REKLAMA

Prezes ElectroMobility Poland: Zrekompensujemy straty powstałe w przyrodzie przy budowie fabryki

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-09-06 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
15:10 min.
Udostępnij:

- Wybraliśmy już platformę, na której zostanie zbudowany samochód. To będzie najnowsza wersja platformy, która nie jest jeszcze na rynku. Duży, globalny gracz będzie budował swoje samochody na tej platformie. Nie możemy jeszcze ujawnić kim jest ten producent. Będziemy tę informację przekazywać na początku przyszłego roku- o polskim samochodzie elektrycznym mówił - Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka poniedziałek dziewiąta 5 czas na magazyn EKG Tomasz sed dzień dobry witam państwa naszego pierwszego gościa Piotr Zaremba prezes electromobility Poland dzień dobry dzień dobry panie prezesie mam nadzieję, że się słyszymy czy dobre tak słyszę teraz słyszymy panie prezesie kiedyś cały naród budował swoją stolicę dzisiaj cały naród buduje swoją zera taką mam nadzieję, że cały naród czeka na zera oczywiście projekt jest realizowane przez Rozwiń » grupę specjalistów pasjonatów, ale mamy takie poczucie, że dużo ludzi trzyma za nas kciuki na pewno jest bardzo budująca dużo ludzi, bo tak dobrą sprawę my wszyscy na ten projekt się składamy mówię tu o pieniądzach złożonych ze skarbu państwa NATO, żeby zasilić ten projekt, którym pan się opiekuje taka specyfika sektora motoryzacyjnego tak było zawsze tak jest też dzisiaj jeśli spojrzymy na przykłady tych największych sukcesów na rynku motoryzacyjnym np. takiego start-upu amerykańskiego, który dzisiaj jest pionierem elektromobilności to widzimy, że tam u początków były duże środki państwowe w ten projekt zaangażowane jeśli spojrzymy na sukcesy producentów koreańskich na to też to wszystko zaczęło się od zaangażowania państwa nie mając przy producentach europejskich, którzy oczywiście też zaczynali od tego, że byli finansowani przez państwo i dzisiaj w tych największych firmach skarb państwa posiada akcje często złotą akcję ma prawo decydującego głosu, więc to jest taka specyfika tego sektora, bo to jest bardzo energochłonne bardzo kapitałochłonne sektor zaangażowania państwa jest czymś zupełnie naturalnie ja może wyjaśni słuchaczom chodzi o informację, która dotarła do nas jakiś czas temu, że spółki skarbu państwa wyłożona na spółkę electromobility 250 000 000zł zastanawiam się, dlaczego akurat państwo, czyli my podatnicy musimy ten projekt inwestować to tak duże pieniądze czy nie udało się państwu znaleźć jakiś inwestorów prywatnych tak jak wspominałem nie jest przypadkiem, że państwo zawsze na początku tego typu projekty się angażuje Otóż pan powie, ale suszone liście inwestorów prywatnych 1 strony, dlatego że jest duży efekt dla całej gospodarki tego, że kraj posiada własnego producenta, a z drugiej strony i tutaj odpowiadam bezpośrednio na pana pytania, że specyfika tych działań, które prowadziły na tym etapie to jest taka specyfika, która obarczona jest ryzykiem i wszystkie koncerny finansują swoje środki za własne pieniądze to nie jest także na na ten etap, na którym jesteśmy można pozyskać inwestora prywatnego przez fundusz inwestycyjny, bo to jest zbyt dużo na tym etapie profile ryzyka jeśli chcemy mieć w Polsce producenta samochodów to te działania na tym etapie muszą być finansowane tak jak są finansowane co nie oznacza wcale się w długiej perspektywie ten projekt nie będzie sprywatyzowany, bo nie ma tutaj takiej intencji, żeby państwo sprzedawało w przyszłości samochody, ale do budowy samej fabryki do zaprojektowania tych pierwszych modeli potrzebne również kapitał jest publiczne panie prezesie mam wrażenie, że budowanie każdego biznesu to jest jakieś ryzyko panu wierzyć się one zbyt dużo, żeby pozyskiwać tych prywatnych inwestorów to takie największe ryzyka się dla tego projektu do samego końca momentu, kiedy produkt nie wejdzie na rynek nad tym projektem będzie ryzyko rynkowe ryzyko tego na ile uda się przekonać Polaków na ile uda się przekonać konsumentów w Europie do tego, żeby kupować pojazd nowej marki myślę, że od strony przygotowania biznesowego ten projekt jest bardzo kompleksowe i ja wierzę w to, że uda się Polaków przekonać, ale ryzyko będzie do końca dopóki produkt nie wejdzie na rynek nie mamy tej pewności w jaki sposób zostanie przyjęty a kiedy wejdzie na rynek czy dziś jesteśmy w stanie opowiedzieć zaraz wejdzie do produkcji pod koniec 2024 roku, czyli przed nami jeszcze 3,5 roku ciężkiej pracy pracy również nad tym, żeby zbudować markę, ale prace także nad budową samej fabryki na budował gamy modelowej, bo naszym planem jest to, żeby w krótkim czasie uruchomić produkcję 3 modeli oczywiście w sekwencji pod koniec 2024 roku pierwszy samochód, ale w kolejnym roku 2 kolejne modele w taki sposób, żeby zbudować takie portfele produktowe, które pozwoli zaspokoić potrzeby większości konsumentów na polskim rynku, a co finalnym produkcie się znajdzie krótko mówiąc pytam tu rozmowy z tymi firmami, które mają wypracowane dziś rozwiązania technologiczne w tym obszarze mogłyby się z tymi rozwiązaniami z nami podzielić takie rozmowy w ogóle w ogóle były są są finalizowane, skąd będziemy te elementy, na które które znajdą się w Zarzeczu czy my wiemy, skąd one będą pochodzić tak małe w bardzo pragmatyczne podejście do tego projektu mamy taką świadomość, że w Polsce nie mamy czek wszystkich kompetencji, żeby zbudować samochód, więc rozmawiamy z partnerami o współdzieleniu technologii w tym momencie wybraliśmy Platformę, na której ten samochód zostanie zbudowane i w momencie, kiedy do kapitalizowania, które pan mówi na początku rozmowy się dokona, kiedy środki fizycznie zostaną zarejestrowane przez KRS rozpoczniemy negocjacje już umowę na zakup licencji Platformy Platforma to jest nie tylko płyta podłogowa to są też kluczowe układy w samochodzie układ hamulcowy układ kierowniczy, ale też napęd, czyli to wszystko co decyduje o tym, że samochód jest elektryczne i nikt nam dostarczy toczył się nie jestem moment na to, żeby takiego ujawnienia wykonać natomiast jak negocjacje się zakończyć na początku przyszłego roku będziemy też taką informację przekazywać, a to będzie też najnowsza wersja tej Platformy czy jakaś starsza wersja, która w tym przypadku będzie dla nas bardziej dostępne nie to będzie najnowsza wersja Platformy, która posiada ten producent Platforma, która jeszcze nie jest na rynku, która jest w zaawansowanym etapie rozwoju i ten producent duży globalny gracz myślę, że tutaj nie będzie wątpliwości, że gracz, który produkuje dobre samochody jak już markę będziemy mogli ujawnić on również będzie swoje nowe samochody budował na tej Platformie technologicznej ile będziemy musieli za to zapłacić, żeby mieć dostęp do tej technologii mówimy jako podatnicy, bo już powiedzieliśmy na początku rozmowy, że państwo będzie przynajmniej na razie głównym inwestorem koszt całego projektu ten rząd wielkości 5 000 000 000, ale to nie jest także to są środki publiczne, które są potrzebne do sfinalizowania tego projektu te środki są potrzebne na początek duża część tego projektu będzie finansowana również w formie dłużnej mówi pan, że pierwsza Izera ma szansę opuścić fabrykę pod koniec 2024 roku na razie projekt i dosłownie przynosi nie wyszedł jeszcze z lasu, bo nie ma fabryki, kiedy ona ma szansę się pojawić, bo już zostali państwo ułatwienie w postaci tego, że będzie można teren, który państwo wybrali na postawienie tej fabryki będzie można na jego przygotować pod budowę, pozbywając się wcześnie stamtąd lasu czy my w tym zakresie czekamy na to co wynika z tej ustawy, czyli procedura zamiany terenu pomiędzy lasami państwowymi i ja ważnym rzeczywiście w grudniu zeszłego roku ogłosiliśmy intencję, żeby zakupić teren w Jaworznie, ale to wszystko się dokonana takich samych zasadach, na który każdy inny inwestor będzie mógł ten teren kupi, czyli w formie przetargowej, więc my jesteśmy w takiej sytuacji czekamy aż miasto Jaworzno ten teren pozyska przygotuje teren pod inwestycje nie tylko pod naszą proszę pamiętać, że ten teren, którym mówimy to jest w naszym wypadku 110ha, ale cały teren jest 250ha, więc nie będzie jedyna inwestycja, która będzie lokowane tereny będą sprzedawane w drodze przetargowej potwierdzam jesteśmy zainteresowani, żeby zbudować fabrykę właśnie w Jaworznie ale kiedy możemy mieć miejsce takie symboliczne wbicie łopaty i faktyczne rozpoczęcie budowy tej fabryki jeśli teren zostanie przygotowane do przetargu w pierwszej połowie przyszłego roku to w trzecim kwartale przyszłego roku chcielibyśmy wbić łopatę, czyli powiedzmy pod koniec 2024 roku i pod koniec 2004 roku ma się pojawić już pierwszy produkowany samochód to niewiele czasu 2 lata harmonogram rzeczywiście jest ambitny z naszej perspektywy jest realne niezwykle istotne jest to, żeby wejść na rynek z produktem możliwie szybko jest realne, dlatego że jest potwierdzony zarówno z dostawcą Platformy zarówno z integratorem technicznym, który będzie wspólnie z nami odpowiada za techniczną stronę tego projektu, ale też z inwestorem zastępczym, który będzie budował fabrykę czy on jest realny pod warunkiem, że w połowie przyszłego roku ten grunt będziemy mogli nabyć, ale wszystko na to wskazuje, że to się powinno udać, ale uzbrojenie działki przyłącza fizyczna budowa potem ustawienie linii produkcyjnej przetestowanie to wszystko działa to pańskim zdaniem rzeczywiście da się zrobić 2 lata proces budowy fabryki będzie prowadzone równolegle z procesem budowania sprzętu i wyposażenia dla tej fabryki przy innym założeniu to nie byłoby możliwe, czyli budujemy hale fabryczne, ale już pod specyfikacja naszego produktu w momencie, kiedy gotowe są budynki sprzęt przyjeżdża do fabryki fabryka wtedy jest ten sprzęt wyposażana to jest taki model, w którym niektórzy producenci pracują on wymagał od nas opracowania layoutu fabryki, ale dla aut jest gotowy dzięki temu, że wiemy, kto fabryka będzie wyglądać to możemy rozmawiać o dostawach sprzętu nie mają jeszcze zakończonej budowy budynku, więc przy takim założeniu, że te prace będą równolegle one tak to jest możliwe harmonogram oprócz fabryki potrzebni są też ludzie pracownicy, którzy tam będą pracować państwo mówi, że to chodzi o 3000 osób, skąd weźmiemy tych ludzi jak szybko państwo chcą ich przeszkolić, żeby robili coś, czego w Polsce jeszcze nie testowaliśmy Śląsk akurat jest bardzo dobrym miejscem stąd taka nasza determinacja, żeby fabrykę zbudować na Śląsku właśnie jeśli chodzi o pozyskiwanie siły roboczej do fabryki, dlatego że mamy istniejące fabryki, ale mamy też bardzo wielu poddostawców do tych fabryk producentów komponentów, a więc osoby, które znają kulturę motoryzacyjną wiedzę jak się pracuje w fabryce motoryzacyjnej to są osoby na pewno, które będziemy chcieli pozyskać do pracy w naszej fabryce jest też bardzo dobre miejsce do tego, żeby pozyskiwać młode kadry do budowy fabryce dobre uczelnie dobre instytuty badawczo-rozwojowe, które pracują dla sektora motoryzacyjnego na co dzień stąd myślę, że to będzie wyzwanie, ale akurat na Śląsku z tym wyzwaniem powinniśmy sobie sprawnie poradzić, a my dziś możemy powiedzieć chociażby w przedziale cenowym w jakim znajdzie się ten produkt biorąc pod uwagę to, że wiedzą państwo, kto dostarczy Platformę, na której będzie wszystko budowanej biorąc pod uwagę to, że gros kosztów takiego samochodu elektrycznego jest bateria bateria litowo-jonowa dzisiaj wiemy, że dostęp do tego Litwy mocno utrudnione jego ceny w najbliższych latach będą mocno rosły, bo nie tylko my w Polsce nie tylko państwa firma będzie się od baterii biła rzeczywiście dostęp do baterii też wyzwanie dla całego rynku dlatego tutaj planujemy pozyskać bateria wspólnie dostawca Platformy raz, żeby zabezpieczyć dostawy, żeby fizycznie ta bateria była, ale 2 po to, żeby zabezpieczyć dobrą ocenę baterii, bo tak jak pan powiedział on będzie rzutować na cenę pojazdu, a państwo cały czas przekonują, że siłą tego projektu ma być też będzie przystępny cenowo pytanie czy nadal będzie przystępny cenowo jeśli te baterie i ceny będą dużo wyższy niż dzisiaj znamy cenę, po której pozyskamy baterie to jest element tych negocjacji biznesowych w sprawie Platformy, które za nami i ta cena baterii pozwoli zrealizować założenia cenowe, które mieliśmy na samym początku to nie jest także baterie dzisiaj drożeją jest odwrotnie baterie tanieją nie ma tego, że jest coraz większy popyt to również, ale surowiec, którego powstają drożej, ale jest coraz mniej na 1 jednostkę energii takiej baterii, bo poprawia się technologia, więc rzeczywiście kilogram surowca jest większy, ale mniej kilogramów potrzeba, żeby wyprodukować taką samą baterię te 2 tendencje zderzone powodują, że ceny baterii rzeczywiście spadają od początku mówiliśmy o tym, że cena samochodu będzie dla nas bardzo ważnym punktem odniesienia będzie ważnym elementem budowania strategii rynkowej i podtrzymujemy znając ceny baterii to deklaracje, że koszt posiadania naszego samochodu taki miesięczny koszt samego samochodu paliwa opon ubezpieczenia będzie niższy niż koszt samochodu spalinowego tej samej klasy panie prezesie to na koniec ostatnie pytanie no może jest najważniejszy w całej tej sprawie, ale czy trochę nie przeszkadza panu to, że pracujecie nad projektem, który ma być ekologicznej, żeby on w ogóle mógł powstać trzeba najpierw pozbyć lasu szkoda, że na koniec mam nadzieję, że będę mógł wyjaśnić ten temat myślę, że to jest także na Śląsku nie ma innego miejsca, gdzie można fabrykę postawić trzeba spojrzeć na to perspektywę trochę szerszej niż tylko naszej to może musi powstawać na Śląsk, gdyby był pan mieszkańcy Jaworzna pewnie myślał pan o tym gdzie będą za jakiś czas pracować pana dzieci perspektywę związane z przemysłem wydobywczym daje w Jaworznie, ale w ogóle na Śląsku się kończą musimy na Śląsku przyciągać inwestycje jeśli chcemy zapewnić stabilny rozwój regionu my przeanalizowaliśmy blisko 30 lokalizacji w całym kraju 8 lokalizacji na Śląsku te wszystkie lokalizacje, które w przestrzeni publicznej się pojawiają jako alternatywa, która nie wymaga tego, żeby wycinać las tam nie da się zbudować fabryki w najbliższej perspektywie mogą o tym zapewnić robiliśmy badania dzieli często niektórych z nich czasami proste spojrzenie księga wieczysta pozwoliła powiedzieć po sytuacja prawna tak skomplikowana Zrzeszenia zdarzeń po prostu nie mieliście państwo wyjścia tak zbliżają się koniec realizacji na Śląsku chcemy tu fabrykę postawić na Śląsku ze względu np. na dostęp do poddostawców dostęp do siły roboczej, ale chcę powiedzieć też na koniec bardzo jasno, że wszystkie straty przyrodnicze, które powstaną na skutek tej wycinki drzew po to, są słabe drzewa teren górniczy, ale to są drzewa te wszystkie straty, które powstaną przy radzie rekompensujemy dzisiaj nie mówi o szczegółach, bo jesteśmy właścicielami tego terenu, ale na pewno jest dla nas bardzo istotne i nie tylko wizerunkowa też realnie chcemy się tak właśnie zachować, żeby te straty, które powstaną zrekompensować to być może, bo to bardzo tajemniczo brzmiące pan powiedział uda się nam wyjaśnić przy kolejnej okazji za dziękuję Piotr Zaremba prezes electromobility Poland był naszym gościem informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA