REKLAMA

Jak zmieniała się polityka migracyjna UE?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-09-20 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:31 min.
Udostępnij:

Gościem audycji był dr hab. Maciej Duszczyk, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego, w latach 2010-2012 byłem członkiem zespołu ekspertów ds. polityki imigracyjnej działającego przy MSWiA.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w poniedziałek 20września przeraził nas dzisiaj informację o osobach, które zmarły w rejonie granicy polsko białoruskiej z 1 strony mamy słowa oskarżenia pod adresem polskich władz, że to ich wina, że zamiast udzielać pomocy każdemu, kto znajdzie się na terenie Polski próbują odpychać tych ludzi zmuszać do ponownego przejścia na stronę białoruską część z nich zagubiona zabłąkany bez pomocy jest w tej sytuacji narażona na Rozwiń » wychłodzenie coraz bardziej oczywiste o tej porze roku co z kolei może prowadzić właśnie do tragedii z drugiej strony mamy od razu dodam tylko z obozu władzy opinię, że granica musi być szczelna, tym bardziej, że to przecież granica Unii i strefy Schengen rządzące tą strefą reguły narzucają na polskie władze obowiązek ochrony wszystkich sygnatariuszy tego porozumienia może nie dotrą do nich osoby bez prawa wejścia w obszar strefy że, owszem, będą dalej chronione te osoby przez konwencje międzynarodowe, ale też, że ich przybycie będzie uzasadnione np. zagrożeniem życia wynikającym z trwającego konfliktu zbrojnego w kraju pochodzenia wydaje się, że po doświadczeniach z roku 2015, kiedy do Europy dotarła liczna fala uchodźców głównie w Syrii i eksplozji znaczenia w wielu państwach ugrupowań populistycznych zagrażających stabilności politycznej Unii Europejskiej zdecydowana postawa wobec tzw. nielegalnych imigrantów zaczęła dzisiaj dominować trzeba krzyczeć, gdy dzieje się krzywda, gdy łamane są prawa człowieka, ale też trzeba wyjaśniać, kiedy przybycie do Europy będzie wiązało się z udowodnieniem, że był to jedyny wybór w obliczu zagrożenia życia własnego rodziny wspólnota po doświadczeniach sprzed 6 laty próbowała wypracować jakąś spójną akceptowaną dla wszystkich politykę niestety punkt widzenia były tak odmienne, że do dzisiaj nowy pakt migracyjny i azylowy Unii Europejskiej nie został przyjęty w tej wadze junior w minioną środę Ursula von der Leyen mówiła myślę, że nadszedł czas na europejską politykę zarządzania migracjami apeluje zatem do zebranych w tej izbie jak również do państw członkowskich o przyspieszenie tego procesu apel poszedł w eter, ale obawiam się, że z odzewem będzie kłopot jest oczywiste, że uzyskanie kompromisu między Grecją Włochami, a Estonią Litwą czy polską w tej sprawie będzie kosmicznie trudne, dlaczego można wypowiedzieć wystarczy spojrzeć na mapy i przeanalizować najbardziej uczęszczane szlaki migracyjne tyle, że to podejście dzisiaj traci sens właśnie wspomniane wydarzenia z naszej granicy z Białorusią pokazują, że może stać się coś, czego wcześniej nie braliśmy pod uwagę, że szlak z bliskiego Wschodu Europy już nie będzie wiódł przez morze Śródziemne, ale Mińsk co z tym zrobić jak jest, jaka jest, jaka powinna być unijna polityka migracyjna azylową, jaka jest szansa na kompromis by udało się zamknąć debatę o wspólnej unijnej polityce w tej sprawie o tym dzisiaj w poniedziałek, więc w dniu, w którym porusza tematy unijne w tej audycji będę rozmawiał z panem prof. Maciejem Duszczykiem z ośrodka badań nad migracjami Uniwersytet warszawski, zanim pojawi się gość mam jeszcze dla państwa kilka informacji, które zwróciły dzisiaj moją uwagę Maciej Zakrocki przedstawia administracja Joe Bidena zniesie od listopada ograniczenia podróżowania dla osób z zagranicy, które są w pełni zaszczepione przeciwko koronawirusowi kończąc zakaz podróżowania wprowadzony w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się choroby i otwierając stany Zjednoczone dla krewnych, którzy zostali oddzieleni od rodzin pracowników firm tak brzmiał ten komunikat zagraniczni podróżni, którzy przedstawią dowód, że są w pełni zaszczepieni przed wejściem na pokład samolotu będą mogli lecieć do Stanów od początku listopada powiedział dziś Jeff CIN nic chyba tak się wymawia to nazwisko koordynator do spraw pandemii białym domu podróże międzynarodowe mają kluczowe znaczenie dla łączenia rodzin i przyjaciół funkcjonowania małych dużych firm promowania idei kultury otwartej wymiany tak mówił ten pan dlatego mając za przewodnika naukę zdrowie publiczne opracowaliśmy nowy międzynarodowy system podróży lotniczych, które zarówno zwiększa bezpieczeństwo Amerykanów tutaj w kraju jak zwiększa bezpieczeństwo międzynarodowych podróży lotniczych od ponad roku administracja ograniczyła podróżowanie obcokrajowcom, którzy chcą lecieć do Stanów z Unii Europejskiej Iranu i Chin, ale to właśnie tyle dobrych wiadomości właściwie można by powiedzieć ta dotychczasowa wiadomość jest niepełna, bo za chwilę ten bank koordynator dodał, że w pełni zaszczepieni podróżni będą musieli przedstawić dowód negatywnego testu na koronawirusa zrobiony w ciągu 3 dni przed przyjazdem do Stanów zjednoczonych trochę to niejasne, bo skoro, żeby przywołać jego słowa mając za przewodnika naukę to jednak pełne zaszczepienie powinno wystarczyć prawda Maciej Zakrocki przedstawia coraz więcej państw Unii oferuje swoim najbardziej narażonym mieszkańcom przypominające dawki szczepionki przeciw covid 19 tak jest m.in. we Francji Niemczech Hiszpanii Grecji Danii i na Węgrzech w Izraelu pojawił się z kolei zapowiedzi podawania czwartej dawki, zważywszy że skuteczne szczepionki i poziom antyciał z czasem spada wygląda na to, że co kilka miesięcy co rok albo ma co pół roku będzie trzeba podać kolejny zastrzyk przekonywał izraelski koordynator do spraw pandemii Salman Arka, apelując o przygotowywanie zapasów z kolei jak wykazało badanie serologiczne przeprowadzone w izraelskim szpitalu pod Tel Awiwem poziom antyciał po przyjęciu trzeciej dawki szczepionki jest 10× wyższy niż po drugiej oznacza to, że skutki trzeciej dawki mogą się utrzymywać dłużej niż sądzono landy niektóre kraje zaczęły podawać dawki przypominające światowa organizacja zdrowia zaapelowała o wstrzymanie się z podawaniem trzeciej dawki obawy o wyczerpanie się zapasów szczepionek, kiedy miliony osób biedniejszych krajach nie zostały jeszcze zaszczepione pierwszą dawką apel słuszny, ale obawiam się, że nic z tego nie będzie niestety tzw. egoizmy narodowe ciągle zwyciężają z szeroko rozumianą Solidarnością Maciej Zakrocki przedstawia z drugiej strony dowiedzieliśmy się dzisiaj, że w związku z międzynarodowym tygodniem demokracji Unia europejska zapowiedziała 5 działań o wartości 119,51 000 000EUR, aby jeszcze bardziej wzmocnić wsparcie europejskiej na rzecz demokracji i praw człowieka na świecie jak podkreśliła komisarz do spraw partnerstw międzynarodowych i ta urlop dla 1 zrównoważony rozwój równość szans są zależne od demokracji od silnych instytucji demokratycznych włączenia społecznego i społeczeństw opartych na uczestnictwie dzięki tej kwocie 119,51 000 000EUR odnowimy nasze zaangażowanie na rzecz światowej demokracji Unia będzie również nadal wspierać biuro wysokiego komisarza narodów Zjednoczonych do spraw praw człowieka i przyczyniać się do wzmocnienia pozycji lokalnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego działaczy na rzecz demokracji i obrońców praw człowieka młodzieży kobiet na całym świecie Unia pozostaje w pełni zaangażowane na rzecz ochrony i wzmacniania roli jednostek, ale też budowanie odpornych i inkluzywności i demokratycznych społeczeństw oraz propagowania globalnego systemu praw człowieka demokracji nie będzie stała bezczynnie w obliczu erozji demokracji i rosnącej skali łamania praw człowieka równości tolerancji i uprzedzeń i dyskryminacji ogłoszone środki zapewnią wsparcie organizacjom społeczeństwa obywatelskiego działaczom na rzecz demokracji w 116 państwach ze szczególnym uwzględnieniem kobiet i młodzieży przyczynia się również do zacieśnienia współpracy politycznej na najwyższym szczeblu w celu obrony demokracji na świecie o tyle komunikat piękny no, czyli dzielenie się szczepionkami to nie bardzo, ale takie poważne wsparcie winnym obszarze, proszę bardzo, Maciej Zakrocki przedstawia dzisiejszy cytat dnia to fragment postanowienia Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej, które zelektryzowało scenę polityczną w Polsce decyzja zła ze względu na niezaprzestanie wydobycia węgla brunatnego kopalni Turów Polska zostaje zobowiązana do zapłaty na rzecz komisji europejskiej okresowej kary pieniężnej w wysokości 500 000EUR dziennie tego rodzaju środek należy uznać za konieczne do wzmocnienia skuteczności środka tymczasowego zarządzonego postanowieniem z dnia 21maja 2021 roku i odwiedzenia tego państwa członkowskiego od opóźniania dostosowania swojego zachowania do tego postanowienia poprosiliśmy o komentarz do tej decyzji postanowienia pana dr. Pawła Marcin szans katedry prawa europejskiego wydział prawa administracji na Uniwersytecie warszawskim niestety wygląda na to, że kara jest najbardziej była konieczna, ponieważ od maja nie wykonaliśmy postanowienia trochę było wiadomo, że nie damy rady wykonać postanowienia to znaczy zamknąć kopalni, ponieważ wg dostępnych danych to kopalnia jest na krótkim terminie przynajmniej niezbędna, ale mieliśmy wiele miesięcy na negocjacje z Czechami i wg wszelkich racjonalnych przypuszczeń te negocjacje musiały się zakończyć sukcesem, ponieważ nie mieliśmy wyboru musieliśmy przyjąć jakąś czeską ofertę dokładnie po to, żeby się nie stało to co się stało to znaczy, żeby Czechy nie poszły do Trybunału sprawiedliwości, bo nałożenie na nas gigantycznej okresowej kary pieniężnej, więc mieliśmy nóż na gardę i każdy racjonalny negocjator wiedziałby to i wynegocjował jakieś porozumienie myśmy, bo nie zrobili i mamy precedensową sytuację, kiedy pierwszy raz w lesie nie mieli w historii Unii Europejskiej mamy nałożono okresową karę za niewykonanie postanowień tymczasowych, które ma zabezpieczyć TOK postępowania, więc skala niekompetencji, którą się wykazaliśmy w sporze z Czechami nie jest dość zaskakująca do ostatniej chwili byłem przekonany, że panujemy nad sytuacją na tym, żeby nie dopuścić do takiej właśnie katastrofy tylko, żeby ten spór zakończyć polubownie bardzo dziękuję teraz już pora na główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia jesteś z nami zapowiadany pan prezes Maciej Duszczyk ośrodek badań nad migracjami Uniwersytet warszawski dobry wieczór dobry wieczór w taki mam cel tych poniedziałkowych audycjach, gdzie jest trochę więcej czasu, żeby przybliżać Unię europejską i różnego rodzaju jak to się trochę nieładnie polityki w takim kontekście historycznym również, aby ten obraz był pełniejszy czy można wyznaczyć taką datę od momentu, której u polityka migracyjna sprawy związane z azylem staje się polityką wspólnotową, a nie poszczególnych państw członkowskich Unii tak naprawdę musimy rozdzielić 2 rzeczy po pierwsze to co wchodzi na jednolity rynek, który też przecież jest migracja mianowicie swobody, żeby pracowników to nam tworzą jedną z 4 swobód i tak naprawdę o pewnych elementach dotyczących przepływu pracowników mówi iść w tym pierwszym w traktacie założycielskim pięćdziesiątego pierwszego roku teza traktacie paryskim, który nam stworzył europejską motywem dla Stali następnie tak tak rzymski też oczywiście o tym mówi natomiast ostatecznie ta kwestia jest rozstrzygnięta tzw. jednolitym akcie europejskim, który już mamy ten zbudowany jednolity rynek oparty na 4 powodach, których te wszystkie ograniczenia powinny być zmniejszone do zera aż tam dziś nie da i zmniejszyć do zera pozostają bardzo niewielkie ograniczenia natomiast, jeżeli chodzimy, jeżeli chodzi nam mówimy tzw. migracji wewnętrznych nie pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej natomiast, że mówimy o imigracji emigracji z państw trzecich, czyli spoza wspólnoty tak naprawdę od kwestia troszeczkę zaczyna się mówić pod koniec lat siedemdziesiątych, ale uznaje się wtedy jeszcze, że to, że ten poziom integracji to jeszcze nie jest moment, żeby wchodzić na nie na integrację dotyczącą tak naprawdę pewnych elementów wspólnej polityki wizowej i ten ten tata dyskusja zostaje odłożona ona dobre kilkanaście lat, bo tak naprawdę o przeniesieniu kompetencji części kompetencji inwestują w takich pełnych kompetencji po stronie wspólnoty po stronie Unii Europejskiej, ale po przeniesienie przeniesienie części kompetencji następuje w 1997 roku wtedy, kiedy mamy traktat amsterdamski, który po taką techniczną rzecz przenosi kwestie związane z polityką imigracyjną Unii Europejskiej tzw. trzeciego filara do pierwszego filara, który jest taką podstawą funkcjonowania Unii Europejskiej oczywiście mieć żadnych filarów nie mamy, ale no, jeżeli jest pytanie o historii musiałem troszeczkę dłużej o tym powiedzieć, czyli cenzura czasowa dla stworzonego przez pracowników to jest powiedzmy połowa lat siedemdziesiątych natomiast chodzi o imigrację z państw trzecich to jest 1997 traktat amsterdamski no właśnie, ale czy to oznacza, że traktat amsterdamski opisuje dość precyzyjnie na czym tak naprawdę to ma polegać jak podejmuje się decyzje czy to jest decyzja rady to jest współ decyzja parlamentu jak to zostało skonstruowane no oczywiście współdecydowania parlamentu jest związane z rosnącą rolą parlamentu od momentu tak naprawdę traktatu z Maastricht, który powołuje Unii Europejskiej jako taką ta pozycja parlamentu z tej wzmocnienia traktacie amsterdamskim oraz ostatecznie tzw. współdecydowania parlamentów rozprawach również w dużej części w zakresie polityki imigracyjnej Unii Europejskiej tak chcemy zdefiniować następuje w traktacie lizbońskim, który dzisiaj nam obowiązujących dat lizboński jest aktem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, które odpowiednich artykułach znajdują się zarówno zapisy dotyczące tego tego mówił na początku, czyli słownego przez pracowników jak również Mn pokazuje w jaki jakich elementach i Unia europejska ma kompetencje w zakresie imigracji z państw trzecich i tras, jeżeli spojrzymy sobie tak najbardziej prostą jak jakiś jak możemy sobie nawet spojrzeć to np. mamy coś co nazywamy tak ten z Schengen traktat z Schengen przez bardzo długi czas nie był elementem funkcjonowania Unii Europejskiej był poza, jakby Unii Europejskiej natomiast co powiedziałem traktaty z amsterdamskiego, a następnie traktat lizboński wprowadzają dorobek Schengen 100% praktycznie 100% do porządku prawnego Unii Europejskiej, a więc jest to kwestia kontroli granicznych pomiędzy państwami członkowskimi to jest kwestia wspólnej polityki wizowej my nie mamy teraz się pełnej suwerenności chodzi o politykę wizową np. to była kwestia relacji z Ukrainą chcieliśmy momencie chcieli znieść wizy dla Ukraińców, ale musielibyśmy uzyskać zgodę wszystkich państw członkowskich z tego powodu, że nie mamy kontroli granicznej na granicach wewnętrznych Unii Europejskiej, które mamy zasadę, że tak naprawdę jednolitości podejmowania decyzji mamy nie kwestie polityki azylowej, ale ona nie jest kompetencjach Unii Europejskiej w pełni każde państwo członkowskie ma nadal prawo do 1 takiego własnego stosowania regulacji w zakresie azylu, ale jest koordynacja polityki azylowej nie mamy 1 polityki azylowej mamy koordynację polityki azylowej IMI może ostatnia rzecz, która jest tutaj bardzo istotna to czym dzisiaj borykamy się to jest dorobek tzw. rozporządzeń Gabiński, który do tej pory była 3 one były mody i modyfikowane i ten trzeci to tzw. rozporządzenie rozporządzenie w 3 ona wprowadziła fundamentalną zasadę polegającą na tym, że to pierwsze państwo Unii Europejskiej jest odpowiedzialne za przeprowadzenie procedury uchodźczej w stosunku do obywatela państwa trzeciego, który wystąpił na terytorium Unii Europejskiej o ochronę międzynarodową oraz bardzo ludzie też w ukryciu tego, jeżeli pojawia nam się Afgańczyk na granicy polskiej to Polska jest zgodnie z prawem wspólnotowym władna zobowiązana do przeprowadzenia tej procedury na swoim terytorium życzy sobie nie radzi to może wystąpić o wsparcie ze strony Unii Europejskiej również takim metodą relokacji, która była mocno przecież dyskutowane w 20152016 roku, a do tego jeszcze wrócimy, żeby ten obraz był pełny natomiast poprosił w mieście takie wyjaśnienie, bo pan z 1 strony właśnie wspomniał, że dalej państwa mają sporo jeśli chodzi o takie własne kompetencje w przypadku polityki azylowej to, niemniej jednak funkcjonuje w literaturze takie określenie Unia uwielbia skróty we SA tak, czyli wspólne Europy wspólny europejski system azylowy to się dziś pojawia na przełomie właśnie lat 992004, więc na ile właśnie to jest wspólne ana ile chętnie nie wspólne, dlaczego tutaj tym by Unia europejska już traktacie lizbońskim zapowiedziała stworzenie jednolitego systemu azylowego, czyli oznaczałoby to, że państwa członkowskie będą zobowiązane do wprowadzenia na swoim terytorium jednolitych zasad to nie nastąpiło państwa się nie dogadały w tym zakresie dlatego też to głównie społeczne przeciw Wielkiej Brytanii wówczas jeśli niema Wielkiej Brytanii problem pozostał natomiast tak naprawdę chodziło o to czy państwa członkowskie Unii Europejskiej mają nic czasami specjalne relacje z innymi państwami i pewien sposób by prowadzą politykę zagraniczną również w ramach polityki poza linią polityki uchodźczej polityki azylowej podam przykład Otóż, jeżeli mieliśmy w momencie imigrantów z Czeczenii w Polsce to prawdopodobieństwo, że Czeczen, czyli Rosjanin tak naprawdę pochodzenia czeczeńskiego otrzyma azyl w Polsce było kilkukrotnie większe niż na świat w Austrii nawet w Niemczech, ponieważ ma takim trochę powiedz społeczny interpretowali te przepisy trochę bardziej liberalnie stosunku do nich to był element mówiący o tym, że Otóż Czeczeni są prześladowani przez przez przez włoskie w związku z tym nasze relacje z Rosją jak zwykle nie były najlepsze i myśmy chcieli tutaj w jaki sposób pokazać, proszę bardzo, to my pomagamy dzieciom te podobna sytuacja może być np. jeśli chodzi o relacje Francji z jej dawnymi koloniami ten wątek możemy dalej taki taki sposób chciałbym w tym nie dogadano się ostatecznie w zakresie polityki polityki azylowej natomiast mamy koordynację polityki azylowej, która np. polega na tym, że mamy tzw. Schengen Information system, którym odnotowywane są wnioski o azyl do tych dostęp mają do mają dostęp poszczególne państwa członkowskie, ale znów nie udało nam się wprowadzić Unii Europejskiej zapisu mówiącego o tym, żeby respektować decyzję 1 państwa ponownie podam przykład obywatel państwa x tym nie ubiega się o status uchodźcy w Polsce i nie dostaje dostaje decyzję UE odmowy nas z rdzy tego nie obowiązkiem opuszczenia Polski on może opuścić Polskę i wyjechać np. do państwa, którego przyjechał, ale równie dobrze może pojechać np. do Niemiec tam jeszcze złożyć wniosek wniosek o nadanie statusu uchodźcy i Niemcy do zasady powinny ten wniosek rozpatrzyć i tras nowych takich zamierzeniach komisji europejskiej również państw członkowskich tak naprawdę tzw. projekcie paktu na rzecz migracji azylu tam ta kwestia podniesiona jest zatem jest taka propozycja mówiąc o tym, że wniosek będzie mógł być złożony tylko owi 1 raz na terytorium Unii Europejskiej i wszystkie państwa członkowskie będą zobowiązane do do przyjęcia decyzji państwa członkowskiego na terytorium, którego ta osoba złożyła taki wniosek powoda, czyli uszczelniamy ten znaczeń pomysł użycia na te, czyli tego systemu, ale jeszcze raz podkreślić, że do tej pory taki takiego jednolitego systemu azylowego Unii Europejskiej nie ma mamy koordynacji polityk azylowych 26 państw Makowski i oczywiście znowu do tej dyskusji współczesnej to jeszcze wrócimy natomiast ja jeżdżę na sekundę bym wrócił do wspomnianego przez pana traktatu z Lizbony tam jest artykuł czy w ogóle wiemy są traktaty traktat Unii Europejskiej traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej no właśnie w art. 80 tego traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mówi się o zasadzie Solidarności i uczciwego podziału odpowiedzialności w tym obciążeń finansowych między państwa członkowskie właśnie w kontekście tej polityki, której o, której rozmawiamy przywołuje m.in. dlatego że to w jakim stopniu i ciągle teraz toczy się dyskusja tak co całych co obowiązuje co nie obowiązuje w jakim stopniu można wprowadzać tego typu zapisy sytuacji, kiedy dalej pozostawia się właśnie częściowo państwom członkowskim no władzę w tej polityce mówiąc krótko i ta koordynacja, której pan mówi, w którym momencie przestaje być koordynacją powinna być po prostu wypełnianiem postanowień traktatowych panie redaktorze jestem absolutnie zgadzam, ale chciałbym złożyć jedno zastrzeżenie dla Acta jest taką konstytucją Unii Europejskiej, która musi znaleźć swoje uszczegółowienie bezpośrednio w aktach prawnych tak jak rozporządzenia dyrektywy i teraz w zależności od tematu mamy albo rozporządzenie albo dyrektyw rozporządzenie rozporządzenie jest napisane w sposób taki automatyczny, który państwo członkowskie muszą wykonywać dokładnie to co zostało zapisane w rozporządzeniu w przypadku dyrektywy duszą dokonują pewny swojej interpretacji przepisów dyrektywy o to, żeby się do niej dostosować i ta zasada Solidarności i wspólną odpowiedzialności zapisano w traktacie my znajdujemy w niektórych aktach prawnych, ale no tak naprawdę tylko na kilku aktach prawnych nie, których też tak naprawdę sposób przyjęcia budzi lekkie kontrowersje tutaj już wspomniano o o relokacji natomiast pewnie do tego jeszcze jeszcze wrócimy, a natomiast w też Przełam się ponownie przysługuje nie ministra odwołać się do projektu paktu na rzecz migracji azylu i towarzyszący mu toczącym niech mu akt propozycję aktów prawnych, które definiuje się Solidarność taki sposób w tym bardzo też elastyczny mówiąc o tym, że musimy wszyscy współodpowiedzialni za politykę migracyjną musi być Solidarni za to politykę imigracyjną, ale sposób tej Solidarności i sposób odpowiedzialności będzie zależy od państwa członkowskiego, czyli jedno państw członkowskich członkowski będzie mógł powiedzieć okej zgadzam się przyjąć na swoje terytorium 5000 Afgańczyków z Kabulu, a drugie państwo powie ja nie jestem gotowy na to albo moi nie moja partia polityczna uważa, że to nie jest dobry pomysł możemy, ale uznajemy to Solidarność innym i nauki zapłacimy za mnie za zapobiec tych osób w tym państw, które przyjęło 80% kosztów przepraszam trochę tria, bazując na, ale to nie widzę taki sposób nic będzie wyglądał, a jeszcze inne państwo powie ja mam świetnie rozwinięte kontakty w Afganistanie i mogę zorganizować powrót osób, które nie otrzymają prawa do pobytu na Unii Europejskiej na własny koszt i wykorzystują swoje służby dyplomatyczne, czyli mamy stworzony pewnego rodzaju taki patchwork różnego rodzaju zobowiązań różnego rodzaju instrumentów, które składa nam się na jakąś politykę imigracyjną jakąś Solidarność jakąś odpowiedzialność, ale tak jak tak jak ja to analizuje strasznie trudno dołożenia to są tak skomplikowane puzzle, że na razie nie widzę instrumentów ładnego ułożenia, ale próbuje wytłumaczyć w jaki sposób dzisiaj komisja europejska również państwo członkowskie próbują interpretować to co w traktacie z Lizbony, bo tak powinniśmy mówić takie z Lizbony zostało zapisane właśnie w art. 80, który pan wspomniał, który dotyczy bezpośrednio polityki imigracyjnej Unii Europejskiej to trzeba oczywiście tak natomiast cała zabawa polega na tym, że w momencie, kiedy te pomysły się pojawiały nie mieliśmy sytuacji tak drastycznej, jaka pojawiła się w roku 2015 dość powiedzieć można uznać, że Jean-Claude Junker miał jakiegoś specjalnego nosa bo, przedstawiając 10 priorytetów działalności komisji europejskiej jeszcze przed objęciem stanowiska w listopadzie czternastego roku wśród tych 10 priorytetów wskazywał na kwestie migracji i potem powstał ten europejski program w zakresie migracji region agendą Migration tak zaprezentowany 13maja 2015 roku i teraz dlatego o tym mówię, bo połowa 2015 roku to jest właśnie ten moment na największego, chyba że dni właśnie niektórzy nie chcą, żeby nazywać ten tego kryzysem migracyjnym no ale niestety tak lub funkcjonuje czy się to podoba czy nie w przynajmniej pod potocznym pisze tego co się co się wydarzyło im mówi o tym między nimi, dlatego że rośliny można pewne rzeczy sobie wymyślać ustalać, że będziemy koordynować, że coś zapiszemy, ale nieprecyzyjnie, bo to skomplikowane, ale potem przychodzi 1 000 000 ludzi i trzeba podejmować decyzje no niestety wspólnota wtedy się podzieliła pokłóciła i okazało się, że to wszystko co do tej pory wymyślano no jest może nie tyle niewiele warte, ale no nie sprawdza się już w praktyce nim i w tym sensie tak dopytuje trochę te zobowiązania również traktatowe, bo po pan podawał przykłady możliwych hipotetycznych reakcji poszczególnych rządów na taką sytuację, ale no spotkaliśmy się w 2015 roku również z postawą, w który nie wspomniał nic to nie obchodzi to nie moja sprawa panie rektorze i tak nie, bo wydaje mi się że, gdyby takie przepisy wówczas obowiązywały nie byłby rozwiązany rozwiązany problem nie został rozwiązany, ale wtedy takie hasło pomagajmy na miejscu mogłoby mieć jakiś wymiar wspólnotowy, jaki wymiar unijny to np. powiedziane, że utrzymanie 1 takie osoby kosztuje ten euro i Polska w ramach tego kontyngentu, który zostawia w sposób podzielony powinna tyle zapewnić tyle środków, żeby te osoby nie mogły być się zaopiekowane tak naprawdę nie jakimś państwie tak już dotarł na terytorium Unii Europejskiej, bo nasz to był również udziału w naszą stronę duszy, kiedy ja w 2011 roku został uczestniczą w takim rządowym zespole przygotowującym polską politykę migracyjną z zapytały przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych administracji o to czy Polska ma jakiś scenariusz na napływ nagle na naszą terytorium na naszą wschodnią granicę wschodnią granicę Unii Europejskiej nie dużej liczby migrantów, którzy chcieliby przekroczyć polską granicę dowiedziałem się, że nie dlatego też zapisaliśmy wtedy stworzyliśmy taki takie scenariusze które, które hipotetycznie oczywiście wówczas, ale pewien sposób przewidywaliśmy, że taka sytuacja może mieć miejsce i dzisiaj wiem o tym, że te nasze scenariusze nasze nie byli niezbędni te dyskusje nie były pozbawione jakiś element racjonalności, ale jeden z tych elementów było to, że już na pewno zaangażować Unię europejską by sami nie możemy nie dać rady na terytorium Polski tak co mam co mamy zrobić i można to co wydarzyło się 2015 szesnastym roku było takim elementem tak, że w ten sposób niektóre państwa odwrócił się od innych będących pod naporem naporem imigracji naprawdę nie chodzi o Niemcy i decyzja Angeli Merkel bardziej chodzi o to, że w tym momencie na terytorium Włoch Malty Hiszpanii Grecji napłynęła tak duża liczba ludzi, którzy o, którym nic nie mogli poradzić, jeżeli brak było tego unijnego elementu Solidarności to Grecy opuścili po prostu przez Serie prezenty do do aut do na Węgry na do Austrii prócz uwagę, że doprowadzić poprzez sytuacji, które to osoby nielegalnie trafiały do 1 państwa Schengen później z niego nielegalnie wyjeżdżały oto, żeby wjechać nielegalnie do kolejnego państwa ściągać no to było jednak duże ryzyko prawda to pokazało też Unii Europejskiej czy taka sytuacja przyszłość nie powinna mieć miejsca jednak pewne wnioski standy zostały zostały wyciągnięte i raz, gdybyśmy sobie wtedy zaplanowali pewne działania to się Polska mogłaby łatwo zwrócić o pomoc do innych państw dzisiaj wydaje się, że nie ma tak dużego ryzyka Ależ wpłynąć bardzo tego bałem, że jeżeli nam rzeczywiście tutaj na naszą granicę nie w takim hipotetycznym scenariuszu trafił na kilkadziesiąt tysięcy osób przecież to co jest na tej granicy może przekroczyć bez żadnego problemu, bo to wtedy znajdziemy naprawdę pod potrzeby sporą presją wtedy Hiszpanie Portugalczycy Grecy czy Włosi bardzo przepraszam bardzo, ale my mamy świeżą pamięć to co żeście zrobili z nami my uważamy, że teraz wam, jeżeli się podobnie stać bywam, żeby pomagać róbcie sobie zadać sobie Emu sami nie sądzę, żeby tak było, ale taka pewnego ryzyko pewne ryzyko może być, czyli 2015 roku, argumentując powiedzieliśmy, jeżeli chcemy się zgodzić na system relokacji przymusowej czy ja akurat wtedy zgadzałem są absolutnie zgadzam, że ten mechanizm został za to trzeba zaproponowany przez komisję europejską był prosty mechanizm nieludzkim złem źle zaplanowanym i dzielącym Unię europejską, a nie, a nie ją łączący, ale jednak byliśmy wtedy pokazali jakąś ludzką twarz chociażby zdecydowali się na poparcie pomysłu kościoła dotyczącego konkretach humanitarnych bylibyśmy cywil kompletnie innej sytuacji, a więc, jakby ta historia druga zatoczyła koło może nie koło, bo musielibyśmy je zatoczyła koło byśmy poznali się w Hiszpanii Portugali ażeby takie 180 stopni i my jesteśmy obecnie trochę podobnej sytuacji oczywiście patrząc na testy na liczbę Toni to kto jeszcze nie, ale podobnej sytuacji politycznej tamte państwa przyszłości, czyli kończąc ten ten wątek wydaje się, że Polsce i innych państw członkowskich powinno zależeć na wypracowaniu jasnych zasad Solidarności po to, żeby mieć w ręku argument do tego, żeby no będą pod presją stać się jakiś inteligentny sensowny sposób adresować ten problem no ale jeżeli mówimy o wyciąganiu wniosków z tego co się wydarzyło w roku 201516 to ja bardzo byłbym ciekaw i to nie chodzi o to, że ja tutaj mamy jakąś jednoznaczną opinię, ale jeżeli system relokacji, jeżeli jakaś forma podzielenia się tymi osobami, które przyjeżdżają z uwzględnieniem wielkości kraju zamożności wielu tam różnych pewnie parametrów jak i też faktu noc, z czym mieliśmy też do czynienia, nawet jeżeli jakiegoś kraju nie przyjadą imigranci tak jak np. było to w przypadku Węgier no wiadomo, że i tak pójdą dalej właśnie do Austrii czy do Niemiec, niemniej jednak jak można pomóc, jeżeli załóżmy ta fala znowu, żeby była podobna i kierunek byłby przez morze Śródziemne jak można pomóc Grekom Włochom, jeżeli unik znowu się znajdzie 1 000 000 ludzi bez Solidarności rozumiany w ten sposób, że też część tych ludzi przejmie, bo same pieniądze wiemy nie rozwiązują problemu, bo raptem tych ludzi trzeba umieścić, w jakich budynkach zająć się nimi od strony opieki medycznej przekazać jakąś pomoc w sensie edukacyjnym tak no cóż cokolwiek no to przecież kraj pojedynczy sobie nie poradzi nawet jak po prostu musi pieniądze i panie redaktorze pełna zgoda natomiast proszę wróć uwagę to co się obecnie dzieje Otóż Polska w ramach akcji afgańskiej zdecydowała się na czasowe umieszczenie na terytorium Polski Afgańczyków, którzy nie tylko włącznie byli współpracownikami rządu polskiego czy Polski żołnierz w Afganistanie również brytyjskich czeskich czasowo przyjęliśmy na swoje terytorium dopóki tamte państwa się w ten sposób nie ogarną o to, żeby mogły ich przez swoje terytorium te specyficzna sytuacja, ale tu chcę pokazać, że takie mechanizmy uczciwej Solidarności istnieją tylko, że te ucztę mechanizm uczciwie Solidarności są oparte na wolontariuszy estetycznym podejściu i wiem, że wolą nieograniczonej liczby jednak ludzi, z którymi mamy, jeżeli w reaktorze jasne tylko, że musimy musimy patrzeć na pewne statystyki, jeżeli do Unii Europejskiej przyjęli przyjedzie nawet 1 000 000 osób radzimy sobie, a jeżeli przyjedzie 10 000 000 to, żeby nie poradzimy rozdających możemy sobie trzeba zrobić wszystko, żeby te 10 000 000 nie było i pomysłów na to jest sporo żeby, żeby można było sobie z tym nie z tym poradzić niekoniecznie, handlując dyktatorami, bo to jest taki najprostszy model, który pokazał, kiedy Berlusconi nie z Kaddafim dzisiaj trochę panie pokazują z Marokiem oczywiście Kaddafi Maroko różne historie, ale kupuje się tą, tak więc pewien sposób nie kupuje się to, że tamte państwa powstrzymują migracje np. z Afryki zasady za zasługi subsaharyjskiej czy z innych wieści z innych państw to jest pewna metoda, ale przepraszam, że szef rządu, ale cała umowa Unii Europejskiej z Turcją właśnie te co roku 3 000 000 000EUR albo Jerzy bardzo przykład no gadamy też z panem dyktatorem sumienną miasto mówi o tym, że rozmawiamy w momencie, gdy ten dym, gdy rozmawiamy z dyktatorami kupujący trochę czasu, a również dając im taki argument, że mogą zaszczyt tym argumentem grać prawda nie patrzy na to co robię, bo za chwilę wyślę wszystkich imigrantów do Grecji będzie mieć problem absolutnie się z panem redaktorem zgadzam natomiast chodzi o to, że pewien sposób możemy przez sensowne działania nie na miejscu też bardzo trudne, ale w państwach tranzytowych, które nie są stricte dyktatorami są nie są czystymi demokracjami, ale trochę poprzez ich rozwój zapewnia, że to osoby nie będą ryzykować życiem czy dostęp do Europy tylko ich potrzeby takie, które są związane z rynkiem pracy by im żywność tak tak dalej zostaną zaspokojone w tych państwach tranzytowych i znów nie mówimy o jakich nie wiadomo jakich liczbach świat nie jest przygotowany na masowe migracje czasu zdawać z tego sprawę masowych kontem wszyscy mówią, że one będą tak i to nie był jasny tylko chce naszej, jeżeli byśmy chcieli teraz mu uzyskać taką, jakby konkluzje naszego naszej audycji, że ja powiem jak to zrobić to nie uzyskamy dlatego tak naprawdę nie wiem wiem jak zaadresować prawdopodobnie jestem w stanie przewidzieć scenariusz jak adresować Unii Europejskiej 1 000 000 uchodźców jak w ramach państw tranzytowych zapisywać kolejne 23 000 000, a jeżeli pan redaktor jest pytanie jak sobie poradzić się z potencjalnymi migracjami wynikającymi z ocieplania klimatu w Afryce czy powodzi w Bangladeszu czy zmian klimatu, które następują na Wschodzie Chin to ja nie wiem tego, bo mówimy o setkach milionów zlotym i tutaj tutaj nie ma dobrego wyjścia to jest NIS pozwalający takiego późna pora to powiem tak jest taki obraz gigantycznego muru, który jest otoczona Europa prawda trochę nie trochę jak gry tron taki mur, który momentami ktoś próbuje się przedostać i tam jest straż, która stara się tego bronić paradoksalnie paradoksalnie nie ta wizja nie jest pozbawiona znów jakiś takich racjonalności budowanie scenariusza tylko, że wyobrazić sobie ten światek, bo wyglądał świat migracji świat może zostać zmieniony przez migrację już, kiedy został zmieniony natomiast ententy zmiana zmiana ta zmiana z migracjami trudno wyobrazić świat będzie wygląda, więc jeżeli nie chcemy uniknąć scenariusza kompletnej niewiedzy i tak świat zostanie zmiana przez migracje to musimy działać tu i teraz oto, żeby za wszelką cenę zmniejszyć potencjał migracyjny z pań, które ten potencjał cały czas rośnie i oczywiście i jeżeli powiem panu redaktorowi, że pomoc rozwojowa to prawdopodobnie może pan mi się roześmiana twarz natomiast powiem o tym, że pomoc rozwojowa ta, która jest w setkach miliardów tak naprawdę euro dodatkowo na bardzo różny sposób może być kompletnie inaczej rada może inaczej kierowana niekoniecznie do państw pochodzenia tak jak jest dziś robiona go do państw tranzytowych, które tak naprawdę nie sposób ci ci dzieci te osoby tam tam trochę świat jeśli chodzi o migrację musi zostać złożony na nowo, jeżeli nie chcemy staną się takimi elementami musimy się trochę cofnąć i trochę to sfinansować, bo jeśli tego nie zrobimy to ten scenariusz najbardziej negatywne jest koszmarny no właśnie w ostatni środę pani Ursula von grając, przemawiając w Strasburgu w parlamencie europejskim w tym swoim stanie to rejon mówi m.in. od kiedy komisja przedstawiła pakt chodzi o ten park migracji azylu postęp jest niemiłosiernie powolny myślę, że nadszedł czas na europejską politykę zarządzania migracjami apeluję zatem do zebranych w tej izbie również do państw członkowskich przyspieszenie tego procesu chodzi tu przecież w ostatecznym rozrachunku o zaufanie zaufanie między państwami członkowskim no poza pięknym apelem pan widzi możliwość rzeczywiście szybkiego porozumienia się w tej sprawie, a czym jak będzie dostępny sposób, że wczoraj ukazał też wywiad z bezpieką pisarza, który odpowiada za kwestie i odpowiedź następujące rzecz za tydzień mamy wybory w Niemczech, a na wiosnę we Francji, a więc jesteśmy w kampanii wyborczej przy bramie do Francji czy ten temat będzie na pewno bardzo mocno rozgrzane musimy zobaczyć, kto wygra w Niemczech to chyba wiemy, ale musi zobaczyć, kto wygra to droga do Francji i czy przypadkiem zaklina się nałożyć jakieś wybory włościach, a ta może być katastrofa i wtedy dopiero będzie mogli dyskutować o przyjęciu paktu o przyjęciu i przygody jak takich długofalowych decyzji w zakresie europejskiej polityki imigracyjnej ja się z tym zgadzam ten ten ten fakt jestem taki jest jakimś elementem sukcesu ja mam do niego wiele zastrzeżeń, ale to, że został pokazany dokument, w którym to jednak wszyscy państwo członkowskie uznały go za gotowy do dyskusji no to już jest jakiś to jest pole pole ciekawe do tego, żeby nad tym dokumentem na ten dokument dalej dalej pracować, więc a, więc wydaje się, że ten czynnik polityczny wyborczy będzie będzie będzie kluczowy to może tylko by pan powiedział, jakie elementy tego paktu wydają się być najtrudniejsze do dogadania wydaje mi się, że w fakcie najtrudniejszą kwestią będzie stworzenie systemu tzw. przesiewowego system przesiewowe polega na tym, że jeżeli mamy uchodźców to znaczy nie uchodzi, żeby być bardzo precyzyjny osoby, które zadeklarowały chęć ubiegania się ochroną międzynarodową na 1 jednak na granicy członkowskiej na granicy państwa członkowskiego Unii Europejskiej to wtedy to państwo w ramach wypracowanej procedury powinno w ciągu bardzo krótkiego czasu nawet 40 od 48 godzin określić czy ta osoba ma szansę uzyskać ochronę międzynarodową czy też nie dajmy przykład, jeżeli chodzi o organicznych to powiemy tak bardzo proszę proszę jechać będziemy rozpatrywać pana pani procedura natomiast, że jest np. załóżmy obywatel państwa bezpiecznego niech to będzie np. Pakistan, które się nie dopłaca państwo bezpieczne, ale uznajemy, że tam nie toczy się wojna jak straszne nie ma klęski głodu tak dalej trują przepraszam bardzo, ale w ciągu 48 godzin proszę opuścić terytorium Unii Europejskiej, bo pana pani wniosek nie będzie rozpatrywane czy też system selekcji taki na granicy jest bardzo trudno wyobrazić jak będzie praktycznie Emu funkcjonowało, a ponadto i w jaki sposób spowodować osoby wyjadą z terytorium Unii Europejskiej skoro już na 1 na terytorium nie są jak stworzenie tego tego systemu nie będzie bardzo trudne i daje generalnie zacna tak, ponieważ udzielano pomocy nie określamy o to czy dana osoba ma prawo wjechać nie ma prawa wjechać ale by już sobie, jaki techniczny sposób zrobić to już takie proste wcale mi się nie wydaje to się nazywa zobowiązanie do powrotu tak naprawdę jest to przymusowe wydalenie bardzo często, że ta osoba nie chce mnie nie chce nie chce wydać komisja tak bardzo bardzo wydaje bardzo trudne do do realizacji ponadto ten zapis mówiący tzw. dobrowolnej formy Solidarności sama Solidarność wtedy nie będzie dobrowolna to jest dobrowolna dobrowolna forma forma Solidarności, czyli 3 różnych aspektach, o których mówiłem jakieś 15 minut temu, a jeżeli nam się zaś sytuacja żadne państwo będzie chciał przyjąć tych uchodzi za swoje terytorium to wtedy przyjemność zapłacić albo wszyscy nasi z drugiej zaś powrotem to co wtedy Doda no ten system padnie prawda, a więc by wydaje się, że na papierze ten dokument wygląda nawet nieźle ale kiedy sobie wyobrazić znając już procedurę uznania kompromisu w dyskusji w radzie Unii Europejskiej na wieczny oczywiście w poszczególnych komisjach z komisji uzgodnienie po stronie komisarzy następnie rada Unii Europejskiej, gdzie rada europejska kolumny rozmowy z parlamentem bardzo trudno wyobrazić te jak te akty prawne będą na końcu tego dnia nie wyglądał tak 2 przykłady tam jeszcze wiele innych takich przykładów rozwiązań te 2 takie najbardziej zasady, że pokazy to naprawdę nie będzie łatwe, żeby to, żeby to, żeby to zrobić natomiast cieszy mnie to jest dziś Namysł nad tym także próbuje się jednak wyciągnąć jakieś wnioski znowu dużo błędów w 20152016 roku, żeby stworzyć jakiś taki system, który będzie przygotowany na tę Legię przykład na te wyzwania jeśli możemy się zetknąć, bo nigdy nie będzie przygotowanie 100%, ale troszkę lepiej przygotowany niż to co jest dzisiaj bardzo krótko zgłosił taki komentarz do tezy, którą pozwolę postawić teraz, ale ona wydaje się, że gdzieś tam się już przewija różnego rodzaju dyskusjach może względu na to co się wydarzyło w Afganistanie jak wiemy możliwość udzielenia azylu komuś sytuacji, kiedy jest prześladowany w swoim kraju albo gdzie właśnie tocząca się nie wojna domowa może doprowadzić do zagrożenia dla jego życia jest podstawą do tego, żeby takiego azylu udzielić no właśnie można powiedzieć, że jakaś ogromna część mieszkańców Afganistanu dzisiaj mogą wypowiedzieć nasze prawa obywatelskie są zagrożone nie ma możliwości edukacji tak mogą powiedzieć np. wszystkie młode dziewczyny z tego kraju jestem prześladowana ze względu na to, że chce się uczyć np. i i co w takiej sytuacji mają powiedzieć państwu Unii Europejskiej, gdyby właśnie no mnóstwo ludzi z tego kraju z tymi argumentami pojawiło się na granicy wspólnoty, a jeżeli byśmy chcieli przestrzegać prawa to powinniśmy wnioski rozpatrzeć, a i dziś po decyzji czy poszczególnych indywidualnych sytuacjach, a jest uprawdopodobnione czy nie natomiast taka stację miejsca już mieli jasność po pierwsze, trudno mi oddać osoby trafią na granicy Rzeczypospolitej polskiej czy Hiszpanii Portugali takiej liczbie, którą mogliśmy wyobrazić pozostawienia tego państwa pamiętajmy o tym że, że to państwo czy Afganistan nie prowadzi otwartej polityki wyjazdowej zimy, więc również wjazdowej i zwrotu osoby nie wiadomo zostaną przestali zatrzymamy tutaj to ryzyko migracji jest dużo dużo mniejsze np. niż powodów klimatycznych i choć Afryki subsaharyjskiej, a więc wydaje że, że to czy para ta wypowiedź świadka ani stanu jest trochę sytuacja hipotetyczna, ponieważ tym osobom tym kobietom nie uda się wyjechać z Afganistanu, jeżeli jakiś Toma nas pocieszać w jakim sensie przepraszam to nie jest pana adresem oczywiście nie pytanie zdaje z tego sprawę tylko próbuje, jakby realnie pokazywać Dariusz ja jestem osobą, która nie, która próbuje budować realne po to, żeby rany stanie się po to, żeby nie chodzi znikł nie chodzi o nikogo przekonywanie tylko, żeby przygotowywać państwa jest mi się polityką migracyjną, czyli jest przygotować państwa na realne scenariusze ten ten, który pan powiedział o nim hipotetycznie interesujące naukowo interesujący, ale także, żebyśmy spojrzeli na realnie to raczej nie ze względu na to, że często osoby nie wyjadą z Afganistanu no nie zakładamy, że talibowie wypuszczą wszystkich kobiet z Afganistanu natomiast możemy taki trochę nam hipotetycznie przyjąć, więc o tym co się stanie z ludźmi których, którzy umierają z głodu nie ze względu na to, że są, że są nieco leniwe czy czegoś innego nie tylko, że po prostu warunki naturalne ich tradycyjnych miejscach pobytu tak się pogorszyły, że muszą się przenieść winne miejsce po to, żeby po prostu przeżyć prawda to są to kwestia dotycząca rok Afryki Afryki subsaharyjskiej czy jeszcze wielu innych państw oraz osoby przechodzą przez przez państwa Afryki północnej nie wiem Tunezję Maroko Libię Syrię tak daje tak dalej no i przyjeżdżają do dodaj do do Europy prawda trasy by ich wniosek jest to zasady ZAZ jest to co do co do zasady prawidłowy pani szanują ja umrę, jeżeli wróżyć z powrotem do nie nie wiem do np. do nie do dać i tak natomiast natomiast natomiast najgorszą sytuacją tak naprawdę coś innego zaś z punktu widzenia zarządzania polityką Unii Europejskiej to wtedy, kiedy one są w Europie im dużo łatwiej taniej niż podziw na miejscu za absurd, ale można pomóc w państwach tranzytowych ja wiem, że to jest trudne cały czas, ale jeżeli by poszukać jakichkolwiek scenariuszy na tu i teraz to tylko łącznie te, ale również takie mówiące o tym, że nie dyskutujemy dzisiaj np. Łukaszenko powiemy o tym, że to jest poniżej jakiekolwiek wartości demokratycznych, ale rząd rządem Tunezji Maroka możemy rozmawiać, bo no bo, bo to może być również strony taki element rozwojowego tych rozmów rozwojowi tych państw jak również po to, że po prostu łatwiej będzie tym procesem zarządzać nie mówi, że łatwo łatwiej prawda już mamy jakieś tam przykłady tego typu dyskusji, że to się w ten sposób nie udaje zrobić to jaki wkrada transakcje wiązane jak ja, tak więc jakby dym z praktyki wiem, więc jak wyglądają tego typu negocjacje i oprócz rozwiązania problemu migracyjnego można uzyskać dodatkowe mówiące np. imię demokratycznych wyborach bowiem Otóż jest po prostu niemożliwe w tej poziomie rozwoju pandemii demokratyczne wybory, ale chociażby po to, żeby nie dopuścić kwestie znaki zakazu dyskryminacji kobiet na wszystkich państwa, jeżeli następują czy zakazu tortur tak dalej da się dogrywać, jeżeli masz odpowiednie środki odpowiednie instrumenty tworzy się dla tych państw jako taką wizję rozwojową prawda wiedziałby, że my przyjeżdżamy na bagna taki z tak z demokracją nam na ustach to nie nie działa wiem, że nie działa, ale spróbujemy jednak znaleźć pod takim małymi krokami działać i to w jaki sposób funkcję np. właśnie sposób by w środku Tunezji najlepiej to gorzej w Maroku, ale również lata, a więc, jakby no dajemy dajemy sobie jakoś tam w ten sposób sposób rada to zmieni sposób myślenia na ten temat trochę przewidywać to co może wydarzyć się nie za rok 25 tylko za lata 6015 wtedy, kiedy naprawdę nas fala migracyjna tamten kandydata na jak na tym, iż chodzi o skalę migracji skala imigracji może być potencjalnie no i kilkudziesięciokrotnie większa niż niż teraz tak do 300 z powodów ekologicznych i był tak bardzo to rzeczywiście jest trudne skomplikowane tak jak przewidywanie prawda, bo m.in. co się stało w Afganistanie teraz wszyscy mówią przecież przewidywaliśmy, a okazuje się, że chyba nie do końca no nic bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie pro problem w momencie, kiedy będzie więcej decyzji po stronie unijnej wróci wtedy również porozmawiamy jeszcze o takich innych wątkach jak chociażby niebieska karta, czyli coś wzorowany na na na pomysłach australijskich, ale to zostawiamy sobie na na inny, bo też już tam jest oczywiście no właśnie także dzisiaj pięknie dziękuję pan prof. Maciej Duszczyk ośrodek badań nad migracjami bez warszawski raz jeszcze piękne dzięki ja również dziękuję za zmowę podziękowania dla Karoliny Łacińskiej, które audycji wydawała Maciej Zakrocki życzę państwu dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA