywać stres, czyli dobra sytuacja wygląda także właściwie nie wiem właściwie nie wiem czy to moje życie wydawanie pieniędzy konsumpcja odkładanie to wszystko było, jakby sensowna zaczną patrzeć właściwie nie wiem czy będę żyła no w tym momencie ja nie będę się już tak bardzo zastanawiała no bo właściciele można było tego pojąć tego świata nie my to ja rzeczywiście sobie gdzieś tam za szalej tak naprawdę to jest taki mechanizm ten brak czujemy strasznie tak jak ja chodzili na zakupy często kobiety mają takie też tendencję, że po prostu jesteś zestresowana, bo czujemy się samotna noc będziemy na zakupy, które dają taką chwilową ulgę w tym momencie rzeczywiście tak było, jeżeli chodzi o klocki tak jak rozmawiam zabawki wobec władzy była taka rzeczywiście dzieci lub domach naprawdę rodzice musieli sobie z tym mocno poradzić to było ogromne wyzwania te klocki zabawki to był ratunek to po prostu ratować, żeby tym dzieciom zająć czas z drugiej strony dzieci cały czas były komputera przed ekranami przed elektroniką naprawdę po pandemii mamy bardzo może też wzrost osłabienia wzroku dzieci ogłoszenia stanu zdrowia, jeżeli chodzi nadwagę Pantaleon i wszystko albo też rodzice mieli świadomość tego co się dzieje w tych domach te klocki zabawki jak najbardziej stał się takim towarem bardzo poszukiwanym no tak naprawdę mieliśmy innych zajęć mieliśmy innych możliwości chcę żeby, żeby nawet jeszcze zająć zakupy sieci stały się taką jedyną rozrywką i jedyną szansą na co skoro ładowanie stresu, ale aż na taki mechanizm, żeby w ogóle cokolwiek robić kolejną leczone na podmiotowe później zaczęliśmy oswajać była osób zaczął mówić o tym, że całkowicie przewartościowuje swoje życia i chyba że decyzja ta pandemia bardzo dużym stopniu wpłynęła na takie zachowania społeczne ludzi, ale też na analizę swojego życia w tym wszystkim także analiza wydatków na analizę inwestycji wiele osób, z którymi miałam konta te podpisane tak czytelniku mówiła o tym, że właściwie w pewnym momencie stwierdzili, że oszczędności na koncie to po pierwsze nie są żadnym zabezpieczeniem wiemy jak wygląda sytuacja na lokatach bankowych w tym momencie albo na nas ludzie zdali sobie sprawę, że to nic nie daje pieniądze trzymam kończy, więc ja sobie pozwolę na towar luksusowy towar, który zawsze marzyłem, a przynajmniej te pieniądze z tego konta to oszczędności w jakiś inny sposób zainwestuję ustąpiliśmy też wzrost w momencie sprzedaży np. luksusowych samochodów tak dalej, dlatego że ludzie czuli bezpieczeństwa trzymania swoich środków na konta banku czarno my świadomości już moment, że właśnie niemającego żadnych korzyści materialnych żadna Totalizator mamy inwestycja dodatkowo niebezpieczna jest w tym momencie, jakby poszli też kupowanie zaspokajanie swoich potrzeb właśnie dobra luksusowe, ale też ten drugi mechanizm jest tak, że nie chodziło tylko wyłącznie od naszych obserwacji wynika to inwestycja, ale też o to, że właśnie zmieniły się postawy ludzkie czy ja po prostu zaszalał ja ja po prostu w tym momencie kupię to o tym marzyłam, a ja nie wiem co będzie za tydzień za miesiąc za 2 moi znajomi odchodzą, a właściwie nie wiem czy nie wirus nie złapie po prostu za chwileczkę gdzieś tam smarkacze kolejny wirus kolejna pandemia ludzie zaczynali zupełnie inne podejście, jakby psychicznie jak funkcjonować w tym świecie dzisiaj ten proces trwa pomimo tego, że jesteśmy już tak daleko niektórzy wierzą, że ostatniej prostej, a my ten proces trwa bardzo wiele osób zmieniło w ogóle takie przyzwyczajenia jeśli chodzi o wydawanie pieniędzy, bo swoje funkcjonowanie wielu osób po pandemii powiedział, że zmieniają miejsca zamieszkania właściwy chcą zrobić to, czego się zbierania przykład od kilku lat nie mieli odwagi włącznie z takiej motywacji nocnych w tej chwili to robią kupującym jak nowe rzeczy, które są nie mieli, jakby takiej odwagi kupić, tak więc szalejemy sprzedają nieruchomości wyjeżdżają gdzieś w drugą stronę kraju i mówią słuchaj no po prostu w tej chwili właśnie po pandemii i w tym procesie po prostu robimy, bo nie wiem ile życia będzie trwało ja osobiście sama także dokonała zmian bardzo dużych które, jakby dojrzewałam przez ostatnie lata, ale właśnie tam także ten moment wpłyną na to, że urządziła miejsce zamieszkania zmieniliśmy rodzinami też swoje życie myślę, że pandemia wielokierunkowo wpłynął na nasze cła, jeżeli chodzi o wydawanie pieniędzy to jesteś taka tendencja kobiet co mogę powiedzieć, że rzeczywiście bardzo dużo wydawaliśmy pieniędzy na ubrania np. bardziej oczywiście taka tendencja będzie zwracał uwagę na ochronę środowiska na to, że rzeczywiście ono powinno się jednak, iż ten minimalizm chociażby właśnie ze względu na środowisko i ta pandemia uświadomiła nam mowę na rzecz galerii handlowych można żyć bez dziesiątej bluzki wiele osób przeniosło się do sieci oczywiście tak wraca dzisiaj np. jedziemy do galerii znów mamy tłumy, ale jest naprawdę ogromna liczba osób, które stwierdziły to już nie jest potrzebna ja już w jakim stopniu tego typu konsumpcji nie potrzebują uprawiać uważa ja poczułam, że można inaczej jak w tej chwili samorozwój i książki jest całkowicie zmieniła się sytuacja np. wielu wydawnictwo ostatnio właśnie majątek także rozmowy właściciele dużych wydawnictw, które ma złożoną oni mają fantastyczny czas, dlatego że na ludzie zaczęli czytać wrócili do czytania książek samorozwój i ten człowiek zaczyna znów stawać centrum nie tylko przedmiot nie tylko o to, że my wydajemy kupujemy, ale także człowiek z całym swoim procesem jego przemiany w tym okresie, więc są procesy, które na pewno w tej chwili trwają wpływają na nas na młodzież dzieci warto obserwować zrozumiemy trochę bardziej patrzymy teraz na realizację takich potrzeb sfery marzeń niż tych takich przyziemnych codziennych potrzeb i pytanie jak ta pandemia się skończy, bo wszyscy liczymy, że to rzeczywiście ostatnia prosta co z tych zachowań z nami zostanie bardzo ciężki do przewidzenia, dlatego że tego typu okres w ogóle w historii świata sprawiają, że człowiek każdy człowiek w jakiś indywidualny sposób podchodzi do tego typu wydarzeń tak naprawdę przeżywamy jedne są społecznie z drugiej strony bardzo, gdy wyłania się wydaje mi się z tego co obserwuję, że część ludzi wróci całkowicie do swoich przyzwyczajeń co w tej chwili widać w galeriach u zapragną znów ta osoba która, jakby nie weszły w ten proces zmiany, że oka nie zatrzymałem się tym czasie pandemii chciałem przeczekać przeczekać, żeby znów wrócić do tego co było no to osoby są ze swoich dawnych zachowań przyzwyczajeń konsumpcyjnych itd. a u nas uważam, że będzie wiele osób tak jak mówię takim mód, które w tej chwili się może bardzo wolno w tej chwili grup nawet na osiedlach, które zrzeszają osoby, którzy przebywają teraz tak mówią zmienia swoje życie mniej konsumuje bardziej idą w kierunku właśnie być niż mieć, więc nie wiemy w jakim procencie się rozłazi się natomiast na pewno duża grupa ludzi zmienił swoje przyzwyczajenia konsumpcyjna czy jest to ostatnia prosta mamy nadzieję natomiast no na ten moment mogłoby jeszcze jedno to też nie jest także wszyscy poszli pływać dobra luksusowe albo drugim grupę ludzi dobranej jest grupa ludzi, która to mnóstwo takich osób, które bardzo mocno zostały dotknięte przez pandemię eksperci pracę straciła możliwości zarobku zostały osoby, które miały ogromne kredyty moment przed pandemią kupowały hotele realizowały swoje marzenia brał ogromne zobowiązania w tym momencie naprawdę wiele osób, które nie otrzymało, która popełniła samobójstwa nie wolno zapomnieć o czymś takim, bo ma ogromny ogromny wpływ na nasze społeczeństwo jest naprawdę duża część społeczeństwa, którą cierpi ta, która w tej chwili będzie bardzo długo wychodziła z tego procesu takiego kryzysu, który mamy i to nie są na pewno osoby, które w tym momencie myślę o tym, żeby kupować dobra luksusowe one walczą z życia ona walczą o przetrwanie stworzenie czegoś nowego o utrzymanie swoich rodzin musimy pamiętać nie zapomina takich osobach, ponieważ no jako społeczeństwo mamy taką tendencję do tego, że dobra minęło idziemy dalej, ale zostawiamy sąsiada, który stał się ofiarą tej sytuacji już samego w sobie chodzi o to, żebyśmy też mimo wszystko w tej chwili pamiętali, że nawet, jeżeli ja mam szansę zrealizować teraz nie wiem, jaką inwestycję kupić dobro luksusowe jak pisze materialnej tak dalej urząd nie zapominał, że tak naprawdę to jest czas, w którym no jako społeczeństwo potrzebujemy też wsparcia wzajemnego zwrócenia uwagi na drugiego człowieka, bo są osoby, które w tej chwili no nie tylko nie mogą sobie pozwolić na inwestycjach zastanawiają się jak jak przetrwać jutro także te osoby na pewno będą konsumował dużo mniej będą jedynie kupowały to co jest potrzebne do życia albo bardzo potrzebowały wsparcia społecznego między duża grupa ludzi, które nie wolno zapomnieć natomiast ta część oczywiście osób, które miały środki odłożone które, jakby nie zostały takimi bezpośrednimi ofiarami finansowymi tego co się działo, a są osoby, które w tej chwili będą inwestowały nie będą otrzymały środków na koncie udział stocznie takie w ogóle poczucie bezpieczeństwa i wychodzi pieniądz dla nas dobrze, ale inflacja, ale po prostu moje pieniądze już właściwie zaraz stracą wartość ja muszę coś kupić, ale nie mogą leżeć tu też obserwuję w tej chwili bardzo szeroko rzeczywiście boimy się 3 lata oszczędności, więc inwestujemy widzimy co się dzieje na rynku nieruchomości w tej chwili na rynku budowlanym ceny idą tak mocno w górę ludzie nie mają poczucia bezpieczeństwa nie jest także my siedzimy mówimy to już wiemy co będzie za rok chyba właśnie jesteśmy cały czas w procesie ciężko przewidzieć co będzie dlatego to jest cały czas proces, który trwamy rozmawiamy jesteśmy troszeczkę czy tak uspokoję nie wiemy jak sytuacja wygląda, ale tak naprawdę to co będzie za rok 23 mą możemy wybrać możemy przewidywać tak naprawdę nikt nas niedawno, że może na organizmach w tej chwili przechodzimy na żywo na pewno jako społeczeństwo można zwrócić uwagę wzajemnie na siebie albo są osoby, które w tej chwili szukają okazji zakupu nieruchomości świetnych samochodów luksusowych złota i tego typu czasem osoby, które w tej chwili walka o chleb jako, że to po prostu szukać równowagi wierzy to po prostu będzie dobrze wzajemnie, kiedy będziemy są współpracować warto też pamiętać o takich grupach jak lekarza szpitala, a ja mam kontakt z osobami, które zarządzają szpitalami oddziałami naprawdę to są osoby, które mówią no to bardzo trudne czasy jego czas narażenia się zastanawiał nie wiem co robić tych pieniędzy tylko czas walki walki o życie ludzkie walczyła o to, żeby spełnić swoją rolę odpowiedzialną, które jesteśmy postawieni mnóstwo ludzi młodych także odeszło tak znowu jesteśmy w takim procesie w tej chwili, które właściwie każdy szuka swoich możliwości na znalezienie swojego miejsca jak jak przed mam jednak rzeczywiście zakupy mówi oka i to jeszcze daje jakąś tam chwilową ulgę drugi zaczyna się tak powiem mu się zastanawiać nad swoim życiem, a trzecie rzeczywiście szuka okazji inwestycyjnej mówi mam dużo środków boję się utrzymać do końca, więc będziemy patrzeć, ale będziemy patrzeć obserwować, ale każdemu z grupą osób, które pani ja pewnie brakuje tego poczucia bezpieczeństwa i wypada życzyć, żeby to poczucie jak najszybciej wróciła bardzo dziękuję pani Agnieszko gościem Pulsu biznesu do słuchania była Agnieszka Zydroń psycholog biznesu bardzo dziękuję część z nas pandemiczne stresy leczył alkoholem w piśmie więcej, ale czy lepiej na to pytanie odpowiedź Izabela Kamińska dziennikarka i edukatorka Winiarska można powiedzieć, że ogólnie faktycznie pijemy więcej jednak, że spojrzy się na szczegółowe dane dotyczące spożycia alkoholu, zwłaszcza wina w Polsce oraz w innych krajach na świecie dodał sytuacja wygląda bardzo bardzo różnie wg różnych badań i statystyk z 1 strony globalnie okazuje się, że sprzedaż alkoholu i tutaj pana zaskoczę zmalała, ale w poszczególnych krajach wzrosła ona bardzo lub też została na różnych etapach naszych lockdownów wsi i naszego strachu przed pandemią stresu z tym związanego i tego wszystkiego co wpływało na naszą chęć zakupów oraz chęć spożycia alkoholu tak tak to wygląda ogólnie, ale zamknięci w domach w Polsce byliśmy, bo chcieliśmy zabić stres być może byliśmy z nudów albo być może byliśmy, dlatego że możemy pić, ponieważ jesteśmy w domu, chociaż pracujemy z pytaniem moje następne zmierza do tego czy byliśmy po prostu piliśmy alkohol czy jednak zaczęliśmy eksperymentować szukać próbować czegoś droższego czegoś lepszego postawiono w pytaniu teza jest słuszna ogólnie zauważyliśmy zdecydowany wzrost sprzedaży wina nie będą mówiła o alkoholu, ale wina roku 2020 oraz w pierwszych miesiącach roku 2021 ten wzrost kontynuowane i dalszą sprzedaż alkoholu wzrosła aż 16%, jakie są tego wyjaśnienia Otóż pan wspomniał w pytaniu, więc po pierwsze, oczywiste jest, że stres powoduje, że chcemy jakoś sobie poradzić z taką niepewnością, która jest związana z zamknięciem siedzeniem w domu nie chodzenie do pracy oraz prawdopodobnie z tym, że przez 4 godziny to musi nagle opiekować się naszymi dziećmi mężem babcią itd. z drugiej strony rozmawiałam z polskimi importerami wina, którzy również zauważyli zaskakujące w ogóle wzrost sprzedaży wina w takim segmencie troszeczkę droższych ciekawszych bardziej może trudniejszych win i uważają, że jest prawdopodobnie związane z tym, że klienci więcej po prostu czytają więcej mają też czasu na zainteresowanie się tym co piją więcej swoją artykułów poszukują być może żądają również jakieś wideo na YouTubie znajdują po prostu czas na to, żeby zainteresować tym co piją lub poczytać o tym co zawsze interesowała się nimi NATO czasu teraz zacznę eksperymentować eksperymenty zaczną się właśnie w kategoriach 6080zł, czyli w tych kategoriach winy nieco bardziej drogich, na które być może wcześniej sobie nie pozwalali, bo też nie mieli czasu, żeby się zainteresować, które z tych w tej kategorii mogłoby się spodobać, a druga odpowiedź jest taka również importerów, z którymi rozmawiałam, że wiele osób orientuje się też w pewnym sensie, że mają pieniądze nie mają sobie z nimi zrobić nie mają na co je wydać oczy co się zmieniło teraz wakacje wszyscy wyjeżdżali bardzo intensywnie korzystali z życia, ale mówimy o czasach pandemii i wówczas faktycznie importerzy zauważyli, że w sumie taką tendencję wśród klientów, że jeżeli mają wydać 80zł na wino, które do tej pory wydawali to w sumie mogą równie dobrze wydać 120150, a nawet 160zł, więc faktycznie również sprzedaż tej takiej kategorii win w okolicach 100150zł zdecydowanie wzrosła importerzy win, o którym pani wspominała przed chwilką czasu tego twardego lockdownu na pewno nie zapomną długo, bo zamknięte restauracje hotele bardzo mocno negatywnie odbiły się na biznesie czy ten wzrost zainteresowania w stronę osób prywatnych zamkniętych domach był w stanie zrekompensować straty restauracyjne stać się wyraża zdecydowanie tak z 2 rodzaj importerów są importerzy, którzy w ogóle współpracują tylko łącznie z restauracjami i ci faktycznie mieli niesamowite problem, ponieważ w momencie, kiedy restauracje funkcjonują wówczas importerze stracili najważniejszy czasem jedyny wręcz kanał sprzedaży z sugestią restauracji oczywiście w pewnym momencie postanowiły zmienić również swoje tryb funkcjonowania i do nosów zaczęły również proponować swoim klientom raz mówię klientom nie goszczą zakupy wina do domu i musiał pan powiedzieć, że jest bardzo ciekawe, że w trakcie pandemii w Warszawie wydano aż 131 zezwoleń na sprzedaż alkoholu na wynos parę restauracją i mniejszą wyczerpano w ogóle limity wydawanych zezwoleń zabrakło większe zezwoleń dla dla sklepów, które również chciałyby takie zezwolenia uzyskać w związku z tym restaurację, chcąc siebie ratować uratował również importerów, dla których był jedynym kanałem sprzedaży i zanotowały wzrost sprzedaży alkoholu nawet z drugiej strony mamy importerów, którzy po prostu współpracę ze sklepami specjalistycznymi lub też sami posiadają swoje własne sklepy i ci importerzy, kiedy z nimi rozmawiano w pierwszych miesiącach pandemii mówi do mnie, że wzrost sprzedaży jest absolutnie niewiarygodne, że to jest wzrost sprzedaży kilkaset procent z 1 strony myślę, że wynika to z tego strachu również ludzi przed zakupami w sklepach wielkopowierzchniowych i ci klienci postanowili częściej chodzić do małych sklepików osiedlowych lub małych sklepów specjalistycznych, gdzie wiadomo było, że spotkamy mniej ludzi, gdzie mieliśmy takie wrażenie, że jesteśmy bezpieczniejsi, a z drugiej strony to spowodowało również wraca do pierwszego pytania spowodował również drożeć klienci wydawali nawet więcej, ponieważ jej nawet zaopiekowanie naprzeciwko nich stała osoba, która wiedziała więcej o winie potrafiła trudno sprzedać w związku z tym kupowali prawdopodobnie więcej lepiej to faktu pandemia troszeczkę nas zredukowała temacie wina na jakim teraz etapie jeśli tak się da tak powiedzieć, że są Polacy jeśli chodzi o tą wiedzą o winie takie świadome spożywanie tego trunku trudne pytanie, ponieważ ta wiedza jest bardzo różna w zależności od tego gdzie przeprowadzimy badanie czy analizę chodzi o to, że zupełnie inna jest wiedza Polaków dużych miastach wiedza Polaków, którzy dużo podróżują inną wiedzę ma młodzież oczywiście dorosła młodzież w przedziale 2030 lat inną wiedzę mają ludzie czterdziesto pięćdziesięcioletnim, którzy te burzliwe czasy picia niebieskich Marie mają już za sobą i teraz mają pieniądze dzięki pandemii czas na odkrywanie nowych horyzontów winnych niewątpliwie również gusta i świadomość wiedza na temat picia wina zmieniła się w trakcie pandemii po pierwsze w związku z tym czas przy rozwiązaniu wstępu specjalistycznych, gdzie wino jest dobierana podnosi Gustaw jest na personalizację zakupów średnio przekłada się nie tylko na sprzedaż, ale też na klientów więcej samoświadomość, a z drugiej strony jeśli zdarzyło się też bardzo ciekawego podczas pandemii, a mianowicie niesamowite popularyzacja kursów online degustacji online warsztatów podczas ruchu musieliśmy wychodzić z domu, kiedy po prostu wysyłane były próbki wina małych buteleczkach i mogliśmy wieczorem spotkać się prowadzący taki kurs czy też takie warsztaty oraz z innymi uczestnikami dowiedzieć czegoś wydaje się, że wcześniej ciasto będzie sobie na takie rzeczy nie pozwala mieć na to czasu w tygodniu czy dwójkę wieczorami, a teraz po prostu w trakcie pandemii takie kursy naprawdę kwitły jeszcze to co jest ważne, że wreszcie w takich kursach mogli uczestniczyć również ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach, a te kursy zazwyczaj były organizowane wcześniej tylko łącznie w dużych miastach, kiedy ja sama zorganizowała pierwsze takie kursy w trakcie pandemii to niesamowite było dla mnie to, że myślę, że 85% uczestników tego kursu to byli ludzie właśnie małych miasteczek, którzy pisali nam na czacie, że i 100 osób nie są też wreszcie mogą wziąć udział w takim kursie dowiedzieć czegoś powinie w związku z tym myślę, że również w trakcie pandemii wiedza ogólnie o winie znacznie wzrosła również przestajemy być tylko łącznie 2 wina napad, czyli prosecco prymityw zaczyna interesować innymi liniami łączącymi różnica między proszę proszę panem skoro mamy większe pieniądze de facto do wydania na wino również zaczynamy pić wino bardziej ambitne sięgamy również powinna, które sią naprawdę drogi, ale mogą być różnego rodzaju inwestycją jakieś powody czy wina bordoskie rozmawiam z importerem win właśnie takiej wyższej półki, który mówił również widzi duży wzrost zainteresowania takimi winami inwestycyjnymi myślę, że to jest również dowód na to, że wiedza Polaków wzrasta w tej dziedzinie jednak zamknięcie w domu podczas lockdownu nie wyklucza, że można sobie po świecie podróżować absolutnie dziękuję za rozmowę naszym gościem była Izabela Kamińska dziennikarka edukatorka Winiarska dziękuję bardzo, docenia on zamknięci w domach szukaliśmy sposobów na Ruda lego taki sposób ma dlatego 2020 rok zalicza jako jeden z najlepszych w historii o tym, że to nie tylko zasługa sposobu, ale szczęścia opowiada Beata Pucek dyrektor marketingu na Polskę Ukrainę kraje bałtyckie swego to prawda rok 2020 dla lego to był bardzo dobry rok na pewno można go połączyć z okresem czy też sytuację pandemiczną jestem w stanie podzielić z panem et Roma cyframi, które pochodzą z naszego podsumowania wyników finansowych i można powiedzieć, że sprzedaż konsumencka, która wzrosła o 21% globalnie w porównaniu z roku poprzedniego jest to rekordowy wzrost historycznego, ale nie tylko sprzedaż zarówno przychody wzrosły nam 13% kolejny zysk operacyjny 19 te znaczące wzrosty odnotowano przy równoczesnych inwestycjach przyszłe inicjatywy rozwojowe co z punktu widzenia marki, ale też firmy myślę jest bardzo zdrową sytuacją to co mogę też dodać na końcu również fakt, że w tym okresie udało nam się globalnie zwiększyć swoje udziały w rynkach szczególnie tych głównych największych, a ostatni punkt tutaj można wspomnieć, że rok obecny czy 2021 jest również kolejnym bardzo udanym rokiem dla marki co nas cieszy, bo też pokazuje, że pandemia była w pewnej formie kołem zamachowym dla nas, ale kolejny rok nie wskazuje na jakiekolwiek zahamowania jeśli chodzi o dynamiczny wzrost, a co się zmieniło lego w tym czasie jak pandemia zmieniła lego jeśli chodzi o same produkty, ale też inne podejście do klienta myślę, że tutaj można wymienić parę czynników i może też nie będzie tajemnicą, że Marka lego oraz ogólnie przemysł związany z produkcją klocków lego to nie jest przemysł oparty na szybkich decyzjach, które skutkują ofertą odpowiednio to są lata pracy nad odpowiednim portfolio i myślę, że tu raczej zadziała pewnego rodzaju splot akcji i trochę szczęścia w nieszczęściu, że tak powiem, gdyż okresie pandemii my wystartowaliśmy z bardzo szeroką ofertą skierowaną do dorosłych, ale również nastolatków z ofertą, która we wcześniejszych latach była rozwijana, ale była rozwijana powolutku z pewną taką trochę nieśmiałością natomiast ostatnie lata to był okres, kiedy świadomie chcieliśmy poszerzyć swoją grupę odbiorców poszerzyć grupę ludzi, którzy na co dzień interesują się budowaniem z klocków lego no i okres zamknięcia okres, gdzie tych alternatyw na spędzanie wolnego czasu było dużo mniej mocno przyczynił się do tego, że właśnie wielu naszych konsumentów, którzy lego z czasów dzieciństwa zapomniało właśnie odkryła nas nowa zainteresowało się i widać, że to zainteresowanie trwa dalej, a my po swojej stronie dokładamy wszelkich starań, żeby ta oferta była jak najbardziej atrakcyjna i właśnie nie tylko skierowana do najmłodszych nie tylko kierowana do dzieci, ale dzisiaj już również do starszych panów tego właśnie te zostały 18 plus z mojego punktu widzenia z punktu widzenia obserwatora pojawiły się najdoskonalsze momencie w momencie, w którym byliśmy zamknięci w domach i najzwyczajniej w świecie się nudziliśmy skoczymy pojawia się alternatywa w postaci kupienia sobie takiego zostało 13 plus, ale rozumiem, że to jest przypadek nie było planowane działania zamkniętym w domach dorosłym oferujemy zostały dla tak myślę, że można powiedzieć, że to był przypadek tak jak powiedziałam trochę szczęścia w nieszczęściu pandemicznym, że nasza chęć wprowadzenia tej konkretnej oferty połączyła się czasem, gdy ta oferta miała najlepsze pole myślę, żeby kiełkować i znali zainteresowanie wśród grupy tak jak pan powiedział 18 plus wyniki rekordowe, o których mówiła pani kilka minut temu nie były możliwe, gdyby ludzie kupowali klocków, jakie postawy w tym okresie zamknięcia w domu cieszyły się największą popularnością, jakiej grupy produktów ludzie chętnie kupowali może zacząć od dzieci jeśli chodzi o dzieci to co zaobserwowaliśmy w tym okresie co było również skorelowane z kanałami sprzedaży, bo wiemy doskonale, że okres pandemii był też okres bardzo dynamicznego rozwoju e-commerce psu portfolio lego dostępne w kanale e-commerce zdecydowanie zyskało na sile wyższy punkty cenowe bardziej zaplanowane zakupy niż impulsowe przy okazji robienia zakupów w supermarkecie zdecydowanie było to widoczne w cyfrach sprzedażowych to co również myślę będzie logiczne, ale też zupełnie nowym doświadczeniem widzieliśmy dużą korelację oferty, która sprzedawała do tego co było dostępne w ramach różnego rodzaju serwisów streamingowych Netflixa HBO, ale również telewizji ludzie siedzą przed telewizorem dzieciaki, siedząc przed telewizorem oglądając jakieś konkretne Serie filmów czy bajek automatycznie szukały takich klocków, które do tej serii nawiązywały, żeby później móc odgrywać scenki bawić się właśnie te historie raz jeszcze nie tylko już oglądając w telewizji tutaj tzw. winie, a wpisowe, czyli mienie nawiązujące do produkcji Disneya, ale również Minecraft tutaj lego Minecraft, czyli linia nawiązująca do znanej gry komputerowej to jest to co na pewno widzieliśmy jako zyskujący na znaczeniu w okresie pandemicznym, a te zestawy dla dorosłych tam zupełnie inne pomysły były realizowane lego art np. czy zestaw, który też nawiązuje do serialu 1 lego France całkiem świeży produkt kupowali sobie dorośli kupowali dla dzieci kupowali dla dzieci tak naprawdę dla siebie no właśnie tutaj to nie jest takie proste, bo jak spojrzymy sobie na linii, które w tym okresie też urosły, które są związane właśnie kontent telewizyjnym czy tak jak powiedziałam idzie treningowym takie linie jak starło się takie linie jak Harry Potter oczywiście lego to są niektóre też widać było bardzo dobrze sobie w tym okresie radziły w ramach tych linii mamy ofertę skierowaną zarówno do dzieci jak dorosły natomiast zdecydowanie tak grupa produktów, które dużo dynamiczniej urosły i widać było, że pandemia im umowa to były produkty dla dorosłych taką linią, która dla nas jest linią ważną pod kątem oferty dla starszej grupy fanów lego, czyli dorosłych jest również linia technik i tutaj szeroka oferta pojazdów różnego rodzaju, zaczynając od wysokich punktów cenowych jak lamborghini sesja to była też oferta, która bardzo mocno się poszerzyła w tym okresie każdy mężczyzna, który miał ochotę sprawić sobie drogi samochód niekoniecznie w wersji rozmiarze naturalnym mógł sobie na taki pozwolić w ramach oferty, która 11 oddaje realistyczne samochody to było właśnie oferta lego także mogę tylko powiedzieć, że ta oferta nasza była bardzo szeroka dla tych fanów, którzy siedzieli bardzo lub przed telewizorem mieli do dyspozycji nasze produkty w ramach dni tzw. IT by ci, którzy byli zainteresowani samochodami z kolei technik, ale również tak jak pan wspomniał lego art trochę inna forma układania klocków lego trochę bardziej w kierunku u puzzli był to kierunek, który też jako nowość został wprowadzony w okresie pandemii i też myślę znała swoich fanów, ale również jest linia o nazwie lego architekcie i to jest linia, która z kolei nawiązuje do pasji podróżowania również bardzo ładnie określił rosła nie można było podróżować natomiast jeśli ktoś marzył o np. podróży do Tokio Dubaju nawet San Francisco taki symboliczny sposób sobie zrealizować tę podróż po prostu trzeba w domu, budując klocków lego to konkretne miasto pani Beata bardzo dziękuję za rozmowę życzę, żebyśmy mogli już dużo bardziej swobodnie podróżować nie tylko budować sobie te miejsca docelowe z klocków dziękuję gościem Pulsu biznesu do słuchania byłaby ataku Psycho dyrektor marketingu na Polskę Ukrainę kraje bałtyckie lego bardzo panu dziękuję no oczywiście zachęcam do budowania klocków lego czy bardzo drogie auto może nas chandra oczywiście o tym czy pandemii zamożniejsi część społeczeństwa częściej korzystała z tego lekarstwa opowiada Maksymilian FUS senator Marek luksusowych aut to co krok oczywiście, że tak ruch jak najbardziej zauważalne zresztą oczywiście w zależności od tego co zresztą możemy sobie w tej kategorii tych Marek luksusowych po prostu kategoryzowanie tak samo mogę powiedzieć, iż od samochodów w tych naszych praw lub osoby PLW widzimy bardzo duży wzrost jest bardzo duże zapotrzebowanie co prawda troszeczkę może być gorzej z tą drugą stronę, bo po prostu przekracza to wcześniejsze jakiś tam wyniki na to, jeżeli chodzi o etyczną stronę lub z sobą no to się nie zmieniło się ten okres pandemicznej to nie jest tak, że nam przeszkodził w sprzedaży czy w zainteresowaniu klientów nie on przeszkodziły ewentualnie w tym, że no mieliśmy zdecydowanie mniejszy kontakt z klientem, które ja uważam, że jest bardzo ważny dlatego, żeby jednak myśleć okej można mieszkać można w internecie obejrzeć dużo rzeczy można też posłuchać można zobaczyć dzisiaj miliony filmów tysiące filmów natomiast to jednak de facto najfajniejsze jest poznać 4 oczy spotkać się z klientem obejrzeć samochód przejechać się także to było jedyne rzeczy tak powiem przeszkoda stron musieliśmy się mierzyć natomiast ten wzrost jak najbardziej był jest odczuwalne zainteresowanie jest bardzo wysokie naszymi markami natomiast uważam, że pełno było dużo mniejsze w poprzednich latach normy, jeżeli chodzi np. Marka ma Klarę jesteśmy trzeci rok już na rynku no i ten trzeci rok jest też taki moment, w którym gdzieś tam czekałem na to, żeby ten wzrost był znaczącą pierwszego to jest to zrozumiały no tak też w sumie jest jednak zainteresowanie się spore myśli pan ten wzrost to jest zasługa takiego naturalnego organicznego wzrostu czy pandemia pomogła w jaki sposób czy pandemia pomogła myślę, że tak może być pomogła tak naprawdę refleksji to znaczy, że klienci troszeczkę zwolni mieli czas na to, żeby usiąść zastanowić się co zrobić jak zaplanować ewentualnie zainwestować nieco się tylko myśleć o sprzedaży samochodów tylko wielu wielu innych spraw czy to nieruchomości czy inne rzeczy także myślę, że ta pandemia wielu tematach pozwoliła po prostu każdemu swoim gdzieś tam w obszarze przemyśleć co jest w tym momencie potrzebne no nie ma co ukrywać, że są takie rzeczy są takie pojazdy chociażby, które no niektórzy kupują po to, żeby użytkować na co dzień jeździć traktować jako wizytówkę swoją firmową natomiast są też takie pojazdy, które wiadomo, że jeżeli kupimy to wzrastają na wartości to myślę, że też jest ważnym elementem na pewno przy zakupie auta być może jest to także tutaj mówią o samochodach ma Klarę czy rozstroju, że pandemia przyniosła taką refleksję, że jak nie teraz kiedy, czyli decyzja po realizacji własnego marzenia, które tam kiełkowała w głowie, bo mówimy przecież samochodach, których ceny przekraczają 1 000 002 czasem nawet 3 tak tak oczywiście tak jest kwestia tego, że po prostu nadszedł ten czas właśnie, żeby zastanowić co zrobić tak naprawdę i tutaj dla ciężko też kategoryzowanie to każdy ma inne inne motywy zakupowe natomiast zgadzam się z tym odpowiedź dziękuję bardzo, a czy po wynikach lekowej Marek którymi pan zarządza w grupie było widać wpływ tarcz finansowych udzielanych przez rząd dużym przedsiębiorcom czy to było zauważalne czy nie bardzo przy Markach luksusowych zdecydowanie to nie jest temat który, jakkolwiek odzwierciedla czy to pomoc sprzedaży czy cokolwiek myślę, że raczej tutaj przemawia luksusowych nie ewentualnie w Markach premium może to miałoby jakieś odniesienia jest tutaj nie raczej raczej myślę, że jak pan myśli co pandemia mogła zmienić standardy samochodów taki właśnie Super premium luksusowych co z nami zostanie nie uważam, żeby coś zmieniło we z mojego punktu dlatego, że to jedno jedyne co tak naprawdę to przeszkodą było dla nas to, że nie możemy się widywać z klientami możemy wyjeżdżać do fabryki nie możemy robić się tego wszystkiego co tak naprawdę tworzyło części tą emocjonalną zakupu takiego samochodu, więc tutaj ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie jak pan ocenia potencjał naszego rynku na takie samochody Super premium bardzo luksusowe bardzo drogie w sztukach procencie wiadomo, że samochody 4 malaria czy to jest Rosja czy to jest Aston Martin czy to jest właśnie pina to są samochody, które są produkowania dużych ilościach rocznie na cały świat, więc dzisiaj możemy się pochwalić tym rzeczywiście mamy bardzo dobre wyniki jesteśmy rozpoznawani na tle świata czy Europy oczywiście może ze świata za dużo powiedziane natomiast Europy na pewno tak natomiast świata, dlatego że te centrale to nie jest także takim McLaren ma 34 fabryki nie to jest nadal 1 fabryka jest produkowana jest od 3 do 4000 samochodów no i nie ma co ukrywać, że kilkanaście samochodów w roku udaje nam się sprzedać to jesteś bardzo ważny, że to oczywiście z roku na rok rośnie myślę, że dwa-trzy lata jeszcze mógł powiedzieć o dokładnie jak wygląda ten wzrost jak to wszystko się buduje natomiast zapotrzebowanie jest duże to też wynika z wielu czynników chociażby takiego najprostszego czynnika, czyli z pogody, czyli poprawia nam się ten klimat mamy coraz cieplejsze dni dłużej i to powoduje chęć posiadania np. takich sportowych samochodów co jest uważam dobrym argumentem natomiast dalej wracamy do tego co wcześniej powiedzieliśmy, czyli w sumie refleksji pandemicznej może pandemicznej może nie pandemicznej, ale generalnie w sumie, kiedy jak teraz dużo dużo takiego hasła słyszał w sumie swoje klientów my i tak naprawdę z nim się troszkę utożsamia, o czym właśnie to kiedy nie teraz to jest jeden z elementów, dla których jeden z powodów, dla których takie marki jak ma karę Rolls-Royce przejeżdżają przez różne kryzysy w zasadzie niedotknięte kryzysem z czego wynika ta unikalność tego segmentu Super premium nietykalność kryzysowa tak to jest tak jak dzisiaj wielu pewnie miejscach chociażby dzisiaj taki przykład jestem jestem też dużym fanem i zegarków i różnych innych rzeczy i tak naprawdę to już obserwujemy jakiegoś czasu, że że, jeżeli chce się coś dostać jest to często po prostu niedostępne lub na świat czas oczekiwania jest bardzo dum no tutaj czy pandemia wpłynęła nie wpłynął niestety nie gra roli, dlatego że zapotrzebowanie na te samochody jest cały czas każdy z naszych klientów pragnień zresztą to swoje, bo możemy mówić o samochodach natomiast dziś spełnić swoje marzenie tak jest to coś co możemy wykreować sami przede wszystkim, czyli czas dla mnie kryzysowym mniej kresowe myślę, że decyzyjność klientów może nie mieć dużej roli oczywiście fabryki miały problemy z dzisiaj myślę, że otwarcie na poniesienie nie było takiego myślę, że producenta samochodów, które nie odczuł jakiś zmian, bo nie chodzi o nie wiadomo, jakie problemy zamykanie się tak dalej mnie raczej raczej nie mówimy po prostu zmianach różnego rodzaju poddostawcy części tak dalej tak dalej także myślę, że tu jednak przy tym zostawi tak pan Maksymilian bardzo dziękuję za tą krótką, ale szybko przejażdżkę po Markach Super premium samochodowych państwa moim gościem był Maksymilian Szulc menadżer Marek luksusowych auto z grup bardzo dziękuję mimo wszystko czasem warto zaszaleć spełnić choćby najdrobniejsze marzenia oczywiście w zgodzie z własnym portfelem czy to państwowy państwa portfel godził się na spleśniałe sery stare wina i auto Gazda i zapraszam za tydzień mogło się Grzegorczyk opowie o innym lekko chandra nasze kochane zwierzaka, a jakoś to Puls biznesu będzie nie tylko miłości także o tym jak na nich zarobić tymczasem bardzo dziękuję za poświęcony czas to Puls biznesu do słuchania Marcin czy do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA