REKLAMA

Kto zapłaci „podatek od cyfrowej biedy”?

Życie w COVIDzie
Data emisji:
2021-09-05 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
19:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
życie w covidzie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM jak co tydzień o godzinie 13 podejmujemy tematy, które związane są z pandemią i tak właściwie już od około roku nie dotyczą one nie tylko zagadnień medycznych, ale również konsekwencji tego co spotkało nas w ostatnich kilkunastu miesiącach i tak będzie dziś chciałbym wpierw przywitać naszego gościa z nim pan dr Maciej Dębski prezes fundacji dbam mój zasięg dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry panu dzień dobry Rozwiń » państwu to pan min żniwo tak to nazwijmy będziemy zbierać jeszcze przez chwilę radni, którzy twierdzą, zwłaszcza ekonomiści, że potrwa to nawet kilka dekad natomiast dziś zajmiemy się w naszym programie wykluczeniem cyfrowym właściwie konsekwencjami tego wykluczenia podczas pandemii zajmiemy się też tym w jaki sposób uczniowie będą albo zbierać benefity albo będą cierpieć z tego powodu, że być może nie mieli takiej możliwości ich rówieśnicy bądź mieli możliwości zdecydowanie większe, kiedy przyszło uczyć się zdalnie kiedy, kiedy przyszło uczyć się za pośrednictwem sprzętu komputerowego, który wszystkich Polaków nie było stać pan zgodzi się, że już w tej chwili po powrocie do szkół 1września te różnice będą dostrzegalne o zdecydowanie tak zresztą na to wskazują liczne badania prowadzone w Polsce ostatnio przeanalizował ponad 70 badań, które zostały opublikowane w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, czyli właśnie w czasie pandemii koronawirusa myślę sobie, że no tak, że wszyscy byliśmy zaskoczeni tą zdalną edukacją w sumie nikt nie był na nią tak naprawdę gotowy oczywiście nauczyciele uczniowie wcześniej korzystali z zasobów sieci no bo od 30 lat korzystamy z internetu, więc mniej więcej w jaki sposób go znamy natomiast konsekwencją taką myślę ważną, którą będziemy, z którą będziemy się borykać no to właśnie co co specjaliści mówią, że jest to rozwarstwienie cyfrowe, a mianowicie w mojej opinii zaniknie środek klasy to znaczy uczniowie, którzy radzili sobie z nowymi technologiami Emu oni sobie doskonale poradzili i bardzo dużo uzyskali na zdalnej edukacji nawet czas często nie chcą wracać do szkoły natomiast część uczniów w szczególności zwrot z małych miejscowości terenów wiejskich, gdzie to wykluczenie cyfrowe jest takie jak zewnętrzne, czyli związane tą sytuacją demograficzną rodzinę wielodzietność rodziny z ZES z tym co pan powiedział brakiem odpowiedniego sprzętu ja myślę sobie, że z 1 strony ta młodzież będzie bardziej wykluczona cyfrowo, ale ona przede wszystkim dużo mniej nauczy, bo proszę powiedzieć tych pan zechciał oszacować te relacje między między tymi którzy, którzy zyskają między tymi, którzy stracą pan mówi o badania, które przeprowadzono na ten temat więc, więc jakieś szacunki można się już pokusić prawda można się pokusić o szacunki oczywiście one są różne w różnych badaniach natomiast te badania, które my prowadzimy projekt fundacji mam mój zasięg one mówią, że około 30% młodzieży będzie jednak to tutaj skala 30% młodzieży to ci, którzy bardzo mocno przegrali na tej zdalnej edukacji i oni będą mieli przede wszystkim problem nie tylko na gonienie materiału, ale w takim samopoczucie w klasie no bo będą bardzo mocno odstawać od nich oczywiście to odsetki różnią się w zależności od miejsc to nowość szrot, który z regionu wok najmniejszy problem z wykluczeniem cyfrowym był w dużych miastach czy dużych aglomeracjach miejskich no ale tak przeciętnie to jest co trzeci uczeń co trzeci uczeń ewidentnie widać, że tutaj nie chcę używać słów, ale można takich dużych, ale mógłbym powiedzieć, że jakiś sposób padł ofiarą tego on doświadczenia covidowego związanego właśnie zdalną edukacją tak, ale myślę, że to powinniśmy na zyski straty spojrzeć holistycznie to to nie tylko te kompetencje związane z używaniem sprzętu tak to tak to nazwę umiejętnością posługiwania się tymi cywilizacyjnymi zdobyczami prawda no tak oczywiście naczelnicy też czarno widzieć, bo przecież wiemy, że EBA jest dużo pozytywnych rzeczy się zadziało zdalnej edukacji i w takim nauczaniu online, bo wydaje mi się, że pandemia ty zrobił, bo religia i w 1 bardzo ważną rzecz, a mianowicie wśród uczniów, czyli często pokazała, że nowe technologie smartfon tablet komputer używane mogą być tylko do gry rozrywki zabawy, ale naprawdę do szczytowego poprowadzenia zajęć, ale z drugiej strony te zajęcia bardzo często nie były ciekawe ja przypominam sobie badania ogólnopolskie, które zrealizowaliśmy w czasie pierwszego lockdownu oczywiście my żeśmy się wtedy wszyscy, czyli jak używać w sposób taki kreatywny zasobów sieci pamiętam taki wynik, że wówczas w maju w czerwcu zeszłego roku 60% uczniów mówiło, że zajęcia prowadzone przez nauczycieli są bardzo nudne nieciekawe mało absorbujące może dlatego wielu uczniów w czasie zdalnej edukacji robiło mnóstwo różnych innych rzeczy tylko nie przyswoją wiedzę, więc by pandemia wybiła nas trochę takich tylko z bycia zwykłym odbiorcę i przesunęło nas w stronę użytkowników zasobów sieci, a nawet też zwiększyła kwestie niezwiązane z bycia tak być aktorem i tak się pilnować sprawy, że korzystanie z internetu to jest 1 taki wielki worek nie wykorzystanie może być pozytywne korzystanie może być negatywna, która może być twórcza ona może być takie pasywne odtwórcze i Plusa tutaj tej pandemii jest rzeczywiście większa nasza znajomość czy nowych technologii w ciągu w ciągu danej edukacji to się jeszcze bardziej zmieniało na korzyść to znaczy już mieliśmy takich problemów nawet przemęczeniem ekranowym, chociaż on cały czas towarzyszy myślę, że w, więc są też plusy też warto też powiedzieć to, że często koncentrujemy się na uczniach, ale badania prowadzone w Polsce co pokazują, że to nauczyciele również byli wykluczeni cyfrowo i to im trudno było wejść w ten świat cyfrowy i poznać mechanizmy, które rządzą różnymi ich do różnego rodzaju aplikacjami i no ale sporo nauczycieli dowiedział się jak ważne są te aplikacje dla młodych i jak również w czasie lockdownu można było być bliżej nich jakiś sposób przez internet proszę powiedzieć problem dotyczy tylko Polski generalnie krajów, które nie należą do ekonomicznie do do Europy zachodniej pierwszej prędkości czy dotknęło będzie dotykać to swoje konsekwencje także także nawet naszych zachodnich sąsiadów ja myślę, że problemy globalne, bo jeśli tak zastanawiałem, gdzie się zaczyna wykluczenie cyfrowe i myślę sobie, że oczywiście jest to pewnego rodzaju moją typologię, ale klin z typologii są po to, żeby upraszcza rzeczywistość więc, gdybym na potrzeby dzisiejszego naszego spotkania powiedział, że wykluczenie cyfrowe dzieje się w naszej głowie i poza nią to jakoś specjalnie dużo bym się nie pomylił no i teraz tak co to znaczy wykluczenie poza poza głową to cały system szkoły pruskiej system szkoły takiej tradycyjnie rozumianej system szkoły od do systemu szkoły z ławkami jest wiele krajów na całym świecie, gdzie taki model szkoły tradycyjnej pozbawiony tą techniką orki i ich albo dalej ogranicza się korzystania np. telefonu komórkowego takich krajów jest mnóstwo, chociaż oczywiście też wiemy, że coraz więcej szkół zaczyna dbać o odpowiedni poziom higieny cyfrowej i to się też w jaki sposób zmienia brak odpowiedzi jego sprzętu dotyczy bardzo wielu krajów krajów takich miejsc za możnych można byłoby to jest właśnie Europy wschodniej środkowo wschodniej natomiast myślę sobie, że trudno w tym kontekście takiego wykluczenia poza naszą głową takiego wykluczenia cyfrowego Noto no to rzeczywiście kraje biedniejsze kraje, które aspirują do wejścia do Unii Europejskiej np. albo tak jak ma jakiś sposób no jesteśmy przepraszam za sformułowanie zmiany nowi sporów w unii europejskiej w porównaniu do innych krajów NATO rzeczywiście tutaj o wykluczenie cyfrowe systemowy będzie większa pozwolę panu, że wrócimy do naszej rozmowy po informacjach, które teraz zaproszę naszych słuchaczy dr Maciej Dębski prezes fundacji dbam o mój zasięg jest naszym gościom to jest nasz stały cykl życia w covidzie za kilka wracamy do państwa kłaniam się państwo po informacjach Radia TOK FM jak obiecałem tak jest wciąż z nami dr Maciej Dębski prezes fundacji domu zasięg dzień dobry panie doktorze witam pana witam państwa zastanawiamy się jak jest skala konsekwencji wykluczenia cyfrowego nawet nazywa pan to przepraszam chciałbym dobrze sformułować podatek od cyfrowej biedy tak, bo rzeczywiście taki podatek przyjdzie niektórym płacić, ale też mam wrażenie, że nieciekawej sytuacji są ci, którzy nie zaznali szkoły w tradycyjnym modelu, bo zaczął o tym też mówić, że to to co to już są w tej chwili 2 ścieżki, jakimi może podążać młodzież mogą podążać dzieci zdobywający wiedzę albo właśnie tak jak było to w trakcie pandemii poprzez zajęcia online głównie bądź też w tradycyjnym nie tradycyjny sposób co z tymi którzy, którzy nigdy nie poszli do szkoły w tradycyjnej w rozumieniu tego pójść do szkoły którą, którzy nie zasiedli za za ławką nie poznali swoich kolegów znajomych nie otworzyli zeszytów nie spisywali tablicy to co nauczyciel ma do przekazania no z 1 strony mówimy o tych najmłodszych natomiast cieszę się, że w Polsce jednak edu Kac w szkołach podstawowych w klasach 13 duże jest oparta na zabawie oczywiście trudno było taką zabawę uczynić uczynić poprzez zdalną edukację, więc myślę sobie, że tutaj takim skutkiem tej pandemii będzie problem z takimi relacjami szkolnym oczywiście czasem to ludzie zarzucają, bo my fundacji jasno wychodzimy z takiego sformułowania, że kontakt sprzeciwu części od relacji bezpośredni jeżeli, że my oczywiście możemy mieć dobry kontakt ze znajomymi w internecie ale, żeby budować realną więź, która bardzo dużo daje w kontekście psychicznym czy poprawia nasz stan zdrowia no to tam jeszcze i to spotkanie musi być realny myślę sobie, że oczy, że to będzie taki bardzo to po ważne, bo skończył pracę jak sobie w szkołach nauczyciele rodzice czy ministerstwo edukacji nauki i liczyć czy gminę poradzą jak odbudować taką ogień i 6 no, tym bardziej że Pp badania prowadzone w Polsce, a sromu mówią te relacje w opinii uczniów, ale też opinii nauczycieli bardzo mocno się pogorszyły, więc wielcy to co można powiedzieć to co obserwuję z naszego projekty badawcze czy, uczestnicząc w grupach, ale też wszystko, gdy duże badanie przeprowadziliśmy na próbie ponad 6000 uczniów i ponad 1000 nauczycieli no ja też tworzyć sygnowany przez nowe technologie będzie umiejętne nawiązanie relacji oczywiście to też nie jest także bardzo jestem wykluczonych cyfrowo, tym bardziej czerpie ze świata to to niema takiego prostego przełożenia natomiast no to będzie duży problem myślę, że już problem i zagwozdkę dla nauczycieli pedagogów, że praca z uczniami jak spowodować, żeby z 1 strony trochę odpocząć od nowych technologii, ale z drugiej strony, żeby budować takiego przekonania jestem pesymistą w tym zakresie 3, ale pan oczy do szkół właśnie w momencie, kiedy teraz rozpoczynamy edukację wielu nauczycieli porzuci, skąd różnego rodzaju narzędzia cyfrowe i będzie chciało się, jakby trochę spieszyć przed kolejną kolejnym zamknięciem szkół, żeby jak najbardziej oceniać, żeby wrócić do tych tradycyjnych metod nauczania, żeby zapomnieć o komputerze myślę, że wiele szkół nie Ross, jakbym nie dokona takiego rachunku sumienia jak bardzo pozytywne, jakie rzeczy pozytywne, jakie negatywne rzeczy zaczął zadziało się w kasie w szkole właściwie wielu specjalistów wielu fachowców mówi w trybie przyszłym dokonanym, że to zamknięcie szkół nastąpi jednak statystyki są nieubłagane i ta tendencja wzrostowa jeśli chodzi o liczbę zakażeń pan myśli, że jeśli dojdzie oby nie do kolejnego lockdownu to czy on też będzie nie chcę być całkowicie bezbolesne, ale mniej bolesne niż dotychczasowe jeśli chodzi o cyfrowe wykluczenie ten podatek od cyfrowej biedy, którym mówimy no i wydaje się, że tak jasno socjolog z wykształcenia dla mnie koronawirus nic cała ta pandemia nie jest tylko jakimś takim wydarzeniem medycznym socjolog jest tak bardzo ważne słowo ekonomia społeczna czy sytuacja, w której stary porządek upadł, a nowy się jeszcze nie zbudował myślę sobie, że takie doświadczenie anomii społecznej takiej mieli Polacy np. po drugiej wojnie światowej albo w okresie transformacji ustrojowej, więc przy nas słuchają i my tutaj studio wiemy, że taki stan anomii społecznej nie jest stanem bezpiecznym jest bardziej stan chaosu niepewności lęku, ale myślę sobie, że w tym kontekście te lęki i chaos trochę też w jaki sposób oswoili co nie jest dla nas nowe doświadczenie nie będziemy zaskoczeni taka zdalna czy edukacja przy korzystaniu z nowych takich par no i edukacja hybrydowa Polska stanie, więc z 1 strony zachęca nauczycieli żeby, żeby dbali o dobrostan uczniów taką taki balans taką równowagę między światem cyfrowym światem analogowym, ale przestrzegam przed tymi wszystkimi nauczycielami i przed wszystkimi takimi pomysł stała drzwi, żeby znowu totalnie zrezygnować teraz skorzystania z nowych technologii, więc jeśli była kolejna fala i kolejne zamknięcie szkół stawiam tezę, że przejdziemy to psychicznie bardziej łagodnie, bo po prostu jesteśmy tam osób przyzwyczajeni, a będzie nam niedobrze, bo badania prowadzone przez fundację dbam o mój zasięg czy przez innych badaczy pokazują wprost to wszystkie badania mówią, że zdecydowana a, a byli przecież ucieczki o i nauczycieli celi sobie jednak ten model stacjonarny pasji, bo poszliśmy do przez lata przygotowanie i i dla wielu z nas mimo wszystko zdalna praca oraz wyzwaniem proszę dzieci co jeszcze czeka na śląską albo inaczej, gdybyśmy chcieli doszukać się w konsekwencjach pandemii, czego się czegoś dobrego to jednak tych zdobytych kompetencji też będzie dużo prawda i to nie chodzi tylko nauczycieli ale, ale przede wszystkim o uczniów, którzy być może w świecie cyfrowym będą poruszać się znacznie lepiej niż, gdyby mieli tę naukę potem naukę sięgać w taki sposób jak dotychczas przed marcem przed generalnie wiosną 2020 roku tak zdecydowanie to jest duży plus zdalnej edukacji zdalne edukacja na wszystkich również nauczyć i jak musi bardziej kra tylko na korzystanie z zasobów sieci to nie jest kryje teren trzeba zburzyć ten mit, że młodzież tak Super to jest wykonalne korzysta z osób w sieci to znaczy na poziomie takim technik te obsługi i pan się korzystania z aplikacji to rzeczywiście żebra mostek młodzież ma problem z takim kreatywnym korzystanie z zasobów sieci ma problem z odróżnieniem informacji nieprawdziwych od od prawdziwych ma problem i i to też będzie problem myślę z takim często niekontrolowanym wykorzystaniem zasobów sieci, ale co do zasady myślę sobie, że ostatnie 1,5 roku korzystania z Inter tu z finansów ZUS mógł innych róży lub innych aplikacji u jednych z po to, mało to, że takie pierwotne lęki, że moje stosować nowe, ale po prostu też zostały lub oswojone nad siłą rzeczy młodzież w tym czasie poznała bardzo takiej, która cały czas będą wykorzystywane dr Maciej Dębski był z nami prezes fundacji dbam o mój zasięg dziękuję panu bardzo za rozmowę dziękuję bardzo, państwa zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE W COVIDZIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA