REKLAMA

Jak bankowość cyfrowa ułatwia życie. "Aplikacja pozwala lepiej kontrolować wydatki niż portfel z gotówką"

Digital Festival
Data emisji:
2021-09-20 10:50
Audycja:
Czas trwania:
27:34 min.
Udostępnij:

Wiele osób, zwłaszcza starszych, myśli, że korzystanie z gotówki pozwala lepiej kontrolować wydatki, ale jak podkreśla Piotr Hibner, szef obszaru Digital Santander Bank Polska, to właśnie aplikacje bankowe pomagają w zarządzaniu domowym budżetem, pokazują nam, ile pieniędzy wydajemy na jakie kategorie, pozwalają ustawić limity wydatków. Jakie są zalety bankowości cyfrowej? Czy to bezpieczne? Na co należy uważać? Rozwiń »
Więcej na stronie digitalfestival.pl

Na podcast zaprasza Digital Poland, organizator Digital Festival. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza Digital Poland organizator Digital festiwal dzień dobry państwu witam serdecznie Jerzy Leszczyński to już kolejna nasza rozmowa z cyklu rozmów dotyczących Digital festiwalu tu jak sama nazwa wskazuje to taki festiwal, który opowiada światu opowiada gościom ustami osób, które biorą udział w festiwalu o tym jak bardzo cyfryzacja jest dla nas ważna jak bardzo nasze życie chodzi jak bardzo nam się przydaje i jak wiele dziedzin naszego życia tej cyfryzacji Rozwiń » podlega, żeby powiedzieć ulega ulega brzmi trochę negatywnie natomiast wygląda NATO i z tych naszych rozmów, które w tym cyklu pojawiają się na TOK FM kropkę PL, że raczej powinniśmy się cieszyć że, że wiele z tych dziedzin życia staje się prostszych wygodniejszych bezpieczniejszych o tym też będziemy dzisiaj rozmawiać, dlatego że ten świat cyfryzacji jest coraz bardziej kontrolą walne może tak wyniknąć z tej naszej dzisiejszej rozmowy, ale to się okaże za chwilę rozmawiać będę panem Piotrem Hübner rem szefem obszaru Digital Santander bank Polska, czyli takiego obszaru, który odpowiada właśnie za bankowość mobilną internetową komputerową dzień dobry panie Piotrze dzień dobry dzień dobry witam serdecznie witam pana witam wszystkich słuchacze bardzo miło tutaj gościć państwa obszar Santander Digital dotyczy państwa działalności na jakich jakich miejscach jakich segmentach, tak więc obszar Santander Digital mówiąc w skrócie to są wszystkie kanały cyfrowe kanały zdalne za pomocą, których klienci dzisiaj mogą zarządzać finansami myślę, że takie Emu kanały którymi najczęściej spotykamy na co dzień jest przede wszystkim serwis transakcyjny to jest aplikacja mobilna, a to jest strona internetowa banku a, ale to też są można powiedzieć takie zdalne cyfrowe formy kontaktu z pracownikami banku z prawdziwymi ludźmi jak np. czat czy wideo czas, czyli tych obszarów jest coraz więcej rozumiem, że może będzie też przybywać w miarę rozwoju tego co nazywamy cyfryzacją tak w ogóle i może gdzieś się za jakiś czas, bo pan powiedzieć mówi to bez żartów będzie możliwa jest spotkanie z pracownikiem banku u siebie w domu w wersji holograficzne powiem, że już jakieś tego typu pomysły powoli powoli zaczynają się do nas zbliżać co wynika z tego, że cyfryzacja też staje się coraz bardziej zaawansowana internet coraz bardziej przepustowe szybki oraz te nasze narzędzia również stają się coraz nowocześniejsze ale zanim to nastąpi to porozmawiajmy o tym jak ta bankowość cyfrowa cyfrowo ości bankowa również w Polsce się rozwijała no bo ona ma swój początek który, jakby tak spojrzeć w przeszłość to nie jest jakiś bardzo odległe nie ja myślę, że to takie ostatnie bym powiedział 2 dekady temu się się rozpoczął można powiedzieć ten wyścig do tej cyfrowo ości natomiast, jeżeli np. chodzi o bankowość mobilną to myślę, że tak ostatnich 10 latach tak naprawdę się rozpoczęło i tak każdego roku praktycznie było ogłaszane czy to już rok mobilności to już rok mobilności wszyscy się, że to będzie taki przełom, że takie 1 roku wszyscy nagle zaczną korzystać z tych telefonów, a niektórzy wręcz byli tacy nawet zawiedzeni, że jeszcze niema tego jednak rok mobilności natomiast no i nagle dekadami Lecha się okazuje ta mobilność rzeczywiście już wszędzie jest mobilność to już nie są tylko, a smartfony, ale to jest też internet rzeczy tzw. internetu większa, a możemy płacić, a bransoletka ami telefonami ma myślę, że naprawdę ta era taka cyfrowa nadeszła nie wiadomo, kiedy nawet niespodziewane no bo faktycznie wygląda na to, że ten poziom zaawansowania cyfrowego jest tak intensywny tak szybki, że bardzo łatwo przyzwyczajamy się do rzeczy wygodnych i mamy wrażenie, że mamy od zawsze jakby się tak zastanowić to np. jeszcze 5 lat temu nie było tak powszechna mówi o tym również, dlatego że my czytałem gdzieś taki artykuł, w którym było napisane, że Polacy o dziwo w wielu dziedzinach takiego cyfrowego życia i korzystania z dobrodziejstw cyfrowej bankowości potrafią być liderami na tle świata na tle Europy to się zgadza tak rzeczywiście tak jest pewnie wynika z tego, że Polska jest można powiedzieć takim młodym rynkiem, więc już zaczynamy korzystać, a jakich rozwiązań czy sektor bankowy się rozwija to od razu wchodzimy w najnowsze technologie, czyli era czeków to można powiedzieć gdzieś tam nas ominęła szybko poszła do zapomnienia i Polacy rzeczywiście od razu zaczęli korzystać ze smartfonów zaczęli korzystać z tych takich cyfrowych ulemów, czyli portmonetkę, a ci płacić telefonami, a wcześniej płatności bezstykowe na kartach Polska była tutaj liderem adopcji tego podczas gdy u nas w każdym sklepie praktycznie można było zapłacić już bezstykowe na to jak się jechało do Europy zachodniej to tam naprawdę niektórzy się dziwili, a sprzedawcy, że takie formy płatności istnieją także Polska ma rzeczywiście tutaj liderem ten rynek jest dość młody to myślę, że warto zaznaczyć, że np. rynek bankowości mobilnej podczas samej pandemii w ostatnim roku, a wzrósł praktycznie 14 obecnie mamy użytkowników bankowości mobilnej 15 000 000 Polaków natomiast w samym ostatnim roku przybyło 3 000 000 użytkowników, więc to jest można powiedzieć bardzo dynamiczne wzrosty też tutaj ten na okres pandemii na pewno teraz jeszcze przyspieszy czy przydaje nam się taki właśnie rodzaj kontaktu z naszym bankiem z naszymi pieniędzmi również w zakupach internetowych tak, bo rozumiem, że ta pandemia spowodowała, że chętniej kupowaliśmy w internecie rzadziej wychodziliśmy z domu to tutaj przede wszystkim przekonywaliśmy się, że to po prostu jest wygodne i podejrzewam że, o ile niektórzy musi się przyzwyczaić o tyle przyzwyczaili się co dobrego i tak po prostu już nam zostaje tak tak tak tak jak najbardziej z 1 strony to są zakupy internetowe, które rzeczywiście dynamicznie rozwijają się każdego roku, a tutaj wszelkiego rodzaju płatności mobilne mikropłatności płatności w aplikacjach to jest taki na sektor, który można powiedzieć takim silnikiem napędowym wzrostu w obszarze bankowości mobilnej na, ale to są też takie mikropłatności, które ułatwiają nam tak naprawdę codzienne funkcjonowanie to są płatności za autostrady płatności za parkingi, a zakupy biletów komunikacji miejskiej bezpośrednio w aplikacji bankowej to wszystko daje nam tak naprawdę oszczędność czasu i niesamowitą wygodę nie musimy szukać gdzieś tam w portfelu drobnych nie zastanawiamy się w sklepie czy ktoś będzie mógł nam wydać wreszcie ma także także telefon na pewno płatności w telefonie ułatwiają nam, a także życie można powiedzieć takim tradycyjnym świecie fizycznym ma tutaj też w tym na pewno jest taka taka olbrzymia po prostu wartość klient pewnie jesteśmy też jako społeczeństwo ciekawi tych rozwiązań, bo mówi pan o tym, że jesteśmy młodym rynkiem, ale pod rynkiem bankowo młodym, a użytkownicy wyraźnie, że tak powiem dzielą się na tych młodszych, którzy chętniej i na tych starszych, którzy tradycyjnej czy starsi ludzie też już coraz chętniej przenoszą swój bank do kieszeni smartfon tak, jeżeli chodzi rzeczywiście wiek klientów to najbardziej skłoni do używania bankowości cyfrowej są klienci najmłodszy i tutaj widzimy że, że tak procentowo to większość praktycznie, a klientów najmłodszych, czyli takich około osiemnastego roku życia to oni nawet zaczynają już korzystać z bankowości to jest głównie bankowość mobilna im klient staje się starszy tym można powiedzieć wykorzystanie bankowości mobilnej maleje natomiast też nie jest także klienci tam w wieku 50+60 plus w ogóle nie, korzystając z tego rodzaju na kanałów obsługi, ponieważ oni też korzystają tylko po prostu trochę mniejszym stopniu albo oni przyzwyczajają się do zmian, bo ile można przekonać osoby starsze do korzystania z bankowości tej takiej powiedzmy komputerowej o tyle pewnie troszkę więcej czasu taka osoba potrzebuje do tego, żeby przedstawić na smartfon, ale to też chyba normalne po prostu świecie cyfrowym, że te osoby trochę starsze też nie są skłonne do tego, żeby testować wszystkie aplikacje z marca nowy zresztą wynika też z tego raportu, o którym mówimy, wokół którego będziemy się też obracać się w kontekście Digital festiwalu, którego wynika, że osoby starsze warto przekonywać, żeby nie zostały w tyle, żeby też mogły korzystać z takich udogodnień i tu prawdopodobnie pojawia nam się kwestia poczucia bezpieczeństwa, bo podejrzewam, że osoby młodsze są skłonne chętnie wypróbować nowości te starsze osoby jednak pewną rezerwą do nowinek tzw. podchodzą tak zgadza się rzeczywiście można powiedzieć, że osoby, które urodziły się trochę w innych latach ten internet nie był taki powszechny to jest jakaś taka może być umiejętność nabyta większość osób starszych nawet nigdy nie skorzystała z internetu, więc trudno jest im się przekonać jak są osoby młodsze, które urodziły i internet upowszechnia na sobie nawet nie wyobrażają, że telefon może być bez internetu komputer może być bez internetu te osoby nie znają takiego świata, więc poruszają się rzeczywiście w internecie w świecie cyfrowym jak ryby w wodzie natomiast osoby starsze jako główny powód niekorzystania podają, że albo nie mają takiej potrzeby czy ta potrzeba jeszcze jest uświadomiona nie wiedzą nawet jak finanse mamy w kieszeni w smartfonie mogą poprawić ich komfort życia tak naprawdę no i drugi powód jest bezpieczeństwo rzeczywiście jest taki takimi że, że jak będę używał płatności cyfrowych to z 1 strony nie mam kontroli nad wydatkami, bo jeżeli to jest gotówka w portfelu zawsze mogą kontrolować i to od razu mówię tu też jest mi, bo jest mnóstwo narzędzi cyfrowych, które potrafią utrzymać nasze wydatki w ryzach jeszcze lepszy sposób niż tradycyjny portfel i to bezpieczeństwo też już dzisiaj tyle metod zarządzania bezpieczeństwem środków można powiedzieć cyfrowych, że no na pewno bym powiedział, że jest porównywanie bezpieczne do naszego portfela, który też w każdej chwili możemy stracić oczu i zorientujemy się tak naprawdę czasem dopiero po kilku dniach, że nie mamy na to nie stracimy telefon a gdzie była aplikacja bankowa co w zasadzie będziemy od razu o tym wiedzieli nawet po kilku minutach wtedy możemy szybko zadzwonić i zablokować taką aplikacja poza tym tam jest PIN, więc to też jest tutaj zabezpieczone na różne sposoby moimi państwa gościem jest dzisiaj Piotr Hibner szef obszaru Digital Santander bank Polska rozmawiamy przy okazji Digital festiwalu na tematy bankowości cyfrowej ani piece, ale tutaj, gdyby wspomniał pan o tym, że ciągle niektórzy jako argument podają, że jak mają w kieszeni określoną kwotę i czują ją w rękach to ją rozumieją pojmują, ale to chyba takie same mityczne argumenty pojawiały się w momencie, kiedy pojawią się pierwsze karty płatnicze tracimy kontrolę nad wydatkami jakoś chyba nic takiego nadzwyczajnego się nie stało musi pan powiedzieć jak loguje się na stronę mojego banku to tam wyraźnie widzę na co ile wydałem mimo tego, że w zasadzie nic żadnych notatek nie robiłam taki wykres kołowy wręcz Jezus Maria ile wydajemy jedzenie na czas wszystkie sprawy no ale ale, skąd mój bank wie, że jak tu zapłaciłem to jest akurat za gruszki, a tam za obiad z żoną i to jest właśnie świetny przykład tego jak bank stara się klientom pomóc w zarządzaniu tak naprawdę codziennym budżetem, gdzie możemy zobaczyć na co pieniądze wydajemy to jest kategoria zwana możemy założyć sobie, jakie budżety limity, a możemy zrobić porównanie wydatków do okresów poprzednich choćby poprzednich miesięcy czy lat są też bardzo fajne funkcje w celi oszczędnościowych jak wydaje gdzieś tam końcówki są zaokrąglane i są przelewane automatycznie na rachunek oszczędnościowy w tradycyjnych formach na płatności gotówkowych takich funkcji nie ma natomiast, skąd bank wie na co wydaje to jest tutaj bardzo można powiedzieć taka nawet prosta metodologia każdy sklep ma swój tzw. identyfikator numer no i są takie można powiedzieć dość złożone bazy danych czy każdy taki sklep, a jest przypisany do jakich kategorii sklepy spożywcze mają swoją kategorię sklepy z elektroniką użytkową swoją kategorię i po prostu automatyczny sposób jak na karcie pojawi się transakcja z danym numerem sklepu też na powstanie na początku hołd no to bank już wie do jakiej kategorii dany wydatek sklasyfikować, czyli bank wie jak często chodzę do kina można powiedzieć, że jest to prezentowane w pana natomiast natomiast tak tak tak bank ma takie informacje, które przedstawia klientom natomiast też żaden sposób można powiedzieć, a każdego klienta nazwiska od razu niechętnie analizuje tak kinomana rozumiem jasne, czyli zastanawiamy się właśnie, jakie zalety płyną z tego, że nosimy bank w kieszeni jakieś zalety płyną właśnie z tego, że nie tyle trzymamy pieniądze z kieszeni w wersji cyfrowej, ale tego, że mamy ciągły kontakt z bankiem o bezpieczeństwo odpowiedzieliśmy, bo gotówka wyjąć z kieszeni można można od razu wydać, jeżeli ktoś nawet wejdzie w posiadanie naszego telefonu no to jeszcze nie ma dostępu do naszego banku mimo tego, że być może ma dostęp do naszej aplikacji, ale tam trzeba zalogować tam trzeba pojawić trzeba przekonać aplikacja my to my jak np. używam odcisku palca, ale np. jak chce z konsultantami załatwić jakąś sprawę z banku to np. nie zaprzątam sobie głowy pamiętanie jakiegoś długiego hasła, dlatego że ja postanowiłem sobie ustawić mój głos jako taką nie wiemy co się nazywa to data dane biometryczne uczyć cecha tak hasło biometryczne pewnie i tak żąda, czyli tak, czyli mój kciuk mój głos tęczówka oka też już jest bankowość wykorzystywana np. też jest tak też jest się nazywa też w tej Saidi są też Piny, więc w ogóle aktywacja aplikacji mobilnej też wymaga takiego można powiedzieć nie chcę powiedzieć złożonego procesu, ale takiego wydłużonego, żeby to aplikacja aktywować trzeba chwilę poświęcić, żeby ona była połączona tylko naszym telefonem i tylko naszym kontem, a więc w ogóle jest kilka takich zasad głównych bezpieczeństwa, które trzeba przestrzegać wiadomo trzeba być uważnym no wszelkiego rodzaju maile, które dostajemy załączniki, które klikamy nigdy nie możemy instalować aplikacji nie zaufanych źródeł no oczywiście trzeba miecze najlepiej hasło, a do blokowania ekranu lub odcisku palca lub właśnie skan twarzy no jakoś trzeba urządzenie zabezpieczyć, a oprócz tego w aplikacji też mieć dodatkowe zabezpieczenia właśnie te same biometryczne, których używamy telefonu lub dodatkowo jeszcze są PIN poza tym możemy ustawić sobie limity transakcji np. na przelewy nie zaufanych odbiorców z aplikacji mobilnej, że nawet, gdyby jakiś haker złamał te nasze wszystkie zabezpieczenia, chociaż tutaj takiej możliwości nie ma raczej to musiałby polegać na wykładnię, że ktoś podejrzeć co tam wpisywaliśmy gdzieś nas nagra i wtedy będzie miał w dostępie no to wtedy i tak są limity, które są zarządzane np. tylko wyłącznie w bankowości internetowej i wtedy taki a taki przestępca środków za pomocą aplikacji, a nie przeleje na swoje konto, a proszę powiedzieć tak lub nie bez wchodzenia w szczegóły czy to rozumiem, że bank nie mówi o wszystkich sposobach zabezpieczania tego naszego kontaktu z naszą aplikacją, ale wie coś troszkę więcej trochę lepiej nawet nie mówiąc nam na głos, a jednak dba oto nasze bezpieczeństwo np. na powiedzmy, że trochę te algorytmy bankowe znają moje zwyczaje np. oczywiście, że tak to co jako klient widzimy to jest tak naprawdę można powiedzieć taki gdzieś wierzchołek góry lodowej, a to wszystko co tak powiem ta magia to się dzieje gdzieś tam pod wodą, której nie widać to są różnego rodzaju algorytmy na znaczniki urządzeń coś na paliwa Saidi, a jest też coś takiego używane jak biometria behawioralna, że banki są w stanie nawet rozpoznawać użytkowników po ich zachowaniu, czyli jak szybko musiałem kursorem myszki, z jaką siłą naciskają ekran, o ile czasu odstępu między kliknięcie w poszczególne cyferki, wciskając 5 także jest mnóstwo takich zabezpieczeń, które banki wykorzystują i oczywiście na coś takie transakcje, które są wykonywane są listy rachunków, które gdzieś tam zostały są uznawane za Marach uniki np. jakiś hakerów, gdzie pieniądze nie powinny trafiać w momencie, kiedy ktoś już nas oszukał myślę, że najpopularniejsza metoda na to niestety socjotechnika tak naprawdę najsłabszym ogniwem w tych wszystkich atakach to jest człowiek jesteśmy my to jest nasza nieuwaga czasem nasza naiwność albo też możliwość taka chciwości ze ktoś nam chce sprzedać a jaki sprzęt elektroniczny bardzo atrakcyjnej cenie, a w momencie, kiedy płacimy na to niestety się okazuje, że to nie był prawdziwy sklep prawda, a więc to jest taka można powiedzieć w skrócie metoda na wnuczka, ale w wersji cyfrowej dziwna więc, więc takie wszystkiego rodzaju ataki banki codziennie analizują wiedzą na jakie rachunki te środki trafiają tutaj oczywiście klientów zabezpieczają, a co jest teraz modne wśród przestępców ska mam tak, czyli np. ktoś mówi, że nazywa się taki taki, że dzwoni takiego takiego banku, a nawet u nas w telefonie jeśli mamy zapisany numer naszego banku to wyświetli się informacja, że dzwoni do mnie mój bank i wtedy łatwo dać nabrać tak tak to jest taka metoda można powiedzieć, że zmniejszenie chcę w życiu powszechna, ale powszechna wśród tych takich negatywnych zdarzeń to rzeczywiście trzeba pamiętać, że bank nawet jak zadzwoni do klienta to nigdy nie prosi o wrażliwe dane o hasła o, a wrażliwe dane osobowe itd. bardzo popularna metoda też jest wciąż na jakieś załączniki, które zawierają wirusa albo jakąś aplikację, która będzie wykładała dane, więc tutaj też trzeba uważać co klikamy otwieramy bardzo popularne są też metody np. niedopłata jakieś paczki, która nas czeka, a czy została na granicy zatrzymana trzeba złotówkę dopłacić, więc tutaj naprawdę trzeba być czujnym i oczywiście różnego rodzaju serwisy aukcyjne, gdzie ktoś chce od nas kupić np. a jakiś produkt i wysyła po prostu też można pójść sfałszowane link do przyjęcia płatności także, jeżeli kogoś z nas dotknie po prostu coś podejrzanego to od razu, a trzeba albo zadzwonić do banku spytać czy prowadzi daną akcję promocyjną kampania albo też już część banków oferuje nawet dodatkowe usługi polegające na tym, że jest dodatkowy serwis, gdzie w każdej chwili możemy sprawdzić wiarygodność załącznika wiarygodność sklepu internetowego czy po prostu nie są jacyś hakerzy mogą dane i kliknąć, a czy ten SMS, który dostępny jest prawdziwy się też został na wysłane przez oszustów także te tego typu usługi na rynku bankowym też funkcjonują bardzo tak naprawdę są pomocne w takim codziennym poruszaniu się po internecie czy też wiadomości naszych klientów ta cyfrowa świadomość też zwiększa mają państwo wrażenie, że to dobrze się poprawiać to jest zawsze bycie o krok za tymi nieuczciwymi praktykami nie ja myślę, że tutaj naprawdę świadomość Polaków rośnie, a myślę, że ta edukacja, którą banki prowadzą praktycznie w każdym serwisie w każdej aplikacji bardzo dużo miejsca poświęca się na komunikowanie różnego rodzaju zagrożeń co zazwyczaj są takie można powiedzieć czerwony Alert jakieś paski dodatkową komunikacją, które informują, że teraz trwa tak nie da się nabrać no, toteż należy zaznaczyć, że często sama skuteczność takich akcji to są jakieś promile, ale wystarczy prawda, że ktoś myśli np. 500 000 SMS-ów to jak tam promil odpowiednio to taki haker można powiedzieć już jakąś część środków nielegalny sposób jest w stanie zdobyć natomiast 199,9% klientów nie daje się nabrać na tego typu akcje no ale tutaj niestety statystyka i tutaj magia dużych liczbę robi swoje, czyli jestem tzw. phishing tak, czyli co byśmy nazwali takim łowieniem mętnej wodzie tak, jeżeli faktycznie jednak tak jak pan mówi efektem skali będzie no 500 000 SMS-ów albo 500 000 maili wystarczy 123, żeby kogoś naciągnąć to wtedy jest skuteczność tak dokładnie dokładnie jeszcze jest też kolejna metoda ostatnio popularna różnego rodzaju Platformy inwestycyjne, które też obiecują duże zyski i też instalujemy różnego rodzaju dodatkowe oprogramowanie, które ma nam pomóc, a w obsłudze tych inwestycji, ale niestety później jak z takiej inwestycji chcemy się wycofać to okazuje się, że te środki zostały tak naprawdę już nam zabrane także tutaj też oczywiście nie zachęcam, żeby poza sprawdzonymi źródłami przede wszystkim bankami, żeby klienci po prostu nie lokowali środków w różnych niesprawdzonych serwisach, które obiecują jakiś czasem wręcz niebotyczne zyski pochodzące z bitcoinów czy tego typu nowoczesnych można powiedzieć form inwestowania, a to zawsze trzeba taką firmę sprawdzić rzeczywiście 3× się upewnić komu chcemy oszczędności naszego życia powierzyć czy to firma jest wiarygodna Piotr Hibner szef obszaru Santander Digital czy wy tam w tej swojej komórce kontrwywiadowczej w Santanderze to faktycznie tak trochę działać jak taki kontrwywiad to znaczy zbierać informacje o tych złych facetach o tym co się dzieje na świecie, jakie są nowe ruchy i tam kombinuje jak to zabezpieczyć tak to jest taki trochę sensacyjny element tej roboty ja tak sobie tak wiem, ale dokładnie tak jest w końcu jesteśmy bardzo dużym bankiem, któremu zaufał kilka milionów klientów jesteśmy też globalną grupą zresztą to to są no takie działania, które każdy bank niezależnie od swojej skali posiada, bo jednak hakerzy też inwestują bardzo potężne środki, żeby ich klientów okraść, więc banki muszą być zawsze w drugą stronę krok jednak przed tymi hakerami jak tylko coś złego się dzieje to samo od razu ma tutaj armie ludzi powołane do tego jak szybko zareagować jak zmienić zabezpieczenia naszych kanałów, jakie dodatkowe reguły wdrożyć w życie, żeby po prostu takich na ataków uniknąć także rzeczywiście to jest taka działka bankowości, która jest takim trochę można powiedzieć wyścig zbrojeń natomiast jest też można być tak jaśniejsza strona medalu, gdzie w drugą stronę mamy też bardzo ciekawe działy, które analizują co się dzieje na świecie w innych krajach w innych branżach, jakie są nowości, jakie nowe technologie, kiedy będzie premiera nowego systemu np. na iPhone jak będzie dawał możliwości czy będzie jakaś nowa forma zabezpieczania urządzenia tak jak np. ostatnimi czasy chodziło tzw. fejsa Jedi czy teraz jakieś nowe będą, więc są też osoby, które zajmują się tropieniem, ale takich nowości, które naszym klientom jak wdrożymy w banku będą ułatwiały życie będą powodowały, że rzeczywiście ta aplikacja czy serwis transakcyjny będą jeszcze wygodniejsze jeszcze bardziej użyteczne, a będzie można niektóre rzeczy czy przelewy wysyłać szybciej nie będzie trzeba tyle klikać, a więc, więc takie tutaj działania też prowadzimy no to co przed nami w tym najbliższym czasie ja myślę, że cały czas jeszcze mamy bardzo duży potencjał jak już mówiłem wcześniej internetu Higgs wydaje się, że to będzie taki lęk 2001. wieku, że ta bankowość będzie nam towarzyszyła na co dzień, a będzie w naszych urządzeniach już nawet nie będziemy musieli zastanawiać jak za chwilę zapłacimy tylko wszystko będzie zautomatyzowana będzie połączone, gdzie jakimś lotów z naszym kontem jak będziemy brali towar spółki, a nie będziemy musieli gdzieś tam do kasy podchodzi skanować zakupów składać do koszyka, a więc myślę, że tutaj pod tym kątem może się rzeczywiście zmienić takie zachowania te scenariusze, które dzisiaj znamy na to, że za pomocą internetu większa różnego rodzaju czujników, że to wszystko po prostu zostanie zautomatyzowane i będzie nam się ruch jeszcze łatwiej i ten czas minuty, które odzyskamy będziemy mogli poświęcić naszej rodzinie sobie naszym bliskim Hobbit, więc miasto też ma swoje zalety słuchać Radia słucha podcastów np. prawda dokładnie przyjemne z pokładu dokładność no to jeszcze takie podsumowanie, bo z tego co pan mówi wynika, że ten cyfrowy bank, czyli mówimy o takiej bankowości mobilnej smartfonowej albo takiej właśnie związanej z internetem rzeczy to jest w tej chwili najbezpieczniejsza forma bankowości dla klientów nawet bezpieczniejsza niż bank internetowy tak zdecydowanie tak myślę, że wszystkie są równie bezpieczne powiedział one mogą się różnić ewentualnie naszą skłonnością do popełnienia błędu, bo tak jak mówię wcześniej to głównie socjotechnika, jeżeli np. korzystamy z aplikacji mobilnej dość często codziennie logujemy regularnie no to szansa jak się zmieni nasz stan konta pojawi się jakaś nieautoryzowana transakcja to szansa to jest bardzo duża, że od razu się po prostu zorientujemy, jeżeli to jest bankowość internetowa wiadomo przeciętnie klient loguje do bankowości internetowej co dwa-trzy dni, a do bankowości mobilnej codziennie tacy można powiedzieć użytkownicy tzw. chylił zażyczyli osoby, które bardzo często lokują tu nawet kilka razy dziennie, więc jeżeli korzystamy z bankowości mobilnej to z 1 strony od razu widzimy jak coś niepokojącego dzieje się na koncie z drugiej strony znamy nasz bank wiemy jak kanały wyglądają, więc taka nasza wrażliwość, jakby się pojawił jako sfałszowana aplikacja sfałszowana strona ta wrażliwość jest wyższa co od razu jest w stanie wzbudzić nasz niepokój i od razu sobie pytanie chyba nie jest nasz bank, więc dlatego też zachęcam wszystkich do korzystania po prostu bankowości mobilnej, ponieważ no wtedy mamy częsty kontakt z bankiem częsty kontakt z finansami i zawsze wiemy coś się co się dzieje nie chcę wspominać w portfelu, który czasem gdzieś po prostu nawet zostawiamy jak tam znikną nasze karty czy gotówka to czasem potrafi minąć nawet kilka dni, a może nawet tydzień, a szczególnie teraz jest Homo jest np. z portfela nie używamy, więc zdecydowanie bankowość mobilna bank w kieszeni no jest takim sposobem bankowania, który zapewnia nam najwyższy można powiedzieć taki stopień pewności, że wszystko na naszym koncie przebiega zgodnie z naszą myślą no to nieprzekonanych przekonujemy do tego, żeby chociażby wypróbować samemu przekonać się czy warto my oczywiście podpowiadam, że tak, ale myślę, że każdy powinien o tym przekonać sam no i zapraszamy do tego, żeby słuchać podcastów z cyklu tutaj związanego z tym naszym festiwalem Digital festiwal również w tych obszarach, które dotyczą bezpieczeństwa naszych finansów bezpieczeństwa naszych pieniędzy no i poza tym, że bezpieczeństwo również po prostu wygody idziemy z duchem czasu nie zostajemy tyle szef obszaru Digital Santander bank Polska dziękuję bardzo, panie Piotrze dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA