REKLAMA

Fenomen Jacka Yerki, czyli kreowanie marki na rynku sztuki [sponsorowane]

Sztuka patrzenia. Ekspercki przewodnik po rynku sztuki
Data emisji:
2021-09-17 14:50
Czas trwania:
26:40 min.
Udostępnij:

Jednym z elementów, które bierzemy pod uwagę, wyceniając dzieło sztuki, jest nazwisko autora. Marka artysty w znaczący sposób wpływa na ceny dzieł sztuki. Jak się tworzy strategię kariery artysty i jego rozpoznawalność? Przykładem takiej współpracy jest m.in. reprezentowanie Jacka Yerki przez galerię Agra-Art. O tym, jak działa marketing w świecie sztuki opowiadają dr Monika Bryl i Konrad Szukalski z Domu Aukcyjnego Agra-Art. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest Dom Aukcyjny Agra-Art. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Anna Stachowska zapraszam państwa dzisiaj na kolejne nasze spotkanie dzisiaj porozmawiamy o kreowaniu marki na rynku sztuki o fenomenie Jacka gierki jednym z kluczowych takich elementów, które bierzemy pod uwagę, wyceniając dzieło sztuki jest właśnie nazwiska autora i podczas naszych rozmów dowiedzieliśmy się, że Marka artysty w znaczący sposób wpływa na ceny dzieł sztuki, ale dzisiaj natomiast chciałabym, abyśmy porozmawiali o marketingu na rynku Rozwiń » sztuki w jaki sposób tworzy strategię kariera artysty jego rozpoznawalność jak się buduje markę artysty galerii, jakie ma znaczenie silna Marka na rynku sztuki dzisiaj naszymi gośćmi są dr Monika Bryl z domu aukcyjnego Agra art pani Monika jest również autorką poradnika dla kolekcjonerów rynek sztuki w Polsce dzień dobry pani Moniko dzień dobry i Konrad Szukalski wiceprezes domu aukcyjnego Agra art jednego z największych i najstarszych domów aukcyjnych w Polsce posiadającego silną markę na rynku sztuki dzień dobry panie wykonać dobry wszystkim to może na wstępie Drodzy Państwo powiedzmy czym w ogóle jest Marka artystyczna czym jest Marka no może powiemy zaczniemy tak troszeczkę może naukowo konkretnie i zajrzymy do podręczników marketingu firmy podręcznik marketingu i widzimy tam motto budynki się zdarzają i popadają w wojny maszyny się zużywają samochody rdzewieją tym co jest wieczne są marki są to słowa guru marketingu sektora sięga z United Biskupic, czyli okazuje się, że z punktu widzenia marketingowca tym co jest wieczne jest właśnie Marka nasz punkt widzenia jako marszandów i pewnie trochę inny, bo też powiedzieć jest wieczny nie mamy wątpliwości, że sztukę, ale okazuje się, że jest nią we współczesnym w dzisiejszym świecie markę możemy się też trochę dziwić, bo okazuje się, że Marka jest w pewien sposób jako zjawisko ekonomiczne jest związana właśnie ze sztuką, bo przykładem takim najwcześniejszym w czasach nowożytnych użycia marki jest wytwórnia porcelany w Miśni jest to rok 17002003. kiedy weszła w użycie sygnatura na jeden z najbardziej znanych na rynku sztuki znaków skrzyżowane umiecie no i idziemy dalej, jeżeli chodzi o historię marki i tutaj znowu natrafiamy np. naszej dziedziny, bo pierwsze prawo o znakach towarowych, które weszło w wielkiej Brytanii w roku 1800 siedemdziesiątym piątym również jest związane właśnie z wytwórniami zmian fakturami Ceramik, a więc okazuje się, że Marka jest mocno związana z rynkiem sztuki, w czym jest Marka no tutaj są różne tzw. węższej szersze definicje, ale mówiąc tak najkrócej Marka to nazwa znak symbol lub też kombinacja tych elementów nadawana przez sprzedawcę lub grupy sprzedawców w celu identyfikacji jakiegoś towaru lub usługi oraz przede wszystkim ich odróżnienia na tle produktów konkurencyjnych no jest też takie pojęcie marki tutaj jej twórca Kapfer mówi, że jest to taka Kotwica Marka jest pewną Kotwicą pamięci konsumentów, którzy kojarzą ją z określonymi produktami i poziom jakości ta właśnie Kotwica Marka jakaś funkcja on upraszcza przede wszystkim proces decyzyjny dokonywania wyboru między konkurencyjnymi markami, czyli taką Kotwicą dla kolekcjonerów będzie Agra art no weźmy np. przykład marki gry trzeba powiedzieć na po co tworzy się markę albo po co Marka jest potrzebna też konsumentom Otóż ona pełni pewne funkcje przede wszystkim oznacza pochodzenie produktu gwarantuje autentyczność no i wiadomo, jeżeli mamy na pewno wiele przykładów ze świata mody, kiedy tutaj Marka odgrywa duże znaczenie problemem jest podrabianie oryginalnych produktów natomiast już mówiliśmy w naszych rozmowach wielokrotnie na czym polega handel dziełami sztuki ta autentyczność również tutaj chodzi o zapewnienie również nabywcy pewnego wsparcia i gwarancji, czyli redukcja ryzyka z punktu widzenia kupujących na tutaj również, jeżeli chodzi o dom aukcyjny to też jest istotne, że kupując dobre renomowanym domu aukcyjnym w razie jakiejś potrzeby mamy tutaj wsparcie tu jeszcze dodam 1 rzecz, bo Monika zdejmuje kupujących dom aukcyjny działa, że tak po obu stronach barykady i ta Marka właśnie też bardzo ważna nawet moim zdaniem ważniejsza dla tych, którzy chcą coś sprzedać dom aukcyjny, bo kupić sprosta sprzedać trudniej i cała opieka nad obiektem, który do nas trafia jego opis i nasze działania marketingowe, żeby sprzedać właśnie ten obiekt powierzone nam też w jaki sposób na sukces na naszą markę buduje dlatego ktoś, kto chce sprzedać jakiś obiekt myślę, że robi też dosyć dogłębną analizę różnych Marek na rynku często wybiera naszą tak jest, ponieważ Marka również daje gwarancję pewnej standardowej jakości oraz no pewności skutecznego działania tak, jeżeli mamy jak już mówiliśmy sprzedaż dzieła sztuki jest pewnym jednorazowym wydarzeniem i jednorazową okazją, żeby otrzymać najlepszą cenę jak najlepiej sprzedać taki obiekt, więc wracając do renomowanego domu aukcyjnego właśnie tutaj to prawdopodobieństwo, że będzie to dla właściciela jak najbardziej korzystna transakcja jest niewątpliwie wyższym niż innym przypadku dalej idąc może jeszcze kończąc tę rozmowę na temat funkcji marki dla kupującego docent kupujących nie jest tzw. funkcja również symboliczna związana z rytuałem konsumpcji no sam zakup dzieła sztuki na aukcji w prestiżowej galerii również i wernisaże spotkania mówiliśmy wielokrotnie sztuka to interakcje zakupy galerii na targach również ta cała otoczka jest dla kolekcjonera dla kupującego istotne oraz zakończenie tzw. funkcja nazwana przez marketingowców funkcją transformacyjnej tzw. efekt placebo na czym polega taki pierwszy przykład owcy podręcznika marketingu używamy określonego kosmetyku, żeby poczuć się lepiej pijemy dobrą herbatę, żeby się poczuć jak angielska lej di no i tak samo tutaj idąc dalej, jeżeli chodzi o dzieła sztuki kupując dzieło sztuki na pewno podnosi komfort swojego życia kupujemy je, żeby czuć się lepiej piękność ulepszyć swój dom, a poniekąd również, aby uczestniczyć w tym co robi artysta, bo jeżeli chodzi artystów współczesnych działu sztuki to jest pewne świadectwo działalności twórczości artysty, czyli marką na rynku sztuki czy też świecie sztuki jest zarówno osoba, czyli artysta marszand jak właśnie galeria tak oczywiście Marka artystyczna to zarówno osoba artysta kurator krytyk czy należy sta nawet kolekcjoner oczywiście także instytucja muzeum galeria czy targi sztuki no te, które oczywiście muszą spełniać tzw. kryteria bycia silną marką, czyli są przede wszystkim szeroko rozpoznawane osiągają dobre wyniki finansowe posiadają lojalnych odbiorców o tym też mówiliśmy tutaj sprzedawcy domy aukcyjne marsz będzie te relacje nasze klientami liczą długie długie czasy lata no oczywiście silna Marka to ta, która zajmuje znaczące miejsce w obiegu symbolicznym sztuki my tutaj myślę, że mamy okazję podnieś swoją pozycję po naszej bardzo udanej wystawie Beksińskiego, a zatem marki artystyczny wyróżniają się na tle konkurencji w 1 lub kilku tych reguł kategoria czy nic dziwnego że, przeglądając np. katalogi aukcyjne najpierw patrzy się nazwiska twórców, a ci znani jak wiemy sprzedają się najlepiej za najwyższe ceny tak samo przygląda się oferty galerii najpierw zwracają uwagę te galerie, które znamy potem te nazwiska znanych artystów, a kolekcjonerzy najpierw trafią do najbardziej znanych największych galerii potem dopiero odkrywają je w cudzysłowie oczywiście mniejsza galeria znaczy niż wydaje, że to tak jest, ale nie do końca to znaczy takim tematem jest jednak Marka artysty, bo wyobraźmy sobie, że kolekcjonerzy Przyjdź do nawet do małej galerii domu aukcyjnego, jeżeli pojawi się tam wystrzałowe obraz bardzo znanego artysty, że na pewno na rynku sztuki nazwisko artysty to jest jego Marka to jest pewnik natomiast na stworzenie marki zdanego nazwiska to w warunkach szczególnie polskich jest dość trudne, jeżeli chodzi o artystów żyjących natomiast bardzo ciekawie można zobaczyć też historycznie, bo weźmy naszego głównego tutaj tak artystę najbardziej znanego w Polsce taką na najbardziej rozpoznawalną markę czy Jana Matejki źle, dlaczego Jan Matejko jest synonimem wielkiego artysty wniesie wydaje, że na to wpłynęło kilka czynników historycznych i gdyby Jan Matejko np. żył winnej rzeczywistości rzeczywistości takiej, gdzie Polska nie byłaby pod zaborami on tworzył dalej to co tworzył to myślę, że niekoniecznie zostałby już tak namaszczony artystą jego Marka przetrwałaby ponad 100 lat także, jeżeli chodzi o artystów, którzy już odeszli artystów historycznych no to oni mają tą przewagę, że ich Marka została utworzona troszkę przez kryterium się troszkę przede wszystkim przez kryterium historyczne, jeżeli ktoś był już sławny słynne 100 lat temu i wszedł do kręgu muzealnego to jest duże prawdopodobieństwo, że postulatach w naszej współczesności również będzie rozpoznawalny sławny no, więc kto tworzy markę na rynku sztuki, jeżeli chodzi artystów z 1 strony są to kuratorzy i galerie instytucje świata sztuki jest właśnie ten świat sztuki, które nadaje status artyście, który bardzo ważny o tym też wcześniej już mówiliśmy z 1 strony właśnie historyczny z drugiej jednak artysta musi również sam dbać o tę swoją karierę i pewnie znaleźć marszanda, który może w tym pomoże, czyli zrobienia np. marki w świecie sztuki jest kluczowe, bo też konieczne dla każdego artysty np. jeżeli chciałby zrobić karierę nie tylko w Polsce, ale np. na Zachodzie absolutnie tak czy ja zawsze powtarzam, że sztuka jest najbardziej sprawiedliwą dziedziną życia, ponieważ wyobraźmy sobie sytuacje np. 2 artystów, którzy startują, jakby tego samego poziomu obaj kończą tą samą szkołę artystyczną obaj malują podobnie o podobnym powiedzą poziom warsztatu nagle jeden z nich trafia na zdolnego marszanda prezesowi marketingowca i po 30 latach nagle okazuje się, że ten, który trafił na marketing owca jest na szczycie jest w panteonie tamten zupełnie zapomniany i my często mamy coś takiego mamy do czynienia z takimi sytuacjami, gdzie właśnie to jest taki paradygmat kolegi Matejki właśnie, że np. Matejko miał paru kolegów współczesnych sobie, którzy malowali nie gorzej od niego, ale niestety historia o nich zapomniała taki rynek też o nich zapomniał także tak jak Monika wspomniała dla współczesnych artystów to naszym zdaniem dbanie o własną markę o to by nazwisko stało się rozpoznawalne takim pierwszym etapem jest rzeczywiście znalezienie galerii marszanda jak byśmy nazwali kogoś, kto zadba o ich karier ani kariery w Polsce jest dość trudne to trzeba przyznać natomiast na rynku europejskim wskoczy światowym to rzeczywiście jest także są galerie jest gradacja powiedzmy galerii od lepszych gorszych, które robią też z 1 strony aktywnie przypatrują rynek takich młodych jeszcze nierozpoznanych nieznanych artystów, oceniając takich początkowy potencjał z drugiej strony artyści chcą się dostać do przysłowia oczywiście stajni takiej galerii powiedzą, że kiedy staną się częścią właśnie tej kolejnej rodziny galeria o nich zadba zadba galeria wszystkim zadbać o to, żeby artyści mieli wystawy, ale zadba też to, żeby zawieźć ich pracę na targi, które są bardzo istotnym elementem w tworzeniu marki artysty to też było widać w Polsce naczytał ciasto widać w Polsce no do czasu pandemii, gdzie Polski artysta, którym udało się zaistnieć gdzieś na targach zagranicznych i tam zostać zauważonym przez np. znaną europejską galerię to właściwie jego kariera już była ustawiona w porównaniu do kolegów w Polsce czy jednak okazuje się, że to bardzo ważne, ale słowa sama się jak gdyby nie pojawi też marszand musi stworzyć po prostu zrobić ten tzw. marketing niestety musimy też kontekście sztuki od marketingu mówić no tak o tym zresztą mówimy jeszcze chciałam dodać do tego kazusu kolegi Matejki jest to kwestia oczywiście zbiegów okoliczności znalezienia odpowiedniego marszanda czy kiedyś moment Mariusza natomiast czasem to też jest kwestia samej osobowości artysty i tego jakich warunkach funkcjonuje jak ma charakter czy jest osobą łatwą do współpracy czy po prostu zależy nawet nad tym czy uważa to za istotne dla siebie, bo czasem są artyści tacy znanej historii, którzy po prostu też tworzyli można powiedzieć byli tacy dzisiejsi, ale wracając do robienia marketingu sztuki oczywiście to jest tak, żeby wypromować artystę to musi to być przede wszystkim dobra sztuka oczywiście świetny marketingowiec może to zrobić taki eksperyment albo taki dowcip i zrobić coś niczego prawda wypromować, ale tak jak mówię no to nie będzie efekt długotrwałe dlatego, żeby promować artysty na rynku sztuki musi być to artysta, który tworzy dobrą sztuk jak dodaje zgłaszam votum separatum, ponieważ uważa, że dobry marketingowej wypromuje wszystko i może być artysta, który będzie obiektywnie uznawanych za jakieś czynniki powiedzmy autorytatywny, że tworzy słabą sztukę mimo wszystko może odnieść sukces rynkowy mamy de facto trochę nad tym no nie panujemy AP może coś takiego co będzie bulwersujące, ale bardzo zdolnych artystów jest bardzo dużo i powiedzmy ten procent ten procent może też poniżej procenta, ale są tacy artyści trochę jak Henryk Siemiradzki takim przyszedł do głowy, że każdy przed takim obrazem tego artysty Klęk nie bo jakby nie trzeba nikogo przekonywać, że rzeczywiście jest to coś niesamowitego tak, ale artyzm jest naprawdę bardzo bardzo mała natomiast większość jest takich jak wszyscy tak mamy wady nie jesteśmy doskonali nie jesteśmy perfekcyjni, a dzisiejszy szczególnie świat powoduje, że naprawdę wszystko można w jaki sposób wylansować nadać temu wartość, a nawet, jeżeli weźmiemy nawet jak Monika mówiła słabą sztukę, jeżeli tak słaba sztuka dostanie się w ręce zdolnego marketingowca i będzie nad nią długo pracował to być może nawet spełnić takie samo, spełniając proroctwo i pewnym czasie ta sztuka zostanie uznana za wartościową no może tak być, ale tak jak mówiłam no problemem jest to, że dobrze powiedzmy dość słaba sztuka będzie promowana przez zdolnego marketingowca na rynku sztuki zrobi pewną karierę natomiast pytanie jak długo tak cały czas trzeba to zainteresowanie pewnie podtrzymywać natomiast problem jest taki, że pewnie zostanie odrzucona czy zignorowana przez świat sztuki natomiast no i mówimy tutaj o takiej najlepszej karierze artysty no to jednak on musi wystawiać musi mieć dobrą prasę dobrą krytykę, jeżeli mówimy tutaj od tej najlepszej sztuce właściwie każdy z nas jest taką spędza się marką, więc nie dziwimy się, że w kontekście sztuki też taką markę się buduje na polskim rynku na naszym rynku jest to łatwe budowanie takiej marki nie na naszym rynku jest wybitnie trudne, ponieważ na naszym rynku nie ma tych podmiotów, które będą markę tworzy też trochę wynika z powodów ekonomicznych jest bardzo mało galerii, które jak są w stanie zająć się artystą taki sposób jak galerie na Zachodzie, czyli dbać o niego robić mu wystawy i przede wszystkim wkładać duży wysiłek marketingowy, a co za tym idzie finansowy w jego promowaniu i rzeczywiście to może teraz troszeczkę się zmienia, ale wcześniej to było widać my naprawdę nie mamy dużo galerii w porównaniu z takimi Niemcami to w ogóle jesteśmy bardzo bardzo do tyłu za trochę jak zwykle wynika z naszej historii sytuacji ekonomicznej też takiego myślę podejścia klientów, bo to co się zdarzyło w Polsce trochę tak jak z rewolucją telekomunikacyjną myśmy bardzo szybko przeszli do telefonów komórkowych, żebyśmy zrobili taką parę w stronę rynku sztuki to myśmy bardzo, jakby ominęli system galeryjnych od razu przeszliśmy do aukcji Polakom bardzo spodobały, bo taki moment przejścia z Zachodu robimy aukcję i paradoksalnie podczas gdy np. właśnie na Zachodzie galerie są tym czynnikiem, który budują markę danego artysty przede wszystkim u nas nagle nastąpiło coś takiego, że w przypadku młodych artystów oni uznani aukcje są, jakby takim podstawowym narzędziem marketingowym, czyli im więcej obraz się pojawi na aukcji tym większa będzie rozpoznawalność to w pewnym sensie rzeczywiście jest racja tylko jest pewnego rodzaju pułapkę, że jeżeli chodzi o aukcję, że aukcje są metodą dość okrutną, ponieważ poddajemy się w ocenie rynków finansowych ocenie rynku, tak więc podczas, gdy galerie dbają o to, żeby artysta na rynku, jakby zachowywał cały czas pewną stabilność finansową, jeżeli chodzi o swoje ceny, której wartość wzrasta wprost proporcjonalnie, jakby do zasług tego artysty, czyli zasługi to rozumiem w skład wystawy właśnie targi jakieś dodatkowe czynności, przez które dla tego artysty promuje natomiast u nas ten etap, jakby został były ciągnięte no to powoduje, że te kariery artystyczne mogą być troszkę takie, ale spadająca gwiazda, że w pewnym momencie mamy jakiś tam wzrost artysty staje się rozpoznawalny, ale pojawiają się następni tego, które były, jakby gwiazdy 1 sezonu już nikt nie dba w jaki sposób taka galeria może budować markę na rynku sztuki, zwłaszcza jeżeli chodzi o takiego młodego artysta więc, podsumowując przede wszystkim istotna jest biografia artysty, czyli udział w wystawach prestiżowych instytucjach dobra prasa dobra krytyka również związana z tymi wydarzeniami tutaj Conrad powiedział ocenach również galeria tutaj powinna trzymać ten pewien poziom cen dobrze ustawionych cen nie za dużo nie za mało tak, żeby sprzedawać, ale też, żeby nie były to ceny zaporowe co jest bardzo ważny to lokowanie dzieł sztuki w kolekcjach w dobrych kolekcja dobre galerie to robią i artyści świadomi bardzo o to zabiegają, aby ich prace trafiały do zbiorów prestiżowych instytucji dobrych najlepszych kolekcjonerów prywatnych, ale tak jak mówię no tutaj priorytetem jest kariera w świecie sztuki wystawy rozwijanie się zdobywanie nagród kolejny również wszystko biografia artysty no tym co Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA PATRZENIA. EKSPERCKI PRZEWODNIK PO RYNKU SZTUKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA