REKLAMA

Inteligentne środowiska, czyli czy samochód i mieszkanie będą od nas mądrzejsze

Nauka Praktyczna
Data emisji:
2021-09-15 21:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:26 min.
Udostępnij:

Urządzenia monitorujące płyty lotniska, systemy wspierające personel medyczny w poszukiwaniu sprzętu, samochody, w których nie będzie się dało bezkarnie przekraczać prędkości. To współczesność albo bliska przyszłość. Inteligentne środowiska potrafią fantastycznie optymalizować działania, ale - jak każda technologia - stwarzają pewne ryzyka. W audycji rozmawiamy o tym, jak maksymalizować korzyści i jednocześnie dbać o bezpieczeństwo użytkowników

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do wysłuchania podcastu zaprasza Politechnika Gdańska czy miasto nasze własne mieszkanie miejsce pracy będą kiedyś od nas mądrzejsza w dzisiejszym programie nauka praktyczna porozmawiamy o inteligentnych środowiskach nazywam się Karolina Głowacka dobry wieczór państwu moim gościem jest dr hab. inż. Łukasz Kulas prof. Politechniki gdańskiej z wydziału elektroniki Telekomunikacji informatyki oraz centrum technologii cyfrowych dobry wieczór panie profesorze witam serdecznie Rozwiń » zacznijmy od początku co takiego jest inteligentne środowisko bardzo lubi się w naszej pracy posługiwać przykładami, ale to postaram się troszeczkę ogólnie powiedzieć wyobraźmy sobie dowolne środowisko dom mieszkanie port lotniczy obszar morski, który jest naturalnym środowiskiem i teraz jeśli jesteśmy w stanie jakiś sposób zbadać jak to jak to środowisko działa jak funkcjonuje, jakie parametry jesteśmy w stanie przetworzyć jeszcze jesteśmy w stanie wpływać na to mamy do czynienia w tym momencie ze środowisk, które jesteśmy w stanie sterować, jeżeli używamy do tego algorytmów tzw. inteligentnych to mówimy o inteligentnych środowisk, czyli w momencie, kiedy jesteśmy w stanie kie środowisko opisać matematycznie opisać nim sterować nim sterować wyobraźmy sobie bardzo prosty przykład mamy mieszkanie, w którym funkcjonujemy na co dzień i załóżmy, że mamy dużo czynników temperatury, które mierzą temperaturę sprawdzają, w których pomieszczeniach jesteśmy w jakiś algorytm na bazie zebranych danych jest w stanie tak dopasować ogrzewanie czy klimatyzacji jest nam Super komfortowo to się podoba superkomfortowe i rozumie jak najbardziej też ekonomicznie, że niż my sobie tutaj machamy na wedle uznania, że za zimno, a potem znowu za gorące tak lata sobie w tej z powrotem klimatyzacja tylko jest najbardziej optymalne to jest chyba też ważne no i tutaj warto wspomnieć, że każdy ma inną miarę optymalna bardzo, bo 1 SA powiezie dla mnie najważniejsze 180 odpraw żonę 1 powie, że dbam o naszą planetę i chciałbym, żeby było bardzo ekologicznie, a jeszcze nas powierza chciałbym, żeby było bardzo bezpiecznie jest premiera w tym wolności też jest każdego troszeczkę inne panie profesorze wiemy już w takim razie czym jest inteligentne środowisko wiemy, że np. może być wykorzystany ten sposób myślenia działania technologia w mieszkaniach, ale przecież nie tylko jakością najpierw pana pytać tak bardziej w tych obszarach publicznych, gdzie możemy wykorzystać właśnie ten sposób myślenia pani stres w Gdańsku czy w jaki sposób właśnie sprawy morskie portowe również są brane pod uwagę w tej sprawie tak oczywiście wspólnie z moim kolegą wręcz powiedział przecieram Krzysztofem, jaką prowadzimy zespół blisko zatrudnia blisko 10220 osób to są bardzo młodzi Super zdolni utalentowani zaangażowani ludzie prowadzimy obecnie 5 projektów międzynarodowych dość dużymi budżetami i projekty chce, ale zagram ogrom pracy, ale też dlatego taki zespół jest powiedział dynamicznie nastawione do powiedział do sposobu w jaki pracuje wydaje mi się tutaj najłatwiej chyba pokazać na pewno przykładach np. mamy bardzo dobrą współpracę z zarządem portu Morskiego Gdańsk tam są ludzie, którzy są bardzo silnie nastawieni na wdrażanie nowych technologii wspólnie z nimi i przy wykorzystywaniu dofinansowania projektu horyzont 2020 udało nam się np. zaadresować pewne potrzeby obszar takiego typowo portowego portu Morskiego z drugiej strony zawsze mam taki straszny sentyment do obszaru służby zdrowia to są ludzie, którzy pełnią bardzo ważną funkcję społeczeństwie bardzo często niedocenianą bardzo często mają bardzo trudne warunki pracy bardzo dużo czasu poświęcają np. część systemów robimy dla nich tak, żeby tego czasu mieli więc, że pacjenci mieli więcej komfortu i też taki bym powiedział ciekawy aspekt to są różnego rodzaju pojazdy autonomiczne, które są wykorzystywane np. w celu odciążenia ludzi takich żmudnych pracach typu patrolowanie dużego obszaru to mamy bardzo ciekawą współpracę sportem lotniczym w Gdańsku to mówi pan o tym gdzie to może być używane jak konkretnie, bo np. w takim szpitalu to co można zrobić można poprawić, a szpital dba bardzo ciekawe miejsca, bo to są często bardzo duże ekosystemem teraz wyobraźmy sobie taki typowy oddział ratunkowy, gdzie mamy bardzo dużo osób bardzo dużo się dzieje bardzo często są przypadki i tak naprawdę jak powiedział pewien bardzo inteligentny człowiek człowiek potyka się środowiska z góry i tutaj mamy bardzo silne problem z tym, że po prostu personel bardzo często szuka sprzętu, którego niedużo szuka tych wózków inwalidzkich którymi należy przyjąć patriotycznych traci bardzo cenny czas osoby czekają jak ktoś by na oddziale SOR-u kiedyś to jak długo można czekać my staramy się tworzyć systemy, które są w stanie bardzo tani ekonomiczny sposób zlokalizować sprzęt wewnątrz po to, żeby personel mogą błyskawicznie znaleźć i udzielić pomocy, czyli to są bardzo proste rozwiązania znaczy te problemy są takie można by powiedzieć dość wydawałby się trywialne nogi oddział, gdzie tutaj wózek jak się to zbiera właśnie to widać było w takim systemie algorytmach widać tego czasu traci to można to właśnie poprawić brzmi to świetnie np. wspomniał pan porcie lotniczym w Gdańsku takim patrolowanie autonomicznym to jest także te nie mam roboty samochody wózki mają zamontowane kamery ktoś po prostu sobie siedzi przed wieloma monitorami w ten sposób możemy monitorować wiele obszarów jednocześnie w skrócie tak, bo wyobraźmy sobie, że taki port lotniczy też tak jak w Warszawie to po prostu ogromne obszary nikt nie powinien na ten obszar wejść, a zwłaszcza zwierzę, które potrafi w niekontrolowany sposób biegać, więc ludzie, którzy tak naprawdę opowiadają za bezpieczeństwo za to, żeby ten, żeby te loty były bym powiedział w regularnych odstępach czasu wystartowały lub lądowały na lotnisku muszą również dbać o to, żeby teren był odpowiednio zabezpieczone, więc naturalny sposób ta patrole są albo pierwsza bardzo często też z wykorzystaniem pojazdów, ale z drugiej strony tak sobie zawsze myślę, że człowiek nie jest stworzony do pracy takiej bym powiedział powtarzalnej do stałego skupienia tak do takiego nawet stałego skupienia, ale to z nami typowa praca dla robota my robimy takie roboty, które mają wydział pół metra na metr wielkości gdzieś około pół metra też wysokości teraz państwo wybrać takiego robota na 4 kółkach, który dynamicznie jest w stanie jeździć na robocie zainstalowana kamera są zainstalowane takie miniaturowe układy radarowe jest zainstalowany lidar czy taki radar, który działa za pomocą fal świetlnych, które daje bardzo dokładne zobrazowanie, czyli wyposażonego w rządzie, ale również człowiek widzi lepiej niż człowiek ma też elementy do ma kamerę głębiej ma kamery termowizyjne, więc taki robot poruszający się czy nawet pojedzie grupa robotów, bo też nam zależy na tym, żeby to rozwiązanie pytanie i powszechne jest grupa robotów, która będą patrolowały są w stanie od mocno ciążyć cenny czas pracy ludzi jednocześnie zapewnić właśnie większe bezpieczeństwo jest ciekaw, o czym pan mówi, że te roboty z pewnym wąskim obszarze są lepsi od człowieka w tym sensie, że no chyba nie gotują obiadu, ale są w stanie właśnie lepiej monitorować z bardzo ciekawe, gdyby pan jeszcze widział takiej możliwości, bo coś się wydaje, że to jest temat rzeka tak oczywiście, bo chyba każdy element życia, którego doświadczamy my jesteśmy tutaj bardzo kreatywnymi widzimy mnóstwo zwykle potencjalnych problemów, które można wprost sposób rozwiązać czy prosty sposób zdefiniować problem, ale zwykle rozwiązania techniczne jest dość skomplikowane złożone weźmy taki port morski w Gdańsku tam, jeżeli wyobrazimy sobie ilość przeładunków w takim porcie wyobraźmy sobie torze ten czas przeładunku wykorzystanie nabrzeży przekłada się na bardzo realne przychody do budżetu państwa jesteśmy w stanie w jaki sposób np. poznać jak to się dzieje, że to wszystko wypowiedział się rozładowuje tutaj mamy bardzo specjalne są systemy takie, które są w stanie śledzić to w jaki sposób ten ładunek będzie rozładunek będzie przeprawa przeprowadzone to dzięki takiemu systemowi jesteśmy w stanie dzięki algorytmom sztucznej inteligencji też w stanie zrozumieć np. które z pracowników rozładowuje szybciej nie o to, żeby kogoś poprawić tylko, żeby np. stworzyć pewne zasady na przednim narysować linie, które ułatwią ludziom przeprowadzanie czynności w sposób efektywny czyli, żeby kopiować wzorce bo, żeby kopiować dobre wzorce, żeby tak naprawdę sposób nie taki by powiedział nie nachalny i im mało taki by po i ma przyjemny tylko, żeby to było właśnie przyjemne delikatne kierowanie ludzi czy ich uczelnie taki sposób, żeby było bardziej troszeczkę efektywnie i takie systemy akurat wdrażamy na jeden z nabrzeży portu w porcie gdańskim po to, właśnie żeby, żeby nauczyć się w jaki sposób po prostu przeprowadzać procesy takie ratunkowe czy załadunkowe szybciej od wie pan ja jestem przekonana, że część naszych słuchaczy słuchaczek właśnie trochę się tak obruszył się, że to, jakie systemy monitorują podglądają analizują weryfikują i patrzą na ręce pracownikom czy niema tutaj takiego ryzyka trochę właśnie, że pracownicy mogą być traktowani wręcz jak roboty na ryzyko zawsze tak jest, bo każda technologia to chyba wszyscy wiemy może być wykorzystana w bardzo pozytywnym celu również bardzo negatywny cykl np. noża noża w więcej telefonu komórkowego prawda telefon komórkowy to urządzenie, które jest w stanie nas uratować się w dalekim kraju jest wstanie skontaktować z przyjaciółmi jest w stanie tak powiem doprowadzić do bardzo tak komicznych przestępcy również prawda telefony z urządzeniem, które mam nadzieję, że słuchacze się jeszcze mocniej denerwują, ale bardzo mocno nas monitoruje, więc ja się niczego tak nie było chyba jak telefonu komórkowego na pewno nie naszych systemów proszę panie profesorze, a rolnictwo takie nowoczesne rolnictwo, które potrafi korzystać z technologii Toma technologie, z których może właśnie czerpać oczywiście nie wiem jak pani czy naszym słuchaczom, ale zwykle ludziom, którym rozwoju rolnictwa nie kojarzy się z tym Super nowoczesny zwykle rozmowy w kraju z kolei rozmawiam z osobami za granicą to oni widzą czasami bardzo duży potencjał np. takich krajach jak Włochy czy Hiszpania, w których rolnictwo związane z uprawą winorośli jest bardzo silnie rozwinięte bardzo silnie zautomatyzowana i teraz wyobraźmy sobie, że ten obszar, w którym rośliny rosną to też pewien ekosystem pewne środowisko, więc można monitorować i są tego typu sensory, które są wręcz zakopany w ziemi, żeby monitorować parametry gleby czy np. wilgotność obecność różnych związków, które są istotne do tego, żeby rośliny rosły już jesteśmy tym dane pozyskiwać jesteśmy w stanie wśród lepiej ustalić jak intensywnie nawozić to pozwala z 1 strony obniżyć koszty takiej wypowiedzi produkcji rolnej tak to chyba nazwał z drugiej strony bardzo mocno chroni też nasze środowisko i nasze zdrowie, bo tych nawozów jest po prostu wtedy mniej czy chodzi o to, żeby nie używać na oko znaczy na nowe uczucie tylko bardzo precyzyjnie dokładnie tyle ile potrzeba ani więcej ani mniej no to dla środowiska niezwykle istotne tak tak to jest bardzo ważne zagadnienie, które teraz widzę europejskie oczywiście są takie sensory, które można kupować no i tutaj mamy taki był pewien haczyk, bo mówimy o technologiach, które są ważne, kto rozwiązuje wiele różnych problemów, ale bardzo często jest też taka bariera kosztowa czy, żeby coś wdrożyć trzeba zainwestować te inwestycje czasami potrafią powiedzieć zniechęcić do innowacji, ale wyszło panu słowo mówił pan, że Unia europejska naciska na to pracuje nad tym bardzo silnie bardzo się nie pracuje nad tym, żeby tak naprawdę w sposób bardzo efektywne są specjalne programy, które teraz są właśnie uruchamiana, które mają na celu lepsze zarządzanie stanem gleby naszej tutaj mam jeszcze jak na razie co strzał to to dobrze ktoś, którą dziedzinę wymienia pan mówi, że są tutaj możliwości właśnie wdrażania technologii rozmawiamy Szanowni Państwo inteligentnych środowiskach powiem panu państwu to Stali słuchacze Radia TOK FM co doskonale wiedzą, że i nic nie tak nie denerwuje jak pędzący bezmyślnie po polskich drogach kierowcy, którym się wydaje, że szybko, ale bezpiecznie do pierwszego wypadku w drodze zwykle panowie jak chciał pan, żeby po pierwsze, samochody nie mogą jeździć tak szybko niewypłacone mogą jeszcze tak szybko skoro po drogach publicznych są ograniczenia prędkości, a po drugie, chciałby taki samochód po prostu nie mógł jechać miejscu zabudowany szybciej niż jest ograniczenie tych samochód będzie objechał monitorował znak koniec po prostu szybciej się nie da mogłyby jeździć tylko uprzywilejowane samochody pija zdaje sprawę z pewnych kontrowersji związanych z tym tematem, ale myślę, że summa summarum byłoby to dla nas lepszy czy jest takie co możliwe nie wiem czy nie zasmuca 6 słuchaczy to się po prostu stanie w pewnym momencie nie mówimy automatycznych takich wypowiedzi inteligentnych samochodach, bo to jest pieśń przyszłości mówimy na pewno systemach wspierających jazdę kierowców, ale z drugiej strony się z panią zgodzę ja w ogóle uważam za dość ostrożnego kierowca i ostatnio testowałam system taki bym powiedział taki Ada adaptacyjnego tempomatu tzw. państwa uważają ciekawego, że ten system bardziej ostrożne niż ja, czyli wcześnie zaczyna hamować widzi jak np. się samochód zatrzyma po to, żeby skręcić wprawo tego nie widzę to widzi po prostu szybciej mi o tym informuje czy chcemy czy nie chcemy te samochody nasiona będą robić bardzo inteligentne m.in. będą potrafiły się komunikować ze sobą nawzajem, a także z infrastrukturą drogową i teraz ja już wiem, że tak powiem są takie bardzo zaawansowane plany, żeby tak naprawdę infrastruktura drogowa w takim przy samochodzie, bo to będzie seryjnie pewnie montowane, żeby wiedziała, jaką prędkością samochód porusza, żeby samochody, które jadą 1 od drugiego, żeby wiedziały co jest obok i jaką prędkością to jeszcze, czyli to byłby taki gigantyczny fotoradar w ogóle będzie taka takie gigantyczne wypowiedział internet samochodów takim chyba nazwą, że będą urządzenia podłączone za sobą i teraz, jeżeli taki samochód, który będzie raportował swoją prędkość raportował swoją pozycję poprzez sygnał, że pies wiedział teraz zabudowane nie taką prędkością no to tylko chyba by się spodziewał, że bym powiedział nasi politycy po prostu poprosił, żebyśmy odkryli karty kredytowe pod system automatycznego naliczania opłat to jest sprawa z ręki OC to naprawdę chcieli politycy, ale wie pan mieć tutaj genialny, ponieważ tak w tym moim pomyśle, że samochód po prostu nie był w stanie jechać szybciej jest pewien haczyk to znaczy zdarzają się sytuacje nagłe, że naprawdę trzeba pojechać szybciej, bo np. do był wypadek nie wiem dziecko się dusi krwawienie cokolwiek taki np. my już jesteśmy w tym samochodzie to szybciej dojechać karetką, ale przecież takiej sytuacji niezwykle niezwykle mało w momencie, kiedy tak jak pan mówi byłby monitoring tych wszystkich zachowań no jeśli mielibyśmy taką naprawdę nagłą sytuację to moglibyśmy wytłumaczyć ani, że jej późniejsze na spotkanie i to bardzo proszę anulować mandat, bo musiałem musiałem jechać szybciej dzięki temu zyskała 3 minuty np. mieście dla mnie fantastyczne, kiedy panie profesorze to będzie mamy też jest taki horyzont 510 lat, żeby to było masowej produkcji i prawdopodobnie tak jak teraz teraz mogę się zaczyna taki trend, kiedy będą za kilka automatycznie Unii Europejskiej z tego co wiem ograniczenia prędkości takie bym powiedział Fabryczna często nie pojedzie więcej niż np. żeby zachować pewnego rodzaju bezpieczeństwa IT tak jak z tymi systemami, które teraz wdrażane od matczynego wzywania pomocy w momencie wypadku tzw. Pareiko 7 pozywa, że samochód wypadek to automatycznie jest tak powiem wysłano wysłane wezwanie o pomoc plus pozycja samochodu bardzo mi się podoba panie profesorze, a on w naszych domach troszeczkę pan o tym wspomniał mówiąc klimatyzacji, ale co jeszcze czy najem sobie przed wyobraża taką potrzebę, że nie jest w domu osoba, która wymaga opieki np. osoba starsza i coś wydarzy by klasyczna dość niestety sytuacja że senior seniorka może się poślizgnąć i już trudno wstać czy taki dom byłby w stanie zaalarmować odpowiednie służby w takich okolicznościach tak to ma oczywiście bardzo delikatną bardzo delikatna sprawa, dlatego że każdy z nas chciałby się czuć bezpiecznie, żeby się taki dom u niego zatroszczą w przyszłości, bo wszyscy będziemy starzy ludzie tak przynajmniej z drugiej strony nie chcielibyśmy, żeby ktoś nas śledzi prawda jesteśmy przewrażliwieni przemija bardzo mocno też tak żeby, jeżeli Camera no to pytanie czy ktoś tego nie ogląda od razu, ale już tego systemu tego typu systemy są rozwijane, bo można wnioskować o tym czy coś się wydarzyło na podstawie takiego bym powiedział stałego monitorowania różnego rodzaju czynności to nawet można tak monitorować, żeby nie próbować powiedział dość do tego czy ja akurat jestem w toalecie za potrzebą ale, żeby prostu pewnym w ten sposób taki bym powiedział abstrakcyjny monitorować różnego rodzaju standardowy rzeczy, które robię te po np. odkręcam wodę to ta woda przepływa prawda, czyli na przestaje rano wlewam wodę stawia sobie herbatę, tak więc takie wypowiedzi to nowe rzeczy można wychwytywać w momencie wysokich anomalie czy takie argumenty agent, gdyby wykrywał pewne anomalie to, że np. się nie ruszam, a zwykle chodzę albo np. upadłem tak, czyli jakiś czujnik, który mam np. w zegarku na rynku wykazuje, że było bardzo silna powiedział uderzenie no to na podstawie takich elementów może też wnioskować czy coś się stało i wtedy np. akurat takimi systemami wspólnie z jedną z sopockich firma pracowaliśmy jeden z projektów międzynarodowych temu firmie Namco, która zajmuje się systemami kontroli dostępu i wspólnie z filmów Philips Healthcare pracować nad systemem, który w momencie który, gdy wykryje, że coś dzieje takiego niepokojącego seniorem jest w stanie umożliwić wejście do domu osobom uprawnionym, czyli np. sam nie nie najlepsze najbliższej rodzinie, która może wejść plus personelowi medycznemu, który ma przynieść pomoc, bo inaczej mógłby wyobrazić sobie sytuację zamknął drzwi upadłem no i tak powiem sytuacja dość skomplikowana dla, ale to wszystko, o czym pan mówi pokazuje jak niezwykle niezwykle ważna i palące kwestie bezpieczeństwa cyfrowego, że to jest rzecz, która powinna być absolutnie na pierwszym miejscu by ktoś miał dostęp do takiego systemu np. był w stanie sobie otworzyć wszystkie mieszkania bloku no to hulaj dusza piekła nie ma można by pomyśleć no tak no to, jeżeli teraz chcielibyśmy tak bowiem się troszeczkę postraszyć NATO teraz wyobraźmy sobie, że mamy system samochodów, które są ze sobą skomunikowane, czyli wiedzą, w którym miejscu, które samochód jest np. ktoś uruchamia tak taki zagłusza radio, czyli urządzenie, które emituje bardzo silny sygnał radiowy także samochody przestały się suszy słyszeć, licząc na to, że będzie jakaś stłuczka Wda, czyli możemy sobie wyobrazić im bardziej uzależniamy nasze życie od systemów cyfrowych, tym bardziej wzrasta niestety zagrożenie takimi cyfrowymi atakami to może to wcale nie jest dobry pomysł no wszystko ma swoją Jasną ciemna strona ale, żeby z drugiej strony teczkę wszystkich uspokoić powiem, że akurat w naszym zespole bardzo intensywnie pracujemy mam bardzo duże sukcesy jeśli chodzi o systemy, które są w stanie po pierwsze, wykrywać tego typu ataki na systemy bezprzewodowe z drugiej strony potrafią im przeciwdziałać, czyli potrafiłbym powiedzieć tak się dostroić, żeby ten atak po załóżmy tych 20100200 milisekund dach nie miał dla nich żadnego znaczenia i tutaj mam bardzo intensywną pracę zarówno z firmami z rynku motoryzacyjnego niemieckiego, ale również z firmą Airbus, dla których projektujemy systemy, które mają w przyszłości wesprzeć bezpieczeństwo w samolotach też tak sobie teraz pomyślałam, że to trochę można porównać do elektryczności, bo jeśli ktoś by nam zrobił atak na sieci elektrycznej w dużych miastach np. nie wszędzie w zasadzie tam, gdzie szpitale funkcjonują wyciąć prąd i odciąć również ten prąd zapasowe no to bylibyśmy w kłopocie, ale to znaczy, że między mamy nie korzystać z elektryczności też jesteśmy od niej uzależnieni jest to wszystko prosta dokładnie tak wszystko ma swoje zalety wady prawda np. WOŚP wybaczmy sobie takie Kret elastyczne systemy bezprzewodowe też może powiedzieć nie ufam systemem bezprzewodowym bowiem jak się potrafi zerwać sygnał telefonii komórkowej ale, ale z drugiej strony są takie bym powiedział sytuacje, w których system bezprzewodowy może wręcz uratować życie, bo no to może nie będzie słuchacze zajmują się rynkiem lotniczym, ale była taka być historia w ogóle rynek lotniczy ten rynek, który niesamowicie skupiony na bezpieczeństwie czy nigdy się tak nie czuje bezpiecznie w samolocie, dlatego że o ten rynek po każdej po każdej sytuacji zakończonej wypadkiem, jakiego zdarzenia lotniczym jest jest bardzo głębokiej takiej taki wypadek analizowane, po czym są wprowadzone procedury, które mają temu typu tego typu wypadkowi zapobiec przyszłości i ponieważ rynek jest taki bardzo bym powiedział skupiona bezpieczeństwo pasażerów to ostatnio słyszał od kolegi właśnie firma Airbus, żeby historia, że podczas lądowania w samolot uderzył tak i rozsadzi silnik jeden z silników 14 silni na oczywiście pech chciał naprawdę to jest to zdarzenie tak jak wygrania w lotka, ale chyba kilka razy z rzędu rok ta tak, że podczas wybuchu uszkodziły się wszystkie 3 przewody, które służyły do kontrolowania tego te tego silnika, więc samolot bezpiecznie wylądował i nie można było włączyć, więc drużyna bym powiedział, która obsługiwała gaszenie po prostu siła silnik przez 23 godziny czekając aż się całe paliwo wypali a gdyby tam dodatkowy taki Radom Dante system bezprzewodowy można by to było wyłączyć bez używania przewodu panie profesorze na koniec pojazdami takie pytanie czy nasze mieszkania miejsca pracy samochody miasta będą od nas inteligentniejsze ja bym powiedziała, że w bardzo wąskim zakresie, ale one mają być takie noszą pod półką raczej ani czymś co zastąpi nas tutaj na ziemi jak pan widzi myślę, że no dobrze teraz powiem bardzo ciekawą rzecz kilka tygodni temu wróciłem z Rygi i mój kolega, żeby sprawdzić, jaka jak dużo mieszkańców mieszka na Łotwie użył asystenta dla powiedział i mieszkańców mieszka na Łotwie i dostałem odpowiedź, ale był przekonany, że to jest odpowiedź prawidłowa, więc powiedziałbym tak systemy nie będą od nas inteligentniejsze, ale mogą nas bardzo mocno wspierać, zwłaszcza takim inteligentnym domu jak sobie słuchacze po naszej audycji zaczną kliki, acz inteligentny dom rozwiązania, zwłaszcza inteligentne oświetlenie, które może dobrać ba można dobrać barwę do naszego bym powiedział nastroju aktualnego to są rzeczy, które już się dzieją no ale myślę, że jeśli taki system miałby być od nas inteligentniejsze to z pieśni dalekie dalekiej przyszłości słowem z pewnym dystansem będziemy podchodzić do tych technologii, aczkolwiek przyznaje, że we mnie wzbudzają one duży entuzjazm również dzięki panu pan tak dobrze nie opowiada pan dr hab. inż. Łukasz Kulas prof. Politechniki gdańskiej wydział elektroniki Telekomunikacji informatyki centrum technologii cyfrowych Politechniki gdańskiej dziękuję serdecznie panie profesorze również serdecznie dziękuję to był program nauka praktyczna dziękuję państwu za wysłuchanie Karolina Głowacka do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NAUKA PRAKTYCZNA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA