REKLAMA

Zadbaj o siebie: Co jeść, by zapobiegać coraz powszechniejszym chorobom cywilizacyjnym? A co, jeśli już chorujemy?

Superfoods
Data emisji:
2021-09-08 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:46 min.
Udostępnij:

Chorób cywilizacyjnych wciąż przybywa: choroby układu krążenia, cukrzyca, nowotwory, choroby stawów, zaburzenie gospodarki węglowodanowej, nadciśnienie tętnicze. Większość tych chorób łączy się z naszym stylem życia, odżywianiem się, aktywnością ruchową. Do tego dochodzi stres. Należy pamiętać, że świadomie komponując swoją dietę, możemy tych chorób uniknąć. I nie chodzi o to, że zawsze i wszędzie trzeba jeść zdrowo. Jak zapewnia dietetyczka kliniczna i dr nauk o zdrowiu Hanna Stolińska w rozmowie z Ewą Podolską, czasem możemy sobie pozwolić na mniej zdrowe produkty, ale powinniśmy je wtedy równoważyć zdrowymi, np. produktami superfoods. - Warto pamiętać m.in. o antyoksydantach, które kryją się w zielonych i fioletowych warzywach, a także w chlorelli, spirulinie, jagodach maqui i acai.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
napotka zaprasza kury las Super Foods oferująca 100% naturalne produkty o najwyższych wartościach odżywczych Kurella PL dzień dobry państwu Ewa Podolska proszę państwa dzisiaj drugi odcinek cyklu zadbaj o siebie podobnie jak w poprzednim moim gościem jest pani Hanna Stolińska dietetyk kliniczny doktor nauk o zdrowie dzień dobry by dzień dobry witam panią witam państwa, więc skoro państwo słyszą doktor nauk o zdrowiu, a także dietetyk kliniczny już na pewno państwo wiedzą, Rozwiń » że będziemy mówić o związku między jedzeniem zdrowia związku oczywistym, a w szczególności powiemy dzisiaj o tym co jeść by zapobiegać, a jeżeli już się pojawią to no to po prostu jak je leczyć przy pomocy jedzenia tzw. choroby cywilizacyjne choroby cywilizacyjne nazywane są tak, ponieważ ich praprzyczyną jest nasz styl życia, który jest inny od tego niż, który jedliśmy setki lat temu i tysiące lat temu, czyli inaczej jemy i inaczej się same, a raczej zabrać się w ogóle nie musiałem oddaje pani głos, ponieważ na pewno to co pani powiedziała, że oczywisty związek pomiędzy zdrowym jedzeniem niestety nie dla wszystkich jest oczywiste, bo jedzenie spełnia teraz wiele innych funkcji niż tylko drzew czy dostarczycieli składników odżywczych, czyli faktycznie od drzwi znowu powtarzam to słowo, ale to ważna odrzucić nasze ciało, żeby dbać o siebie kierujemy się często po prostu zmysłem smaku odpuszczamy, bo akt co tam raz się żyje no bo nie wiążemy tego z tym, że jeżeli niewłaściwą mamy dietę to będzie chorzy w przyszłości szczególnie dotyczy młodych osób i są różne mody żywieniowe im się taki troszeczkę bałagan, który faktycznie skutku zaskutkowało tym, że tych chorób cywilizacyjnych mimo tego, że jest trend zdrowego żywienia przymierza ani maleje mówimy to przede wszystkim o chorobach układu krążenia cukrzycę nowotwory choroby stawów zaburzenia w ogóle gospodarki węglowodanowej nadciśnienie tętnicze dna moczanowa tych chorób związanych z dietą jest od groma można będzie ono praktycznie wszystkie łączą się oprócz chorób zakaźnych z naszym stylem życia no pani powiedziała tutaj o jedzeniu i powiedzmy też jednak też wyraźnie to, o czym ja powiedziałam ostre choroby choroby cywilizacyjne, bo inaczej żyjemy to jest tak windą do garażu podziemnego samochód podjeżdżamy pod firmy windą na piętro przy komputerze no dobrze się przyjdziemy w to na przerwę kawową do najbliższego automatu potem windą z powrotem samochód do domu i Club tak bardzo jest niska aktywność fizyczna na szczęście na nie wrzucam wszystkich do 1 worka, bo samo w sobie bardzo aktywna, ale ciężko jest gdzieś tam udział ma złapać umiar i regularność w tym, żeby zarówno zadbać o jedzenie jak aktywność fizyczną oprócz oczywiście stres robi swoje to myślę, że to ze mną naprawdę stres generuje bardzo odbija to, że chorujemy na choroby cywilizacyjne, ale też pojawiają się mniej ciekawe, więc pani o tym sądzi całe diety takie specjalny Targ należy stosować tak mówić o diecie cukrzycowej w diecie wątrobowej wszystko owej dalej nie ma czegoś takiego powiem pani, że tylko Polska cały czas stosuje nazewnictwo głównie szpitala NASA go nie ma mowy o tak w ogóle książkowo to są inne inne nazwę, ale faktycznie kombinowanie z różnymi dietami różnymi modelami bardziej niszczy nasze zdrowie niż dziś stosowanie takich prawidłowych zdrowych zaleceń, które niestety dla wielu ludzi są po prostu nudne i nie dają takiego natychmiastowego efektu wołał przez co spada motywacja nie do końca, bo mogą, więc ja nie mówię, że dieta ma być idealna, bo oni, bo jesteśmy tylko ludźmi i Jan również niewiążącego moich pacjentów do tego, żeby był ten perfekcjonizm, bo to jest zła natomiast możemy od czasu do czasu miał sobie pozwolić na mniej zdrowe produkty, ale dokładać inne zdrowe, które mają zrównoważyć to wszystko m.in. tzw. Super Foods, które dostarczają bardzo dużo witamin składników mineralnych małej objętości i np. tego naszego typowego schabowego może pani prowadź chociażby zbawca właśnie czy nasiona chia czy w Siemieniu lnianym, a nie rzuca i już będzie zdrowsza jednak tego smaku nie będziemy tracić, ale czy to, że on nie mniej zdrowe ten kotlet schabowy budżet tyle wynika z bułki co z tego, że on jest tak smażony ma dużo tłuszczów sobie w związku z tym tam jeszcze dochodzi mąka dochodzi jajko do takiej panienki prawda jest panierka jest w ogóle inna tak w ogóle jak będą panierka jest największym złem 122 trojga Ziajka dobre ECA dobra bardzo popularność różnych bardzo popularne z różnych warstw udach kawałków mięsa ile w ogóle mięso, które są w oczach pan panie wykonają one w panierce, gdzie 14 to jest ta panierka no panie RK to jest cukier, bo spółkom i mąka to typowy węglowodany proste i Puszczy doskonałe połączenie dla naszego podniebienia natomiast droga nie do końca mówimy o tym oczywiście czerwony mierz się też regularne spożycie takiego przetworzonego czerwonego mięsa niesie ze sobą ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych nawet szczególnie nowotworów chorób płuc wątroby chorób układu krążenia ja jestem za tym, żeby jak najczęściej zamieniać w tomie są na ryby na rośliny strączkowe często teraz taka modna dieta Flex materializm, czyli okazjonalne jedzenie mięsa tutaj też właśnie tymi różnymi produktami jak pani przepraszam pani robi mówi okazjonalny to średnio wypada nieco 10× w roku przy święcie przy innych, bo ktoś powie okazjonalny tak raz na tydzień do FIS jak rozumieć to słowo definicji wiedzy frakcji toruńskiej właśnie nie ma częstotliwości, ale myślę, że im rzadziej tym lepiej myślę, że raz w tygodniu albo rzadziej lub okazjonalnie przy świętach to jest dobra decyzja i faktycznie osoby, które spożywają mięsa sami żywności przetworzonej dieta jest bardziej roślina rzadziej chorują na wszystkie choroby cywilizacyjne są kobiety nie doborowe można je fantastycznie różnymi produktami, a uzupełniać np. białko, czyli rośliny strączkowe można też korzystać z białka konopnego zupełnie sobie w proszku dodawać bardzo nie podbija dietą białko czy kwasy omega 3, które są w rybach, które też niemało nasiona chia siemię lniane orzechy włoskie, które chętnie zapominamy o także naprawdę można sobie bardzo ładnie zbilansować kobieta bez mięsa i powiedziała pani jeszcze w poprzednim odcinku teraz też w magiczne słowo antyoksydanty tak, ale on sam, jaką rolę pełnią myśli te choroby cywilizacyjne, bo nasza dieta jest mało, a generalnie antyoksydanty są związki, które walczą z wolnymi rodnikami tlenowymi, które powodują rozwój chorób w naszym organizmie wolne rodniki, a to są powstają np. podczas utleniania tłuszczu czy np. po prostu przy pobieramy ją z niezdrową dietą przetworzoną powstają podczas zanieczyszczeń powietrza zbyt dużej aktywności fizycznej, bo to też jest pewnego rodzaju stres dla naszego organizmu wtedy jak musimy wzbogacać naszą dieta sport wraz z wiekiem również spadają te procesy właśnie antyoksydacyjne w naszym potencjał detoksykacyjny w naszym organizmie dlatego musimy to antyoksydanty dostarczy naszą dietą antyoksydanty są witamina c witamina, a beta-karoten selen cynk chlorofil jest bardzo ważnym takim jak oczyszczaniu naszego organizmu polifenole wszelkiego rodzaju, więc ulubionymi kolorami takimi, które mają pomóc przeciwdziałać tym wolnym radni kontra kolor zielony i zielone warzywa liściaste przede wszystkim, ale również wspomniane chlor Ella spirali na co są naprawdę fantastyczne produkty jak i również fioletowy to jest drugi kolor, który powinniśmy kochać, żeby przeciwdziałać i chorobą, czyli wszelkie rodzaje owoców jagodowych borówki jeżyny maliny truskawki śliwki i o warzywa typu bakłażan np. i takim doskonałym źródłem antyoksydantów największą ilość akcji od Senatu zawierają jagody maki jagody ASA one mają więcej antyoksydantów polifenole ów flawonoidów niż te nasze jagody niestety jagody borówki także 2 poprzednie co ja sproszkowane świeże jagody maty ja Sejm jak pani mówi kolor fioletowy to oparte na myśli bakłażany również tak, bo one mają taki kolor właśnie fioletowy taktyków parlamentarnych trzeba uważać bo dlaczego gąbka tłuszcz, więc marzyć bakłażana, bo skłania ogromne ilości puszczą, gdy pani mówi o owocach no to pojawia się ten znak zapytania owoce cukry suk 3 ca np. słyszałam od wielu lekarzy, którzy byli moimi gośćmi z bardzo ostrożnie z owocami tak, jeżeli chodzi o cukrzyca to bardzo zadbać o dieta z niskim indeksem glikemicznym i faktycznie też mówię moim pacjentom warzywa no Limits ile chcemy tyle jemy oczywiście do posiłku nie pomiędzy rządem tak wszystko ostatnio oddzielała insuliny nie męczyło się, ale z owocami musimy uważać zalecenia takie są światowej nasze polskie również, żeby stosunek warzyw dowodzącą wynosi 4 do 1, czyli 4 porcje warzyw 1 porcja owoców im więcej warzyw są oczywiście odpowiednio więcej większa ilość owoców, więc nie przesadzajmy z tymi owocami wojenna jest tam fruktoza wiele owoców na wysoki indeks glikemiczny, czyli np. banany winogrona czereśnie mango arbuz suszone owoce, ale te, o których powiedziałam, czyli to owoce jagodowe borówki jeżyny maliny truskawki wszystkie jagody z potencjałem antyoksydacyjne wysokim makijaż Saj bardzo niskim, a także komiczne, więc takie bezpieczniejsze w naszej diecie ale, toteż nie chodzi o teraz przychodzi sezon truskawkowy zjadać 2 wozy służb nowym generalnie i tu chyba dobrze myślę, że wegetarianie weganie są mniejszym stopniu narażeni na te choroby cywilizacyjne chyba były jak badania badanie groma od groma ta tak idziemy naprzód i mogę się już 100 mostów diety wegetariańskie wegańskie oczywiście dobrze zbilansowane o tym trzeba pamiętać, chociaż sam bilans osób trafiło dużo łatwiejsze jest dostępność wielu produktów, które są odpowiednikiem produktów pochodzenia zwierzęcego dostarczających właśnie składników np. te kwasy omega 3 czy nasiona chia siemię lniane orzechy włoskie olej rzepakowy olej lniany jak również produkty dostarczające białko, czyli rośliny strączkowe czy produkty dostarczające żelaza, czyli zielone warzywa liściaste, ale też surowe kakao jest bomba żelaza 7× więcej żelaza niż zwykle skakało ciecierzyca 3× więcej żelaza niż mięso także musimy się otworzyć się na takie produkty i NATO, gdzie te bardziej roślinną ona naprawdę daje poczucia dbania o siebie również w ten sposób etyczne, ale przede wszystkim, jeżeli chodzi o zdrowie, ale ich z panią zapytać o 1 rzecz można być wegetarianinem przepraszam można być wegetarianinem można nawet nie napytać makaronami, czyli skrobia itd. można jeść warzywa, a mimo to te warzywa mogą być przygotowane w sposób zdrowy prawda tak oczywiście to często widzę w różnym wegetariańskich restauracjach niezbędne, gdzie faktycznie cały czas Puszcza jest nośnikiem smaku i i smażone warzywa z dużą ilością właśnie 20 no nie do końca są zdrowe są ciężkostrawne, które wtedy jak smażone toteż, jakby wzmożenie nie do końca najlepszą metodą obróbki termicznej, ale jeżeli ktoś toleruje smażone warzywa innych nie to i tak mimo wszystko są zatem czym większe zło nie jeszcze ważniejsze jest odpowiedni sposób jedzenia zapobiega powstaniu rozwojowi chorób ale gdy już mam, które z tych chorób, o których mówiliśmy, czyli choroby układu krążenia nowotworowym cukrzycę to to wtedy też możemy zmianą naszej diety co uzyska też oczywiście klip bardziej pani najbardziej spektakularny jest przy nadciśnieniu, gdzie można bardzo dużych by uzyskać, a mimo to ludzie wolą zjeść tabletkę nie zmienić np. z tym swego życia tak na nadciśnienie zaburzenia lipidowe, czyli wysoki cholesterol insulinooporność, której pierwszym krokiem do cukrzycy można ją zdrową dietą jak najbardziej cofnąć dna moczanowa choroby stawów można faktycznie panie wymieniać wymienić, nawet jeżeli chodzi o włosy skórę paznokciem Pieta jest bardzo kluczowa i tutaj to nie jest także jedzenie ma zastąpić leki trzeba po prostu podejść do tego kompleksowo, jeżeli może zastąpić leki w pierwszym etapie jak najbardziej natomiast ja nie chcę wchodzić kompetencje lekarzy i jakby ważne jest zarówno podejście medyczne jakiś żywieniowe po prostu musimy kompleksowo patrzeć na to wszystko, ale jedzenie jest bardzo ważnym elementem terapii żywieniowej i leczenia chorób cywilizacyjnych nic dodać nic ująć, a więc, że państwa zapraszam na odcinek następnie naszego cyklu zadbaj o siebie teraz już dziękujemy mu gościowi, a przypominam była pani Hanna Stolińska dietetyk kliniczny doktor nauk o zdrowy dziękuję bardzo, dziękuję bardzo pozdrawiam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SUPERFOODS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA