REKLAMA

Co zrobi rząd bez pieniędzy z UE?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-09-08 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
27:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie przed nami druga część magazynu EKG, w której gościmy panią dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wydział nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego Towarzystwa ekonomistów polskich dzień dobry dzień dobry witam jesteś z nami pani dr Lidia Adamska mentor start-upów dzień dobry dzień daty pan dr Piotr Maszczyk szkoła główna handlowa w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam państwa przepięknego Karpacza Rozwiń » no zazdrościmy trochę, chociaż chyba w całej Polsce przynajmniej ładna pogoda, ale pogoda nie jest najlepsza chyba jeśli chodzi o polską sytuację w relacjach z Unią europejską, bo nawet jeszcze dzisiaj rano pan szef kancelarii premiera pan Michał Dworczyk powtarzał w wywiadzie dla Radia Zet, że właśnie komisja europejska potwierdziła, że dalej analizuje Polski krajowy plan odbudowy wypowiedzi medialne niektórych przedstawicieli komisji zostały nad interpretowane nieopatrznie przedstawione w Polsce i nie są żadnym stwierdzeniem, że środki dla Polski będą wstrzymane to jest łagodna wypowiedź, bo oczywiście znacznie więcej politycznie wypowiedzi ostrzejszych typu zamach na naszą suwerenność atak itd. czy próba korupcji w taki też pojawiło sformułowanie no może w tej kolejności jak państwo przedstawiają panią dr Małgorzata Starczewska Krzysztoszek poproszę czy w takim razie to jest wszystko potwierdzenie czy dowód na to, że może rząd będzie szedł w zaparte i mimo że pani Jourova też dodała, że komisja zgotowano, żeby może dalej jakoś rozmawiać, że nie ma sensu tylko oczywiście nie wiemy, jaki może być tego finał z reguły do tej pory bardzo wielu kwestiach nie tylko tych związanych z naszymi relacjami z Unią europejską, ale także my z innymi partnerami często było także komunikaty do wewnątrz do te do skierowane do nas obywateli Polski nabyły właśnie bardzo ostre pytanie, a jednocześnie jednak rząd pracował nad tym, żeby dostosować się do pewnych wymogów, które pozwalałyby na realizację jakiegoś projektu jakich projektów jakich zasad jakich wzajemnych relacji właśnie tymi partnerami mam nadzieję, że tak też będzie tym razem, aczkolwiek muszę powiedzieć że, a od początku nie rozumiem tej polityki, którą Polski rząd stosuje, czyli zupełnie innych komunikatów do wewnątrz i innych komunikatów na zewnątrz i pracy na zewnątrz co trzeci mam nadzieję, że tym bardziej, że służby komisji europejskiej czytają wszystkie komunikaty do wewnątrz i niestety niestety niestety tak myślę, że się nauczyły, że to właśnie ma taki wymiar dwoistości tak te komunikaty wewnątrz są bardzo ostrej daleki od prawdy, bo jeśli się mówi o tym, że prawo polskie i nawet Trybunał Konstytucyjny ma się zajmować, że prawo polskie nadrzędne nadrzędny nad prawem europejskim, ale przecież nie tłumaczy dalej, że podpisaliśmy traktaty i one zobowiązują do dostosowania prawa polskiego prawa europejskiego wtedy zgodność będzie, więc trudno się dziwić też zupełnie inaczej te komunikaty do wewnątrz jeśli chodzi o to, czego wymaga od nas komisja europejska po to, że mogą za swoje zatwierdzić nasz krajowy plan odbudowy po po prostu komunikatu informacji, które płyną do nas dla tych osób, które nie bardzo orientują się jak wszystko funkcjonuje jak gospodarka na czym polegają pieniądze europejskie szczególnie te nowe pieniądze właśnie związane są tymi programami odbudowy to po prostu kupują te przekazy i wydają się, że to będzie miało negatywny wpływ także na postrzeganie przez Polaków przez przeniesienie przez część Polaków postrzeganie naszych relacji z Unią europejską negatywne no to tym bardziej że czasami zapominamy, że krajowy plan odbudowy jest oparty na rozporządzeniu, które jest prawem europejskim, więc jeżelibyśmy uznawali, że prawo europejskie jest potrzebne wobec prawa krajowego to jak moglibyśmy funkcjonować czy korzystać z krajowego planu odbudowy, który jest oparty na rozporządzenia dlatego też nie rozumiem pani dr Lidia Adamska może nam coś podpowie wydają się, że ta refleksja, że są 2 typy narracji na potrzeby wewnętrznej potrzeby zewnętrzne to jest taki bardzo istotny rys, charakteryzując obecną sytuację jeśli chodzi o tę narrację na potrzeby wewnętrzne to wydaje się, że ona bardzo silnie jest ukierunkowana na przyszłe wybory poszukiwanie wroga, który w tym obecnym układzie jako ten grób jawi się kreda Unia europejska dla niektórych przynajmniej odbiorców to jest jakby przekaz, który jest kupowany bez wątpienia to jest można powiedzieć, że ta w tej chwili dyskusja czy spór z Unią europejską może być interpretowany jako sposób na przykrycie no pewnych słabości i takich nie sukcesu rządu w postaci np. polskiego ładu, który nie spotkał się takim entuzjazmem, jaki był zapewne oczekiwany kwestia systemu emerytalnego OFE, która wisi, która też jakoś się zeszła na zdecydowanie dalszy plan to bez wątpienia wydaje mi się charakteryzuje tę wewnętrzną narrację natomiast jeśli chodzi o unijne klimaty i unijne warunki to patrząc tak okiem umorzenie nie eksperta unijnego, ale obserwatora mam wrażenie, że w tej chwili mamy do czynienia na Platformę unijnej taką szczególną sytuacją ja mam wrażenie, że postawa komisji europejskiej, zwłaszcza parlamentu europejskiego jest bardzo zdecydowana i taka no właśnie nie wiem czy poza dla dyplomacji unijnej i wydaje mi się, że ostrość niektórych sformułowań jest znacząca i taka no nawet silniejsza niż wtedy, kiedy mieliśmy do czynienia z Brexitem, że tutaj ja oceniam, że postawa Unii Europejskiej jest zdecydowana jeśli chodzi o relacje z polską tutaj tylko dodam, że sprawa jest poważna i skandale informacyjnym telewizyjnym Unii Europejskiej euro już wczorajszy dzień upłynął pod znakiem polskiej, która tam funkcjonowała jako Top Story, a więc wydaje mi może to tak także to na pewno jest problem nie tylko relacji Unia Polska, ale także też tego rodzaju komentarze wypowiedzi pojawiają się, że no jest to problem, który może mieć znaczenie i tak jest postrzegany dla spójności i przyszłości Unii Europejskiej jako całości mówi się nie wywołuje Wilka z lasu ja sam się boję zadać pytania, ale jedno muszę zadać dlatego, że jeżeli pojawił się ten wątek narracji do wewnątrz no to jest pytanie czy gdzieś w tym w tej narracji nie ma jakiegoś strasznego celu na końcu typu przygotowywanie Polski do wychodzenia z Unii Europejskiej, bo rzeczywiście retoryka niektórych polityków wobec działań komisji europejskiej no jest co najmniej wroga, żeby mocniej nie nazwać czy nie od takich działań zaczyna się jakiś dalekosiężny plan zrezygnowania z bycia we wspólnocie, bo coś co najbardziej drażniło liderów obecnego obozu władzy to był przecież imposybilizm, więc niemożliwości robienia tego co się chce no i tu znowu ktoś przeszkadza pan dr Piotr Maszczyk, zanim odpowiem na pytanie, które pan redaktor Adam pozwolę sobie zwrócić na 3 kwestie uwagę związane właśnie z tą narracją przekazy pierwsza jest taka pieniądze unijne są absolutnie kluczowe jeśli chodzi o plany rządu na to co będzie działo w obszarze polityki ekonomiczno-społecznej i to nawet z tym naciskiem na społeczne w związku z tym, jeżeli tych pieniędzy nie będzie ciężko w tej chwili powiedzieć, dlaczego ciężko to zaraz dodam co by się stało, gdyby tych pieniędzy nie było w związku z tym wydaje mi się, że wszyscy sobie zdają sprawę, że utrzymanie tych środków także napłyną do Polski jest absolutnie kluczowy jeśli chodzi o plany rządu na krótki średni okres plany związane z najbliższymi wyborami oczywiście bez hipokryzji trzeba powiedzieć, że każda partia polityczna również zjednoczona prawica czy PiS chce albo zdobyć by utrzymać władzę oraz 2 pomyślcie państwo o tym, że ten przekaz wewnętrzną, którym moja przedmówczyni mówiły on nie jest tylko skierowane do opinii publicznej albo może jest skierowany do opinii publicznej, ale do końca jak nam się wydaje proszę pamiętać, że w łonie zjednoczonej prawicy, która już teraz składa się 2 Bytów rozumiem, że to jest PiS Solidarna Polska też były kontrowersje dotyczące przede wszystkim środków unijnych to powiedzmy wprost pan minister Ziobro są chyba tak trzeba pędzić krytykował pana premiera Morawieckiego wskazywał na te zagrożenia, które się teraz powoli materializują w związku z tym kanalizacja wewnętrzna może też być na użytek właśnie tego no chyba możemy tak powiedzieć sporu wewnątrz obozu władzy jeśli chodzi o unijne pieniądze jeśli chodzi o kompetencję instytucji unijnych związane z tymi pieniędzmi i wreszcie trzeci element to pamiętajmy, że posługujemy się takim określeniem Unia europejska, ale coś takiego jak Unia europejska oczywiście na poziomie instytucji no to nie istnieje mamy 3 instytucje mamy parlament rzeczywiście ten sentyment do Polski jest niewielki, ale mamy jeszcze komisję europejską mamy jeszcze rada nie pytanie jak tam się rozkładają nazwijmy to głosy jak co myślą przedstawiciele przede wszystkim państw członkowskich na temat tego no właśnie co się dzieje Unii Europejskiej dalej nie jestem europejską nic nie będę się kreował na specjalistę od Unii Europejskiej, ale tutaj są 2 boksy pierwsze takie, że można się schować Zapolskiej we i cieszyć się, że na Polskę spada to największe odium, a myślę wtedy schowamy w cieniu i nie chcą Polska będzie złym chłopcem dobicia, ale jest też druga możliwość taka mianowicie, że część przynajmniej państw członkowskich być może większość z nich będzie z naszego regionu może pomyśleć, że ten szkół to jest coś w rodzaju może nie Rubikon mu, ale jednak takiego przeciągania liny między państwami narodowymi, a instytucjami unijnymi takim jak komisja czy właśnie parlament i być może nie Polska będzie taranem ale bo nie do końca warto tutaj tak się od Polski odcinać czy odcinać od kraju, który podkreśla kompetencje na poziomie Narodowym natomiast, odpowiadając na pańskie pytanie czy to bardzo krótko już polexitu wydaje mi siedzenie właśnie z tego powodu, który wymieniłem jako pierwszy, czyli no w kręgach rządowych jest absolutna świadomość tego, że pieniądze z Unii Europejskiej są nam potrzebne jeśli coś tutaj tylko brexitową analogie snuć zwraca uwagę, że wielka Brytania była płatnikiem netto w unii europejskiej, a my jesteśmy beneficjentem netto w związku z tym nasza sytuacja jest diametralnie od od czegoś niestety trzeba zacząć tak również było wielkie pytanie tylko na koniec dodam już od siebie, bo akurat tu pozwolę sobie wystąpić w roli eksperta przynajmniej od parlamentu europejskiego to nie jest także w parlamencie europejskim za polską nie przepada symbolami ogromnej sympatii dla Polski jest Esplanada Solidarności przed gmachem parlamentu w Brukseli jest Agora prof. Geremka w parlamencie w siedzibie parlamentu w Strasburgu maszty, na których wiszą unijne flagi polskiej stoczni gdańskiej itd. itd. sympatii dla dla Polski w parlamencie europejskim jest i było zawsze duża INFOR Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie przed nami trzecia część magazynu EKG przypominam są z nami pan dr Piotr Maszczyk pani dr Lidia Adamska pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek dużo tematów, więc proszę o skondensowane wypowiedzi przed nami, bo warto zwrócić uwagę na dzisiejsze posiedzenie rządu, w którym m.in. rząd ma zająć się ustawami podatkowymi w ramach polskiego ładu tam m.in. ma się pojawić ta sprawa słynnej mocno kontrowersyjnej składki zdrowotnej, która ma prawdopodobnie wynosić teraz trochę mniej może 48 może 49, a nie 9% no może tego wątku byśmy zaczęli, jakby właśnie poprosiło o krótką ocenę państwa tych przynajmniej spekulacji co do możliwych zmian w sprawach podatkowych związanych z polskim ładem pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek już, ale muszę jedno zdanie, chociaż do poprzedniego tematu dołożyć mianowicie mój przedmówca powiedział o tym, że pieniądze są najważniejsze, że środki są kluczowe ja myślę, że ciągle popełniamy ten sam błąd, dlatego że z punktu widzenia działalności gospodarczej tak po stronie tych, którzy będą one prowadzą, jaki w tej działalności uczestniczy jako pracownicy niebywale ważny jest także wspólnotowych regulacji dlatego, że to nie znaczy to niebywała, bo obniża koszty transakcyjne powoduje, że po prostu udaje nam się działać taniej przy mniejszych niższych kosztach no i to co jest absolutnie najważniejszą łączy wspólny rynek to, że może uczestniczyć korzystać dobrodziej wspólnego rynku swobody przepływu towarów usług przepływu ludzi do absolutna większość moich studentów przynajmniej pół roku spędza na uniwersytetach Unii Europ Car Unii europejskich jest po prostu wszystko niebywale ważne pieniądze są ważne, ale także te wszystkie inne elementy, o których wspomniałem są równie ważne, a teraz były właśnie też jedno zdanie do kwestii podatkowych po pierwsze, no to są doniesienia tak ciągle nie wiemy jak to będzie wyglądało, więc poczekajmy na dzisiejsze posiedzenie rządu i zobaczymy co ostatecznie znajdzie się w tych propozycjach, ale jeżeli rzeczywiście ma być obniżenie składki 9 do 489% no to pytanie czy pozostała część dopełniające 9% będzie płacona w ramach itu czy też w ogóle jej nie będzie jeśli w ogóle nie będzie to co będzie oznaczało dla wpływów do Narodowego funduszu składek Donald Narodowego Funduszu Zdrowia, więc budżetu, którego finansujemy publiczność służby zdrowia no tak oczywiście trochę spekuluje mam tego świadomość natomiast rzecznik rządu wczoraj mówił pan Piotr Müller, że przez ostatnie tygodnie wsłuchiwaliśmy się głosy przedsiębiorców związków zawodowych, które proponowały różne rozwiązania rozumiem, że w związku z tym należy jednak spodziewać, że przynajmniej najbardziej kontrowersyjne czy oprotestowywane propozycje zostaną przez rząd jakoś zmienione pani dr Lidia Adamska w tej sprawie myśli, że rząd rzeczywiście się słuchał i pójdzie tutaj na ustępstwa tak myślę tak myślę, gdyż przyjęcie polskiego ładu wstępne wcale nie było dobre dla rządzących i wbrew nadziejom PiS-u no nie wygląda patrząc na badania opinii publicznej no, a to czym była mowa, że będzie takim zdecydowanym jak teraz mówi gen ciężarem, który zapewni w sposób oczywisty trzecią kadencję PiS-owi i nawet czy jeśli chodzi o kwestie podatkowe to mam wrażenie, że te rozwiązania socjalne, które były tą marchewką one zostały przykryte w jaki sposób na trzydziestego podatkowe Kia, które najbardziej rozgrzały publiczną debatę i właśnie przykryły ten wzrost w kwocie wolnej podatku od 30 000, który no już tak nie ekscytuję społeczeństwa jak wizja zwiększenia obciążeń podatkowych było robione badanie nie tak dawno na temat tego co ludzie myślą o polskim ładzie i ponad połowa po społeczeństwa 55% była zdania, że na polskim ładzie straci, a 36% pytanych osób twierdziło, że raczej lub zdecydowanie zyska, a więc wydaje mi się, że dyskusja dzisiejsza i przyszłość rozwiązań podatkowych to jest takie praktyczne spojrzenie na to jak społeczeństwo zareagowało ze względów politycznych w zdecydowanej części także to morze, żeby trochę przyspieszyć pana dr Piotr Maszczyk poproszę o skomentowanie tych doniesień, które się pojawiły jeśli chodzi o możliwe rekompensaty za stan wyjątkowy tutaj oczywiście chodzi o 183 miejscowości stan wyjątkowy na 30 dni przynajmniej na tę chwilę rekompensaty ustalono w wysokości 65% średniego miesięcznego przychodu wniosku dawcy no w tych miesiącach czerwiec lipiec sierpień tego roku to są te miesiące, do których będzie odnosić w przypadku ustalenia tej rekompensaty myśli pan że, że te przedsiębiorstwa z tych miejscowości no jakimś sensie uznają, że to jest porządku szczerze mówiąc Niewiem myślę, że jakakolwiek suma, którą otrzymujemy jest zawsze za mało są ładne powiedzenie, że ten co ma 2 000 000 jest bogatszy od tego co ma 1 000 000 w związku z tym ciężko powiedzieć myślę, że wszystkie osoby, które zostały dotknięte tak to nazwijmy czy prowadzone przez działalność gospodarcza jakoś tam została przez ten stan wyjątkowy dotknięta, bo musi domagać największych rekompensat czy 65% wystarczy jeśli myślimy sobie o przemyśle turystycznym ten punkt odniesienia jest korzystne dane, bo mamy tutaj ten sezon, który najbardziej atrakcyjny dla np. agroturystyki, jeżeli odniesiemy się do mi do tego okresu to powinno to być korzystne dla innych rodzajów działalności trudno odpowiedzieć natomiast ja pozwolę sobie taką klamrę stworzyć jeśli chodzi o ten pierwszy temat, a może nawet ten jest bardzo krótko Brosz, bo tak każdy zespół teraz polemizować jest nie polemiką Boże ja mogłem oczywiście polemizować ma już doskonale zdaje sprawę co nie ma czasu nie chciałem nawiązać do tych z podatku, o których byśmy mówili Kolber francuski minister finansów plan także po kilu Lipowska jej powiedział kiedyś, że tak coś nazywa polityka teoria skład po angielsku, czyli część trzeba oskubać tak, żeby było jak najmniej hałasy i mam wrażenie, że nasz rząd być może na nasze nieszczęście nie przyswoił sobie ktoś za zarówno nakładanie podatków jest opatrzone tak słabą polityką, jaki ma utworzenie jakich my mechanizmów osłonowych wspierających przedsiębiorców może to jest aż dziwne, ponieważ słyszymy o podatkach 9%, a może nie 9 potem się pojawi, bo teraz nawet będzie 4 u to część osób pomyśli, że to nie jest mniej niż 9 to jest więcej niż 3, o którym była mowa tragedia teraz ponownie tak, jeżeli mówimy o rekompensatach trzeba jak najszybciej wprowadzić spójny przekaz zachować dzięki temu, nawet jeżeli te środki będą no nie wystarczająca pewnie zawsze są niewystarczające, bo nawet to było 90% 90% mniej niż 100 no to załatwiłoby problem przeciąganie tego tematu podobnie jak ustaw podatkowych niczemu nie służy moim zdaniem, ponieważ padło określenie może to dziwić to przyjmiemy, że może to były też zdziwienie pana dr. Woszczyka, ponieważ nie wiem czy zostanie nam ciasno zdziwienia, tym bardziej chciałem jeszcze zapytać może panie o posiedzenie rady polityki pieniężnej i ten też zdziwienia owych można powiedzieć wywiad w tym sensie i żeśmy się dziwili okazało się, że prof. Adam Glapiński może występować w 2 osobach albo jako prezes banku albo jako członek rady polityki pieniężnej przewodniczący tej rady no ale poważniejszą sprawą jest oczywiście sprawa inflacji i ciągłego utrzymywania przez radę jak się wydaje poglądu, że lepiej czekać i nie zmieniać stóp procentowych, mimo że inflacja przekroczyła kolejny rekord pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek ja muszę wiedzieć, że nie mam siły, aby komentować tego co Legia pan prezes Kaczyński po pierwsze nie miał prawa się wypowiadać, dlatego że nawet jak zajrzymy do ustawy o Narodowym banku polskimi jest artykuł, który definiuje zadania kompetencje prezesa to ani takiego zadania ani takiej kompetencji prezesa NBP nie ma, żeby właśnie komentować politykę pieniężną, która jest w domenie rady polityki pieniężnej, której jest przewodniczący jako przewodniczący może, ale wtedy ograniczenia dotyczące dobrych praktyk medialnych jeśli chodzi o członków rady go dotyczącymi prawa tego robić wiemy wszyscy, dlaczego to zrobi po drugie nie po raz kolejny mówił jego powie wypowiedzi, więc odnoszenie się do słów Powella czy szefa amerykańskiego Fedu banku centralnego amerykańskiego, czyli mu mówić co prezes Glapiński powtarza niejako za Powenem, że podwyższona inflacja ma prawdopodobnie przejściowy charakter i że nie ma sensu w związku z tym reagować przedwcześnie zacieśniać naszej polityki, bo będzie to błędem goście z tych sytuacja nie niestabilny znam się zastanawiać po 1 rada polityki pieniężnej jeśli tak naprawdę tym, jaka jest polityka pieniężna decyduje szef Fed amerykańskiego, a może warto przypomnieć panu prezesowi Glapińskiemu, że Polska gospodarka jest gospodarka amerykańska i tam czynniki, które oddziałują na gospodarkę mogą kompletnie inne i inflacji oczywiście mogą kompletnie inne niż w warunkach warunkach polskich absolutnie jestem jednocześnie wspierałaby absolutnie tych członków rady polityki pieniężnej z procesem hartem na ciele, którzy mówią już od dłuższego czasu, że w bardzo taki powolny sposób należałoby podwyższać stopy procentowe właśnie tak spokojnie systematycznie po to, żeby komunikować rynkowi, że jednak rada polityki istnieje i że widzi co się na rynku jeśli chodzi o inflacji to może właśnie pani dr Lidia Adamska 6 dziwi, że te stopy procentowe są przynajmniej do listopada nie do ruszenia takie są przynajmniej koła tak, aczkolwiek mamy w zanadrzu trochę więcej niż zdziwienie jeszcze ale, odnosząc się do kwestii stóp procentowych i banku centralnego i do wypowiedzi mojej poprzedniczki mam wrażenie, że pan prezes Glapiński występuje czy zakłada większą liczbę kapeluszy niż 2 znaczy funkcjonuje nie tylko jako kres Narodowego banku szef rady polityki pieniężnej, ale bardzo często zakłada kapelusz polityka i z tej perspektywy patrzyła na jego wypowiedzi zarówno jako prezesa banku jak i szefa RPP rady polityki pieniężnej, ponieważ de facto skracając, bo rzeczywiście dyskusja na temat stóp tego, jakie stanowisko banku centralnego obecnie toczy się od początku tego roku wydaje się, że już chyba wszystko zostało powiedziane na ten temat, ale generalnie no po pierwsze, będę ciekawa co dzisiaj powie ta rada polityki pieniężnej, ale można powiedzieć, że prezes NBP po akceptuje rosnącą inflację może kontrola cen to Konstytucyjny cel NBP ze względu w takich no powiedziałabym politycznej i wsparcia dla rządu, gdyż korzysta inflacja no ma wpływ na wielkość wpływów budżetowych co w dniu dzisiejszym aktualnie jest ważne temu towarzyszy także osłabianie złotówki co również jest z punktu widzenia polityki gospodarczej eksportu dynamiki PKB korzystne, a więc wydaje się, że ta rola prezesa NBP jest w tej chwili najbardziej widoczna i na trzecim kapeluszu prezesa skończymy dzisiejszy magazyn EKG bardzo dziękuję pani dr Lidia Adamska mentor start-upów była z nami pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wydział nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego Towarzystwa ekonomistów polskich pan doktor 15 szkoła główna handlowa w Warszawie bardzo państwu dziękuję podziękowania dla Olgi Gajewskiej, która audycję przygotowała Lidia Prądzyńska, która realizowała dziesiąty informacje o nich Owczarek Cezary łasiczka nasze państwo jeszcze dzisiaj słyszę po trzecie zatem do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA