REKLAMA

Czy jeśli na pierwszy rok reżyserii dostają się same kobiety, to mamy do czynienia z dyskryminacją?

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-09-19 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:59 min.
Udostępnij:

Gościnią programu była prof. Moniką Talarczyk prof. PWSFTviT w Łodzi, historyczka kina, badaczka kina kobiet, stowarzyszenie Kobiety Filmu Rozwiń »

O przełomowym roku reżyserii na łódzkiej filmówce, na którym będą studiowały tylko kobiety, procesie rekrutacyjnym i roku #metoo na uczelniach artystycznych. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Anna Piekutowska to jest audycja biuletyn rewolucyjny, a w tej części programu rewolucje w świecie filmu zapytam moją gościnią jest prof. Monika Talarczyk szkoła filmowa w Łodzi historyczka kina badaczka kina kobiet i 2 stowarzyszenia kobiety filmu i Stowarzyszenie kobiet filmowców dobry wieczór pani profesor dobry wieczór po raz pierwszy w historii na wydział reżyserii łódzkiej szkoły filmowej, czyli również pani szkoły dostały się same Rozwiń » kobiety na jedno 7 miejsc w rekrutacji przypadało ponad dwadzieścioro kandydatów i Cannes i kandydatek wiceprzewodniczący komisji prof. Andrzej opinia dla gazety wyborczej komentował to tak byliśmy nastawieni na przyjmowanie najlepszych przyznam, że padło nawet w pewnym momencie pytanie, a może jednak byśmy przyjęli jakiegoś mężczyznę, bo to dobrze będzie wpływać na grupę ale dlaczego mielibyśmy myśleć płcią ani jakością i dojrzałością w tym roku po prostu to kobiety były najlepsza pani profesor pamięta festiwal w Gdyni w 2018 roku i konferencję, której główną myślą o takim apelem było to, żeby zmienić filmowe środowisko właśnie w duchu równości większego pluralizmu też podpisano wtedy deklarację międzynarodową o tytule 50 na 50 w tej chwili 2020 roku no właśnie zakładając, że te umowne efekty powinny być widoczne w 2020 roku najdroższa jest rok 2020 pierwszy i nie ma w tej chwili tylko jest to na stole tak to piękna okazja Rze, że możemy o tym porozmawiać, że właściwie każdy miesiąc dostarcza ku temu nowych nowych radość ta deklaracja 5050 w roku 2020 podpisywana przez dyrektorów artystycznych festiwalu w Gdyni zaowocowała tym, że mamy 50% kobiet w składach jurorskich i w komitecie, który wybiera sankcjonuje filmy, a więc to jest naprawdę realne realne Centralna poprawa, ponieważ przez te wszystkie minione lata nie kobiety jurorki w Gdyni stanowił jedynie 7017 przepraszam procent nie składów jurorskich tutaj chciałabym przy okazji przypomnieć, że ta deklaracja 5050 dotyczy właśnie tego, aby w gremiach decyzyjnych kobiety stanowiły połowę nie zakładamy z góry, że połowę efektów artystycznych powinny dostarczać kobiety, że wtedy osiągniemy swoje cele, a to przełożyło na to, że te efekty są dzieci produkcji filmowej nie przychodzą raptownie z roku na rok lokata produkcja filmowa jest dłuższy proces i w tej chwili mamy w konkursie głównym 4 filmy wyreżyserowane przez kobiety, ale tak jak powiedziałam te działania na razie mają doprowadzić do równej reprezentacji w gremiach decyzyjnych i to jest na festiwalu już udało poza tym mamy też pierwsze nagrody, które przy przyznają środowiska kobiece na festiwalach to jest nagroda stowarzyszenia kobiet filmowców na festiwalu młodzi film w Koszalinie nagroda wartości 10 000 dla firm, które pokazuje taką szerszą perspektywę równościową nie tylko na moment, ale na rzecz różnych grup dyskryminowanych i laureatką tej nagrody jest film Mariki Darii Wosiek nagrodę otrzymała aktorka, która zagrała rolę główną no to środowiska w ogóle środowiska kobiece ruch kobiecy w Polskiej kinematografii stale poszerza swoje spektrum działania i grono członkiem członki członków sympatyków to jest szalenie budujące i teraz wracają do pierwszej wiadomości o kobietach przyjętych na reżyserię w Łodzi to moim zdaniem jest to efekt no nie tylko właśnie decyzji komisji rekrutacyjnej przygotowania do Cannes kandydatek, ale też efekt takiego po prostu powietrza, którym oddychamy takiego powietrza, które jest coraz uznać za bardziej można odetchnąć pełną piersią oznacza rozmawiano równości, nawet jeżeli jeszcze tego celu ewolucyjnego osiągnęliśmy to wiemy, że to jest, że to nam przyświeca ich coraz więcej osób dzieli te nie tę wartość nadarzy się też po prostu zmienił się kontekst, w którym kobiety zastanawiają się nad tym czy mogą podjąć zawód reżyserki operatorski czy warto bić o miejsce w szkole filmowej, bo mnie nie ukrywajmy ta i tak rywalizacja konkurencja jest euro, a pani sądzi, że te 7 kobiet, które zostanie reżyserka ami w jaki sposób wpłynie na losy polskiego filmu oczywiście zastanowimy się nad tym czy do to, że jest więcej kobiet w reżyserii zmienia świat filmu tematy w nim podejmowane postacie w nim pokazywane są jakieś dowody na to, że większa no różnorodność płciowa i w ogóle różnorodność przyczynia się do tego jak wygląda sztuka jak ona o tym świecie naszym opowiada czy takie badania były prowadzone kinematografii amerykańskiej, gdzie sprawdzano czy ten bardzo prosty popularny test RDE czy czy na wyniki zdania wszystkim też by ten ma wpływ to, że jedną z tej trójki 1 osobą z trójki realizacyjne jest kobieta, czyli albo ZUS nie scenarzystką albo reżyserką albo producentką i okazało się, że to prawdopodobieństwo zdania testu Bardal wzrasta, kiedy ta ekipa decyzyjna czy w ogóle ekipa filmowa jest różnorodna to znaczy, kiedy widzimy w swoim otoczeniu i zabierają głos osoby dzielą się sami swoim doświadczeniem osoby, które mogą mieć inną perspektywę ze względu na płeć orientację pochodzenia my apatycznie zakład, choć jesteśmy od stycznia zamknięci tylko swój światopogląd, gdzie bierzemy wody w ogóle pod uwagę perspektywę tej innej osoby, a więc to ma swoje przełożenie tylko na efekty będziemy musieli mnie może w Polskim kinie trochę poczekać jeszcze 1 żonę niekoniecznie będą musiały przechodzić ze strony reżyserki producenta, ale też ze strony mężczyzn, którzy po prostu perspektywy zaczną brać pod uwagę ja jestem tutaj pan szalenie u nas nie kolegi profesora zapis, który wysłał taki wyraźny komunikat komentujące wynik rekrutacji, żeby kandydatki na reżyserię nie nie, żeby nie zniechęcały jak jest Roty, które sobie i które niektórzy powtarzają, jakoby kobiety miał mniej przydatne nie mniej nadawać do zawodu reżysera czy czy operator ta informacja z Łodzi i wzbudziła dość oczywiste rytualne przepraszam za wyrażenie biadolenie fakt, że jak to, że to jest jakaś poprawność polityczna, która doprowadziła do tego, że tylko kobiety będą nam robiły filmy, gdzie ta równość, bo przecież mężczyznę żadnego nie ma jak pani reaguje na takie komunikaty nosy z rozpraw z rozbawieniem no mam na to jak był w odpowiedzi 1 trochę może humorystyczną lub drugą całkiem serio, więc no tak żartobliwe bym powiedziała tak kobiety jeszcze nie zaczęły swoich studiów, a już odniósł się lament w ogóle parlamentu nie było przez 70 lat, kiedy mężczyźni byli większością na studiach reżyserskich wtedy dokładnie nikt nie załamywał rąk z tego powodu być może za 70 lat, jeżeli ta pani żartuje dominacja kobiet będzie się utrzymywała to pochylimy się troską nad tym czy mamy takich baz natomiast całkiem serio, odpowiadając nie mamy tutaj nie ma mowy o dyskryminacji ze względu na płeć, bo na szczęście mamy dosyć Jasną precyzyjną definicję niedyskryminacji dyskryminacja ze względu na płeć ma miejsce wtedy, kiedy się nim kieruje ogłoszenia o rekrutacji tylko do osób 1 płci, kiedy komisja rekrutacyjna składa się z osób reprezentujących 1 płacz, kiedy jeszcze nie naucza głównie osiągnięcia 1 płci, jeżeli są osiągnięcia nie drugiej, kiedy się w programie nauczania nawet nie w tym z lamusa, ale w trakcie zajęć wysyła takie sygnały wzmacniające 1 płeć, a de motywujące drugą płeć wtedy mamy do czynienia z dyskryminacją natomiast w sytuacji, kiedy na studia nie tutaj albo też wszyscy są bardzo ciekawi jak to wyglądało przy starcie ile było właściwe kandydatów kandydatek należy eliminować nie znam to jest to jest szalenie interesujące przypomnę, że to jest bardzo żmudna długa rekrutacja, która zajmuje 3 tygodnie składa się 4 etapów i na starcie było to niemal 50% kobiet mężczyzn, więc to była też taka ataki tak naprawdę klarowna i klarowna sytuacja wyjściowa i w ciągu 4 ataków te proporcje się zmieniały by w efekcie rzeczywiście kobiety zajęły wszystkie miejsca one nie będą stosowały same, bo będzie jeszcze 2 mężczyzn obcokrajowców i teraz czy mnie też dostawał takie pytania czy mamy właściwie do czynienia rzeczywiście jakimś przełomem, że pierwszy raz w tym roku Otóż ja myślę, że tej sytuacji, zanim zacząłem pracować w Łodzi nie ma sobie prześledziła od początków funkcjonowania szkoły nawet może oczywiście ze względu na czas pomówmy tylko tych ostatnich latach, więc tak na przestrzeni ostatnich 10 lat, kiedy też to jest ciekawe, bo kontekstem jest ruch kobiet w kinematografii takie pazerne, więc w tych ostatnich 10 latach kandydatki stanowiły je od między 13, a 12 chętnych na reżyserię i muszę powiedzieć, że nie ma od dekady szkole filmowej w Łodzi grupy na reżyserii są bardzo zrównoważone pod względem płci, czyli tam przyjmowano 4 kobiety 4 mężczyzn na reżyserię reżyser, który właśnie miał taką męską męską twierdzą, więc to się rzeczywiście rzeczywiście zmienia my też dodatkowym taki może by wyjaśnieniem, dlaczego ten rok jest taki przełomowy, bo w ogóle ten rok był szalenie dla szkoły przełomowy oczywiście na wszystkim jest cień covid-u, ale przypomnę, że rok temu mieliśmy wybory rektorskie Dziekański w szkole pierwszy raz w historii szkoły dyrektorką została kobieta imprez obniżenia Fiedler montażystka to jest najbardziej sfeminizowaną od lat nie zawód mamy 2 prorektor 1 dyrektora i 2 panie Jacka jest sztuka operatorska ja nie kieruje nią prof. Jolanta Dylewska, a organizacją produkcji dr Anna Szafnicka tutaj też mamy jakieś zupełne przełom i teraz szczęśliwie czy nieszczęśliwe z nałożyły się to się tym kraju kryzysem niezwiązanym z ujawnieniem tych problemów dyskryminacyjnych mogą być mogiły mogił go w szkole i rzeczywiście szkoła przy przeprowadzona gruntowna reforma jest, więc rekrutacja zawsze wydają się jest wynikiem oprócz tego, że to są indywidualne przygotowania kandydatów kandydatek osobowości komisji Egzaminacyjnej przypomnę też duża komisja i tak są naprawdę osobowości, ale jeszcze właśnie klimat powietrze, którym oddychamy i szczęśliwie ma teraz lepszy skład wywołała pani temat tego, że miniony rok jest dla filmu dla teatru, ale też dla środowisk artystycznych szkół artystycznych takim rokiem mitu, czyli kobiety, ale nie tylko kobiety opowiadają o seksizm je o molestowaniu mobbingu, które doświadczają i na studiach i samej branży czy pani uważa, że to jest element tej samej zmiany, której my mówimy, że nie ma przyzwolenia na pewne zachowania i czas tych adresów przysłowiowej się skończył jak najbardziej, bo tylko właśnie te co też powiedzieć, żeby nam te no trudne wyznania i te bolesne statystyki nie przesłoniły tego, że kobiety mówią też o swojej wizji i że dzielą się nie tylko krzywdą, ale też dzielą się pomysłami na to jak uzdrowić sytuację i takim im wspomniała pani o tym, że mamy ten zapis w programie ekspertów PiS prawda żebyśmy, żeby wśród liderek było zawsze te minimum 35% kobiet to jest efekt lobbingu stowarzyszenia kobiet filmowców tego pionierskiego stowarzyszenia kobiecego natomiast kobiety filmu zrobiły coś fantastycznego nie w ostatnim roku to jest takie oprócz tej deklaracji 5050 w roku 2022, jakim osiągnięciem kobiet filmu jest opracowanie i powolne wdrażanie, ale tutaj musi być też współpraca z drugiej strony czy wytwórni studiów radiowych domów mediowych opracowały kodeks etyki dobrych praktyk w branży w branży filmowej, czyli konkretne zalecenia i sposoby pracy nie z ekipą filmową z pracownikami sektora audiowizualnego, żeby wypracować nową równościowe kulturę pracy jak będą państwo teraz odwiedzali festiwale czy rzeczywiście się w Koszalinie np. nie ruszyła kampania społeczna opracowana przez kobiety filmu o haśle mam dość m.in. twarzą taktyka pani Katarzyna Kwiatkowska i ta kampania mówi o tym właśnie, czego kobiety, ale nie tylko kobiety mają coś na planie na planie filmowym oglądając ten pozornie czujemy się jak bardzo jest inkluzywna grupa, czyli właściwe można powiedzieć to jest spełnienie tej idei feminizmu Inter nazionale ego, czyli zajmujemy się tylko prawami kobiet, ale wszelkich grup dyskryminowanych i to one są bohaterami i bohaterkami tego nie tego sportu także nie tylko nie tylko tak się da nie tylko nie tylko mitu, ale też dzielimy się dobrymi praktykami, które możemy wszyscy spółdzielcy branży filmowej kilka miesięcy temu w moim programie rozmawiałam z grupą aktywistek, która zajmuje się dyskryminacją kobiet w innym środowisku środowisko architektonicznym i one mówiły, że na ile na studiach architektonicznych kobiet jest dużo osób dobrze oceniane wygrywają konkursy osiągają świetne wyniki tak już po studiach spotykają się ze szklanym sufitem z dyskryminacją pani widzi analogie filmie, że na studiach jest więcej kobiet, ale potem jest już im ciężej zrobić karierę w branży, która jest jeszcze nadal zdominowana przez mężczyzn, ale tak, bo się cieszymy z tej rekrutacji, ale w kolejne bariery do nie do pokonania są na dalszych etapach rozwoju zawodowego Toma związek Semi z tym, że ta praca pilnie ma różną intensywność i bardzo słabe zabezpieczenia socjalne i też różni się rozmawia Mariusz Ciarka, więc potem tylko o reżyserka, więc albo Czekaj przygotowuje projekt albo się bardzo intensywnie pracuje na planie, jeżeli kobieta okresie swojego największego rozwoju zawodowego, który zarazem okresem jej okres reprodukcyjny, kiedy może zakładać rodzinę pracuje na planie kilkanaście godzin nie ma żadnego zabezpieczenia socjalnego na planie w budżecie domowym istnieje i w rodzinie to oczywiście jest jej dużo trudniej jest to bariera pierwszego filmu debiutu potem jest bariera drugiego filmu, bo nie raz pierwszy film ten tego, nawet jeżeli w nie przyniesie reżyserce nagrody jest nieraz tak trudnym doświadczeniem, że kobieta, stając przed wyborem czy praca czy życie osobiste no na szczęście teraz wybiera po prostu życie ani pracy i mężczyźni rzadziej stają po prostu przed tym dylematem, gdzie się ta bariera drugiego filmu na potem utrzymania się w zawodzie, który jest bardzo kapryśna, ale miejmy nadzieję, że ta ustawa o artykuł o statusie artysty zawodowego będzie regulowała te kwestie społeczne i zachód nie będzie właśnie taką taką wielką wielką niewiadomą czasem wielkich sukcesów i czasu nie bez pracy i środków na utrzymanie bardzo pani dziękuję pani profesor moją państwa gościnią była prof. Monika Talarczyk ze szkoły filmowej w Łodzi i również ze stowarzyszeń Stowarzyszenie kobiety filmu Stowarzyszenie kobiet filmowców dziękuję bardzo, my wracamy skrót informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA