REKLAMA

Raport Gospodarczy z EKG w Katowicach. Kiedy zastąpią nas roboty?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-09-22 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz sed przed mikrofonem dzień dobry to jest raport gospodarczy Radia TOK FM ze mną gość prof. Katarzyna Śledziewska dyrektor zarządzająca DELab Uniwersytet warszawski dzień dobry dzień dobry witam państwa rozmawiamy pewnie państwo słyszą w tle w trakcie europejskiego Kongresu gospodarczego, a my panią profesor będziemy rozmawiać o automatyzacji pracy, ale mam nadzieję, że to, o czym pani się zajmuje ani to czym się zajmuje nas nie automatyzują cha cha cha cha cha, czyli Rozwiń » jednak czy jednak tak, a trochę na pewno znacie te środowiska, którym pracujemy jako naukowiec jako wykładowca i też jako osoba zarządzająca zespołem badawczym, ale też pan jako dziennikarz to nasze środowisko pracy na pewno, ale to na pewno staje się coraz bardziej cyfrowa co to oznacza oznacza, że może nie spełni wszystkie zadania, jakie wykonujemy zostanie zautomatyzowane i zastąpione przez inteligentne systemy przez boty, ale na pewno nasze zadania się zmienia, a także jakich branżach łatwiej automatyzować inne trudniej i ludzie, którzy zajmują się pracą w tych branżach nie mają żadnych powód powodów do obaw, że tam automatyzacja będzie odgrywała dużą rolę czy zasada jest taka, że wszędzie tam, gdzie mamy rutynowo to znaczy, kiedy nasze zadania czy to wykonywane przez pracowników fizycznych czy też przez pracowników umysłowych są, jakby stale takie same, ale dziennikarstwo nie mamy takiej rutyny pani w pracy naukowej też pewnie dużo różnych wyzwań dobrze to jest takie uproszczoną wizję i to ona jak gdyby pasuje do tego co obserwowaliśmy jeszcze w czasie rewolucji czy 0, czyli wtedy, kiedy były wprowadzane w soboty na linię produkcyjną i kiedy wprowadzaliśmy takie systemy informatyczne w do fabryk to na linii prot też produkcyjnym natomiast to co dzisiaj obserwujemy to jest to, że mamy coraz więcej czujników coraz więcej systemów mamy internat i coraz więcej jest danych, które są obsługiwane i przetwarzane przez inteligentne algorytmy i teraz, jeżeli pan pracuje z danymi w danym daną mogą może być cyfra może być tekst może być głos może być obraz to część tych czynności, które pan wykonuje będzie mogła za chwileczkę wykonać za pana sztuczna inteligencja, czyli właśnie te rozwijający się inteligentne roboty też może chciałbym, żebyśmy odnieśli już może do innych branż nie tylko do naszej, bo pewnie słuchaczki słuchaczy, którzy słuchają jakaś może niewielka część z nich z dziennikarzami, ale rozumiem, że to dotyczy także innych dziedzin życia tam także automatyzacja może wkroczyć, gdzie mamy do czynienia z danymi dokładnie no i to tak pierwszy sektor, który już będzie najszybciej, po którym będą wprowadzane tzw. Robotic Process Automation, czyli właśnie takie roboty ręczne procesy automatyczne, a automat Robotyczny proces automatyzacji to są np. sektor finansowy sektor finansowy banki tam, gdzie dużo od zawsze było dużo danych i gdzie człowiek zajmował się przetwarzaniem danych, gdzie obecnie dużo szybciej przetwarza te dane już sztuczną inteligencję czy jest także na jakim etapie nie będziemy w niektórych obszarach w ogóle potrzebować ludzi niewątpliwie tak to wszystko za pracę oczywiście tak czy tam, gdzie będziemy potrzebować ludzi, gdzie to z będzie przede wszystkim to tam, gdzie ludzie będą świadczyli, jaki sobie wzajemnie usługi znaczy tam, gdzie będzie ważne doświadczenie bycia ze sobą budowania relacji zarządzania ludźmi tak dalej natomiast tam, gdzie nie będziemy potrzebować ludzi to tam, gdzie będą właśnie te dane przetwarzane i gdzie sztuczna inteligencja będzie robiła to zdecydowanie szybciej efektywniej bezbłędni i będzie generalnie lepiej od człowieka natomiast najczęściej to jest tak, że po prostu sztuczna inteligencja będzie nas uzupełniać albo my będziemy nasze możliwości czy to fizyczne czy tą słowem uzupełnianie w pracy dzięki właśnie sztucznej inteligencji natomiast co jest ważne jest to, żebyśmy niewątpliwie znaczy, żeby przede wszystkim zmienianie obecnie swoje kompetencje poszerzali i żeby uświadomić sobie, że praktycznie w każdym zawodzie ze względu na to w jakim sektorze pracujemy wciąż jest taki właśnie trwający się teraz obecnie czy też jest ciągle tradycyjny to na pewno nastąpią zmiany i te kompetencje nasze cyfrowe bardziej zaawansowane będą potrzebne właśnie po to, żeby móc uzupełniać swoje kompetencje swoją wiedzę swoją swoje zadania się tym co może wnieść do tego inteligentny algorytm czy sztuczna inteligencja czy może powie konkretnie naszym oczom skoczą co powinni mieć stół głowy, kiedy właśnie podnoszą swoje kompetencje, żeby móc potem odnaleźć na tym rynku pracy przyszłości no przede wszystkim czas sobie popatrzeć i w jaki czy na ile my rozumiemy po kolejne jak my obcujemy z technologiami już dzisiaj czy jesteśmy takim biernymi konsumentami, którzy po prostu korzystają z telefonu i ewentualnie jakieś proste czynności są w stanie wykonać na tym czy też już przy pomocy tego urządzenia kimś telefon czy też komputer już coś kombinujemy i w wytwarzamy jakoś czy to usługa czy też jakąś wartość dodaną czy no po prostu coś widzimy i rozwijamy się tak powiem dotychczasowe nasze zawody dotychczasowe usługi, które świadczymy właśnie w oparciu o te możliwości, jakie dają technologie Żytko nie potrafimy robić to warto też poszukać i szkoleń i warto z powiek i otworzyć się na te nowe możliwości to spróbujmy teraz spożyć takiej szerszej perspektywy czy możemy powiedzieć, gdzie na tej ścieżce automatyzacji my jesteśmy dzisiaj w Polsce bardzo, że to jest jakaś ścieżka jakiś punkt, w którym chcemy dotrzeć czy tak w ogólności można powiedzieć, że my jesteśmy dzisiaj są badania i robione co roku przez Eurostat również w Polsce tym zajmuje głos i a jeżeli na podstawie tych badań miałabym porównywać, gdzie jest Polska to muszę powiedzieć, że my niewątpliwie jesteśmy poniżej średniej europejskiej, jeżeli chodzi o przedsiębiorstwa w szczególności widać to w przypadku małych średnich przedsiębiorstw, czyli zarówno w kontekście zastosowania tych najnowszych technologii, czyli właśnie tego uczymy czy firmy wykorzystują potencjał, jaki dają już tutaj susze inteligencja czy na ile one stosują tutaj inteligentne algorytmy czy też na ile myśmy tych małych średnich przedsiębiorstwach, żeby pani słowo Boże nie wszędzie taka potrzeba, żeby to cyfrowi takich rezerw co może cyfrowi nie np. rezerwację system rezerwacji ale, ale co więcej znaczy nie na pewno z to jest oczywiste tak system rezerwacji można co wprawiać niewątpliwie też ten wódz ta cyfrowa nie może być już na czy różny zakres sprawdzianu, bo można być bezpośrednio w kontakcie dzięki temu tej rezerwacji można być bezpośrednio w kontakcie ze swoim klientem i na bieżąco już budować relacje z nim dzięki temu, że się z nim ten kontakt tak to jest taka zmiana myślenia można też dzięki temu, że się ma kontakt z klientem np. mieć i dane jakiś na temat tego jak często przychodzi jakich produktów używa tak dalej czy ja, w jakich potrzebuje muszę tak tak i w tym momencie możemy już myśleć o tym, że można odpowiednio przygotowywać zakupy tak pod kątem tego, jaki po jak klienci do nas przychodzą uczyć już planować zarządzać w oparciu o dane no już mówią takim w ogóle odkryciu, które może zrewolucjonizować również pracę fryzjerów to znaczy np. w momencie, kiedy się myśli jakieś inteligentne nożyczki czy inteligentne środki, które będą dodatkowo jeszcze zbierały informacje na temat naszych włosów na temat ich grubości właściwości cokolwiek albo też inteligentne lustra, która również będą pozwalały na przypadkowo nam siebie zobaczyć w różnych fryzura, czyli zrobić takie symulacje jak państwo słyszą to pole bardzo duże do eksploatacji, ale wydaje się, że bardzo ciekawe jest to takie najbardziej przyziemne, o czym pani powiedziała, że takie umiejętne zarządzanie tymi danymi pozwoli optymalizować prowadzenie biznesu dokładnie to się dzieje wszędzie to znaczy co się dzieje, jeżeli patrzymy w jaki sposób zarządzana jak funkcjonuje Żabka aż po duże koncerty koncerny, więc tutaj jak gdyby ta zmiana zachodzi we wszystkich sektorach gospodarki obecnie i automatyzacja pracy jest coś więcej niż samoobsługowa kasa, którą wybieramy w sklepie no to też jest samoobsługowa kasa, ale też to jest zarządzanie informacją, która otrzymuje np. firma w momencie, kiedy właśnie my kupujemy coś się Unii i gromadzi dane i potem też o tym trochę mówiliśmy takiego klienta można profilować to na koniec naszej rozmowy chciałbym panią zapytać się no bo jesteśmy na tej ścieżce automatyzacji może poniżej średniej europejskiej, ale jednak płyniemy jakimś ogólnoświatowym trendem czy pani w tym wszystkim widzi jakiś wyzwania zagrożenia i tych zagrożeń bardzo dużą, a czy generalnie jesteśmy na dzień przed zastanawianie się na tym co to oznacza dla przyszłego rynku pracy co znaczy dla edukacji no po na pewno ja pracuję na Uniwersytecie warszawskim wydziale nauk ekonomicznych im już widzimy, że my mamy dzisiaj studentów, których tak naprawdę kształci wczorajszy czy przekształci wczorajsza uczelnia do pracy przyszłości, więc jakaś luka, którą tak jeśli teraz nie wypełnimy może być jakiś problem dokładnie przyszłości oby nie, ale dopytam dopytam te wyzwania, bo też w kontekście sztuczna inteligencja, której mówiliśmy bardzo odległej przyszłości pojawi się takie ryzyko, że jeśli w różnych procesach nas zastąpią te procesy zautomatyzowane cyfrowi one to może się pojawić duża grupa ludzi, którzy po prostu nie będą mieć pracy może nadal będzie dotyczył nie była lekarzy sprzedawców, ale może być, zwłaszcza że jest coraz więcej duża grupa ludzi, którzy właśnie tej pracy nie będą mieć to też jakieś wyzwanie tej no być może odległe, ale jednak przyszłości oczywiście i to ja bym powiedziała tak już dodatkowo, jeżeli nasze firmy teraz nie będą się w koszulce w Traviacie nie będą na tym budować swoich przewag konkurencyjnych to za chwileczkę w tym cyfrowym świecie bez granic staniemy się konkurencyjni, tym bardziej u nas w Polsce nie będzie tej pracy wiążą w związku, z czym absolutnie należy o tym zacząć więcej rozmawiać się zastanawiać nad nowym kontraktem społecznym no i nowymi rozwiązaniami trasy czekają, więc rozmawiać z pewnością też więcej działać bardzo dziękuję za rozmowę prof. Katarzyna Śledziewska dyrektor zarządzająca DELab UW była naszym gościem dziękuję bardzo, a rozmawialiśmy w trakcie europejskiego Kongresu gospodarczego w Katowicach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA