całej jaskrawości inne utwory nakładem wydawnictwa Iskry ukazał się właśnie zebrane w 1 tomie pierwszy w 2001. wieku obszerny wybór poezji prozy Edwarda Stachury jest nazwa Marta Perchuć-Burzyńska witam wszystkich bardzo serdecznie odpowiedzialni za ten biuro, którym powiedziałem na początku Monika Stachura bratanica pisarza i Jakub beczek literaturoznawca są gośćmi godzinę kultury witam serdecznie dzień dobry dzień roku wtedy dobre małżeństwo śpiewające z nim będziesz
Rozwiń »
szczęśliwsza na tym co najmniej 2 pokolenia młodych ludzi się wychowały wędrowały przeżywały jak państwo słuchają tego tego właśnie utworu to, jakie myśli refleksje budzą może wspomnienia jakieś plany może zacznę to jest akurat to nie jest moje pokolenie znaczy stare dobre małżeństwo to nie jest moja nie do końca moja bajka w sensie wykonania wykonywania Stachury natomiast jest także oczywiście ze względu na pokrewieństwo jakąś bliską i lata osiemdziesiąte przyniosły taką bardzo o bardzo wielką modę na Stachurę to ja wtedy po prostu odtworzenia dachu nad wykonania Stachury to ja mam Pierre po pierwsze, pierwszej ręki wykonawców tych to znaczy Marka gałązki Janka KON draka przede wszystkim też Jerzego Stachury to było przy okazji rocznic i przy stole albo przy grobie albo w tamtym mieszkaniu, gdzie babcia wtedy moja mieszkała to są dla mnie takie wspomnienia tych pierwszych pierwszych piosenek właśnie atak piosenki powstała stare dobre małżeństwo właściwie prawie jakoś przełknąć dla opinii zauważone i dopiero wiele wiele lat później właściwie trafiło na mnie takim odbicie to znaczy różni znajomi mówili o tym że, że byli na koncercie starego dobrego małżeństwa albo słuchają wykonaniu starego dobrego małżeństwa za moje wspomnienia jeśli chodzi o wykonanie starego do przez stare dobre małżeństwo są takimi wspomnieniami już wtórnymi panie Jakubie no niesie to wykonanie starego dobrego małżeństwa kojarzy z czasami oficjalnymi, ponieważ wtedy zetknąłem się z tym z tymi utworami poprzez osoby, które słuchały właśnie tej grupy natomiast już wcześniej tata przyniósł do domu longplay winę Jacka Różańskiego i Jerzego Satanowskiego i te piosenki znam tego wykonania tak kochała potężnego mocnego głębokiego i byłem troszeczkę tak to się za samowolę tą muzyką każdemu prawda jest taka baranki smyczki gitary akustyczne tak bardzo delikatna muzyka rzewną tamta jest taka mocna, więc punkt odniesienia na szczęście natomiast myślę, że te wykonania był przecież wiemy o tym dobrze by różne każdy każda inna, ale przecież są też takie jak ma krój ostatnio pokazał prawda zupełnie tak jak awangardowe moce świetne, więc dziś temu podstawy tekst, który można różnie interpretować to jest wielkość tego tekstu no właśnie, zatrzymując się przy tym tekście przy tym utworze przy tej piosence to było właśnie to stan surowy życiu pisanie pisał o sobie w tym w tym wierszu w tej piosence właśnie myślę, że także, że wielu utworach Edwarda Stachury jest on sam jego życie z tym, że spotkają się też z osobami, które bardzo bronią autonomii literatury i odrzucają takie prawda interpretowanie poprzez literaturę życia i mówią no wiesz tak naprawdę on mógł pisać o o miłości prawda i to taka miłość to to może dotyczyć każdego itd. natomiast znając biografię poety wiemy że, że gdzieś tam jest to umocowane w tym w tym jego życiu pochylmy się nad całą jaskrawość i innymi utworami co przynosi nowego poprzez sam też układ utworów ten zbiór przez państwa stworzone myślę, że to przynosi nam chyba szczytu wiele zmienia tak dla minionych pewnym sygnałem, o czym będziemy, o czym chcielibyśmy mówić, jakie koszty, które pokazać, czyli cała jaskrawość lita jaśniejsza strona Stachury tak tak takie mieliśmy założenie wyobrażam sobie też Jakubem natomiast cała jaskrawość będą tam zwierzę jest również są fragmenty wybór wszystko jest poezja i tam teraz, kiedy ja sobie czytałam na nowo teraz po wydaniu ten tom Prus trafiłam na coś takiego Stachurę właściwie fajnie jest zaczynać od środka trochę nie ma zasad dlaczego by zaczynać od początku albo od końca, czyli ośrodka i ponieważ ta cała sprawa się poniekąd środkiem sensie takim chronologicznym też twórczości Stachury myślami więcej i też jest taką chyba jakąś cezurą pomiędzy taką Rado rada dla radosnym Stachurą i takim łopatki im, a potem już taką smugę cienia pierwsze sygnały też widzimy w tej powieści, ale chciałabym ja chciałam, żeby to był taki jaśniejsze tak ubrani zdominowane przez Kabul rada dla pozostałych akurat popularna w okresie nie znalazł w tym na listę pozostałych jest, bo on jest ważne w takim kontekście zamykający niejako potem pisze we wstępie, ale chcieliśmy też jasno mi zależało, żeby trochę odejścia takiego roku filozofa zwanego Stachury bardzo już rocznego, czyli jaskrawość to jest między jasnością, a no można powiedzieć ciemnością nawet nie wiem czy ciemnością, ale rokiem, ale mrokiem Kantar dla zaciemnienia takich trochę myśmy to 60 wielkiej metafory, ale trochę, kiedy mówimy, że trochę w różnych latach mamy także dziś tam jest coś rośnie rośnie rośnie takie kwoty takich jest jest południe i potem już idziemy pułku ku rockowi i ku Zachodowi przynajmniej nie rockowi i dla mnie ta cała jest to się działają bardzo głęboko osobistych takich, bo ona jest też opowiada o miejscach, które są oczywiście to jest fikcja, ale one są bardzo związane z okolicami domu rodzinnego walczy cały Ciechocinek rozpoznaje miejsca rozpoznaje osoby które, które się pojawiły w tej powieść czyta powieść oprócz no genialnego tytułu była czy rzeczywiście przełomowym może charakterystycznym dla pisarza poety o wiele bardziej niż nasze jest zasada myślę, że także, że są od struktury się pojawił we fragmentach pierwsze fragmenty drukowane w twórczości pod koniec lat sześćdziesiątych one tak bardzo ładnie podsumowały i tak wspięły w zasadzie taką taką mocną klamrą całą tę początkową taką twórczość Edwarda Stachury, czyli te wczesne wiersze bardzo takie właśnie jak tutaj Monika podkreślała jasne, czyli takie mając ku życiu po tej stronie gdzieś tam trwające i wczesne opowiadania bardzo bardzo takie momentami sztubackich w jakimś takim psychologicznym rejsie prawda czy takie niepokorne powiedzmy poematy również również takie niezwykle ekspansywne, jeżeli chodzi o przenikanie różnych takich elementów witalnych nazwijmy tak i to i to całe sprawności zamyka zamyka taki taki okres Stachurę eksportującego rzeczywistość świat bardzo mocno tak do do gdzieś tam w takich włosków aż na skórze wobec wszystkiego interesowało zajmowało natomiast jednocześnie ten utwór otwiera data są takie sceny, gdzie ze spaleniem karawanu z jakąś taką melancholią gdzieś na horyzoncie rysuje się ten tragiczny koniec każdego z nas, bo przecież każda śmierć jest jakimś jakiś wyłom jakąś dziurą prawda pustką i ta świadomość narratora też tam są państwa i myślę, że ser krowi zamyka lata 60, ale wkracza mocno w latach siedemdziesiątych, które były takimi latami poszukiwani też jakiegoś otwarcia się na różne inne sfery prawda rzeczywistości funkcjonowania człowieka w świecie Edwardsa chorobą pisarzem który, którego dotknęła taka ewolucja twórcza bardzo mocno z pisarzy, którzy zaczynają tak samo prawda nie rozwijają kończą tak naprawdę są to 1 pisarz Stachura miał kilka takich okresów w swoim pisarstwie które, ale też w takim życiu prawda, czyli to słynne życie pisanie które, które po prostu go, które były czasem diametralnie odmienne skrajnie odmienne i te lata siedemdziesiąte to są właśnie gdzieś tam wejście w jakiś tam inne rejony jak bycie literaturoznawca i Monika Stachura bratanica Edwarda Stachury są dzisiaj gośćmi godzinę kultury za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska przede mną książka cała jaskrawość i inne utwory Edward Stachura ta książka właśnie ukazała się niedawno nakładem wydawnictwa Iskry odpowiedzialni za ten zbiór Monika Stachura bratanica pisarza Jakub beczek literaturoznawca są gośćmi godzinę kultury witam państwa jeszcze raz bardzo serdecznie, jeżeli państwo pozwolą zacznę teraz tę część naszej rozmowy od cytatu z powieści cała jaskrawość zamieszczonego w książce wszystko w natchnieniu każdy nasz ruch do tego dochodziliśmy z Witkiem, że każdy nasz ruch był w natchnieniu wszystko szliśmy pracowaliśmy jedliśmy piliśmy w natchnieniu szliśmy słuchaliśmy patrzyliśmy za myśleliśmy się w natchnieniu Weseli niż my się zwróciliśmy się rano wieczorem myliśmy się w natchnieniu któryś z nas kopnął puste pudełko na ulicy zgniłe jabłko przyjechał patykiem po żelaznych grających prętach któryś z nas splunął w natchnieniu wszystko w natchnieniu do tego dochodziliśmy każdy nasz ruch gest ręki skinienie głowy mrużenie powiek każdy nasz ruch i każda myśli ciężka 1000 rażąco i każda myśl zawrotna każda lekka zwiewna jak dotyk walki i każda zwykła wszystko wszystko w natchnieniu tym wstrząsającym, że żyjemy no właśnie tutaj życie jego afirmacja dla mnie w tym fragmencie taka dość zauważalna, ale też cały czas śmierć czai się za rogiem no właśnie czy to może jest trochę tak że, że Stachura od początku swojej twórczości radość życia tłumaczy sobie trochę poprzez śmierć, bo jak pan pisze we wstępie jest życie pisania pośród tego śmierć 3 największe tematy Stachury tak to znaczy śmierć rzeczywiście jakoś Stachury jest obecna ona jest murowaną jest gdzieś tam przykrywa na natomiast to cały czas wystaje z gdzież tych już po takich prawda literackich, czyli wersów jakiś wierszy opowiadań itd. natomiast myślę, że to był pisarz, który chciał trochę śmierć krzyczeć trochę się chciał śmierci krzyczeć to w ogóle piękna idea oczywiście nasi nikomu nie udało jeszcze jak wiemy i i to jest przekleństwo tej tej całej filozofii, ale był w tym heroicznej myślę, że to należy oddać pewien szacunek za to, że heroicznie zmagał się ze śmiercią przecież cała jaskrawość w ogóle ten termin, który wcześniej nie istniał w języku literaturze Stachura wymyślił całej sprawy, która symbolizuje pewno pewnego rodzaju iluminacje tak też taką tak jak pani powiedziałaby pewnie zachwyt życiem skrajny na to też jest forma czarowania zachorowania rzeczywistości ona się pięknie literacko spełniła w życiu też bardzo bardzo długo towarzyszyła na chórze do pewnego momentu oczywiście natomiast śmierć, jakby przykryła to wszystko im jednak myślę, że nie nie zatriumfowała Rze, że nie zatriumfowała, że my tu rozmawiamy o tym to też jakiś znak, że gdzieś ponad śmiercią jest coś jakaś wielka idea literatury no tak nie triumfowała też mieć jak pan mówi i państwo w ogóle staraliście się tak jak pani Monika też mówiła na początku więcej jasności wydobyć z tej twórczości, wydając ten tom, ale jednak się wydaje, że oprócz tego życia pisania ustaw chóry było też to śmiercią pisanie tak można powiedzieć no tak śmierć jako znaczy nie chroni jakieś tutaj analitycy zaczęli logiczne teraz przeprowadzać ale bo znaczy dla Stachury śmiecie są to my dzisiaj trochę mamy takie by wybiera mieszkania tańsze są młodzi piękni zdrowi mówi wprost właśnie w całej jaskrawości przywołuję ten obyczaj pustych mocy prawa kiedyś chodziło do kogoś i po śmierci się przyjąć czuwało kilka tam już pani tam przed przed pochowaniem przed pogrzebem pogrzeby obszar tak było, bo to jest wtedy ja jeszcze pamięta końca lat dziewięćdziesiątych czy też mieczy rzecz śmierć jako element rzeka osób znaczy tak nie byli po prostu, ale tak no tak ta śmierć jest obecna na dniach Niewiem, bo też nie chcieli, aby dawać ważności tak ona po prostu jest częścią nieodłącznym nieodłączną, a teraz chciałbym jeszcze wróci do pracy pani tak pięknie przeczytała na ten ten fragment tak sobie uświadomiłam, że to jest jakaś rozwinięta definicja tego życzę pisania, które nam po poniekąd pokutuje w kontekście Stachury i takie, że właściwie życie pisanie jako właśnie to jest tak na ile Stachury w twórczości Stachury nagle prawdziwe Stachury takich tamże Unii nie ma granic nie ma szczeliny między życiem między życiem twórczością, a wiemy też o tym, że on bardzo strzegą swojej prywatności praw to mamy w odpowiedziach jak też wręcz listach do różnych osób czy też jakiś relacjach spotkań, a tu jest właśnie taki on kiedyś to w odpowiedzi no ma w jakimś wywiadzie ja mam pani w tej chwili to była też mam w domu rynkowi jakoś przygotować taką wjadą tam jest 400 życia pisanie, czyli to jest takie, że kiedy człowiek pisze również kiedyś pili, kiedy jeszcze będzie po schodach wszystko jest mechanizm, który dokładnie myślę, że taka, że bardziej metaforyczna rozwiniętego definicja, że panie czy też natchnienie także oni idą i po prostu wszystko jest trzecia kochanie wszystko wszystko w Polsce jak no tak wszystko jest poezja, ale on wypowiadał się w wielu gatunkach wprawdzie w piosence w zależności od czego po 1 gatunek sięgała innego odpuszczał jak państwo przypuszczają nasi wiele gatunków towarzyszą mu przez całe życie oczywiście tak przecież wiersze pisał przez całe życie i jednocześnie intensywnie na początku wiele intensywnie na początku poematy też cały czas tworzył opowiadania również myślę, że piosenki są takim przykładem także pewną to też ślad w dziennikach oczywiście, że w pewnym momencie Stachura gdzieś tam pisze, że ja teraz muszą zacząć pisać piosenki, bo one są takie bliżej życia także, że projekt piosenka szybko reaguje to to można rozwiązać śpiewać zanucić już już działa, a pisanie literatura chyba też czy też zaczęła wtedy mierzyć literatura taka taka literacka, więc piosenki się pojawiły w każdym momencie, ale część rzeczy na dziennik pisał całe życie, rozdając eseje też się pojawiły w pewną bardzo bardzo szeroki dobór gatunków i toteż ciekawe szukało szukało próbował, żeby się wypowiedzieć i wiele razy myślę o tym, żeby przestać pisać czy tabula rasa pierwotnie miał być projekt takiej trochę jak i Cisowski także, że wkładanie wszystkiego połowa żydowskiego w badaniu jak i meta poziomu itd. gdzie literatura miała pęknąć po prostu nie wytrzymać tego poszło tą inną stronę euro taki dialogów mistycznych, ale oni jako jeden z niewielu pokazał to że, że pisarz może też trochę pomęczyć ten tę formę prawda i ją jakoś tak w sprawie żona puchła i żeby życie grało literatura tutaj biało chorągiewki wywiesiła wracając jeszcze do samego pomysłu na ten tom, który mamy dzisiaj w rękach na czym w ogóle polega to nowe odczytanie niektórych utworów, bo jeszcze nie powiedzieliśmy np. wspomnianego przez panią Monikę listu dla pozostałych, czyli tego koniecznego utworu utworu pożegnalnego ja poproszę jako gospodarczego dzieło i jego o jego zasługa, że się pojawia ma postać to jak oddać oddałam głos znaczy ja chciałem przede wszystkim powiedzieć, że po 40 latach od wydania końcowego, czyli tego kanonicznego takiego prawda, która ukształtowała wiele osób z lat 80 lat osiemdziesiątych tak postanowiliśmy pokazać Edwarda Stachury w takim obszernym wyborze, ponieważ były oczywiście wznowienia tak w powieści opowiadań różnych innych rzeczy ale, ale to był taki sam cząstkowe natomiast tutaj dzięki temu, że to ma prawie 900 stron pojawił się przekrój bardzo szeroki przez wszystkie w zasadzie gatunki i to jest można sobie zobaczyć jak to był nie jaki to był rangi pisarze jak na wielu polach operował słowem to pierwsza rzecz druga rzecz jest taka, że 6 ten ten układ mnie samego zaskoczył, jakie na pierwsze rozmowy tutaj z Moniką, które prowadziliśmy i gdy się dowiedziałem że, że tutaj się Monika skłania się do tego, żeby wiersz pojawiły się piosenki po po pogodzić się ze światem no to pomyślę sobie właśnie to było przekleństwo tego samego wydania sensu jak to no przecież to, bo przedostatnie potem dojdzie do pozostałych śmierć, tak więc to się układa, ale później myślę, że to ma sens w tym jest metoda i bardzo się to spodobało jest pogodzić ze światem, a później mam piosenki wiersze, które pokazują radosnego Stachurę takie, które po prostu skacz gdzieś tam prawda ku słońcu itd. to było wspaniałe myślę, że to to jest coś nowego natomiast ten list do pozostałych życie poprzedziła ten druk taka dość żmudna praca nad rękopisem jakiś czytanie pod światło itd. tam się poukładało pewne rzeczy że, że wyrazy, które do tej pory nie zostało odczytane albo zostały wg nas odczytali winny sposób myśmy podali tak jak na nowo i toteż pokazuje ten ten wiersz w tej fazie w końcówce trochę inaczej tutaj też jeszcze dołączy profesora ochockiego różnic, na które nie jest obecny, ale po chodzi o to, że tutaj jest w tym zbiorze jest jako podstawy wydawniczą mieliśmy rzeczy pierwsze wydania Stachury, a zatem odpowiedź ostatni za jego życia takie, które mógł przejrzeć i dlatego np. wszystko jest poezja tak i w domu taką egzemplarz książki, które są naniesione poprawki ręcznie, ponieważ nie zostało potem wydane to też konsultacji z takim zachodnim, które sektory też zajmować zajmuje zajmował się ogrom przez lata Niki przygotowywał listy, toteż postanowiliśmy właśnie nanieść poprawki, których tam nie było, których nie wprowadzono, bo nie było kolejnego wydania, ale z kolei np. jest jakiś, jakiej biur, gdzie były jakieś poprawki, ale potem ukazało się jeszcze zażycia wujka jakieś pytanie i wtedy już wnioskowaliśmy o poprawę widać to jest oczywiście to nie jest zadanie krytyczną literackie, ale też staramy się staraliśmy się, żeby to było najbliższe intencji autora dziś można by tak zaryzykować nawet uwzględnione przez państwa o autorskie poprawki czy to czy to jest taka skalę że, że to coś w ogóle zmienia np. w patrzeniu na biografię Edwarda Stachury uno mówi zdecydowanie nie to raczej kwestia lojalności rzetelności Bogu w stosunku do autora, a także cieszy się dzisiaj nie może, żeby jeśli dajemy też i i troski o czytelnika, że jeśli ma jest zainteresowany to niszczy takiego sporu, jaki miał być nie nie są to my cały czas jesteśmy na topie dziś rewolucyjnych odkryć tak, które zmieniły totalnie postrzeganiu Stachury to też jest także dowiemy się od niego oni nagle czegoś więcej są takie, jakie takie trochę przez udział filiżanki tak, czyli te drobne rzeczy, które mogą mają znaczenie myślę, że dla kogoś, żeby mógł obcować z czymś co jest najbliższe tak, ale ta, ale tylko tyle, aby zmiany w jakiś wielki i odrzucenia i skandalach pan, czyli jest jeszcze szansa na jakieś rewolucyjne odkrycia jeśli chodzi o pisarza poety ja tutaj chciałem tylko się uzupełnić wypowiedź Moniki, jeżeli chodzi o oddaliśmy tutaj też często właśnie głos samym poecie ani redaktorom mnie interpretatorów i to znakomitym przykładem jest kropkę nad salonem rewolucyjny wspaniały poemat, który został dok, do którego nowej wersji dotarł prof. Dariusz Pacholski wydał ją razem z płytą, gdzie Stachura recytuje ten ten poemat i po prostu został spisany, więc mamy go w takiej formie, jakie chciałby go usłyszeć sam poeta to jest ciekawe natomiast, jeżeli chodzi o rewolucyjne rzeczy myślę, że coś jeszcze jest gdzieś w kuflach na strychach, ale trzeba musi nadejść pewnie chwilę, żeby no może nie rewolucyjne to są rzeczy ale, ale jakieś nowe, które dopełniają ten port tę postać, w który jeszcze coś do odkrycia została tak tak jak to bywa często w przepisach, że gdzieś tam coś znajdzie nagraj, ale to nie to nie są pewnie jakieś takie rzeczy, które mogłyby prawda zmienić spojrzenie diametralnie chciałbym powiedzieć, że myślę, że to w ramach z nimi poniekąd taki problem, że jeśli jest to jest problem krytyków, ale też dla dla takich krytyków są literat krytyk literacki badaczy i też dla Czytelników chodzi o to, że prokurator rozbudził bardzo duże emocje to teraz to nie jest dzisiaj nie rozmawiamy o książce Jakuba, gdzie zebrał wspomnienia, ale ta książka, która przez wydało ukazała się w zeszłym roku, czyli też 40 lat po śmierci Stachury są opowieści ludzi, z którymi się spotkać nie są tacy po najbliżsi przyjaciele, ale wiele osób, z którymi miał kontakt no więcej niż jednorazowy i naprawdę tam bardzo żywe emocje dla niektórych osób to było wręcz spotkanie życia dla niektórych o jest jakość jest o tym jakoś jakiś kryzys skończy tylko ktoś coś niewyjaśnionego i w związku z tym dlatego o tym mówi się, że często ludzie nie chcą się wyzbywać tych rzeczy, które mają około 100 chorobą Stachury, ponieważ nie chcą się z dzielnicą chcą jeszcze umieć zachować dla siebie, dlaczego tak jeśli mówimy o jakich rzeczach pokrywanych na strychach biurkach tu takich rzeczach mówi Monika Stachura bratanica Edwarda Stachury Jakub beczek literaturoznawca sąd się gośćmi godzinę kultury rozmawiamy o całej jaskrawości i innych utworach, czyli obszernej książce wydanej przez wydawnictwo Iskry za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM Marta Perchuć-Burzyńska dobry wieczór to jest trzecia część godzinę kultury moi goście to dzisiaj Monika Stachura bratanica Edwarda Stachury Jakub beczek literaturoznawca, których witam serdecznie raz jeszcze przed nami książka, której dzisiaj rozmawiamy, czyli zebrane w 1 tomie obszerny wybór poezji prozy Edwarda Stachury zatytułowany cała jaskrawość i inne utwory pani Moniko pani powiedziała w poprzedniej części godzinę kultury, że Edward Stachura cały czas budzi żywe emocje, skąd biorą te emocje wokół Edwarda Stachury także wśród badaczy literatury, którzy podzielili się trochę wobec twórczości poety i pisarz na dość wydają się skrajną boss tak wpływa niska inaczej ją nawet uważa, że wielu odbiera mu cały czas zdolności umiejętności pisania to wręcz do tego stopnia 5 nie potrafię tego ocenić to są nie brakuje też takich narzędzi i literaturoznawczych natomiast myślę, że to jest trochę taki problem poza między gatunkowo ością poza gatunkowe ością, że chciałoby się przełożyć się jakoś nie do wszystkich on się tak, bo mamy zrobić np. z tekstami piosenek niektórzy uważają, że one są dramatycznie złe żenujące i właściwie to są rymy częstochowskie wiemy to pan Jerzy Satanowski będziesz kiedyś mówił, że tylko ten moment podpisanie pełnego urlopu to ważne, że był to jakiś etap w jego twórczości potem bardziej go zamknął nie wrócił do niego oczy bratu jakoś tam dużo mniejszej mierze u myślę, że to jest taki problem, że trochę trochę nie wiemy powinien zrobić taki trochę go klub myślę, że takich, jakie różnymi Terry ego jego jakaś postać taka oś sprawia, że wszędzie Świętego Franciszka w dzielnicach albo jakiegoś bezdomnego poety włóczęgi takie wszystkie bardzo nośne hasła, których brakuje mi pan na to, że to był ktoś o tworzeniu solidną literaturę tak to mogę tylko tyle powiedzieć ona tak jak ja jak intuicyjnie czuję też w ogóle bardzo trudnej i taki szeroki temat, bo rzeczywiście Stachura wzbudza emocje skrajne jak pani powiedziała to po tylu latach to jest bardzo ciekawe myślę można banalnie odpalić radarze wielcy artyści wzbudzają skrajne emocje 1 się podoba innym się nie podoba czas weryfikuje natomiast to też, żeby nie wchodzi jakieś takie socjologiczne psychologiczne socjologiczne rozważania myślę, że no przede wszystkim Edward Stachura miał na siebie to jakiś pomysł i podczas gdy pisarzy tamtego okresu, kiedy on pisał do PRL-u starali się ten pomysł wymyślić jak i jakiś sposób na siebie to on po prostu on po prostu pisał to znaczy oczywiście zastanawiał się nad tym prawda też nad własną postacią nad kreacją własnej postaci, bo każdy artysta torowi natomiast on odpisał mu się udawało no i to też kiedyś myślę nie wzbudzało jakąś jakąś zazdrość, bo to przecież to za grosze, jeżeli chodzi o ochronę jest widoczna to nisza głęboko szukać dziś żąda takich krótkich relacjach wspomnieniach to się to się pojawia też myślę, że za porażkę zajmował wydaje się, że się zajmował sobą przede wszystkim tego jakoś uratowało, bo większość jego kolegów zajmowała się najpierw ludzkością, a potem dopiero sobą i dzisiaj widać, że po latach, że czytamy te rzeczy to one po prostu są słabe one się nie udały one zeszły prawda w duchu epoki która, które no kierowała tym całym literackim ruchem Stachura nie noszę zajmował to był wielki indywidualista zajmą się sobą, a później dopiero ludzkości i to co mu się sprawdzało natomiast to to tutaj różne różne różne jakiś oczywiście mogą pojawiać tłumaczenia ja sobie tak myślę, że wybitny krytyk literacki Karol Irzykowski, gdy pisał recenzje i podsumowania zauważa poetów twórców, o których dzisiaj nie mam pojęcia nazwiska misję mówią nie zobaczył Bruna Schulza np. to jest rada interesujące, więc myślę, że że, że tak się stanowiska mogą się brać te wszystkie rzeczy, które po prostu też z tego, że muszą udało, bo po prostu mu się udało, że był zauważony nagradzany Wrona doceniane przez wybitnych też PiS pisarzy i stąd też takie emocje one są bardzo żywe i i nawet po takie sądy prawda, że tak jak tutaj Monika powiedziała że, że Stachura to tak naprawdę ktoś, kto nie potrafił prawda do końca się wypowiedzieć to wszystko to jest jakieś takie pretensjonalne, ale chyba się jeszcze raz usiąść przeczytać może się okaże wcale tak nie jest w miał na siebie pomysł tak jak tak jak pan powiedział no miał na siebie genialny pomysł można powiedzieć, że stał się już za życia legendą tak pani Moniki chciałam zapytać pani pamięta dwóje była ośmioletnią dziewczynką, kiedy zmarł, ale z pewnością jakiś tam przebłyski kontaktu gdzieś nosi pani sobie z nim, a powiedział o tej legendzie, bo tak się zastanawiam jak jak rodzina odbierała, bo chyba takie obcowanie z legendą łatwe być nie mogło zdecydowanie myślę, że to osoby, które już niema tak, ale to chyba najwięcej mogą powiedzieć oceni go jako jego żona się w Łodzi 10 lat czy było co to znaczy życie na toruńskim takim, ponieważ to był brat mojego ojca, a to tak je tutaj zupełnie inna relacja tak czy to był starszy brat mego ojca, gdzie nie było tam nie było nad nim w takim sensie, że strony on przed moim po prostu jakimś no myślę, że mój tata był wobec niego na bezskuteczne w tym sensie taką on teraz to emocjonalnie bardzo my miłością młodszego brata tak, czyli to, że są w ogóle nie mówimy dla nas on jest cały czas nawet mówił w czasie teraźniejszym, ponieważ cały on jest pani tego, że jesteś znaną od Toni nie jest obojętna chyba, więc nie bardzo obecne w naszym życiu patrząc się pojawia, że mówimy, że jedziemy były siły działają pomyśli grób tak czy publiczna czy byłeś na jak dodaje ja mówi mój ojciec mówiąc o jeszcze ma na cmentarz tak na Wólkę węglową zatem dla nas był jeśli chodzi o nieznacznym myślę, że nic nie wiem czy ktoś sobie zdawać sprawę z jego o zasięgu literackiego z rodziny on też żaden sposób znaczy chyba nie bardzo to urodziny wnosił, bo ja np. pamiętam coś takiego, że jego książki teraz tak się zastanawiam co mogłoby być to może to było może to by Łoś siano przeznaczy te opowiadania tak nie samo kupiliśmy na tusze takimi jak to kiedyś targi książki na taki, jaki jakiejś okazji to taki kiermasz książkowy tak nie dostawaliśmy mniej książek i kiedy też też mam taki, bo moim sumieniu oczywiście osobistych nie tyle ile przebłysków takich fragmentaryczne pamiętam taką scenę, kiedy byliśmy tam na pewno była moja mama był mój brat i wujka w domu i maszyny był kręcony papier ją coś pisał Biden nie potrafi powiedzieć to było i kiedy oni i tak podglądali przez Lubanie 2 jako zadaje to zupełnie uczą skróci zatem on dla nas nie był legendą po prostu był trochę trochę dziwna czy rzeczywiście był dziwnym nie był wujkiem który, który przynosi prezenty, które do, którego wchodzi na imieniny w tym w tych kategoriach prochy w cudzysłowie dziwną osobą natomiast na pewno nie była jakaś legenda niedostępne w panie Jakubie pan powiedział, że pisarze tej epoki Edwarda Stachury pisali przede wszystkim o ludzkości potem o sobie pisał o sobie, a jego stosunek do do do PRL-u w twórczości jakoś się pojawiać to było jednak przede wszystkim pisanie o rzeczywistości opisywanie tej rzeczywistości w sposób metafizyczny ponad polityczną sytuacją, mimo że dana lata twórczości Edwarda Stachury przypada mnóstwo znaczących wydarzeń w naszej historii, bo marzec sześćdziesiątego ósmego roku grudzień 70 tego czy czerwiec 70 tego szóstego tak to znaczenia na pewno te miesiące, które pani wymieniła, ale też my paryski też zamieszki w Meksyku, które miały miejsce na kilka miesięcy przed przyjazdem do Meksyku sześćdziesiątym dziewiątym roku, więc powiedzmy takie się zastanawiałem, kiedy pojawiło się, zwłaszcza zarzuty wobec chorych żonę nie był pisarzem politycznym to może być też zarzut oczywiście nie zastanawiam się na tym dość mocno i myślę, że on oczywiście zauważał te wszystkie i podwyżki cen i i wypadki, które i Wybrzeże itd. natomiast to jest z tego ślady są w jego pisaniu są w Dzienniku ewidentne ślady w listach na rząd wszystko wiedział natomiast tak jak pani powiedziała myślę, że gdzieś interesowała go metafizyka jakiś wymiar egzystencjalny literatury nie chroni Karski, ale też parał się pojawia w jego i to nawet dość prześmiewczy taki sposób prawda gdzieś nawet miał kontakty z cenzurą trzeba tutaj wspomnieć, że pewne bardziej to kwestie obyczajowe niż polityczne co prawda, ale on wiedział, że istnieje oczywiście coś takiego jak urząd prawda, który kontroluje pisanie o systemie piękny sposób myślę walczył z systemem również w tym PRL-owskim za pomocą różnych metafor dotyczących systemu w ogóle tak jak kropkę nad salonem prawda, gdzie tam jest mowa o tym, że są pewne reguły, które prawda człowieka ograniczają, więc to nie było pisanie wprost o polityce realiach ale, ale o o jakąś metafizycznym takim łączeniu duszy ludzkiej tak ważne ten temat w ogóle wolności prawda wolna do wszystkiego do trudnych wyborów, ale także do braku wyboru tak na pewno tak na pewno ta wolność jest tutaj kluczowym pojęciem do niego więcej nie wprost ale, ale myślę, że jakoś tam ze swoją swoją ścieżką prawda podąża w stronę takiego dziwi się na końcu tego człowieka wolnego od wszelkich tam takie Lenartowski trochę model bardziej jak państwo myślą nowi Czytelnicy Edwarda Stachury stoją u bram jak tych może młodych chociażby jeszcze nieprzekonanych do czytania Stachury zachęcić, bo myślę, że jak wsiąknąć Utah już na dobre marzy o takim nowym też nowych formach mamy tak chciałbym chciała, żeby powstał jakiś komik to są zupełna fantazja wolne od takich różnych młodych oczywiście nie jest kata jak wspomniana już w latach 8030 lat temu natomiast ci młodzi ludzie są natomiast w jakiś tam, gdzie mniejsze, ale jakiś mini dawce świat to też jest kilka dni temu rozmawiałam z młodą osobą młodą kobietę, która jest studentką kompozycji i ona na 1 ze swoich termin konkursu muzyki poważnej wysyła wysyła właśnie kompozycję uwagi warto pachnie to w ogóle nie zafascynował, że to jest taki fakt, że w pełni nam przez pojawić zatem myślę, że nie wiem czy nie wiemy jak można by po prostu nie, bo nie mam specjalnie pomysłu na to, że tylko przekazać inaczej niż do tej pory, bo też nie oni sami zrobić chciwość profesor znaczy jarmarku w parku jako klub pił po zmianach przykład ja to też mam czytamy tam właśnie za 1 prawie, że jeśli po różnych takich rozmawiał gen Szwajcaria tylko od 2 nagrody to tam sposób w sposób specjalistyczny też recenzował te wszystkie rzeczy, które widział prawda taki znawca i też miał pomysł właśnie, chyba że z kumplami mi taki wóz cyrkowy zorganizuje będą jeździć, ale oczywiście tam głównie potem przedmiotem będzie poezja nie pieniądze tylko pory w pytam tych młodych jeszcze pana Jakuba na koniec pytam o wiernych już Czytelników Edwarda Stachury czy coś może ten zbiór tak wydane tak ułożony z tymi wszystkimi zmianami, o których rozmawialiśmy czy to może zmienić coś w postrzeganiu jego twórczość postrzeganiu myślę, że także, że tak rozmawialiśmy o tym, że można sobie otworzyć prawda gdzieś całej jaskrawości od środka zaczął czytać, ale też poukładać sobie inaczej na swój sposób tego Stachurę natomiast, jeżeli chodzi o nowych Czytelników młody, kto to myślę, że nie chcielibyśmy Stachury sprzedawać to znaczy taki sam jest nam tutaj dziś przyświecał żeby, żeby Stachura nie był nowym celebrytą, żeby nie był kimś, kto to dobrze się sprzedaje w sensie prawda, że pojawię się dobrze sprzedaje i przynosi sławę, bo chodzi przede wszystkim sławę natomiast myślę, że on i tak może być popularny może jakoś tam rezygnować wśród młodych ze względu na te tematy, które poruszał czyli, czyli po prostu forma, czyli miłość tak wolności i o których pięknie pisał, bo przecież takich zaczęliśmy to nasze spotkanie z nim będziesz szczęśliwsza to jest jakaś forma delikatnego wycofanie się prawda kogoś, kto podsumowuje pewien etap wżyciu jakieś relacje damsko męskie tak dalej to jest po prostu tak ładnie napisane, więc każdy myślę, że wrażliwy człowiek jakoś może sobie odkryć coś, jeżeli nie zostać uroczyście w te i myślę, że też jest to ważne co pani Monika Stachura powiedziała jeszcze przed tym jak jak wyszliśmy do studia jak przy połączyli my telefonicznie że, że każdy ma swojego Stachura myślę że, toteż jest bardzo ważny bardzo bardzo państwu dziękuję Monika Stachura bratanica Edwarda Stachury Jakub beczek literaturoznawca odpowiedzialni za tom, który leży przede mną i polecam państwu również, żeby leżał przed państwem otwarte oczywiście czytany cała jaskrawość inne utwory Edward Stachura wydana książka przez Iskry bardzo dziękuję dziękuję dziękuję bardzo, godzinę kultury dobiegła końca kolejna za tydzień w sobotę 19 Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacja
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA KULTURY
-
40:49 W studio: prof. Krzysztof Mrowcewicz
-
-
37:40 W studio: Agata Napiórska
-
45:05 W studio: Miriam Synger
-
34:49 W studio: Bohdan Zadura
REKLAMA
POPULARNE
-
23.04.2022 19:00 Godzina Kultury44:34 W studio: Andrzej Franaszek
-
30.10.2021 19:00 Godzina Kultury41:12 W studio: Zbigniew Mentzel
-
28.05.2022 19:00 Godzina Kultury42:31 W studio: Mariusz Szczygieł
-
02.10.2021 19:00 Godzina Kultury38:12 W studio: Benjamin Moser
-
21.08.2021 19:00 Godzina Kultury42:48 W studio: Tomasz Słomczyński
-
27.08.2022 19:00 Godzina Kultury44:42 W studio: Aleksandra Szarłat
-
20.11.2021 19:00 Godzina Kultury43:32 W studio: prof. Magdalena Raszewska
-
31.07.2021 19:00 Godzina Kultury30:47 W studio: Susana Osorio-Mrożek
-
09.04.2022 19:00 Godzina Kultury47:21 W studio: Justyna Czechowska
-
02.04.2022 19:00 Godzina Kultury40:40 W studio: Jerzy Illg , Wojciech Bonowicz
-
05.03.2022 19:00 Godzina Kultury39:45 W studio: prof. Małgorzata Omilanowska , dr Piotr Rypson
-
-
22.01.2022 19:00 Godzina Kultury38:58 W studio: Krzysztof Umiński
-
26.06.2021 19:00 Godzina Kultury42:08 W studio: Karol Palczak
-
08.10.2022 19:00 Godzina Kultury41:51 W studio: Iza Klementowska
-
30.04.2022 19:00 Godzina Kultury43:38 W studio: Łukasz Wiącek
-
15.10.2022 19:00 Godzina Kultury44:52 W studio: Maria Peszek
-
29.10.2022 19:00 Godzina Kultury47:15 W studio: Dawid Ogrodnik
-
08.01.2022 19:00 Godzina Kultury40:23 W studio: Tymon Tymański
-
27.11.2021 19:00 Godzina Kultury40:23 W studio: Manuela Gretkowska
-
15.01.2022 19:00 Godzina Kultury41:41 W studio: Dorota Masłowska
-
19.11.2022 19:00 Godzina Kultury40:00 W studio: Szczepan Twardoch
-
15.05.2021 19:00 Godzina Kultury41:15 W studio: Andrzej Titkow
-
14.05.2022 19:00 Godzina Kultury44:46 W studio: prof. Izolda Kiec , Jarema Jamrożek
-
23.07.2022 19:00 Godzina Kultury41:21 W studio: Agnieszka Holland , Karolina Pasternak
-
19.03.2022 19:00 Godzina Kultury43:36 W studio: Grażyna Barszczewska
-
03.09.2022 19:00 Godzina Kultury43:52 W studio: Anna Arno , Marek Zagańczyk
-
22.05.2021 19:00 Godzina Kultury43:22 W studio: Anita Rysiewska , Krzysztof Trebunia- Tutka
-
23.10.2021 19:00 Godzina Kultury29:38 W studio: Marek Dyjak
-
10.09.2022 19:00 Godzina Kultury37:44 W studio: Joanna Żółkowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL