REKLAMA

"Najmro". Ballada o dobrym przestępcy

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-09-22 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
22:38 min.
Udostępnij:

PRL-owski król złodziei i ucieczek Zdzisław Najmrodzki został bohaterem brawurowej komedii sensacyjnej. Zabawa w berka z milicją nabiera rumieńców, kiedy do stolicy sprowadzony zostaje stary wyga, który nie patyczkuje się z przestępcami. Na horyzoncie pojawia się także miłość, a konkretnie piękna bileterka z kina Tęcza. Czy to wystarczające powody, żeby się ustatkować? Schyłkowe lata PRL-u, - a w nich Zdzisław Najmrodzki - to właśnie na nie przypadł szczyt jego kariery. Znalazł patent na dostatnie życie, a konkretnie: żyje od skoku do kolejnej ucieczki. W jego rolę wcielił się Dawid Ogrodnik. Co robił aktor, żeby przygotować się do roli PRL-owskiego gangstera? Dlaczego Ogrodnik dał się zamknąć w więzieniu i czy łatwo było to zorganizować? Jaka relacja łączy reżysera z głównym bohaterem filmu? Dlaczego film nie opowiada biografii tylko skupia się jej wybranych elementach? O najnowszej komedii "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje" Piotr Guszkowski rozmawia z jej reżyserem Mateuszem Rakowiczem. Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest SQN wydawca książki święto ognia to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej o tym dlaczego Dawid ogrodnik spędził dzień więzieniu chciał nawet 2 i ósma 10 podcast gazety wyborczej dzień dobry ja nazywam się Piotr Guszkowski, a moimi państwa gościem jest Mateusz Rakowicz reżyser filmu Najmro i tutaj, żeby się nie pomylił kocha kradnie szanuje tak jest dzień dobry po tytuł może się wydać dość zaskakujące ale, ale wbrew pozorom jak już film obejrzy Rozwiń » to okazuje się, że on właściwie streszcza film w 3 słowach tak tak to była potrzeba tylko tytuły jak na początku mnie nie ukrywam trochę przeciwne chciałem, żeby zawsze Trybunału też przewidziano dla samego najmu, który był od czasu scenariusza, ale urządziliśmy rozmowę z producentami z dystrybutorem, a to właśnie są piętrowym budynku, bo dystrybutor jest należy taki handlowym wysłuchałem polsatowskim firmy FP i Agnieszka Odorowicz ponad setka powiedział słuchaj, ale Najmro nic nikomu nie mówi musimy coś dać, żeby związek ze zmian potrzeba tak, żeby widz jakoś się był stanie się, jakkolwiek Story wyłapać się na co idzie coś z tytułów, a my zaczęliśmy, więc tu rozmyślać co możemy się jak jak określić tego Najmro być może nie będzie znaczącego na początku awiza i ktoś wyliczankę rzucił klub szanuję, choć ja to zmieni jednak radni uznali, że może to dobry kompromis, żeby taki dać tytuł no dobrze Najmro nic nikomu nie mówi to może rozszerzymy tę krzywe i ten tytuł Najmro to Zdzisław Najmrodzki tak to jest nasz Zdzisław Najmrodzki się nasza odpowiedź na postać prawdziwą faktyczną, która istniała żyła w latach osiemdziesiątych i zakończą swój dowód w latach dziewięćdziesiątych ważne, żeby pani, że urządzenie biograficzny tylko rodzaj jakiś presji na temat tej postaci jak pisowskich faktów życia właśnie prawdziwego głosowane ludzkiego, które pobił rekord uciekł niespełna 6× organów ścigania w latach osiemdziesiątych m.in. zasłynął ucieczkami rabował Pewex kradł polonezy i wielu barwnych bardzo barwnych anegdot złożyliście boty wyreżyserować film oczywiście współ twórcą jesteś także scenariusza złożyliście taką komedię sensacyjną, a tak dokładnie od początku wiedzieliśmy z Łukaszem Maciejewskim głównym jest zresztą, że chcemy, żeby ten film miał swoją lekkość narracyjną, którą ja bardzo cenię i wiele czasu próbuje w ten sposób istnieje taki miejski opowiada Asi, który ma dużą auto ironicznego humoru czy jest komedią, ale taką, a nie nastawioną na najbardziej dziś taki banalny żart może taki humor ironiczne i jednocześnie mam dla poniesiemy takiego bohatera unijnego, czyli w zasadzie antybohatera, który był celebrytą półświatka nam wpisywał się mit o dobrym przestępcy, a my chcieliśmy go ująć ten rodzaj ballady odbiliśmy się od takich gatunkach badał czy Koska, którzy z nią na pewno gramy też nią trochę to balladą i ona była odbiciem do dalszego tworzenia konwencji już na etapie scenariusza filmu, który bardzo, o który zaprasza do świata widza, który de facto nic nie jest naprawdę od początku do końca jest całkowicie wykreowany poprzez dialogi rytm kolory świata, których przedstawione, a więc to było jedno z naszych takich zadań i celu w trakcie realizacji przygotowań musimy mówić ballada ja bym dodał może też fantazja mit popkulturowe właściwie oddajecie tego bohatera popkulturze rzeczywiście oglądając ten film nie czuć że, żebyście mieli jakieś ambicje biograficzny to nie jest wcale zarzutem dodam od razu wręcz przeciwnie raczej dzieci taką stronę komiksową co z kolei też nie jest zarzutem wręcz przeciwnie zwykle jednak komiksową ość, kiedy pojawia się w recenzjach filmowych jest zarzutem, a tutaj w filmie Najmro jest atutem czy mógł być też powiedzieć o tym podejściu jak chcieliście ująć tego bohatera chcieliśmy go jest tak jak tak jak już w formie takiej komiksowej, ale rozumianej, a jak najbardziej atrakcyjnej pozytywny sposób rzeczywiście czas tak się opisuje film się pisze, że komisja wyznaczy płaski czy coś się nie udało się nie wielowymiarowy, bo po komisji wiadomość jestem na 2 wymiarach, gdzie porusza na kartce papieru i myśmy chcieli bohatera stworzyć, który jak mówiła nie Łukasz Zagórska Island Life death tłumaczy, że myśli substancji na Polski w naszym odczuciu wyprzedzały czasy i swoje czasy po przestojach uciekał czysta jak sobie tworzył własną rzeczywistość się między komunistycznej i to jest jak też bohater taki wolnościowy tegoż trema władać tym poddać się takiej nie wielowymiarowej psychologii, bo ten gatunek nikt nie wymaga to on pragnie wolności bez granic tak jakoś tam cenę musi za to zapłacić i także tego bohatera sobie wpisywali w kontekście jego o psychologii jego motywacji, a potem już do tego dochodzi właśnie ta forma forma komiksowa, która miała być bardzo wyrazista przerysowane formalnie drzwi wiadomo od razu chciałam do tego szerokie obiektywy, że operator, który zgodził się zrobić Jacek Podgórski, a zaczął życie podczas prób kadrowych i szukania światła filtrów do kamery fantastyczne propozycje okazywać, które obrazowały, na które czułem, że ten kierunek, który zawsze oczywiście spekulacją nie wiemy czy zadziała, więc kupić przez, czyli czegoś nie da, więc taką miejscowość duże ryzyko i ta konwencja, która musi być koherentna i spójna na każdym etapie i wskazać warstwę wizualnej dźwiękowej oczywiście muzycznej i też aktorskiej do tego co było najtrudniejsze do pilnowania, żeby się nigdzie nie łamać kończąc demontażu, który też być bardzo progresywnym językiem takim narracyjnym posługiwać, a nie baliście się trochę zarzutów o to, że jesteście dlatego Nawrockiego zbyt łaskawi to znaczy najpierw Lech Wałęsa jak był prezydentem go ułaskawił teraz trochę filmowcy go łaskawie dają, bo wybierają te takie właśnie barwne anegdoty, które pokazują go jako taką dość pozytywną postać no wiem, że się 20 pojawiają czasami takie głosy, że weryfikujemy przestępca to zawsze ryzyko jest takie będą tak wyrazistych bohaterach, którzy wpisują się w ten zbiór antybohaterów, czyli rozumianych potocznie jako np. właśnie przestępców jest takim starówki na pęczki prawda chociażby imienia i gazu Streets nie wiem, jaka spadła, że bohaterów zbiorowych swój American haseł czy 8 Löwen to są cały może być gatunki filmu na temat takich bohaterów ani sobą ciekawiej wyraziści robią to co, więc być może tak by chciał, ale nigdy nie odważy dlatego tak interesujące, bo to sobie wymiarowi i pana wprost oczywiście nastawiliśmy się na tym dlatego też wybieraliśmy to co najciekawsze dlatego postawiliśmy ten wątek wolnościowe dlatego też uznaliśmy, że nie może biografia bo, bo rzeczywiście ten prawdziwy Najmrodzki nie skończył za ciekawie, więc my wymyśliliśmy alternatywny pomysł na zakończenie tej historii i uznaliśmy, że to nie jest biograficzne tylko jest to inspiracja kimś naprawdę żyły tam 10% prawdy z tego Nawrockiego reszta to totalna fikcja dlatego nie baliśmy się nie boimy tego typu zarzutów powiemy też pusto jakaś wizja na temat, a czy w takim razie możemy powiedzieć jak skończył naprawdę nie mówiąc jak skończył filmie, żeby tego nie zdradzać wiem, że dystrybutor nie jest zachwycone o tym mówimy, więc może nie każdy poszuka zginą w wypadku samochodowym po tym, jak został jego zwierzenia przy okazji też niewinne ofiary były w tym wypadku pan były różne były opisy szukali tak się przyznaje temu człowiekowi tego wypadku różne były jakieś relacje archiwa policyjne tak też policja wtedy podróż na dziesiąte i one nas też, że skierowały do tego o wniosek nie zweryfikowano ten sam spłoną wraz z ofiarami, a żeby poszukać jakiegoś pomysłu, że alternatywnej wersji aż za dużo opada, żeby nie nie zdradzać bardzo nas rozwiązań w trzecim akcie ktoś pojawiają się jasne, a takim razie zapytam ciebie czy ty pamiętasz Nawrockiego albo jak zapamiętałeś no bo ja przyznam się w ogóle nie pamiętam to znaczy jego szczyt kariery jeśli jeśli możemy tak to nazwać przypadły na lata tuż po moich narodzinach więc, więc czuje się trochę usprawiedliwiony, że nie pamiętam tej postaci te były ciut starszy nie, wypominając oczywiście czy pamiętasz z dzieciństwa taką postać czy pamiętasz z telewizji to rzeczywiście już wtedy była jakaś legenda zapomniana legenda, bo ja pamiętam oczywiście rzadko, bo czekałyby go zapamiętamy dziś taki zafałszowany sposób, ponieważ był bohaterem programu 97 takich milicyjne, które robiły takie rekonstrukcje z różnych przestępstw strasznie tak topornie nakręcone to było na morze tamtych latach tak robiono takie konstrukcje jak jakiś przestępca mógł przebiegać ich 97 okresie robiło często jakieś wywiady z nim czy jak pamiętałem już sobie wspomniane przyglądaliśmy tej postaci właśnie w różnych archiwach natomiast oni sobie taki film fabularyzowany dokument powiedzmy Zobacz ciekawe, że tego prawa do nadmorskiego zagrał aktor zupełnie nawet nie nikt nie posiłek i sposób, żeby do niego podobny nawet wąsów i przykryj i a jednocześnie jako taką drogę wpadali w budżecie, jaki jest niedobry, jakim jest naprawdę bandytą i próbowano zabić reklamy, a właśnie produkcja nie robiono antyreklamą organów ścigania wydają się i jak stąd pamiętałem, a potem jego przypomniał po latach jak już 7 była filmem, a jeden z aktorów, którzy tam zagrał zresztą bez obaw Andrzej Andrzejewski i Wisła zebranych materiałów w takiej postaci Zdzisławem dąbrowskim, który zobaczą był już takim gościem, który Super wiele razy uciekał uprawiał Peweksu taki kolorowy ptak i przyzwoitych materiałów wtedy zabijanie przypomnianych naprawdę i pomyślałam to jest ciekawy, kto coś komuś warto przyjrzeć już zrobiliśmy to przyjrzenie się postać, żebyśmy wspólnie z Łukaszem Maciejewskim stażystą, a Andrzej Andrzejewski nie myślał o tym, żeby samemu zagrać Nawrockiego tak tak w tym wszystkim co już nie zgłosił mówi lat temu, jakby ten projekt szybko ostatecznie to byłoby możliwe natomiast jeszcze po długich lat rozwijane względów na trudności z zebraniem budżetu i postawienie takiej produkcji no to się więc, jakby nam to czasem trochę rozjechało, bo Andrzej i wyłącznie powodu nie pasował zupełnie do naszego wizerunku tej postaci mówiąc już najbardziej pytanie, iż był za starych także dzisiejsze młodszego aktora do tej roli i 6000 osób się udał się prawie rzymskim jako jeden z członków ferajny jako zapis z bardzo cieszy to nie jakaś wielka rola, ale 1jedna z głównych drugoplanowych ról ważna postać w tym kręgu głównego bohatera Najmro, czyli Najmrodzki został Dawid ogrodnik to był jakiś twój pierwszy wybór obsady nowy tak lub nie zaraz odpowiesz, ale od razu zadaje drugie pytanie jak zareagował Dawid ogrodnik na taką propozycję uważa też ciekawe, bo ani nie był mój pierwszy wybór ani na Dawid na początku dobrze nie zareagował to znaczy to było także myśmy też nie widzieli długo zasnąć stąd takiego aktora twarz pasuje nam tutaj jego bohatera, którego na papierze tworzył poza tym wiemy, że dobrze, że miał wąsy i wcale nie musi być fizycznie podobny do prawdziwego ludzkiego można się już wtedy wiedzieliśmy, że to nie jest biograficzny film no i jak były pierwsze próby takie rzeczy rozmowę z reżyserką obsady wyszło zaproszenie do o nas do Dawida drugą taką ścianą przez agentów się, żeby się spotkać na takiej rozmowie lub planu zdjęciach próbnych czy to nie była taka propozycja tylko trzeba po prostu poszukujemy zapraszamy na casting to niemożna odpowiedź i zaczęliśmy spory koło z obsady pełnią Krajnik, poszukując jakieś dane i odpowiedzi na tej postaci jak i nie zalazł za czas było kilka bardzo ciekawych propozycji spotkań, a kilkadziesiąt w sumie po zakończeniu tego koła na nowości Dżem tym razem sam się spotkam zawitamy po tym, jak zacząć dziś jego zdjęcie z wąsami pan Marek serdeczny wyrazisty uśmiech są już festiwalu gdzieś taki roześmiany pełne życia takiej siły witalne i w tym zdjęciu przez godzinę dyżuru wiadomo, ale właśnie takich zupełnie innych postaci to był jego telefon umówiliśmy się bardzo miło się spotkał przyznał się, że tamten scenariusz niespecjalnie się spodobał, więc pytam czy stanową wersji służby wiele wersji dalej po dużych zmianach opowiedziała mu swej wizji tego projektu tej postaci przecież przede wszystkim podziałami jest, że odbijamy od kogoś, kto żył naprawdę to od razu uruchomiło też wydają się i radą przeczytał 2 dni później następnego dnia napisał Robin będzie tak wygląda z konkretnie z dywidend i tak się dopiero zaczął cały proces, bo też duże wyzwanie dla Witaj nam żeby, żeby stworzyć regionu łódzkiego tak także ciekawy proces bardzo Dawid nawet poprosił, żeby zawsze wierzy Davida w trakcie przygotowań czy Nawrockiego bohatera mienie Dawidowicz chciał właśnie to jest taki aktor, który tak szuka poszukuje także widzom postać i poprosił czy ja poproszę produkcję co było bardzo łatwo, żeby go umieścić na sile więzieniu i to wśród aut nie udało się ze środy na misji po 2 dniach, ale w sumie spędził cały dzień więzieniu odwiedziła tam Masza Wągrocka, który ma postać Tereski i to było ciekawe bardzo świadczenie, a jednocześnie ciekawe było zamknięcie rockowi więzień na życzenie okazuje się bardzo niełatwą procedurą na szczęście można go też stamtąd wypuścić dość łatwo jak rozumiem z tym nie było problemu nie było nie było, gdzie się ustawialiśmy się gubiliśmy, żeby było, gdyby doszło dziś pomyłek proceduralnych, aby nie mógł wejść np. takim musiały wtedy uciec ale, ale nie oddali się do tego nie doszło to było ciekawe, bo on tak jak to łatwe mało, kto wie, że nie chciał się zgodzić w końcu któryś takie prowincjonalne tak powiem ci zgodziło się on tam pojechał wszedł miał spotkanie z więźniami tam spotkał kosz doznał nadmorskiego żadni celi jest były ciekawe trochę posiedział przez całą procedurę przejścia wejścia do więzienia odwiedziła go nasza wizja widzenie ma wtedy też powiedziała, że też to zrozumiała, kto jest jak się wchodzi z ludźmi innymi do tej przez śluzy różne nieprzyjemne w ogóle, jakby tego świata wchodzimy do głosu uważali to zrobili razem stamtąd wrócili potem bo by się po prostu i jest ja się bardzo cieszyłem takiego to był rodzaj jednej z prób może ponieść aktorskich faktury z przygotowań do roli takiej próby na żywo już bardziej za takim żywym organizmie już w prawdziwej sytuacji, bo to jest całkowicie spreparowana i silny jednym z bohaterów filmu są też czasy, w których ta opowieść rozgrywaną na przełomie lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych zaczęłaby się przy tych 80, bo twoje spojrzenie wasze spojrzenie twórców tego filmu odbiega od większości mam wrażenie podobnych opowieści te lata osiemdziesiąte rzeczywiście dość chętnie ostatnio są wykorzystywane w polskich filmach serialach, ale wypatrzyć na trochę przez takie różowe okulary troszeczkę znajdujecie w nich to co było barwne to co było ciekawe brawurowe nie szare siermiężne jak wspominasz czasy, bo może to jest także to jak lata osiemdziesiąte wyglądają na ekranie Najmro jest związane z tym mi jak wspomina lata osiemdziesiąte po prostu ja mam bardzo taki retro sentymentalne charakter uwielbiam tamte lata uwielbiam cofać się do tamtych lat w zdjęciach fotografiach filmach firmach zagranicznych oczywiście wtedy dotykałem tego Zachodu, a kolorowego, który był opozycji do tego co świadomie na miejscu, ale mam właśnie bardzo dużo takich wspomnień z mitologii zwanych takich ideologicznych jak nazywam, odbijając się co literatury i książki Olgi trendy, które właśnie w tym mechanizmie pisze i myśmy to właśnie Polski z Łukaszem Maciejewskim scenarzystą żar, który też uważa, że dla niego ten okres najbliższy okres w życiu te wspomnienia końcówki PRL-u których w tym byśmy dzieci i od tego odbijają uznaliśmy, że właśnie chcemy pokazać tempera dla naszego bohatera też być najlepszym okresem w życiu, a opozycją tego co się dzieje po transformacji i uda się to ciekawy pomysł, żeby się pokazać się, więc po raz pierwszy to, ale może nie tak jak zazwyczaj się pojawia w naszej kinematografii, że to jest bardzo atrakcyjne czas miejsce a, toteż związane jest bohaterem, który tworzy ten czas do własnej modły nie mogą być w Ameryce robi ze swoją Amerykę tutaj w Polsce taki właśnie okradają Pewex wchodząc w dżinsach z Peweksu czytając kwalifikowanej, czyli najbardziej tak wyrazistego bohatera stanu komiksowego tamtych lat także to jest jakaś jakaś hybryda połączenie naszych wspomnień i jednocześnie używamy bardzo wyraźnych takich popkulturowych dziś się znaczków, które wtedy były jakiś taki akcentów czy to przez tytuł filmu oraz Doliny węży czy to plakatów z tamtych lat z plakatów filmowych znaku Peweksu dobranocki pomysłowy Dobromir, które takiej elektronicznej wilki Zając to są takie elementy, które nam towarzyszyły ludzie pamiętają, ale Cordis świata podkręcone dostrzegamy, że potem ludzie do nas ze wsi mówiąc dokładnie tak było, a my wiemy takie było, tak więc jakby to bardzo ciekawy odbiór na tej światu stworzyliśmy, który jest preparowane i taki miał być oczywiście, żeby był postrzegany przez różowe okulary założone na oczy głównego bohatera różowy tamtych filtrów jest dużo zastanawiam się na to jak wygląda Najmro nie mówi teraz o Dawidzie ogrodniku tylko samym filmie miało wpływ twoje wykształcenie, bo jesteś po SPI przez lata, zanim został reżyserem były też Story, bo listą tak zgadza się myślę, że ma to jakiś wpływ oczywiście nie wiem czas tak znaczący jak można by podejrzewać, ale na pewno przy tym filmie ma duży wpływ nowych, tym bardziej właśnie tam dużo plakatów filmowych, które są w pracowni często mojego profesora, którego robiłem dyplom z plakatu Mieczysława Wiśniewskiego, który lubi tamtych latach plakaty do filmów różnych nawet jeśli adaptował plakaty filmów zachodnich na polskie plakaty, a ja wam zadać sobie bardzo rzeczywiście to pewnie jakoś się zbijać na tym kadencji potem wymyślam w kadrach razem z operatorem, ale też bardzo chcemy współpracy czy szefa wszystkich pionów to są wybitne osobowości bardzo zdolni ludzie na czele uczy się z operatorem trzymaj najwyższą z pracownikiem podczas tworzenia filmu jego języka wizualnego i myślę też sobie połączenie tych naszych 2 umysłów twórców, który nosił wymyślały wybierał optykę, a kolorystyka również dziś wyszła od operatora to on wymyśla światło i ale to była też zawsze wspólna wspólny proces ten nasz Jacek proponował okazał pewne preferencje konkretne ja też miała oczywiście przygotowane żeśmy myśleli, że będziemy razem staliśmy musi być miał bardzo dużo takiej taksówkarz rzucił takiej lodowej lampy jak i pomarańczy niebie kości różnych, które są mocno podrasowane mocno mają kontrasty podbite no to w dużej mierze od operatora pochodzi wprost to powiedzmy w takim razie jeszcze na koniec co było trudniejsze do nakręcenia te napady czy też spektakularne ucieczki szyba Czeszki były najtrudniejsze wydają się tam stosowaliśmy decyzję taką technologię skomplikowaną filmową i na nią zawsze brakuje czasu na planie, że takie polskie drogi tam sami byliśmy całkiem nieźle, ale trzeba było na tej giełdzie samochodowej spreparować i samochodów po horyzont mieliśmy na planie 67 co okazało się zresztą też jakimś rekordem jak potem usłyszałem w Polskiej kinematografii szczególnie chodzi o samochody z epoki no to były takie sceny realizacyjny bardzo trudne skomplikowane one wymagają bardzo źle przygotowani duża ilość czasu, ale potem okazało, że paradoksalnie najtrudniejsze w sumie było kręcenie scen takich kameralnych intymnych wczasy w meczach z całą główną obsadą, które kończą film w domu matki Najmro, więc tam zaatakowana, która w postaci niespotykanych dotychczas ilości komarów nieżyjących przodków w Polsce i sztuki, jakie będą tak zostałam zaatakowana nie tylko, ale ekipa to było coś na sprawie pokonało wtedy trzeba przyznać, w czym sama duchota w Kampinosie połączona z, czyli obrażany chodzi o mieszkaniu, które ten świat i tym, że ekipa była bliska buntu podkreśla na szczęście sale kinowe są klimatyzowane, więc widzowie będą mogli mogą już oglądać Najmro w lepszych warunkach niż ekipa i aktorzy ten film kręcili państwa i moim gościem był Mateusz Rakowicz ja nazywam się Piotr Guszkowski do usłyszenia dobrze dziękuję bardzo, gazety wyborczej partnerem podcastu jest SQN wydawca książki święto ognia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA