REKLAMA

Ekspresowe tempo prac nad zmianą podatków w ramach Polskiego Ładu

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-09-17 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:59 min.
Udostępnij:

Sejm rozpoczął prace na ustawami wchodzącymi w skład Polskiego ładu. Komentatorzy, politycy oraz przedsiębiorcy zwracają uwagę na ekspresowe tempo prac nad zmianami podatkowymi. O problemie, który ignorują autorzy Polskiego Ładu rozmawiamy z Patrykiem Wachowcem z Forum Obywatelskiego Rozwoju.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem programu jest Patryk Wachowiec analityk prawny forum obywatelskiego rozwoju dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu prawo sprawdzać co mnożyć ekspresowe tempo prac nad polskim ładem no i przeforsować przez Sejm zmiany podatkowe nieco ponad 2 tygodnie to jest w masakra masakra przede wszystkim dla nas dziennikarzy, którzy nie bardzo jesteśmy w stanie opowiedzieć państwu sensownie o zmianach podatkowych, które szykuje PiS, zwłaszcza że ich Rozwiń » ostateczny kształt nie jest jeszcze znany no ale wyobrażam sobie co przy będą przeżywać przedsiębiorcy, którzy muszą te zmiany uwzględnić zaimplementować to po prostu wygląda na jakiś Armagedon jeśli oczywiście partia rządząca zdąży i opublikuje w Dz.U. wszystkie te zmiany przed końcem roku to prawda to może systematyzuje my sobie co to jest Polski ład podatkowy to jest projekt ustawy wraz z uzasadnieniem wraz z oceną skutków regulacji początkowo liczył około 600 stron teraz liczy prawie 700 stron zmienia 23 ustawy podatkowe wprowadzane jest do Sejmu właściwie w ostatniej chwili po jak wynika z kilkunastoletniego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego zmiany podatkowe podatki, które rozliczamy w takim cyklu rocznym one muszą być życie na miesiąc przed końcem roku, czyli do końca listopada i stąd to ekspresowe tempo na oczywiście tam jesteś taki znak rozpoznawczy Prawa i Sprawiedliwości, czyli to, o czym mówi pan redaktor tak tak już chyba klasyka gatunku, czyli niezwykle szybkie procedowanie tych ustaw kluby poselskie dostały 7 minut na wyrażenie swojego stanowiska z mównicy sejmowej co do tych wszystkich zmian one są niezwykle głębokie początkowo organizacje pozarządowe przecież dostało jeszcze na etapie rządowym tego procesu legislacyjnego 30 dni na zaopiniowanie tego projektu w środku wakacji to jest coś w ogóle naszym naszym przekonaniem naszych w naszym przekonaniu skandaliczne co ciekawe Rządowe Centrum Legislacji, czyli ten urząd, które nadzoruje jakość prawa i toczy ono spójne nie zawiera błędów dostało na ostatnim etapie 1 dzień zaopiniowanie tego projektu i szefowa tego centrum napisała wprost, że nie jest fizycznie możliwe przeczytanie tego wszystkiego i zaopiniowanie w terminie 1 dnia i wyraził bardzo krytyczne stanowisko co do sposobu tworzenia prawa przez tę przez rząd przestał ekipę rządzącą, więc partii z perspektywy przedsiębiorców, gdzie jednak jest potrzebna pewna stabilność trzeba sobie pewne działania zaplanować trzeba wiedzieć z wyprzedzeniem co nas czeka no to jest fatalne rozwiązanie niezależnie od tego czy tam będą jakieś korzyści, czyli nie będzie abstrahując nawet tak na rozwiąże cel ostrzega, bo tutaj rzeczywiście to jest takie taki bezpiecznik, który może uchronić nas po prostu przed wadami prawnymi tego typu wpisanych na kolanie ustaw, ale RCL celem, a co z podatnikami, bo no, bo bardzo szybko tego nowego prawa czy będzie się nauczyć uwzględnić cie swoich planach biznesowych za in za implementować na to jest rzeczywiście ma trudne no to nawet nie są tylko sami podatnicy przedsiębiorcy oczywiście taszczyli część z tej z tej grupy podatników, ale to są księgowi doradcy podatkowi biegli rewidenci cała ta całe otoczenie działania przedsiębiorcy przedsiębiorcy, które pomaga po prostu odnaleźć w tej rzeczywistości prawnej gospodarczej i już na etapie rządowym były bardzo pojawiały się bardzo krytyczna pisma właśnie samorządu biegłych rewidentów doradców podatkowych, że no to jest nie do zaimplementowania po prostu fizycznie w ciągu w ciągu najbliższych miesięcy, żeby to od 1stycznia mogą działać jest paleta rozwiązań jest jest tak szeroka w tym w tym w tym projekcie czy po prostu no nie jest możliwe dostosowanie się już nawet biorąc pod uwagę wyjątkowy nakład nakład nakład za sobą po prostu do tych przepisów, a też pamiętajmy, że ja jestem przekonany, że tak będzie, bo jest taka historia jedna z pierwszych ustaw 2015 roku, kiedy prawo i prawdziwość powróciła do władzy to były zmiany w podatku VAT on też musiały wejść w życie do 30listopada, ale w ustawie tyle błędów, że trzeba było uchwalić w międzyczasie chwilę przed świętami ustawę o zmianie ustawy zmieniającej nowelizuje na razie w życie nowelizacji do nowelizacji, żeby ona po prostu załapała luki do 1stycznia, więc przy tak, a to była bardzo krótka ustawa, a przy takim ogromie materiału ja mogę państwu zagwarantować, że na pewno będą jakieś luki będzie to ponownie łatane, a nie wie w jakim celu to jest to wprowadzane na wy najwyraźniej musi być jakiś postęp w PRL propagandą, gdyby miał pan wskazać tę największą rewolucję w systemie podatkowym by proponowaną przez prawo sprawiedliwość to co by to było sposób część składki zdrowotnej wydaje mi się tak jak jestem ekonomistą, więc tutaj mogłam się komentarz można byłoby podstawić ekonomistą, ale z perspektywy takiego drobnego przedsiębiorcy jednak to naliczania składki zdrowotnej, czyli de facto podwyżka obciążeń podatku dochodowym od osób fizycznych jest tutaj największą na największym problemem szczególe szczerze to prezentowana od miesięcy przez rząd definicja klasy średniej ta budzi budzi duże wątpliwości badania międzynarodowe mówią, że to jest klasa średnia to jest między 23, a dwukrotności mediany zarobków części przeciętnych zarobków w gospodarce narodowej tutaj minister Patkowski wiceminister finansów z 1 strony mówi, że to jest w okolicach 4 tysięcy złotych na rękę premier Morawiecki wskazuje jeszcze jeszcze inny pułap to wszystko po tym, poście właśnie opodatkowanie najbogatszych tak komu najbogatszych aby, aby oni pomogli trochę trochę ten temat słabiej sobie radzącym, ale tak naprawdę my do końca nie wiemy jak, w jakich przesłanek jakich kryteriów rząd użył, żeby tę klasę średnią zdefiniować jak pokazują wyniki no tutaj niezależnych instytucji audytorskich no ten Polski ład już od dos coś przeciętnych zarobków będzie uderzał po kieszeni, gdyby istniała jakaś taka skala com skomplikowania systemu podatkowego no to Polska, w którym miejscu się znajduje, bo jak rozumiem w Polsce nie ma progresji podatków tak do końca oczyszcza oczywiście jest progresja progresja podatkowa ale, ale prosili byśmy patrzyli na same, żebyśmy patrzyli na sam oczywiście danina solidarnościowa sam koniec, ale jeżeli byśmy patrzyli na całość systemu podatkowego to rzeczywiście ten system no nie jest do końca progresywne pytanie czy progresja ma być celem samym sobie liberałowie powiedzą, że jednak bardziej podatek liniowy o socjaldemokraci zwolennicy lewicy bardziej progresja podatkowa to oczywiście do dyskusji ten wariant wyboru po prostu poprzeć przez przez aktualną większość rządzącą, ale oczywiście są takie miary skomplikowania systemu podatkowego co ciekawe samo Ministerstwo Finansów opracowało taki taki kalkulator skomplikowania systemu podatkowego do dzisiaj udział światła dziennego najwyraźniej było obawy, że po prostu wyjdzie na jaw, że po o o kolejnych zmian podatkowych stosowanej sprawą i sprawiedliwość ten system rzeczywiście jest skomplikowany, ale od porównania międzynarodowe i we jest taki jest taki jeden z indeksów 8 nazwa przyjazności systemu podatkowego tam są porównywane państwa Unii Europejskiej no i w jednym z niedawnych edycji tych tak tego rankingu Polska była na miejscu z tego co pani na przedostatnim ostatni cała Francja, więc tutaj chyba wiele wiele też mówi o tym, które za ten system skomplikowany, że zamiast właśnie upraszczać z prawo zmniejszać obowiązki nakładane na przedsiębiorców to jest coraz więcej do kolejny przykład tego polskiego ładu to chociażby wyliczanie wyliczanie dochodu na potrzeby obliczenia właśnie składki NFZ tutaj jest konflikt z terminami składki składki płacone są innym terminie, a kilka dni wcześniej już należałoby tak jakby antycypować swoje dochody już wyliczać wyliczać wyliczać tę składkę co biegli rewidenci księgowi wskazywali na etapie procesu legislacyjnego czy też po prostu fizycznie nie do obliczenia, bo nie możemy przewidzieć czy w międzyczasie jakich dochodów prawda nie dostaniemy przedsiębiorstwa, które codziennie nie handlują takimi towarami oczywiście nie są w stanie tego przewidzieć wiele takich wiele takich bardzo złych rozwiązań w tym polskim ładzie niestety właśnie podatki jak sądzę powszechnie przyjemną rzeczą nie są, ale są pewną śmierć, więc na to właśnie polega ta przyjazność systemu podatkowego to znaczy no jak krótko mówiąc podatki znieczulicy żeby, żeby na ten obowiązek daniny składania daniny wobec państwa nie był koszmarem były takie badania i badania prowadzone jakiś czas temu zapytano przedsiębiorców, ale także ogólnie podatników czy wolą niższe podatki czy wolą podatki nieskomplikowane bardziej przejrzysta i rzeczywiście ta druga opcja przeważała w tych badaniach, bo to nie tyle chodzi o same stawki podatkowe kosztem dla takim takim ukrytym kosztem dla każdego z nas dla przedsiębiorców dla przedsiębiorców w szczególności boi się jednak rozliczać indywidualnie wykorzystają takiej pomocy to są te wszystkie ukryte obciążenia administracyjne kolejny formularz do wypełnienia kolejna kolejny termin jakiś inny, który należy, które należy dotrzymać zmiana zasad obliczania stawek czy ostatecznej składki to czy ktoś uzyskuje status, jakim jakiegoś podatnika czy godnie od czego nie uzyskuje i tutaj tak naprawdę jest jest to sedno tego skomplikowania systemu podatkowego oczywiście kwestia też ile urzędów się będzie będzie interesowało przedsiębiorców czy tu mamy urząd skarbowy tu mamy krajową administrację skarbową tutaj jeszcze jakiś inny podmiot, więc to wszystko składana na skomplikowanie systemu podatkowego niekoniecznie same stawki czy sama wysokość obciążeń to już jest tak naprawdę zapisane no no 1 czy kilka liczb które, które ostatecznie po prostu trzeba wziąć pod uwagę, ale nie jest tak, że z podatkami trochę jak Entropia to znaczy, że stopień ich skomplikowania po prostu rośnie rośnie z czasem i tyle trzeba w czasie po prostu z tym pogodzić i żeby podatki uprościć na to właśnie potrzebna jest rewolucja rewolucja podatkowa tych oczywiście, że oczywiście, że tak też jest jednak ze czasem ten stopień skomplikowania życia gospodarczego się zwiększa kiedyś mieliśmy firm działających w internecie nie mieliśmy tak rozbudowanego handlu czy wymiany zagranicznej oczywiście pojawiło się nowe formy płatności kryptowaluty prawda, a nowe instrumenty finansowe oczywiście prawo, bo musi nadążać za tym co co co się dzieje w rzeczywistości, ale też pamiętajmy, że były propozycje upraszczania upraszczania podatków tylko one nie weszły w życie sztandarowy projekt zresztą autorstwa Prawa i Sprawiedliwości przygotowywany też przez poprzedni rząd, czyli jednolita danina, czyli 11 podatek po prostu wyliczane, w którym jest składka ubezpieczenia zdrowotne ubezpieczenia społeczne i sam podatek podatek PIT w tym w tym przy spadku, więc jakaś tutaj Wola to tego upraszczania podatków była no, dlaczego tego zaniechano najwyraźniej są tutaj 2 cele no pierwszy zasadniczy to pewnie cel fiskalny po prostu państwo nie będzie w stanie zebrać takiej kwoty przy uproszczeniu podatków, jakie zbiera przy tym całym skomplikowaniu systemu ktoś nie skorzysta z ulgi ponad kolej ktoś będzie miał dosyć ubiegania się, jaki status ktoś, kto odpuści zapłaci większą kwotę, aby tylko urząd skarbowy np. przy mnie zainteresować swoją chwilę najbardziej łowi więcej po prostu dokładnie łowi się więcej łowi się więcej podatników czołowi więcej pieniędzy podatników, więc tutaj myślę, że Targu oczywiście zastosowany nadal, a teraz jeszcze tak na sam koniec, kto najbardziej straci przy tej reformie podatkowej mówi, że najwięcej zarabiając, a co to znaczy oczywiście najwięcej zarabiający nie stracą, bo oni mają tę możliwość, żeby zmienić po prostu forma opodatkowania założyć spółkę przemieszczą w miarę możliwości zagranicę czy część dochodów przenieść przez zagranicę rodzice się na bardziej preferencyjnych stawkach stracą straci klasa średnia taka rzeczywista klasa średnia, a drobni przedsiębiorcy ci, których widzimy na co dzień sprzedawca w sklepie stawce osoba prowadząca już dawno działalność gospodarcza drobne usługi, a co za tym idzie stracą ci najbiedniejsi, którzy z tych usług korzystają jednak to będzie naturalny mechanizm grzać bardziej opodatkowani będą sobie chcieli być po prostu te koszty i to się skończy tym, że będziemy mieli przynajmniej w niektórych branżach no podwyżka podwyżka cen właśnie spowodowaną tym polskim ładem, bo jednak ktoś sobie musi te koszty te koszty podatkowe odbić po bo nikt po prostu nie pracuje za darmo, aby tylko miasto pieniądze przekazywać bardzo dziękuję za rozmowę Patryk Wachowiec analityk prawny forum obywatelskiego rozwoju dziękuję był gościem tego części programu i to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Tomaszem Krzemińskim program realizował Krzysztof Woźniak za chwilę informacje, a po nich program połączenia, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA