7 minut po godzinie szesnastej popołudnie Radia TOK FM dziś wtorek 21września czas dzień dobry mówi Paweł Sulik z nami jest Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw do spraw transportu dzień dobry witam na antenie dzień dobry tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego w Wałbrzychu odbył się protest mieszkańcy zebrali się w centrum jej padały takie hasła jak my nasze dzieci zostaliśmy odcięci od świata młodzież nie ma czym dojechać do szkół
Rozwiń »
informowali o tym, że 20 miejscowościach należących do gminy o 1września zlikwidowana zostaje transport publiczny to oczywiście scena, która związana emocje i radykalne tutaj zmian radykalną zmianę ona przyciągała uwagę szczególnie lokalnych mediów, ale niejedyna taka w Polsce okazuje się, że 2 tygodnie temu mieszkańcy Wieliczki dzwonili pisali maile niektórzy przychodzili do urzędów, ponieważ nie byli w stanie dostać się autobusem przez parę godzin na takim przystanku autobus w ogóle nie przyjechał, a powinien przyjechać tak dalej tak dalej na ile to wg pana są oderwane sceny na ile okazuje się, że szumnie ogłoszony pro program PK plus tak naprawdę nie zadziałał i dalej w Polsce trwa długi proces rozwijania transportu publicznego w niektórych miejscach w naszym kraju 3 Poznań są oderwane przypadki raczej myślę, że to już są ostatnio jakby stadia, gdzie już mieszkańcy są w stanie godzić się na to co się dzieje od wielu wielu lat, ale w tej sytuacji kiedy, które jesteśmy teraz gdzie mamy za sobą pandemiczny rok wyrok bez szkoły w szkole NATO już w ostatni przewoźnicy, którzy nastawiali się na obsługę tej najbardziej dochodowej grupy, bo przypomnijmy uczniowie szkół średnich, którzy korzystać z pory z tych nielicznych autobusów kursujących wyłącznie dla nauki szkolnej, o których okres ten protest tak naprawdę no oni po prostu nagle okazało się nie mają czym dojechać, bo przewoźnicy nie wiedzieli już czy szkoła będzie czy nie będzie skoro nastawili się tylko na usługę uczniów no to lepiej było podjąć ryzyko poprzez niepodejmowanie ryzyka, czyli uruchamianie autobusów po prostu to ile do tej pory właśnie na tych uczniów szkół średnich można było liczyć można było dowolnie kształtować ceny biletów wiadomo było, że ich rodzice, chcąc nie, chcąc będą musieli zapłacić to w tym momencie już to ryzyko okazało się zbyt duże szkoły, ale został zamknięty poza tym zeszły rok był dla przewoźników komercyjnych niewątpliwie nadal z bardzo trudny, tym bardziej jak wspomniałem wozi głównie uczniów, a więc wielu z nich po prostu nie dotrwało do kolejnego roku szkolnego ja razem z nimi nie dotrwała możliwość do szkoły na samorządy po prostu nie podjęły rękawicy nie podjęły się organizacji przewozów nie osiągnęły kwotę pieniądze funduszu rozwoju połączeń autobusowych i i tak to warszawka się skończyło niestety, ale właśnie ta historia o tyle zaskakująca, że to nie jest wolny rynek się takiej wolnej konkurencji, czyli to nie jest tak, że przedsiębiorca posiada autobusy i szuka swoich klientów tutaj pojawia się państwo państwo z konkretnymi pieniędzmi jak to się stało i czy da się jakąś regułę to znaleźć, która mówi, a tych nie wiem ile pieniędzy było za mało albo te pieniądze były powinno być inaczej przyznawane dla co poszło nie tak w programie rządowym, w którym razem nie za ubiegły rok był chyba z 800 000 000zł, więc co tu nie zadziałało pieniędzy było bardzo dużo natomiast problemu z tym, że to, jakby konkursowe przyznawanie środków na czas publiczne, bo tak działa ten program no wymaga tego, żeby ktoś poniesie sięgnął, jeżeli samorząd nie jest na tyle aktywny, bo były samorządy które, owszem, nawet w tej pandemicznej rzeczywistości widzą co się dzieje, że połączenia są zwijane faktycznie brały na siebie ryzyko sygnały, że nie mogą zostawić mieszkańców bez transportu publicznego nawet były powiaty, które zaczynały w zeszłym roku we wrześniu na, więc nie było także tych chętnych w ogóle nie było natomiast, toteż wymaga żadnej aktywności te pieniądze nie spadają z nieba tylko trzeba przygotować ofertę trzeba zakontraktować przewoźnika złożyć wniosek trzeba po prostu podjąć jakieś działania, jeżeli samorządy są bierne sprowadzają się z Sieradza swoje działania tylko do tego, żeby zorganizować ten przymusowy transport dzieci czasem, że tak brzydko brzmi tak tak to opisuje, ale tak samorządy do tego podchodzą tak, żeby tylko tyle ile muszą, czyli muszą organizatora sport do szkół podstawowych i nic więcej i wymawiał się tylko tym, że to jest obowiązek oczywiście samorządy zamawiają tylko Przewozy szkolne do szkół podstawowych przepłacają za ogromne pieniądze, ponieważ no i z autobus jeździ jest 1 autobus kierowca, ale autorzy po 1 kurs dziennie, więc jednostkowy koszt takiego autobusu no jest dziś więcej w granicach albo na wyższy od tego i zapłaci przewoźnikom miasto stołeczne Warszawa za nowoczesne 18 metrowe klimatyzowane elektryczne autobusy, ale uczniowie dostają niecce autobusy 15 minut jak u siebie w Warszawie, ale dostają autobus raz dziennie jest rozklekotany dwudziestoletni te autobus z importu albo znane wszystkim Autosan dobrze to krok dalej to z tego co pan mówi wynika, że po prostu zamożne samorządy jeśli tak jeszcze są albo będą to będą myślały nie w kategoriach jakiegoś biznesu komend już będą myślały w kategoriach pewnej usługi, która kosztuje, ale stać nas jeśli jesteśmy możemy samorządami, a jednocześnie te biedniejsze samorządy po prostu nie będą miały pieniędzy na to czy tak to należy rozumieć, że takie nastąpi to czy następuje takie rozwarstwienie w Polsce po tak zawsze powtarzam przykład powiatu lipnowskiego wg Moski jest taki już na polskim co się zacznie średniakiem jest powiat średniej gęstości zaludnienia w średnim myśli o średnim budżecie patrzyli, więc w środku stawki podczas powiaty, a mimo to potrafi co roku 5% budżetu wydatkować na całkiem przyzwoitą jak polskie warunki sieć przewozów autobusowych sięga po środki z RPA ale zanim jeszcze ten fundusz powstał już ta sieć autobusowa była ona funkcjonowała, więc myślę nie jest także plany są pieniądze problem jest jakby umyty zarządzania tymi środkami oczywiście dobrze byłoby, gdyby to narzędzie finansowania transportu publicznego były lepsze ten fundusz nie jest idealny, ale jeżeli nie jest wykorzystywany to można powiedzieć, że problem jest też nie ma pieniędzy skoro co roku zostaje większość tego funduszu tak naprawdę przez 2 lata jego obowiązywania minister transportu dwukrotnie wykonał swoje wpłaty na ten fundusz, bo dwukrotnie nie było, jakby do, czego dopłacać co roku zostawał mnóstwo pieniędzy zeszłego roku zostało ponad 2570 000zł, jeżeli dobrze pamięta, ale to ze strażą tak troszeczkę to, o czym też jest 80 000 000, ale dobrze, ale to, o czym ten historyczny historia, którą pamiętamy z dyskusji, kiedy ruszał rządowy program dopłat do wymiany pieców wroga czyste powietrze, że okazało się, że to nie tylko pieniądze są kluczowe, ale też pewne know how w gminach i wtedy okazało się, że musimy mieć jakiś pomysł na tę przetransportować wiedzę i umiejętności, a nie tylko żywą gotówkę z całą powieść dokładnie ta opowieść myślę, że lepiej bym tego nie czują niż pan teraz powiedział, że to też jest problem w tym, że jest, że jest problem dostępności właśnie tej wiedzy, ale może, ale oszusta nie chcą tego robić, chociaż często mają taką wiedzę natomiast no trudno znaleźć dzisiaj tak naprawdę kompanię specjalistów, których z, których każdy już parę takich specjalistów odległymi do każdego powiatu, żeby oni co zrobić po prostu ludzi w Polsce, którzy nas znają, ale to nie jest argument na to, że w takim razie sam pomysł na to, żeby lokalizować i oddawać samorządom, a ten obowiązek organizowania transportu widocznie w naszych warunkach nie działa tam, gdzie jest największe zagrożenie wykluczeniem komunikacyjnym, Ergo z centrali ZUS my to zróbmy 1 wielki państwowy PKS niech ona swoje autobusy busiki w każdej najmniejszej miejscowości to nie jest na to, że jeżeli zobaczymy jak radziły sobie państwowe PKS-y, które w zeszłym roku również pokończyły działalność w zasadzie tych czystych pasy kas zostało nam no mniej niż palców 1 ręki no to nie jest chyba najlepsze rozwiązanie myślę, że tutaj raczej wskazać wyraźny poziom odpowiedzialności, bo w tym momencie odpowiedzialne jest i to nie tylko ja powtarzam to wszyscy powtarza od lat, że tych szczebli odpowiedzialności tak wiele, że można grać za przeproszeniem urzędowego durnia, kiedy mieszkaniec chodzi domaga się autobusu mówią, że to nie wójt tylko starosta starosta mówi, że to nie on tylko marszałek marszałek mówi, że to nie on tylko niższe samorządy powiatowe gminy do badań natomiast byśmy jasno określi zakres odpowiedzialności podzieli pomiędzy prezydentów miast naprawach powiatu, którzy dzisiaj z obowiązku realizacji społecznego wywiązują się lepiej lub gorzej, ale obowiązują i województwa, które już posiadają powinno związany z organizacją przewozów kolejowych to taki system miałby większą szansę działania taki, że jest to zupełnie zrobione na ponad 2000 gmin 300 powiatów Bartosz Jakubowski ekspert centrum analiz klubu Jagiellońskiego do spraw transportu był z nami bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, kwadrans po godzinie szesnastej za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich wrócimy do kwestii, która już na szczęście pojawiała, ale start ciekawy temat, bo dotyczy jednego z ważniejszych naszych sąsiadów federacji rosyjskiej odbyły się tam wybory trudno znaleźć jednoznaczną hennę oceny komentatorów publicystów w zasadzie to co się wydarzyło federacji rosyjskiej, jakiego rodzaju były to wybory tylko wyłącznie potwierdzenie tego status quo, które w tym kraju funkcjonuje od kilku kilkunastu lat czy jednak można się dopatrzyć pewnych z g zmiany i jakie zmiany o tym będziemy rozwijali dr Agnieszką Bryc Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu po informacjach Radia TOK FM
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM
-
10:44 W studio: Sonia Sobczyk-Grygiel
-
12:13 W studio: Radosław Leniarski
-
13:48 W studio: Marcin Krzyżanowski
-
11:14 W studio: Radosław Leniarski
-
12:00 W studio: Szymon Żyśko
REKLAMA
POPULARNE
-
13.02.2018 14:20 Popołudnie Radia TOK FM11:59 W studio: Michał Kokot
-
23.01.2018 15:40 Popołudnie Radia TOK FM14:11 W studio: sędzia Waldemar Żurek
-
13.02.2018 16:20 Popołudnie Radia TOK FM11:22
-
26.01.2018 13:30 Popołudnie Radia TOK FM07:45 W studio: Dominik Szczepański
-
13.02.2018 12:00 Popołudnie Radia TOK FM22:09 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
01.09.2020 18:20 Popołudnie Radia TOK FM31:46 W studio: Małgorzata Szutowicz
-
17.12.2020 15:25 Popołudnie Radia TOK FM09:53 W studio: Łukasz Durajski
-
-
27.11.2020 18:00 Popołudnie Radia TOK FM11:10 W studio: prof. Małgorzata Fuszara
-
16.12.2020 16:00 Popołudnie Radia TOK FM21:42 W studio: Jakub Majmurek
-
15.09.2022 12:40 Popołudnie Radia TOK FM14:07 W studio: dr Paweł Mościcki.
-
13.03.2018 16:00 Popołudnie Radia TOK FM10:38 W studio: Dominik Wilczewski
-
06.11.2020 16:20 Popołudnie Radia TOK FM13:32 W studio: prof. Stanisław Obirek
-
06.11.2020 15:40 Popołudnie Radia TOK FM11:54 W studio: prof. Anna Gambin
-
27.12.2021 13:20 Popołudnie Radia TOK FM15:57 W studio: Piotr Żakowiecki
-
-
-
23.10.2020 13:20 Popołudnie Radia TOK FM12:52 W studio: mec. Mirosław Wróblewski
-
17.12.2020 16:20 Popołudnie Radia TOK FM12:27 W studio: prof. Tadeusz Bartoś
-
18.12.2020 15:00 Popołudnie Radia TOK FM22:23 W studio: Katarzyna Tubylewicz
-
16.10.2020 13:20 Popołudnie Radia TOK FM14:24 W studio: dr Jowanka Jakubek-Lalik
-
05.04.2021 17:40 Popołudnie Radia TOK FM20:25 W studio: Anna Plucik-Mrożek
-
10.11.2020 13:20 Popołudnie Radia TOK FM14:28 W studio: Rafał Jankowski
-
29.07.2020 18:00 Popołudnie Radia TOK FM25:06 W studio: prof. Andrzej Leder
-
18.10.2022 16:00 Popołudnie Radia TOK FM10:01 W studio: Maria Libura
-
-
26.06.2020 14:20 Popołudnie Radia TOK FM12:04 W studio: prof. Radosław Marzęcki
-
23.09.2022 12:20 Popołudnie Radia TOK FM12:34 W studio: Adam Balcer
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL