REKLAMA

W "roku kolei" tnie się kolej

Połączenie
Data emisji:
2021-09-14 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry państwo będziemy rozmawiali o tym co się w ogóle dzieje z polskimi kolejami co się może wydarzyć w najbliższych miesiącach z gazety raz był rozpisują się braku pieniędzy ostrze o oszczędnościach z planów, które miały być ogłoszone w tym roku rączkę polskie linie kolejowe miały ogłosić co najmniej 60 przetargów na Rozwiń » modernizację torów o wartości ponad 17 000 000 000zł z tego wszystkiego zostaną całe 3 000 000 000zł tyle będzie wynosiła ta ta kwota wartość ogłoszonych przetargów podobnie w podobnym tonie dziennik Gazeta prawna co się właściwie wydarzyło i skąd te raptownie na cięcia norm wydaje się, że kolej jest kolejną ofiarą tych sporów politycznych wokół pieniędzy unijnych, które miały trafić do Polski pieniędzy z krajowego programu odbudowy to inwestycje przede wszystkim tabor kolejowy PKP Intercity miał kupić kilkadziesiąt składów miały pojawić pieniądze na finansowanie inwestycji składy regionalne, które po, który sięgnęli by przewoźnicy w województwach marszałkowie województw to wszystko zostało aresztowanych, gdzie w Brukseli i tą samą zaczyna dotykać i inwestycje kolejowe kończymy perspektywę unijną perspektywę budżetową, która w 2023 roku ma zostać rozliczona no właśnie miały zmuszać nowe inwestycje nowe pieniądze na kontynuację tych dużych prac modernizacyjnych sieci kolejowych nie ma żadnych pieniędzy w związku z tym nie ma inwestycji, ale to jest pytanie o fundusz kolejowy tzw. fundusz kolejowy, które po to, mógł się by mógł się przetrwać musiałby się zadłużyć podobnie jak pisze dziennik Gazeta prawna jak jego odpowiednik drogowych co zapewniłoby płyn płynność finansowania, ale nie ma na to zgody jak to jest funduszu kolejowym co to jest właściwie, dlaczego Tomasz zadłużać bardziej to jest trochę taki instrument podobny jak na drogach stworzono fundusz, do którego trafiają środki z opłat kierowców pod te środki można pociągnąć kredyty i później budować drogi im więcej ruchu tym więcej środków tym więcej możliwości inwestowania w drogi na kolei niestety takiego mechanizmu nie ma stawki dostępu do infrastruktury trafią do spółki kolejowej i ona jest inwestorem, ale nie ma takiego mechanizmu, który pozwalał na stały finansowanie rozwoju infrastruktury tutaj kolejarzy dość do dość dawna postulują, żeby taki instrument jak na drogach im umożliwić oczywiście z całym ryzykiem polegającym na tym, że to kolejny sposób zadłużania się gdzieś poza budżetem państwa i omijania różnych bezpieczników, które służą do tego, żeby to państwo nam się dalej nie zadłużał niemniej, jeżeli chcemy mieć kolej nowoczesną chcemy w końcu zacząć budować nowe linie kolejowe to muszą być na to środki jak widać środki unijne nie są na tyle stabilne nie są wystarczające, żeby to robić w takiej skali jak obserwujemy na drogach, ale czy rzeczywiście chcemy, bo właśnie z tego co z tych artykułów, na które się tutaj powoływałem wynika płynie taki obraz, że niekoniecznie na kolei stawiamy to znaczy, że bardziej jednak ciągle interesuje ten transport drogowy to drogi są priorytetem, a kolejni koniecznie, bo niestety sprawach cały czasy, zwłaszcza nasza klasa polityczna był ogląda się wyłącznie na budowy dróg jak czytam sobie interpelacje to dlaczego do nas nie będzie drogi ekspresowej, dlaczego tu nie uzupełnimy kolejnego pasa autostrad, mimo że te same autostrady w Niemczech można znacznie większy ruch na 2 pasach niż u nas na 3, ale tak rozpędzili już tą machinę drogą może nawet nie przychodzi nam do głowy, że na tej autostradzie mogłoby być luźniej, gdyby towary pojechały pociągi, gdybyśmy zrealizowali rzeczywiście hasło tiry na tory, czyli de facto kontenery na pociągi i nie trzeba było to budowa 0304. piątego pasa i zabrania wyprzedzania ciężarówki, bo tak kochamy drogi tak uważamy, że te drogi nam uratują gospodarkę nie uratują drogi się zakorkują tak jak na Zachodzie Europy zakorkowały także zakorkują żaden 0304. pas na autostradzie A2 nas przed tym scenariuszem nie uchroni w związku z tym będziemy rozwijać kolej tylko będziemy robić zdecydowanie za późno wtedy, kiedy już i hałas zanieczyszczenie środowiska i wypadki przygniotło nas do tego stopnia, że będziemy w stanie w tym wielkim korku i gdy pali się po głowie kto, kiedy popełnił błąd, jeżeli byśmy mieli się zastanowić nad tym, bo mówi pan o tym, że za późno i za ze zbyt dużo jak kosztem środowiskowym, ale czy to jest związane z właśnie, z czym to znaczy z czego wynika to ten ten to właśnie teraz kochanie drogach kosztem kolei to znaczy, dlaczego nie doceniamy tego środka transportu niż wydaje się to taki taka forma odreagowania socjalizmu po pierwsze nie można było bić samochodu trzeba czekać na talony na tych drogach lub ruch był za mały wszyscy patrzyliśmy z zachwytem na zachód, gdzie są autostrady, więc jak w końcu pojawił się pieniądze na inwestycji infrastrukturalnych wpływu naprawdę dość późno to są dopiero lata po roku 2000 to znaczyć te drogi budować coś co w takim symbolem naszego nie da się Izbą, czyli że nie ma w Polsce autostrad nagle zmieniło się, którzy są autostrady są drogi ekspresowe są nawet drogi ekspresowe w takich miejscach, gdzie nie ma ruchu drogi ekspresowej już są i są gigantyczne plany, że takich dróg, gdzie będzie 5000 pojazdów na dobę, czyli coś, gdzie w Niemczech racjonalnie, planując nigdy nie wymyślił, że trzeba budować drogę ekspresową u nas każdy w każdej wsi w każdej gminie w każdym sołectwie chcę mieć drogę ekspresową, ale nie widzimy tego, że na tych droga nie da się właśnie zrealizować tego transportu powinny być alternatywy i że kolej szybka bezpieczna punktualna jeżdżąca bardzo często jest taką alternatywą bo, bo ta kolejna się kojarzy właśnie w tym poprzednim systemem w tym socjalistycznym pociągiem zapchany ludźmi na korytarzu nie chcemy tego wolimy mieć własny samochód 2 własne autostrady wierzymy, że posiada zrealizować nigdzie na świecie taki scenariusz taka polityka transportowa nie udała się zrealizować wszyscy do utknęli w tym korku od, których przed chwilą mówiłem natomiast cały czas myślimy, że my jakoś tak mamy tą alternatywą alternatywę i nam się uda nie uda się w związku z tym na te tory wrócimy tylko, że zostanie jeszcze w międzyczasie właśnie taką luką infrastrukturalną cały czas budujemy drogi właśnie zwiększyliśmy program budowy dróg do kolejnych 300 000 000 000zł, a na kolei tak jak dzisiaj w gazetach piszą brakuje pieniędzy zostały raptem 3 000 000 000, ale też zaskakujące co pan mówi, bo jeżeliby spojrzeć na liczbę pasażerów to 2010 roku to było 260 z prawie 2 000 000 natomiast 2019335 000 335 po prawie, więc można by powiedzieć, że rośnie oczywiście 2020 jest inny, bo to jest pandemia mniej ludzi jeździ tak dalej, ale nawet w pandemii to było 210 prawie 1 000 000, więc z, czego wynika ta niechęć w sytuacji, kiedy po stronie pasażerów jest rosnące zainteresowanie to prawda kolej pasażerska w Polsce się odbiła na, gdyby nie pandemia to też jeden z liczby stabilnie rosły jest wyraźnie lepiej inaczej wyglądają dworce jest dużo nowoczesnego taboru pasażerowie zaczęli do pociągu wraca zaczęli wracać przede wszystkim w aglomeracjach, bo tam już alternatywą jest szukanie miejsca parkingowego o wyliczenie, jaki będzie korek i tak jest realną alternatywą natomiast co coś takiego nie zdarzyło się ciągle w przewozach towarowych wytłumaczenia są 2 oczywiście mamy największą flotę ciężarówek w Europie mamy najwięcej przedsiębiorców, którzy uważają, że będą zarabiać, jeżdżąc po Europie w związku z tym znowu te ciężarówki dodatkowe pasy na autostradach do dodać dodatkowe obciążenia dla środowiska są takim polskim k szef tym, którym próbujemy zawojować Europę nie budujemy niczego nowoczesnego umiemy kupić szukaj tym Żukiem wozić towary myślę, że też kiedyś musimy ten model gospodarczy zmienić, ale drugi ważniejszy powód jest taki, że towary nie głosują tak, jeżeli pasy, jeżeli trzeba wybrać między Invest inwestycją, która służy do ruchu pasażerskiego towarowego to wiadomo, że jak pójdziemy ruch pasażerski to jakoś tam uzyskamy przychylność i politycy zawsze wybiorą to węgiel nie głosuje stanie głosuje paliwa kontenery nie głosują, ale tak naprawdę to one decydują o tym czy na drogach jest tłok czy nie 1 pociąg towarowy zdejmuje z drogi 7080 ciężarówek proszę państwa ten pociąg wyjechał pół godziny co godzinę okazałoby się, że tych ciężarówek na tych drogach prawie nie ma, że te pasy na dodatkowe na tych autostradach nie są potrzebne zator rozwijamy nasze porty za to rozwija nam się tranzyt co mamy tranzytu co mamy z tego, że białoruski kierowca przejedzie przez Polskę 700 km co za tankuje kupił hot doga i chcemy na tym budować potęgę naszego kraju na tym tranzycie ciężarówką owym, a być może jeszcze na tróję środowisko nas rodzi pod szkołą jeszcze nie daj Boże trafi jakieś dziecko na przejściu jakieś no to już teraz na rynku, więc to nie jest biznes to nie, ale tras drogowych to nie jest biznes to naprawdę nie jest biznes biznesem jest przeładunek biznesem jest logistyka biznesem jest IT, które mu się wszystkim służy, ale chyba niekoniecznie budowanie autostrad, żeby tranzytem przepuszczać przez nasz kraj ze Wschodu na zachód kolejne tabuny ciężaru, a czy to nie jest także transport kolejowy z bardziej skomplikowany, że to jednak wymaga wówczas no właśnie tak jak pan powiedział przeładunku, że to jest wszystko bardziej złożone, że ten system jednak wymaga pewniej większych nakładów, ale też pewnej reorientacji odbył także po stronie odbiorców zgadzam się transport kolejowy jest jest bardziej skomplikowany system dużo bardziej dużo mniej elastycznej i prawdopodobnie również droższy natomiast muszę powiedzieć że, że generalnie żyjemy w tak w czasach, które są coraz bardziej skomplikowane kiedyś można było palić kaloszami w piecu cieszyć, że jest ciepło, a jednak doszliśmy do wniosku, że to nie jest model, w którym chcielibyśmy funkcjonować i dokładnie tak samo jest transporcie najprościej jest w tym Starym Żukiem z silnikiem diesla i wymontowane katalizatorem tylko to nie jest pomysł na zachowaniu tej planety dla przyszłych pokoleń czyli, jeżeli byśmy porównali ile możemy zaoszczędzić wodę są takie szacunki i jak, jakby spróbować zestawić te koszty środowiskowe w przypadku transportu kołowego w przypadku transportu samochodowego w ich przypadku transportu kolejowego to co nam wtedy wyjdzie no rachunek jest dość prosty kolej jeśli popatrzymy na całą mis jest transportu w Europie generuje pół procenta pół procenta zanieczyszczeń dokładnie tak samo jest jakimś klęka ani azotu, gdy dwutlenkiem węgla itd. jeżeli chcemy mieć czysty transport to nawet, gdybyśmy sobie wyobrazili hipotetycznie, że wszystkie samochody są elektryczne to te samochody elektryczne stoją w tym samym korku poseł potrzebują tego samego miejsca parkingowego, a na domiar złego oczywiście jeść tak naprawdę w przypadku Polski na węgiel to to przebudowa całego tego modelu logistycznego to, zwłaszcza w przewozach towarowych wymaga od nas do konkretnych działań i to będzie bardziej skomplikowany to w wielu przypadkach będzie droższy będzie wymagało spięcia tego przeładunku, ale chodzi o to, żeby duże wolumeny ładunków przerzucić na taki rodzaj transportu, który najmniej obciąża środowisko i to jest pierwsze pytanie czy my nie nie, rozbudowując ten system grobowej kupując kolejne ciężarówki przypadkiem nie wpisujemy dane, na które sami siedzimy i na koniec będziemy mieli piękne drogi tylko będziemy nimi jeździć głównie karetką do lekarza także teraz porozmawiajmy o tym jak to wygląda w Europie, kto tutaj jest liderem jeśli chodzi o transport kolejowy, kto go najlepiej rozwija temat najlepiej zorganizowana no chyba najlepszą koleją generalnie na świecie z kolei szwajcarska tam warto też popatrzeć jak wygląda cena za przejechanie kilometra drogą, jeżeli u nas płaci się kilka eurocentów, a Szwajcar jest to np. 2EUR to siłą rzeczy inaczej wygląda biznes logistyczny tak naprawdę samochód, który jest potrzebny, bo przecież nie doprowadzimy bocznicy do każdego zakładu przemysłowego dowodzi ten towar do terminala przeładunkowego tam już jest sadzany na wagony jedzie sobie zupełnie autonomicznie i bezpiecznie do celu ewentualnie do innego terminalu, gdzie zostanie przebudowany i przeładowany taki model zaczyna coraz powszechniej obowiązywać w Europie jest także gdzieś nie można wjechać ciężarówkami, bo po prostu jest zakaz jej nie wszystkie samochody będą, zwłaszcza w tym ciężkim transporcie będą szybko elektryczne, a kolej elektryczna jest dzisiaj my mówimy o polskich samochodach elektrycznych mamy w 8085% elektromobilność kolej nikt nie mówi jak to mamy electro mobilną gałąź transportu powinny minąć wszystko co się da mian kupne elektryczne samochody spójrzmy na buspasy to jest lekarstwo na smog naszych miastach nieprawda tramwaje są już elektryczne metro jest już elektryczne pociąg podmiejski już elektryczny w związku z tym niepotrzebnym, a do tego zestawu jeszcze 10001 000 000 elektrycznych samochodów, bo my mamy już ten elektryczny transport nie chcemy z niego korzysta, ale próbuje się zastana czy próbuje zgadnąć, dlaczego akurat Szwajcaria tak dobrze wypadła, dlaczego akurat kraj, który jest powierzchniowo tak mało imponującym tak dobrze rozbudowaną kolej oczy argumentów jest kilka nowych ukształtowanie terenu, gdzie tak naprawdę nie można budować szeroki prosty i autostrad, ale przecież nie argumenty ekologiczne Szwajcarzy w referendum stwierdzili, że ich największym zasobem jest czyste powietrze Alpy, a teraz jak atrakcyjność turystyczna i betonu ją to wszystko wykładają kostką Bauma o to, żeby można było zaprosić wszystkich do parkowania stracą swój główny główny zasób i zdecydowali się na to, że kolej ma być bardzo przystępna bardzo dobrze rozwinięta bardzo często je ja mam świadomość, że dzisiaj kolej nie jest taką alternatywą, jaką powinna być dla transportu samochodowego, jeżeli pociąg jeździ kilka razy dziennie to nie przekona nikogo do tego, żeby porzucił swój samochód, jeżeli do najbliższej my bocznicy czy punktu ładunkowego mamy kilkadziesiąt kilometrów to nie pojedziemy ze swoim towarem przeładowane na Platformę kolejową pojedziemy do odbiorcy zdecydowanie musimy to infrastruktura to dostępność urządzić sobie na nowo natomiast wracając do początku naszej rozmowy, jeżeli będziemy ciągle inwestować drogi te drogi będą nam uciekały aktu, który także my na kolej modernizuje stary często 19 wieczne linie kolejowe, a obok budujemy zupełnie nowe autostrady nie modernizujemy starą drogę krajową nie przebudowujemy coś to co dotychczas funkcjonowały budujemy infrastrukturę zupełnie nowym standardzie zupełnie nowych parametrach, czyli potrzebujemy ku Polsce też tego typu inwestycji potrzebujemy kolei wysokich prędkości, żeby Warszawy do Wrocławia, choć jechało się godzinę 40 to będzie alternatywa dla drogi ekspresowej z 8 natomiast będziemy pieczołowicie modernizować linię kolejową przez Ostrów Wielkopolski to nigdy nie pojedziemy do Wrocławia z takim czasie, żeby można było powiedzieć to jest wyraźna alternatywa dla dróg ekspresowych dziękuję bardzo, dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był z nami 1358 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA