REKLAMA

Czy da się powiązać wysokość OC z wykroczeniami drogowymi?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2021-09-16 16:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
24 minuty po godzinie szesnastej popołudnie Radia TOK FM z nami jest zapowiadany gość Marcin Tarczyński rzecznik polskiej Izby ubezpieczeń dzień dobry dzień dobry na tamtą, dlaczego wczorajsze obrady komisji na temat zmiany ustaw związanych z sposobem m.in. sposobem rozliczania kierowców, którzy łamią przepisy w największym skrócie chodzi o to, żeby ci, którzy częściej łamią mieli musieli ubezpieczycielowi wskoczył płacić więcej, ale niestety wczoraj ten projekt Rozwiń » przestał być procedowany niech pan, dlaczego nie wiem natomiast, o ile wiem został po prostu przesunięty o ochronie na jakąś daleką odległość jakieś państwo stanowisko mam na myśli polską izbę ubezpieczeń jeśli chodzi o samą ideę, żeby więcej płacili kierowcy, którzy popełniają więcej wykroczeń no to jest nasz postulat go zgłaszamy od 2017 roku w związku z tym trudno, żebyśmy byli innego zdania niż tylko przyklasnąć tego typu pomysłowi w Polsce dziennie dziennie na drogach ginie 7 osób oczywiście, jeżeli chodzi o liczbę wypadków liczba zabitych liczba się w Polsce zmniejszy natomiast my nadal jesteśmy albo na czwartą albo na piątym miejscu Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o liczbę zabitych w wypadkach drogowych i my, zgłaszając taki postulat mieliśmy na myśli przede wszystkim to, żeby takie przepisy miały znaczenie prewencyjne to znaczy, żeby osoba, która notorycznie łamie przepisy drogowe wiedzą o tym, że może skutecznie tylko mandatem punktem karnym, ale jeszcze wyższą składką składką OC po prostu 2× zastanowią się nad tym co robi przestała przepisy łamać państwo technicznie przygotowani do wdrożenia w życie takiego systemu, bo jak rozumiem no te dane dotyczące właśnie takich kierowców, którzy niebezpiecznie jadą to w jaki sposób musiało się państwo się do tych danych dostęp trzymać tak no właśnie o to chodzi w całym projekcie chodzi o to, żeby stworzyć podstawę prawną możliwość przekazywania tych danych ubezpieczycielom dotyczą ubezpieczyciela na rynku są dane na rynku są teraz trzeba stworzyć kanał, który połączy 2 kropki jest w projekcie opisano jak to mogłoby wyglądać natomiast, jeżeli chodzi o samych ubezpieczycieli ubezpieczyciele już dzisiaj w momencie, kiedy ustalają składkę za ubezpieczenia OC dla kierowcy no niektórzy biorą pod uwagę tych parametrów nawet kilkadziesiąt po prostu dochodzi kolejne, które wg, którego będzie szacowana składka to będą punkty karne mandat, ale rozumiem, że już jest możliwość żądania wyższych składek dla tych, którzy niebezpiecznie jest istnienie rozwiązania, które od o tym rozwiązaniu właśnie rozmawiam mówi o parametrach, które już dziś są stosowane jako wyznacznik ceny OC, czyli to jak pan jeździ, jakie ma pan doświadczenie jako kierowca jak jak jakieś to jak co to oznacza aspekt chodzi o to w praktyce ile szkód pan poparł to znaczy, jeżeli pan kierowcą szkodowych powoduje pan wypadki i kolizji to płaci pan wyższą składkę ubezpieczeniową chodzi w tej nowelizacji winien nowelizacji chodzi o to, bo inaczej w tej chwili ubezpieczyciele, jeżeli chodzi o styl pana jazdy, czyli o to czy pan powoduje wypadki i kolizje oceniają pana ex post czyli, jeżeli spowodował pan wypadek kolizje to co płaci pan w przyszłym roku większą stawkę ubezpieczenia natomiast chodzi o to, żeby też kierowców móc również oceniać ex ante, bo osoby, które mają gdzieś przepisy ruchu drogowego przekraczają prędkość wykonują niebezpieczne manewry na drodze to potencjalnie są właśnie ci, którzy w przyszłości będą popełniali będą powodowali kolizje i wypadki drogowe, więc chodzi o to, aby już samo notoryczne zbieranie punktów karnych mandatów było podstawą do tego, aby ktoś zapłacił za to wyższą składkę ubezpieczeniową oczywiście nie było takiego tak pytam pro pro forma słuchacze będą chcieli wiedzieć nie było takiego pomysłu drugą stronę, żeby tańsze były dla tych, którzy nie mają punktów karnych nie powodują żadnych wypadków szkód, żeby to były ewidentnie tańsze ubezpieczenia tylko z drugiej strony, żeby karać finansowo tych, którzy powodują wypadki tak chodziło o to, żeby karać finansowo tych, którzy powodują wypadki, ale tak jak powiedziałem tych czynników od, których zależy cena ubezpieczenia OC kilka jest te mandaty punkty karne nie będą działały tak w odosobnieniu i samotności że, że będzie to jedyne kryterium, więc może się okazać, że osoba, która nie powoduje szkód oraz w danym roku nie miała mandatu punktów karnych to jest to jest zakład ubezpieczeń proponuje zniżkę natomiast tak jak mówię to nigdy nie będzie 1 czynnik, który będzie brany pod uwagę przy ustalaniu ceny OC co więcej nie będzie nigdy żadnego algorytmu, jeżeli chodzi o ustalanie ceny OC na podstawie punktów karnych mandatów, bo zakłady ubezpieczeń, owszem, otrzymają, jeżeli rozwiązanie wejdzie w życie dostęp dodanych do takich punktach karnych, ale to nie zmieni faktu, że każdy zakład ubezpieczeń indywidualnie ustala ceny za ubezpieczenie OC to będzie skomplikowana sytuacja będzie ten czynnik indywidualny jakaś forma nie chcę powiedzieć no pan mówi, że niema algorytmu to na pewno nie będzie groteską to będzie skomplikowane no ktoś może zarzucać już nie zakładowi ubezpieczeń bardzo subiektywnie to wyliczą i zakład ubezpieczeń subiektywnie to wyliczy, dlatego że zakład ubezpieczeń ma prowadzić ma prawo prowadzi własną politykę cenową co więcej to jest jego element przewagi konkurentom nie ma obawy, że niebezpieczny kierowca po sobie do innego zakładu ubezpieczeń czy inaczej obawy każdy z nas niezależnie od tego czy prowadzimy bezpiecznie niebezpiecznie ma prawo wybrać sobie ubezpieczyciela OC spośród 20 kilku firm które, które działają na rynku natomiast osoby nie wyobrażam sytuacji, w której kierowcy szkodowe liczy notorycznie piraci drogowi będą w jakikolwiek sposób premiowania przez ubezpieczyciela nie gdybanie nie ma algorytmu jak nie ma twardego notyfikację takiego, że nie jak nie ma twardych widełek jednoznacznych na to się rzeczy rynek jest rynkiem nadal wolnym rynkiem pójdę do tego ubezpieczyciela, który powie wiem, że pani bezpiecznie jeździ, ale u nas może pan jednak ubezpieczyć stosunkowo niedrogą nie są to, żeby osoba, która jeździ niebezpiecznie mogła ubezpieczyciela usłyszeć uraz się pan może ubezpieczyć stosunkowo niedrogo tak jak mówi albo w ogóle ubezpieczyć tak mówią nie mógłby nie wolno ubezpieczyć ubezpieczenie nie wolno odmówić ubezpieczenia OC natomiast natomiast tak jak mówię każda firma kalkuluje to na swój sposób, bo planów każdej u każdej w każdej firmie parametry, które wpływają na cenę mogą na nią wpływać trochę inaczej natomiast idea jest prosta mają być karani ci, którzy notorycznie popełniają wykroczenia drogowe jak się skończyła historia, której mówiliśmy w radzie taki sam kilkakrotnie zresztą urząd ochrony konsumenta konkurencji też wtedy w tej kwestii wypowiadał chodzi o te, do których warsztatów wysyłani są kierowcy, żeby dokonać naprawy i okazywało się, że w tych warsztatach ceny niewiele nie były wcale cenami rynkowymi czy te do takich sytuacji wg pana jeszcze dochodzi to czy po pierwsze, każdy poszkodowany ma prawo wyboru warsztatu natomiast w sytuacji, kiedy Towarzystwo ubezpieczeniowe narzucały się tak wyrazie może nie konkretne no tak not można tak powierzenie wyboru nie jest, więc inaczej nie ma nie ma sytuacji, w której ubezpieczone czy poszkodowany raczej w tym przypadku nie ma wyboru w momencie, kiedy jesteśmy poszkodowani kontaktujemy się, że ubezpieczyciele sprawdzą to oczywiście możemy skorzystać z takiej opcji, że ubezpieczyciel wskaże na warsztat, w którym my naprawimy samochód natomiast chcę dostać pieniądze za to zaskoczymy jednak to co wskaże ubezpieczyć to tam pójdę chyba zrozumiałe jeszcze raz przepraszam w przypadku, kiedy chcę, żeby ubezpieczyciel pokrył koszty to siłą rzeczy jednak będę kierował do warsztatu poleconego przez ubezpieczyciela, ale może nie powiedział to mienie w momencie, kiedy w momencie, kiedy chciałby pan wybrać warsztat innymi niż wskazał ubezpieczyć no jest panu bardziej po drodze po ma pan tam znajomego mechanika, bo 1000 innych powodów ma pan do tego prawo natomiast nie zmienia odpowiedzialność ubezpieczyciela ubezpieczyciel ma obowiązek prowadzić samochód do stanu sprzed szkody rozumiem na koniec nasze proszę powiedzieć tak powie pewnie takie głosy, że w związku z pandemią, która przyniosła niestety dużą liczbę zgonów państwa sytuacja finansowa jako firm ubezpieczeniowych no jest gorsza niż w poprzednich latach z tego względu, że bardzo wiele czy ubezpieczeń teraz zdrowotnych na życie wypłacać jak to wygląda rzeczywiście dzisiaj powoli opublikowaliśmy wyniki za drugi kwartał 2021 roku zyski ubezpieczycieli są niskie bardzo istotnie wzrosły wypłacone świadczenia związane z ochronnymi ubezpieczeniami na życie to jest dokładnie z tego powodu, którym pan mówi po prostu to jest takie tragiczne tragiczne żniwo pandemii natomiast nie zmienia faktu, że ubezpieczyciele mają silną pozycję kapitałową środki, aby to ochrona udziela się te świadczenia wypłacać oni po to, są w sensie właśnie tak najtragiczniejszych sytuacjach chodzi o to, aby poszkodowani mogli liczyć na ochronę ubezpieczeniową proces na chwilę do samego początku naszej rozmowy dla szczególnie dla słuchaczy, którzy właśnie teraz zastanawiają się nad tym, o czym rozmawialiśmy czy wracając do do projektu zmiany w ustnym uzasadnieniu ustawy związanej z tym w jaki sposób będą obciążani niebezpiecznie jeżdżący kierowcy to jako państwa wszystkie uwagi w tych projektach, które się pojawiły powinno się pojawić się być procedowane zostały wzięte pod uwagę jeszcze mieliśmy my mieliśmy 1 postulat taki lat taki, aby ubezpieczyciele mogli kalkulować składkę na bazie danych o mandatach punktach karnych to tylko to, żeby technicznie to było możliwe technicznie to było możliwe, żeby była podstawa prawna, żeby dorobić rozumiem bardzo dziękuję za dzisiejsze rozmowy Marcin Tarczyński rzecznik polskiej Izby ubezpieczeń był z nami do usłyszenia dziękuję bardzo, 1634 czas skończyć dzisiejsze popołudnie Radia TOK FM program, który był przygotowany przez Martynę Osiecką wydawała również nasze Osiecka realizował go Adam Szura prowadził Paweł Sulik kilka informacji Radia TOK FM później zapraszam bardzo wyrósł na program jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA