REKLAMA

Werner Jerke na sopockiej wystawie "Ku Wolności"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-09-10 11:40
Audycja:
Czas trwania:
16:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Państwowej galerii sztuki w Sopocie wystawa ku wolności Polska sztuka dwudziestego 2001. wieku prace z kolekcji Wernera Jerke byłem proszę państwa widziałem polecam dzisiaj w audycji kultura osobista zaprosiłam kuratora tej wystawy krytyka historyka sztuki Bogusława Deptuły Witaj serdecznie dzień dobry, zanim samej wystawie porozmawiamy to powiedz koniecznie kim jest Werner Jerke kolekcjoner, ale jednocześnie lekarz okulista Rozwiń » właściciel kliniki okulistycznej, który chyba można powiedzieć, że ma, że ma pod obrazów ma oko ma serce ma też pieniądze, bo to też jest ważne w tym przy zbieraniu obrazów to bardzo ciekawa postać już może już nie taka anonimowa jak jakiś czas temu, bo właśnie Werner zaczął coraz bardziej chętnie i pokazywać swoją kolekcję studiował w Polsce jest po prostu Niemcem z pochodzenia z mniejszości niemieckiej na Śląsku urodził się w Gliwicach urodził się w Gliwicach czy Onkologii studiował w Krakowie geografię no i potem jednak jednak wyjechał do do Niemiec i tam co to jest też dla nas takie właściwie dość zaskakujące ono kompletnie tak można powiedzieć przebranżowić się zaczął być lekarzem okulistą najpierw po prostu małym lekarzem okulistą, a potem na skutek jakiś tam zmian przepisów o sam mówi, że to, że nie przewidywał, że kiedykolwiek coś takiego może się wydarzyć pospołu samodzielnie się założył najpierw taką prywatną prawda piernika teraz wygląda po prostu wielki wielki wielki szpital, gdzie no po prostu robi właściwie na całej Europy można powiedzieć operację oczu różne inne zabiegi takie jest wybitnym bardzo specjalistą w tej dziedzinie no i od początku jakoś się fascynowała go sztuką mówi, że to musiało się tak zdarzyć, bo przecież studiował w Krakowie mieszkał w Krakowie w Krakowie pełno i jest takie cudowne historyczne miasto niekoniecznie, bo wielu ludzi mieszka krakowianie wszyscy zostają ze znaczącymi kolekcjonerami sztuki widać tak miało być zaczynał jak większość rzeczy takich łatwiej przyswajalnych od sztuki młodej Polski od dwudziestolecia międzywojennego Ecole de Paris i przepraszam ci przerwę, ale on sam w rozmowie z tobą w takim filmiku, który można oglądać na Facebooku opowiada, że tak porównuje swoje kolekcjonowanie do picia wina bardzo mi się to spodobało, bo jest również winiarzy ma ma również winnice tablica upustu spełnia jego i w jakim trybie jego artystyczne gotowania, ponieważ etykietki butelki projektują polscy artyści, których on swojej kolekcji ma którymi się przyjaźni, którzy po prostu nocą jego jego teraz już zwyczajnie przyjaciółmi, więc z tym piciem wina to to kto by się zgadzało zaczynamy od rzeczy łatwiej przyswajalne Kotlin mnie nie będzie kwot, ale raczej słodki potem jemy białe wytrawne wina na końcu dochodzimy do winy naturalnych i innych eksperymentów winiarskich, który interes, aby mamy do czynienia i Werner powtarza tym, jakby regułę tę zasadę, że od rzeczy łatwiejsze do PAP wystawa ryzyko z odbioru jest właśnie taką ustawą może może trochę trudniejszą właściwych dla tych, którzy tutaj przede wszystkim jest pokazywana sztuka taka zaangażowana sztuka polityczna Ka lat 80 najwięcej jest chyba sprawy Ruby która, jakby troszkę walczyła z jakimś trybie z komuną i ten tytuł, który tutaj prawda ocen wzorowaliśmy na zaproszeniu on jest no jest jakby jednak niecenzuralny, bo na plakatach na zaproszenie to jest 3 gwiazdki ów wolności, ale oczywiście tytuł obrazu grzyba jest dużo bardziej radykalnego to jest kraju wolności, czyli opowiada o tych nieustających kłopotach, które towarzyszyły naszej wolności w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku ten obraz grzyba po 100 osiemdziesiątym piątym roku no jak, że powtarza to dzisiaj może z tą wolnością różni jest wtedy było źle teraz znowu jest niedobrze i znowu ten obraz jakości nabiera takiej dziwnej niechciany w gruncie rzeczy niepotrzebne aktualności no ale tak się dzieje i okazuje się, że sztuka właśnie może być w takiej zaskakujący dla samych twórców odbiorców bardzo aktualne, mimo że powstała już jakiś czas temu w powiedzmy jeszcze kilka zdań samej grupie, czyli Ryszardzie grzebie Pawlakowi Lewskim Jarosławem Modzelewskim Włodzimierzu Pawlaku Marku Sobczyk i Romanie Woźniaku czy oni prowokowali przede wszystkim w czasie swojej działalności byli totalnie anty systemowi o to chodziło tak byli tanią systemowi oczywiście w ramach tego na ile to z tak powiem było możliwe nie udawało się więzień to znaczy oni prowadzili działalności podziemnej takim sensu stricto podziemna Solidarności w głąb Międzybórz granica z tego co jest dopuszczalne jest możliwe na co ówczesny system szkolnictwa w gruncie rzeczy o to tutaj chodzi, bo o tym takim schronieniem dla grupy była jednak Akademia sztuk pięknych w Warszawie i przede wszystkim galerię Dziekanka, który regularnie odbywały się ich wystawy, ale nie tylko wystawy również takie byśmy dzisiaj powiedzieć performance takie spotkania, na których konieczność Arce stosowali coś w 2 mówiąc bardzo kolokwialnie, ale w gruncie rzeczy moim zdaniem bardzo rzeczowo się wygłupiali ten wygłup był właśnie taką bronią to ośmieszanie systemu to takie to na zdjęcie które, które wtedy prawda płynęło w tym ekranów telewizorów i z głośników radiowych albo z głośników na ulicach to wiara socjalistyczny porządek państwa świata, które oni w ogóle nie wierzyli wiedzieli, że to jest rzecz kompletnie to jakby do wysadzenia do myślenia no to oni właśnie robi właśnie dla wyższych dali wy głupie dali się jednym z tych sposobów na takiej ośmieszanie czy umniejszanie było, że pani wulgaryzmu wulgaryzmy były zakazane dziś dalej to nie jest prawda także można mówić jak się chce zupełnie i może granice się pan poseł, ale właśnie grupa była chyba jedną z tych pierwszych tak jakby z informacji, które się granice również języka, którym posługują się artyści poszerzała o te ten wygłup ten śmieje, kto to szyderstwo, ale też obcemu częstym motywem są właśnie dziś wątki erotyczne czy nocy powiedzmy erotykę jako jako również taka broń do rozważania tego systemu oczywiście nie erotyka taka pornograficzne, a erotyka groteskowa erotyka jako po prostu właśnie złości przeciwnego oficjalną ości systemowi temu grzecznie temu prawda ględzenie, które docierały do nas ze Śląska w kolekcji Wernera Jerke również obrazy Jana Dobkowskiego także Jerzego Jurry Zielińskiego, czyli Neo Neo Neo oni jeszcze byli przed grupą i ich obrazy także możemy w Sopocie zobaczyć no tak, bo to jest taka taka grupa właśnie wskazania na tych jakimś sensie ideowych poprzedników grup tutaj Jerzy Jurry Zieliński świetnie się do tego nadaje on był rzeczywiście takim artystą, który jako jeden z pierwszych Realu używał sztuki do celów politycznych do komentowania politycznych od tego co się dzieje no i obraz jeden z głosu na obrazy jeden z nich właśnie przedstawia taki język przybite gwoździem to nie jest dobra sprawa znowu ani jedno ani obraz, który nie jest obrazem, jakby pozbawionym znaczenia ma wielkie znaczenie jest to obraz mówiący o naszym zniewoleniu naszym uwikłani w socjalizm przepiękny układ o mówienie prawdy obraz jest może skromnym to nie jest jakieś wielkie dzieło formatem, ale myślowo wydaje się, że jest bardzo, jakby udanym przekazem mocnym i do dziś czym znowu działającym aktualny jury był taką postacią, która on po główce odszedł z tego świata ku jego śmierci ostatek lekarz legenda i wielu artystów odwoływało się to była świeża rzecz wtedy incydent do 1 i Pawlak inni artyści zawiązywali, ale okazji w hołdzie jemu powiedział, że prekursora grupy rozumiem, że grupa ładnie to trochę grupy kontynuatorzy Maciej Maciejowski Wilhelm Sasnal Rafał Bujnowski w jaki sposób oni działający w latach dziewięćdziesiątych zmienili oblicze polskiej sztuki wiem, że można napisać doktorat, ale w kilku zdaniach, chociaż w i czemu te ich obrazy właśnie w Sopocie się znalazły to po prostu jest znowu trochę inne zagadnienie to jest świetne malarstwo świetna sztuka sztuka to jest chyba najważniejsze w tym wszystkim pierwsza sztuka Made in Poland, która przebiła się wysokiego świat to jest ten jakby nowy rozdział, który otwiera grupa ładnie i artyści którzy, jakby zaczynali już wolnej Polsce, a zaczynali bez żadnych kompleksów nie wahali się robić tego co co chcieli pokazywać tego na świecie oczywiście mieli trochę trochę szczęścia ale, ale to nie zmienia tego, że to jest bardzo wysokiej jakości i została, że tak bym zaakceptowana została kupiona oni są powiązani z najlepszymi galeriami na na świecie wystawiają najlepszych muzeach galeriach światowych inni sprzedają się na na targach międzynarodowych i to pokazuje jak z kolei inny moment moment wyjścia Polski polskiej sztuki takich opłatków i taki był proporcjonalności i wejście na do szerokiego świata oni tutaj jakby nie tyle, kontynuując co pewnie troszeczkę, wzorując się na grupie grupa była tym to taką najważniejszą formacją artystyczną końca lat 81 czy konieczne jest taki pułap ten wzór grup jako pewnej formacji która, która właśnie daje możliwości przywołania wspólnym i został został przez grupę ładnie jakimś sensie podtrzymane, ale tak jak mówię nie chodzi tutaj bynajmniej jakiś powtarzanie czy kopiowanie artystycznych wzorców grupy uchodzi obecnie pewnym jest siła ich skutkach czy rzeczywiście kolekcja Wernera Jerke to jest jedna z największych kolekcji polskiej sztuki za granicą to niema wątpliwości to jest ponad 600 dzieł bardzo wysokiej jakości tam są takimi perłami w koronie oczywiście są dzieła Katarzyny Kobro Władysława Strzemińskiego i w ogóle polskiej awangardy to są świetne prace już kiedyś pożyczałem od niego na inne wystawy i tutaj tutaj Werner trochę się obawiał w obecnej sytuacji wypożyczeni, ale to nie chodziło o to myśmy po prostu pomyśleli o, żeby pokazać to co jest mniej oczywisty to coś mniej znane jego zbiory właśnie to, żeby trochę bardziej zaangażowaną politycznie czy społecznie i dlatego dlatego taki wybór stąd taka taka końce nie jest wystawa w jaki sposób zorganizowana chronologicznie, chociaż to podobno był pierwszy twój czy też wasz pomysł jak radził ją zwiedzać od lewej naprawdę to jest to można się śmiać, ale czasami kiedy, kiedy materiał jest dość tak różnorodny trudno dających się układać w jakiejś jakich w ciągu taki pomysł jak tutaj myśmy zastosowali, czyli układ chronologiczny od najwcześniejszych prac obrazy późniejsza czy ostatnio jakby wydaje się całkiem całkiem rzecz całkiem co uzasadnione widać ten widać pewne przemiany widać to pierwotne bardzo wielkie zaangażowanie właśnie w obrazach Pawlaka Woźniaka my Kowalewskiego, a wszystko bardzo dobrze widać ten apotem oni się propanu zresztą uspokajające słowa inne pozycje zarówno przez polityka przestaje już tak dominować nie jest najważniejsza, więc ta to malarstwo zmienia no i kończymy właśnie gdzieś na na grupie ładnie mamy Agacie Bogackiej, czyli takiej sztuce już kobiecą dzisiejszy nowym ich nad tym na coś jest pani zwracać uwagę przy, gdybyście się wybierali oglądać wystawę to proszę zwrócić uwagę na 2 wielkie obrazy, ale okazało się, że mecze, które potrafią być niezauważone, więc dlatego o tym mówię, bo czeka traderzy radcowskiego i Maciej kot biały takich artystów, którzy są kilka lat młodsi grupa są po warszawskiej Akademii tworzyli inną właśnie taką grupę bez nazwy tam jeszcze była w tym w tej ekipie Anna Gruszczyńska i trójkę malowali takie wielkie ekspresją mistyczne dzikie szalone dzikie Obra tam z kolekcji Wernera pokazujemy właśnie 2 obrazy 1 oddział 1 praca czeskiego i mimo że jakby bardzo różnie potoczyły się ich los i Dowgiałło jest ósmego o prawdę o katastrofie smoleńskiej bardzo taki w pewnym momencie mocno lewicujące i zaangażowany po prawicowej stronie artysta no zatrzymał inne atrakcje i zatrzymał i na tej właśnie mówię to oczywiście obraz biały jest sprawdzenie opieki dzieci tutaj chodzi o strącenie do piekieł komunistów, ale właściwie tym piekłem niż sama komu zbuntowana zaangażowana kolekcja w Państwowej galerii sztuki w Sopocie do 14listopada Bogusław Deptuła kurator wystawy ku wolności Polska sztuka dwudziestego 2001. wieku pracy z kolekcji Wernera Jerke był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję ja jeszcze tylko 2 zdania dosłownie, bo nie mamy czasu, ale to, jakby zostawiam państwa rozwadze i i państwa uwadze mianowicie Werner Jerke stworzył specjalny muzeum dla swojej kolekcji w niemieckim Recklinghausen także być może warto się wybrać jadąc w tamte okolice Zagłębia rury Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA