REKLAMA

Jaka mogłaby być edukacja w Polsce?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-09-05 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
30:09 min.
Udostępnij:

Gościem jest dr Iga Kazimierczyk - prezeska fundacji Przestrzeń dla edukacji

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka ósma 62 godzina niedzielnego poranka Karolina Głowacka przy mikrofonie Tomasz Kopka jest wydawcą programu realizuje Maciej Gorczyński nic się w tej sprawie nie zmieniło zapraszamy państwa właśnie na drugą godzinę, w której m.in. po ósmy 40 polityczne podsumowanie tygodnia będziemy rozmawiać o wczorajszej konwencji ruchu Polska 2050 i nowej postaci na scenie politycznej, czyli aplikacji jeśli nie m.in. na ten temat będziemy rozmawiać teraz zaczniemy od Rozwiń » szkoły rok szkolny już się rozpoczął będziemy szukać inspiracji do tego, żeby sobie w tym najprawdopodobniej trudnym roku szkolnym radzić i szukać takich możliwości dobrego dobrych rozwiązań edukacyjnych na małą skalę jest z nami teraz dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji z sieci organizacji społecznych edukacji dzień dobry pani doktor uczeń dobry pani dzień dobry państwo takie chyba retoryczne pytanie na początek to będzie trudny rok dla polskiej szkoły o zaczynamy westchnieniem będzie niezwykle trudne, dlatego że nowy rok szkolny wchodzimy z doświadczeniami, o których wszyscy wszyscy wiemy i zresztą też media o tym dosyć chętnie bardzo dobrze opowiadało wchodzimy też bardzo dużym deficytem poczucia bezpieczeństwa i poczucie stałości już wiemy o tym, że są szkoły, które przechodzą na edukację zdalną wiemy, że jest to dosyć duże obciążenie organizacyjne psychiczne po prostu emocjonalne dla uczących się uczniów dla uczących ich nauczycieli no nie jest to klimat atmosferę spokoju, a tego najbardziej potrzebuje edukację i mimo tego wszystkiego my sobie w poranku Radia TOK FM postanowiliśmy zastanowić nad tym jak mogłaby wyglądać edukacja w Polsce taka nowoczesna, gdyby np. ministerstwo edukacji trochę bardziej otwarcie podchodziło do współczesności przyszłość współczesności i szukać właśnie takich różnych rozwiązań myśli pani, że Rze, że da się to robić gdzieś tam właśnie na małą skalę mimo tych wszystkich trudności da się szukać takich inspiracji edukacyjnych w czasie zdecydowanie zdecydowanie się oczywiście dzisiaj jest trochę trudniejsze, bo tutaj też musimy zaznaczyć taką małą małą gwiazdką pewien problem czy takie wezwanie, które się pojawia edukacji czyli, czyli zmiany organizacyjno-prawne lex Czarnek tak jest w zasadzie wywrócenie całego systemu, który w tej chwili mamy do czynienia i taką atmosferę jest niezwykle trudno wykrzesać z siebie trochę więcej energii i szukać różnych rozwiązań zasiłki sobie o nich pewnie więcej powiemy, ale większość tych rozwiązań, które uznajemy za nowatorskie czy takie które, które idą już w tym innym paradygmacie uczenia takim napojem nowoczesnym, ale nowoczesnym, o którym mówimy w zasadzie od początku dwudziestego wieku, a nawet jeszcze dziewiętnastego to to nie są sprawy, które wymagają gruntownej reformy systemu edukacji oczywiście dobrze by było, gdyby to się zadziało gdybyśmy, gdybyśmy edukacji reformowali raz, a dobrze, ale zgodnie ze stanem wiedzy i nauki, a nie poglądów i przesądów, niemniej pewne pewne pewne zmiany mogą zadziać się już na poziomie grupy na poziomie klasy na poziomie szkoły o tym też pani redaktor na początku, przedstawiając mnie wspomniała pracowaliśmy w grupie organizacji społecznych, gdy przygotowywaliśmy takie rekomendacje pomysły takie takie opisywaliśmy obszary, które są do wykorzystania do zrealizowania w każdej klasie w każdej szkole nawet na poziomie samorządu lokalnego wspomniała pani o ktoś mówi potocznie lex Czarnek, czyli właśnie proponowane im zmianach w przepisach, które będą jeszcze bardziej centralizować edukację w Polsce i to jest trochę pytanie na ile właśnie zostanie na ile auto no mi zostanie w szkołach wśród nauczycieli może jeszcze na tym, że chwilę zatrzymajmy jak to może wyglądać jeśli te przepisy w proponowanym kształcie mogą wejść na zasadzie w tym momencie jeśli te przepisy wejdą w takiej wersji, jaki w tej chwili mamy jest w procesie procesie legislacyjnym to o autonomii szkole nie będzie to znaczy w pierwszym momencie ona będzie ograniczona na poziomie samego dyrektora, który nie będzie mogło razem z nauczycielami rodzicami zdecydować jak rozwija się szkoła, bo te rozwiązania, których za chwilkę pewnie powiemy trochę więcej one są takimi rozwiązaniami, które przynoszą do szkół, które realizowały od dobrych 2 dekad w szkołach organizacje społeczne i w zasadzie większość tych pomysłów które, które sobie omówimy tak jak ocenianie kształtujące czy czy w ogóle by zmiany metod pracy w klasie grupie, ale było trenowane z organizacjami społecznymi, które w zamyśle lex Czarnek po prostu szkoły będą musiały wyjść, dlatego że procedura zaproszenie organizacji będzie na tyle trudna, że nikomu nie będzie chciało się przez nią przejść natomiast druga sprawa, która jest bardzo niebezpieczna to, że szkoły zniknie poczucie bezpieczeństwa każdy z pracowników przechodzi przez szkolenie BHP przed przystąpieniem do pracy tam na tych szkoleniach zawsze słyszymy po pierwsze, bezpieczeństwo pracy lex Czarnek to utrata bezpieczeństwa pracy, dlatego że atmosferze, w której której nie mamy zaufania to mamy bardzo dużo kontroli nie da się budować stabilnych bezpiecznych przewidywalnych takich emocjonalnych przyjaznych warunków pracy to jest podstawa nowoczesnej edukacji relacja bezpieczeństwo taki dobry klimat do do pracy do współpracy są absolutną podstawą, żeby w ogóle mówić jakichkolwiek innowacjach, a do tego mamy braki kadrowe niskie płace mimo tej trudnej sytuacji edukacji to właśnie będziemy teraz szukać inspiracji rozwiązań jak przynajmniej póki co można czerpać z tych doświadczeń innych systemów, które są jakoś bardziej może pani powiedziała w zgodzie z tym co wiem nauka na temat edukacji najmłodszych co można robić proszę wymienić kilka pomysłów to, o czym, o czym wszyscy mówiliśmy na początku wydaje się najważniejsze tak brzmi trochę trywialnie ex z poradnika albo nawet gazety z programem telewizyjnym, żebyśmy kreować bezpieczeństwo pracy i bezpieczeństwo taką atmosferę bezpiecznego uczenia się, ale to są to są kwestie fundamentalne to znaczy bez bez zapewnienia uczącym się takiego komfortu pracy w grupie i tego, że oni przychodzą do szkoły bez obawy obycie ocenionym obycie wykluczonym obycie opisanym w jakikolwiek sposób wyrwanym odpowiedzi tak to, o czym, o czym warto powiedzieć taki typowy sposób pracy lekcyjnej, czyli wylewanie do odpowiedzi i wyciąganie do tablicy jest czymś co część uczniów radykalnie narusza poczucie bezpieczeństwa komfortu pracy w grupie bez tego żadne żadnej innowacji nam niestety nie nie wyjdą to jest, kiedy mówimy bardzo często przy przy dyskusji o systemach edukacyjnych mówi się o systemach skandynawskich to to uczucie często pojawia tak opisał, że szkoła fińska jest świetna szkoła czy szkoła świecka czy duńska, a rzeczywiście mówimy o szkole chińskiej to szkoła fińska od początku do końca zbudowana jest na systemowym zaufanie, więc może warto właśnie zaczął się od tego nie straszenia uczniów nie wyrywania ich odpowiedzi o nie straszenia ocenami nie straszenia dyrektorem i generalnie też wspierania uczniów w tym co się w szkole dzieje, dlatego że uczenie się jest oparta na eksperymentach na błędach to znaczy nie da się pewnych nowych treści czy nowych kompetencji nowych umiejętności nie da się ich nauczyć się nie popełnił kilka kilkanaście czasem nawet kilkaset kilka tras jakiegoś błędu jeśli karzemy za błąd złą oceną zoom słowem czy cienie przyjazną postawą to nie będzie uczenia się trzeba kiedyś opowiadał na antenie miała ulicę takiego fantastycznego matematyka, który u niego można było albo dostać jedynkę piątkę to znaczy albo się rozumiało, jakie zagadnienia matematyczne albo nie inaczej bezpośrednio nim można było daną placówkę pisać wielokrotnie, a kiedyś uzyskało już ocenę dobrą to tamte poprzednie jedynki po prostu znikały, ponieważ ów nauczyciel mówiono już umiesz to co nie obchodzi, że wcześniej nie umiały fajna perspektywa to było bardzo zachęcające właśnie do tego, żeby pracować, a nie zostawić dany materiał ze sobą natomiast myślę, że wielu naszych słuchaczy słuchaczek, kiedy właśnie słucha tego co pani mówi jak to nie wyrywać odpowiedzieć jak to oceniać no wszyscy jesteśmy w tym wychowani, więc odruchem myślenia, jakie to jak nie będziemy tych uczniów pilnować to się wcale nie będą uczyć i to jest być może po raz kolejny powiemy o tym samym błędzie, bo edukacja nie jest edukacja uczenie się to tak jak pani redaktor powiedziała to to nie powinien być taki proces, który należy do nauczyciela to nauczyciel sprawdza na ile mierzy na ile ktoś coś opanowało tylko edukacja jest nasza własna to my jesteśmy w szkole czy na studiach czy czy w trakcie uczenia się przez całe życie, bo to też jest taki trend, który w zasadzie jest już czymś czymś oczywistym, że my szkole uczymy się o to, żeby uczyć się potem przez całe życie, ale to my musimy być podmiotami tego tego procesu, więc tutaj tych mu zmianach jeśli mówimy o jakimś rozwoju edukacji z Przyrowskim myślenie o tym, że to uczniowie są właścicielami swojego uczenia się ani nauczyciel jest takim ekonoma, który pogania uczniów do tego, żeby oni się pewnych kwestii nauczyli i to już możemy pójść to do konkretów szkoły brytyjskie jakiś czas temu opracowały taki taki system oceniania oceniania koleżeńskiego i opracował system oceniania on w Polsce funkcjonuje jako ocenianie kształtujące jest to jest ocenianie, które oparte na ocenie to trzeba zacząć to tłumaczenie tego zupełnie inna filozofia oceniania jest ocenianie oparta na informacji zwrotnej, którą dają sobie albo uczniowie albo tą informację zwrotną przekazuje uczniom nauczyciel i wcale nie bardzo skomplikowane polega na tym, że trzeba człowiekowi powiedzieć co umie, czego nie umie, czego musi się nauczyć w jaki sposób ma się tego nauczyć się też wskazać, jakie ścieżki metody sposoby dojścia do o do tej wiedzy do informacji, a następnie pokazać, gdzie może podążać dalej czyli jakie są, jakie są następne kroki w szkołach brytyjskich to rozwiązanie zostało zostało wprowadzone stosowane bardzo prozaicznych powodów jest bardzo bardzo prostych uwarunkowań sytuacyjnych tam grupy grupy w klasach są bardzo liczne i uczniowie nie wszyscy mówią po angielsku i sama Jedynka czy sama szóstka takie łącznie kompletnie nie wystarczyła do tego, żeby zorientować się w ogóle co ma zrobić, więc ta informacja zwrotna nauczyciela była po prostu technicznie potrzebna do tego, żeby uczeń jakoś nadążyć za tym coś się co się w klasie dzieje jakiś sposób można przenieść na teren Polski u siebie lokalnie np. u siebie w szkole czuł się w klasie to powiemy więcej po skrócie informacji Radia TOK FM jest z nami pani dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji za chwilę do państwa rodzin wydanie informacji TOK FM dostępny jest w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL Kosznik audycję poranek Radia TOK FM Ujka Karolina Głowacka przy mikrofonie dr Iga Kazimierczyk jest z nami witam ponownie na antenie witał rozmawiałyśmy o tym jak możemy wprowadzać można wprowadzać tutaj lokalnie u siebie dobre wzorce edukacyjne pani opowiadała o tym jak ważne jest, żeby odejść od takiego prostego oceniania Jedynka dwójka trójka czwórka tylko opowiadać, czego się wspierać w tym procesie edukacyjnym jak można właśnie przenieść się tutaj nasze podwórko to nie jest to, o czym rozmawiać przed przerwą nie jest technicznie skomplikowane to nie wymaga ani zmiany prawa to nie wymaga jakichś skomplikowanych procedur ani narzędzi to wymaga rzeczywiście czasem aż dyskusję na poziomie całej szkoły i takiej zgody nauczycieli i rady pedagogicznej rodziców też uczniowie zazwyczaj się na to zgadzają co do tego, że takie formy wspierania wspierania pracy na lekcjach się pojawiają o dodatkowo do do tego, o czym mówiłyśmy, czyli do samego oceniania kształtującego można dorzucić w pakiecie praca w grupach pracę w torach pracę w grupach też każdy z nas to było w szkole pamięta, że to, czego potrzebujemy najbardziej na zajęciach rozmowy rozmowy na temat tego co się dzieje na zajęciach też takich wątków pobocznych, które się pojawiają, dlatego że mamy takie potrzeby, żeby rozmawiać nie tylko matematyce fizyce chociażby przy okazji np. omówić piórnik albo mówi zawartość plecaka to jest to naturalne ludzie są istotami społecznymi mają potrzebę komunikacji i zazwyczaj w takiej klasycznej klasie szkolnej ma ustawione ławki nauczyciela na froncie w momencie, kiedy uczniowie zaczynają rozmawiać zacznę przeszkadzać i zaczyna się cała ta procedura cała taka celebra dyscyplinowania uczniów to co nie ma to absolutnie żadnego sensu to generuje bardzo dużo stresu kosztuje nauczyciela Super dużo energii przy okazji frustrujące lepiej jest uczniów i też stosowane na co dzień szkoły brytyjskiej widowni siedzą przed dwu cztero pięcio sześcio osobowych stołach nad danymi zagadnieniami pracują po prostu razem, omawiając te zagadnienia plus właśnie też omawiają sprawy Super ważne, czyli gumka jest odpowiedniego koloru czy czy nie w momencie, w którym uczniowie pracują w grupach mogą też sobie różne rzeczy wyjaśnić wytłumaczyć zawsze także ktoś zrozumie lepiej ktoś mniej, kto szybciej nadąża za tym co się dzieje na zajęciach, a ktoś ma z tym problem zamiast obarczać tym nauczyciela, który każdej osobie z osobna powinien wytłumaczyć zagadnienie jest niemożliwe można powierzyć tę część tej odpowiedzialności uczącym się, czyli uczniom, którzy szybciutko sobie wyjaśnią i i szybciej będą po prostu pewnymi sprawami pracować cały czas, pamiętając właśnie o tym mówiliśmy na początku to uczniowie są podmioty uczenia się to uczeń należą do nich oni też muszą być sprawni i spraw w tym procesie może też trochę innego języka mogą używać na pewno innego języka używają sami uczniowie między sobą co może pewnie pomóc spółce proces edukacyjny między kolegami koleżankami to ciekawe czy w takim razie można by zmienić może o tym rozmawiamy taką geografię właśnie klasy szkolnej pani zwrócić uwagę na to, że nauczyciele gdzieś tam na froncie ustawione zwykle u nas zdecydowanie tak taka zmiana przestrzeni wydaje się dosyć proste technicznie, ale ona bywa też dla nauczycieli, którzy są przyzwyczajeni do tego, że to oni są oni dysponują tą wiedzą że, że oni są w centrum nauczania bywa bardzo trudna dlatego, że to rzeczywiście zmienia sposób pracy w grupie, ale wydaje się, że jesteśmy w takim momencie, kiedy się za chwilę stanie konieczne, bo takiej sytuacji, w której nauczyciele próbują zabierać uczniom telefony albo próbują udawać, że tego co się dzieje poza książką podręcznikiem zeszytem nie ma, a to wszystko jest i my w tej chwili uczymy się nawet z ekranów w środkach komunikacji miejskiej, które w, które pokazują słówka angielskiego albo, które pokazują różne treści kampanii społecznych ma w tej chwili przyswajamy informacje wszędzie są, więc jesteśmy w takim momencie, kiedy tą przestrzeń, w której jest edukacja musimy zacząć przekształcać taką przestrzeń, która pomaga się uczyć i 1 miejscem, w którym pani redaktor mówi klasa szkolna, czyli ten system mi system, który ławeczki są ustawione w rzędzie no nie do końca się nie do końca się sprawdza też generuje bardzo dużo tak jak mówiłyśmy takich interakcji, które nikomu niczego niepotrzebne mu też takim takim sposobem i to się bardzo wielu szkołach dzieje jest też przekształcenie bibliotek szkolnych takie centra uczenie się na takie przestrzenie, gdzie można wejść położyć ciężko nabywanie przez książkę wziąć telefon bądź komputer i swobodnie i spokojnie uczyć się w takim w takim ustawieniu takiej przestrzeni, w której można dowolnie książek skorzystać nie na sztywno przy stole, bo o mało, kto mają mając lat 780 w stanie zatrzymać dłużej niż kilkanaście minut niewiele chcą się przy stole u takiej w takiej przestrzeni po prostu łatwiej jest się uczyć, dlatego że tak w tej chwili wygląda nasze środowisko uczenia się nie pracujemy zawsze z książką zazwyczaj książka dla ucznia wdowa tym ostatnim w tym ostatnim narzędziem, do którego po informacji sięgają co jeszcze, bo na razie te propozycje, które pani przedstawia nie brzmią jak na coś co jest zupełnie nie wprowadzenie wręcz przeciwnie wydaje się, że to jest dość proste w momencie, kiedy wszyscy na to zgodzą co jeść za film odniósł się tego czym pani redaktor powiedział, bo pani dyrektor powiedział to jest dość proste to właśnie wcale nie jest nie jest prosta, ale najpierw czekałem na tę pierwszą część pytania co jest życie w można byłoby do tego pakietu dołożyć jeszcze jeszcze tutaj link, czyli taki sposób pracy ucznia nauczycielem, który jest zindywidualizowane, ale nie zindywidualizowane na 100% tylko bardziej prowadzony to znaczy w ramach jakiegoś przedmiotu czy jakiegoś zagadnienia jakiejś grupy przedmiotów uczniowie są umówieni z nauczycielem na jakieś działanie na jakąś pracę na na przygotowanie się do czegoś indywidualizm nauczycielem omawiają własne postępy w zdobywaniu wiedzy też własne problemy własne komplikacji, które się, które wtedy pojawiają to również mieści się w tym obszarze to przecież takie łatwe do prowadzenia bardzo łatwe do wprowadzenia technicznie jest też stosowanie odwróconej lekcji, czyli uczniowie najpierw zapoznawał zapoznają się jakimś zagadnieniem czy nie tak jak na lekcji my robimy wykład oni potem mają pracę domową tylko zapoznają się jakimś zagadnieniem, a potem na lekcji dyskutują o o tym zagadnieniu z trudniejszych rzeczy to już naprawdę wymaga bardzo dużych takich technicznych organizacyjnych przekształceń w szkole jest uczenie się w mieszanych grupach wiekowych jak idziemy na kurs języka angielskiego to zazwyczaj spotykamy się z maturzystami z osobami 405060 prosty zgodził się w 1 grupie niektórzy mówią pytania czemu się nie może dzieci w szkole czemu Super zdolni uczniowie z matematyki z klasy czwartej nie mogą się uczyć z tymi z klasy szóstej budzi czwarty czas już na poziomie na poziomie klasy szóstej także to już jest to się trochę bardziej skomplikowane pewnie też nie na pandemie i niestety niestety nie na pandemię, a to, o czym pani redaktor wspomniała, że to wszystko są bardzo proste rzeczy no właśnie one nie są proste te takie techniczne organizacyjne sposoby pracy, o których rozmawiamy to nie są sprawy to nie są rzeczy to nie są pomysły, które się pojawił wciągu ostatnich kilku lat edukacji o uczniu jako podmiocie pracę my mówimy o edukacji od początku dwudziestego wieku szacunku bezpieczeństwie to też Janusz Korczak jemu współcześni naukowcy pracujący razem z nim mówi to nie są nowe rzeczy, ale niestety edukację z takim systemem organizmem, który jest szalenie trudne do rekonstrukcji nawet taka rekonstrukcji do zmiany do reformy nawet taka drobna rzecz to, o czym teraz mówi ministerstwo czy 2 godziny więcej np. to do pensum oznacza bardzo dużą liczbę zmian u nauczycieli uczniów rodziców samej samej strukturze funkcjonowania szkoły, więc tutaj każda nawet przedstawienie ławek, które mówiłyśmy wymaga bardzo wielu zmian takich technicznych klucz zmian mentalnych i to, że edukacja wygląda tak jak wygląda w zasadzie od początku, kiedy została stworzona jako jako taki system publiczny powszechne i oparty na system klasowo lekcyjny no to zmiany się dzieje właśnie z tego powodu, że one jednak wbrew pozorom są dosyć trudne, ale wynika właśnie mentalności przede wszystkim czy czego to wynika po po pierwsze, mentalności, ale po drugiej też z tego że, że każda taka drobna zmiana to wprowadzana oczywiście na poziomie szkoły to może być dosyć dosyć łatwo jeśli tam jest pewna zgoda co do tego że, że różne zmiany mogą się zadziać ale, ale zmiana czegokolwiek na poziomie systemowym w systemie edukacji powoduje, że tak naprawdę mamy z każdą zmianą drobne efekt motyla to znaczy jeśli jeśli zmieniamy metody pracy na 1 przedmiocie na drugim przedmiocie czy dokonujemy jakiś rekonstrukcji organizacyjne tak jak mówiłem przed chwilką Alex czarnych niby co wielkiego tak no kurator będzie zmieniał dyrektora tak naprawdę go zatrudniono, o co w ogóle cała ta cała ta awantura Ano właśnie o to, że to bardzo dużo w całym systemie zmienia i stąd stąd zmiany w innych systemach edukacyjnych z Finlandią, której mówiłyśmy na początku to są zmiany obliczone na długie długie lata ani na 34 miesiące, więc co do tego musi istnieć jakiś konsensus zacznijmy od tego politycznego i dopiero wtedy możemy mówić o jakichkolwiek reformach w przeciwnym razie one dzieją się i całe szczęście, bo w Polsce się dzieją w sporej części szkół na poziomie klasy szkoły wyobraźmy sobie proszę taki świat, w którym władza zasiada do przeanalizowania tego co nauka ustaliła jeśli chodzi o proces kształcenia młodych osób o pedagogikę zasięga opinii ekspertów i mówi dobrze teraz zrobimy na spokojnie reformy edukacji przemyślaną na latanie robioną na szybko to pani by co zaproponowała jak powinniśmy właśnie zreformować szkoły w Polsce tak szeroko systemowo, bo my teraz trochę mówimy o takich propozycji dla osób, które mają w sobie jeszcze siły są w stanie ją z siebie wykrzesać mimo tych trudnych czasów, żeby jakoś zmieniać edukację gdzieś tam u siebie w szkole w klasie oddolnie, gdybyśmy właśnie NATO spojrzały z tej perspektywy z góry jak mogłaby w Polsce wyglądać edukacja czy moglibyśmy mieć szkoły fińską u nas o zada pani redaktor kilka dosyć istotnych pytań podejrzewam, że każdy z nich to byłby temat na osobną audycji, więc dobra w tym jest niestety to jest mój grzech ciągle robi zadaje 5 pytań naraz, ale pani sobie z tym poradź jest występ spróbuj jakoś poradzić i powiedzieć w jaki sposób taka dyskusja zacznę od tego o samej reformy edukacji powinna idealnym świecie wyglądać no to powinniśmy się idealnym świecie zabrać od tego, żeby może na początek tak jak prowadzi się badania przeprowadzi się jakieś kampanie czy projekty społeczne usiąść przy biurku i zbadać aktualny stan wiedzy aktualny stan wiedzy dotyczący emocji dotyczący procesów uczenia się w grupie dotyczący psychologii rozwojowej, bo to też jest taki obszar który, który nie jest stanem zastanym to nie jest tak mamy jakąś dogmatyczną wiedzę cały czas uczymy o procesach uczenia się o tym jak funkcjonujemy w grupie to na początek dobrze byłoby zrobić to oczy zobaczyć jaki, jaki jest poziom naszej wiedzy o szkole o uczeniu się o tym jak funkcjonują ludzie jak się młodzież zmieniła w ciągu ostatnich lat młodzież w roku 2000 dzieci w roku 2000 był zupełnie inne dzieci młodzież teraz atak zupełnie zupełnie naprawdę uczymy się inaczej mamy mamy młodzież dzieci mają inne obawy inne problemy inne inne potrzeby jeśli chodzi o szczegóły na początek drugim elementem powinna być się prawdziwa, ale tak naprawdę naprawdę konsultacja z uczniami nauczycielami i rodzicami dotycząca tego jak oni czują się w szkole, czego szkoły potrzebują jak widzieliby pewne propozycje pewne zmiany, bo to jest oczywiście proces, który też powinien zakładać dyskusję jakiś jakichś konkretach i po to, oczywiście w trzecim etapie powinno się jakoś te zmiany przetestować wprowadzić zrobić jakiś pilotaż w wybranych szkołach i czwartym etapie wprowadzić zmiany do tego co z tego pilotażu wyniknęło no niestety reformy strony mamy do czynienia w tej chwili w Polsce nie mają nawet tego pierwszego poziomu trojga maja, czyli poziomu jak zapowiada też nie brzmi proszę wybaczyć kolokwializm jak Rocket science chce ich synek bardzo odkrywcze rzeczy prawda skonsultujmy zastanówmy się jak to zrobić przetestujemy co zadziała wprowadzamy co nie zadziała tego nie wprowadzamy naprawdę nie jest takie trudne szanowne ministerstwo, ale pani sobie tak rozmawiamy o tym jak zmieni geografię w klasie jak zmieniać różne rzeczy jak pracować w grupach, a idzie czwarta fala i bardzo możliwe, że znów będziemy się uczyć częściowo zdalnie może hybrydowo co zrobić w takich sytuacjach takich okoliczności jak tutaj można sobie radzić, kiedy jest właśnie zaangażowanym nauczycielem nauczycielką, którzy jeszcze są w stanie wykrzesać z siebie mówiłyśmy iskierkę, żeby żeby, żeby robić coś ponad rzeczywiście my mówimy o różnych rzeczach, które powinny się idealnym świecie wydarzyć, a fakty będą takie to już się w części szkół zdążyło wydarzyć, że będziemy przechodzić na edukację zdalną no niestety trochę mamy też bawi to znaczy zaczynamy rok szkolny z takim stanem prawnym organizacyjnym jak w zeszłym roku i znowu jest także wszystko jest na barkach uczniów nauczycieli rodziców i to od nas będzie zależało jak uczniowie w ten system wejdą jacy z niego jak z niego wejdą, więc niestety zostają nam również w tym roku miękkie środki miękkie narzędzia, czyli takie, które każdy z nauczycieli nauczyciele może samodzielnie prowadzi to zaś ministerstwo pani opinii nie przygotowało szkoły na kolejny rok szkolny pandemiczny pani redaktor to nie jest moja opinia to są fakty niestety to znaczy my nie mamy ani żadnych rozwiązań nowych prawnych ani żadnych nowych rozwiązań organizacyjnych nie zadziało się to co środowisko edukacyjne prosi od samego początku pandemii, czyli nie dokonano korekty podstaw programowych, żeby tych treści informacji po prostu było mniej, żebyśmy jako nauczyciele mieli więcej czasu na to, żeby skupić na roli wychowawczej na tym, żeby uczniów po prostu wspierać przejście przez ten proces to się nie niestety nie wydarzyło nadal jest także nauczyciele korzystają ze swojego sprzętu do swoich kamerę ze swoich komputerów to samo dzieje się z uczniami jest takie poszukiwanie nowego sprzętu nowych organizacji jesteśmy w tym samym momencie mamy poważne zadania, czyli musimy nauczyciele muszą traktować się z zadania wychowawcze takie wspierające uczniów naprawdę serio to na ile się rozmawialiśmy o takich zajęciach wyrównawczych czy zajęciach jest przecież ten program ministerstwa dotyczący wyrównywania braków wiedzy po pandemii no braci brakami tak naprawdę też po prostu musimy trochę poluzować jeśli chodzi o wciśnięcie na testy egzaminy klasówki musimy uczniów zauważa ani oni nam znikną to musimy po prostu grupie szkolnej zauważyć ich zwrócić na nich uwagę odezwać się do nich 1 zdaniem pokazać, że oni są częścią tej grupy, którą dopiero co odbudowali takie drobne rzeczy wspierać słowem mówi, że coś komuś udało, że wciąż jest dobry że, że wcześniej było gorzej, a teraz jest teraz lepiej musimy wyjaśnić zamiast oceniać no jest mnóstwo takich rzeczy właśnie z obszaru tego wychowawczego, które musimy zrobić teraz, bo za chwilę rzeczywiście możemy po prostu znowu być się w domu i nie wiadomo jak długo bardzo dziękuję dr Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji sieć organizacji społecznych dla edukacji dziękuję pani spokojnej niedzieli dziękuję do usłyszenia ósma 39 za kilka sekund będzie wkrótce informacje Radia TOK FM po nim polityczne podsumowanie tygodnia m.in. o gwieździe weekendu politycznej wjeżdżał weekendu, czyli aplikacji Jaśmina Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA