REKLAMA

Lewicowa Merka Paryża będzie ubiegała się o fotel prezydenta

Połączenie
Data emisji:
2021-09-15 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 8 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Piotr Moszyński z gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry będziemy mówili o Anne Hidalgo, czyli mer Paryża, która oznajmiła, że weźmie udział w najbliższych wyborach prezydenckich będzie kandydowała z ramienia Socjaldemokracji no i teraz pytanie, jakie ona ma szansę w tej chwili wydaje się, że w sondażach niezbyt poważnie to wszystko wygląda to zaledwie 10%, ale musimy pamiętać o tym, że Rozwiń » socjaldemokraci to jednak wciąż partia dużym znaczeniu politycznym i być może uda się jakoś odbudować wizerunek nadszarpnięty ostatnimi no właściwie trzeba chyba powiedzieć prezydentami z tego obozu, ale może powiem więcej kim jest on ile da ulgę ani Gergo jest jak na dobrą sprawę i imigrantką ona urodziła się w Hiszpanii z rodziców Hiszpanów, którzy emigrowali do Francji no oczywiście wszyscy uzyskali obywatelstwo francuskie czasem no ale niemniej ani tak mówi biegle po hiszpańsku co sprzyja jednak jej europejskiemu wyraźnie nastawieniu natomiast czym teraz ona jest znana przede wszystkim takich ciągot ekologiczną nowa powiedział właśnie socjalistycznej generalnie lewicowych co nie wszystkim pary się podoba no i w tej chwili kandyduje ona ma nadzieję, że będzie kandydować z ramienia partii socjalistycznej, bo wszystko wskazuje na to, że jednak partia ta organizuje prawybory siebie, bo ona nie jest jedyną kandydatką obecny szef partii socjalistycznej też chciałby startować ona jest osobą zarazem popularną to niewątpliwe i to nie tylko w Paryżu, ale też bardzo kontrowersyjną właśnie, dlatego że niektóre ze swoich ciągot, o których wspomniałem wcześniej dość radykalnie ekologicznej chwilę lipcowych wprowadza pomysły, które czasami przynoszą skutki odwrotne do zamierzonych w tej chwili jest w trakcie wprowadzania jednego z takich pomysłów, bo od niedawna wprowadziła Paryżu i ograniczenie szybkości na wszelkich pojazdów kołowych do 30 km na godzinę przed całym mieście co oczywiście zyskuje poklask wszystkich tych, którzy myślą o taki dosyć prosty sposób o zaletach ekologicznych takiego pomysłu no będą wolniej jeździć będzie też mniej niebezpieczeństw na drodze piesi będą mniej narażeni rowerzyści będą mniej narażeni i wszystko się ślicznie ułoży tylko, że jednym z naczelnych motywów tego pomysłu było oficjalnie to, że również polepszyć jakość powietrza w Paryżu tymczasem specjaliści wyliczają, że prawdopodobnie to jest, aby zobaczyć po pewnym okresie obowiązywania tego przepisu można będzie dokładnie odwrotnie to znaczy, że zmniejszenie ogólnej prędkości samochodów do 30 km na godzinę spowoduje, że one będą więcej spalać, a nie mniej w porównaniu z ograniczeniem do 50 na godzinę, ale rozumiem, że to jest taka próba jednak chyba trochę zniechęcenia ludzi do transportu kołowego do własnego auta, zwłaszcza w Paryżu, w którym jeździ się tak sobie w sytuacji, kiedy to jest miasto, które proponuje bardzo wiele jednak możliwości komunikacyjnych komunikacji publicznej ma gęstą sieć metra to jakby tego masa jakiś oczywiście to jest bardzo poważne uzasadnienie to nie jest zresztą pierwsze posunięcia ani do jego z tego cyklu pod takim hasłem, dlatego że już wcześniej zrobiła bardzo wiele, żeby w miarę możności w ogóle wypchnąć samochody z Paryża i bardzo utrudnić kierowcom życie właśnie dlatego, żeby w końcu zdecydowali się odstawić samochód i jeździć rzeczywiście bardzo rozwiniętym i dobrze funkcjonującym transportem zbiorowym jednym z takich posunięć było np. zwężanie ulic w Paryżu poprzez wyłączanie z 2 istniejących pasów np. pozostawienie tylko 1 pasa dla ruchu normalnego, a drugi pas stawał się buspasem ponadto wprowadziła potem na buspasy to wszystko są posunięcia, które budziły ogromne kontrowersje, bo ona, owszem, wprowadziła rozbudowała buspasy m.in. w ten sposób zwężające ruch przestrzeń dla normalnego ruchu kołowego, ale wprowadziła rowerzystów na buspasy np. i to spowodowało, że mimo rozbudowy dziś buspasów przeciętna prędkość autobusu Miejskiego w Paryżu bardzo mała była bardzo już przeciętnie 13 km na godzinę do 10 pół kilometra na godzinę co jako przeciętna jednak świadczą o tym że, że podróżuje się teraz po Paryżu wolniej zupełnie zwyczajnie, dlatego że wiele autobusów musi na tym swoim bus pasie jechać zarobi wystawy to prawda, ale tym za czasów wojny jadą wolniej autobusami w Paryżu zawsze jeździło wal to zawsze taki powiedziałbym emeryckich sposób komunikacji tak brzydko wyrażę jak no to trochę emeryckie trochę turystyczny też, bo dużo przyjemniej nawet jak się jedzie powoli oglądać Paryż z okien autobusu niż w metrze oglądać ściany podziemia, ale no tak Paryż nie jest jak pan wspomniał już wcześniej miastem łatwym do jeżdżenia samochodem, zwłaszcza i będzie zapewne coraz trudniejsze aż wreszcie ani dal albo ktoś z jej następców osiągnie ten stan polegający na tym, że samochody uda się w ogóle wyprowadzić z Paryża była też taka akcja, żeby wyprowadzić w autobusie autokary turystyczne, ale skończyło się na tym, ponieważ to właściwie było niemożliwe w obliczu nacisku tłumów turystów na Paryż w końcu decyzja zapadła taka, że autobusy powyżej czternastego roku życia nazwijmy to tak nie mogą wjeżdżać do Paryża podobnie zresztą jak ponad dziesięcioletnie samochody osobowe także są wypełnienia one z tego znana troszeczkę w kampanii prezydenckiej może to jest sprawić trudność, dlatego że ludzie spoza Paryża jak sobie wyobrażą żona zacznie wszystkie te pomysły przenosić na całą Francję to w części elektoratu nie wywoła zachwytu zapewne tak jak z początku nie wywoływał zachwytów w Paryżu trzeba będzie ten elektorat do tego przekonywać ona w tej chwili wystąpiła właśnie najwięcej się mówi w tej chwili o jej pomyśle jest zupełnie innej dziedziny mianowicie ona wystąpiła z zapewnieniem, że jeśli zostanie prezydencką to przez 5 lat prezydentury uposażenia nauczycieli, a ściśle biorąc wszystkich osób w sektorze szkolnym, które stykają się bezpośrednio z dziećmi roczne pensje zostaną podwojone natychmiast rzecz jasna odezwały się głosy ekonomistów i polityków z innych obozów, które wskazują, że kosz takiego przedsięwzięcia wynosiłby skumulowane w ciągu tych 5 lat 150 000 000 000EUR no se można powiedzieć, że będzie to trudne, zwłaszcza w obecnych warunkach budżetowych, kiedy pandemia bardzo mocno się budżetowi dała we znaki, niemniej ona no to jest klasyczne zagranie mówi się jej strategii już od lat przy okazji innych wyborów na poziomie miejskim Bjorna stosuje tzw. strategię dziadka do orzechów to znaczy swojego przeciwnika wyobraźmy sobie jako twardy orzech do zgryzienia bierze właśnie takiego dziadka i 2 ramionami mocno ściska w celach wiadomych gmin i ramionami jest, więc z 1 strony są daleko idące obietnice dla elektoratu lewicowego z drugiej strony różne posunięcia, które mają jak gdy wyraźnie się odciąć wyodrębnić od elektoratu prawicowego centroprawicowego to zastosowane do kampanii prezydenckiej tym ma uderzyć Emmanuela Macrona oczywiście, który jest jej głównym możliwym rywalem, z którym ona zresztą rywalizuje od bardzo dawna, którego terenie cierpi zresztą zdaje się z wzajemnością, ale w każdym razie ona chciałaby wzięcie takie szczypce takiego właśnie dziadka do orzechów propozycji Macrona spowodować odciągnięcie od niego elektoratu lewicowego, którego część na Macrona głosowała i tego chciałaby przede wszystkim zapobiec, a równocześnie no trzeba prawdopodobnie nie będzie miała dużych zysków w elektoracie centroprawicowym, ale na to też liczy i dla nich crash rozmaite pomysły szykuje na razie jeszcze nie ujawnione, a przede wszystkim nie są ujawnione sposoby jak sami albo chciałaby te wszystkie swoje propozycje finansować na czele z tym pomysłem, którym mówiłem przed chwilą, czyli podwojenia pensji i całego korpusu nauczycielskiego rozumiem, że to jest jeszcze sam początek kampanii, więc jeszcze będzie okazja, żeby uważniej przyjrzeć temu co planuje ani dalsze dziękuję bardzo, Piotr Moszyński korespondent gazety wyborczej z Paryża był z nami trzynasta 19 łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA