25 minut po godzinie szesnastej dziś 17 września tak jak wspomniałem państwu na początku programu 16września 3009. roku agresja armii czerwonej no ważny punkt w historii dwudziestego wieku naszego kraju rozmawiamy teraz Agnieszka Jankowiak-Maik nauczycielką historii aktywistką edukacyjną znaną sieć jako babka od historii laureatką medalu wolności dzień dobry dzień dobry witam państwa jak pani patrzy na polskie szkoły podstawowej średnia to, w której klasie i czy w ogóle
Rozwiń »
dzieci uczą się od słyszą czy cokolwiek słyszał o tym co się stało we wrześniu 3009. roku w Polsce, ale i jak wygląda sytuacja nie wiem w ogóle w latach trzydziestych np. w Polsce co uczniowie o tym suszu to znaczy tak jesteśmy w trakcie wdrażania reform w związku z tym dosyć dużo się zmieniło, bo to była reforma na nie znaczy Enter program mowa w ogóle taka organizacyjna jeszcze niedawno w szkole średniej uczniowie uczennice poznawali ten temat pierwszej klasie a, czyli przychodzili po gimnazjum i zaczynaliśmy uczyć się o historii właśnie dwudziestego wieku wtedy na 100% przerabiali ten materiał, a mieli szansę zapoznania się z tymi bardzo trudnymi wydarzeniami obecnie materiał będzie dopiero w czwartej klasie szkoły średniej na ostatnie szkoły w klasie szkoły podstawowej także jesteśmy w trakcie akcji tej zmiany ja myślę że, że jest czas na to, żeby od tych wydarzeniach mówić największy problem, bo nauczyciele nauczycielki mając czasami po drugiej wojnie światowej, że podstawa programowa na tyle przeładowana i na tyle szczegółowa, że tam się zaczynają schody jeśli chodzi o historię najnowszą, ale myślę, że dwudziestolecie międzywojenne jak najbardziej mają szansę porządnie zrobić co słyszą, a to zależy w dużej mierze od nauczycieli nauczyciele to właśnie to jest najbardziej interesuje, kiedy dziś powiedzieć komuś, że oto już trzydziestym ósmy roku prezydent wydał dekret prasowy takie prawo wydawać dekrety obowiązujące prawo zaostrzył przepisy jeśli chodzi o prawo prasowe można było tryb Administracyjny w temacie tekst zakazać wydania gazety drakońskie kary wprowadzono do cenzora jeśli chodzi o media była dramatyczna mówi o tym, dlatego że dobrze się, że jest teraz młody człowiek słyszy, że większa część społeczeństwa była święcie przekonana 3009. roku przed wybuchem wojny mamy bardzo silną armię wszyscy widzieli hasło wtedy silni zwarci gotowi plotki, że 3 dni chyba nawet dojdziemy do Berlina jak Niemcy napadną, a że oczywiście wziąć udział ludzi w mundurach z drugiej strony ktoś taki uczeń myśli sobie ojej to w zasadzie z tą cenzurą z przekonaniem, że jesteśmy takim małe imperium to wcale nie jest tak daleko od niektórych rzeczy, które widzę teraz tylko pytanie czy pani sędzi, że historycy historyczki mają czas, żeby pokazywać od tej strony tamte wydarzenia, że znajdować takie połączenia linki jakiś boję się, że tego nie robią a, chociaż wydaje się, że to powinno być kwintesencja uczenia historii to znaczy takim moim ulubionym trikiem na wydają się bardzo skuteczna edukacja historyczna jest właśnie szukania szukanie powiązań czasami współczesnymi odnośników do tego co się dzieje dzisiaj jakiś punkt zaczepienia, które zyski dla młodych ludzi, ponieważ nie czarujmy się wydarzenia, a z dwudziestolecia międzywojennego to są tak odległe dla młodych ludzi jak np. Ławica pod Grunwaldem to znaczy dla nich to jest zamierzchła historia nie czują jakieś więzi emocjonalnej no również w rodzinach raczej świadków już w tej chwili 2 historii nie znajdą także to bardzo odległa historia i to na pewno wielka sztuka i nauczyciela nauczyciel powinien jak najbardziej w ten sposób uczyć czy poszukaj u stóp próbować należy też od jakiś odnośnik i tak czasów współczesnych, ale pan mówi bardzo takiej głębokiej analizie nóż i boję się, że NATO nie zawsze jest czasu często jest po prostu wzmianka, że przy omawianiu kampanii wrześniowej, zwłaszcza w podręcznikach znajduje się informacja, że 17września nastąpiła ta agresja potem kilka kolejnych bitew taki jest bardziej faktograficzne, a przez to przez ten temat kampanii wrześniowej, ale rozumie, że fakt graficznie, bo ja pamiętam tak lekcja historii wszystko płaci składkę może na tym też polega trochę, że są głównie uczymy się, że ktoś kogo strzelał tamten albo zginą albo uciekać, bo dostał się do niewoli albo jest pyta taką mam, ale mogę powiedzieć, jakie uczucia, jakie mam triki kogoś zainspiruje, ponieważ ja, jeżeli nie już nie nie jest w stanie znaleźć odniosła odnośnika do czasów współczesnych staram się chociażby metodami nawiązuje do współczesności jedną z takich ulubionych moich metod pracy na lekcjach debata oksfordzka jak podaje, że ten temat ta dzisiejsza rocznica idealnie wpisuje się pomysł na przeprowadzenie takiej jak właśnie metodą debaty oksfordzkiej ona polega na tym, że są 2 drużyny mają swoich mówców muszą przedstawić argumenty za lub przeciw konkretnej tezie tutaj można by debatować np. ucieczka rządu do Rumunii świat jest błędem taka teza 1 grupa musi merytorycznie bronić tej tezy druga atakować zboża agresja ZSRR przesądziła o losach polskiej drugiej wojnie światowej taka debata już budzi emocje, ale szaletu, ale pani przeprowadziła takie debaty z uczniami zdarza mi się tak co znaczą bardzo ciekawe co im jak argumentują jak jak to czy w ogóle utożsamiają z jakimiś stanowiskami czy traktuje czysto technicznie tak to wygląda często ja nie będę kłamać często są techniczne rozwiązania czy im zależy, żeby wygrać debatę, ale potrafią wykazywać, skąd dochodzą dochodzą takie dosyć śmiałą tezę, że jednak Polska lepiej by wyszła na tym, gdyby współpracowała z trzecią rzeszą z tym stanem wiedzy co pani robi tak jak coś takiego mówią dzieci na debacie proszę, żebyśmy się zastanowili za kilka lekcji czy nadal tak uważają jak już wiedzą jak już uznającą politykę np. rasową Hitlera tak czy nadal uważają, że byłoby świetne rozwiązanie nie lubię od razu ścinać dyskusji Lubie, żeby młodzież po dyskutowała sobie, iż im poszukiwała dzięki temu też oni czują większą pasję do tego zdarzenia takie kontrowersyjne zdarzają się ciekawe takie wnioski, do których my nie będziemy podejrzewam, że tacy takie osoby, które bardzo tę historię lubią i tam są bardziej uwikłani moje moja młodzież mówi np. że Polska popełniła błąd nigdy się nie poddała w czasie kampanii wrześniowej i że dzięki temu oszczędzilibyśmy bardzo dużo o istnieniu inaczej wyglądała okupacja to taki sposób myślenia, ponieważ na inne niż wielu historyków też nie w tym duchu takim dosyć martyrologiczne, który ma także w tym trudnym terenie Drodzy Państwo to rozumienie patriotyzmu, który teraz spopularyzowane oczy jest rozumienie patriotyzmu walczącego najlepiej oddającego życie za ojczyznę wyskoczymy czy to trwały też odbija to co teraz z tą narracją oficjalną czy też odbija w wypowiedziach postawa w poglądach młodego pokolenia młodzi ludzie są bardzo różni i w klasie znajdą się osoby, które mają bardzo już prawicowe poglądy bardzo lewicowe ani się czasami wspierającego potrafią wyświetlać właśnie dyskusja jak się na to pozwoli i postawy są różne, ale ta młodzież to ja pracuje częściej ten patriotyzm rozumie bardziej Obywatelską ja też tak uczy, więc być może z tego wynika, że jeżeli jednak wydaje się że, że pani kurator Nowak mówi o tym, że trującą polskiej myśli edukacyjnej narodowej właśnie, choć model Inki to ja jestem absolutnie nie zgadzam nie chcę patriotyzmu obywatelskiego nowoczesnego takiego, który uchroni kolejne przedszkole pokolenia przed wojną także to jest raczej taka moja myśl, którą zaszłam w tył głowy, ale dyskutujemy potem okazuje się, że po dochodzą też do takiej podobnych wniosków znaczek zrozumieją czym naprawdę wojna nie jest tym co widzą w grach, które grają komputerowych, a tylko realnym cierpieniem śmiercią to też uważają, że wojna nie powinno się nigdy nikomu przydarzyć myśli pani, że z tego programu wycieczek z śladami różnych osób tematycznych zaproponowanych przez ministerstwo edukacji finansowanych przez ministerstwo cytowani, w jakich wybrała gdzieś na któryś z uczniami pani pojedzie, a ja jeszcze z Europy macierzyńskim także wraca dopiero za kilka miesięcy, ale już nie ma co się zgłaszać, ponieważ dawno te środki skończyły także o panie panie świeć panie w klasie z zgłosił potem wiem, że moja się nie załapała się także dosyć szybko środki się wyczerpały, bo wcale nie były one aż tak duże jest też w dosyć ciekawy temat nie chcę mordować taki dosyć niebezpieczny skrót myślowy, ale z moją młodzieżą oznacza propagandzie i akurat na 17 września jest ciekawym punktem zaczepienia jeśli chodzi o to jak działa propaganda na ludzi pan redaktor podał 1 przykład, ale po drugiej stronie tak powinniśmy propagandę związku Radzieckiego ogromną przeciwko Polakom którzy, który przedstawia jako faszystów uzyskana mniejszość białoruska ukraińska i de facto związek radziecki w związku z tym ratować, a ta mniejszość i temat propagandę dla mnie jest taki dosyć ciekawe można go też obniżyć do czasów współczesnych pewną propagandą jest np. opowiadania rozdmuchiwanie pewnych pewnych działań w określonym celu prawda tak jak to potrafimy robić różne rządy różnymi programami różnymi pomysłami młodzież łapie takie rzeczy i jak najbardziej rozumie sami często podają takie przykłady także wydają się, że pretekstów do rozmowy na takich lekcjach zawsze znajdzie się bardzo duża bardzo dziękuję pani dzisiejszą rozmowę Agnieszka Jankowiak-Maik nauczycielka historii aktywistką edukacyjną znana w sieci jako matka od listy laureatka medalu wolności dziękuję do usłyszenia weszli do wydania 1634 za chwilę informacji Radia TOK FM kończymy dzisiejsze popołudnie program, który był przygotowany wydawane przez Martynę Osiecką realizował go Kamil Wróblewski prowadził Paweł Sulik teraz informacje, a po nich jeszcze więcej sportu
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM
-
12:42 W studio: Michał Kacewicz
-
10:55 W studio: Joanna Mielczarek
-
13:54 W studio: Krzysztof Kurdyła
-
12:53 W studio: gen. Tomasz Bąk
-
10:51 W studio: Marian Prysiazhniuk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
03.06.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:18 W studio: dr Michał Bogacki
-
03.06.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:41 W studio: Ewa Wilk
-
-
03.06.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:53 W studio: dr Radosław Kaczan
-
03.06.2023 11:00 Godzina Filozofów42:43 W studio: Zbigniew Bujak
-
03.06.2023 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”09:43 W studio: Łukasz Maciejewski
-
03.06.2023 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”32:13 W studio: Mateusz Rakowicz
-
03.06.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński45:20 W studio: Dariusz Misiuna , Olga Drenda
-
03.06.2023 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński19:43 W studio: Dorota Ogrodzka , Magdalena Sowul
-
03.06.2023 13:40 Homo Science24:36 W studio: dr Filip Sośnicki , dr Michał Karpiński
-
03.06.2023 14:20 Człowiek 2.027:19 W studio: Ewelina Zambrzycka-Kościelnicka
-
03.06.2023 06:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast47:29 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
03.06.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa33:49 W studio: Anna Wylegała
-
03.06.2023 15:40 Twój Problem - Moja Sprawa15:26 W studio: Daniela Winnicka
-
03.06.2023 16:00 U TOKtora38:23 W studio: prof. Alicja Kalinowska
-
03.06.2023 17:40 Poczytalni15:04
-
-
-
-
03.06.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM42:33 W studio: Augustyn Mikos
-
03.06.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM52:26 W studio: Iza Miklaszewska , Piotr Miklaszewski
-
03.06.2023 20:00 Godzina Kultury37:15 W studio: prof. Ryszard Koziołek
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL