REKLAMA

Odkryj rytm muzyki Mandingo i posłuchaj dialektu darija. To wszystko na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-09-17 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:44 min.
Udostępnij:

W niedzielę rusza Festiwal Skrzyżowanie Kultur. Muzyka świata przenosi nas w odległe krainy i sprawia, że czujemy się w nich jak w domu. Z takiej podróży wracamy z przeżyciami i wspomnieniami, które zostają z nami już na zawsze. Od półtora roku wszyscy szukamy swojego miejsca w nowej rzeczywistości, a podróżowanie stało się trudniejsze niż dotychczas. Tym, co na pewno będzie nam towarzyszyć, bez względu na panującą sytuację, jest muzyka, która łączy ponad podziałami. 17. Edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, choć skrócona do jednego dnia, pełna będzie artystycznych wydarzeń: warsztatów dla dzieci, paneli dyskusyjnych oraz koncertów. W tym roku po raz pierwszy spotkamy się w nowej lokalizacji. Wydarzenia festiwalowe będą odbywać się w Teatrze Dramatycznym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Maria Pomianowska profesor sztuk muzycznych multi instrumentalistka wokalistka kompozytorka i pedagog witam serdecznie witam jeśli Maria Pomianowska pojawia się w studiu Radia TOK FM to znaczy, że zbliża się wielkimi krokami festiwal skrzyżowanie kultur to już 19września, czyli w najbliższą niedzielę skrzyżowanie kultury, czyli festiwal kulturalnych muzycznych podróży w świecie, który Rozwiń » podróży był pozbawiony przez wiele miesięcy zyskał nowy wymiar pani zdaniem no w tej chwili to jest zupełnie nowy wymiar, dlatego że porozumiewamy się zupełnie na innych płaszczyznach na innych platformach i to nasze porozumienie skrzyżowanie kultur gdzieś też w innych obszarach i psychicznych emocjonalnych się odbywa, ale cały czas się dzieje cały czas sztuka jest potrzebna cały czas się, gdzie spotykamy nawet przez te nasze okienka komputerowe no a teraz będzie możliwość spotkania się oko w oko, czyli na żywo właśnie z naszymi artystami no i 117 edycją festiwalu używanie KUL na te cieszymy się, że możemy się spotkać oko w oko z artystami w tym jednak cały czas pandemicznym świecie, ale w tym roku kilka zmian siedemnasta edycja festiwalu skrzyżowanie kultur skrócona do 1 dnia, ale jak zwykle oczywiście pełne artystycznych wydarzeń jeszcze kolejna zmiana, czyli nowa lokalizacja teatr dramatyczny w Warszawie tak też przejściowa, jakby sytuacja także z uwagi na pandemię w tym roku jest zmiana lokalizacji i no i zmiana skrócenie terminu festiwalu, ale mam nadzieję jak się wszystko zmieni, a tak myślimy, że 2022 to będzie znów nowa energia i rozpoczęcie, jakby odnowa, bazując na naszych starych doświadczeniach 17 letnich także 1 dzień teatr dramatyczny 19września i cały dzień wrażeń i wydarzeń zawsze festiwal skrzyżowanie kultur przekonywał nas uczestników, że różnice kulturowe są bardzo mały mało istotne w obliczu bliskości i porozumienia, jakie daje muzyka, czyli ten język uniwersalny przekonuje nas o tym również Home ambasadorka kultury marokańskiej, które łączy style gatunki, stawiając właśnie na co akcent przede wszystkim na to, żebyśmy się porozumiewali, a nie kłócili nie lubi tylko, żebyśmy się starali zrozumieć ona rzeczywiście miesza bardzo ciekawe gatunki muzyki to jest soul afro beat to jest muzyka gospel Hasani czy US, ale to przesłanie jej to jest trochę więcej niż sama muzyka niż piękne melodie niż piękne aranżacje niż piękne wykonanie tejże muzyki to jest właśnie opowieść o tym, że jesteśmy w stanie jako ludzie to rozumiecie, ale nie taki bardzo prosty sposób, dlatego że pomiędzy nami pomiędzy kulturami są takie można powiedzieć nieusuwalne inności różnice, które po prostu należy akceptować powinno się akceptować, abyśmy mogli w rzeczywiście zaakceptować tak w pełni ludzi innych innych kulturowo, którzy posiadają np. piękno w muzyce kompletnie inaczej przepływ czasu w muzyce, czyli kompletnie inaczej jest to możliwe pod warunkiem, że nie będziemy szukać tylko tych podobieństw, które wszędzie zawsze są tak jak pomiędzy nami ludźmi są bez względu na kolor skóry czy na pochodzenie są podobieństwa wszyscy pragniemy być kochani wszyscy pragniemy być najedzeni wyspa ani to są te rzeczy, które w muzyce możemy znaleźć, ale są również te elementy, które się nigdy nie zmienią właśnie to jest to piękno inności i ona uczy o tym, żebyśmy się porozumiewali kochali, szanując nieusuwalną inność się bardzo spodobał to jest gwiazda, która podejmuje również w swoim rodzinnym Maroku trudne tematy ochrona przyrody jest dla niej ważna z tego co czytałem no tak to jest po prostu, jakby te młode pokolenie ma świadomość to są ludzie, którzy są świadomi tego, że jeżeli nic nie zrobi się z ochroną przyrody to po prostu za kilkadziesiąt lat nie będzie możliwości życia naszej planecie, bo tak się zmienią warunki klimatyczne w związku z tym ona też jest takim orędownikiem takim bardzo poważnie myślącym sensownie mówiącym oto no też mówią o, jakby ulokowaniu kobiety w świecie po to, znaczenie na kobiety coraz większy już od dawna jest bardzo bardzo ważny tak powiedzmy zewnętrznie, bo ta ważność taka wewnętrzna zawsze była od początku świata miał teraz przechodzimy właśnie do tego zrozumienia też planety, czyli my jako kobiety jesteśmy troszkę chyba bardziej wrażliwi one na te zmiany jeśli chodzi o naturalne środowisko ginące gatunki tak dalej i ona o tym też opowiada kolejna gwiazda skrzyżowań to MOK-u jad potomek pochodzącej z trzynastego wieku dynastii grotów czy coś więcej możemy powiedzieć o jego drodze gminnej do Paryża tak właśnie grocie, czyli taka można pić kasta opowiadaczy historii kasta tak taka arystokracja afrykańska to jest bardzo ważna funkcja być takim opowiadacie grotem, ponieważ to są takiego rodzaju guru nauczyciele oni opowiadają o życiu opowiadają pewne mądrości, które są, jakby wskazówkami dla ludzi jak postępować od wczesnych lat młodzieńczych aż do starości jest bardzo bardzo, jakby taka no Gliwa linia, że tak PEM rodowa blokuje te rzeczywiście był bardzo aktywny swojej rodzinnej winnej jest wspaniałym gitarzystą po pierwsze, no no opowiada, że jego idolami no to takie osoby, jakby Viking Jimi Hendrix prawda czy znakami MOK czy Santana Noto już same nazwiska, jakby tłumaczą zamiłowanie kierunek myślenia artystycznego lokuje te rzeczywiście on współpracował np. takim wiodącym jest ósma akurat wiodącym gitarzystą Salif Keita, którego gościliśmy też wiele lat temu na skrzyżowanie kultur jest taka ikona muzyki w ogóle afrykańskiej w związku z tym tutaj on dopiero po po 2005 roku po trasie kilkumiesięcznej w stanach Zjednoczonych 2 lata później 2007 osiadł we Francji, a wszystko co przed 2007 to to była praca właśnie w Gwinei swoich rodzin w jego rodzinnej winę powiedziała pani o mistrzach lokuje jego idola a, a na czym polega jego unikalny styl gry na gitarze no rozumiem, że zapatrzony chociażby Jimiego Hendrixa jednak gdzieś tam swój styl wypracował oczywiście to przede wszystkim nowe mieszanie stylów prawda kompletnie takie nowatorskie, bo to jest szukanie nowego języka muzyki afrykańskiej jest bardzo wielu artystów, którzy łączą style muzyczne ją tutaj miesiąc przygotowań man dingo też bluesem jazzem rockiem i robi to taki dość unikatowy sposób man dingo proszę wyjaśnić co to takiego my to jest styl muzyczny w muzyce afrykańskiej także można by sporo sporo opowiadać, ale podobny do czego czy w ogóle do niczego niepodobne co znamy my tu, które trudno powiedzieć właśnie tak no taka taka wolność w tym stylu, ale jest związany bardzo bardzo genetycznie, jakby z rytmiką afrykańską także Afryki zachodniej głównie natomiast to jest właśnie taki styl, który sobie wiele wiele lat liczy on pochodzi również z tych linii opowiadaczy grotów także test taki taki bardzo zacny taki może być arystokratyczny styl można określić sposób czyli jakby taki korzenny prawda Beck mieszamy to Blues despotę mrok no i tutaj nagle po pojawia się ten korzenny styl afrykański na to mamy do czynienia prawda z takim mieszaniem kultur na bazie tradycji może w ten sposób można najlepiej palić on robi w sposób taki współczesny, czyli taki, który się spodoba praktycznie każdy może się spodobać praktycznie każdej publiczności, która nie musi być call np. konkretnie wielbicielem muzyki afrykańskiej czy wielbiciele rocka to potrafi tak smacznie przedstawić no ja tak uważam, że może trafić do serca każdego człowieka, a my pani zawierzamy jak zwykle pani profesor ważnym punktem festiwalu są również propozycje dla najmłodszych miłośników muzyki świata no właśnie jeśli warsztaty perkusyjne to tylko na skrzyżowaniach dzieci dowiedzą się czegoś nowego na temat tego, czego służy perkusja no oczywiście, że się dowiedzą, bo mamy tutaj warsztaty perkusyjne to będzie przedstawienie bębna obręcz owego jednostronnie pokrytego skórą jest taki element nazywa się DAF on na środku czy takie metalowe pierścienie takie obręcze które, uderzając o skórę wydają specyficzne brzmienie także ktoś już poznał brzmienie DAF DAF to zawsze, słuchając różnego rodzaju bębnów odróżni ten dźwięk od innych instrumentów perkusyjnych, więc tutaj też przede wszystkim ciekawe dla dzieci może być w jaki sposób się Teryt wymawia, bo tam najpierw można powiedzieć taką kompozycję potem potem ją się graczy jest takie nauka też mówienia rytm, jakby obcowania też na innym poziomie z rytmem no artysta tys lat mam goli to jest absolutnie zjawiskowy kurdyjskiej artysta, który różne cuda na tym nie robi także potrafi nawet np. kopiować dźwięk startującego pociągu, który rozpędza rozpędza rozpędza i nagle słyszymy w tym mnie jak Berek lokomotyw czy stukot kół, więc różne takie ciekawe też efekty oprócz tej konkretnej nauki głównie rytmów takich kurdyjskich perskich natomiast ten taniec, który będzie prezentować obszarach Sony Sara to jesteś bardzo ciekawe obcowanie z własnym ciałem, bo to te tanie perskie bardzo taki płynny elegancki uczy ładnych gestów uczy takiej gracji w związku z tym niekoniecznie trzeba zapamiętać, że są jakieś kroki tańca perskiego jakieś ruchy specjalnie związane z jakimś konkretnym tańcem kurdyjskim czy perskim, ale będzie to też dobra gimnastyka co dla dzieci myślę jest nie bez znaczenia, bo lubią się ruszać, ale to nie jest taniec w parach taniec perski to jest trochę pamięta jak syreny to są one każdy sobie na oddziale tak na pytanie czy w związku z tym to będzie fajne takie takie obcowanie z gracją naszego ciała o tak powiedzmy mniej się ten taniec jest Lubie te tańce indyjskie są trochę inne, ale wszystko gdzieś tam w Indie Persja czy środkowa Azja Centralna Azja podobają się te tańce poprzez taki specyficzny rodzaj gracji no i gesty rąk jest bardzo piękne i muszę powiedzieć dość ciekawe jeśli chodzi o ten aspekt informację znalazłam chodzi o tańce nasze polskie dworskie sprzed kilkuset lat to były tańce, w których gest krąg oznacza bardzo duży jest taka odpowiedzi my opowiadamy o naszych emocjach o naszym nastroju naszym nastawieniu dożycia właśnie gestami rąk to jest bardzo podobne np. w tańcach w Indiach jest bardzo bardzo popularne, ale też właśnie w tańcach perskich tutaj możemy zaobserwować pewną wspólnotę, a jednocześnie no też no i inności, bo te wszystkie tańce różnią się od siebie myślę, że dla dzieci to jest bardzo taka propozycja interesująca, więc bardzo chętnie no i bardzo serdecznie zaprasza pani profesor, nawiązując do rozmowy do debaty, która będzie miała miejsce również w ramach tegorocznego festiwalu skrzyżowanie kultur chciałabym, żeby pani profesor powiedziała tak od siebie czy czy pani zdaniem Warsza jest miastem wielu kultur kiedyś była to wiemy dziś odradzamy sobie tę wielokulturowość mamy świadomość, że otwarcie na na innego równa się otwarciem na siebie samego chociażby to jest zależy też ludzi, bo są różne grupy ludzi jest grupa ludzi bardzo otwartych Warszawa generalnie staje się od wielu lat takim miastem otwartym kulturowo w sensie otwartym na innych ludzi natomiast mamy tradycję prawda do drugiej wojny światowej to tradycja mamy w ogóle w Polsce ludzi otwartych takich, którzy chronili inność i innych to od drugiej wojny światowej, kiedy no troszeczkę społeczeństwo stało się takie jednolite zaczęły być pewne kłopoty z tym od 30 lat można obserwować kolejne przemiany, że z coraz więcej przybywa ludzi z innych kontynentów, którzy tu na stałe osiedlają nie było tak powszechne jeszcze 30 lat po powyżej 30 lat wstecz w związku z tym te problemy są, jakby spotykamy się z nimi na co dzień jest różnie jest bardzo różnie ja obserwuje bardzo wiele środowisk otwartych, ale obserwuje również środowiska które, jakby nie chcą przyjąć tego, że możemy się porozumieć, że możemy się zaciekawić wręcz inną kulturę, bo ona po prostu wzbogaca także to będzie dyskusja sama jestem ciekawa co będą nasi uczestnicy opowiadać swoje, jakimi doświadczeniami się dzielić się to będzie bardzo ciekawego jak oni to postrzegają już jestem można powiedzieć to pokolenie średnie z tendencją na starsze, a w dyskusji będą też ludzie młodzi brać udział, którzy może patrzą innym trochę okiem na przemianę może nie mają kompletnie inne zdanie może nie uważają, że wasze Warszawa nie jest otwarta albo wręcz odwrotnie może jest otwarta dlatego serdecznie zapraszam na tę debatę 19września o godzinie siedemnastej w podczas trwania skrzyżowania kultur myślę, że skrzyżowanie kultur dowodzi od lat że, że też muzyka jest takim polem, gdzie możemy się spotkać w zgodzie bez hejtu bez wytykania sobie nawzajem inności, bo przecież tak jak inni mogą być dla nas tak samo my inni dla innych jesteśmy bardzo bardzo dziękuję Maria Pomianowska pani profesor multi instrumentalistka wokalistka kompozytorka pedagog i dyrektor artystyczna festiwalu skrzyżowanie kultur była gościem kultury osobistej bardzo bardzo dziękuję dziękuję serdecznie zaprasza zapraszamy na festiwal, który już w najbliższą niedzielę 19września w Warszawie dziękuję bardzo, Pawłowi Olszewskiemu za przygotowanie programu czas na informacje w TOK FM do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA