REKLAMA

KultOFFe: John Updike, "Uciekaj, Króliku"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-09-08 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Owczarek państwa moim gościem jest pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego dzień dobry panie profesorze witam pana bardzo serdecznie dzień dobry co pan dzisiaj proponuję panie profesorze czym nas pan zaskoczy jakąś lekturę powinniśmy uzupełnić nadrobić albo powrócić po to jest pytanie jest ogromne i na nie nawet nie zaczną odpowiadać, bo nie starczyłoby czasu ale, ale pomyślała, że może Rozwiń » dzisiaj od rzeczy będzie kontynuować wątek buntowniczy, bo przed poprzednim razem rozmawialiśmy o buntownik irlandzkim stylu nie dali się z powieści Jamesa Jonesa portret artysty w wieku młodzieńczym kilka tygodni temu z kolei przyglądaliśmy się hordy nowi HS z bardzo popularnej znanej powieści Salingera buszujący w zbożu, a dzisiejsze, a w czasie mówienia ogólnie określił tak jak ktoś kiedyś określił taki mniej rozgarnięty hot Coffee, który dorósł ożenił się i zawodu założył rodzinę można powiedzieć, a potem się zaczęło zastanawiać, dlaczego po co ja w tym grobie czy rzeczywiście tego chciałem czy to jest moja decyzja to były moje decyzje jeszcze mogę z tym czy coś zrobić tak świetne określenie nierozgarniętych Holding Holding, ale też Holden covid już podchodzący pod trzydziestkę bohater Salingera był nastolatkiem i to jego utrzymanie się młodości było może naturalne bardziej zrozumiały niż tak, a uporczywa chęć nie wiem powrotu uczyć czy nie wychodzenia z okresu, kiedy się było nastolatkiem uczcić 100 letniego żonatego i dziesiątego mężczyzny no trochę inaczej pobrzmiewa tak bohater Johna Abra kawa nie wspomnieliśmy, że w taką również w trybie, a to mogę wspomnieć, że mogę zdradzić to będzie bardzo pomoc państwa też, tak więc trzeci w trzecim buntownik literatury anglojęzycznej inne niż z nich w pozostałych to jest postać tytułowa głośnej swego czasu w swego czasu nawet skandalizującej powieści Johna Darka uciekaj Króliku Królik to jest jego jego pseudonim pseudonim głównego bohatera Harry ego, a stroma, który w młodości, a zasłynął jako piłkarz jako jako mistrz sportowy dziś od dziś odniósł wielkie sukcesy w w zawodach okręgowych był postacią na ustach wszystkich a, ale jak to się z wieloma naszymi sukcesami się dzieje sukcesy przeminęły stały się kartą historii jako jego przyszłości, a życie zaczęło toczyć się już takim, ale dla niego takim zwyczajnym monotonnym może to uczciwe czy to wspierającym mu chore i w dość jest takim bezradnym geście, bo można mówić o bezradności tego, ale naszego bohatera Królik powraca myślą do tych do tych chwil swojej swojej chwały do tej 1 chwili swojej chwały, bo po też na wynajmie proporcji nie był to mistrz olimpijski, a jasne i taka takiego jeszcze się wtrącić panie profesorze, bo autor John Beck nawiązuje tworzy inspirował się taką znaną kultową powieścią Jacka Karolaka on Road, czyli w drodze przemierzanie Stanów zjednoczonych o generacji bitników kontr kulturze i brak takich jak Gianna stawia pytanie no dobrze, ale właśnie co się dzieje, kiedy ten mężczyzna wyrusza w drogę zostawia wszystko za sobą jest taki wolny filozoficznej zastanawia się odkrywa szuka i przemyśli IW jej przemierza i staje się symbolem, ale co właściwie się dzieje w miejscu, które zostawia co się dzieje z ludźmi co się dzieje z żonami dziewczynami dziećmi rodziną itd. tak, ale w pewnym sensie to jest Boże próba odpowiedzi na takie pytania tak, bo dopowiedzmy, że Królik, czyli Real stron bohater powieści Johna daleka decyduje się uciec pewnego wieczoru przychodzi do do domu wcześniej zagra wszy z dzieciakami na ulicy w piłkę odkrywających, przypominając sobie, jaki kiedyś był z niego Gero przychodzi do domu, a widzi tę prozę codzienności prozy, lecz swojego życia rodzinnego i pod wpływem impulsu wsiada do samochodu i ucieka ucieka uciekanie nie wiedzą dokładnie, dokąd uciekać trochę właśnie tak jak bohaterowie powieści pytam wspomniał czeka Karolaka w drodze trochę tak trochę inaczej, bo uciec z królika kończył się nowych groteskowo, a kończyć się no takiego zapętlenia i powrotem przypadkowym powrotem do domu on chciałby gdzieś uciec nie wie, dokąd i w końcu okazuje się, że znajduje się na drodze, która prowadzi go z powrotem do miasteczka były, którego ma począć po pas po dziurki wnosi się do tego miasteczka z doniczkami z kwiatkami jak nazwał przekornie i a i ten, a co ucieczka Musze musi nie udaje taka ucieczka prowadzi z powrotem do miejsca tylko chciał uciec to odniesienie do do powieści Jacka Karolaka, czyli jak można nieco patetycznie powiedzieć do Biblii bitników prawda jest tutaj nie od rzeczy bo aby daj czytał tę powieść to powie zresztą się ukazała krach w tym samym czasie rok wcześniej niż niższe oblicza tajska uciekaj Króliku pięćdziesiątym siódmym roku tak powiedział Belka 3 lata później, a ich, aby daj pan nawet w którymś z wywiadów przyznała się, że o jego popisie w pewnym wymiarze oczywiście do tego sprowadzić nie można, ale w pewnym wymiarze jest właśnie polemiką chce z tą wizją Michnikowskiego buntu tych z tą wizją owi wybitni polskiej filozofii życia w drodze tak bohaterowie Karolaka, a aż jadą gdzieś w ciemno Czesi dzień, gdzie no nie nie ma dnia nie mają celu tego też tej swojej ucieczki, a poza tym, że nawet ucieczki tak tylko tylko zmiany życia, który może być zemsta etycznymi statystycznymi no to zamieniających się jakąś oczywistości przewidywalność uciekają po to, że to życie przeżyć intensywniej za co też płacą tak, bo Witnicy lotnicy byli gotowi płacić za swoje wybory egzystencjalne, rzucając wyzwanie i obyczajowości mieszczańskiej, rzucając wyzwanie nie establishmentowi politycznemu właśnie swoim stylem życia swoimi poglądami swymi poglądami politycznymi także nasz bohater bohater w walkę, a jest dosyć daleki od tego, żeby komukolwiek rzucać wyzwania profesor to nie jest bohater, który jest jakimś choćby dalekim anarchistą, który zagrażał porządkowi społecznemu obietnicy zagrażali Ameryce taki jaki, jaką sobie nikt niektórzy chcieli zachować we wdzięcznej pamięci, a więc, aby ich robi tutaj, a dość się z o od wykonuje to odważny gest, bo na swojego pancernika właśnie wybiera człowieka zupełnie przeciętnego zupełnie przeciętnego takiego amerykańskiego Shermana, a który nie wiadomo tak naprawdę, czego chce członka co bardzo często pokazuje swoją bezradność taką bez wolność, a jednocześnie też gotowego do do jakiś skoków nagłych prawda jakiś porywczy akcji w jakiś porywczy gestów, które kończą się tak jak pierwsza ucieczka, o których wspomnieliśmy po powrocie z wykluczeniem po drogach Ameryki i liczbie do wzrostu z zaznaczeniem, że nasze tak, ale pan, tak więc nawiązując do utworu wniosek Bonnie Tyler jest taki bardziej, żeby udał klub ani aniżeli żeglarza Adecco Kos fakt i toteż można powiedzieć, że jeżeli nie biorę taką nie miał żadnego żadnego celu żadnego pomysłu na to, dokąd chciałby uczyć, dlaczego się na Boże, dlaczego to może wyczuwał tak, ale o jakąś zderzały chyba Antek to pokazuje w swojej powieści to się zdarzało z zderza pewnie nadal z naszym w kasy takim założeniem, że jeżeli do końca wyjeżdżamy uciekamy tak to, a dziś wybieramy to musimy wiedzieć, gdzie tak chcielibyśmy wiedzieć, gdzie zakładamy, że to jest racjonalne racjonalne działanie bohatera Darka w czasie tej swojej żałosnej ucieczki spotyka też właściciele stad stacji benzynowej, któremu opowiada pan rekord mówi to pan nie wie, dokąd pamięcią przeczytawszy gdzieś wyjeżdża trzeba wiedzieć, gdzie to brzmi bardzo sensownie, ale w całości tej tej powieści wydaje mi się, że pytaj, a każe nam spojrzeć krytycznie też takie racjonalne spojrzenie na nasz na nasze wybory i to tak być może być może tak do końca nie jest, że ucieczka bez celu być może do końca tak nie jest nawet zagubienie jest czymś no nie wiem negatywnym nierozsądnym niemający racji bytu być może ono także jest potrzebne, tak więc to tutaj zgadzając się z panem, że była bajka dochodzi do takiego przewartościowania filozofii buntu ucieczki, bo są za tym idą olbrzymie koszta nie tylko nasze, ale ludzi, którym jesteśmy związani prawda Królik ma, a akt ziarno żony, bo o tym wspomnieliśmy prawda jest, jaki wtedy, kiedy może to morze czarne rządowi tak tak to do sytuacji rodzinnej do ciąży narodzin dzieci powróciły panie profesorze po informacjach, a propos tego tego spotkania właśnie z farmerem, którym mówi, że powinien wiedzieć kroniką rada, dlaczego każdy, który mówi jak mam żyć zwykle trochę jedzie zyski ale gdyby powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o 1120 o książce uciekaj Króliku Johna Darka opowiada pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego o czary pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumaczy z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego opowiada o zachęca do sięgnięcia po książkę uciekaj Króliku Johna, aby dać kilka książkę, o której od nieżyjący już krytyk literacki życia kinoman pisze, że to groteskowa alegoria amerykańskiego życia amerykańskiego świata wraz z mitem o szczęściu sukcesie natomiast pani prof. Sarah ciepło z londyńskiego Uniwersytetu także wykładająca literaturę nie zgadza się z tym więc, dlaczego jest tak, że mężczyzna czy ten świat mężczyzn ma być alegorią nawet groteskową całych Stanów, dlaczego kobiety najwyżej mogą być alegorię świata kobiet mężczyźni są alegorią całości tutaj mówię też, gdyby nowym taki bardziej feministycznym odczytaniu uciekającego królika tak nie jest nie jest to zaskakujące pytanie królika ta sama chyba haraczu w czasie mówiła że, że to jest kolejna amerykańska powieść, w której mężczyźni, żeby być wolnymi uciekają od kobiet prawda kolejna powielacze od nie wiem, o co od przygód Hucka prawda, który też też ucieka nie jedynie od żony, ale od swojej ciotki, która chce go ucywilizować, więc ten pewnie 4 ostry stereotypy literatury amerykańskiej jest wpływ powieści jak bajka oby obecny i z pewnością stanowi pewne wyzwanie dla dla i Czytelników i krytyków jej w tej powieści Anne, chociaż z drugiej strony, jeżeli mogę przywołać inną inną panią krytyk krytyczka i Herma mili, a która się dość wnikliwym jak dziś zdaje w komentarzu dotyczącym tej po tej powieści powiedziano, że tak ten ten bohater jest kawał drania to jest chłam pusto jest projekt tego nie da się w żaden sposób wydaje się za jego po to, postępowanie nie wiem Rysiu obronić, a z drugiej są gotowi jesteśmy mu wiele wybaczyć gotowi jesteśmy go jakoś nawet zrozumieć i ona mówi, że być może jest z tego powodu, że w tej postaci, a no moralnie bardzo dwuznacznej jest także wiele czegoś co nazywa czułością, a popularne ostatnie słowo i i kobiecości, a ona nawet mówić, że rzecz, że tak Królik, aby daje KE zaleca się w tym swoim i nie męskim aspekty osobowości tak tak taką pewną, a pewną pewną cham łagodnością miękkość, więc tych tych czytań czytań sporo oczywiście też możemy zastanowić na tyle możemy się zastanowić czy ten obraz ten stereotyp stereotypem podzielanym przez przez Darka jest stereotypem funkcjonującym w bardzo jednak patriarchalnej, bo to jest rok sześćdziesiąty Ameryce prawa czy też może jest czymś co, ale co należy do dość te środowiska tego małomiasteczkowego środowiska musi, a daje przecież przez całe życie przy przyglądał, więc nowszym tak tak jest jest to jest jest to jeden z tych dylematów przed którymi stawia nas nasz powieść nas to opowieść dlatego tak, ale jakość lubię jednak tak powiem że, że wydaje mi się ona jest powieścią ciekawą i wracam do niej wróciłem zaś sprzedał niedawno po raz po raz trzeci może nie jest aż tak duża, ale po raz trzeci, bo innych on jest oczywista nieoczywistość jest tutaj niedostrzegalna jest czymś w nią w samym prawda ta postać królika kosteczki postać głównego bohatera możemy interpretować, a możemy do nich podchodzić bardzo form rozmaity sposób może być dla nas właśnie uosobieniem jakiejś niemocy jak i bezradności uosobieniem np. a jakiego stety całego patriarchatu prawda wysokimi wzmógł z 1 strony z drugiej strony jest też ten romantyczny mit buntu przeciwko instytucjom przeciwko wszystkiemu co nas ograniczać ograniczać co nas co narzuca nam pewne skostniałe formy istnienia w tym rzecz, której skostniała, która nie jest w ruchu jest rzeczą martwą pat i być może jakoś też składnie ni nienawidząc tego trochę możemy mu nie stygmatyzujemy z nim trawka może kibicować, że on nie daje się tłoczyć w żadne ramy żadne definicje żadne Formuły, chociaż daje, ale od czasu do czasu zaczynam to przeszkadzać tak nie nie nie nie jest gotów oddać siebie swojej niezbędności jakichkolwiek instytucji to będzie instytucja nie ma korporacji prawda, od której też ucieka miało miasteczko owego etosu żony alkoholiczki dni tak ciężarna planujących też na co dalsze dominujących teściów tak da, a daj i jak wiemy jak jest, jaki jest stosunek do każdego bohatera ja też tak naprawdę nie wie tego jak oceniać bo, bo nie tak tak pęknięty tak tak właśnie rozstrzygali to jest tak ta osobowość i razem i przyznaje, że to nie przeszkadza mi się wydaje, że to jest duży atut tej powieści, że w nowych umów, jeżeli ktoś chce oceniać, proszę bardzo, każdy każdy z Czytelników każdy z Czytelniczek może morze może tę postać ocenić wg własnego systemu wartości może zawiesić oceny może te oceny zmieniać tak to jest coś co mam co czyni tę literaturę żywą mimo upływu ich tam już 70 lat ta 6060 opacznie pan wrażenia panie profesorze jednak właśnie ten motyw ucieczki jest tutaj taki kluczowy w sensie gorsze musisz kluczowe jest tytuł należy to mamy bohatera, który wybiera ucieczkę, ale nie taką ucieczkę romantyczne tylko taką ucieczkę, która raczej jest z nosi ucieczką oskarżył o odpowiedzialności taką obowiązków od zmierzenie się z wyzwaniami, bo nie, żeby nie rozwiązuje tylko właściwie od żony ucieka, gdzie potem zamieszkuje z kochanką nazwijmy to czy inną kobietą potem właściwie to ta sytuacja też przestać się podobać, więc znowu ucieka to ciągle, gdyby ucieka nie nie, rozwiązując wyzwań, które po to, dzieci nadal oczywiście dziecinada nie dorosły nie dojrzały mężczyzna można powiedzieć tak prawie trzydziestoletni chłopak wieczny chłopak który, który żyje tą uchwałą przeszłości i nie chciałby do końca czy odpowiedzialny za okolic to za sobą być może poza sobą być może tak, że innych po co pan nazywamy nazywamy ucieczką, a może taką ucieczką też nie jest ja chciałbym zwrócić uwagę na tytuł angielski rap trans, a pan jest uran może oznaczać ucieczkę zwłaszcza, gdyby było jeszcze rannej prawka, ale romantyzm jedz i wydaje mi się, że dużo bliższy, aby Dankowski w rozumieniu tego co się, aby coś z królikiem dzieje i co w tej powieści staje się takim no taką taką alternatywą wobec zasiedział jego innych zinstytucjonalizowanego życia jest nie tyle ucieczka co bieg co ciągłe i ciągły tak przewartościowań przewartościowanie swojego życia ciągłe definiowanie siebie Chwyć życie w wciąga też niepewności, bo przecież ten Królik no i cieszy się, kiedy wraca do domku i cieszy się, kiedy ucieka do swojej kochanki, która notabene jest jakby na antypodach prawda tego życia domowego jest byłą prostytutką potem zrób tylko z wrócą z radością wraca do żony idzie do szpitala, gdzie wraz z nią czekano na narodziny córki i hamuje jest przekonany w trudno w momencie w całkowitą szczerością kocham się tak, zapominając o tym gdzie był jeszcze kilka godzin wcześniej prawda, więc tra ta płynność, jakby osobowości, a jest być może wpisana w taką, aby ojcowską filozofię życia także nocny stajemy się raczej nic jesteśmy stajemy się ponosi za to ponosimy za to płacimy za ataki inni płacą za to też, ale jeśli Pięta, w którym momencie to chyba powiedział Królik, że jeżeli ktoś ma być odwagę sobą to inni prędzej później się z tym pogodzony to może zabrzmieć wygodnie prawda jako taka no, a próba wybielania siebie i tego chcą coś co w zakresie jest odpowiedzialnym, a on jest człowiekiem, który jest odpowiedzialny za wiele wiele rzeczy, ale być może być może jest pewnym systemie wartości, który jest w konflikcie z innym ten odwaga bycia sobą rzeczywiście jest, a czymś czy może powinna być dominującym nie wie i dała się w razie, bo tu możemy mówić o własnych spraw własnych pewne poglądy wychodząc poza literaturę jak powiedział, że w powieści te odpowiedzi na tę na to pytanie nie ma w powieści ostatnie albo przedostatni już nie pamięta miasteczko ona daje KE, a decyzje już w skład 2 tysiące ósmego roku chyba aptek mówi o o tym, że na życie to jest coś szalonego bank okej zgadzamy się i Królik jest częścią salonu, ale potem aptek stwierdza, że miasteczka etui miasteczka także z powieści uciekaj Króliku miasteczka są po to, by chronić nas przed ciemnością zewnętrzną 17 i przed ciemnością na sam, choć miasteczka są potrzeby by ogłaszać te pory szaleństwa i zamienić się obyczaj, więc tu tu też widzę w taką właśnie niepewność albo rozdarcie samego samego autora czy głosów, które odbywają w tych powieść podejścia, które dostrzegają, a aktorzy też dostrzegają dylemat mówią przede wszystkim o niepewności o tym że, dokonując wyboru suwerennego, a możemy wybić się na niepodległość potem popełnić no jakiś karygodny błąd tak tutaj u i w końcu także tutaj oddaj mamy chyba myślenie, które przywołuje gdzieś kilka Gadowski z kogo ja także w bonie wspomniałem o tym że, aby jak napisał tę powieść w odpowiedzi na wielki kryzys egzystencjalny, który przed przechodzi a kto to jest w komisji bardzo osobiste w tym sensie, że pomogła mu wyjście jakiegoś kryzysu egzystencjalnego gminy, a pomocą służyły także pismaki go duńskiego filozofa, który na w tej samej opowieści o Abrahamie powiedział, że tak Abraham miał zabić syna, jaką gwarancją Echa, że zabił wszyscy na postąpi dobrze że, skąd wie, że głos, który każe mu syna zawiśnie zgłoś się głosem pochodzącymi od Boga od jakiegoś innego demo w i skąd wierzy, że to wyłamanie się z etyki społecznej prawdę, że nie zabijaj, tym bardziej syna zostanie od płaconych w tym łaską Bożą prawdę, bo to to tego tego tak Abraham nie pewien Cup powieść jest takim Abrahamowi obramowań niepewności pan prof. Jerzy Jarniewicz literaturoznawca poeta krytyk literacki tłumacz z Instytutu anglistyki Uniwersytetu łódzkiego państwa moim gościem uciekaj Króliku albo biedni królików Johna bajka o tym by wolały w dobrze informację o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA