REKLAMA

W poniedziałek rusza Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-09-17 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:28 min.
Udostępnij:

W poniedziałek, 20 września, w Gdyni rozpoczyna się święto polskiego kina, czyli 46. Festiwal Polskim Filmów Fabularnych. O szczegółach Festiwalu i filmach, które będą walczyły o Złote i Srebrne Lwy w Konkursie Głównym rozmawiamy z Tomaszem Kolankiewiczem, dyrektorem artystycznym Festiwalu. Rozmawiamy również polskim kinie po pandemicznym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut dzień dobry 7 minut temu minęło południe, a gościem dzisiejszego programu jest Tomasz Kolankiewicz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni dzień dobry czy dobry festiwal czterdziesty szósty rozpoczyna się w poniedziałek to z no to wyświechtane oczywiście ale, ale będziemy na tym wielkim święcie polskiego kina, więc chciałem zapytać jak się ma w ogóle polskie kino jak się ma Polska kinematografia, sądząc po konkursie głównym i po Rozwiń » selekcji 16 filmów, które ubiegają się złote Lwy myślę, że Polski była dosyć dobrze, żeby nie to jest bardzo dobrze ten oczywiście teraz trudny moment dla kina na całym świecie związany z oczywiście z pandemią z problemami i kręceniu nowych produkcji, ale też przede wszystkim z zamkniętymi kinami z takim zjawiskiem bardzo niepokojącym takiego nawisu, który stworzył dystrybucyjnego filmu, który już zostały zrealizowane nie weszły do kin ta kolejka jest wielka firmy wchodzą teraz do kin no takiej liczbie, która powoduje tak kanibalizacji poszczególnych poszczególnych tytułów, więc to jest na pewno moment trudno nam na tym tle musi być artystycznie Polski ma się bardzo bardzo dobrze oczywiście także skutki pandemii będziemy odczuwać, jeżeli chodzi o produkcję filmową na pewno też w kolejnych latach nowa przygotowaną zadają sobie to jest to jest taki mechanizm połączony to znaczy kina produkcja filmowa Polski Instytut sztuki filmowej to są wszystko naczynia połączone, ponieważ no Polski Instytut sztuki filmowej dysponuje budżetem, który m.in. pochodzi od właścicieli kin tak tak jest ważnym warto podkreślić, że nie są czasami bezbłędnie, gdyby tak mówiono, że są publiczne środki kierowane na na produkcję filmową z to nie jest prawda no budżet Polski Instytut sztuki filmowej podań kamieniarzy, ale że także nadawców nadawców telewizyjnych, którzy dzielą się swoim zyskiem reklamowych dokładnie czy to tak dobre pieniądze, które zrobiło samo kino po prostu tak, które wracały do kinematografii o tym warto podkreślić, że polskiej sztuki filmowej nie jest jedynym finansującym kino w Polsce powstają w sensie produkcję audiowizualną w Polsce powstał film komercyjnie bez udziału Polski Instytut sztuki filmowej także tak, że to jest taki sposób jak gdyby z wspomagania też wspomaganie kina artystycznego jak tak, ale zamknięte Polski prawie rok China spowodowały w no pewien wyłom w tym systemie bardzo groźne oczywiście tutaj jak rozumiem ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego starał się zasypać ten ten brak, który powstał właśnie w wyniku zamkniętych kin, ale pytanie o przyszłość jesteśmy w momencie zwrotu to znaczy zmienia się w ogóle model produkcyjny dystrybucyjny bardzo mocno wchodzą Platformy streamingowe to nie jest tak, że pandemia spowodowała pandemia bardzo mocno przyspieszyła natomiast takie trendy, które były widoczne wcześniej w związku z tym, że zmienia się ten model no jesteśmy w takim punkcie zwrotnym w spółce bardzo trudno w takim punkcie, gdzie trwa wydają się zachować bardzo rzucili się mogę topową tutaj trzeba przywołać paradoksalnie rok osiemdziesiąty dziewiąty, który Polska kinematografia wychodziła jak ze starego modelu produkcji centralnej sterowanej przez przez państwo otwierała się na wolny rynek jak wiemy ten wolny rynek no po prostu z miast Polski polskie kino, które pozostawał w zapaści przeszło przez przeszło dekady prawda do powołania w konstytucji mówi tysiące czwartym roku właśnie końcówka lat dzisiaj zrobiłaś to najtrudniejsza dla polskiego kina artystycznego po prostu nie było prawie tak tak to jest to oczywiście problem tego, że wszedł kapitał zagraniczny głównie amerykańskich jesteśmy zalani z taką taką produkcją no niezbyt wysokich lotów można powiedzieć były bardzo duży problem z produkowania filmów artystycznych są bardzo złożone procesy to takie i inne takie momenty, gdzie trzeba bardzo mocno pomiędzy różnych bezpiecznika to znaczy nie wpuszczajmy te Platformy kibicujmy im one wykonują bardzo ważną funkcję pompują pieniądze na rynek jest niesłychanie istotne, zwłaszcza teraz po pandemii zresztą potrafił wykonywać bardzo fajne działania dotyczy wątek działań, które Netflix wykonał razem z krajową Izbą producentów audiowizualnych, gdzie stworzono cały system zapomóg głowy dla tzw. pracowników filmowy pilot dlań są nie producenci aktorzy ci, którzy tak naprawdę mają taki potencjał pozwalał im, że pandemie przez w miarę bezpiecznie tylko dla wszystkich tych, którzy w rezultacie nie planowali zostali po prostu bez pracy z dnia na dzień bez żadnych zwolnień urlopów tak dalej, dlatego że po prostu byli zatrudniani do konkretnych produkcji jak nagle do produkcji ustały my wszyscy ostrzyć ciele oświetlenie od itd. pozostali z dnia na dzień w ogóle bez żadnych środków mogli skorzystać z takiej pomocy właśnie ze strony tego komercyjnej po prostu Platformy, więc to nie jest tak wysoki samo zło natomiast w nowościach zmianach rada ma bezpieczniki po prostu ta zmiana paradygmatu, na której progu chyba jesteśmy właśnie systemu Produkcyjno dystrybucyjnego wpływa jakoś na temat czy formę kina art House owego w Polsce ciekaw jestem po prostu to widać czy np. w tej tegorocznej selekcji już można takie takie znaki zauważyć, bo przypominam, że właśnie ta historia, której wspominaliśmy, czyli początków polskiego kapitalizmu, gdzie w pewnym sensie art House przeniósł się do takiego kina mikro budżetowego czy po prostu no środki wyrazu filmu stały się coraz tańsze, więc powstawały takie firmy prawda jak cześć Tereska filmy bardzo tanie i tam właśnie artyści starali się opowiadać historie, których o, których wówczas śnili natomiast kina z prawdziwego zdarzenia takie takie duże duże wysokobudżetowe właściciel nie zajmowała na razie mówię to jako historyk filmu jest za wcześnie po Polsce wciąż o tym mówić znaczy film, który w tym sezonie pokazujemy w Gdyni w tej w tej edycji są firmy, które zaczęły pracować komentował zaczął rozwój projektu jeszcze przed pandemią na tą np. Niemcy, żeby nie było śladów tak, które dopiero co miał premierę na festiwalu Wenecję, który rozwijany, a wczoraj premier w kolorach tak tak no tak taki pokaz oczywiście uroczysty oczywiście czytam na tym NATO nasz premier wszyscy walą, które już w środę natomiast nocą tak to jest wydaje się to należy za wcześnie na razie te, jeżeli chodzi o takie artystyczne przełożenie tego co się dzieje na świecie nawet nie chodzi tutaj wydaje mi się o ten ten wspomniany tych kwestiach branżowym inwestycji dla mnie najciekawsze jak dla jak dla filmoznawcy kulturoznawcy rozpatrzenia troszeczkę dalej to znaczy co z tego kina jak kino opowiada o naszym współczesnym świecie znaczy jak twórcy twórczyni patrzą na to co się dzieje za okna, które wykuwają swoją słyszał też znajdą najciekawsza rzecz, do której wrócimy tuż po informacjach Radia TOK FM Tomasz Kolankiewicz dyrektor artystyczny festiwalu w polskich filmów fabularnych w Gdyni jest państwa i moim gościem, a teraz na poważnie Tomasz Kolankiewicz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni jest państwa moim gościem, gdyby w tym roku na maturach pojawił się taki temat główne problemy świata na podstawie selekcji czterdziestego szóstego festiwalu filmów fabularnych w Gdyni to jaka była prawidłowa odpowiedź tak jak to często bywa z pytaniami naturalnymi nie ma takiej po prostu tak prezentuje tutaj zacytuję tutaj oczywiście film Wojciecha Smarzowskiego to co mogę powiedzieć to jest to, że polskie kino bardzo mocną cud może nie jak bardzo zaskakujące to bardzo mocno koncentruje się na Polsce nie na problemach świata tylko na problemach Polski jednak w dużej mierze też na polskiej historii to jest taki trend który, który się wyłania wszystko jest historia najnowsza to znaczy to jest historia PRL-u są lata osiemdziesiąte dziewięćdziesiąte lekarz, żeby nie było śladów czy hiacynt prawda takie tak takie przykłady pierwsze z brzegu, które dotykają historii takiej tuż za rogiem minionej właśnie historii końca lat osiemdziesiątych odpowiedź na to szanse są to ktoś mnie cieszy to jest to, że może to firmy które, opowiadając okresu robią to w sposób bardzo bardzo różnorodne to znaczy i mimo że rzeczywiście może się zdawać, że to jest jakiś jakiś taki wyraźny trend NATO jesteśmy tak różne z 1 strony mamy muzykolodzy film o Kalinie Jędrusik, bo nie jest sexy z drugiej strony mamy film taki popkulturowy komiksowy wręcz o g pro IAM ca, czyli na konto kradnie szanuje dokładnie tak no te 2 przywołane filmy, które na stół taką wielką historią przemierza przeciwne strony sprawa Przemyka z drugiej strony ta osławiona operacja hiacynt wymierzona przeciwko rozwiązaniu z terrorem dokładnie ta natomiast takie Philby i które zupełnie inaczej, jakby podchodzą tutaj przywołam pani Kingi Dębskiej powrót do Legolandu rada akcji Łowicza to takie się też kontrole, których rodziny tzw. małych historia także tutaj ta różnorodność jest czymś co rzeczywiście nie bardzo cieszy, dlatego że w ogóle różnorodność jest coś, czego ja szukam w kinie tak też starają się układać po selekcji, bo był jak najbardziej wyważona też nie jest także Polski opowiada wyłącznie w PRL-u włącznie z historii mamy wspaniały film, który siedział współcześnie tutaj trzeba przede wszystkim bardzo przez wszystkich wyczekiwany film inni ludzie ludzie na podstawie, doradzając Masłowski Nowak to jest oczywiście debiut Aleksandry Czerwińskiej reżyserki, która za funkcję najlepsze są takie została nagrodzona tzw. studencki Oscar w tej selekcji rzuca się także ilość debiutów bardzo dużo pierwszych drugich filmów znalazło się w szesnastce konkursu głównego tak, gdy mamy kategorię nasilonego Zadębie jest wasza nagroda za tę instrukcję drugi stąd są rzeczywiście dobrze pan podkreśla, bo bo, bo tak tych czynów jest bardzo bardzo duże z braku ich rekordowo dużą wagę historycznego festiwali już 40 to jest szósta edycja, więc pewnego rodzaju ewenement natomiast to jest trend, który już od kilku lat jest widoczne idzie młodość i to nawet nie tylko wśród debiutantów przywołany przez pana hiacynt powrót do Legolandu wszystkie nasze Strachy Łukasza rządu to są wszystko firmy trzecie tak Domalewski akcji nowi rządu da szybko twórcy nie po czterdziestce to dziś nie są starzy twórcy kiedyś taki wiek, w którym okresie debiutowało, tak więc więc w ogóle idzie młody muszę powiedzieć bardzo to jest widoczne też bardzo silnie obsadzonym konkursie filmów krótkometrażowych, które zwyczajowo jest zdominowany przez studentów studentki oraz związek studentów, bo generalnie jest także po chyba poza studiem Munka właściwie nie ma producentów, którzy byliby skłonni robić powiedzmy trzydziestki prawda w kosztach firm nie ma nie ma to po prostu potomka dystrybucyjnych dla tych mimo to to jest spowodowane natomiast firmy, które powstały niezależnie co bardzo ciekawa książka Agnieszki kot Fin z udziałem Tomasza kota i Jaźwińskiego, więc to jest, bo są takie powstają na dziś są raczej ewenementem tych 24 takich mówić tylko kilka tak, ale to to co jest najważniejsze to jest ten wysoki wysoki poziom, który gwarantuje, że ten trend będzie utrzymany oczywiście, jeżeli Polska kinematografia będzie dalej tak tak mądrze finansować finansować debiuty natomiast w dlatego właśnie, że tak silna jest ta reprezentacja młodych bardzo zależało też na rozbudowaniu sekcji czysta klasyka, która umożliwia budowanie Gdyni takie Platformy do międzypokoleniowego dialogu o kinie, żeby z 1 strony młodzi, którzy wchodzą z drugiej strony te najważniejsze dzieła twórców twórczyń w historii polskiego kina bardzo często narzekamy też na Polskę na różne rzeczy naszym kraju, ale co chcą, ale akurat kinematografia nam bardzo udała, więc wydaje, że to jest ważne, żeby ci nowi wchodzący byli też takim silnym kontakcie z tym co Polski już osiągnęło wydają się nigdy nie jest najwłaściwszym miejscem do tego, żeby taką Platformę dawać wspomniał pan, żeby właśnie twórcy ci przede wszystkim, którzy dostali się do do selekcji konkursu głównego skupiają się na Polsce czeka występ na ile współczesna kinematografia polityczna to znaczy na ile w ogóle widzi pan tutaj jakieś lustro jeśli chodzi o polskie pęknięcie ten spór, który toczy nas od od kilku ładnych lat oczywiście ze strony takich filmów, które można w tym i w ten sposób rozpatrywać całe szczęście jest jakiś bardzo widoczne znacząca część jak się też niezwykle ciekawe tłumaczy znajomy powie ja przyglądam się normalizuje amerykańskiemu, które jakoś portretuje właśnie to pęknięcie amerykańskie wydaje się że, że to jest niezwykle niezwykle ciekawej jakiż to jest właśnie chyba na świadectwo epoki wydaje się, że nie nie ma większego sensu porównywanie polskiej kinematografii kinematografię amerykańską tutaj raczej mogli informować europejską kinematografię amerykańską, jeżeli mamy jest kimś porównywać możemy porównywać z takimi średniej wielkości monografia europejskimi rzeczywiście są takie firmy, które kinematografii, które rzeczywiście takie paralele takie porównanie pozwalają im być może są unijne wskazują rumuńskie, które bardzo mocno pokazują właśnie rumuńskie społeczeństwo tak Dalinu warto też pamiętać, że te filmy, które w Polsce oglądamy jako jako kina rumuńskiego tzw rumuńska nowe sale są filmy, które produkowane w Rumunii przed wszystkim na zagranicę to znaczy one Rumuni mają bardzo ograniczoną dystrybucję głównie funkcjonują w obiegu festiwalowym punkt ja mówię na szczęście powiem, dlaczego dlatego, że wydaje, że tak to rzeczywiście bombarduje każdej strony, jakby tym podziałem rozłamem, że w związku z ZUS zyski korzysta oko z ucieczki od wszystkiego trochę dlatego może wyrwało mi się to na szczęście wiem, że podnoszone są inne problemy Polski właśnie tych tematów nie podejmuje natomiast oczywiście nie podejmuje domyślnie lokatorka, który jest jest taką historią no, która stała się historią polityczną jest historią polityczną, czyli to nawiązanie oczywiście dobre do prawdziwej wydarzeń związanych z z z zabójstwa Jolanty brzeskiej gdzie, ale uszkodzenia jest to wielka tradycja polskiego kina zaangażowanego to jest no przecież festiwal, na którym w wychowało się kina moralnego niepokoju, więc te tradycje w Polsce są tam po prostu czasem z one one oczywiście są to jest także oczywiście pamiętać o tym, że kino moralnego niepokoju tutaj coś co znamy teraz prawda jest także festiwal w Gdyni w tamtych latach, kiedy też był prezentowany aniołek widoczny trend nie mówił wtedy kino moralnego niepokoju oczywiście ten termin został ukuty przez prasę natomiast to też jest także bardzo trudno na razie generalizować na podstawie tego roku, dlatego że jako też poza wszystkim historyk filmu wiem, że na takie rzeczy to co pocisk pewnej perspektywy także tego rodzaju widać dopiero zostania prawda no będzie widać pewną lat 10 czy za ileś pod tym względem może łatwiej jest patrzeć na filmy krótkie, dlatego że one mają zdecydowanie szybszy zerwanie sieci powstają krócej się, jako że zamysł krótkie to też krócej się realizuje mają znacznie większą możliwość takiego reagowania na tu i teraz prawda i to co dla mnie najciekawsze w tych filmach reagujących na to tu i teraz to wcale nie są film tak jak tutaj właśnie przykład z pana kino moralnego niepokoju, który zupełnie wprost odnoszą się do rzeczywistości tylko te są takie filmy, w których twórcy twórczynie próbują to rzeczywistość patrzeć troszeczkę inaczej wybiegać wprzód to są np. z bardzo ciekawy pojawiające się konkursy czy krótkometrażowych filmy dystopijny anty utopie inny fantastyczną korzysta w sensie w sensie takim, że to są filmy futurystyczne dziejące się w przyszłości analizuje pokazujący świat po tragedii po katastrofie tak też takie kino, które można powiedzieć dobre noty za sztukę futurystyczne film prawda chodzą panowie po w jakiej zdegradowanej planecie trochę nie wiadomo jakby, skąd ten pomysł oczywiście wiadomo to jest reakcja na katastrofę klimatyczną jest reakcja na pandemie czy reakcja na tę niepewność, która się pojawia i twórcy twórczynie ja głęboko w to wierzą mają taki talent do pewnych takie profetyczne spojrzenie w przyszłość patrzenia głębiej wszystko rzeczywistość to jest to co mnie najbardziej interesuje wcale nie te historie, które odnoszą się do TUI teraz taki sposób zero-jedynkowy tylko właśnie takie artystyczne spojrzenie bieganie w przyszłość to jest to co jest kim najbardziej pociąga trudno było w tym roku wybrać ten selekcja do do konkursu głównego to znaczy te zawsze takie niezręczne pytanie o to by odrzuconych prawda, ale zawsze trudno jednak czasami czasami są w bankach, a czasami rzeczywiście trudno i duża jest dużo jest tutaj krzywdy, a co za tym idzie skandali czy zawsze Gdynia w sensie pozytywnym się kojarzy łapanka to może nie byłem zawsze trudno tu do konkursu krótkiego 24 film 88 zgłoszonych do konkursu głównego przeszło 40 filmów tylko 16 wybranych na zawsze ktoś musi odpaść oczywiście wolę rozmowy o tym, które zakwalifikowały no, jakie selekcję ktoś niestety zawsze będzie pod kreską tak tak tak jeśli kolej rzeczy też elektronik z firmy trzeba patrzeć na bardzo różne elementy pamiętajmy że, gdy jest 16 filmów aż 19 nagród taki to wcale nie są tylko wszystkie nagrody dla najlepszego filmu tylko w tej nagradzamy bardzo różne elementy tego warsztatu filmowego najlepszy montaż zdjęć rola aktorska pierwsza drugoplanowe, więc też, jeżeli jakiś, który być może nie jest jakiś kompletny prawdę natomiast ma jakiś jeden z mijających się rzeczywiście elementu tak jest też stara się uwzględniać właśnie dlatego, żeby je, żeby ci twórcy twórczynie mogli ubiegać się właśnie od tej nagrody indywidualne w Gdyni no tak jest trudno są kontrowersje jest kontrowersji cieszy to moment, kiedy kontrowersje natury artystycznej wydaje mi się, że dzień, w którym te kontrowersje znikną będzie dniem początku końca tego festiwalu to znaczy to będzie taki dzień kiedy, kiedy wszyscy ludzie przestaną się tym festiwalem interesować moment, kiedy interesują domen do momentu, kiedy to jest rzeczywiście jest jakaś stawka w grze są kontrowersje i bardzo dobrze niech będą po to, też jest festiwal wyborczych kontrowersje dyskutowali przypomnijmy, że czterdzieste szóste festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni rozpoczyna się w poniedziałek bardzo dziękuję za tę rozmowę Tomasz Kolankiewicz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni był państwa i moim gościem, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA