Kiedyś flanelowe koszule i grube swetry, teraz wszystko techniczne i funkcjonalne. Ile marketingu, a ile prawdy jest w tych ultralekkich górskich ciuchach?

Lekko pod górę
2021-09-10 11:00
Audycja:

Górski sprzęt okiem pasjonata i profesjonalisty. W dzisiejszym odcinku Wojciech Fusek rozmawia z Jackiem Grzędzielskim, pasjonatem górskich wypraw, biegania, narciarstwa i kolarstwa, a do tego wybitnym specjalistą od odzieży outdoorowej. Z tego podcastu dowiemy się, czy cały ten specjalny sprzęt i odzież naprawdę mają znaczenie, czy buty za kostkę i grube skarpety wkładają już tylko tradycjonaliści, gdzie szukać dobrej górskiej odzieży i czy naprawdę gwiazdy himalaizmu testują sprzęt i odzież znanych firm outdoorowych. Rozwiń »

Podcast powstał przy współpracy z Narodowym Biurem Promocji Austrii Austria.info Zwiń «

dzień dobry dziś spotkamy się z Jackiem będzie polskim przez lata dyrektorem na polskie firmy stale wejdę na PIT wybitnym specjalistą na rynku odzieży outdoorowej, a przy tym pasjonatem górskich wypraw szczególnie narciarskich i kolarstwa dorzuca jeszcze maraton, a wyścigach samochodowych nie wspomnę, bo nie pasują do charakteru naszego podcast zapraszam na to spotkań lekko pod górę podcast o magii góry zaprasza Wojciech Rusek podcast powstał przy współpracy z Narodowym Rozwiń » biurem promocji Austrii Austria Info nim zdradzimy tajemnice sprzętu firma od dorosłych, a ty jesteś wybitnym specjalistą w tej dziedzinie, więc na pewno nam wiele powiesz to zaczniemy troszkę od podstaw powiedz pasja do gór ciebie to tradycja rodzinna przypadek przyszło czasem od zawsze kochała góry dobre pytanie tak się zastanawiałem, kto zapoczątkował moją pasję chyba była to moja mama, która zabierała mnie na wakacje różne miejsca z racji tego, że mieszkamy urodziłem się w Krakowie dotyku było tam zawsze bliżej niż nad morze no i tak zaczęły się Pieniny Tatry jakieś wycieczki i i to tak mi się działo w głowie dziś tyle głowy potem jak zacząłem już chodzić do liceum to był rower Górski też takie niższe góry typu Beskid, a potem już od od studiów i potem dalej no to była taka pasja, która nawet nie wiem, kiedy się narodził, ale po prostu w tych górach było dobrze zawsze mnie do tych gór ciągnęło jest też dużo młodsza ode mnie, więc nie musiałeś chodzić pionierka, które przebijały nogi i nie zakładałem wprowadzają chodziłem chodziłem w pionie tak pamiętam pakowałem pionierki, że jeśli przemawiały także, bo chyba tym ostatnim pokoleniem, które jeszcze pionierki pamięta, czyli oprócz pieniek pamięta też koszulę flanelową i swe także i całe to wszystko co z później jako dyrektor dużych firm outdoorowych czemu zaprzeczył to znaczy, że wcale nie trzeba mieć grubego swetra, że można mieć zupełnie inne inny sprzęt, czyli tak jak ja zaczynałem od bardzo prosty prymitywny rzeczy tak tak to było takie też to była taka turystyka Górska oblężnicze również wojsko, o czym mówię i to było niesamowite jak, w czym pracować w górskich w firmach to na początku też wybierałem się tak chodzi, choć nie koszulę flanelową do tych warstw było dużo to było takie ciężkie nie zapomnę nigdy jak byłem na pierwszej wycieczce ski torowej moim kolegą przyjacielem współpracownikiem Tomkiem i myśmy na Kasprowy wychodzili ponad 3 godziny jakiś ciężkich co strzela lało się dosłownie z nas i to potem ta tam to przejście na taki lekkie ubieranie się poruszanie się szybko Burak to był dla mnie największy przez to tak naprawdę od tego momentu zaczęła się moja przygoda tak poważnych górach właśnie, bo wieś będziemy tutaj sobie na tych spotkaniach rozmawiać ze znanymi himalaistami ze znanymi przewodnikami górskimi z lekarzami od zdrowia i góry, a ustawą to przede wszystkim nawet nie o swojej pasji tylko o tym wszystkim co wiesz o sprzęcie o sprzęcie górskim, bo naprawdę oglądały się to wszystko i sprzedawały to wszystko i chciałbym się dowiedzieć właśnie jak to jest tym sprzętem górskim czy to naprawdę ma takie wielkie znaczenie co się zakłada czy też sprzęty outdoorowe Górski jest kompletnie inny od innego i czy się testuje to naprawdę czy to wszystko jest tylko marketing miałem okazję przez 10 lat naprawdę to podejrzeć tak jak powiedział szef kuchni na początku może ja nie byłem sceptyczny, bo jestem zawsze taki uśmiech i nie nie podejrzewałem że, że to jest tylko włącznie marketing i utwierdziło mnie w tym ta praca 10 lat, że to naprawdę zatem stoi sztab ludzi badania testy też w tym okresie to cały właśnie styl tej turystyki się zmienił praktycznie odłożyłem wysokie buty na kostkę wszystko robi na lekko w górę dla mnie się skurczyły się oczywiście mam dla nich nadal wielki szacunek mówię tutaj takich wycieczkach bardziej wytrzymałościowych ani poważnych wyprawach na poważne sprawy się bierze też inne rzeczy, ale one też są technologicznie mną lata świetlne do przodu w porównaniu z tym co było za mojej młodości lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte, więc tak potwierdzam to jest testowane taka nowa technologia jeśli chodzi to minimum dwa-trzy lata trzeba, żeby to wszystko porządnie przetestować z udziałem przewodników ratowników alpinistów himalaistów i potem trafia do produkcji sery i powiedz wal po austriackie Dolomity też chodzisz z takim sprzęcie lekkim w lutym przed kostkę bez grubych skarpet bez bez grubych spodni i swetrów Jeślinie chodzimy na lodowiec to jak najbardziej tak tutaj oczywiście są jest dużo grup takich np. tradycjonalistów, którzy i tak budy za kostkę i grubą skarpetę zauważam, ale większości ktoś już tego po prostu fast and light jak to się mówi w sposób poznał Noto no to już od niego odwróci ostatnio byłem w Karkonoszach przypomniał mi się wojsko nasz start w maratonie Karkonoskim, które też dzielnie ukończył właśnie jak sobie przypominam mieliśmy tylko właśnie lekcje biegowe buty buty do biegania Bury leki plecaczek krótkie spodenki krótki rękaw w plecaku jakaś tam furtka awaryjna no i nie mógłby zrobić tej trasy, gdybyś miał tradycyjny sprzęt zajęłoby to minimum 1,5 bądź 2× dłuższy czas niższy niż ten, który ukończyli kontaktowała, gdy sesja to z cudem kończyłem jako chyba przedostatni przed zamknięciem czasu, ale ukończyła pamiętam dni jest nie nie spóźniliśmy się na ten ostatni wyciąg, który zwiózł nas śladu jak z córką teraz w tym roku byłem tego opowiadającą historię i mówię jak ciepłe szczelne to był wielki szacunek, bo trasa była naprawdę zmagań trasa była wymagająca, ale przede wszystkim to dla państwa, którzy w góry rzadko chodzą to najlepszy przykład, że trzeba się przygotować, bo zresztą obaj jechaliśmy tylko właściwie z tym, że Jacek jest świetnym biegaczem mi i robi maratony w najlepszy czas w maratonie to ile 311, ale to było oraz senatorem to dar ten sport na amatora jest świetny wynik, ale obaj jechaliśmy, mówiąc że zaraz wrócimy potem nam wał, że ta Górka, którą widzimy to już jest ten chytry się Śnieżka się okazało, że nie jesteśmy nawet w połowie ja cały czas sobie mówiłem, że biegnę tylko 2 godziny jej pół i po 2,5 wracam no ale nie zapłaciłem, więc upięte w potwornym bólem później, ale to prawda biegliśmy biegliśmy wtedy daleko zresztą jak chodziliśmy po górach na nartach, bo trochę pal tak żeśmy sobie pochodzili po wspinali się jej i chodziliśmy z Maćkiem Ber bekę i kilkoma innymi osobami to też używaliśmy tego lekkiego sprzętu to wróćmy trochę do tego by chciał cie przycisnąć, żeby ci, którzy idą te góry naprawdę naprawdę się przyłożyli i poszukali tego sprzętu, żebyś trochę doradził, gdzie szukać takiego sprzętu, w jakich sklepach i na co na co patrzeć i co jest takie ważne co się najbardziej testuje i co jest co jest kluczowe w wyborze załóżmy na razie mamy pieniądze złożyliśmy sobie te kilkaset złotych kilka tysięcy no tutaj nie da się tak jest kilka kilkanaście od wszystkiego powiedzieć, ale takie najważniejsze rzeczy szukamy w sklepach specjalistycznych sklepach, które oferują głównie to odzież outdoorową górską, bo takie sklepy zazwyczaj naprawdę mają wśród swoich pracowników pasjonatów gór i ludzi, którzy naprawdę wiedzą, o czym mówią ja się sam przekonałem, że doradzać można dopiero jak się pewne rzeczy przetestuje zajęło kilka pytań czy naprawdę mieć swoje zdanie i orientować się w tych wszystkich technologii, więc szukają sklepów górskich szukają sklepów outdoorowych Pa jeśli chodzi o sprzęt to zacząłbym od butów, bo buty są najważniejsze też obuwie to jest najszybciej rosnąca kategoria autorów w Polsce myśmy mieli tak jeszcze z dawien dawna taki wymóg, że można na wszystkim zaoszczędzić, ale buty powinny być dobre jeśli idziemy Bury to fajnie, że to się utrzyma, bo faktycznie buty nam dają największe bezpieczeństwo, bo to one mają kontakt z podłożem mi i decydują o tym czy ten kontakt z bezpiecznej komfortowych jeśli ktoś jest sprawny w miarę nie będzie nosił bardzo dużego ciężkiego plecaka nie wykręcają się stawy skokowe to ja bym bardzo zachęcał wypróbowanie butów typu podejścia owego lub właśnie butów biegowych nawet jeśli ktoś nie biega butów biegowych oczywiście dostosowane do biegania po górach mają bardzo dobre trzymanie są średnio prawie 2× lżejsza od tradycyjnych przy tzw. tych pionier ego, który Wojtków wspomnianych no naprawdę umożliwiają Super komfortowe przejście można typu tak cały dzień chodzić chodzić tam z 2030 km i człowiek nie czuję tego zmęczenia do tego oczywiście odpowiednio skarpeta nie gruba, ale taka, która jest dostosowana każdy producent ma w swojej ofercie skarpety, które te są dostosowane do tych butów i to nie jest naprawdę chwyt marketingowy, bo to jest takie porównania byśmy sobie kupili kurtkę z lateksu, a włożyli pod nią zwykłą koszulę czy nawet flanelową czy taką wizytą w Lotosie cali zapłacimy tak samo but musi zawsze być odpowiednio skarpetę wtedy to jest komplet no i ubiór to już tutaj mamy tyle technologii i tyle wariantów, że tak naprawdę wszystkie firmy oferują przyzwoite rzeczy jeśli chodzi o Upiór Bury decyduje lekkość parametry czy to ma być bardziej od tych halny czy bardziej nieprzepuszczalne jeśli nas złapie jakiś deszcz kompletuje się taki ubiór dość prosty sposób, bo dół do spodnie trekkingowe lub krótkie spodenki jeśli mówimy o lecie Góra zawsze musi być jakaś koszulka techniczna czy krótki czy długim rękawem techniczna, bo ona odprowadza pot właśnie co bardzo techniczna rzec, że ona jest jakaś inna niż normalne techniczna jest wujkiem głównie poliestrowych bądź, jakimi domieszkami, bo bawełna się tutaj nie bardzo sprawdza, ponieważ bawełna chłonie wodę, więc tutaj te wszystkie włókna sztuczne pozwalają nam na szybkie odprowadzenie wilgoci tak naprawdę najbardziej ekologicznym puchną jeśli można wykorzystać, które można wykorzystać do produkcji tych wśród tych też tych właśnie rzeczy to jest poliester bok wiemy ile wyprodukowanie kilograma bawełny zużywa wody w bawełnę organicznej tej wody zużywa jeszcze więcej miast tak naprawdę te włókna są bardziej ekologiczne niż wszystkie inne zostaje jeszcze kwestia tej pierwszej warstwy wełny Merino to jest bardzo fajny produkt ekologiczny no różne są tam głosy że, że jak tam z tej nowej Zelandii płyną te rzeczy to ślad węglowy jest tak duży rząd zatraca to ekologia, ale ich pełnione rzeczy jak najbardziej polecam to już nie są takie rzeczy jak kiedyś, że gryzły i trzeba było się drapać cały czas są nowoczesne technologie, a używane są włókna naturalne potem po tej bieliźnie jest czy jest czas na to taką zwaną warstwę pośrednią, czyli coś co nas ochroni przed wiatrem głównie albo gdy wyjdziemy na granicy będzie zimniej no to są różnego rodzaju takie polar i można powiedzieć następcy dolarów różne włókna typu Power strać właśnie są strzela itd. itd. na koniec muszę być kurtkę jakąś membranowych, które nas ochroni przed i przed przede wszystkim jakimś odpadem, ale też porywistym wiatrem, więc tutaj obowiązuje stara zasada ubierania się na cebulkę i co mamy to wyciągamy po kolei z plecaka mając tyle głowy, że na podejściu to jest taka moja żelazna zasada nigdy nie zakładał wszystkiego co mam zawsze na tej górze będzie zimniej przy wejściu będzie zimniej jeśli wszystko już założy to to potem będzie ciężko znaleźć jakiś komfortowych warunkach oczywiście nie mogę takiej ekstremalnej sytuacji mamy załamanie pogody musimy jakoś się tutaj ratować, ale generalnie zawsze sobie coś takiego jeszcze wierzchnie zostawiam na NATO zajście bo, czyli zawsze lepiej trochę marznąć na podejściu jak siedzimy przyspieszyć tak niż założyć wszystko co ma tak panie, bo potem uwag jesteśmy spoceni i nie jesteśmy w stanie się dogrzać siedzieli zatrzymujemy się na szczycie zejście też jest mniej zużywa energii człowiek się niedobrze na zajście, chyba że biega, ale częściowo być sprawnym naprawdę turystą czy też biegaczem górskim no i wtedy jest kłopot oczywiście zawsze nawet jak lato piękne słońce świeci to mamy jakieś cienkie rękawiczki czapkę usta tym typu Bach folie MR cena jakość podstawową apteczkę, bo to są to są rzeczy, które mną musimy ze sobą zabierać i raz 1 jedyny nie wziąłem się z ulica szybko na Kasprowym Wierchu kilka lat temu kupować rękawiczki dobrze, że były tam w sklepie bo, bo 5sierpnia bodajże spadł śnieg temperatura spadła do 2 stopnie odczuwalna była Miss miała szczęście, bo to był Kasprowy w walkach niewielu oznak, że kupić te kupić coś do ubrania także lepiej zabrać to wszystko oczywiście takich wrażeniach na zasadach sam się na tym złapałem się bez butów chodzi od tego momentu nawet jak lecę sobie treningową na Kasprowy to wszystkie te rzeczy na plecach no właśnie plecak następna rzecz no chyba trzeba mieć ze sobą nie po kieszeniach nie nie jest pozyskuje do remontu inaczej upychają po kieszeniach po pasach biegowych, ale nie mówimy ekstremów zresztą niestety parę było wypadków taki, że biegaczy właśnie przy załamaniu pogody nawet wlecze się wypłacił został po terminie i nie miał nic do założenia musi być plecak plecak lekki dostosowany do tego, jaką mamy długą trasę zaplanowano już taki jest 1 razowy wyskok np. na 1 wycieczkę czy idziemy kilka dni po górach to duży też jest po prostu strasznie duży rozstrzał jeśli chodzi o te plecaki jak głównie patrzy na wagę na funkcjonalność w plecaku też dla mnie jak sam sobie chodzę i trenuje ważne jest, żeby miał tam system operacyjny, czyli nawodnienie, gdzie mamy taki różnych firm Bóg tak na plecach nosiły od 1,5 do 2l dla mnie najbardziej poręczne, bo ten dokładnie na plecach taki odpowiednik miesiąca nie umocowany i rurką, która jest tutaj przez te szelki tutaj na kamienne wyprowadzone pijemy sobie cały czas i to nam pozwala cały czas się nawadniać po jakie mam tu tylko wody w plecaku to zazwyczaj nie chcemy się po nią sięgać tutaj mając tę wodę na wyciągnięcie ręki można powiedzieć no to dbamy o to nawodnienie, a woda jest niesamowicie kluczowa jeśli chodzi o wycieczki górskie to jest podstawa nałogów czy takim wysiłku tor może nawet litr 1,5l zużywać możemy na godzinę, więc jest niesamowicie ważne, żeby się dobrze nowa, a zimą nie zamarza taki układ czy zimą też tak możemy iść jak przyjdzie na nartach muszą one są specjalne terenowe takie osłonki i zazwyczaj to nie zamarł kiedyś nam na takim maratonie Stella ronda zamarł ustnik, ale to była ekstremalna sytuacja tam temperatury poniżej -20 stopni, ale no zazwyczaj też zimą jest taka nakładka na ten pusty nikt na to rurkę prowadzącą do ustnika i to zapobiega zamarzaniu płyną i to jest samo niezwykle ważne, bo zapominamy o tym piciu wrzenie, a zimą czasem wypłacamy nawet więcej niż latem jesteśmy cieplej ubrani całe ciało nam się pocić mamy nieco cieplejsze spodnie tutaj góry też jest ciepło itd. więc ja idąc na ski turach na Kasprowy to chyba więcej wypłacam wody jak i jak po prostu biegnąc czytam idąc latem na ten sam szczyt i coś jeszcze do tego sprzętu potrzeba okulary pewną Lary jak najbardziej są potrzebne przede wszystkim ze względu na to, żeby ochronić wzrok przed promieniowaniem uv i jeśli chodzi o oczko pójdziemy to są niezbędne, bo można zostać śnieżnej ślepoty to nie są żarty, bo światło odbijane od siewu trząsł tych właśnie lodowca jest tak ostre, że najdalej najmniejszym wymiarem kary dla nas będzie zapalenie spojówek, a ekstremalnie można dostać tak jak mówię śnieżnej ślepoty to zagrożenie życia, bo możemy być w stanie zejść z tej góry albo zjechać może teraz powiedzieć tak naprawdę w ten cały sprzęt, którym mówiło się wcześniej testują takie gwiazdy himalaizmu czy wspinania czy biegania naprawdę to wszystko zakładają i co dzisiaj pyta o to co źle działa co trzeba poprawić się poprawia tak to działa sam byłem taką gwiazdą nieraz, bo dostawaliśmy prototypy na próbę wtedy byłem rozmiaru, bo sam SA jest się mówi jedź tam elka męska, bo wyprodukowanie 1 rozmiaru jest niesamowicie kosztowne dla firmy my jest niesamowite, że np. wyprodukowanie kolejnego rozmiaru buta kulturowego kosztuje kilkadziesiąt kilkaset tysięcy euro to naprawdę czasami się klienci burzą, że nie ma takich ekstremalnie dużych rozmiarów ale, ale takimi jak 4950 rozmiar to kosztuje kilkaset tysięcy euro, żeby to forma zrobić, więc te rzeczy są testowane wielokrotnie też Kinga Baranowska, która była w naszym teamie brała jakieś nowe rzeczy na swoje wyprawy w Himalaje dzieliła się ze swoimi spostrzeżeniami nie da się tego za biurka przetestować, ale na szczęście w tych firmach naprawdę pracują pasjonaci, którzy tylko przebierają nogami dla nas takie testy tego typu niesamowita frajda, bo mieliśmy okazję biegać czy wspinać się w rzeczach, które jeszcze nie weszły do produkcji, które były innowacyjne i mieliśmy swój wkład w rozwój całej tej technologii no oczywiście trzonem były profesjonalne firmy atletów którzy, którzy przy przewodników górskich czy też tutaj ratowników tak jak to drogowcy, którzy używają tego sprzętu na co dzień i w tych warunkach jest to bardzo łatwo dużo łatwiejsze do przetestowania niższy niż, jakby miał też testować taki normalny zwykły turysta no właśnie te sale wie nawiązały współpracę z tą premii go premier i oni długi czas dostawali wasz sprzęt i powiedz tak z drugiej strony od strony marketingowej czy te to, że zaczęli TOPRowcy chodzić w takich ubraniach spowodowało wzrost popularności marki to znaczy jest taki słup reklamowy turyści patrzą na to co noszą ratownicy bardzo patrzą udało mi się tą współpracę nawiązać teraz podaje, że już ponad 10 lat stoperem w zgodzie z prawem chyba 6 i to to było bardzo trudna współpraca, ponieważ też wymagania ratowników górskich są specyficzne i nie zawsze taka seryjna produkcja jest w stanie sprostać ich wymaganiom i też dużo rzeczy tam dostosowaliśmy, ale no przełożenie jest niesamowity i ludzie patrzą, bo po jednak ludzie gór religii i ratownicy no to są wyznacznikiem dla przeciętnego Kowalskiego i jeśli oni tego używają to ludzie wiedzą, że to jest sprawdzone bezpieczne owiec, jakbyśmy ustawiać rankingi fajnych rozwiązań fajnych Marek to, które wydają się najfajniejsze gdzie, gdzie coś się coś jest nieustannie robione od opłat trzeba przyznać, że wszystkie firmy niesamowite postępy robią tak naprawdę to różni się niuansami są firmy typu Patagonia, która zniechęca do konsumpcjonizmu i przez swoje działania ma jeszcze więcej klientów i za tym stoi cała filozofia ochrony środowiska są firmy techniczne takie jak sale Black dajmy np. które dużo energii i środków inwestują w innowacje wykorzystuje np. sole naturalne materiały typu wełna Tyrol ska różnego rodzaju nowe technologie wchodzą wchodzą do produkcji no tak naprawdę trzeba trzeba sobie wyrobić samemu zdanie i zobaczyć, która firma jest nam bliższa, bo wszystkie prezentują tak takie wielkie firmy międzynarodowe to wszystkim prezentują wysoki poziom tutaj mogę wymienić właśnie sale w dynamice Patagonii oglądając los Sportfive do iter ostrej Northwest Salomon każda firma ma swój niepowtarzalny jakiś kod dna i tak naprawdę od nas zależy to nam podejść jesteś trochę takich firm, które nie wchodzą na europejskiej czy na Polski rynek ma firmie takich skandynawskich coś tam jest w ofercie polar sportu mówi tutaj firmach typu Korona bardzo są dobrej i witam jeszcze innych to jest jakaś bariera cenowa jeszcze nie wymieniłem przedtem architekta, który też jest niesamowicie techniczną firmom jest tego dużo, lecz jak, który współpracuje z naszym Adamem Bieleckim też jest niesamowicie innowacyjną firmą to te jak zobaczyłem rzeczy Black, jaka to po prostu byłem w szoku i co jeszcze można wymyślić na temat odzieży górskiej no tu tu trzeba pasji, żeby to wszystko ogarnąć naprawdę jak ktoś się wkręcić artysta jest fajne akcje ktoś kręci tematu niż sam będzie tego szukał i będzie próbował i jest tego mnóstwo tutaj na górnej najtrudniej znaleźć czas na uprawianie tych wszystkich sportów, bo sprzęt mamy teraz kosmiczny no tak to prawda ja często widziałem się na Facebooku jak tam szóstej rano jechałem na chwilę, żeby biec na Kasprowy i potem zasuwać do roboty także już byłem już byłem na szlaku tak tak masz rację Jacek jest absolutnie menadżerem outdoorowych firm, który testuje wielokrotnie z nim chodziłem w górę nie dość, że ma świetną kondycję tematom pasję no fakt, że krakusom zawsze jest łatwiej, bo mają z dość blisko, jeżeli to nie jest środek lata, gdzie trzeba jechać z Zakopanego do Krakowa 6 godzin 6 godzin z powrotem to no to sobie sobie radzą Jacek to wszystko co opowiadał tutaj za co bardzo dziękujemy to było oparte na jego doświadczeniu wybitny menadżer Jacek Grzędzielski i sportowiec amator na poziomie prawie zawodowca, bo jeszcze rowerem Popielarz co kilka dni ponad 100 km rower też masz dość wypasiony prawda także swoich pasji samochodowych nie będziemy reklamować, bo to inny świat niestety w tym test lubi, ale ta akurat jest ciemniejsza strona jego sportowej natury, czyli palenie motorów i gum także Jacku bardzo dziękujemy jak będzie masa pytań to zaprosimy cie jeszcze raz teraz bardzo dziękuje i wszystkim też dziękuję za spotkanie dzięki i do zobaczenia na szlaku z Jackiem ja jeszcze tylko na koniec dziękuję wojsku za to możliwość, bo każda szansa popularyzowania tego pięknego sportu, jakim jest turystyka Górska i w ogóle uprawnienia zdrowych dyscyplin sportowych to dla mnie jest zaszczyt ich zachęcam państwa do tego żeby, chociaż spróbować, bo mamy ku temu teraz niesamowicie dobre warunki, bo ten ksiądz po prostu nam to bardzo ułatwia także wszystkiego dobrego i znów zobaczymy się na szlak dziękuję wojsku lekko pod górę podcast o magii góry zaprasza Wojciech FUS Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LEKKO POD GÓRĘ

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.