REKLAMA

"Akcje charytatywne jako odpust zupełny w religii kapitalizmu"

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-09-18 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:30 min.
Udostępnij:

Prof. Jacyno o żałobie, religii, kapitalizmie. A także o tym, czym jest czas przeciętnych ludzi i jakie ma wtedy znaczenie praworządność?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień dobry, a czy ty lubisz zmiany zależy, jakie jeśli chodzi o pandemii to widać, że są zmiany między pierwszą i czwartą falą i raczej to są takie zmiany, które nie zwiastują jakiegoś przełomu, owszem, są różnice, ale nie ma przełomu, a zmiany ile mi się kojarzą z tego powodu, że dotychczas cały czas system funkcjonował właśnie takim trybie reformy stycznym to znaczy w takim trybie zmian, które odnoszą się tylko do ostatniego Rozwiń » etapu do skutków w bardzo wiele takich sytuacji reform można mniej, czyli reformy objawowe reform sterydowe jeśli się można metaforą medyczną posłużyć takie, które mają na celu zniwelowanie tego co na powierzchni wytłumienie stanu zapalnego doraźna, ale nie likwidowanie przyczyn głębszej dokładnie myślę, że chodzi tutaj sprawy większej mniejszej wagi nawet w takich umowach o sposobie mówienia o akcji szczepień bardzo dobrze słychać, że Bruno Latour ma rację, kiedy mówi nigdy nie byliśmy nowocześni mówi się o akcji szczepień, chociaż wiadomo przecież, że czegoś takiego nie ma zawsze powstaje przy jakich działaniach cały system co w tej chwili bardzo dobrze widać, a w związku ze strajkiem protestami ochrony zdrowia, a więc nigdy nie byliśmy nowocześni w tej kwestii nic się nie zmieniło jesteśmy, ale mowa w bębny fenomeny zjawiska i przyglądać się osobno krótko mówiąc w dalszym ciągu rzeczywiście tkwimy w średniowieczu i to nie tylko za sprawą różnego rodzaju zmian ideologicznych ale zanim jeszcze się w te kwestie związane z za szczepieniami z akcją szczepień i wszystkimi kwestiami, które z tym się wiążą zagłębi my to może skoncentrujmy się przez chwilę nad tym od czego zaczęłaś to znaczy na różnicach pomiędzy pierwszą czwartą falą dla mnie taką podstawową różnicą, która już była także odczytywali na drugiej trzeciej fali, która w pierwszej się różniły było to, że oczy jest to, że w tej pierwszej fazie w tej pierwszej fali rzeczywiście lęk przed pandemią i takie poczucie, że trzeba się bardzo skrupulatnie stosować do pewnych ograniczeń było doświadczeniem powszechnym oczywiście byli ludzie, którzy tego nie robili albo, którzy od początku uznawali, że w myśl takiej czy innej teorii spiskowej mamy do czynienia z zjawiskiem wirtualnym nierealnym itd. no ale generalnie większość faktycznie przyjmowała za dobrą monetę to co przedstawiali eksperci tę interpretację, która w, które dawali eksperci natomiast w tej fali w tej fazie myślę, że w Polsce mamy już bardzo duże takie poczucie nierzeczywistości tego co nadchodzi tego co już się dzieje, bo te statystyki systematycznie od pewnego czasu rosną też jakoś tak wypadliśmy zupełnie świadomość tego, że coś tutaj jeszcze jest problematycznego dookoła to widać bardzo wyraźnie jak odwiedza różne miejsca użyteczności publicznej różne nie wiem sklepy urzędy galerie handlowe itd. o ile w europejskich krajach Niewiem w Niemczech we czy czy we włoszech to widać, że ludzie bardzo stosują się do tych zaleceń noszenia maseczek np. w Niemczech zresztą, żeby wsiąść do komunikacji miejskiej albo pójść do muzeum trzeba mieć maseczkę nie jest zwykłą materiałową tylko taką z filtrem ffp natomiast u nas rzeczywiście bardzo duże jest osób która, które zupełnie nic sobie nie robią z tych zaleceń, więc jest takie wrażenie pewnej nierzeczywistości nie wiem czy się czy się zgodzić ze mną, że żadne powiedzmy także po tej linii ta różnica przebiega jak najbardziej zaczęłabym od takiej kwestii mniejszej może wagi, o której mówili lekarze FM epidemiolodzy w maju, a mianowicie krytykowano retorykę, jaką posługiwały się rządy europejskie, traktując szczepionkę jako panaceum, przedstawiając szczepionkę jako panaceum szczepionka jest najważniejszym narzędziem walki z pandemią, ale nie jedyny, a i to jest coś co dołożyło się do tej niekonsekwencji, które się mówi od początku pandemii natomiast gdyby miała ściągnąć to poczucie nierzeczywistości, o których mówi Jeż naziemnie to powiedziałabym, że stało się chyba coś istotnego w tym czasie, a mianowicie w tej chwili wydaje mi się, że jesteśmy coraz bliżsi przyznania, że nie stać nas na państwo nie stać nas na państwa do tej pory miała coś takiego wymownego podać, jaki wymowny przykład, który o tym mówił to byłyby np. choć być może inne przykłady byłyby równie dobre byłyby np. dyskusję wokół atomu na IT jest coś co się pojawiało i w sferze publicznej w polu politycznym, ale także badaniach się pojawiało przekonanie, że Atom być może jest dobry, ale Polski nie stać na takie rozwiązanie krótko mówiąc elektrownia atomowa w Polsce to po prostu można od razu usiąść i pisać książkę jak wywołaliśmy trzecią wojnę światową, ale rząd od razu wybuchnie, ale teraz okazuje się od tych kilkunastu miesiącach pandemii Jeana nie stać na wiele innych rzeczy nie stać nas no edukację nie stać nas na ochronę zdrowia no i wreszcie nie stać nas także na żałoby to jest coś jest to jest bardzo ważny wątek na dzień pracę, bo myślę, że to ma bardzo duże znaczenie będzie miało bardzo duże znaczenie nie tylko, dlatego że niektórzy usiłują określić to co się do tej pory wydarzyło mianem sukcesu będzie miało bardzo duże znaczenie jeśli pamiętać o tym, że najpierw zaczną takiej sentencji i brak żałoby brak Solidarności w żałobie oznacza szaleństwo brak żałoby brak Solidarności w żałobie kończy się szaleństwem chciałabym to zatrzymajmy się właśnie przy tej klęski bo, bo to się wydaje niezwykle znaczące w Polsce w odróżnieniu właściwie chyba od większości krajów europejskich nie było żadnej zbiorowej uroczystości żadnego zbiorowego wyrazu pamięci uczczenia pamięci tych 80 000 osób, które na koronawirusa zmarły mamy prawie drugie tyle jeszcze ludzi, którzy wskutek różnych innych chorób i niewydolności systemu związanego z pandemią zmarli, ale to 80 000 to są ofiary koronawirusa i rzeczywiście nie wiem były jakieś lokalne uroczystości tu i tam w Warszawie coś tam się pojawiło Rafał Trzaskowski coś tam coś tam zorganizował takiego w innych miastach jakieś uchwały rad lokalnych uwzględniały ten fakt natomiast na poziomie zbiorowym czegoś takiego nie było i jak sądzisz, dlaczego ja mam jakieś swoje hipotezy też ale, ale bardzo chętnie bym zapytał siebie, jakie są źródła tego braku tej niezdolności przecież z drugiej strony jak się mówi o polskim społeczeństwie polskiej kulturze to bardzo często podkreśla się stan faktyczny charakter tej tej polskiej kultury i mentalności to zorientowanie właśnie na wątki wątki ofiarni czy tantryczne na śmierć na ofiarę na nieszczęście et Cetera róg gaszenie, kiedy polską kulturę za to, że ona jest nadmiarowe właśnie skoncentrowane na tych kwestiach no tutaj proszę taki takie ominięcie takie wyparcie taki taki brak, skąd się bierze, że młoda oznaczałaby konieczność rewizji tego co się działo w ostatnich dekadach i odpowiedzialność spada tutaj na całe pole polityczne do tej pory przez 3 dekady ignorowali myśmy ofiary także śmierć każda także ofiary śmierci samobójczej do tej pory ignorowali mnie ignorowali materia takich ofiar, których można było użyć do doraźnego sporu np. albo, których można było użyć do jakiejś chwilowej egzaltacji, którą można było za pomocą, której można było skierować np. emocje polityczne jakąś stronę dla swoich celów natomiast to są takie ofiary, których nie można żadnego takiego pragmatycznego doraźnego celu użyć po prostu mam wrażenie, bo ona pokazują tak jak powiedziała, że odpowiedzialni za to są wszyscy nikt nie jest w związku z tym zainteresowane, żeby ich istnienie uznawać bardzo trafnie to myślę nazwały jak obserwuje debaty polskie i porównuje zachodnimi to np. to co zwraca moją uwagę to, że u nas nie pojawia się pewna kwestia mianowicie, że problem pandemii tego to jest trzecia czwarta fala czy robi się niebezpiecznie cały czas wiąże się z saturacją zapełnieniem łóżek co prawda czyni miałby tylko to jest chyba tak naprawdę jest kryterium mierzenia pandemii mierzenia tego czy są ofiary rozstrzygania o tym czy są ofiary czy niema ofiar ta zgadza się to jest ten jest bardzo ważne, że przyjmujemy takie kryterium jest jest pandemia wtedy, kiedy nie dają radę nasze szpitale, kiedy ochrona zdrowia się przewraca to wtedy jest pandemia Ali póki jeszcze może działać to wtedy nie ma pandemii, więc myślę, że to wtedy, kiedy mówimy o tym, że niektórzy zachowują się nie solidarnie nie przestrzegają zasad sanitarnych i ignorują pewne fakty na to trzeba zwrócić uwagę, że całe pole polityczne w istocie ignoruje ofiary myślę, że przegrana całego pola politycznego jest też to, że żadna z sił politycznych nie wzięła na siebie oczywiście pomijam taką powiedziała pani na polityczną, bo ona na pewno nie przybliża nas do tego momentu uznania, że są ofiary i rozpoczęcia żałoby żadna z sił politycznych nie wzięła na siebie tego zadania, jakim jest reprezentowanie wszystkich obywateli niezależnie od tego są moimi wyborcami czy nie to przekreśla jasno stwierdzić, że także lewica potrafi się cieszyć tym, że zmieniają się preferencje wybory światopoglądowe, że coraz więcej jest osób, które określają swoje poglądy jako lewicowe i że niejako siłą demograficzną przyszłość będzie mogła wygrać to oczywiście złudne jest wyobrażenie, ale chcę powiedzieć, że żadna z sił politycznych nie wzięła na siebie tego wydawałoby się dosyć oczywistego zadania czy próby reprezentowania wszystkich także nie swoich wyborców, bo jeżeli lewica szuka wyborców wśród młodych ludzi no to starzy akurat umierają chcę powiedzieć jak fatalne niezamierzone od z pewnością, ale jak lokalne mogą być skutki zorientowania się w tej rzeczywistości tylko ze względu na aktualną sytuację polityczną, a przy okazji nie, uwzględniając tego, że jak nie działa kodeks pracy to po prostu działa religia stąd przywiązanie ludzi eksploatowany do religii przecież bierze, że ja zawsze oferowała ba można było nawet wymuszać na kościele uroczystości ceremonię pielgrzymki kanonizacji jako jedyny odpoczynek dla eksploatowanych ludzi wtedy, kiedy nie działa prawo, więc i trudno się dziwić tam daję, że będziemy mówili o takiej Solidarności nie taki moralizowania co sposób nie taki indywidualista etyczny sposób na zaczniemy myśleć o nas jako wspólnocie nawet o wspólnocie, która właśnie się rozpada ostatecznie być może tak jak mówię zaraz zaraz podam przykład, który rozwinie trochę tak myślę, że brak Solidarności w żałobie kończy się szaleństwem chciałbym powiedzieć, że chciałbym odwołać do takiego oczywistego doświadczenia nawet jeśli komuś nie zmarła ani teraz ani być może miał takie szczęście, że w ogóle nie doznał takiej straty w postaci śmierci bliskiej osoby to wszyscy wiemy mamy taką intuicyjną potoczną wiedzę ktoś mną ktoś nam ją przekazuje trudno powiedzieć jakich sytuacjach, ale nie dziwimy się, że osoba, która doznała takiej straty czasami widzi to zmarłą osobę dziś w tłumie na ulicy albo np. wybiera się po pieczy, bo znowu pokój dla 4 osób czy do, a nie dla 3 albo kupuje dla 2, a nie dla 1 i uważamy, że to jest normalne, a że zgodzę pogodzenie się ze stratą jest czymś bardzo trudny przerastające możliwości jednostki i dlatego potrzebna jest żałoba rozumiana jako Solidarność w uznaniu strat indywidualnych to co daje żałoba niezależnie od tego jest pojmowana w sposób religijny czy też na sposób świecki to, bo nie wiemy i nie musimy siebie nawzajem pytać czy wierzymy, że te osoby poszły do nieba czy też po prostu poszły do naszej pamięci o odprawienie żałoby matem moc, że przeprowadza niejako z powrotem te osoby te osoby, choć umarły w dalszym ciągu mogą być częścią tej wspólnoty, ponieważ my wszyscy zgodzimy się na takie można powiedzieć szaleństwo uznania, że te osoby są razem z nami to wtedy te osoby, które doznały straty jak będą kupowały żywność jak będą oglądały witryny nie będą musiały tego co zobaczą przymierzać do zmarłych do tych, których stracili, dlatego że wszyscy wszyscy niejako oddają się temu zbiorowemu szaleństwu wiary w to, że te osoby jakiś sposób żyją tak jak powiedziałam wszystko jedno chodzi tutaj 8 religijne czy całkiem świeża jasna to jest bardzo wszystko ciekawe dużo tutaj wątków związanych z żałobą się się pojawiło ja bym zwrócił uwagę na to, że my w ogóle żyjemy w kulturze, która żałobę od lat spychane margines patologii żuje dużo o tym mówiłem różnych okazjach też przy okazji mogę odesłać państwa do mojej książki najnowszej ucieczka od bezradności nawiasem bez mam nadzieję, że dotarła do ciebie ta książka, bo wysyła nieco z lekka to musimy musimy to sprawdzić w takim razie w każdym razie tam jest cały rozdział poświęcony żałobie i i odwołuje się tutaj tam do różnych koncepcji takich badaczy śmierci żałoby, którzy wskazują na systematyczne wypieranie tego procesu to za główny nurt kultury i wręcz nietolerancję wobec żałoby która, która ma miejsce w zachodnich społeczeństwach no tak mniej więcej od połowy dwudziestego wieku, że ten proces wyraźnie zaczyna tu oczywiście przywoływany wielokrotnie Jeffrey Igora jest jest autorem, który tą tezę o wybieraniu śmierci za świadomości współczesnej sformułował, ale bezpośrednią inspiracją dla Igora dla sformułowania tej tezy była właśnie kwestia żałoby jego brat w wieku 40 kilku lat stracił żonę i w latach czterdziestych w stanach Zjednoczonych i w pewnym momencie zauważył, że on człowiek pogrążony w rozpaczy i żałobie po przedwczesnej śmierci żony jest traktowane persona non grata w swoim środowisku, że ludzie z nim jakoś nie za bardzo mają ochotę rozmawiać, że omijają go, że nie zapraszają go na spotkania na różne imprezy, na których wcześniej bywał razem z żoną noże otacza go milczenie innymi słowy rodzaj kwarantanny stosuje wspólnota wobec takiej pogrążonej w żałobie jednostki nie chcę nie chcę dostrzegać kogoś i widzieć kogoś, kto takiej straty doświadczył, bo to w jakim sensie też przypomina o stratach nieuchronnych, które wszystkich nas spotkają, a też bardzo symbolicznym domknięciem tego procesu wydaje mi się zmiana w klasyfikacji piątej piątej edycji klasyfikację DSM, z której usunięto wyjątek tzw. powikłanej żałoby przy zaburzeniach depresyjnych dotąd w trzeciej czwartej edycji taki wyjątek był i stanowił, że ktoś, kto doświadcza objawów charakterystycznych dla syndromu depresyjnego stracił bliską osobę w określonym czasie nie musi być diagnozowany czyn może być traktowany jako osoba, która po prostu normalny sposób doświadcza straty przeżywa żałobę jest to w pełni w normie przy czym w trzecim sami ten okres wynosił rok opublikowano w 1500 osiemdziesiątym roku w czwartym w latach dziewięćdziesiątych skrócono do 2 miesięcy, a piątego całkowicie usunięto już niema czegoś takiego, więc nawet jeśli to nie jest to nie nie ma nie ma wielkiego powiedziałbym przełożenia na praktykę tego rodzaju zmiana to ona symbolicznie jednak coś bardzo takiego mocnego wyraża to że, że żałoba jest w zasadzie dopuszczalna wyłącznie jako choroba, której jak najszybciej trzeba się wyleczyć, żeby wrócić do funkcjonowania i działać tak jak wszyscy temat to bardzo dobrze przemyślane także z tego powodu, że po prostu od dawna się tym zajmujesz prąd trudno było do tego coś tak po prostu dopowiedzieć tak się usprawiedliwiamy, dlaczego od razu sięgnę po inne wyjaśnienia bo trudno by było coś się do tego jeszcze dodać powiedziałabym, że dzisiaj refleksja także teoretyczna nad tym jak przeżywamy żałobę bezpośrednio odsyła do bezpośrednio odsyła do kapitalizmu ja przypomnę, że pojęcie kapitalizmu wywodzi się z łacińskiego kapoków, czyli głowy byka, czyli ofiary składanej po to, żeby zrejterował, acz wspólnotę i jeśli będzie możliwość to mogę to bardziej rozwinąć, ale coraz częściej pojawia się taka myśl i chętnie jest powtarzana wśród także ekonomistów francuskich, żeby nie jesteśmy nowocześniej także w tym sensie, że nie przez nie przekroczyliśmy pewnego progu i dzisiaj mamy do czynienia z włoskimi finansami co nie tyle jesteśmy agresywni nie tyle zrealizowaliśmy się co po prostu zamieniliśmy czy przeformułować myśmy religię i można by było sobie pomyśli, dlaczego się tak tak takie fantazyjne tezy stawiają ekonomiści oni akurat się tym momencie nie powołują na Beniamina, ale chciałabym przypomnieć te radę cel co prawda Beniamina zajmował się tym i pisał o religijnej naturze kapitalizmu, ale wydaje mi się, że już w tej chwili można znacznie pogłębić poszerzyć jego obserwacje, bo Beniamin uważa, że kapitalizm to jest forma nowej religii stąd też jego zalecenie nie zajmujecie się za bardzo religią nie zajmuj się też nie mam tutaj oczywiście na myśli skandali czy zwykłej przestępczości w kościele to absolutnie nie o to chodzi, ale nie zajmuję się za bardzo religią, bo się nią zarazić się zarazić się jej rytuałami i zarazić się dogmatyzm mam myślę, że do pewnego stopnia dotknęło to naukę no no i oczekiwania, jakie mamy dzisiaj wobec nauki to, czego się spodziewamy to jak się oburzony, że szczepionka działa, ale tylko w UE w przypadku 80%, dlaczego nie to przecież to powinna być jakaś Boska obietnica to prawda tak myślę często, chociaż sama nauka jest systemem niebywale skromny i niemającym takich ambicji mają takich ambicji i właśnie jak porzucić te ambicje jak porzucić te pragnienia jak porzucić te pragnienia Regina, żeby móc budować laickim świeckie państwo można by też było są oczywiście bym powiedziała bardziej eleganckie teorie ja jak rozwinął je tylko fragmenty tej argumentacji niektórzy zwracają uwagę na to, że w przypadku protestu media fakt, że doszło do zbicia witryn drogim sklepie komentują, używając słowa rzeź tak było w przypadku żółtych kamizelek, jaka została zbita witryna naszą wizę to pojawiło się wielkie nagłówki rzeź prawdziwa rzeź lata a jakby to atak na witrynę był jakąś formą ludobójstwa no i te boski finanse, o których dzisiaj mówią ekonomiści francuscy to jest też te jest też taki dla mnie interesujący przypadek dlatego rząd wiele mówi o tym co się dzieje w Polsce polskim polu politycznym, dlaczego jest taka obojętność na kwestię prawa i praworządności oczywiście można powiedzieć, że ciemny lud nigdy tego nie zrozumie, ale jeśli ten ciemny lud będziemy podejmować bardziej neutralnym w języku i powiemy, że to jest czas zwykłych ludzi przeciętnych ludzi to wtedy powiemy zauważymy, że obrona praworządności czy obrona prawa dla zbyt wielu ludzi oznacza rządy praw rynkowych nadrzędność prawa rynku no, więc ekonomia jest, która została wprowadzona do kwestii to statystyki czy to matematyki i jest w istocie nauką cały czas mówi płoną w teologię uwikłane nią takie pojęcia, które z matematyką niewiele mają wspólnego oczywiście słynna niewidzialna ręka skądinąd bardzo często wymaga ona swoboda, żeby udzielić swobody to trzeba całkiem widzialnej ręki charyzmatycznego klubu, ale dług jak na moralny finansowy ekonomia win i zasług czy specyficznie rozumiana ekonomia zbawienia, dlaczego np. nierówności są problemy no bo jest arystokracja świętych niewielu jest w wybranych, a zbawienie jest dla niewielu dla niej licznych być może właśnie dla 1% jeśli chodzi o, dlaczego dlatego te obietnice egalitaryzm racji życia społecznego tak ciągle są odczuwane jak zdobył zdobędzie własność prywatną to wtedy zobaczymy czy wreszcie długu publicznego publiczny, który może być porównany do grzechu pierworodnego tylko, że Religi to przynajmniej był chrzest są jakieś sakramenty można się jakoś od tego oddalić natomiast w tych aktualnych wyobrażeniach o tym dlaczego trzeba ratować przede wszystkim ekonomia ani ludzi nic takiego nie ma no i wreszcie powiedziałabym w tej chwili już zupełnie wracając do Polski i chciałabym zwrócić uwagę na to, że do tej pory rekompensował byśmy sobie to w takim trybie właśnie religijnym słabości niedofinansowanie ochrony zdrowia przez akcje charytatywne, które można by było porównać, jakkolwiek zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że te akcje no uratowały wielu osobom życie to wydaje mi się, że i właśnie to to co jest religijne Neo liberalizmie to, że systematyczne funkcjonowanie instytucji inny usiłuje przerzucić na dotacje akty zryw 2 akcje charytatywne, które można by porównać ja bym porównała do odpustu zupełnego no ma bardzo ochronę zdrowia Adam kawę z Poznania 1 dzień w roku o prawda, kiedy my możemy świętować swoją wspólnotowość Solidarność na potem znowu się rozchodzi i jesteśmy sami, więc takie rytualne akty braterstwa, które nie znajdują żadnego potwierdzenia inny no wyborach choćby politycznych nad Świną to oczywiście można zapytać właśnie te są wybory polityczne bardzo zapadła mi pamięć taka wypowiedź socjologa francuskiego który, komentując tak dużą absencję wśród młodych podczas wyborów samorządowych powiedział no ja już od dawna sobie nie zadaje takiego pytania, dlaczego ludzie nie chodzą na wybory ja od dawna zmieniłem perspektywę ja zastanawiam się, dlaczego ludzie chodzą na piwo jest, że te 6% w jakiejś gminie 6% poszło na wybory wiem, że w 2 przeraża zupełnie meta uwaga wiem, że wśród niektórych słuchaczek słuchaczy naszych rozmów jest spora grupa, która na te rozmowy bardzo czeka są zakłady, w której minucie pojawi się francuski socjolog w, a dzisiaj patrzę i nic się, że tam trzydziestej piątej minucie pojawił trzydziestym piąta, a także to dobry wynik złej zakazów to jest myślę ataki uno pośrodku gdzieś mnie Jarretta kierowanie tak przeciętnym przeciętny czas, gdy oczywiście tak to są wszystko to są wszystko kwestia niebywale ciekawe i myślę, że tutaj dotyka bardzo takich głębokich procesów które, które się wiążą z funkcjonowaniem kapitalizmu, bo często myślę mamy tendencję do postrzegania takich zjawisk, o których rozmawiamy np. żałoby właśnie czy pewnych symbolicznych form ekspresji emocji doświadczeń symbolicznych zbiorowych jako takich oderwanych składowych, które nie łączą się szerzej całym środowiskiem, w którym funkcjonujemy całym systemem ekonomicznym społecznym, a tutaj bardzo wyraźnie widać to jedno drugiego ściśle wynika ja bym dodał jeszcze do tego, że jakimś sensie takim systemie, w którym jednostka jest jednak czy rola jednostki jest przede wszystkim definiowana w kategoriach efektywności produktywności i przydatności na rynku pracy żałoba nie powikłane żałoba jako wyraz pewnego powiedziałbym pewnej konfrontacji z tragicznym wymiarem życia ze skończoności ograniczoności egzystencji i żałoba także jako doświadczenie bardzo dotkliwe, które na pewien czas wyłącza nas, ale jest to w pełni w normie z funkcjonowania w społecznym obiegu no jest takim Petra skandali tzw. dlatego dla tego systemu dla tej narracji, która mu towarzyszy nie mieści się tutaj no bo całe siły są kierowane w stronę jeśli występują jakieś zakłócenia czy dyskomfort u człowieka i prac sprawiają, że on się staje w danym momencie mniej przydatne czy mniej produktywne na to wszystkie siły są kierowane na to, żeby go jak najszybciej przywrócić do pełnej funkcjonalności, żeby on już mógł znowu nie robić to co robił dotąd, żeby nic nie zakłócało jego aktywności i oczywiście żałoba czy pewna przestrzeń, która jest konieczna dla przestrzeni w społeczeństwie kulturze dlatego właśnie doświadczenia uznanie wagi tego doświadczenia i umożliwienie realnego przeżywania go i dawania mu wyrażoną po prostu jest czymś co co zmuszałoby do pewnej reorganizacji skupionego wyłącznie na efektywności pomnażania jaj i pomnażaniu zysku sposobu na no właśnie takim pomnażaniu zysków w związku z tym no to by było czymś co kompletnie rozmontował ten ten system dlatego to się patologii dwóje i wytwarza się różne techniki sposoby na to, żeby jak najszybciej człowiek doświadczające czegoś takiego mógł znowu funkcjonować normalnie nie wiem czy zgodził się na taką kontynuację tej myśli zgodzę, bo chciałabym jeszcze 8 i chciałabym zastanowić się jednak w tym przynajmniej zadać pytanie nad tym jak my w takim systemie, jaką mamy podmiotowości, jakiej doświadczane, bo myślę, że każdy z nas funkcjonującym systemie czujesz się zarazem jako ofiara, ale też ma takie niejasne podejrzenia, że jesteś trochę sprawcą ja pamiętam bardzo ciekawą dało, gdybym chciała sondaży bardzo trudno jest się nam decydować tutaj znowu niektórzy mają od tego religie, żeby tym się uporać, a niektórzy mają od tego psychologia psychoterapia jak ktoś ma pieniądze to wybierze sobie uznanego psychoanalityka i będzie rozważał nieświadomy poczucie winy jak ktoś nie ma pieniędzy no to będzie kupi sobie koronkę będzie się do Świętego Antoniego to jest tańsze, a dalej jest jeszcze 1 powód, dla którego chętnie trzeba bezpośrednio konfrontować się z religijnością, dlatego że takich warunkach, kiedy tak mówiłeś rozliczalności jednostek, z którego systemu klienci są politycy, aby pole politycznej jest tego nikomu na razie nie przychodzi namyśl, żeby algorytm dozować race posła np. nie będę kontynuowała tej fantazji tak algorytm Zobacz też pracę posła zobaczyć jak oni się sprawują, jaki mają elektorat pozytywne negatywne ile itd. w jak wartość przebywania w polu politycznym w dużej mierze dzisiaj bierze się właśnie z tego, że są to ludzie wyjęci wyjęci z pewnych pewnych reguł bardzo dobrze to było widać tutaj kolejna minuta, kiedy się pojawi, bo w tej chwili jest rozliczana za narażenie na śmierć na chorobę była minister AK francuska nie wiza i tam elity polityczne francuskie elity polityczne bronią jej, używając tego argumentu, że jeżeli będziemy pociągać do odpowiedzialności karnej rządzących to nikt nie będzie chciał być ministrem to po pierwsze po drugie, jeżeli będziemy ich rozliczać to inny musimy pamiętać, że nie są powyżej prawa oni są po prostu poza prawem poza prawnymi rozstrzygnięciami im widzi może coraz wyraźniej mamy do czynienia jak bezlik ta licytacją pewnych cech oraz systemu neoliberalnego, ale wracając do kwestii ofiary sprawcy ja zapamiętałam nie wiem czy to jest najlepsza ilustracja, ale z utkwiła mi w pamięci po rozmowach z nauczycielką, kiedy prowadziłam badania i pamiętam jak po godzinie rozmowy powiedziała mi, że ona ma wielki dylemat, bo one niewiele zarabia i nie będzie mogła dziecku kupić mieszkania nie może też zapewnić swojemu dziecku takich wakacji, jaką mają jej uczniowie uczennice jedyne co może przekazać swojemu dziecku ów to jest kapitał kulturowy i ponieważ tych obowiązków jest coraz więcej to jest nie tylko ta biurokracja, ale także wsparcie psychologiczne itd. ja zrozumiałam tak jej dylemat, że ona zastanawia się nad tym czy zajmować się zapewnić jak najwięcej swojemu dziecku czy też zapewnić równość wciąż dzieciom innych ludzi, które dziecko z pożaru wynieść swoje czy cudza mandat dlatego mówię, że to tym miejscem to dobrze widać nie tylko w Polsce oraz miejscem zapalnym stały się instytucje publiczne właśnie i edukacja i ochronę zdrowia z tego powodu, że tam Money ludzi, którzy w największym stopniu doświadczają kresu można wypowiedzieć kresu funkcjonowania instytucji niedożywionych instytucji publicznych w i oczekiwania są duże, bo to jest całkiem zrozumiałe natomiast natomiast myślę, że agresja związana z polityką oszczędności kary za co ja całej egzystencji nie tylko pracy sprawia, że każdy czuje, że ma do pewnego stopnia prawo do tego, żeby te agresję puścić ruch przekazać komuś innemu to jest wynajmowanie mieszkań czy to jest zatrudnianie pracowników stąd taka niepewność niejasność i w ogóle myślę, że to jest takie puste znaczące przedsiębiorca w Polsce prawda, że to są ludzie którzy, jakby redystrybucją przemoc państwową najpierw dotyka, bo funkcjonują w takim unijnym systemie prawnym i myślę, że to jest problem związany od prawie nie ma żałoby, że czujemy się ofiarami, ale też czujemy się w jaki sposób sprawcami często nieświadome poczucie winy, które uniemożliwia nam dzisiaj odprawienie żałoby ten wątek żałoby zdominował właściwie naszą rozmowę mamy jeszcze 4 minuty dosłownie właściwie 3 minuty przez chwilę jeszcze się skoncentrujmy na tej nadchodzącej czwartej fali no bo wszystko wskazuje na to, że rzeczywiście będziemy mieli tutaj już wkrótce kilkaset kilka tysięcy właściwie, a może kilkanaście, a może kilkadziesiąt tysięcy patrząc na to co dzieje się w innych krajach zachorowań w związku z wariantem Delta jak myślisz jak to będzie wyglądało mamy cały czas taki poziom zaszczepienia w skali populacji, które nie daje ochrony specjalnej dla dla znacznej grupy osób, która szczepień nie przyjęła istnieje spore ryzyko ciężkiego przebiegu tej choroby i powikłań i niewątpliwie jest także już w tej chwili ja dostaję czasami też różne wiadomości od lekarzy kiedy, kiedy byłem ostatnio w Łodzi na igrzyskach wolności występowałem w jakimś panelu, w którym też o tym rozmawialiśmy później podszedł do mnie lekarz, który z, którego pozdrawiał jeśli nas słucha bardzo i z pracujących na łódzkim w łódzkim szpitalu przekształconym szpital covidowy i powiedział, że rzeczywiście ta to co działo się zimą jesienią zeszłego roku zimą tego roku było i wczesną wiosną było dramatyczne dla nich i na i no ludzie po prostu umierali na tych oddziałach im brakowało łóżek i brakowało respiratorów i była to sytuacja jak na poligonie wojennym i mówił, że teraz bardzo bardzo wszyscy oni boją się tego co będzie za moment, że nie jest także wszyscy są tutaj fantastycznie do tego przygotowani, bo z pustego nie naleje nawet Salomon jak wiadomo i jak myślisz, jakie będą tego nie wiem społeczne polityczne konsekwencje na dłuższą metę tego co będzie się działo tutaj cały 40 firm i dewastuje nie daje większych nadziei polityka będzie ta, która była dotąd kontynuowana widać to przy łączeniach komisji europejskiej w ogóle nie pojawia się praca nie pojawiają się pracownicy widać, że ta nowa sytuacja sprawia, że praca znika natomiast znikają stanowiska pracy czy natomiast chciałabym powiedzieć się w ten sposób, że każdego kryzysu jest jedno wyjście są jedne drzwi wszystkie inne są iluzoryczne są namalowane jedno wejście, którego wszyscy się obawiają to jest oczywiście PRoto faszyzm czy faszyzm i konwergencja z tymi systemami, które na Hel przerażają prawdziwe wejście to jest to są drzwi nad którymi pisze spójność społeczeństwo nie ma innego wyjścia nie ma innego wyjścia nie ma już większego sensu jeśli chodzi o te procesy, które obserwujemy nie ma większego sensu zajmowanie się tu postawimy Gromka skutkami tego co się dzieje bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno do usłyszenia za 2 tygodnie dzięki za rozmowę, a teraz informacje przed państwem i potem dr Paweł Boguszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA