REKLAMA

Ekspert: Ślady niewyspania utrzymują się w organizmie człowieka nawet przez tydzień

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-09-05 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

Czy po siedmiu dniach po tygodniu od zakończenia okresu niedoborów snu, człowiek może się zregenerować?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka niemal połowa Polek Polaków ma kłopoty ze snem wskazują specjaliści co nie pozostaje oczywiście bez wpływu na nasze zdrowie nie sypiamy w tygodniu pracy i liczymy często, że odeszliśmy w weekend to wszystko nam wynagrodzi czy aby na pewno skutki kilkudniowego nie do sypialni sprawdziła grupa naukowców z uniwersytetu Jagiellońskiego jeden z głównych autorów pracy jest dr Jeremi Ochab z zakładu teorii układów złożonych Instytutu fizyki teoretycznej Rozwiń » Uniwersytetu Jagiellońskiego pan doktor zgodził się być naszym gościem dzień dobry witam w poranku dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu panie doktorze jak państwo ustawili eksperymenty, czego chcieliście państwo dowiedzieć czegoś chcieliśmy dowiedzieć RSC no właśnie podstawowe pytanie chcieliśmy zobaczyć jak przebiega ten proces wracania powiedzmy do formy po dłuższym okresie niewyspania co się z człowiekiem z ludzkim mózgiem, gdzie jest w takim w takim czasie w no właśnie chcieliśmy przede wszystkim sprawdzić efekty tego nie wyspania długotrwałego krzyczy też tzw. chronicznego, a więc a, więc może nie to co być może jest ciekawsze ciekawiło badaczy dawniej główne, czyli takiego w zupełnego braku snu przez wiele wiele godzin tylko, owszem, spania, ale spania krótszego niż niż zalecane krótszego niż nasz organizm by wymagał ich w naszym badaniu no właśnie tak zrobiliśmy, żeby najpierw pozwolić ludziom wysypiać się tak jak normalnie śpią no może, żeby przez ten czas nie imprezowali przez przez jakieś 4 dni wtedy wtedy dowiadujemy, jakie są no właśnie taki normalny rytm dobowy tych tych naszych badanych potem przez 10 kolejnych dni prosiliśmy ich ich czyje o skrócenie swojego snu około 30%, czyli powiedzmy jeśli jesteście państwo jakieś 8 godzin no to w naszym eksperymencie z paliwem potem państwo przez 5 pół godziny, po czym ostatnie 7 dni to właśnie ten teren ten powrót do normalności, czyli 7 dni nieograniczonego niczym od wygrania i rozwiąże chcieli państwo w ten sposób sprawdzić taką właśnie bardziej życiową sytuację, bo wspomniał o tym, że wcześniej badaczy przede wszystkim interesowało takie Super nie panie jest taki jest słynny rekord ten ostatni uznawane, bo później przestaną próbować właśnie uznawać próby pobicia kolejnych rekordów Guinessa w związku z tym, żeby nie ryzykować zdrowiem życiem śmiałków to jest rekord Randy ego Gardnera, który nie jest po 11 dób zdaje się jeszcze kawałek więcej i wyspał się zdaje się 18 godzin wszystko wydawało się wtedy, żeby więcej było okej pytanie, jakby to wyglądało, gdyby państwo się przyjrzeli bardziej uważnie temu właśnie rady Werderowi 17 latek to był wtedy, więc bardziej myśleliśmy wcześniej właśnie od takich ekstremalnych sytuacjach, ale jednak mało komu to się zdarza natomiast regularnie zdarza nam się właśnie takiej nie do sypialni pan mówi o tym, że kto tam może spać 8 godzin to mało, kto w tygodniu pracy tak realnie ma możliwość spać 8 godzin, czyli państwo badali co chcę bardzo życiowe, jakie są niż rok, więc właśnie w tak bardzo życzę panu, bo zazwyczaj byśmy się spodziewali, że nawet jeśli ktoś nie prześpi 1 nocy może 2 no to to kolejny dzień się już wyśpij dowolną przez dowolną długość nasze wyniki wskazują, że faktycznie nawet przez tydzień, a te ślady nie wyspania się utrzymują one się utrzyma na zmianę różnych poziomach organizacji ludzkiego organizmu ludzkiego zachowania też no bo badaliśmy zarówno takie rzeczy ankietowe jak po prostu subiektywne nastrój i poczucie senności, jaki właśnie takie miary bardziej obiektywne typu zapisy samych ruchów tych ludzi to jak oni odpowiadali jak poprawnie odpowiadali jak szybko odpowiadali na taki taki test uwaga nowy oraz no tymczasem właśnie w czasie wykonywania tego testu, ale także czas tak jak w oko staną powiedzmy relaksacji mierzyliśmy elektryczną aktywność mózgową i faktycznie wiele z tych wskaźników w nawet jest właśnie te miary subiektywna ankietowe, czyli jak sprawozdawania przez samych zainteresowanych były wracały do normy i powiedzmy, że nawet wrócił do normy czasu odpowiedzi w tym zadaniu wagowym tak pozostałe pozostałych ciągle widać było ślady niewyspania to znaczy liczbowo to co mierzyliśmy ciąg pozostawało na tym poziomie, który był czasem nie wysławiania się lub wrócił lub był trend już wracający do do tego naszego punktu odniesienia sprzed czasu niewyspania ale, ale nie był to to brud pełno dałem i w takich konkretnych może wyników to no np. fale Alfa, które się pojawiają w czasie przy zamknięciu oczu w czasie takiego takiej świadomej powiedzmy relaksacji to natychmiastowo o ich ilość powiedzmy była zmniejszona w czasie w czasie niewysokie Ania się wcale ich ilość właśnie nie wróciła do normy podobnie kojarzy się końca trzymać się tylko w oczy, a proszę, bo to znaczy co co to znaczy, że trudniej nam nie relaksować jeśli jest pani no i świetne pytanie, ale trudno je tak naprawdę niedobrze odpowiedź czy je zinterpretować co wiemy wiemy na razie dokładnie tyle być może jest tak jak pani mówi być może świadczy to po prostu o tym, że jesteśmy bardziej senni po prostu szybciej przeskakujemy z tej fazy przeskakujemy przez fazy relaksacji natychmiast do takiej od razu wszystkim oraz, że to się zdarza na zebraniach co się zdarza na zebrach też wszyscy tak przecież czy zastrzegam, że to są tylko raz takie luźne na to prezes co jeszcze fale Alfa wiemy, że wracają do 200 tak powiedzmy, że jeden z takich wyników, który jest, którego uzupełnień od by przez wcześniejsze badania też tam się nie udało zatopić to wynik, który jest zupełnie niezależną czy to zadania czy czy prawdą również świadomości badanych to jest rozkłady długości aktywności ruchowej naszych badanych oznaczali nosili przez cały okres badania zostały 3 tygodnie 24 godziny na dobę takie akcje Graf tak to nazywamy takie zegarki, które mierzyły przyspieszenia ich ręki dominującej no te rozkłady się różnią się może taki trywialny sposób, ale mniej więcej to wyglądało także w czasie niewysokie Ania się także w czasie tego powrotu do formy te okresy więcej jest takich okresów odpoczynku krótszych raczej niż dłuższych co wydawałoby się znaczy, że może też nasze aktywności są tak bardziej poprzedzielane zarówno także także także nasz na taki czas odpoczynku jest właśnie tak po przydzielone pourywane co może świadczyć o jakiej takiej może złożonej agitacji w czasie nie wyspania i potem, aczkolwiek znowu mamy tylko nagrania takie liczbowe ile ktoś musiał jak mocno jak szybko ruszą natomiast nie wiemy co nie będzie tak naprawdę w tym czasie robili bardzo mnie interesuje i spodziewam się, że pana też skoro zajmuje się pan właśnie z tej perspektywy taka różnica między subiektywnym mi odpowiedziami tym co można zbadać konkretnymi parametrami w naszym organizmie, bo z tego co pan mówił, o ile dobrze zrozumiałam badani mówili, że każdy krzyczy spółka może być, a państwo właśnie wykazali liczbowo, że wcale te parametry tak szybko wracają do do normy to ciekawa różnica to znaczy jako to właśnie tutaj pracowaliśmy w 2 zespołach fizyków i neuro kognitywnych słów badaczy mózgu i jako fizycy szczególność jesteśmy przywiązani do do jakiej takich obiektywnych liczbowych miar i taki właśnie staraliśmy się takie właśnie staraliśmy się znaleźć faktycznie to to co widzimy w tych ankietach stronę codziennie były przeprowadzane w czasie, kiedy ci badani badane pojawiali się pojawiały naszym laboratorium i Anitę anty wypełniali no to 8 wraca do normy czy do poprzedniego poziomu ich poziom poczucia senności, a także ich taki pozytywny lub negatywny nastrój ten poziom subiektywnie raportowane wracają no podczas właśnie, kiedy tych miarach obiektywnych rzeczywiście widzimy coś co wskazywało że, że to rozmija z rzeczywistością i że nasz organizm ciągle jeszcze coś się jako zaległość powiedzmy zdaje sobie sprawę z tego, że państwo językiem wspomniał pan o tym również, że w zespole były osoby neuro kognitywistyki dobrze zrozumiałam jakoś tam na pewno rozmawialiście o tym co to znaczy dla nas jako dla ludzi po prostu pan też na pewno nie wysypia wypłacać pensje pomyślą no dobrze faktycznie w ten weekend nie wystarczy się dostać to pokazuje jednak, że na ile oczywiście się da, ale też konieczność dbania o higienę snu regularną no to jest rzecz nie do przecenienia na pewno tak faktycznie te wszystkie badania epidemiologiczne pokazują, że myślimy coraz mniej no i za mało, więc o higienę snu trzeba dbać być może nie jest zazwyczaj także może przez rzeczywiście 10 dni witamy myślimy aż o tyle mniej zazwyczaj pewnie zdarzyło by nam się odezwać nawet w ciągu tygodnia trochę czy po prostu mieli popołudniową drzemkę nasi badani tych drzemek nie robili jeśli robili to byli wykluczani z badania w także ten okres czasu nie wysypiają się był dłuższy być może wezmę, przepisując można by sobie wyobrazić żołnierza nie na misji, gdzie rzeczywiście nie ma warunków do spania w żadnym momencie w tych czasach takich bardzo, ale część rolnicza z nią albo wczesne rodzicielstwo, przez które teraz też przechodzę faktycznie może nie dawać możliwości, więc na pewno można by myśleć o tym, żeby się nasi słuchacze też nie wykonują w szczególności jakieś deszcze obowiązki odpowiedzialne w zastanowili się czy faktycznie to rzeczywiście lepiej to znaczy, że będą wykonywać swoją pracę czy jakieś inne zadania niezawodny no bo widzimy, że faktycznie ciągle możemy mieć te czasy reakcji w takich dłuższych zadaniach mogą nam spadać spadać niewiele o parę procent ale, ale bardziej właśnie w takim czasie niewyspana i po prostu popełnimy te Ka parę procent 1,5% procent więcej błędów no pewnie, że błąd za kierownicą to jest błąd, które ma zbyt dużą stawkę prawda popełnienia to też jest ważna uwaga dziękuję panu za nią takie mam wrażenie, że często mamy tendencję do mówienia, że do miast dam radę, kto jak ja oczywiście dam rat, a pan słusznie zwraca uwagę bywają takie prace, których odpowiedzialność jest dużo większa niż nasze właśnie przekonanie o tym że, że wystarczy, że będziemy zaklinać rzeczywistości mówić wszystko jest w porządku bardzo serdecznie panu dziękuję pan dr Jeremi OHP z zakładu teorii układów złożonych Instytutu fizyki teoretycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego rzeczy pan chociażby drzemki dzisiaj dziękuję tym sensie bez wszystkiego dobrego pozdrowienia dla rodziny siódma 36 za kilka minut skrót informacji Radia TOK FM, po którym naszej antenie pojawi się dla nich sytuacji porozmawiamy o różnicach i podobieństwach między tym co dzieje się na granicy z Białorusią na tym co działo się chociażby w Grecji umowa rzecz jasna o migracjach uchodźcach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA