REKLAMA

Strefy Czystego Transportu zniknęły z nowelizacji ustawy - "Powody na pewno nie są merytoryczne"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-09-08 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:44 min.
Udostępnij:

Zapisy o Strefach Czystego Transportu zniknęły z nowelizacji ustawy. Polski Alarm Smogowy ostrzega, że grozi nam niekontrolowany napływ używanych samochodów i starych diesli. O szczegółach opowiada ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych Bartosz Piłat.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 7 minut po godzinie piętnastej słucham Radia TOK FM popołudnie Radia TOK FM dziś środa ósmy dzień września dzień dobry mówi Paweł Sulik oraz Martyna Osiecka, która przygotowała wydaje dzisiejszy program oczywiście od wczoraj tematem jednym z tematów bardzo ważny jest to co komisja europejska chce od Polski i co za to może zrobić nam złego mamy na myśli oczywiście kary finansowe, ale od kar finansowych chciałbym zacząć rozmowę na zupełnie inny temat znany jest Rozwiń » Bartosz Piłat ekspert polskiego alarmu smogowego do spraw polityk transportowych dzień dobry dzień dobry Otóż w tym roku w lutym jeśli dobrze czytam komisja europejska ostrzegła Polskę, że konieczność podjęcia działań zmniejszających zanieczyszczenie powietrza, a jeśli Polska tego nie zrobi to skieruję europejska skieruje sprawę do Trybunału sprawiedliwości komisji europejskiej mogą nam grozić kary za to, że nieskutecznie próbujemy ograniczyć zanieczyszczenie powietrza mówi o tym, dlatego że państwo biją na alarm właśnie w związku z tym, że takich flagowych wydawać by się mogło projekt, który jest znany wielu zachodnich miast, a mianowicie jakaś forma regulacji, która zakazuje najbardziej trujących samochodów wjeżdżania do miast albo części miasta centrum miast właśnie państwo bieg na alarm, że to coś niedobrego dzieje z tym projektem państwo współpracowali tak przy jego czy też konsultowali ten ten projekt ustawy o takim największym skrócie należy powiedzieć strefach czystego transportu tak jest znaczy to zacznę od tej komisji europejskiej upomnienia to były miasta Wrocław Katowice Kraków i Warszawa chodzi o kwestie stężeń dwutlenku azotu, które regularnie są w tych miastach przekraczane dopuszczalne stężeń tlenku azotu dwutlenku azotu to są zanieczyszczenia bezpośrednio związane z ruchem samochodowym, a auta jeżdżące po ulicach np. Warszawy to 34 całej emisji tlenków azotu z tą substancją o czas walczyć walczącą np. zachodnie ośrodki, w których ten problem jest nawet czy był większy niż u nas tak, ponieważ inaczej wygląda ta struktura pojazdów tam takich stref, o których wspomnieliśmy dziś 350 w Hiszpanii zapowiedziano, że do końca 2003. roku powstanie kolejnych 150 już tak naprawdę przestają właściwie liczyć ile takich obszarów wyłączonych dla najbardziej emisyjnych samochodów w Europie jest to jest rozwiązanie oczywiste tam to jest rozwiązanie, które właśnie szczególnie dotyka pojazdów emitujących tlenki azotu, a to z kolei przede wszystkim diesle i teraz Warszawa Kraków Katowice Wrocław nie mogą niczego zrobić, żeby podjąć kroki zmierzające do obniżenia emisji tlenków azotu no, więc myślę, że ważne znajomy zaczął dzwonić do nas słuchacze z Krakowa przecież jak jakaś forma ograniczenia wjazdu samochodów do centrum Krakowa funkcję funkcjonuje tak jest oczywiście w obręb Plant nie można wjechać w ogóle, jeżeli nie jest mieszkańcem, a całki sporej części Krakowa funkcjonuje strefa płatnego parkowania, czyli forma zniechęcania ludzi do regularnego jeżdżenia do obszaru śródmiejskiego Krakowa, ale to za mało tak to znaczy w dalszym ciągu pojazdy, które mają no radykalnie duża emisja tlenków azotu no już przede wszystkim są samochody z silnikami diesla niestety tak wygląda technologia spalania paliwa w nich, że tej substancji emitują wielokroć więcej niż auta benzynowe nadal mogą wjeżdżać niezależnie od tego właśnie, jakie normy homologacyjne euro, a słynne euro 4321 wypełniają, a no to jest rzecz, której polskie miasta nie mogą nie mogą postawić zakazu ruchu dla pojazdów właśnie niespełniających odpowiednich norm nie mogą, ponieważ obecne przepisy po prostu są niedoskonałe i nie życzą tak nie da się tego zrobić Kraków to sprawców tak jak wspominaliśmy wczoraj 3 miesiące trwały rozmowy minister klimatu byliśmy strona społeczna były samorządy, które oczekują, że dostaną właśnie takie narzędzie, bo co mają one przez komisję europejską tak naprawdę nie mają dobrych narzędzi na to, żeby szybko sobie poradzić z nadmiernymi emisjami projekt został wypracowany został wpisany do krajowego planu odbudowy, który czyta już komisja europejska i akceptacja tego planu jak rozumiem jest opóźniona innych powodów niż właśnie te, a on był dobry projekt ustawy dobrym sensie zaakceptowany przez wszystkich drzew wtedy właśnie 23 punktach powiedzieć w tym projekcie ustawy co jest kluczowe, żeby pan, że samorządy dostaną ręki na działce to znaczące jest w projekcie ustawy się oddaje to możliwość wyznaczenia tych stref i ustalania jak mają wyglądać właśnie samorządom tak tak to znaczy albo inaczej uwolniono pewne wyłączenia, które były w poprzedniej ustawie poprzednia ustawa spełniać obecna ustawa, którą chcemy naprawić, a zakłada, że mieszkańcy tych stref czystego transportu mogą poruszać się czymkolwiek, a również zakłada, że takie strefy można tworzyć wyłącznie na obszarach zabudowie śródmiejskiej i te 2 warunki tak naprawdę sprawiają, że się nie da realnie walczyć z misją, a nadmierną emisją tlenków azotu, bo np. 34 prawie pojazdów poruszających się po dużych polskich miastach to samochody należące właśnie do mieszkańców tych miast mówiąc krótko wymagania nie dotyczyły prawie żadnych samochodów efekt w związku z tym dla jakości powietrza zerowy i tych 2 kwestii tak naprawdę najważniejszy 2 kwestii dotyczyła ta poprawka były inne elementy związane z tym, żeby gmina mogła np. wprost uzależniać, a miasto normę euro były kwestie oznaczenia pojazdów to takie bardziej szczegółowe elementy, ale te 2, o których wspomniałem, a są kluczowymi bez tego mamy ustawę ona jest martwym przepisem dobrze no to w tym momencie jesteśmy, bo jak rozumiem skoro prace się odbyły projekt ustawy jest cały on gotowy czy projekt jest gotowy był gotowy z kompletem zmian, o których mówiłem do mniej więcej połowy czerwca i nagle okazało się wtedy, że te zapisy po prostu nowelizacji zniknęły, a powodów nie znam powodu na pewno nie są merytoryczne np. ministerstwo klimatu akceptowało to rozwiązanie zresztą podchodziło dość pozytywnie do propozycji, które były wynegocjowane tak jak powiedziałem przed trafieniem na tzw. rząd projekt został pozbawiony tych zapisów staram się czy staramy się, bo to nie tylko Polski alarm smogowy uczestniczy w pracach nad tą ustawą staramy się wpłynąć jeszcze na na kształt tej nowelizacji wiem, że KPRM stara się czy prawo nie stara się sprawdza odchodzi próbuje jeszcze wypracować jakieś rozwiązanie no ale w dalszym ciągu nie wiemy nic płyną kolejne miesiące, a na koniec przypomnę, że rząd obiecał wprowadzić przepisy do końca tego roku, czyli od sytuacji, kiedy mieliśmy w miarę dobrze wypracowany projekt on niestety nie ujrzy światła dziennego nieznanych przyczyn efekt będzie taki, że tam, gdzie jest dużo samochodów, które zatruwają powietrze towar będzie nadal dużo czy są jakieś inne metody państwo się tym zajmują jakością powietrza w Polsce i to od lat czy są jakieś inne metody no podam przykład jak na Pradze w nie udawało się wielu samorządom wprowadzać ograniczeń w dostępie do alkoholu, bo ustawa to nie zezwalała no to były takie pomysły, że po prostu nie będą wydawane no nie wprost koncesję na sprzedaż alkoholu i tam, gdzie samorządowcy chcieli się jest cel to niewiele takich miast to udało im się osiągnąć, zanim zmieniono ustawę, więc pytanie czy mając jak pan mówi nieprzyjazne ustawę czy ktoś, kto organizacje społeczne czy właśnie władze samorządowe jest przekonany, że chce mniej truć swoich mieszkańców trzyma jakieś metod tak dobre praktyki nie wiem, który da się bez tej ustawy wprowadzić tak, żeby powietrze było czystsze jeśli chodzi o te zatrudniane przez diesle zawsze jest kij zawsze jest marchewkę marchewką w naszym przypadku oczywiście jest rozwój transportu zbiorowego a, czyli metody przemieszczania się po mieście najchętniej widzianych przez mieszkańców rower nadal nie jest postrzegany jako taka zwyczajna rzecz rozwój tego transportu zbiorowego jest takim właściwie, gdzie najbardziej ważnymi najbardziej podstawowym elementem, ale muszę mówić o kiju, dlatego że jest mnóstwo metod ograniczania ruchu samochodowego wspomniane strefy płatnego parkowania za strefy, do których w ogóle można zakazać wjazdu poza ustalonymi wyjątkami są metody po prostu ograniczenia liczby miejsc postojowych tak, a są wreszcie zabiegi polegające na tworzeniu stref tempo 30 mieszkających, a dopuszczalną prędkość tam, żeby podnieść bezpieczeństwo np. czy taka organizacja ruchu, żeby nie opłacało się przejeżdża tranzytem przez, jakiej części miasta, ale ogólnie rzecz ujmując to wszystko raczej jest stworzone do tego, żeby obniżać poziom hałasu, a żeby zmniejszać intensywność ruchu drogowego podnosi bezpieczeństwo pieszych np. a więc w pewnym sensie bez tej zmiany ustawy elektromobilności dotyczące stref czystego transportu te działania to będzie coś w rodzaju stawania na głowie tak po to, żeby osiągnąć cel, który można by zupełnie inny dużo prostsze sposób dokonać i naprawdę to są efekty widoczne bardzo szybko każdy z miast, które taką porządną dużą strefę wprowadził nawet mając łagodne obostrzenia na oczy, wpuszczając auta kilkunastoletnie piętnastoletni, ale starszych nie notowało zawsze istotny spadek zderzeń to były spadki od 20 do 40% zależnie od ośrodka, czyli coś co naprawdę prawda daje efekt ma marchewkę też staramy się walczyć, ale to już są zabiegi nie w stronę rządu tylko strony głównie samorząd jak bardzo dziękuję za dzisiejsze rozmowy Bartosz Piłat ekspert polskiego alarmu smogowego do spraw polityki transportowej był z nami dziękuję bardzo, rozmowę dziękuję bardzo, i pozwany dalsze rozmowy Otóż jak podał Instytut Samar średni wiek sprowadzanych w sierpniu aut tak z napędem diesla przekroczył 11 lat poziom ich wyeksploatowania pisze sama jest najczęściej bardzo bardzo wysoki co chwilę informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA