REKLAMA

Dobra komunikacja. Jak się jej nauczyć?

Praca od podstaw
Data emisji:
2021-09-05 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:54 min.
Udostępnij:

Co jest kluczem do dobrej komunikacji? Czy te same umiejętności komunikowania się ze sobą wykorzystujemy w życiu zawodowym i prywatnym? Czego możemy się nauczyć na szkoleniu z komunikacji? Co możemy zrobić już teraz, aby lepiej się komunikować?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaprasza Zuzanna Piechowicz o państwo dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja praca od podstaw witam państwa w imieniu swoim oraz Tomasza Kopki, które wydaje dzisiejszą audycję jak wszystkie odcinki praca postaw oraz zmiany cech, która tę audycję realizuje jak zawsze te niedzielne popołudnia zachęcam państwa zapraszam państwa do wspólnego przyjrzenia się temu jak wygląda nasza praca, jaki mamy na nią wpływ, jaki mamy prawa co możemy zrobić, aby ten Rozwiń » czas spędzany przez nas pracy był nie tylko mniej uciążliwe, ale być może nawet bardziej satysfakcjonujący w końcu Polacy Polki Polacy jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych społeczeństw spędzane w pracy dużo więcej czasu dużo więcej godzin rocznie niż np. Brytyjczycy czy Niemcy w tym odcinku tej audycji zapraszam państwa wysłuchania moje rozmowy z 2 trenerka biznesu, które zajmują się tym jak wygląda nasza komunikacja i to nie tylko komunikacja w miejscu pracy jak może poprawić może ją ćwiczyć jak wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie o tym już za chwilę ale zanim jeszcze przyjdziemy do tej rozmowy chciałabym państwa zaprosić do odwiedzenia strony tokfm PL naszej aplikacji mobilnej TOK FM, bo tam więcej treści poświęconych dobrej pracy temu jak dobrze może nam się pracować audycja dobry pracodawca to audycja Marzeny Mazur głównie tematom związanym z dobrym odpowiedzialnym zarządzaniem ja prowadzę również podcast dobra praca poświęcony pracownikom i pracownik szkoły tylko chciałam dodać, że menedżerowie to też są pracownicy i pracowniczki, więc tutaj też państwu zapraszam do tego podcastu jesteś przewodnik Witaj w biurze, w którym opowiadam od tych plusach i różnych aspektach tego powrotu do biur przejścia z pracy zdalnej do pracy w biurze czy warto dlaczego, jakie są głosy, jakie są minusy o tym po audycji Witaj biurze, a teraz już zapraszam na rozmowę o teraz moimi gośćmi są Elżbieta Stelmach trenerka biznesu centrum rozwojowo szkoleniowego pensja dzień dobre dzień dobry i Iwona Dąbrowska Budny ten jako biznes talent Management mentor Akademii Leona Koźmińskiego firmy kierować partner w dzień dobry dzień dobry, a zaprosiłam was tutaj chciałbym powiedzieć do studia, ale to jeszcze nie ten czas zaproszę was do audycji, abyśmy rozmawiały o tym magicznym słowie komunikacja i szkole komunikacji ma również są taką najważniejszą największą w ogóle ciałko szkoleniową w obie spotykać się różnymi firmami grupami na sali szkoleniowej, ale tak się zastanawiam czy właściwie jest coś takiego jak dobra komunikacja to możemy się nauczyć korzystać z niej wycie po prostu wszędzie tak jak z karty płatniczej w każdym sklepie to ja się dobrze komunikuje to co dobrze komunikuje w życiu prywatnym życiu zawodowym z panią w sklepie z panią w urzędzie z panem taksówkarzem i tutaj mogą państwo dopisać jeszcze, gdzie chcielibyście państwo dobrze komunikować czy istnieje taki chciałby magiczny sposób, ale coś pokazywał, że nie istnieje czy istnieje taka właśnie dobra komunikacja jak taki dżoker rękawa jeszcze leżeli pozwoli to ja zacznę jestem też ciekawe, kiedy będzie miała tutaj zdanie odpowiedź na to pytanie, bo moim zdaniem jest jest taki jest taki sposób i nawet możemy go nazwać pewien sposób magicznym, bo wydaje mi się, że zaczęła z takim bardzo dobrym wstępem, a za i że jest dużo szkoleń z tego tematu no jest dużo szkoleń z tego tematu, ponieważ nie ma takiego przedmiotu komunikacja nie geografia jest biologia jest język Polski, ale tam na uczelni przynajmniej mnie pisać rozprawkę albo różnego rodzaju typy wypracowań natomiast nikt nie uczył jak rozmawiać z drugim człowiekiem nigdy nie uczył, że są różne style poznawcze, a że mamy również tzw. osoby, które są bardziej wzrokowe słuchowe i dlatego moje wypracowania bardziej się podobały polonistce z liceum miałam gorsze stopnie w podstawówce, ponieważ byłyśmy do siebie bardziej kompatybilne więc, gdybym miał odpowiedzieć tak krótko tak jest taki sposób, bo jest dużo różnych modeli które, gdybyśmy znali doświadczali trenowali w ogóle dziec od dziecka to mielibyśmy prawa i łatwość, a jeżeli tego nie robiliśmy od dziecka to przynajmniej teraz możemy się tego nauczyć jak najbardziej świadomie używać tej codziennej komunikacji z panem taksówkarzem z dzieckiem z szefem z pracownikiem takiej tutaj rolę zgadza się jest to, że istnieje istnieją metody, które mogą nas w tym wesprzeć natomiast do tego co za opowiedziała się, a propos szkoleń powiem, że rzeczywiście one są były są i będą dalej mamy z tą komunikacją, a jakiś problemy, bo jednak się nie dogadujemy, a dostępność metod jest tak duża, że aż dziwne, że w tym względzie w ogóle występują jakiekolwiek kłopoty natomiast to jest kwestia otwartości to jest kwestia, jakie mamy ramy odniesienia to jest kwestia stylów poznawczych, o których już i ona powiedziała, ale też budowania takiej samoświadomości komunikacyjnej co to jest samoświadomość komunikacyjna i ona już właśnie zdradziła ich na podwórze powiem, choć w tych stylach poznawczych chociażby, czyli to taka perspektywa, która nam się pierwsza ujawnia w różnych sytuacjach, które nas zaskakują, które są nowe, ale też świadomość tego, że istnieją inne i teraz, jeżeli wiem, jakie perspektywy nie dominują czy jaka dominuje, a rozumiem ten model rozumiem też, że są inni, którzy mają zupełnie inaczej na inne rzeczy zwrócą uwagę to wtedy z tej wiedzy korzystam i dostosowuje swój sposób komunikowania się do osoby, z którą rozmawiamy oczywiście, że nie jest takie łatwe, a że wejdę do kogoś się on powie jedno zdanie ja już idealnie mającym niemalże rentgena w oczach będę wiedziała co mówić to wymaga chwili porozmawiania, ale można w ten sposób rzeczywiście tę dobrą komunikację uprawiać to wyobraźmy sobie teraz wiem, że to jest audycja pracę i że kontakt z trochę inne, ale wojewoda powiedział o tym, że nie uczy się na szkole komunikacji, ale jak takie zajęcia z komunikacji na takim bardzo postawą wstępnym poziomie mogłoby wyglądać to znaczy jak uczy się tej komunikacji, bo są też takie szkolenia też państwo piszą do mnie maile, opisując różnego rodzaju bardzo powiązane szkolenia, gdzie uczy się np. różnego rodzaju schematów to znaczy tego co nasze powiedzieć, kiedy ktoś mówił jakiś konkretny sposób mam wrażenie, że tutaj takiej komunikacji w takiej w tej słynnej kanapce np. widokowe, czyli tego temu co się mówi najpierw dobry komunikat dziś mówi ten krytyczna przyznało się dobre jest pewien rodzaj sztuczności w tej dobrej komunikacji i jakoś to za autentyczność moim zdaniem kluczowe pytanie czy właśnie czy można się jak mogłoby wyglądać takie zajęcia nauki dobrej komunikacji i czytaj autentyczności rzeczywiście potrzeba, jeżeli tak czy w ogóle można się nauczyć bycia autentycznym, a to moim zdaniem potrzeba bardzo duża autentyczności, dlatego że potrzebuje rozumieć, jakie mamy, czego potrzebuje co chce przekazać tej drugiej stronie, więc by ten kontakt ze sobą też takie autentyczne ja bardzo lubię też model Nowak Communication, czyli rozumienia potrzeb i tak naprawdę to kłopot komunikacji, które mamy to nie wynikają z tego, że nie potrafimy do końca nazwać swoich potrzeb ta świadomość, o co tak naprawdę chodzi to konflikcie pojawia później, że mamy różne strategie na te same tak naprawdę potrzeby, czyli będąc tutaj w tej przestrzeni zawodowej pewnie wielu z nas ma taką potrzebę współpracy z taką potrzebę czucia się potrzebnym dobrej relacji sensu i teraz tylko ten element, że mamy na to różne strategie i ja wtedy mogła mieć jakąś komunikację, która może być bardziej usztywniona, bo zależy, żebym ja jakoś tak mój szef czy osoby w innym zespole mogą tutaj mieć inne strategie i w ten sposób też umiejętności słuchania siebie teraz zacznę, jakby mogły takie szkolenia wyglądać trochę też właśnie, kontynuując to co powiedział przed chwilą pewien sposób złapałem się teraz na tym, że powiedziałam prawdę, bo są pewne typy szkół, w których są zajęcia, które są zupełnie normalną komunikacją atak naprawdę są nauką komunikowania się ze sobą takim szkoleniem i jednym z takich moje, bo form uczenia chcą szkoły przedszkola Montessori pańskie, gdzie m.in. dzieciaki są uczone reżim jest między nimi konflikt co się wydarzyło ktoś komuś zabrał zabawkę to strony danego konfliktu danej sytuacji siadają przy tym samym stoliku i za pierwszym razem, kiedy ten konflikt jest to nauczyciel prowadzący trener można powiedzieć mentor pokazuje jak to się robi, czyli że wszyscy siadamy przy tym samym stoliku, że na tym stoliku jest 1 kwiatek i mówi ta osoba, która bazą NIK trzyma przy sobie i do momentu, kiedy ta osoba trzyma wazonik przy sobie to ona ma głos, kiedy ona skończy jak ja się czułam co mi się nie podobało, czego bym potrzebowała następnym razem to dopiero skończy to stawia tam kwiatek na stolik na środek do stolika to druga osoba bierze mówi wiesz, a ja wtedy poczułam się tak im chodziło o to i do momentu, kiedy dzieci ze sobą nie ustalą, o co tak naprawdę chodziło i co mogą zrobić następnym razem to de facto uczą się tego, że 1 osoba mówi, że wtedy te kolejne są ukierunkowane na to, żeby zrozumieć, żeby też powtórzy aha, czyli tobie wtedy o to chodziło, że i to są takie elementy, których faktycznie Zuza też powiedziała, że czasami się czujemy sztywno pełne takich modelach konstrukcjach, ale my się w nim czujemy sztywno na początku tak jak na początku czujemy się sztywno wsiadając do samochodu i że to spojrzeć w lusterko to drugie tu jeszcze Than, a tu hamulec a kiedy zaczynamy jeździć to jest coś mawia w dowcipach to jeszcze oko sobie pomaluje IAI usta i dokładnie tak samo z tymi modelami komunikacyjnymi są moje doświadczenia, czyli na początku może być nawet Kostro Pato ale kiedy sobie to powiem słuchacze się wszyscy uczymy, czyli jak nie będzie szło to zwróćmy uwagę bo, bo może być z boku będzie coś widzieć to jest właśnie też ten proces uczenia się komunikacji i miałam taki smutek w sobie właśnie mówiąc o takich uczuciach związanych z komunikacją, że my tego nie możemy doświadczyć, kiedy jesteśmy dziećmi, kiedy nasz umysł jest najbardziej chłonny, kiedy nasz umysł najbardziej, jakby co zapamiętuje i kiedy można by powiedzieć operacyjnie wdrożył to sobie pewnego rodzaju podstawę i to jest takie coś zrobić taką tęsknotę właśnie do tego, że kiedy wychowujemy teraz dzieci z tą naszą świadomością 2001. wieku to, żeby rodzice jak najwięcej na co zwracali uwagi w jaki sposób komunikują ze swoimi dziećmi, bo de facto dajemy w ten sposób przynajmniej im podstawy, żeby one później mogło w swoim dorosłym życiu prywatnym zawodowym czerpać satysfakcję z komunikacji relacji z innymi właśnie słuchałam wnikliwie i ona tego co mówiłaś, a i tak sobie pomyślałam, a pracowałam w szkole też żałuje, że nie ma tego przedmiotu, ale powiem szczerze, że jak nieraz prowadziłam tego typu zajęcia albo teraz sporadycznie się zdarza z licealistami, a to oni są bardzo otwarci nawet nie wiem czy nie bardziej jak ludzie dorośli osoby dorosłe mówią o to taka manipulacja, jeżeli mówicie o jakich modelach, a nie mówię tu kanapce, bo rzeczywiście jest dosyć sztuczna i odniesie odchodzi jako modelu feedbacku natomiast mówię o tym, że młodzież, ale bardzo często widzi w tym od razu klucz do zrozumienia siebie zrozumienia rodziców zrozumienia, a nauczycieli i zadają bardzo dużo pytań natomiast, jeżeli chodzi o szkolenia osób dorosłych z komunikacji to mam takie doświadczenia, że ta nasza subiektywna mapa rzeczywistości, czyli to jak my postrzegamy świat jest czymś takim co wkładamy głowy tych naszych rozmówców i to powoduje pewien dysonans i pewne zgrzyty między nami komunikacyjne, bo później myślimy, że ta osoba tak samo myśli, ale nie pytamy jej o to nie zadajemy napytania o jej definicję oto jak ona to rozumie tylko podporządkowujemy pod własne myśli, więc generalnie myślę, a takie doświadczenia, że za mało rozmawiamy i o potrzebach oczekiwaniach i o tym jak my postrzegamy jakąś rzecz dziś to bardziej zostaje w kwestii domysłów i oczekiwań, a później frustracji, że inni rozumieją coś inaczej albo robią coś inaczej, a do tego tematu wrócimy już po skrócie informacji Radia TOK FM trenerki biznesu Elżbieta Stelmach Iwona Dąbrowska Budny ja nazywam się Zuzanna Piechowicz wracamy podskoczy informacji o państwo to jest audycja praca od podstaw przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz gośćmi są teraz Iwona Dąbrowska wodne trenerka biznesu talent Management mentor Akademii Leona Koźmińskiego firmy kierowcę Partners oraz Elżbieta Stelmach trenerka biznesu centrum rozwojowo szkoleniowe sentencja rozmawiałyśmy o komunikacji i Elżbieta tylko coś na bardzo ciekawym wątku to znaczy na tym, że często zakładamy, że wiemy co druga osoba ma na myśli, że wiemy co ona rozumie przez pewne stwierdzenia albo w jaki sposób wiemy co co co oczekiwać intencję, jeżeli co podejmuje działania co zrobi, a często to właściwie właściwie wszyscy nasza interpretacja i tutaj chodzi cała na biało parafraza, czyli sprawdzenie tego czy właściwie dobrze rozumiemy tę drugą osobę to jest coś co robimy naprawdę rzadko takie tu się całkowicie z tym zgadzam rzeczywiście nie dopytujemy, bo pomysł, bo myślimy, że ktoś sobie u nas źle pomyśli, a albo, że uznano za mało kompetentną osobę i wypowiedziała się akurat w technice aktywnego słuchania takiego dialogu z drugą osobą, czyli tej parafrazy i teraz po drugiej stronie po tej ciemnej stronie mocy jeśli tego nie zrobimy jeśli będziemy te interpretowane intencje wkładać głowę tej drugiej osoby, a no to chodzimy całą sferę gier psychologicznych, że role prześladowcy ofiary ratownika i z tego się bierze cała masa różnych konfliktów, które zabierają energię zabierają wyniki zabierają możliwość budowania relacji ja sobie nawet myślę tak passę słuchając, że to też jest ten aspekt na ile ja w ogóle w swoim życiu zbudowała adekwatną samoocenę, bo dodatkowo jeszcze możemy popatrzeć czy w momencie, kiedy ktoś coś do mnie mówił albo nawet do mnie napisał to moment, kiedy miałam adekwatną tożsamą ocenę te mam taką gotowość pytać się słucha, ale czy to było to chodziło, a albo po prostu odpowiedzieć na daną kwestię, a w momencie, kiedy ja właśnie mamy zaniżoną samooceną jestem też tutaj wracają do swojej specjalizacji Lu, czyli właśnie gier psychologicznych i to będę odbierała pewnego chcę tzw. naturalne zwrócenie uwagi albo pokazanie pewnego faktu jako atak i Jan jest, że tak się uśmiecha ostatnio miałem taką krótką korespondencję na istnienie napisami dziś w Polsce jedna z osób napisała pani wolno tam się wkradł błąd powinno być tam napisane jakoś się bardzo dziękuję przepraszam już tutaj poprawie i poczułam tej osobie zrobiło się chyba trochę niewygodnie napisana bardzo przeprasza na tej pozwalać na uwagę na elementy językowe i tak pomyślała czy może też być także miała takie doświadczenia, że taką zwykłą ludzką informacje będzie innym wygodniej czytać jak pani tam poprawi mogła dostawać różne też reakcje, a to właśnie ta interpretacja, czyja to interpretuje jako atak, czyja to interpretuje jako chęć pomocy wsparcia poinformowania i to to kolejny element, czyli ta umiejętność zadawania pytań i umiejętność słuchania na studia głębiej robimy takie ćwiczenia m.in. kiedy prosimy studentów, żeby słuchali drugiej osoby tzw. aktywnie i w sposób empatyczny, czyli po prostu całym sobą jestem z tobą nie mam zapamiętywania nie mam nic tzw. uzupełniać i potem pytamy o informację zwrotną, jakim było słuchać drugą osobę 2 minuty i Słuchajcie właściwie 99% mówi, że to było bardzo trudne, że mózg dokonuje od razu ocenę, że chciałoby się po o mam tak samo albo chciałbyś coś dopowiedzieć, więc ta też nic ćwiczenie praktykowanie słuchania też ma swoje skutki na naszą jakość komunikacyjną ja tu aż mnie korci, żeby dopowiedzieć do tego co od poszerzyć to co i ona powiedziała, że zadawaniu pytań, a bardzo często zdarza się przy takich szkoleniach komunikacyjnych, że jak ćwiczone zadawanie pytań to nie słuchamy siebie nawzajem, że właściwie jak mam ci zadać pytanie to już miejsce głowy pojawia się jakaś myśl jakiś pomysł i niekoniecznie to pytanie nawiązuje do treści, którą właśnie od siebie usłyszałem, więc nawet mamy jakieś lęki takie, a jeszcze 1 rzecz, której sobie pomyślałam to, że jest lekki savoir-vivre komunikacyjny w tym znaczeniu, a że coś wypada czegoś nie wypada może tu nie ma tej autentyczności czy brakuje nam tej autentyczności, bo to te nasze przekonania takie ryby dzieci głosu nie mają albo jakieś inne przekonania, że na pewnych stanowiskach pewnych rzeczy nie wypada blokuje nas w tym, żeby mówić co naprawdę myślimy kulturalne oczywiście sposób, ale autentyczne zgodne ze mną nie taki, żebym powiedziała w taki sposób, żeby przypodobać się mojemu rozmówcy, więc tak tutaj jeszcze takie parę zdań uzupełnienia czy poszerzenie to ja, ale powiem, że systemową zgadzam teraz się też uruchomiło Janusz kot wielokrotnie w organizacjach słyszałam o swoich bezpośrednich szachów, że potrzebuje się nauczyć polityki, że pewne rzeczy się nie mówi ja wtedy czułam, że to co robi jest okej nadal jestem tego zdania, czyli po prostu opisywałam jak ja tu widzę w danej sytuacji ze swojej perspektywy i myślę, że to jest właśnie ten aspekt, że mamy pewne przekonania co wypada, czego nie nie wypada i że to ma duży wpływ na jakość naszej komunikacji jak Zuzanną rozmawiałyśmy o talentach i jest m.in. taki właśnie badanie tzw. talenty Gallupa i tam są 2 talenty, które mówią komunikacji właśnie komunikacja i czar osoby, które mają 2 talenty w pewien sposób jest nim łatwiej na naturalnie rozmawiać z innymi natomiast pozostałe osoby bardzo dobrze, gdyby właśnie nauczyły się do różnych modeli nauczyły znaczy poznały i wybrały te, które dla nich są wygodne wydają się z nim spójne są dla nich autentyczne, bo dzięki właśnie wtedy te narzędzia, bo te są tak naprawdę techniki są narzędzia łatwiej funkcjonować w rzeczywistości, żeby zrozumieć siebie siebie wypowiedzieć na zewnątrz zrozumieć tę drugą osobę to ja zrobię to co bardzo lubię robić, kiedy pan jako rozmówców czy rozmówczynie trenerów to, jakie ćwiczenia takie, które można zrobić samodzielnie w domu i zaproponowały jeszcze, żebyśmy w naszym składzie nasze słuchaczki mogą jakoś tej dobrej komunikacji się Wyrobiec i to zrobi na zajęciach takie ćwiczenie, gdyż ten na początku, kiedy grupa się poznają, kiedy mamy wspólniczki patrzenie, a takie ćwiczenie na fakty, a interpretacje jak teraz powiedziała Zuzanna ćwiczeniu w domu to tak sobie pomyślałam, a propos jakiś trudnych sytuacji, które przeżywamy przeżywaliśmy danego dnia w pracy, żeby tak spokojnie sobie usiąść przy kawie czy przy herbacie czy szklance wody i zastanowić się co było faktem w tym wydarzeniu, a co było moją interpretację co mówią fakty, jakie będą konsekwencje, jeżeli spojrzę im tak prosto w oczy nawet jak będą niewygodne, a co robią interpretacje, gdzie mnie prowadzą, jakie będą ich konsekwencje bardzo często to bardzo odkrywcza, kiedy pokazuje jakikolwiek obrazek ściągnięty z internetu plaża dziecko rodzice biura okazuje się, że tyle ile osób w sali tyle jest różnych pomysłów, ale na temat interpretacji, a bardzo rzadko ktoś mówi, że na obrazku jest mężczyzna kobieta czy ktoś siedzi stoi i od razu zaczyna się cała sfera szczęśliwa nieszczęśliwa rozwiedziona nieraz wiedziona masę różnych rzeczy, ale do faktów jest bardzo często daleko, więc może warto byłoby się temu przyjrzeć w tej danej sytuacji jak wracamy mamy jakiś problem rozwiązania albo coś czym czujemy, że może nie powinniśmy się odzywać może mogliśmy inaczej coś powiedzieć to, żeby się zdystansować i popatrzeć w taki sposób, a jak na chłodno przeanalizujemy podjąć wtedy decyzje patrząc na fakty taka pierwsza myśl, która przyszła dlatego się nie dziele i ona na pewno ma jakiś kolejny fajny pomysł to przychodzą słuchacze takie 2 ćwiczenia jedno jest moim ulubionym i nie ukrywa, że on może być dla niektórych z nas dużym wyzwaniem takim emocjonalnym zacznijmy słuchać rozpoznawać to co moja propozycja zaproszenie czym naprawdę kogoś prosimy czy my wydajemy polecenia takie zawoalowane właśnie prośba najłatwiej sprawdzić na początku o domu kochanie możesz wyrzucić śmieci nie co się wtedy nie dzieje czy pojawia się kurz jak on może mi odmówić, bo jeżeli pojawił się kurz to oznacza to tylko jedno, że to niebyła prośba, że to było polecenie, które tak grzecznie właśnie tak zwyczajowo opakowanie ćmy i zacznijmy na to zwracać uwagę, bo momentami możemy mieć po prostu taką takie wymaganie czy mamy pewną umowę domową wtedy przypominamy no właśnie czy mógłby wejść czasami też jest także jako szef ja mam prawo po prostu pani się bardzo proszę do 15 przygotować ten raport i wtedy to jest moje tzw. zlecenia zadania a kiedy kogoś prosimy i wtedy po drugiej stronie, ponieważ nie wystąpi jutro zrobię przyniosę to w przyszłym tygodniu, jeżeli we mnie pojawia się wtedy spokój to znaczy, że zaczynamy właśnie ze sobą pracować rozróżniać, więc to jest taki element, które z moich doświadczeń jest ciekawym takim naprawdę codziennym doświadczeniem natomiast drugie ćwiczenie, które wydaje mi się bardzo takie ceny na to, żebyśmy zwracali uwagę w jaki sposób się z ludźmi komunikujemy i czy przypadkiem nie jest także ze względu na brak czasu i to, że przecież wszyscy jesteśmy inteligentni, bo wszyscy w tej naszej pracy to przecież są ekspertami albo przecież Halina jest na tym stanowisku to przecież powinna wiedzieć to mówimy do tych osób faktami można np. przejrzeć swoje ostatnie maile, które pisaliśmy do takich osób w zespole albo zwrócić uwagę na komunikację domową czy nie jest także my mówimy co ma się wydarzyć Zróbto to ja przyjdę po to, i ćwiczenia komunikacyjne polegałoby na tym, że na początku dajmy ludziom wstęp, jaka jest nasza intencja, jaka jest moja w tym potrzeba, dlaczego dlatego, jeżeli zaczynamy od faktów co dawałoby nam się takie skracające tak naprawdę czas tej rozmowy o de facto może ją wydłużyć, ponieważ fakty mogą być z drugiej strony odebranego atak zgasi światło oko z komunikatem faktem, ale po drugiej stronie może się natychmiast pojawić tzw. jest, szczególnie że też ma osoba, która tutaj jest jakiś emocja tak znowu zwraca uwagę tak ma być nowocześnie pasuje natomiast, jeżeli tam kontekst do danej sytuacji pamięta, że wczoraj rozmawialiśmy, że jeżeli będzie chciała kolejne zabawki tak albo, że mówimy w pracy Słuchajcie projekt, na którym teraz będziemy pracować szczególne duże znaczenie, bo wtedy podajemy te fakty to można powiedzieć coś tak ładnie nazywa modelu uszu Fortuna dajemy taką przestrzeń, żeby ludziom nadać kontekst i zabezpieczyć właśnie różnego rodzaju nadinterpretację i również taki atak emocjonalny, który może się pojawić, więc było takie 2 ćwiczenia, które bym bardzo zarekomendowała właśnie też będą biegły sam model uszu Fortuna można też znaleźć internet w internecie, żeby tutaj do czytać znaleźć szczegóły to teraz na koniec mamy dosłownie 1,5 minuty chciałam zapytać o to czy waszym zdaniem w dobie pracy zdalnej w tym, że czwarta fala prawdopodobny niestety rozpędza i czekają nas kolejne obostrzenia dobra komunikacja twarzą twarz jest taka sama zasady są takie same jak dobra komunikacja właśnie z pracy zdalnej albo po prostu on-line, a ja powiem tak, że czy pracy zdalnej czy stacjonarnej to co jest istotne, a on najmniej nabiera większego znaczenia to jest kontraktowanie się z ludźmi te pozamykane kamery nie odbywający się ludzie stres po drugiej stronie osoby prowadzącej w najmniej musimy więcej ustalać ściślej ustalać 2 osoby nie będą mówiły razem tak jak to się dzieje stacjonarnej formule dlatego myślę, że tutaj umawianie się na pewne zasady i transparentność w tym omawianiu może nam pomóc w tej komunikacji to taki mój pomysł pierwszy zgadzam się nas sobą i który będzie się posługuje metaforą, że w stosunku do komunikacji zdalnej wirtualnej to naprawdę komunikacja państwo państwo jest bułka masłem w związku z tym jeszcze większą uważność jeszcze większa świadomość przygotowanie się co ma być efektem danej rozmowy, jaka jest moja potrzeba, jaki jest mój cel na dane spotkanie no i też zabezpieczenia kont, kiedy nie mamy tej mikro mimiki, bo nawet najlepszy kamerka ona nie będzie widziana moje neurony lustrzane inaczej reagują albo ręcznie nie reagują to tutaj muszę być bardzo bardzo powinniśmy być uważni, żeby tę komunikację jak najbardziej właśnie tak dopracować zabezpieczyć i pamiętać, że część tego co widzimy słyszymy to nasza interpretacja i dopytywać tak samo jak w komunikacji twarzą twarz bardzo dziękuję za rozmowę i Anna Bobrowska Budny trenerka biznesu talent Management mentor z Akademii Leona Koźmińskiego firmy kierowcę Partners oraz Elżbieta Stelmach trener biznesu centrum rozwoju szkoleniowego subwencja dziękuję Barca bardzo dziękuję ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to była audycja praca od podstaw czas na informacje Radia TOK FM, a zaraz po nich czy też państwu Ewa Podolska audycją doktora do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRACA OD PODSTAW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA