REKLAMA

Podstawa programowa a dobrostan psychiczny dzieci

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-09-05 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:57 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była Monika Rościszewska-Woźniak - prezeska Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry kłaniam się państwo ponownie to jest niedzielny magazyn Radia TOK FM, a właściwie jego część jak z dzieckiem Przemysław Iwańczyk naszym gościem jest pani Monika Rościszewska Woźniak prezeska fundacji rozwoju dzieci minie ja imienia Jana Amosa Komeńskiego dzień dobry kłaniam się pani dzień dzień dobry witam serdecznie pani z drżeniem przyjęła wiadomość, że data w kalendarzu zmieniła się 31sierpnia na 1września i że wracają dzieci młodzież do szkół w Rozwiń » tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia wracają do szkół, a nie zasiadają przed monitorami tak naprawdę takim niepokojem bardziej widzę co się dzieje w prasie mam wnuki szkole mam wnuki przedszkola w przedszkolu rzeczywiście jest także jest taki jakiś ciężar na tym wszystkim stoi pogoda zrobiła ładna 1września straszne ale by jakoś tak wszystko strasznie ciężkie ludzie się boją nauczyciele są wręcz pijalni, bo nie wiedzą jak to będzie wyglądało trochę jest trudno wrócić, a właściwie właściwie niemożliwe wrócić do tego co było przed pandemią i dzieci rodzice boją się, że będą natychmiast zmuszane do nadrabiania ubiegłego straconego roku te rzeczywiście sytuacja nie jest wesoła to jak temu zapobiec w jaki sposób zadbać o komfort psychiczny dzieci, bo komfort nie tylko kojarzy się nic nie robieniem pragnę to podkreślić koń komfort nauczania to to stworzone przez nauczycieli rodziców środowisko dla dziecka, w którym on chłonie wiedzę bez bez największego stresu, a tak to jest ja myślę, że przede wszystkim trzeba pozwolić dzieciom być sobą to znaczy być ludźmi, którzy to jak się rodzą są strasznie ciekawi świata, a to co my dorośli robimy niestety może się do tego przyznać ja się coraz mniej robić, ale to nie znaczy, że dorośli tego nie nie robią to my marnujemy te dzieci my powodujemy, że one im gasną oczy i albo się nudzą albo się boją i nudzą albo po prostu mają poczucie straconego czasu, więc my dorośli musimy stworzyć takie warunki, żeby dzieciom chciało się uczyć, żeby chciało im się chodzić do szkoły, żeby chciało im się żyć, ale jednocześnie to tak jest jak wie pan w samolocie najpierw załóż sobie maskę apotem dziecku musimy też zadbać o nauczycieli, bo nauczyciel, który jest przygaszony, który jest wypalone, które przestraszony, który nie wie nie stworzy dobrych warunków dla dzieci, więc co możemy zrobić moim zdaniem najprostsze i właściwie w tej chwili chyba jedyne dobre rozwiązanie to jest wychodzić z dziećmi na zewnątrz i tam popatrzeć jak może wyglądać edukacja edukacja może wyglądać bardzo dobrze, ponieważ na zewnątrz w warunkach, gdzie jest więcej światła więcej zieleni są drzewa i dzieci mogą ubiegać dzieci mogą porozmawiać nauczyciel może zobaczyć coś się z dziećmi dzieje dużo łatwiej zdiagnozować przewidzi prawdziwe dziecko, a nie takie, skąd takie wiedeńską ryzyko masowa one stłoczone w szkolnej ławce, gdzie ona musi wyłącznie odpowiadać napytania także tutaj wydaje nam się, że nawet nie wydaje tylko wiemy, a w naszej fundacji zrobiliśmy program dzieci mają wychodne zrobiliśmy pilotaż na wiosnę, który przeszedł nasze oczekiwania wyniki przeszły nasze oczekiwania i okazało się, że nauczyciele dzięki wejściu z dziećmi, a dostali takiego jak oni to nazwać dostali Energie chciał powiedzieć kopa do do pracy dostali dużo energii uwierzyli, że mają coś do zaproponowania dzieciom dostanie mnóstwo inspiracji od samych dzieci do pracy z nimi do nauki dzieci odkryły, że mogą w tych warunkach wolności, o czym warto pamiętać w tym roku w warunkach wolności pokazać, jakim człowiekiem, że mogą spełniać różne swoje potrzeby jednocześnie to jest zgodne z tym co nauczyciel na co nauczyciel pozwala, bo dzieciaki zaczęły konstruować zaczęły badać pomagały sobie nawzajem, czego przedtem nie było uspokoiły się dzieci z ADHD potrafiły nie wiem zbierać kwiaty przez 40 minut, bo były piękne tak na polu dziecko z Aspergerem było absolutnym ekspertem od ptaków i wszystkie inne dzieci garnęła się do niego, a w klasie go w ogóle nie zauważały i to są wyniki naszego pilotażu, które zrobiliśmy na 40 placówkach i uważam, że to jest absolutnie może być takim projektem, który zrobi każda szkoła każda szkoła w Polsce i każde przedszkole szczególnie we wczesnej edukacji, bo potem się zaczyna to pojedyncze przedmioty strasznie trudno to jakoś zorganizować, ale myślę że, gdyby ktoś chciał to też może zrobić to jest innowacja tak mam przekonanie graniczące z pewnością wielu, wsłuchując się naszą rozmowę nie wiem dyrektorów szkół także nauczycieli powie wprost ja też pozwolę sobie na to czy wreszcie powariowali kiedyś, że straciliśmy kilkanaście miesięcy tradycyjnej formy nauki, która pozwala przyswoić albo opanować może tak podstawę programową pozwala dziecku nabyć kompetencje, które określone są w tej podstawie to jeszcze każe się wychodzić na zewnątrz jest pani sprawę z takich komentarzy obiekcji, jakie będą mieli inni zarządzający placówkami i nauczyciele narodowe to są 2 sprawy 1 jest taka, że podstawa programowa zawiera mówi o zadaniach szkoły mówi o celach nauczania i potem mówi o poszczególnych treściach zadań szkoły jest zalecenie, żeby dzieci uczyły się przestronnie przez doświadczanie bezpośrednie co to znaczy to znaczy, że one muszą łączyć nauczanie poda podawanie wiedzy z doświadczeniami i gdzie można we wczesnej edukacji znaleźć najlepsze sposoby na doświadczenie na zewnątrz, gdzie dzieci mogą dotknąć zobaczyć zmierzyć drzewo mogą popatrzeć mogą szeregowi acz, a edukacja cała edukacja matematyczna albo tak nam się, że cała edukacja matematyczna we wczesnej edukacji spokojnie może się zmieścić się w na na zewnątrz uzupełniane w szkole nie mówią, że dzieci mają spędzać w 100% czasu na zewnątrz one muszą połączyć w całej Europie łączy się edukację Outdoor Indoor, ponieważ wiadomo, że jesteśmy częścią nie tylko jesteśmy ludźmi, którzy mieszkają w bloku i w domu posługują się wyłącznie cyfrowymi tymi przyrządami o każdym razie używają internetu tabletu itd. ale jesteśmy również te z ludźmi, którzy oddychają chodzą po ziemi wykłada się na trawie i patrzą chory traktor czy jesteśmy również częścią przyrody to jest pierwsza rzecz i to są doświadczenie całej Europy albo prawie całej druga rzecz jest taka, że podstawa programowa to nie jest tylko mózg w każdej podstawie programowej mówi się o wychowaniu społecznym kary i o relacjach mówi się o emocjach, czyli odporności gotowości na nieznane, a czy to przypadkiem nie może być robione jak się wychodzi nie wiadomo czy będzie też czy nie, żeby się dzieci uodporniły na to, że mogą być jakieś inne rzeczy, których się nie spodziewały mówi się o wychowaniu fizycznym a gdzie najlepiej ćwiczyć siłę mięśni sprawność równowagę między lewą prawą stroną jak nie, wspinając się po zboczach zbiegając nierównych powierzchni, przeskakując przez rowy, budując szałasy itd. itd. więc to jest także jak się myśli o podstawie programowej to najczęściej myśli się wyłącznie od tej części poznawczej ten sam błąd robią również specjaliści jeśli dziś wszyscy, którzy kupili chcą mogą przeczytać podstawę programową, ale nie wyłącznie to z czego będą stopnie, bo podstawa programowa to cały człowiek to nie jest tylko jego mózg i im młodsze dziecko tym ważniejsze jest, żeby traktować jako całość i też jako człowieka druga rzecz jest taka, że jeżeli zostaniemy przy naszej tradycyjnej edukacji, czyli takie, że nauczyciel wie uczeń nie wie to po pierwsze bardzo często jest także dzieci wiedzą, a nauczyciel nie wie, że dzieci wiedzą, ponieważ musi podać całej klasie materiały jak wyjdzie na zewnątrz to nagle się okaże, że jakieś dziecko coś się nie wie, bo jego rodzice nie wiem ojciec jest geologiem tak i wtedy może być tak, że dzieci uczą się od siebie nawzajem, a nauczyciel może stosować metody projektowe, w których dzieci będą samodzielnie czegoś doczekać już dawno mówimy o tym i tak naprawdę ten kryzys edukacyjny to on trwa, że człowiek musi być aktywny w zdobywaniu wiedzy jak pan sam coś czyta to dużo więcej pan zdobędzie wiedzę pan sam jest ciekawy to pan szybciej to zapamięta niż pójdzie pan na wykład w dodatku nudny albo takie, w których część pan wie, a część pana nie interesuje to nie zapamięta pan wiele mężczyźni nie bardzo różnimy od dzieci dzieci tego potrzebują więcej aktywności swojej własnej najlepiej się dziecko uczy jak samo coś do czegoś dojdzie w związku z tym włączenie tego typu aktywności ja nie mówię, że to ma być wyłącznie taka aktywność włączenie tego typu aktywności pomoże dzieciom co zresztą pokazał pilotaż, że pomoże dzieciom w zdobywaniu wiedzy w tradycyjny sposób one będą docenione będą szczęśliwe one nie mogą się doczekać tych wejść raz w tygodniu na kilka godzin w określony dzień tygodnia niezależnie od soboty dzieciaki nie mogą się doczekać się wyjść coś wcześniejsze nauczycielki nie mogą się doczekać tych wejść, bo czuł się zrelaksowane zmniejszył się ich stres miały lepszy kontakt z dziećmi w związku z tym mogą się powołać na ten kontakt jak były w klasie, a nie było także cały czas nauczyciel, bo po 1 stronie, a dzieci po drugiej stronie trzecia rzecz jest taka, że to w jaki sposób zapobiegać pokazuje dzieciom, że jest świat prawdziwy tak zresztą prawda i tak wytycznych ministerstwa pojawia się tak coś takiego otwarcie na dobro i prawdę, ale to może potraktować to co się wydarzyło myślę o pandemii jako osób pod nie chcę mówić o rewolucji, bo to zawsze brzmi budzi obiekcje ale, ale pod zmianę to zasadniczo po pierwsze w rozumieniu czym jest podstawa programowa i jakie no, jakie zadania dla nauczycieli uczniów niesie za sobą pod po drugie na zmianę tego tradycyjnego modelu który, który właśnie w we współczesnym świecie obarczonym dziś właśnie pandemia mi być może już w właściwie przestaje mieć rację bytu to jest moje marzenie, ponieważ kluczem do tego, żebyśmy znosili następne pandemie, a również to, żeby następne pokolenie, które właśnie wychowujemy było w stanie potem nas utrzymać to jest to, żeby ludzie byli odporni tak to jest odporność rozwija, którym się mówi i kluczem do odporności jest to, żeby mieć osoby wspierające, żeby trudnym momencie tak, żeby być przygotowanym na radzenie sobie bez niespodzianek i sytuacjami ich, żeby wiedzieć mieć kompetencje do radzenia sobie z nimi i tak i dlatego moim marzeniem marzeniem myślę, że wielu osób jest to, żeby zmienić w sposób ewolucyjny nie rewolucyjne i w dodatku no nie jesteśmy specjalnie krajem, który ma zasoby finansowe, zwłaszcza dla edukacji Dorota w związku z tym trzeba myśleć w sposób, który nie będzie dewastujący, a nad nie mamy specjalistów do wsparcia psychicznego tak by poradnie psychologiczne pedagogiczne pękają wszak poradnie przy ich zdrowia psychicznego nawet prywatne mają tyle zgłoszeń, że sobie radzą tak jest ogólna Narodowy obniżenie nastroju już nie mówię depresja tak obniżenia nastroju taka niewiara będzie lepiej kurcze popatrzmy na to co się dzieje na zewnątrz liście są piękne za chwilę będzie przepiękna jesień są badania to których, ale twarde badania, z których wynika, że nawet ludzie obarczeni chorobą represyjną jak wychodzą do lasu to się czują lepiej poziom by ból się z jakby znaczy, gdy ciśnienie się z mniejsza ciśnienie krwi zmniejsza się w momencie, kiedy się do lasu chorzy, którzy mają widok ze szpitala na zielono szybciej Dobrawy szybciej dochodzą do zdrowia no może skorzystajmy z tego, że mamy jeszcze przyrodę, że mamy jeszcze możliwość wychodzenia w tej chwili nie ma smogu jest wspaniały czas do tego, żeby złapać energię, żeby jej nie stracić tych resztek co mamy po wakacjach podtrzymamy dołować to tym przesłaniem będziemy kończyć naszą rozmowę dziękuję pani bardzo dziękuję rości szewską Woźniak prezeska fundacji rozwoju dzieci mnie Jana Amosa Komeńskiego była naszym gościem kłania się pani, życząc dobrej niedzieli dziękuję bardzo, nasz skład zaproszono informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA