REKLAMA

Warlikowski, Perceval, Janda i Zadara w Łodzi. To wszystko na Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-09-21 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
15:24 min.
Udostępnij:

2 października rusza kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. W programie najważniejsze spektakle ostatnich miesięcy. Zobaczymy m.in spektakle w reżyserii Luka Percevala, Krystyna Jandy i Krzysztofa Warlikowskiego. Podczas festiwalu również teatralna adaptacja prozy Olgi Tokarczuk oraz sztuka inspirowana życiem Krzysztofa Krawczyka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska już 2października w Łodzi rozpocznie się 2007. międzynarodowy festiwal sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych z tej okazji dzisiaj gościnią kultura osobista jest Ewa Pilawska twórczyni festiwalu i jego dyrektor artystyczny dyrektor również teatru powszechnego w Łodzi witam serdecznie dzień dobry państwu witam bardzo serdeczni jeden z najstarszych festiwali teatru zawodowego w Polsce doczekał się kolejnej odsłony teatr Rozwiń » powszechny w Łodzi przyciąga najlepsze tytuły i też sam takie, oferując na rzeczy wiście nastawiamy się w tym roku na wielkie święto teatru, ale jednak tytułując Festival hasłem artysta w kryzysie bez znaków zapytania, a nie pozostawiają państwo wątpliwości, że nie dzieje się dobrze no, chyba że kryzys w tej konkretnej sytuacji oznacza jakąś może zmiany jakieś przejście do lepszego stanu wydaje się, że trudno uciec od 1,5 roku pandemii tego co się zdarzyło jak bardzo odcisnęła się w naszym życiu paradoksalnie pokazała, że kultura jest niezbędna jak twórcy są niezbędni jak oczekujemy w tym czasie kryzysu izolacji zamknięcia kontaktu ze sztuką poszukujemy spektakli teatralnych wydarzeń czytań ma możliwości odwiedzania muzeów uczestniczenia w spektaklach operach wydarzenia ten czas pokazał, że w pandemii artyści wykazali się ogromną determinacją charyzmą i byli aktywni na każdym polu działalności swojej twórczości tylko czy w tym czasie organizator były przygotowane na odpowiednie zabezpieczenie artystów wydaje mi się, że to jest pytanie, na które warto się pochylić na ile kultura jest zabezpieczona na podobne sytuacje na ile artyści, którzy uprawiają wolny zawód nacechowany większym ryzykiem większą oceną myślę najczęściej zawieszamy na tych kilku kilkunastu nazwiskach celebryckich często osób, które zarabiają duże pieniądze artyści tworzący w mniejszych ośrodkach czy też codziennie grający w teatrze to nie są w żaden sposób porównywalne apanaże do tych osób, które grają w serialach itd. itd. w związku z tym myślę, że pandemia to nie tylko przestrzeń materii, ale właśnie na ile publiczność odczuła brak pustych widowni na ile artyści odczuli brak pustych widowni na ile teatr i sztuka wróci no tak właśnie to pytanie dzisiejszych odbiorców jest ważne czy nasz stosunek do sztuki się zmienił bardziej potrzebujemy czy cały czas za jej pomocą właśnie za pomocą teatru chcemy zadawać sobie innym światu pytania to jest pytanie to jest pytanie również tych pytań jest bardzo dużo i nie wiem wydaje mi się, że ten sezon ten rok pokaże po po roku jak usiądziemy do rozmowy będziemy mieć pełniejszy obraz mam wrażenie, że w tej chwili jednak działa grupa teatromanów ludzi, dla których sztuka jest jak codzienna kawa, którzy potrzebują obcować ze sztuką i oni wypełniają sale koncertowe muzea teatry zobaczymy na ile struktura publiczności odbiorców zmieniła się poprzez pandemię część osób odeszła czy pojawią się nowi w ogóle uważam, że powinien być jak największy wysyp premier jak największa ilość nowych wydarzeń powinna się pojawiać, bo jednak trudno wrócić trochę do spektakli sprzed covidu sprzed pandemii niektóre chyba nie obroniły się i mam wrażenie też, że trudno, żebyśmy udali się tego czasu nie było, żebyśmy go wytarła gumką myszką i powiedzieli idziemy dalej tak to jest takie bardzo ważne pytanie, jakie stawia pani w słowie wstępnym dotyczącym festiwalu czy pandemia to jest nowy kryzys czy to jest kryzys ogólna zmiana w podejściu do sztuki myślę, że kryzysu urodzi się ogólna zmiana w podejściu do sztuki wierzę, że na lepsze wierzę, że organizatorzy wyciągną wnioski i na ewentualność jak czytamy naukowcy wieszczą, że w związku ze zmianą klimatu w związku z tym co zrobiliśmy naszą planetą jak nie wykorzystaliśmy tego czasu te kryzysy będą się w postaci różnych pandemii pojawiać one będą coraz częstsze nasze życie na pewno ulegnie zmianie na pewno, ale powinniśmy wyciągnąć wnioski móc przygotować się, żeby nie było tak dramatycznych sytuacji jak te sprzed 1,5 roku, gdzie wielu twórców wielu artystów nie miał z czego żyć po prostu ten artysta w kryzysie będzie trochę tak się unosił patrząc na program festiwalu właśnie nad nad tym co państwo pokazują w tym roku w Łodzi do artystów kryzysie myślę nawiązuje chociażby spektakl, który 0203. października zobaczymy w teatrze powszechnym w Łodzi, który festiwal rozpoczyna aleja zasłużonych Jarosława Mikołajewskiego w reżyserii Krystyny Jandy spektakl poetce, która nagle zderza się z twardą i bezlitosną rzeczywistością tak bardzo bardzo odważna opowieść bardzo myślę znakomicie rozpoczynająca dyskusję naszego festiwalu o rzeczach prozaicznych artysta, który całe życie oddał swojemu krajowi, który był ważny poetce, która nie ma pieniędzy na pogrzeb, który chce w sposób świadomy przygotować swoją ostatnią drogę z troski też męża, żeby mieli to wspólne miejsce bardzo piękny tekst mam wrażenie wielopoziomowy, który stawia z mojego punktu widzenia fundamentalne pytania w kolejny kryzysowy spektakl tak jak przeglądam program to stworzony w pandemicznej rzeczywistości pacjent 0, czyli spektakl Wojtka Ziemilskiego pacjent 0 to człowiek to przypadek to choroba to stygmat tak znakomicie ten spektakl pokazuje czas izolacji oderwania stawia pytanie on właśnie pokazuje też unieważnia obecność publiczności jest zapisem czasu pandemicznego, ale nie tylko wydaje mi się, czego jeszcze pani zdaniem ten spektakl właśnie dotyczy, czego dotyka samotności człowieka stawiania podstawowych pytań o nasze tu i teraz samotności człowieka i tych pytań dotyczy również kolejne spektakle zanurzone w kryzysie także spektakl o tęsknocie myśli przede wszystkim zatem czego nie da się już spełnić to oczywiście 3 siostry wizjonera teatru luka Percevala koprodukcja TR Warszawa ze Starym teatrem w Krakowie to jest kolejny punkt na festiwalowej mapie repertuarowej tak mam wrażenie, że to jeden z najwybitniejszych spektakli, jaki powstał w ostatnim czasie z 1 strony mówimy, że pandemia o, proszę bardzo, te ostatnie premiery prapremiery są wydarzeniami obfitość festiwali, które skumulowały się teraz, kiedy możemy państwa do naszych przestrzeni zapraszać, a z drugiej strony trudno nie zauważyć, że 3 siostry były planowane przygotowane z dużym wyprzedzeniem tutaj no cóż widzimy świat bez nadziei prawda widzimy świat, który jest wstrząsający, który stacza, który się starcia dokładnie dokładnie Perceval pozostawia nas beznadzieją to 1 ze spektakli chciałaby uczyć się opowiadać zapraszam państwa bardzo serdecznie, ale to to aspekt, który wnika, na który pozostaje z nami na bardzo długo myślę, że tak samo jest w przypadku biegunów Olgi Tokarczuk reżyseria Michał Zadara wojsko produkcja teatru powszechnego w Warszawie teatru Łaźnia nowa w Krakowie również do zobaczenia w Łodzi tak tak bardzo cieszę się, że uda nam się ten spektakl zaprezentować, bo jak powiedziałem wcześniej w tej chwili jest wysyp festiwali naprawdę logistycznie nie jest takie proste jak słyszałam Olga Tokarczuk uznała, że jest to jednak z lepszych prób przeniesienia jej twórczości na scenę to spektakl, który długo powstawał długo mam wrażenie pracowali na ten efekt końcowy chyba nastąpiło coś tzw. pozytywnej chemii pomiędzy reżyserem jego opowieścią, w której autorka uczynił jedną z głównych bohaterek tekstem Olgi Tokarczuk fascynującym magnetyczne spektakl Michała Zadary zespołu teatru powszechnego w Warszawie 1 spektakl zostaję w Warszawie, mimo że jest w programie festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych to spektakle Krzysztofa Warlikowskiego Odyseja historia dla Hollywoodu tak, ponieważ pandemia spowodowała, że m.in. spektakle, które prezentujemy na festiwalu w Łodzi, które nie mieszczą się w naszym teatrze powszechnym na dużej scenie jesteśmy zmuszeni wynajmować różne przestrzenie i tak najczęściej dzieje się w przypadku spektakli Krzysztofa Warlikowskiego czy spektakli Krystiana Lupy w tej chwili hala Expo, który najczęściej prezentujemy spektakle została zmieniona na szpital covidowy stąd też nasza podróż do Warszawy na Odyseja historia dla Hollywood Krzysztofa Warlikowskiego aspekt, który na, który przyjedziemy do Warszawy tak jest prościej wydaje mi się i i ponieważ w przeszłości mamy tę formę zapoznano poprzez bytności w teatrze Narodowym na 2 spektakle, których nie udało się przenieść technicznie publiczność festiwalowa ceni te wycieczki mam nadzieję, że tym razem również się uda to opowieść inspirowana odyseję Homera oraz tekstem Hanny Krall król kier znów na wylocie spektakl dotyczy trudnych tematów wojny zagłady Holokaustu decyzji, jakie podejmujemy samotności człowieka pokazuje piekło przeżyć drugiej wojny światowej pokazuje sceny z getta jest przepełnione tak dużą ilością tematów, że trudno w 1 zdaniu odnieść się ja uważam, że jest to jeden z ważniejszych spektakli twórczości Krzysztofa Warlikowskiego i choć wydawało się, że był taki moment, kiedy jeden z czołowych aktorów teatru nowego teatru w Warszawie o odszedł wydawał się że, że może, że może spektakl zostanie ukończony już pewna część prac filmowych powstała natomiast szczęśliwie mogliśmy ten spektakl obejrzeć w nowej odsłonie to wybitny spektakl zapraszam powiedzmy też coś w prapremierze teatru powszechnego w Łodzi, której pierwsze prezentacje już za nami chciałem być, czyli spektakle inspirowane postacią Krzysztofa Krawczyka w reżyserii Michała Siegoczyńskiego spektakl, który powstawał jeszcze za życia artysty, a tak to jest długa historia, ponieważ pan Michał Siegoczyński zaczął pracę u nas na zupełnie innym tekstem innego autora po kilku próbach zadzwonił do mnie z dużym przejęciem przeprosiła natychmiastowe spotkanie i tak też stało powiedział mi, że ma pełne przekonanie, że w momencie, kiedy chcę pracować już tylko nad swoimi tekstami, że te, które w sobie nosi jest dla niego ważne i przeprasza, ale wycofuje się ze zrobienia tego tekstu, do którego się przygotował i ma pomysł, aby powstał spektakl o Krzysztofie Krawczyku, którego uwielbia, który jest dla niego ważną postacią, do którego jest jakimś sensie był wtedy przygotowany w obsadzie był pan Mariusz Ostrowski odtwórca głównej roli, a tego poprzedniego projektu no cóż tak nieoczekiwanie rozpoczęliśmy prace nad chciałem być pan Michał Siegoczyński przygotowywał się do spotkania z panem Krawczykiem, a za chwilę ogłoszono lockdown, więc takie spotkanie było niemożliwe z kolei reżyser nie chciał pójść bez jakiegoś tam fragmentu tekstu takiego przygotowanego przez siebie porządnego konspektu, a później zdarzyło się co się zdarzyło nieszczęście i no to opowieść, która pokazuje marzenia małego chłopca, który chciałby być i chciał coś osiągnąć po pokazuje jego wzloty upadki, ale muszę przyznać, że pan Michał Siegoczyński, który 2 lata temu zrealizował też głośne spektakle Najmrodzki z dużą czułością odnosi się do swoich bohaterów zarówno tych kontrowersyjnych jak Najmrodzki jeden z najbardziej znanych złodziej tak dokładnie wykład oraz firm na ekranach zresztą tak, a Najmro Najmro no tak tak i to tak w 2 zdaniach chciałem być 28października o dziewiętnastej to już na koniec festiwalu artysta w kryzysie to hasło przyświeca festiwalowi no właśnie w kryzysie również finansowe w tym roku festiwal bez połowy niemalże dotacji od miasta musiał sobie radzić ze względu na pandemię poradził sobie no pomyślę, że chęć i potrzeba spotkania się znowu z widzami sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych no właśnie mniejsze od wszystkiego tak poradziliśmy sobie rozumiem, że miasta są w trudniejszej sytuacji finansowej mówi się, że finanse nie są istotne Otóż nie, aby ta działa w przestrzeni profesjonalny są one niezbędne tak 45% dotacja festiwalu została zmniejszona, ale wyszliśmy naprzeciw tym oczekiwaniom miasta i tej decyzji, choć oczywiście nie ukrywam pewnym lękiem czy poprzednia kwota dotacji, która pozwoliła nam rozwinąć skrzydła będzie przywrócona otrzymała zapewnienia od pani wiceprezydent, który podlega kultura w Łodzi, że tak będzie na pewno kolejna edycja festiwalu będzie w marcu stąd też 7 tytułów w tym roku mam nadzieję, że gęstość prezentacji ważność tematu i interesujące spektakle w mojej ocenie wystawy panel, który będzie w temacie artysta w kryzysie ubogo materii nie będzie nie będzie aż tak odczuwalna prof. Lejko prof. Budzanowska poprowadzą panel 3października w temacie artysta w kryzysie, więc udało się chyba się udało, więc Spotkajmy się do dziś cały program festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych na stronie teatru powszechnego łódzkiego zapraszamy wspólnie z Radia TOK FM jest patronem medialnym festiwalu ten festiwal od drugiego do 29października Ewa Pilawska twórczyni festiwalu i jego dyrektor artystyczne i oczywiście szefowa teatru powszechnego w Łodzi była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję bardzo, dziękuję zapraszam państwa do teatru dziękuję bardzo, do usłyszenia Marta Perchuć Burzyńska dziękuję Pawłowi Wiśniewskiemu również za pomoc w przygotowaniu programu czas na informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA