REKLAMA

"Dobre wychowanie? Wtedy, kiedy rodzice czerpią radość z wychowania"

Dobra terapia
Data emisji:
2021-09-17 20:00
Audycja:
Czas trwania:
01h 25:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobra terapia dobry wieczór to jest audycja dobra terapia przy mikrofonie Armen Mekhakyan psycholog psychoterapeuta i Zuzanna Piechowicz dobry wieczór jest w samej dobry wieczór jeszcze przedstawimy naszą dzisiejszą wydawczyni jest Katarzyna Morawska i to ona czeka na państwa telefony pod nr. 224444044 dzisiejszą audycję realizuje Maciej Gorczyński porozmawiamy o wychowaniu właśnie będziemy chcieli zapytać państwa w zasadzie już kierujemy pytanie czym dla państwa jest lub było Rozwiń » dobre wychowanie to jest pytanie w zasadzie dość ogólne i już pierwsze wyjaśnienie, jakie cel dzisiejszej audycji będziemy chcieli się zastanowić czy metody wychowawcze sposób wychowania naszych rodziców były skuteczne no być może możemy to firmy to pytanie sformułować na rzeczy czy są spod skuteczne, bo jeśli słuchają nas państwa, który ma dzieci mają dzieci być może myślę sobie analizują właśnie czy to co ja robię to jak sobie to dotyczy przynosi pożytek mają dziecko czy nie zasadniczo chodziłoby o to, żebyśmy zastanowili tak pomyślałem, żebyśmy zaczęli od początku czym jest wychowanie tobie jakieś skojarzenia przewodzi drogowe jak słyszę słowo wychowanie wiesz mam takie złe skojarzenia z wychowania, bo to my pierwsza myśl jak pomyślał synonim to jest tresura i jak myślę dobre wychowanie to myślę o bieganiu sukienkach mówieniu dzień dobry jestem wielką fanką mówię dzień dobry, ale wiele takich rzeczach bardzo jak nasze dobre wychowanie to takich rzeczach bardzo z klasy takiej kategorii kindersztuby tak dla nas walka etykiet takiej etykiety, a na to wychowanie też, o którym mówimy tu też się w kontekście budowania relacji z tym dzieckiem myślę sobie, że w zależności od tego pewnie każdy z nas jeszcze pewnie słuchacze mają swoje wyobrażenie skojarzenia na temat na temat wychowania samego, ale tak sobie myślę, że każdy wychowawca ma jakiś cel, który chce realizować, do którego dąży to jest ciekawe, żebyśmy zastanowili wspólnie z państwem, jaki sobie cel stawiamy bieg po co wychowujemy i czy ten cel tymi metodami, które stosuje osiągam no, więc jest właśnie ciekawe to znaczy sobie, jakie ma być to dziecko, kiedy rośnie w naszym w naszej opinii, toteż jest też jak myślał o naszym w naszej audycji muszą też, o czym co jest porażką wychowawczą, a często jak susze porażka wychowawcza mam poczucie, że ludzie uznają porażkę, zwłaszcza wtedy, kiedy właśnie mieli jakiś cel jakąś wizję, jakie to dziecko ma być, kiedy dorośnie, a ta wizja odstaje mocno od rzeczywistości no tak czy cała nasza rodzina to rodzina lekarza to dziennikarz od 2 tak jestem tak myślę, że mnie dobrze kojarzy słowo wychowanie rozumiem wszystko, o czym mówisz i bardzo często się zastanawia nawet gabinecie rozmawia z dorosłymi na temat wychowywania, jaki wpływ wychowanie wywarła na dzisiejsze funkcjonowanie NATO jednak to wychowywanie to takie kształtowanie modelowanie które, które przez całe życie potem z nami jest ja czasami sobie tak myślę, że tak mówiliśmy podczas ostatniej audycji, a tym, że większa wiele rzeczy związanych z naszymi emocjami wiąże się z pewną biologią genetycznie dziedziczymy sposób przeżywania pewnych podstawowych emocji i mniejsze to kojarzy z taką, jaką gminą, która może mieć różny skład w zależności od tego np. kto skąd jest jak w jakiej części świata teraz tak lina w rękach garncarza może może się przemienić zamienić różne naczynia skarżąca może sobie wytworzyć różne znaczenia, a następnie do wytworzenia naczyń wytworzone znaczenia czy zostanie wypalone w piecu już utrwalone Noto już jest to zmiany można powiedzieć bardzo trudne do zmiany część jak terapeuta nic nie może zrobić z tym no, więc właśnie czasami jest tak, że są pewne tak utrwalone modele funkcjonowania, że może nawet tak jeśli chodzi np. osobowość psychoterapeuta raczej nie zmienia osobowości tylko czy sposób adaptacyjny rzecz tak, żeby sobie nie robić krzywdy, ale czasami w trakcie życia ten sztywny model wychowywania ukształtowania tego naczynia glinianego jest jest tak kłopotliwe w życiu, że czasami bez złamania tego naczynia nie da się żyć albo realizować innych swoich celów w związku z tym mniejsze to wychowanie kojarzy z 1 strony dobrze w znaczeniu takim, że pobudki są bardzo szlachetne nie mówimy oczywiście jakiś sytuacjach nadużyć mówimy o takim wychowaniu, którego celem jest spowodowanie że, żeby np. dziecko czy młody człowiek był uposażonych do życia z drugiej strony kojarzy się z szeregiem zasad, a trzecia rzecz, która przychodzi do głowy w kontekście wychowanie jest co powiedziałem czyli nie zawsze świadomość tego, czego doprowadzą te modele wychowawcze, czyli mamy jakiś wzór, który musiał zrealizować najczęściej ten wzór otrzyma od 2 przy babci prababci po prostu u nas w rodzinie tak się robi to przekazuje dalej bez większego zastanowienia się tutaj skuteczne czy nie i cel tego naczynia to oni znają ważna też jest rzecz jak mówisz o tym składzie tego naczynia, czyli mówić o tej składzie, że tak nam już pewien skład mam wrażenie, że czasami, ale często uznajemy, że dzieci nie uznajemy, że dzieci są całkowicie do ukształtowania niż one rodzą się już są jakieś to jest genialne co mówić po zupełnie nie bierzemy tego pod uwagę trochę jak będzie więcej, że czasami wydaje nam się, że trzeba, że dzieci, że wychowanie polega na wyrugowanie pewnych rzeczy na odliczaniu na nie pozwalanie, żeby dziecko coś tam zrobił tak jak bez gruntu dziecko miało być złe źle robiło i często rzeczywiście model wychowawczy polega na tym, że dziecko jest zarzucona szeregiem różnych jakieś wymogów i i taksie niektórym rodzicom to dla wychowania kojarzy słowem początkiem tej naszej rozmowy nie będzie to, że w zależności od tego jak zostaliśmy formowanie, jakim naczynia gliniane jesteśmy tak wygląda dalsze nasze życie, jeżeli czasami dochodzi do takich bardzo trudnych smutnych sytuacji, w których my np. mamy głębokie przekonanie, że jesteśmy jacyś, bo tak takimi chcielibyśmy być tak sobie wyobrażamy nasze życie, bo tak widzieliśmy w jakimś filmie tak przeczytaliśmy w książce, niemniej sposób jak zostaliśmy ukształtowani ukształtowani niejako nam to uniemożliwia, ponieważ zostały zainstalowane pewne schematy, które uruchomią bez naszej wiedzy, czyli wpadamy takie życiowe pułapki znowu ta ma stać pies Łukasza po prostu spadamy jakieś pułapki dopiero jakaś nasza właśnie adaptacyjne reakcja pokazuje, że musieliśmy być tak to nawóz to słowo dzisiejsi wychowani, że mamy na różne sprawy życiowe bardzo sztywno określone poglądy ogromnie trudno nam te poglądy zmienić też jest ciekawe, że często przecież 1 rodziny dzieci wychowywane są, jeżeli nie tak samo to bardzo podobnie jednak wracają do różnych ludzi z różnymi historiami z różnymi możliwościami ja jeszcze zanim oddam głos pani Marioli z Wrocławia, która zadzwoniła chciała się podzielić z ustawą zaś słuchaczami córeczkami historią, którą dzisiaj krycie, bo świadkiem sklepie była starsza pani oraz mała takim pięcioletnim chłopcem pani chciała zaczepić tego chłopca tak pustego zagadać pyta się na tam Stasiu czy ja już przepraszam nie pamiętam kim z kim zostaniesz będziesz dorosły i ten chłopiec po prostu taką wielką pewnością siebie i trzecią niechęć ja będę sobą pani Mariola zwracam się do pani Marioli z Wrocławia witamy na antenie byli tak w Super Super historia wyznaczy mi to co ten chłopiec wiedział już to co zajęło ładnych parę lat, ponieważ gliny, która ma charakter drewno i ich tak powiem drewno przedsiębiorca zdobyczy dobrze wyglądać franka z cholernie wychodziło co rusz się rozlało, bo ja byłam grzeczna i przemiła myślami tak należy, po czym te dwudziestoletnie odwołało to ciężko i dzięki temu w tym aktom odwołania zorientowałam się że, że u nas ludzie w Polsce potrzeba to potem skonfrontowane z pracą międzynarodowymi środowiskami nad w Polsce ludzie mylą dobre wychowanie takie proszę dziękuję to ciebie o wspaniale mylą ze słabością po prostu mimo bardzo mocno mylą także uważają, że osoby, która zachowuje taki właśnie bardzo przyjazny sposób jak ja zawsze chciałam, bo uważam, że tak należy tak byłam wychowana to potem, że to osoby traktuje jako słabą się po ponad 200 prezentuje jako ktoś taki kto, kto jak uchylanie ba innym ani jej należy uchylać jak bardzo chciała, żeby żeby, żeby wychowywano w taki sposób, żeby pokazywać też to jak można być grzecznym cały czas grzeczne szanować innych, że nie zgadzać mieć swoje zdania równymi to zajęło ładnych parę la ciągle ode mnie wymaga uwagi, ale bardzo cieszę, że że, że takie coś znalazł teraz mogę być miła tylko wtedy, kiedy Uznam, że tak należy tak poproszę proszę pani Mariola i jak to się udało co takiego pani pomogła osiągnąć ten cel nie to bardzo dużo lat było dużo lektury dużo myślenia poza tym miasto w swoim odrębnym charakterem miała tylko zawodów w swoim życiu czy zawodów będzie kilka dowodów pełniła w swoim życiu w związku z tym co było ciągle lądowanie w jakimś innym środowisku dopasowywanie jej testowania, więc jakoś tak jak ja nie stanie powiedział to było lektura czytanie spotykanie się z ludźmi dużo czytania, czyli taka wartość na na własne doświadczenie obserwowania planowanie bardzo kocha tak tak tak ten moment, gdy się wchodzi jakiś nowe środowisko i czasie na nowo przebijać i człowiek tak lawiruje nie tu chciał zyskać sympatię tu chciał się przebić tak chce bardzo dziękuję pani Mariola pani Mariola wzrosła do Zet dzwoniła i mam poczucie, że tutaj były 2 ważne wątki pierwszy to jest ta kategoria bycia grzecznym chłopcem grzeczną dziewczynką i właśnie bycie grzeczną dziewczynką czy pani Mariola mówiła o płci i temu jak my właściwie znaczy my chodzimy społecznie dużo ludzi wychowuje inaczej chłopców inaczej dziewczynki w pewnym momencie też te mapy GPS są ze względu na płeć różne tak to wychowanie to kształtowanie tego naczynia glinianego zaczyna się od tego, że właśnie mamy pewne przekonania jako rodzice uważamy, że dziewczynka powinna być jakaś należy mocno ubolewać nad tym, że się to przekonanie na temat dziewczynki odbija się nawet na to jaki zawód taka dziewczynka powinna wykonywać, jakie ma zainteresowania kolory powinna lubić tak dalej to tylko się polecę profil na Instagramie Magda Korczyńska prowadzi profil jak wychować dziewczynki, którym pokazuje różne takie klisze te wszystkie rzeczy, które wpajam nieświadomie właśnie małym dziewczynkom często z NATO, że wpajano je nam albo obserwowaliśmy sami będąc dziećmi właśnie i przechodząc w zasadzie do następnego etapu, kiedy już powiedzieliśmy, że takie dobre wychowanie doszliśmy do porozumienia takie dobre wychowanie polega na tym, żeby ukształtować takie naczynie, które będzie użyteczny dlatego użytkownika, czyli takie takie dziecko ma pewne cechy charakteru osobowości w sensie tym właśnie biologicznym następnie NATO sposób wychowywania powoduje, że kształtuje osobowość dziecka, czyli tak takie narzędzie, które dzięki, któremu dziecko wchodzi w interakcję z dorosłym życiem ze światem zewnętrznym życiem takim jakby poza rodziną ten sposób, jaki sobie dziecko radzi to to jest osobowość i dobre wychowanie doszliśmy do takiego porozumienia jak na razie dobre wychowanie powinno pomóc dziecku mieć tak ukształtowaną osobowość, żeby dziecko mogą mieć łatwiej w życiu, żeby mogą być szczęśliwe, żeby mogło swobodnie wchodzić relacje międzyludzkie, żeby mógł założyć rodzinę, żeby mogło albo nie zakłada świadomie dokładnie tak ale, żeby te wszystkie rzeczy działy się w żeby, żeby dziecko miało narzędzia do funkcjonowania tak jakby chciał funkcjonować też tylko dodam, bo wyszła możemy wpaść coś co już tutaj byśmy parę razy zaznaczali to znaczy nie chodzi nam teraz o to, żeby stawiać ocenę wszystkim rodzicom, bo rodzice tryby wszystko wychowywani nigdzie nas tego nie uczą tej ważnej umiejętności uważa np. psychoterapii, ale też trzeba samemu podjąć w warsztatach w książkach, ale to też sama musiała podjąć jakąś dużą pracę to nie jest proste to prawda mało tego ja myślę, że to wcale nie jest także ludzie czasami wydaje na psychoterapię głównie mówimy o tym co zrobili źle rodzice i w zasadzie cały czas o tym mówimy, że rodzice ciągle popełniam błędy myślę, że nie ma rodziców, którzy nie popełniają błędów i tak naprawdę w oczach ludzi do tras podobnie właśnie tak naprawdę dobre wychowanie wcale nie polega na tym, żeby to było idealne wychowanie tylko to dobre wychowanie polega na tym, żebyśmy się zastanowić, jakie potrzeby dziecko ma, a następnie czy te potrzeby jesteśmy w stanie zaspokajać czy zaspokajamy w związku z tym celem jest, że dzisiejszej audycji byłoby też to, żeby na koniec państwu pozbierać zawsze to co udało nam się poruszyć powiedzieć, jakie są potrzeby podstawowe dziecka które, które należy zaspokoić właśnie w ramach tego wychowywania, czyli wychowanie nie tylko ma się kończyć na tym, że dziecko zachowuje się tak, że my się nie wstydzimy tego dziecka czy dziecko po prostu szybciutko przyswaja sobie pewne normy społeczne, ale oprócz tego dobre wychowanie to jest przede wszystkim dobre momenty takie wychowanie, które powoduje, że dziecko ma zaspokojone potrzeby i tu przechodzimy do trudniejszych rzeczy co są potrzeby 224444044 dobra terapia małpa TOK kropkę FM i profil Radia TOK FM na Facebooku to są miejsca, gdzie czekamy na państwa głosy szczególnie zachęcamy do zwolnienia 224444044 i pytamy państwa, jakie potrzeby dzieci są podstawowymi potrzebami waszych waszym zdaniem, a wszystkie były wasze potrzeby jako dzieci właśnie tak wiesz, bo tak mówimy trochę wierszy jakieś abstrakty, ale dokładnie mamy takie doświadczenia bycia dzieckiem mało tego chyba tak, że do tego, że tak naprawdę nasi rodzice naprawdę wielokrotnie świetnie sobie radzili nie mają żadnych procesów psychoterapeutycznych nie mają takiego dostępu do wiedzy jak jak dzisiaj mamy i nieźle im poszło niejednokrotnie tak takiego wniosku dochodzą w związku z tym właśnie takim jakby pod takim kluczem szukajmy tych potrzeb, bo zaspokojonych potrzeb dzieci wcale nie nie wymaga specjalnych studiów pedagogicznych np. przeorientować tam dziecko potrzebuje dobrze jeszcze mam do pytania, że takie hasło, które było przez jakiś czas bardzo popularne jako taka też właściwie obelga było coś co nazwał bezstresowe wychowanie wierzę tak pytać to bezstresowe wychowanie to zostawiam cię o to pytać jak się zawiesiła, ale szans, a są tam mnie przychodzi namyśl słowo równowaga no takie bezstresowe wychowanie to jest takie trochę nierealistyczne wychowanie, ponieważ życie nie jest bezstresowe, więc jeżeli dziecko tramwajowej moje gumę przykleja na czoło pana, który jedzie naprzeciwko, bo jest bezstresowe wychowanie wychowywane to może niekoniecznie, bo w dorosłym życiu to zrobi to możemy się krzywda zadać w związku z tym tak naprawdę na pewno wylądował na jakimś Facebook czy U2 tak naprawdę mówiąc o bezstresowym wychowaniu no to już samo określenie ma oczywiście mniemaniu jest nadmiarowe, bo bez stresowe jest życie w związku z tym, jeżeli dziecko będzie kompletnie bezstresowe wychowanie to to prawdopodobnie nie zorientuje się, że są pewne granice, których nie należy przekraczać dlatego, zadając pytania, żeby też podkreślić, że często społecznie widzimy jakieś dziecko widzi jakąś sytuację rodzicielską opiekuńczą to rodzice opiekunowie wychowują dzieci i bardzo surowo oceniała tak przynajmniej to prawda pani Karolina z Krakowa pani Karolina jak to jest dobrym wychowaniem dobry wieczór dobry wieczór państwu właśnie w sumie Niewiem czy istnieje 1 metoda i tak wydaje mi, że to dobre wychowanie ma bardzo różne oblicza i one są też zresztą tego właśnie takie dzieci mamy, ale nic się zaś nazwa taka 1 refleksja, że dobre wychowanie ma szansę tylko wtedy, kiedy rodzice cieszą się z tego, że mają dzieci cieszą się obcowania z linii jako mama musi powiedzieć, że uwielbiam moją córką i to jest najważniejszy tak jak otrzymałam byłoby fajnie, gdyby wszyscy rodzice po prostu czerpali radość z tego, że mogą dzięki niej sklepu mogą im je śniadanie mogą odprowadzić do szkoły, żeby wszystko nie było karą tutaj jest szansa, żeby dzieciaki poznajemy i że też potrafimy pomagać oglądam nie jest dobre wychowanie to bardzo się cieszę, że to pani powiedziała, bo w zasadzie wymieniła pani jedną z istotniejszych potrzeb dziecka wraz z właśnie być być zauważony być być człowiekiem ja ja w ogóle mam tak duże problemy z ze stanem takim formalnoprawnym dziecka to jest taki człowiek, ale jednak nie ma praw takich praw ograniczonych liczone są prawda na lata AJA muszę wejść panu słowo powiedzieć, że właśnie tak jesteśmy my dorośli tak mówimy, a tak naprawdę dzieci niż majątek samo prawo do tego naruszą prawa dziecka mówią o tym akurat zapewnić im ciepło rodzinne oni mają prawo do jedzenia do stanowienia wielu rzeczy, ale my dorośli się nasze to nasze wychowanie utrwaliło na taki stereotyp, że jako dorośli możemy trochę więcej, a przecież dzieciaki naprawdę są często mądrzejsze od nas są równymi partnerami mogą panią przyjaciół mija nie ukrywam, że z moją córką oczywiście pewnym czasie porozmawiam, bo jeszcze notariuszy stawki co może za wcześnie, ale uczyć od nich codziennie, bo klub tak samo mogli tym wartościowym człowiekiem, a w tym wszystkim tanie mówi bardzo ważny jest to właśnie chcę podkreślić że, że takie traktowanie dziecka jako jako takiego odrębnego człowieka, który się cieszymy z kim rozmawiamy, o którego się jakoś interesujemy wszystko to także człowiek tylko, że jeszcze mało mówi Janusz Korczak właśnie dokładnie USA to znaczy z równym partnerem to bym dyskutował, ale jeśli chodzi o jeśli chodzi o to, że to jest mały człowiek mały człowiek właśnie chodzi o to, że czasami takie podejście do dziecka zbyt szybkie traktowanie dziecka równego czy równo partnera niestety może być bardzo obciążające dla tamtejszych Francja to jest to zjawisko, któremu z groźnej ten problem państwo poruszyli tego bezstresowego wychowania, bo czasem mylimy to bycie partnerem nie oznacza, że w naszym domu nie ma reguł nie ma zasad, że nie wie, że ja pozwalam Hani powiedzieć dzisiaj mamy kupuje sobie spodnie zastój bo, bo traktuje ją jak równą sobie myślę to nie takie traktowanie wychodzi na to pytanie o zdanie pytają o jej uczucia emocje Super Baran Rasia i ona bardzo dziękujemy bardzo chcę merytorycznie klony mają państwo ten temat dziękujemy pani Karolina z Krakowa bardzo ciekawe, że pani Marina porusza rzeczy się z 1 strony my wpadamy tylko znowu, dlaczego tak jest, że jako społeczeństwo miewamy różne modele wychowawcze Zobacz tutaj do tej pory nie mamy takiego spójnego jakiegoś modelu wychowawczego, które niektóre, który jak konstytucja dokładnie 1 i obowiązują, więc to jest istotne co pani powiedziała z tonie że, że każda rodzina czy każde dziecko może wymagać innego sposobu wychowania jest absolutnie zgadzam się z tym istotne jest, żebyśmy dziecko traktować jako byt odrębnej i właśnie cieszyć się z nim robimy różne rzeczy nie traktowali dziecka jakiś rodzaj obowiązku życia przechować, gdyż rzecz trochę w tym dziecko ma się rośnie, ale rzeczywiście nie zgadzam się z tym że, że dziecko jest przyjacielem na równi traktować równy partner równo partnerów parterem nie jest bez dzieckiem, ponieważ dziecko może się bardzo szybko poczuć przytłoczone różnymi dorosłymi sprawami, więc to być też pamiętać po prostu, że dziecko w ramach praw czy tych potrzeb dziecka jest bycie dzieckiem być być takim takim nie zaradnym nierównym z dorosłym niektóre kwestie mające mniejsze doświadczenie np. choćby dlatego, ale i tak widzę, że chodzi wokół słowa, które się spożycia, czyli prenotyfikacji, czyli takie jak takie zamieni ról, kiedy to dziecko staje się trochę rodzicem rodzica opiekuna, ale myślę, że to jest na oddzielną audycję mogę tak mówił dla nas jasne jak najbardziej to jest świetny pomysł już rozmawia już dorosłych dzieciach teraz o ludziach którzy, którzy no byli traktowani zgodnie z terroryzmem dorośli Armen Mekhakyan Zuzanna Piechowicz to jest audycja dobra terapia za chwilę do państwa wracamy dobra terapia Rek audycja dobra terapia Armen Mekhakyan psycholog psychoterapeuta Zuzanna Piechowicz i państwo dzwoniący pod nr 2020 notował 22 jeszcze raz 224444044 bardzo duży czwórek zgodziła się czwórki zgoda łatwiej zapamiętać to właśnie tak dobrym wychowaniu więcej rozmawiamy pytamy państwa co to państwo znają znaczy dobre wychowanie i zapowiada pani Ewa w Łodzi dobry wieczór pani Ewa dobry wieczór witam państwa bardzo serdecznie proszę państwa chciałabym państwu powiedzieć o tym dobrym wychowaniu u nas w rodzinie dzieci moje to taki ponad trzydziestoletnie widzę ściemę, które właśnie samymi mówią co wyniosłem z domu i ile dla nich znaczy ta podbudowa jako mówią ten fundament stworzyliśmy kiedyś kiedyś 30 parę lat temu 32 lata temu nową rodzinę 2 adoptowanym dziewczynkami niezaradne smutne 5 lat 2 pół roczku i proszę państwa to niebyły łatwe ale dlaczego to wychowanie było wspaniały, ponieważ my stworzyliśmy rodzinę czerpaliśmy radość z tego co bycie w tej rodzinie była dla nas wyzwaniem no co pozwalaliśmy tym dzieciom przede wszystkim określiliśmy dziecku zaczęłaby reguły nauczyliśmy je i pozwoliliśmy im być sobą, a przede wszystkim pokazywaliśmy na czym polega szanowania ludzi każdego bez względu na jego status czy zawodowy czy społeczne czy też zawód czy też nawet materialny były różne koleje losu, bo tu nie możemy mówić o genetyce prawda, że wiemy, gdzie podziała KUB ba ci my musieliśmy to wszystko odkrywać i były najwspanialsze nasze lata z mężem obchodzimy, który tam, lecz bycia razem i życie z naszymi dziećmi i uważamy, że jako rodzice rodzice się spełniliśmy, dlaczego proszę państwa nie mówiliśmy, że jak ja jestem tym to dziecko musi, żeby być tym obserwowaliśmy dziewczynki na każdym kroku stworzyliśmy im przede wszystkim bezpieczeństwo przeprowadzaliśmy bardzo bardzo dużo rozmów tłumaczyliśmy wyjaśnialiśmy uczyliśmy bycia np. mieszkamy tak na obrzeżach Łodzi bardzo pięknej dzielnicy ale, żeby dzieci umiały się poruszać też w mieście to zawsze miałyśmy taką swoją robotę w soboty od rana wychodziłyśmy na ulicę Piotrkowską uczyliśmy dziewczynki bycia po prostu i poruszania się wśród ludzi bycia w restauracji na PIT, gdyż na jakiś tam nie kawie, ale Servaas chce on dzisiaj jak przychodzą do nas to mówiłam, że takie podwaliny, jakie dostały to jest największe bogactwo jedna z moich córek jest wychowawcą w przedszkolu chatą prace obserwowaliśmy, jakie są ich zainteresowania, jakim nowość powinny być nie było łatwe bycie w szkole nie było dla nich proste wiadomo, że były opóźnione o rozwoju, że musiały nadganiać nad goniły dogoniły i są równoprawnymi ja bym powiedziała ta do rodziców kochajcie swoje dzieci, a ścinanie obserwujecie rozmawiajcie z nimi, a najważniejsze bądź jest zawsze dla nich murem, na którym mogą się oprzeć, gdzie mogą przejść, gdzie zawsze znajdziecie dla nich czas, gdzie oni w tych rozmowach z dzieci będą najważniejsze, a dzisiaj, kiedy już jesteśmy starszymi ludźmi na co dzień widzimy ich serce opiekę troskę ona chwilę chciałabym wiedzieć o wychowaniu tak jak bardzo znajduję to trzeba je pchać bardzo to i tak właśnie to jest to zdanie, które należy absolutnie podkreślić wielokrotnie wydawałoby się, że w zasadzie wystarczy kochać dzieci całą resztę cała reszta będzie łatwiejsze do do zrobienia tak dziękuję poruszyła pani tyle istotnych elementów, do których będę chciał w trakcie audycji wrócić, bo rzeczywiście wymienia pani no w zasadzie wszystkie sensowne istotne potrzeby emocjonalne dziecka które, aby zaspokoić to teraz pod włos jak zawsze, bo mówi powiedzieli, że wystarczy kochać, ale pewne kompetencje umiejętności też są przydatne i padło tutaj dużo takich haseł, że mamy być przy dziecku mają być uważni, że właśnie rozmawiać z dzieckiem, żeby radość obcowania z dziećmi, ale jak już po dziś rodzice to ludzie i sama z perspektywy matki po prostu małego dziecka myślę, że no to jest może jakiegoś superbohatera Super bohaterki, ale czy to nie jest plan, który jest do malowania 100%, ale co myśli w tym widzieć największą największą trudność pierwsza myśl, że takiej presji wyrzeźbić, jakim dodam, że właśnie tak chciałbym to jakoś podkreślić, że Rze, że wie, że ta, że to takie bycie przy dziecku, że picie cały czas uważnie co czas kochającym spokojnym, gdyż dużo takich rzeczy taki to jest to jest duża presja i też świadomość tego, jakie ma, kto ma wpływ później na nasze dzieci w przyszłości jak jak bardzo je kształtujemy jak możemy je bardzo dobrze wyposażyć możemy je zranić to są takie obciążenia dla rodziców, że jakoś, tak więc mówimy tu dobrym wychowaniu też chciałbym od tych wychowujących powiedzieć, że no właśnie też codzienność jest różna wychodzimy wychowują też różnymi rzeczami z domu zresztą to jest obciążenie przede wszystkim przede wszystkim jako rodzice pewnie pamięta powinni pamiętać, że z pustego w finale jedno jak jak jak nie dostaliśmy dobrego wychowania my sami w znaczeniu takim nie zostały zaspokojone nasze potrzeby to też raczej będziemy duże trudności z tym, żeby przekazać dalej, ale odpowiedź na to pytanie chcę powiedzieć, że w zasadzie co dokładnie miałem myśli że, jakbyśmy skoncentrowali na tym, żeby mieć dobrą relację z tym dzieckiem to to, że duża część istotna potrzeba dziecka byłaby zaspokojona a aby wyobrażam sobie także nie ma takiej możliwości być właśnie popełniali błędów natomiast ja jestem tak myślę de oferty w głowie co jest ze świecia dużo większym problemem trudno powiedzieć co jest większym nie mam badań, a chcę powiedzieć, że tak samo jak zaniedbania pewne ze strony rodziców mianowicie no właśnie nie poświęca wystarczająco dużo czasu podnoszą głosy tak dalej mogą być krzywdzące dla dzieci el dokładnie krzywdzącą mogą być również nadmierna opieka może być taka taka krzywdząca dla dziecka pani taka sama kontrola no taka sytuacja, w której dziecko nieustannie musi pamiętać o tym, że musi sprostać jakimś luźnym różnym wymogom doprowadza do tego, że człowiek dorosły nawet zaczyna żyć od zadania do zadania kompletnie czerpie przyjemność z tego Sojusz osiągnął, bo taka jest takie było to wychowanie także, że należy po prostu realizować różne zadania tak w ramach podsumowania tego co pani powiedziała obiecałem, że będę mówił po koleją oby tych potrzebach ja dzisiaj wymienia 6 takich podstawowych potrzeb przygotowane para nauczać kolej będę mówił pierwszy to jest poczucie bezpieczeństwa to jest potrzeba bardzo istotna w tym w tej potrzebie możemy oczywiście również umieścić na taki taki byt fizjologiczne kwestie związane z tym, że dziecko przeżyło, żeby miał co Jerzy miał dach nad głową tak dalej, ale jest też np. to, że jeżeli małe dziecko płacze jest, bo niemowlę to wypłukiwanie, który jest też cały czas popularne np. zaśnie jak się wypłacie to jest właśnie zabrania tego potrzeb bezpieczeństwa wtedy dziecko czuje, że jest się samo to jest jego wyraz nie zagrozi to ta bardzo ciekawe co mówi jest taki eksperyment słynne Kamienna twarz można sobie znaleźć na YouTube jeśli państwo macie macie taką możliwość eksperyment Kamienna twarz tak to się nazywa jest absolutnie poruszające jak jak kontakt między matką małym dzieckiem może być zaburzony wyłącznie przez to, że matka w którymś momencie jest nie sposób na tak, czyli nieodpowiadająca na na na emocje dziecka a dlaczego mogą być takie stacje, których matka tak może mieć to, dlatego że np. możemy inny poważny problem może mieć depresję może mieć możemy po prostu bardzo poważny problem rodzinny w związku z tym dziecko jest matka z dzieckiem jest fizycznie przebywa dziecko ma co jeszcze ma gdzie spać, niemniej nie ma żadnego kontaktu i nie ma tego bezpiecznego i nie ma wtedy tego bezpieczeństwa myślę, że państwo dzwonią, więc mamy 1 i będziemy wracać do 6 Mateusz Warszawy dobry wieczór wieczór panie Mateusz Nogieć stosunków tematyka obiecałem, że z czasem się do to też ciekawe, więc słucha się wskazaliśmy może mu, więc tak krótko cover co myślę mogę w wychowaniu ja jestem rodzicem trzynastą piętnastolatki być nie mam takiego doświadczenia ludzie, którzy już powstaje sprawdzić swoje dzieci w wieku dorosłym takie głosy są jeszcze dla mnie trochę abstrakcyjny mimo wszystko to znaczy cały czas wiem, że NATO, gdzie ten moment weryfikacji chodzi o brak materiałów i szkoły jak wychodzić to faktycznie jest mu się udaje, że jest problem ja się spotkania z kilkoma książkami jako taką, którą pamiętam to jak mówi, żeby dzieci słuchały tam było sporo przykładów jak mogę chodzić w trakcie szczerze mu jak ocenia tylko przepraszam panie Mateuszu jest bardzo dobra książka jak mówić, żeby dzieci do nas mówiły jak słuchać nie inaczej to jest jakaś właśnie tego typu książka w opisie podcastu będzie tytuł polecamy, więc oddaję panu cała seria tych książek tak i i może one są troszkę bardziej niektóre rzeczy są nadal amerykańskie, ale ogólnie można dużo fajnych rzeczy po łapać ciężej to robić w praktyce jak dla mnie mu się wydaje, że bardzo ważne jest w przygotowaniu dawanie przykładu w szczególności okazywanie dziecku ma się też problemy jak się to problem rozwiązuje nie chowanie problemu i czego pokazanie dziecku, że to co się mówi to co się robi to wspólne czasem osób rodzice stają się chować podnoszona będzie radziecką środa bardzo dobrze dziękuję i jedno sposób wydają się dziecka jest to, żeby świat wokół niego wspólne, żeby nie było jakiś dysonansu za pomocą zwierząt jest jakiś problem wydaje się, że dużo lepiej go po prostu powiedzieć, bo mogli wydaje się dla dziecka będzie to bywa lepiej zrozumieć, że jest pan i rodzice stają się różni od dziś już ukrywania jak najbardziej fałsz nie jest rozwiązaniem na pewno nie pomaga w budowaniu tego bezpieczeństwa, którym mówimy także pogarszanie relacji ani relacji jak najbardziej czarny dziękujemy pan Mateusz z Warszawy tutaj przychodzą do drugiej potrzeby to możemy powiedzieć, że to jest kontakt z innymi w ogóle dziecko ma potrzebę kontaktowania się z innymi inaczej może pani, więc chodzi, więc mianowicie to jest bardzo ważne, bo pierwszych kilku miesiącach dziecka życie dziecka to matka jest jedyną osobą, która jest najpotrzebniejsze zazwyczaj pierwszy opiekun pierwsza pieką dokładnie tak i potem może dojść do takiego problemu czasami się obserwuje nawet czasy się obserwuje, że bardzo trudno jest dzieciom nawiązywać relacje z innymi, ponieważ nie nauczono ich tego nie pozwalano im na to czy np. dobre wychowanie polega na tym, że nie można wejść tam niemal nad innymi tam jako zadawać, bo to są odpowiednie dzieci itd. czyli czyli tutaj w trakcie wychowywania czasami możemy zupełnie omyłkowo zaniedbać jedną z istotnych potrzeb dzieci, czyli właśnie umiejętność nawiązywania więzi my mówimy matka, ale to, choć właśnie od pierwszego opiekuna matka jest pewnym skrótem myślowym, bo też badania pokazują, że na czas przypada jedno pół chodzi też 1 opiekuna i też np. zmiany w mózgu tego pierwszego opiekuna w przypadku par 2 mężczyzn sprawiają same zmiany, które siedzi u matek, jeżeli chodzi o taki kontakt z dzieckiem ta relacja taka sama jest to musi być to musi być kobieta musi być kobieta, która urodziła dziecko to to to jest właśnie o pierwsze opiekun dokończy zabrakło ja chciałam państwu polecić od razu seria weneckich niemowlęta, które jest serialem dokumentalnym, gdzie naukowcy przyglądają się niemowlętom właśnie tym różnym aspektom jest bardzo interesujący wysłane nr 2 tak ten serial świetny, dlatego że ja czasami oglądając nie mam dzieci, a mimo wszystko z ogromną uwagą ogląda, ponieważ widać wiele rzeczy już u dorosłych pewne pewne zależności pewne rzeczy, które zostały zainstalowane właśnie jak i dziećmi nr 3 nr 3 ta jest potrzeba autonomii chodzi o to, żeby dziecko uczyło się teraz bardzo istotna rola rodzica, który w ramach tego wychowywania uczy dziecko tego, że jest autonomiczną jednostką w związku z tym może myśleć inaczej niż rodzice może coś zrobić inaczej niż u nas dochodzą wysokie u u Och, chętny może im wasz rodzic powinien uczyć towarzyszyć dziecku właśnie w tym, żeby się nauczyć tej autonomii autonomia to nie znaczy, że dziecko znowu kompletnie zostawione samo w sobie robi co chce i wieku 13 lat wyprowadza się mieszka sama, bo rzuca szkołę tylko chodzi o to, że auto nam, że rodzice w ramach wychowywania nie dążą do wypalenia tej autonomii do takiego wykręcenie chodzi o to, żeby pozwolić dziecku lubi to co lubi lubić tę muzykę, którą lubi lubić to jedzenie, które robi co nie znaczy, że teraz tylko czekoladę chodzi o to, żeby dziecko mogło miało przestrzeń na odkrywanie kim jest o tak dobrze to, że zabrakło gazetach można w dużym skrócie chodzi też o to, żeby mogło doświadczyć dziecko różnych rzeczy podczas, których popełni błędy po prostu będzie miało okazję zobaczyć jakieś konsekwencje chodzi o to, że czasami my jesteśmy opóźnieni np. takim zachowaniem dziecka burzenie taka postawa letnie emocje z rękawa no właśnie i no i natychmiast dążymy do tego, żeby dziecka, żeby namówić skutego tego nie może robić to nie pozwala na coś co inaczej jest powiedzieć, że rzeź w gabinetach bardzo często się widzi osoby, które w dzieciństwie był ograniczony jeśli chodzi o właśnie od potrzeb, czyli autonomia to są dzieci, które świetnie uczyły także dzieci, które nigdy nie miały przeciętnych ocen były wszystkie ponadprzeciętne, ale są też dzieci, które nigdy nie wychodziły na imprezy nigdy nie upijał nigdy nigdy nic złego nie zrobi nie robiły i często takie osoby mówią, że nawet, a nawet to niebyła tak mi nie wolno było po prostu ich nie robiłam robiłem co pokazuje rzeczywiście czasami w ramach takiego wychowania od razu ustalamy, że nie wolno dziecku robić rzeczy, które chciało, bo może popełnić błąd i utrzymały tego mówić, bo to też wystarczy, że czy przeciwko NATO tak przekazywane często dziecko wie, które tematy temat tabu albo czego nie wolno, nawet jeżeli tego nie powtarzam mamy pana Kajetana gracza z Grodziska z Grodziska dobry czeka pani te tanie i dobry wieczór dobry witam serdecznie może trochę biegł biegł od tematu, bo to będzie właśnie sektor raczej, gdyż z uwagi na swoje zajęcia mamy kontakt z dziećmi, ale w wieku 5701214, a ostatnimi czasy br. oczywiście spotykać w tym, że przychodzi do mnie dziecko na zajęcia tak jak wcześniej z uwagi na razie proszę pana tak dalej tak teraz tylko spotykam się dziecko pewnie mówi najpierw to bardzo zamurowało jak na tym przecież korzystać z poglądami jest moim trenerem tak dalej tak dalej, ale czasem te straty z dzieckiem okazuje się tu będzie, które taką szanuje to, które upomina pan, ale jesteś bardziej otwarty na wszystkie sugestie na rozmowę jest tak powiedzieć to nastawione do świata pytanie czy to jest czasu zmiana pokoleniowa czy fakt mamy powoli powoli zmianę relacji i dzieci starsi znika tak to jest perspektywa osoby, która prowadzi zajęcia dla dzieci młodzieży robi takie redakcje edukacyjne robimy razem rady robimy razem inne media często SA proponuje, żeby przejść na tę, ale myślę, że to jest też tak, że tak jak w każdej relacji może pan powiedzieć i postawić granice dość powiedzieć, że panu zależy, żeby mówić na pan albo samemu przejść na ty to co sobie ważne to, żeby to było spójne są grupą to znaczy, żeby nie było także częścią dzieci młodzieży jest pan na tę szczęściu na pan, bo wtedy buduje się nie równowagę, ale nie widział tego jako znak czasu czy czy może jakoś komunikacja internetowa jakoś to zmienia się tam jesteśmy wszyscy na tę, ale jawnie nie łączyła tego z brakiem szacunku albo brakiem jakiejś jakąś nie wiem właśnie końcem dobrego wychowania ojej, ale tu, ale rodzimi raczej właśnie chodzi o to, że nie tyle co wychowani tak dalej, bo tutaj do tego nie mówi nic powiedzieć, bo te dzieciaki przez chwilę zawsze okej natomiast chodzi bardziej o to, że dzieci, które w ten sposób zachowują na dzień dobry to bardziej komunikatywne, tym bardziej przystępne jest przez kontakt więcej odwagi po domu domu rodzice od razu uczyli jak w jaki sposób się zachowywać tak właśnie bandyty odwagi to jest to jest ciekawe opanowana powiedział, że dzieci przyszły zaczął mówić na te to co pan takiego, bo byłem zdziwiony tak na posła więziony bity wcześniej spotkał to i tak rzeczywiście być może pokazuje, że my jesteśmy my sami jak teraz jesteśmy tak wychowywani, że pewne rzeczy od razu nasz umysł identyfikuje jako właściwy niewłaściwe tak próbuje odpowiedzieć na to pytanie być może takie dzieci z tego co zrozumiałe mówi pan o tym, że dzieci, które mówią te są bardziej otwarte na różne sugestie co wydaje się, że takie dzieci które, które po prostu mają swobodę próbowania doświadczenia wchodzenia w relacje, jeżeli np. dziecko na filmie oglądało i tam zagląda tylko amerykański film wszyscy mówią na te albo albo ogląda seriale, gdzie też mówią na to ze względu na po prostu kulturową różnicę język to dla tego dziecka może nie być zupełnie nic złego w tym, że się mówi na tę i też ma odwagę po prostu normalnie się komunikować, a dziecko, które przed komunikowaniem się wertuje w głowie czy wolno czy nie wolno czy pan obrazić się wcześniej obrażeń być może już jest bardziej przejęty tym czy zostanie np. czy raczej nie będą lubić czy czyn trener nie odrzuci tak dalej tak przy okazji zachęcam do tego, żeby się zastanowić też właśnie nad ja dla mnie to jest taka jak pan opowiedział dla mnie to jest taka świetna okazja, żeby się zastanowić jak ja jak ja mam wyobrażenie na temat dobrego wychowania i czas czy czasami pewne moje ma pewne mają jakieś utarte schematy nie powodują, że to jest być może nie wiem dotknięty przez zachowania ta druga strona zupełnie nikogo nie ma na myśli tylko zwyczajnie jest inny albo odważniejsze komunikuje, ale wracam też tego co zapowiedziała, że jeżeliby pan miał pewien cel wychowawczy chciałby osiągnąć jakiś jakiś efekt np. żeby dzieci szanowały pewne zasady, że jakiś kod komunikacyjny pana na zajęciach to wtedy warto rzeczywiście tymi o tym z nimi zrobić taką rozmowę zrobić jakieś takie zajęcia podczas, których można wyjaśnić czemu służy taki sposób komunikowania się jak też zadbać, żeby właśnie była równowaga w grupie że, żeby nie było także część dzieci mówi nad i w związku z tym mają poczucie, że są bliżej część mówi pan to buduje nierównowagę zespół z kimś takim zespołem to duże grupy nie ma, bo są pojedyncze pojedynczy także tutaj nie ma profilu najmniejszego tylko sam fakt, że takie poszczególne zachowania zaczynają być natomiast wszystko okej jest jeszcze 1 sprawa mianowicie jak mieliśmy czas głębokiego lockdownu z uwagi na moją profesję tak miałem z poszczególnymi czekami kontakt powiem szczerze, że brak brak kontaktu z rówieśnikami bardzo negatywnie wpływał na nie to dzieci stawały bardziej bojaźliwe stawały się takie zamknięte sprawia niektórym można powiedzieć, że po prostu zajęcia, które zawsze uwielbiały przynoszę przechodziły przychodziła smutna brak brak kontaktu z rówieśnikami jest straszne to też jest jakiś sposób to wychowanie dzieciaków kształtowanie na przyszłość moim zdaniem właśnie i tak kończąc to co pan mówi ta tak tak przychodzi do głowy do kogo my jako dorośli ludzie czasami z automatu mówimy na te wychowani w takim kręgu kulturowym, jakim jesteśmy prawdopodobnie do ludzi, których lubimy albo, do których którzy nie wywołują jakieś takie tak jest strasznie bytomianie wywoła trochę strachu, więc być może właśnie to, że niektóre dzieci tak mówią to też tak dla pana taka informacja zwrotna lubią pana bezpiecznie się z panem czują i w ten sposób zamykamy ten element ten jakby następna następna potrzeba, jaką jest właśnie budowanie więzi może właśnie dzięki temu, że pana przychodzą te zajęcia też mają taką okazję do budowania relacji z innymi właśnie ludzi, bo to jest potrzeba takiego młodego człowieka bardzo panu dziękujemy ankieta z Grodziska do nas dzwonią teraz już czas na informacje Radia TOK FM Armen Mekhakyan Zuzanna Piechowicz audycja dobra terapia dobry wieczór to jest dobra terapia przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz i Armen Mekhakyan psycholog psychoterapeuta dobra lepiej dobre wychowanie to nasz dzisiejszy temat tak dokładnie tak dobre wychowanie długo czeka pan Rafał z Bydgoszczy morza to co się należy panie Rafale dziękujemy za cierpliwość czekam cierpliwie tak tanie piwo czy dobrego wychowania przepraszam od razu wiz, aby prace pań wracamy w piątek rano, ale dzisiaj akurat wyjątkowo Digital OOH chciał być pewna pani Imola ja panu brakowało wychowany, ale uważam tylko chcieli wódką, a jednak są zmiany pokoleniowej i w ogóle zmiany tego jak się wychowuje dzieci ja mróz 80 na płótnie organizmami, ale widzę mają znajomy dwudziestoparolatków np. mojego konta 8 lat kupuje różne podejścia do wielu spraw mnie wychowano tak padł właśnie tam model wiadomo na życie tak czadu i Iraku regał a, a babcia kochana zawsze tak łagodnie i zasilą uczony szacunku do wszystkiego absolutnie bat na nas np. na ile, bo jak naprawić podawało i wyrzuciła papierek na ulicy skórki banana tak długo niosło ze sobą aż w końcu śmietniki nie udało tego sprawy, bo i tak nie inną taką partią władzy pamiętam w latach dziewięćdziesiątych 1006. roku znak dla Bumar to babcia przyjęła rodzina chcieli mamy na na mieszkanie lub praw jej łatwiej, a z drugiej, żeby nie była sama i protestach to i ja jest pan wakaty w zasobach, których byłem uczony od razu szacunku do do innych ludzi do innych nawet i no właśnie kraju dziś mamy uchodźców innych narodowości różne są sytuacje na na świecie i np. w kraju panie Rafale ja muszę panu zdradzić 1 rzecz to znaczy się tutaj widzimy nie tylko Zarmen, ale też naszą wydawcę Katarzyną Borowską i wszyscy sobie uśmiechamy się kiwa głowami po prostu z aprobatą da pani ba opcji do pana akcji jak wasze działania na lata 1 plus wspaniała tak, ale banki właśnie babci brat ze swoją małżonką oni właśnie adoptowali też 2 dziewczynki i nota byłem w tym roku na ślub jednej z nich to z banku dzięki wychowane wspaniale no 1 jest utalentowaną muzycznie utalentowaną dziewczyną, a druga zajmuje się już wcześniej na wykształcenie pedagogiczne panie Rafale BP babcia żyje ja już niestety nie to babcia uczyła wiekowa zmarła 2006 roku, ale jeszcze kwestia też tego bezstresowego wychowania ratusz widzę, że takie, jakby wychowywanie bezproblemowego można też tak nazwać chyba powoduje, że duchowny jest jakby wychowujemy takie nie są oni obrażać młodzież, ale trochę, ale społeczne, bo w wielu sytuacjach stresowych przeważnie oni sobie nie potrafią poradzić mu jak np. podczas powodzi ciężkie czasu przez reżim nie nadaję to było to Balcerowicz czy reforma, ale chciało sobie jakoś zawsze poradzić i tych sytuacji takich ekspresowych, bo bardzo dużo być może ma pokolenie trochę wagi odporne na wszystko i potrafi lepiej poradzić o dramatycznych sytuacjach niż niż dzisiejsza moich Boya mają tu znajomych dwudziestoparolatków to oni bardzo często chodzą do psychiatry, bo sobie radzą one Marii Magdaleny, a więc tak musimy interweniować oczywiście tutaj u nas już wiemy jak mówił wszystko, ale ja postu widz pozna zrobić tanie nie są one przypadki panie Rafale zróbmy tak powiedział pan dzwoni pan powiedzieć to jest bardzo budujące, że pan miał fantastyczny wzór takiej zdrowej dorosłej osoby, ale nie inaczej teraz inaczej gałęzie jak pan owa poczeka do końca mam do powiedzenia dzwoniłam powiedzieć pan, że ma pan Super wzór babci jesteśmy ogromnie zbudowani tym rzeczywiście babcia okazał się takim zdrowym dorosłym pana życiu natomiast chodzi o to, że to, że ktoś korzysta z pomocy psychiatrycznej i choć do lekarza to wcale nie musi oznaczać gorzej sobie życia radzi może stwierdzić lepiej, bo sięga po pomoc nie podzieli nasze lub, że jest gorzej wychowany to nic nie ma absolutnie wspólnego tak jak pan Jan właśnie chciałbym tak, choć sposób przedstawić, a jednak moda, ale pani powiedzieć o tym jak czatować do takiej, że rozumiemy, że nie to pan miał na myśli miał pan myśli to rzeczywiście dobrze byłoby też, żeby rodzice tak wychowali, że będziecie sobie lepiej radziły ze strażami świń na pewno miałem płacić też wakat jest moim bratankiem pandemii właśnie jechaliśmy dla banku na wycieczkę pociągiem bardzo lubię pociągi tak jak zresztą mówi, że uczą się pobawić mam wino można zwolnić albo mój wujek jest to boja nie mam żadnych kolegów ani koleżanek nie w miejscowości to 1 kolega jest ona parę domów dalej nie ma nikogo on nie ma ja Ros oraz na nową radą widzę tu mają dzięki po też panie Rafale bardzo dziękujemy za ten telefon pan Rafał w Bydgoszczy, ale też już wspomniana nasza wydawczyni dorzuciła 1 ważną obserwację to znaczy, że często myślimy, że ktoś, kto jest dobrze wychowane często osoba, która osiągnęła jakiś sukces zdobyła wykształcenie, że to jest jakoś tożsame z tym sukcesem wychowawczym no to jest genialne, bo może o tym powiedział, dlatego że właśnie próbujemy podczas tej od audycji oddzielić takie ukierunkowanie i hodowanie czy kresowa panie tak tego określa tego typu określenia chcemy chcemy by oddzielić od takiego zdrowego wychowania, które polega na tym, że dbamy o potrzeby, gdzie dzieci dziecka dziecka bardzo wielu dorosłych ludzi, którzy są, którzy osiągnęli ogromny sukces fantastycznie funkcjonują w korporacji Work w ogóle w życiu społecznym, niemniej są nieszczęśliwe nie mają bliskich relacji i potrzeby są niezależnie chowane odczuwają nieustanny ogromny lęk, z którym sobie mogą radzić, dlatego że cały czas to rząd do tego, żeby zaspokoić pewne potrzeby jakichś innych lub realizować jakieś zadanie zupełnie nie mają dostępu do własnych potrzeb w związku z tym całą mocą podkreślamy, że dobre wychowanie to umożliwienie dziecku zorientowanie się, jaki ma potrzeby i też sosa sensowny stosowny sposób zaspokajania tych potrzeb pani Elżbieta z Gdańska dobry wieczór pani Elżbieto budową dobra tylko uchwał ruchem tak słyszałam mimochodem pan wspomniał to tylko Kinder, kto wie czy to w ogóle nie wchodzi w zakresie państwa celnicy i nie uważacie państwo o złoto też należy bez wychowania, ale z przyjemnością słucham, bo on nie wypełnia otwórz osobą starszą cha moim obrońcą profesor nauczycielskim jednak byłam pewnej rzeczy Marek Czaja my w tej chwili zupełnie nie ma kiedyś jak sięgnięcie państwo pewnie nie było państwa na świecie, ale kiedyś nawet przekroju zakończone jak się sięgną po 4 numery, a myśmy wybierali demokratyczny savoir-vivre były lekcje wychowania, a tzw. zamawiało się pewne rzeczy i miło, a poza tym rodzice włączyli się po prostu uczyłam pewnych rzeczy ciemnym należności taktu przekłada się mniejsze np. często przy przydaje się tak po wielu dzięki temu, że jestem grzeczna uprzejma, że umiał odmówić grzecznie uprzejmie taktownie myliśmy się to płace czy państwo w ogóle temat pani Henia koni, a bardzo często chodzi, lecz przepraszam, ale ja uważam no powiem brutalnie, że jednak sam ponosi się w tej miałbym się dopełnieniem mówi ja byłem świadkiem będę długo wracać do tych przykładów można przecież nie to chodzi o nas, ale ludzie ułatwia życie komuś uprzejmość grzeczność wlejemy na tak dobre formowanie pod przepisy savoir-vivre czy 3 czy o właśnie tanim niemiecka kindersztuba mówi też wspaniałe rzeczy będą ułatwia życie nam własne życie innym pani Elżbieta muszę powiedzieć, że absolutnie się z panią zgadzam i jak słucham tego co pani mówi to próbuje znaleźć wspólny mianownik z tym, o czym mówiliśmy tej pary przychodzi taki przykład do głowy tak jak byśmy mówili o domu, który ma pewne fundamenty, które trzeba porządnie przygotować, a następnie ten dom należy dobrze wykończyć, żeby było ładne tapety ładne lampy, żeby było estetycznie w tym domu sobie myślę, że to, o czym pani mówi jest niezbędne do życia to chcemy estetycznie żyć ja też bardzo lubię takich sytuacji, kiedy spotykam się ludźmi, którzy są uprzejmi kulturalni nie umieją ładnie mówić nie posługują się mową to wszystko jest absolutnie nieprzyjemne, więc jak słucham tego co pani mówi rząd powiedział pani słowo klucz powiedziała pani do tej pory taki sposób funkcjonowania powoduje, że mi się opłaca ja mnie się dobrze żyje tak pani powiedziała właśnie o to chodzi o to, że po ten ład światu, że po prostu rzeczna się przejmował dookoła, a najmniejsze w tym ja też tak myślę przepraszam, że pada słowo zdanie mówi, że komisja Odwoławcza oraz taka jest ten nauczy ono nieźle lepiej podejść do człowieka rzecz nie przejmie też będzie dla nas grzeczny uprzejmy nocą wyjątki prawdę, ale są wyjątki i tak jest stosowana zwykle jest pani mamy jeszcze jeszcze tylko do poziomu co my mamy na myśli podczas tej audycji, dlaczego podzielam te dobre wychowanie, a nam chodzi o to, że w sytuacji, kiedy ktoś został wyposażony jako dziecko wyłącznie te dobre maniery nie ma żadnych fundamentów to wtedy wtedy to się pojawia coś, o czym moglibyśmy płacić Dul z kości czyni pojawia się zewnętrzna fasada, która jest piękną dane państwo uważacie za fundamentu uważamy takie potrzeby fundamentalne te właśnie, które wymieniamy pierwszeństwo auto poczucie autonomii dziecka umiejętność nawiązywania i mała panoszyć się z niej bardzo się mamie miałam swoje zdanie jednak zawieszono dodali no po prostu wie pan no tłumaczyli, dlaczego to żona no i szliśmy na kompromis nocami było to jednak czuje, ale często była to wtedy najczęściej buta aprobata my mamy porozumienie mojego punktu widzenia właśnie, dlatego że przykłady np. kościołom, bo trwała od małego pewnych względów te pytania dziecko miała myśli nieczyste czy coś takiego to mówiłam, więc była to załatwiane jak szafy meble w tym 2 rzeczy no taki śmieszny przykład prawda, ale nie była gromią ona nie była o także bazę też miała fantastyczny pan lata absolutnie określa się bardzo, że taki dobry pozytywny głos widać też po tym telefonie że, że umie pani wyrazić swoje zdanie w sposób taktowny tak, żeby pokazać się pani nie zgadza jest ogromnie budujące cieszymy się, że pani zadzwoni bardzo dziękujemy za daleko na warunkach i to mi przypomniało też, że zatrzymaliśmy się na trzecim punkcie mam jeszcze czy nasza audycja jeszcze potrwa niecałe pół godziny, więc chyba musimy przyspieszyć w tym, ale zdążymy no, więc następna następny punkt punkt to jest poczucie własnej wartości, żeby dziecko to trochę też to co pani Elżbieta pani Elżbieta rzeczywiście dziecko powinno być tego uczone po prostu dziecko nie nabędzie poczucia własnej wartości tak z powietrza tylko się cieszyć z poczucia własnej wartości to to z tą wartością jest także najpierw coś nam pokazać, że my mamy jakąś wartość w ten w ten sposób rewanż rozgrywany uszka dokładnie tak jeżeli, jeżeli rodzice właśnie taki sposób stosowny nie nadmiarowe jest umie ma taką umiejętność doceniania tego co dziecko zrobiło nie czeka na nadzwyczajne osiągnięcia tylko bardzo się cieszy z tego powodu dziecko co zrobiło, bo często spotykamy z tym, że jeśli już dziecko w tym wstępnym okresie jest kochany bezinteresownie to potem już jest na tyle dorosły musi już zacząć być uczyć się przystosowania się do społeczeństwa są obecnie obowiązki wystosowane oczekiwania potem jeśli nie zrealizuje tych oczekiwań obowiązków idealnie to np. uważam, że nie ma co chwalić tylko musimy w dobrej wierze powiedzieć, że jest to musi się postarać i jeśli tak jest model wychowania, który polega na tym, że na wszelki wypadek nie ma co chwalić, żeby nie nie przestało się starać no to to jest taki sposób do tego, żeby właśnie dziecko nie miało poczucie własnej wartości, dlatego że dziecko raczej ma poczucie obowiązku spełnienia pewnych pewnych norm, a nie poczucie, że nawet jeśli nie zdałem na piątkę tylko na trójkę w sumie nic nie stało mogę się albo nauczyć na przyszłość, żeby dać na piątkę jeśli tak jeśli ta piątka jest potrzebna, bo wcale nie musi mieć piątki ja jestem w ogóle też tego zdania to można znaleźć kilka ciekawych publikacji na ten temat, że trójkowe dzieci świetnie sobie radzą, które są w życiu dzień dobry drukował uczennica 1 poprawką z przysposobienia obronnego ulicę no proszę dziś zeszło nie przyzna do tego co to będzie, że same trójkowa osoby wprowadzał DC, ale wykłady steru radzą sobie radzą sobie proszę państwa pani Marta z Krakowa wraz ze mnie dobry wieczór pani Marto to wieczór dobry wieczór bardzo wielkim zaciekawieniem ruchom w wątku mnóstwo, na które myślę, że każdy z nich można, bo na osobę obecnie chociażby takie właśnie rozróżnienie między postrzeganiem wychowania dobrego wychowania jako właśnie pewnego rodzaju manier etykiety savoir-vivre jak moja przedmówczyni mówiła można to jednak też patrzeć szerzej dobre wychowanie, czyli takich jak kształtowanie całościowe dziecka pyta nasza rola przy tym dziecku przekazanie mu wartości tak dalej tak dalej jakiegoś takiego w ogóle zaplecza życiowego i jakoś mnie od razu jednak ta druga druga definicja tutaj włączyła musiała hasło dobre wychowanie to dla mnie bardzo istotną i tutaj właśnie to jest to można spojrzeć na temat tego co do głowy to wręcz powinien po prostu przekonaniami książka o dość prowokacyjnym tytule praca polega rodzicom jest parają latem pamięta pan Szymon zamiast wychowania małego jest para Jola polecam dokładnie tak zamiast wychowania, że prowokacyjnie to książka jest krótka wstępna i ona pokazuje, że tak naprawdę możemy przyjąć troszkę jeszcze inną optykę, bo samo słowo wychowanie jak siebie wychowuje prawda zakłada taką bardzo dużą dysproporcję bardzo dużą nierównowagę jeśli chodzi o, jakby dawcę i procesja natomiast jest terror proponuje to bardzo, jakby towarzyszenie dziecku przewodzenie stowarzyszeniu, ale tak naprawdę to nasze życie endeckim stowarzyszenia mówi Dorota Kania od dzieciństwa to właśnie dojrzałości jest procesem bardzo aż do bólu wzajemnymi i tak naprawdę my wracamy i rozwijamy się wraz z dzieckiem dziecko właśnie koncesję parole kompetentna i myślę, że ta książka o kompetentne dziecko ładne i myślę możemy od niego bardzo dużo nauczyć przyczynił się możemy bardzo rozwinąć jako ludzie na to ja i wielokrotnie powtarza jesteśmy mam nadzieję, że w 2 tego nietypowy przykładami po prostu i nie naprawimy Tomasz tyleż dajemy bierzemy może wręcz właśnie ja np. chciałabym nie dla nowej jakości miał w pewnym momencie zaczęło zgrzytać ja tak właśnie te wychowuje prawda jako niezwykle interesuje tzw. wychowaniem, ale wielokrotnie ten przez dzieci tak ma w takiej sytuacji, że ja się czuje jako, jaką właśnie bardziej partner nie chcesz się w tym procesie właśnie jego rozwoju prawda ani, że jest tylko to podmiot przedmiot prawda na tym, że tak jednostronna państwo jeśli można to odnośnie tego bezstresowego wychowania dziękuję ja nie lubię tego tworu o proste, bo mam wrażenie, że o tym formowaniem się bije po głowie osoby, które dążą do właśnie powiedzmy wychowywania relacji z dzieckiem szacunku empatii na bardzo relacji bez przemocy i Magro np. zakład, ale nie oznacza, że grani w pokazywaniu granic raczej powiedziałabym taki zysk potrzeby wszystkich członków rodziny są tak samo ważne mam po prostu tak samo taka sama zgodność takich tam jest szacunek wymagany dla każdego członka rodziny, który nie ma takiej drogi na grupy nie będą tam Club co jednak przyczyna tej podstawie tego konta w ogóle jak też, bo te wojny wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie za przeproszeniem itd. tak dalej można by to było tylko z dnia na razie no takie zachowanie szacunku powrót nieraz Jaś spotkała miła, że po prostu np. o no nie można tu nic, że nic nie można powiedzieć to właściwie też obecnie nie zależy to takie bezstresowe wychowanie tak jak pan właśnie wcześniej powiedział, że czuję bezstresowe też ma czegoś takiego bezstresowe wychowanie, bo wielu rzeczy, które nawet nie pokazywane są granice przez rodziców żadne zezwolenie to to nie jest także one ani nie zestresowana, ale nie mają problemu punkty, które nie mają żadnych starań pokazanych czy też żadnych wymagań stawianych efektami tak dalej to totalnie także inne zapewnia bez prezesa, że właśnie bardzo bardzo dziękujemy no bardzo brakuje wsparcia, ale także niezwykle cenna tak jak Zuza czasami mówi do odtwarzania wielokrotnie genialnie to pani powiedziała dziękujemy, że pani zdecydowała pani czekała na na kolei swoją pani Marta z Krakowa nas zmieniła właśnie, a teraz czekam na nr 5 krajowa nr 5 to jest stworzenie warunków, żeby dziecko mogło auto ekspresji doświadczyć wyrażać tak, żeby dziecko mogło być trochę takiego centry roczne natomiast w miejscowości to jest auto ekspresji no właśnie to jest to, żebyśmy stworzyli warunki ku temu, żeby dziecko mogło być taki egocentryzm trochę takie ważne takie takie trochę narcystyczne jako dziecko żeby, żebyśmy natychmiast nie nie nie ośmieszali dziecko, kiedy np. robi jakąś nadmiarowe nadmiarowych rzecz, kto z nas nie śpiewał dezodorantu albo albo nie występował w wiele dzieci ma takie, jakie są jakieś zabawy, w których których po prostu jako wyrazie wyraża siebie od tego się zaczyna jest mało, ale potem może to mieć charakter nie wiem w farbowaniu włosów na różowo cieczy czy ubierania się jakiś konkretny sposób w jaki sposób dziecko wyraża siebie i często może być to po prostu samo w sobie bardzo niepokojące dla rodzica nie wiadomo dlaczego ja ostatnio rozmawiałem z jednym z 1 osobą w gabinecie, opowiadając coś coś w ramach tego jako takiego śmiesznego śmiesznie opowiastki mówi, jakie zmiany w niego zaś, że jak kiedyś mama powiedziała na temat sąsiadki dziecka sąsiadki czy widział, że ma różowe włosy w mówi, że było, bo dzięki bardzo zdziwiony ojca Marek Wójcik były w ogóle nie zrozumiał, o co tak mimo rodziła swych, ale że nie kojarzy się to jakoś z tym, że dziecko nie wychowane, bo nie powinno się bez różowych włosach naprawdę nie ma nic wspólnego z wychowaniem tylko jest to forma właśnie wyrażania siebie ostatni ostatnia rzecz to szósta to jest to co pani Marta powiedziała to są zrównoważone granice to znaczy, żeby dziecko stawiać granice stąd nie ma mowy o takim bezstresowe wychowanie niemniej, żeby te granice były zrównoważone te granice co też gwarant tego pierwszego punktu, czyli bezpieczeństwa należy od auto ekspresji ostatnio rozmawiałam z taką nauczycielką śpiewu, która mówi tak uczy nas nie potrafi śpiewać, a ja chcę zapytać każdego trzylatka czy 3 latkę na 5 latka pięciolatka czy umie śpiewać każdy odpowie, że tak, a dorosłych zapyta odpowiadają, że nie moje to jest trochę też, kto ekspresji prawda, że momencie, że uczymy się, że czegoś nie umie albo czegoś nie możemy, ale ich uczymy się tego sami ani rodzice na mnie wpajają czegoś nie umiemy czy nie możemy właśnie np. śpiewać może szukać blisko nie trafia notę dokładnie tak, jeżeli jeżeli, więc jako odbiorcy jesteśmy biorcami rodzice tego tak tej auto ekspresji dziecka to to bądźmy takimi widzami, którzy to, którzy się z tego cieszą, a nie zamieniają się surowych krytyków, którzy natychmiast oceniają jak żyli, które mówi, że nie umie śpiewać jeszcze tak sąd Gierak piszą w telewizji można je oglądać darujmy sobie w domu pośrednio tak pan Leszek rozstawiona z dobrze wie czy takie panie Leszku Leszku dobry dobry wieczór miło mi się, że się dodzwoniłem rzeczywiście dużo wątków i po wszystkim się podpisuje akceptuje poprzedniczki, które powiedziały bardzo istotne kwestie związane z granicami wartościami jako ojciec już dorosłe dzieci, których się proste bo, bo rzeczywiście charakter pracy spowodował że, że najmniej czasu niż moja żona, ale tak ziarno pracowaliśmy sobie nie pogarsza jakiś tylko 2 cele uważa ona, że nasze dzieci nigdy nie miały takiej umownie zwane choroby zespół najwyżej bezradności i oczekiwaliśmy tylko właśnie adekwatnie do ich to jest stanu rozwoju pan panie Leszku niestety bardzo pana przerywa i w ogóle nie słyszymy co pan mówi chyba pan jest jakiś trasie, więc nie już niestety część pana pana przerywa panie Leszku niestety musimy się rozłączyć, bo w ogóle słuchać co pan mówi, że pan ma możliwość proszę o 6 maja szybkiego dobra terapia małpa TOK kropkę FM to co chciał pan powiedzieć to przeczytamy go na antenie jeszcze pani Marta z Gdańska ze zmian dobry wieczór pani Marta dobry wieczór ja chciałam poruszyć temat, który w sumie może trochę liczyłam, że będzie poruszona, ale jakoś nie nie było chyba na to miejsca to znaczy oznaczenia, a z wychowania w rodzinie patchworkowej rodzinie, która jest posklejane z różnych kawałków i to jest wydaje mi się nie wiem czy większe wyzwania, ale wszyscy tutaj mówią o wychowaniu o tym dawaniu przykładu natomiast w sytuacji, w której jesteśmy taką rodziną, a ja właśnie taki jest, więc płatnej perspektywy mogę powiedzieć z 1 strony mam swoją córkę drugą stronę, ale są dziewczyny mojego męża, które jesteśmy wszyscy razem z rodziną i mamy ze sobą bardzo dużą więź natomiast lepienie tego wszystkiego się wokół nas dzieje tego też co się dzieje po drugiej stronie, czyli naszych byłych partnerów, z którymi mamy dzieci i tam też są inne dzieci o to jest wyzwanie wydaje, że też może to w ogóle temat na zupełnie inną audycję zupełnie inny temat, ale jest to jest to jakim wyzwaniem, bo bardzo bym chciała pewne rzeczy np. przekazać, a jeszcze nam córką mają swojego męża natomiast widzimy na tyle rzadko na tyle krótko i na tyle długi mamy przerwy, że czasami coś co zostanie wypracowane raz, a nie zerwane z drugiej strony mam swoją córkę, która w, którą wychowuje wspólnie ze swoim byłym mężem, więc mamy opiekę naprzemienną, która też nie jest do końca zrozumiała polskich realiach i to wszystko razem ostatecznie biorąc pod uwagę, że są dzieci, które noszą w wieku szkolnym dopiero zaczynają szkołę albo są w trakcie oczywiście już patentu to nie jest także tutaj jest świeża ale, toteż są wyzwania i tutaj, że wbrew pozorom całkiem sporo osób myślę, że jestem zmagać z dzisiejszych czasach bardzo dziękujemy za za ten telefon na pewno potraktujemy to poważnie i rozważamy przygotowanie audycji w ogóle poświęconej rodzinie patchworkowej to jeszcze tylko do dorzuca, że planujemy jesteśmy najbliższy turniej będzie audycja o rozwodach zrobimy taki odcinek, ale chciała pani porzucić serial, który bardzo dobrze opisuje jest też ser serialem świeckim, czyli też taka perspektywa które, choć śpiewająca naszej polskiej perspektywy tej serii bonus familii do zobaczenia na Netflixie, gdzie właśnie jest są wszystkie wyzwania związane z początkową rodzina jak też pojąć, że tak mówią na 2 są członkowie rodziny ja mam przyrodniego brata starszego moja mama jest drugą żoną mojego taty, więc i to był jeszcze w czasach wiesz no tych, których nie było takie powszechne, więc też mam przed obiema udało się udało się udało się żyjemy tak tak wszyscy żyjemy wszyscy żyjemy jeszcze dobrze, ale nota chcę powiedzieć, że to, że dołączą do pani Marty ważne też temat i że na pewno kiedyś Witolda, tym bardziej ważny temat, ale tak dziwię dźwięczy mi w uszach to co pani powiedziała, że tak rzadko widuje z dziećmi to co zostało opracowane zostały tam, gdyż zmienione warto w takich sytuacjach jednak koncentrować bardziej na potrzebach dzieci niż na na tym, jakie one powinny być i jak nie mamy możliwości realizowania jakiegoś takiego dalszego wielkiego planu planu to poproszę zadbajmy o takie tam takie potrzeby tu i teraz dzieci ostatnio słuchaczka dzisiejszego wieczoru Anna w Łodzi dobry wieczór pani Anno dobre wieczory dobry tak jak dziękuję bardzo, za tą na ten temat państwa audycje staram się słuchać regularnie dziękuję chciałam, a chciałam przez kilkadziesiąt zjechali tam 7 takich chyba dosyć całkiem wielu takich pozytywnych wrażeń dotyczących wychowania zarówno tutaj głosów, a rodziców ich relacji z dziećmi, a ja chciała tylko powiedzieć, że nie wiem jak powinna wyglądać dobre wychowanie natomiast sama mam takie mam takie poczucie że moi rodzice dziś połączyli tutaj nie ma czasu nie chciałbym wchodzić wchodzić wchodzić szczegóły natomiast, tym bardziej że oboje rodzice już nie żyją mama straciła w zeszłym roku natomiast bardzo nam przykro mam pamięć takie takie o takie takie prace dzieci twarze moja mama była dosyć takim autorytarnym członki członkiem rodziny i wiele rzeczy było podporządkowanych pod nią ja jako rytmy osoba, bo nie należy już to do tych najmłodszych generacji, ale pamiętam, że mają po skończonych studiach w wieku około 30 lat spadła moje ręce taka książka to państwo zapewne znacie taktycznie rodzice to wydawnictwo Prószyński i spółka tras wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego wydał jeszcze raz tę książkę jest i są 2 części jednak jest właśnie jak jak radzić sobie znaczy, że jest taka ścieżka ćwiczeniami obie bardzo państwu polecam właśnie ja wtedy w tej książce jak stamtąd książka to jakby zobaczyła co jest przyzwoite życie podczas stanęło wiele różnych relacji no ja coś takiego punktu jakieś 1,5 roku temu słuchałam, że już tak kompletnie sobie sobie radę, że właśnie zdecydowałam się też pomoc psychologa i od 1,5 roku pracuje psycholog i muszę pędzić to jest niezwykle ciężka ciężka praca tak właśnie takiego jak jak to pana doc. psycholog taka archeologiczne to to przebywanie się do różnych rzeczy w przyszłości znaleźć to miejsce, które może być powodem tak mleczko, dlaczego tak się co się dzieje ani inaczej albo dlaczego tak brakuje, a inaczej w każdym razie obwieścił muszą tak jak chciała ja nie mam rodziny nie mam dzieci i dzieci już nie będę miała natomiast taki mój apel tylko to obecny gracz w przyszłych rodziców, aby zwracali uwagę na Słowacji, czyli dzieci wracają, bo to mogą być takie kotwice, które właśnie dziś głęboko pod umyśle chciało i mają ogromny wpływ na przyszły rzecz na przysłużyć widzieć pani Anno ogromnie ograli dziękujemy za to, że pani zdecydowała tak szczerze bardzo autentycznie powiedzieć o sobie muszę powiedzieć, że to co pani powiedziała na koniec wypowiedzi czyli, żeby rodzice uważali co mówią dzieci to jest ogromnie ważne, dlatego że czasami dzieci, czyli my słyszymy przez całe życie to co mówić do nas rodzice w niektórych losem naszej głowie i to tak bardzo powoduje zmienia zniekształca nasz sposób patrzenia na świat czasami okrążeń ogromny ogromnie nam trudno jest zadbać o siebie w dorosłym życiu natomiast bardzo się cieszę, że jest pani w procesie przez psychoterapię i muszę powiedzieć, że bez względu na to tak jeszcze raz chyba to bowiem bez względu na to co co nam się wydarzyło w dzieciństwie to my w dorosłym życiu możemy spróbować przynajmniej po części zaspokoić potrzeby, które nie były zaspokojone przez naszych rodziców namawiam panią do tego, żeby w tym procesie terapeutycznym, żeby podejść do tego procesu terapeutycznego trochę tak jak dojazdy samochodem kiedyś o tym mówiłem audycji na antenie, że jak jeździmy samochodem pani prawa jazdy kartek, a jak pani prowadzi sława pyta boja nie mam jak zaczął się po USA anegdotę powiedziałam nie mam, więc muszę przejść na rower, ale oddaje się nowego, a więc jak pani prowadzi samochód to zdarza się prawdopodobnie zerka pani w wsteczne lusterko prawda zazwyczaj po co po co pani patrzy wstać po to, żeby zmienić pas prawdopodobnie albo raty po prostu skontrolować szybko tam się z tym dzieje generalnie prawda generalnie pani wzrok skierowany w przód prawda prowadzi pani samochód więc, żeby być zdrowym i całym ciele patrzeć wprzód w związku z tym namawiam panią do rozważenia takiego podejścia do procesu terapeutycznego proces terapeutyczny ma być taką możliwością do tego, żebyśmy umieli poruszać się do przodu, żebyśmy do tych zerka tylko wtedy, kiedy chcemy zmienić pas, czyli chcemy zrozumieć pewne rzeczy, kiedy chcemy, jakie zmiany wprowadzić w naszym życiu, ale niech naszym celem jest dążenie do przodu jestem przekonany, że będzie mogła pani czerpać przyjemność życia bez względu na to jak pani została wychowana ja też nie mam dzieci wie pani czasami chce mieć dzieci znam wiele takich osób którymi ogromnie przed przekroczeniem mogą mieć dzieci, ale życie ma jeszcze inne kolory namawiam panią do tego, żeby odkrywać te właśnie bardzo jeszcze raz bardzo dziękujemy pani Arno chciała mnie jeszcze czym się podzielić albo w jaki sposób pozostać z nami w kontakcie to my jesteśmy dostępni pod adresem dobra terapia małpa TOK kropkę FM będzie bardzo miłe, że kiedyś pani napisze jak się pani ma dobrze dobrze dziękuję bardzo, dziękujemy bardzo rano ja muszę jeszcze powiedzieć na koniec zgodnie z naszym zwyczajem jest aż się to zrobić szybko tę książkę na głosach celem podsumowanie tego, o czym mówiliśmy cieszące się tak świetnie służą systemy z tą wypowiedzią pani ani zanotowałem sobie jako jako sens całej tej dzisiejszej audycji tego co ja chciałem jakoś przekazać to jest to, że my jako rodzice czas czasami bardzo często jesteśmy zaniepokojeni, żeby dzieci zachowywały się tak, żebyśmy tak, żebyśmy sami za 2 nie zaniedba niczego w wychowaniu, żeby wynik naszego wychowania nie urosło nie wyrosły jakich tego jest na takich egoistycznych ludzi, którzy po prostu nie będą mieli funkcjonować w świecie czasami jak widzimy zachowania egoistyczne dziecka to szybciutko korygujemy, bo nie pozwala mi nie pozwalamy, żeby dziecko wybrało potrzebę egoistyczną jeśli to jest w kontrze z społeczne oczekiwania dobrze jest, żebyśmy po tej audycji sobie pomyśleli tak, że tak naprawdę, bo taka jest prawda to widać doświadczenie w gabinetach, że jeżeli rodzice pozwolą dzieciom doświadczać za taką zaspokoją potrzeby egoistyczne tego dziecka dziecko nie nie wyrośnie na egoistyczne dorosłego będzie miał zaspokojone potrzeby egoistycznie dorośli wokół są mamy ich widzimy, ale ci ludzie pojawili się, dlatego że kiedyś ktoś nie zadbał o ich potrzeby kiedyś ktoś nie zauważył to, że są, że Rze, że potrzebują być ważni tak dalej w związku z tym wychowując dzieci pamiętajmy o tym, że chcemy, żeby te nasze dzieci doświadczały właśnie tych złych egoistycznych potrzeb, a zdążą jeszcze w dorosłym świecie się zorientować, że to jest adaptacyjne nieopłacalne mam oczywiście mnóstwo pytań, ale musimy kończyć za chwilę książka na głos, a w niej kobieta bez znaczenia wydawnictwa Agora czyta i Iwona Milewska program realizował Maciej Gorczyński realizm wydawała przepraszam wydawała Katarzyna Morawska stał się bardzo szybko mi idzie Armen Mekhakyan Zuzanna Piechowicz dobra terapia do usłyszenia za tydzień w piątek po dwudziesty Top Brands to dobra terapia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA TERAPIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA