REKLAMA

"Mój elektryk" tym razem odniesie sukces?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-09-17 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jest prawie 1443 Tomasz seta dzień dobry zaczynamy piątkowy raport gospodarczy TOK FM dziś w programie porozmawiamy o samochodach elektrycznych, a dokładniej o najnowszej odsłonie rządowego programu dopłat do tych aut mój elektryk zdaniem części ekspertów tym razem może odnieść sukces jeden z tych ekspertów już za chwilę będzie naszym gościem wcześniej garście pozostałych informacji ze świata gospodarki mamy Drodzy Państwo najnowsze dane o rynku pracy Rozwiń » w Polsce no są to częściowo złe informacje częściowo dobre w sierpniu bowiem spadła liczba zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw w porównaniu do lipca to spadek o prawie 10 000 etatów tak podaje Główny Urząd Statystyczny i to pierwszy miesięczny spadek od kwietnia to jest przypomnę porównanie miesiąc do miesiąca natomiast w porównaniu rok do roku no ten rynek pracy w Polsce też wypada blado liczba etatów w sierpniu była wyższa tylko niespełna 1% niż w zeszłym roku dobra informacja taka, że w tym sektorze przedsiębiorstw rosną wynagrodzenia w sierpniu taka przeciętna pensja wyniosła 5843zł brutto 75gr to 9 pół procent więcej niż rok temu, ale znowu nie do końca jest się z czego cieszyć, bo sporą część tych wynagrodzeń zjada inflacja w rezultacie realnie pensje wzrosły w ciągu roku tylko on nieco ponad 3,5% w tej części jeszcze rekordowe ceny paliw średnia cena detaliczna dziewięćdziesiątki piątki w tym mijającym tygodniu poszła w górę o 7gr na litrze i wyniosła niemal 5zł 80gr tak wynika zdanych biura Maklerskiego Reflex to pierwszy taki wzrost od blisko 2 miesięcy na, toteż najwyższe ceny benzyny od przeszło 9 lat to jeszcze dla pełnego obrazu sytuacji olej napędowy kosztuje średnio 554 za litr autogaz 282 przy czym podkreślam to ceny średnie z całego kraju w niektórych miejscach może być drożej w niektórych ani w raporcie gospodarczym za chwilę rozmowa z naszym gościem, ale wcześniej jeszcze tradycyjnie rzut oka na rynek walutowy dziś jedno euro kosztuje 458 funt 537USD 389 i frank szwajcarski 4zł i 19gr, a giełda papierów wartościowych w Warszawie na koniec tygodnia tonie w czerwieni indeks szerokiego rynku WIG traci 1% WIG 20 dół o 35 już teraz czas na rozmowę z naszym gość raport gospodarcze, a naszym gościem jest dziś pan Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie PL dzień dobry dzień dobry panie redaktorze umówiliśmy się na rozmowę o programie mój elektryki obiecuje, że do tego za moment przejdziemy, ale wcześniej to także pytanie pana branży chciałem zapytać o ceny gazu mamy już trzecią w tym roku podwyżkę cen gazu to ważna informacja dla tych, którzy no właśnie z tego korzystają w swoich domach to podwyżka trzecia ostatnia w tym roku prawdopodobnie już tak prostą kolejny wniosek podwyżka może nie dostać zatwierdzone do końca roku będzie za mało czasu natomiast spodziewam się, że najdalej na początku przyszłego roku będziemy musieli liczyć z kolejną podwyżką, bo dzisiaj Garcię rekordowo drogi wciąż przekracza 300zł za megawatogodzinę podczas gdy jeszcze na tym co było to było kilkadziesiąt złotych nie mówiąc oczywiście o tym dołku cenowym na poziomie 20zł z ubiegłym roku, gdybyśmy mieli tak prosto w 2 zdaniach wytłumaczyć, dlaczego z tymi podwyżkami musimy się liczyć, bo ta tak budować hurtową cenę gazu dziś dziesięciokrotnie większa dziesięciokrotnie, czyli od 1000 zlotemu wzrosła w ciągu roku tak naprawdę brakuje mi, choć nieduża to jednak magazyny gazu w Europie są to zapełnione, gdzie 70% chociażby zwykle już o tej porze roku powinny być 80% no to powoduje panikę na rynkach dodatkowo cały czas mamy dużą podaż pieniądza bardzo niskie stopy procentowe w bankach chroni centralnych to też sprawia, że to kapitał spekulacyjny inwestuje w wiele różnych surowców m.in. gaz i niego ceny oraz co dziś na rekordowo wysokich poziomach w całej Europie jasne zamykamy temat gazu, chociaż te oczywiście będziemy się przyglądać na antenie Radia TOK FM, a teraz wróćmy do tematu, który już zapowiedziałem wcześniej, czyli do programu mój elektryk to jest rządowy pomysł na to jak przekonać nas tutaj w Polsce do tego, żeby kupować samochody elektryczne wszyscy doskonale pamiętamy, że pierwsza odsłona tego programu delikatnie mówiąc nie zakończyła się sukcesem tym razem będzie inaczej tak rzeczywiście pierwsza odsłona zakończyła się klapą mówiąc wprost tam praktycznie nie było zgłoszenie on był adresowane przede wszystkim osób fizycznych, które po prostu w Polsce kupują mało samochodów limit cenowy samochodu był na bardzo niskim poziomie natomiast dla biznesu bądź taksówkarze nie chcą kupować wciąż jeszcze na elektryków, bo po prostu nie mają, gdzie i hodować w mieście natomiast tym razem program przewiduje wyższe dopłaty do 27 000zł bez względu na to, jakiej wartości jest samochód nie jest w przypadku przynajmniej niektórych cham beneficjentów i przede wszystkim umożliwia dopłaty dla firm to jest kluczowe, bo 80% rynku nowych samochodów w Polsce, a to jest leasing takiego w ramach leasingu wynajem długoterminowy są te sektory wzrostu firmy biorą samochody jasne to zatrzymajmy się właśnie przy tym, że tym elemencie tego programu, który jest skierowany do firm, dlaczego miałoby to pańskim zdaniem by przekonać przedsiębiorców, żeby potem programu elektryki te dopłaty sięgnąć po bliskim dlatego już mamy pierwszą ofertę na rynku 1 leasingodawców, które już skalkulował sobie dotację z programu mój elektryki pokazał cenę i te ceny to naprawdę bardzo konkurencyjne w przypadku wynajmu długoterminowego, gdzie mamy wliczone wszystkie koszty i utraty wartości samochodu i serwisowania i ubezpieczenia oni właściwie wszystko poza energią elektryczną najtańszego elektryka możemy za około 1000zł netto miesięcznie wynajmować już taki samochód całkiem całkiem spory to jest o kilkaset złotych taniej w stosunku do spalinowej konkurencji podobnie jest w większych fragmentach tak, że także takie całkiem sporo limuzynę w wersji elektrycznej o kilkaset złotych taniej można wynajmować niż niż partię spalinowa odwołań możemy wreszcie wyjaśnić prostych słowach naszą słuchaczką słuchaczom na czym polega to, że to jest rozwiązanie bardziej konkurencyjne to ten leasing aut elektrycznych z dopłatami niż leasing od tych tradycyjnych spalinowych tak rząd dopłaca 27 000zł no de facto do zakupu samochodu elektrycznego natomiast w przypadku leasingu samochodów leasingodawcy w mniejszym stopniu patrzą na cenę tego samochodu tylko wszystkim patrzą na utratę wartości Boniego kupują na okres leasingu użyczają i później muszą go sprzedać, jeżeli elektryk czy jakikolwiek inny samochód stracił dużo na wartości w tym czasie no po to, sprzedadzą go też za za mniejsze pieniądze będą musieli wspieracie pokryć bardzo duże koszty natomiast nie w przypadku dofinansowania nowość pokrywa w przypadku niektórych samochodów ponad połowę tej utraty wartości, czyli jednak problem o dwukrotnie tańsze mogą być dzisiaj radny zaprasza do elektryki mimo tego, że ta wartość dotacji pokrywa zaledwie 1520%, kto samego samochodu w zakupie i pomimo tego, że taki samochód elektryczny kupowany nie brany wizji tylko kupowany jest nominalnie droższa takiego auta spalinowego dokładnie tak dokładnie taki to jest bardzo ciekawe rozwiązania dzięki takiej inżynierii finansowej elektryki naprawdę zrobiły się już dziś konkurencyjne i 5, ponieważ w przyszłym roku zobaczymy duży skok, jeżeli chodzi o liczbę rejestrowanych aut elektrycznych chodzi już w tym roku mamy podwojenie tej tej tej floty w przyszłym roku pewnie kolejne podwojenie, czyli przynajmniej kilkanaście w ciągu 20 000 nowych samochodów elektrycznych już dzisiaj właściwie średnio co godzinę lektury prezes rejestru jeśli w Polsce samochód elektryczny, więc pewnie to będzie już liczone w minutach wierzono w pan temu rozwiązania rozumiemy wieszczy sukces zastanawia się skoro tym razem ma to zadziałać i tym razem się uda, dlaczego nie nie zaczęto od tego pomysłu, dlaczego ten mój elektryk jednak wystartował w tym swoim zupełnie innym założeniem, które nie przyniosło spodziewanych rezultatów to mówimy mówimy o jeszcze ubiegłorocznych programach mamy oczywiście mnie te firmy nie były od zasady przewidziane, ponieważ nie było zgody komisji europejskiej rząd parał się na to zgodę trwały negocjacje tego tego programu, więc dopiero po uzyskaniu Zielonej, a my z nim zgodę ze strony Brukseli mógł ruszyć ten trend ten elektryk w takiej formie, jakiej nie są dzisiaj jest dostępne dla osób fizycznych natomiast trwał nabór na banki już wiadomo, że 1 bank państwowy się zgłosił i będzie wypłacać i teraz on podpisuje umowę leasingu datami właśnie dla oferty dla przedsiębiorców pojawią się na rynku i jeśli chodzi o taką całościową dyskusję o popularności samochodów elektrycznych to z 1 strony jakąś barierą są koszty takiego samochodu z drugiej strony barierą jest cała infrastruktura, która temu towarzyszy, czyli np. stacje ładowania takich stacji ładowania w Polsce na koniec lipca było nieco ponad 1200 ładowarek ładowarek prawie tysiące 600 czy nie wydaje się panu, że ta część, której teraz mówi ta infrastruktura to nie jest jakiś słabszy element tego tego programu to znaczy, że same dopłaty nie wystarczą jeśli będzie przekonania, że korzystanie z takiego samochodu w Polsce jest wygodne tak na pewno jest w Polsce mamy gorzej rozwinięta infrastruktura do doładowania brakuje przede wszystkim 2 typów stacji ładowania tych ultra szybkiego pokonywania długich dystansów kilkuset czy od 2000km dziennie i takich ładowarek też w miastach wolniejszych do podładowania tego samochodu, jeżeli on stoi przestrzegł wiele godzin 1 miejscu natomiast to oczywiście wszystko zależy od tego jak ten samochód będzie użytkowane w danej firmie to jest pierwsza rzecz druga to też dopłaty do stacji ładowania, która rząd będzie chciał na chwilę uruchomić ten będzie wspierał też z drugiej strony te stacje ładowania też widać, że choćby te firmy leasingowe będą pokazywać też ofertę samochodu razem z ładowarką, którą można będzie zainstalować np. w siedzibie firmy czy co prywatnym domu i w ten sposób też tam podładować, a czy przy takim optymistycznym założeniu, że tych aut elektrycznych w Polsce będzie przybywać czy kolokwialnie będziemy mieli, skąd brać prąd, żeby móc taką dużą liczbę aut w Polsce zasilić takie dostępność energii elektrycznej to pytanie będzie wezwanie, bo nawet przy 1 000 000 samochodów elektrycznych to co tym samym się wydarzyć takie pan premier mamy już realnego liczą raczej pod koniec tej PKB to nawet wówczas obciążanie nimi sieci energetycznej będzie liczone w pojedynczych punktach procentowych więcej energii nie nie zabraknie bo, choć w nocy elektrownie mogą być dużo bardziej obciążone natomiast pytanie nie odbierze czy o to, aby inteligentne zarządzanie ładowaniem, żeby nie zwiększać szczytów zapotrzebowania, bo to może być wezwania to po pierwsze po drugie, aby kierować też te pieniądze na poprawę infrastruktury sieciowej, bo wyzwaniem mogą być może być też dostępność mocy przyłączeniowej konkretnych rejonach kraju wiem co z firm, które rozwijają sieć ładowarek, że to bardzo długo energetycy odpowiadają w ostatnich możliwych terminach proszę wyciągnąć nawet nie miesiącami, ale latami, więc też infrastruktura nie nadąża za rosnącą liczbą artykułów z tego względu duża inwestycja w sieci trwają trwa bardzo długo musimy kończyć bardzo dziękuję za rozmowę Bartłomiej Derski z portalu wysokie napięcie był dziś naszym gościem o o mobilności będą rozmawiać też w przyszłym tygodniu w Katowicach uczestnicy europejskiego Kongresu gospodarczego jednak takich debat o nowych modelach mobilności w rzeczywistości popandemicznej już we wtorek sam Kongres potrwa od poniedziałku do środy w Katowicach i my też tam będziemy Radia TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia, więc informacje o trzynastym już europejskim kongresie gospodarczym znajdą państwo na stronie ECC Poland Krupka u gorąco polecam to był piątkowy raport gospodarczy Radia TOK FM za chwilę informacje o piętnastej Tomasz Setta udanego weekendu do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA