REKLAMA

"Pod plugawym niebem" film o kraju upadłym

Połączenie
Data emisji:
2021-09-06 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:03 min.
Udostępnij:

W ramach cyklu patronackiego nad festiwalem Millenium Docs Against Gravity rozmawiamy o filmie dokumentalnym dotyczącym Wenezueli

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Katarzyna Dembicz Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobre będziemy rozmawiali o Wenezueli w Wenezueli w kontekście festiwalu, nad którym radio TOK FM ma patronat medialny festiwalu Millennium Docs Against Gravity podczas tego festiwalu będą państwo mieli szansę mają państwo szansę, bo ten festiwal już trwa obejrzeć film pod blok we Rozwiń » mnie bym tak został przetłumaczony na polskiej film dokumentalny, ale w zasadzie trudno nazwać takim dokumentem sensu stricto to jest coś na kształt impresji o sytuacji politycznej Wenezueli samej Wenezueli jako pewnej przestrzeni to właśnie podróż przez Wenezuelę oglądaną choćby pozycji kierowcy samochodu to nie jest film, który ma jakąś linearną spójną konstrukcja jest bardzo takim powiedziałbym otwartym na rozmaite interpretacje dziełem to jest film młodego reżysera Alvaro LTRO, które zdaje się i korzenie nieco powikłane, bo tam jest zdaje się i Kanada, której się urodził w kraju się wychowywał, ale też Hispania sam film jest koprodukcją z tego co pamiętam Brytyjsko hiszpańską Konkol miejską, że zła mam nadzieję, że pańska też no właśnie, czyli tutaj bardzo międzynarodowa historia będzie oczywiście mam nadzieję, że to nam posłuży do jako pretekst do rozmowy także politycznej o tym co dzieję się w tej chwili w Meksyku, gdzie toczą się rozmowy między Maduro, a Juanem Guaido opozycją rozmowy, które wszyscy mają nadzieję, że być może doprowadzą do przełamania impasu politycznego, w którym ten kraj od kilku lat się znajduje zarazem chyba wszyscy być może być może chcieliby tak się stało z właśnie być może tej nadziei nie ma tak sobie trochę teraz zaprzeczyła, ale zacznijmy może od samego obrazu samego filmu jak pani okiem to się ma do świata Ameryki Łacińskiej do świata w Wenezueli to co nam tutaj dawano po upadku LTRO próbuje pokazać tak nas prowadzą właściwie bez żadnej ułożonej z racji przez wenezuelską przestrzeń tak powiedział myślę, że dzień dobry sam film jest na trudnym filmem dla widzów, którzy oczekują, że zobaczą po prostu powieściowe złożyli, dlatego że taki pan powiedział, iż taką presją składającą się kilku obrazów nawiązujących do tematów, które dzisiaj, z którymi problemów, z którymi dzisiaj Kolumbia się Marka, a taką, jakby nicią, która łączy wszystko jest narrator później mamy tylko i 1 osobę, która jedzie tak jak pan powiedział samochodem tak kierowcy, który jedzie przez ulice ma raka, bo i tam chyba jeszcze w Caracas też pojawia i i również IRA ponadto w zasadzie cały film zaczyna się od tego tak od sumienia, który widać, a jest to pół min ten, który z szybów naftowych tak szybów naftowych, które się utrzymuje przy spalaniu gazu przy wydobywaniu ropy naftowej dziś mamy w odwiertach również gaz i ten gaz spalany, tak więc i trudne chyba Chin dla widza, który nic nie wie o Wenezueli i sił chyba, który ma taką jedno założenie pokazać giganta na glinianych nogach, który rozpadł się w kraj, który jest całkowitym sparaliżowany, dlatego że zainwestował jedno 1 jedno bogactwo w wydobycie ropy naftowej, ale nie potrafił tego wykorzystać tego bogactwa i w momencie, kiedy mamy kryzys światowy i kryzys polityczny Wenezueli system który państwo, które w zasadzie rozdawało pieniądze te pewnym sektorom społeczeństwa, ale nie było to rozdawanie na zasadzie inwestowania tak czy infrastrukturę tylko rzeczywiście takie takie rozdawnictwo kolokwialnie mówiąc rozpada się i tym 0101. tematem jest ropa naftowa ropa naftowa, której z dumą kraju narratora nawiązuje do tego w kilku momentach ropa naftowa, która dzieli społeczeństwo to jest jakby w tym tej opowieści, która pojawia się są 5× jest taka wypowiedź narratora krótka zresztą wypowiedzi w formie poezji nazwijmy to ona się pojawia i i pokazuje taką beznadzieję raz 2 właśnie rozłam, bo widać jak kilka kilka naczep reż reżyser skupia się na głównie na przegrane on nie pokazuje tej drugiej Wenezueli, która popiera Maduro tylko pokazuje, które zresztą coraz mniej tak tylko pokazuje to będą właśnie tutaj tobym cierpi lub 3 na chwilę w słowo, bo wydaje mi się tam jest taki moment, kiedy może to nie jest Wenezuela, która popiera Maduro taka taka Wenezuela pogubiona to są i żołnierze na ziemię statku marynarki prawda, którzy prowadzą jakąś taką dziwną rozmowę sami trochę nie wiedzieli czy ich rozkazów słuchać ich i o co w całej tej historii, w której są choć, więc prawobrzeża zwycięstwa do niewidzialnego takie wroga nie są niedofinansowanie, bo to są te pensje, które otrzymują dzisiaj pracowniczy w Wenezueli i np. na Uniwersytecie to jest 9USD miesięcznie nie wiem jakie, jakie pensje otrzymują żołnierze tak jak i że hotele nie może to być coś wyższego także no to jest taka jest pogubiona, ale nie ma chaosu w tym filmie to znaczy ranking pokazuje beznadzieję i takie taką melancholię prosta czegoś co jest właściwie upadkiem i z drugiej strony taki sposób poszukiwania miejsca tych ludzi których, których widzimy w filmie na miejsca dla siebie i ich teraz jakby mamy te tak kilka tematów, które porusza tak w tym ten przewodnik jest ropa naftowa, która jest dumą narodu na narodową nowe złoże jest największym ma największe zasoby ropy naftowej na świecie, która pomagała i była no tak i liderem Ameryki Łacińskiej w wielu momentach historii przyjmowała imigrantów w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych, że przyciągali przyjeżdżali bowiem ściągani to promesą dostatku państwu nie budowanego na eksporcie ropy naftowej mówi lata 5060 dwudziestego wieku i jednym z tematów jest emigracja, którą widzimy to jest drugi temat, który się pojawia obok ropy naftowej granica na polską brazylijska Iwana wojsko kolumbijska, ale w kontekście migracji widzimy brazylijską generalską granicę, gdzie ludzie wyjeżdżają i znów mamy dialog bardzo krótki dialog kobiet z funkcjonariuszem granicznym w brazylijskim, które pytają, po czym przyjeżdża mówi, że do pracy mówi, że nie może czy ona nie może pracować, ale daje widzę jej, mówiąc że wjazd tak pozwoleniem więc, że ma 60 dni od 60 dniach będzie musiał wyjechać inaczej stanie się nielegalnym imigrantem i ponownie wjechać do prac, czyli także i i jest jakby mnie dowiadujemy się nic więcej, czyli nie tylko, że ludzie wyjeżdżają i i jesteś taki symboliczny marsz tych osób z walizkami wzdłuż drogi w tej, a w dłuższej drogi 2 po pierwsze, 2 po pierwsze, Toure osób ważnych znacznie mniejszy wydaje na pewno był to Simon Bolivar i chyba szans Nisko Miranda drugi brzuch bohaterów wojen niepodległości owych, którzy marzyli o wielkiej Ameryce jako zespole narodu aleja wielkiej Kolumbii i wielki Wenezueli znaczy ty taki w organizmie sfery sferę rock z federacyjnej i i też rozpada, chociaż takiej federacji o nawiązywał w swoich dyskusjach Chavez i ten głos Chaveza ozdób ten film kler mamy narrację polityczną polityków ważnych dla współczesnej Boliwii 3 mamy Chaveza, który się pojawia Maduro i Guido i plus jeszcze sprawozdania tak radiowe także są to takie mniej więcej znaczy ten film chyba daje trochę taki cel, który trzeba sobie ułożyć, jeżeli ktoś ma już wystarczająco dobra jest rozpoznanie tak ci, którzy dużo wiedzą daje nam znów, jakby temat do refleksji powiem szczerze film może być nudny może może się wydawać nudne są osoby, które mówiły, że nie dały rady obejrzeć tego filmu tak ze względu na taką bardzo powolną nostalgiczną to jest trochę taki film, chociaż zrobiony przez Hiszpana tak jak pan powiedział nam pomaga tam Galicyjskie korzenie reżyser taką taka nostalgia tak jak pan powiedział gdzieś tam klej jest nostalgia którą, która nawiązuje trochę ten film jak zacząć oglądać miałam wrażenie, że nawiązuje w swojej narracji do filmów nowego kina latynoamerykańskiego te się zatrzymają w latach dobrze i wrócimy wrócimy po informacjach 14191425 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Katarzyna Dembicz Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego w kontekście Milenium Gates do granic Docs Against Gravity i kolejnej edycji tego festiwalu rozmawiamy o filmie pod bloga niebem nie bardzo specyficzne nie łatwy sposób portretując współczesną Wenezuelę pani wspomniała o nowym kinie lata na amerykańskim z tym klimatem w pewnym sensie porażki, która tam jest bardzo obecna niewątpliwie w pewnym sensie jest też taka wyczuwalna w tym obrazie to jest film ewidentnie zrobiony przez morze warto wspomnieć, że to jest z wykształcenia architektem to jest film, który od niewątpliwie operuje w dużej skali to znaczy, że faktycznie próbuje ten pejzaż Wenezueli oglądać jak największą kadrze jak najszerszym kadrze właśnie to niebo, które też stanowi jakiegoś rodzaju taki Kontrapunkt też tak nieprzynoszące wielkiej nadziei, bo jest to niebo pochmurne jednak nie wojewoda nie wzrosną te właśnie, ale może warto, żeby pamiętać o tym w jakim kontekście będą to oglądali polscy widzowie w kontekście, kiedy Wenezuela znowu trafia do newsów jako miejsce, w którym otwiera się jakaś szansa na porozumienie pomiędzy stronami tego konfliktu, które można powiedzieć rozłożył ten kraj w pewnym sensie jest to kraj, który można za zdawać sobie takie pytanie czy to się z kraju padło, czyli te rozmowy, które toczą się w Meksyku na ile w ogóle, ale co mogą jeszcze tutaj zmienić, kto faktycznie jeszcze pokłada w nich nadzieje znaczy nie wiem na ile mogą zmienić to znaczy mamy sprzyjającą sytuację w na arenie międzynarodowej nazwijmy to w Ameryce Łacińskiej na tego, że ta walka ideologiczna przychyla się na szale lewicę skłonnej jak widać również dialog ku Meksyk, który zawsze był takim krajem neutralnym starającym się być miejscem do właśnie spotkanie dialogu dał przestrzeń tylko Wenezuela jest tak podzielona ja nie wiem czy te rozmowy rzeczywiście pozwolą na przeprowadzenie, bo jedynym wyjściem jest przeprowadzenie wyborów, gdzie Torus, które w pełni demokratycznych nie wiem czy ma dużo się na to zdecyduje Niewiem czy Maduro będzie skłonny do ustępstw, chociaż tak jak w tym filmie ukazany en kraj jest już całkowicie to nie jest kraj, który jest nie jest czy o on w swoich instytucjach jest czy rozkłada się tak tylko mamy tak duże niedobory finansowe galopująca hiperinflacja teraz ponad Rachel chyba w ostatnim czasie znów przeprowadziła kolejną nie reform, bo nie wesprą finansowo tylko zmianę pieniądze znów odcięła 340 denominacji stwierdziła także nominację odcięła całkowicie zmieniła przecież i w tym filmie znów znów jest jestem wątek pokazany tak to znaczy kwestie finansowe mamy na granicy, bo brazylijską kolumbijskiej tych tzw. cinkciarze osoby które, które zajmują się wymianą pieniądza, który cały czas stoją i i starają się jakoś też utrzymać tak żyć z wymiany pieniądza, który udał kupującym tempie traci traci na wartości państwo nie jest wypłacalne państwo dzisiaj nie jest opłacalne nawet w stosunku do własnych obywateli nie wypłaca pensji administracji nie dofinansowuje instytucji tych, które kiedyś były sztandarowym jakby taki, że to przepraszam cały czas mówi po hiszpańsku trafi do remisu po polsku taką i dowodem na skuteczność państwa na szansę na dowody na skuteczność państwa np. np. czyli programy społeczne i programy edukacyjne ostatnich doniesieniach BBC pokazywana jest Uniwersytet Uniwersytet Central Wenezuela, która rozpada się Perła architektury wenezuelskiej całkowicie niedofinansowane aula Magna Uniwersytetu tego nie epoka nie pojawia się w filmie, ale fakt prawda rozkładu daje nam to furtkę drzwi, żeby otworzyć i zacząć więcej dowiadywać się w Wenezueli tak w Wenezueli znaczy w tym filmie również na czy te kwestie polityczne one się niby nie pojawiają, ale pojawiają się w narracji mamy głos Chaveza, który mówi o walce, że imperium, czyli ze Stanami Zjednoczonymi mamy Maduro, który nawiązuje do Chaveza mówi o budowie pod budowę socjalizmu 2001. wieku mamy Guido, która mówi, że dzisiaj Wenezuelę trzeba zmieniać, że to co się dzieje kompletnie wymyka się spod kontroli i ten jak obraz właśnie tego, że państwo nie ma kontroli już nad instytucjami jest kontrabanda benzyny i ona jest pokazana w filmie na granicy będzie wąsko kolumbijskiej w północno-zachodniej części nazwali tam 3 grani na czym ów zbiegła Chyra, który jest taką częścią bardzo suchą Wenezueli mamy ogłosił to nie powiedzieć by nie toczy się w ciągu dnia prawdami mamy albo wschód słońca, bo zachód słońca albo noc, czyli właśnie ten to nie, bo takie ciemne jest za chwilę chciał nawiązać jeszcze tytułu, który wydaje się bardzo źle przetłumaczone po polsku on chyba musimy już teraz, bo Zone zabraknie czasu, żeby nie nie tak to wielka kontrabanda która, która tysiące tysiące prawda o tych plastikowych baryłek, które są więzione prawem granice i ludzie żyją z kontrabandy tam chyba widać na taki apokaliptyczny krajobraz pełen plastiku ludzi na pustyni, którzy w zasadzie niczym innym nietrudno tylko przewożeniem benzynę i sam film wydaje mi się tytoń nie jest dobrze przetłumaczone bo reżyser taką zastosował troszeczkę przewrotną chyba formułę, dlatego że po hiszpańsku nazywa się pensję Turbia, czyli mamy wiele niebo, ale Turbia słowo Turbia przynajmniej w Ameryce Łacińskiej, które oznacza wyłączone zburzone nie, bo to jest trochę tak jak uwaga tak u i tego słowa nie używa się do nieba tylko dowody jak popatrzymy sobie na początek filmu to mamy cały czas i to co się pojawia ten obraz z połączenia nieba z ziemią niebo, które takiemu to innym Toma tak jak odczytuje przesłaniem taka utopia, do których się dąży tak dobrobytu, a ta woda i to raczej Jeż w tych fragmentach, które pojawia się narrator, że woda jest, które cały czas zmęczona, dlatego że z i na raka, bo za to jeziorami raka, bo zatoki wenezuelskiej mamy te Platformy, które już po części są opuszczone wydobywa się ropę naftową zatruwają właśnie ta woda jest, że w końcu szansa zatruta tak samo jak to nie dalej na wielką opowieść opowieść która, która może się toczyć co dalej w ogóle człowiekiem Wenezueli i na ziemi, bo to woda te to woda podzieliła tak ta brudna woda, a podzieliła musimy w końcu, że ma dziękuję bardzo, o dobrobycie dziękuję dziękuję bardzo, prof. Katarzyna Dembicz z uniwersytetu Warszawskiego była z nami jest czternasta 35 program przygotowała Anna Piekutowska realizował Szymon waluta za chwilę informacje połączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA