REKLAMA

Polacy chętnie korzystają z cyfrowych innowacji. "Kluczowe jest zapewnienie internetu równych szans"

Digital Festival
Data emisji:
2021-09-22 11:00
Audycja:
Czas trwania:
20:17 min.
Udostępnij:

Czym jest inteligentne wi-fi? Czy Polacy chętnie korzystają z cyfrowych innowacji? Jak wygląda szybkość i stabilność internetu w Polsce na tle Europy Zachodniej? Jak pandemia wpłynęła na sposób korzystania z nowych technologii? - W tym kryzysowym świecie łączność stała się krytycznym dobrem takim jak woda czy prąd - opowiada Przemysław Żur, wiceprezes UPC Polska. Rozwiń »
Więcej na stronie digitalfestival.pl

Partnerem podcastu jest Digital Poland, organizator Digital Festival Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza Digital Poland organizator Digital festiwal Szanowny panie drodzy panowie kłaniam nisko witam serdecznie nazywam Jerzy Lesiński spotykamy się w cyklu rozmów przy okazji Digital festiwalu takiego wydarzenia, które podnosi cyfrową świadomość Polaków jeśli tak zastanawia też takie hasło, które pojawia się w ramach tego właśnie festiwalu na ile ta cyfrowa świadomość Polaków jeszcze musi być podnoszona i tak się nad tym zastanawiałem pomyślałem, że Rozwiń » kiedy pierwszy raz internet 20 parę lat temu pukał do naszych komputerów jeszcze wówczas wielkich stacjonarnych no to był jednak zupełnie inny świat myślę sobie, że nawet, jeżeli jesteśmy już obyci z tą cyfrową świadomością no to nie jest także raz na zawsze czegoś dowiemy już będziemy tacy mądrzy no bo ta rewolucja cyfrowa trwa rozpędza się i tak trochę się też rozlewa po coraz większej ilości tych dziedzin, z którymi mamy do czynienia no i teraz chodzi o to Digital festiwalu, żeby trochę zostać z tyłu, żeby nie dać się wykluczyć te narzędzia, które mamy dostępne poznawać i w związku z tym cały szereg bardzo wspaniałych osób jest włączonych i instytucji na Digital festiwal jest to też takie wydarzenia, ale też trochę taka Platforma wymiany myśli wymiany doświadczeń i rozmawianie również na temat tego jak ten cyfrowy świat się zmienił się zmienia i będzie się zmieniał w związku z tym ogromnie się cieszę, że dzisiaj moimi państwa gościem jest wiceprezes UPC Polska pan Przemysław Żur panie Przemysławie witam najserdeczniej myślę, że wiele pytań, które stawiamy sobie przy okazji Digital festiwalu to są pytania, na które pan albo zna odpowiedź albo kieruje nas w dobrym kierunku dzień dobry dzień dobry bardzo miło panie Jerzy dziękuję serdecznie za zaproszenie witam wszystkich naszych słuchaczy dzisiaj myślę, że zainteresowanych mniej lub bardziej natomiast pewnie też często nieświadomych naszych słuchaczy jak bardzo ten cyfrowy świat już nas wszystkich otacza prawda to prawda szczególnie pewnie będziemy, więc o tym mówić pandemia unaoczniła to co się działo gdzieś w tle dotykało wielu tak naprawdę dotknęło chyba nas wszystkich albo albo zdecydowaną większość pewnie pomogła tej de facto rewolucji Anka no tak, bo jeżeli nawet nie dzieci uczyły się w domu to my musieliśmy jakoś przyzwyczaić się też do tego, że pracujemy zdalnie, ale również po tej ciężkiej pracy po tej ciężkiej nauce mogliśmy odpoczywać czy wy jako UPC Polska też dostrzegacie albo jak bardzo dostrzegać też zmiany w tych trendach w tych byłyby sposobach również korzystanie z rozrywki albo nie rozwijanie swojego hobby właśnie w kontekście pandemii dostrzegamy oczywiście to znacznie do tak naprawdę w marcu kwietniu ubiegłego roku, kiedy pandemia dotarła do Polski i różne obostrzenia stały się faktem jeszcze do końca wtedy nie wiedzieliśmy co pandemia tak naprawdę dla nas oznacza byśmy wszyscy jesteśmy przed dużym znakiem zapytania jak w jaki sposób się zarażamy czy dotykać nie dotykać wychodzi nie wychodzić tak naprawdę było dużo więcej pytań bardzo mało odpowiedzi na dziś jesteśmy mądrzejsi wydaje nam się pewnie bardziej trywialne, aczkolwiek też straszne żniwo oczywiście pandemia przyniosła z perspektywy świata Digital owego czy cyfrowego, którym rozmawiamy chyba największa zmiana, która wystąpiła to była także zwiększenie ekspozycji klientów na usługi cyfrowe nie dość, że zamknęliśmy szkoły i pojawiła się nauka zdalna sytuacji, w którym nie byliśmy do końca jako społeczeństwo do tego przygotowani dzieci były w domach, więc pojawia się opieka nad dziećmi, więc nawet osoby, które w, jaki sposób nie mogły przerzucić na pracę zdalną i tak zostały z tymi dziećmi w domu do tego doszły osoby, które automatycznie przerzuciły się z pracy w biurach gdzieś w terenie tak naprawdę do swojego domu w zaciszu domowym starały się wszystkie te aspekty ze sobą łączyć i opiekę nad dziećmi pomoc dzieciom w nauce zdalnej samemu pracując zdaniem bardzo często na to spowodowała, że ekspozycja na usługi wzrosła istotnie my widzieliśmy bardzo dużo pytania klientów dotyczących nie tyle nawet nasze infrastruktury oczywiście zdarzają się przecież nasza infrastruktura zawodziła tak jak pewnie innych operatorów przypomnijmy sytuację nawet pamiętam takie były apele do tych gigantów np. do YouTube, żeby ograniczył rozdzielczość swoich filmów, żeby zwiększyć przepustowości internetu, jeżeli dobrze rozumiem taka była intencja tych apeli Adam to była Kortowa do Netfliksa z tego co pamiętam, ale ma pan pełną słuszność w trakcie pandemii tak napraw wszystkie narzędzia również do wideokonferencji nie były skalowalny na tyle to wszystko pamiętam doskonale blisko ze swoim bank sam i oczywiście Microsoft Teams i inne rozwiązania tego typu tak naprawdę padały także wyrzucało osoby z konferencji, bo nie były w stanie wideokonferencji odbyć obsłużyć my widzieliśmy istotną ilość pytań ze strony naszych klientów oczywiście nagle zamknąć nasze sklepy ludzie zaczęli dzwonić po znaczący wzrost popytu również na usługi na kolektywie jak my to nazywam, czyli na łączność zapewni usług internetu dla naszych klientów, ale dużo tych pytań tak naprawdę o wiele większy wzrost był związany nie tylko naszą infrastrukturą telekomunikacyjną co z faktem jak korzystać z usług nie działam laptop jak się podłączyć do internetu bardzo często problemy po stronie klienta i to klient dzwoni do nas byliśmy pierwszą linią wsparcia w tym kryzysowym świecie, w którym tak naprawdę łączność stała się absolutnie najbardziej krytycznym dobre takim jak woda czy prąd, do którego dzisiaj właściwie nie wyobrażam sobie istnieć widzimy duży wzrost telefonów związanych z pytaniami klientów widzimy też rosnące zainteresowanie klientów narzędziami sektorowymi do samoobsługi w tym czasie widzieliśmy tak naprawdę rosnące oczekiwania, że to jest taka ciekawa zmiana co do stabilności i prędkości usług internetowych co tylko pokazuje jak bardzo ważne są inwestycje w sieci innowacje i być zawsze przygotowany, gdyby nasza siedziba przygotowana mielibyśmy duży problem na szczęście nie było problemem byliśmy na to gotowi Przemysław Żur wiceprezes UPC Polska rozmawiamy o tym jak rozwija się cyfrowy świat jak bardzo się rozwinął, bo jeżeli tak wspomnimy np. czasy bardzo odległe, kiedy ten internet jeszcze działo na dużo niższych prędkościach były np. ograniczenia możliwości pobierania danych tam były ograniczenia, jeżeli przypomnimy sobie tamte odległe czasy sprzed 1015 lat porównamy ich do dzisiejszych do państwa oferty możemy powiedzieć szczęście w nieszczęściu, że tak jak pan powiedział w pewnym sensie, wyprzedzając trochę potrzeby np. państwa usługi okazały się wystarczające właśnie w tym trudnym momencie, lecz były trochę na zapasach prędkość technologia stabilność, żeby sprostać niektórym potrzebom ten ciągły rozwój no niewątpliwie nam się tutaj szczególnie bardzo przydał te media cyfrowe w tym pierwszym okresie, kiedy ludzie faktycznie działali tak jak pan mówił w nerwach w strachu, a potem, kiedy już, że jako ten strach opadł i Stali się no również, jakby wymuszony sposób świadomymi konsumentami tych cyfrowych dóbr mediów no bo przenieśliśmy się i zakupami z pracą i rozrywką do świata cyfrowego dużo bardziej cieszy się pan wspomniał o tym przygotowania, bo nastąpiły 2 rzeczy, które były krytyczne pierwsza to przygotowanie przed pandemią, czyli przygotowanie w rozumieniu z 1 strony sieci przepustowości sieci łączy, które zapewniać naszym klientom my tak naprawdę sukcesywnie podnosimy jakość naszej sieci, ale też możliwości i prędkość sieci dzisiaj oferujemy średnio około 380Mb/s patrząc na całą naszą bazę klientów to jest bardzo wysoka prędkość jeśli porównamy to do innych operatorów to jesteśmy w skali ogólnokrajowej liderem jeśli chodzi o ogólnopolskich operatorów i nawet ostatnio robiliśmy takie porównania do innych krajów jak wygląda średnia prędkość w innych krajach okazuje się, że opisy, gdybyśmy porównali do średniej prędkości czy mediany prędkości jest lepsza miara naszą medialne to jesteśmy szybsi niż jakikolwiek kraj na świecie jeśli porównuje się do całego kraju oczywiście mówimy tu Lichtenstein przoduje Islandia przoduje to są kraje, które mają prędkości, bo 190270Mb/s mamy 380, więc tak naprawdę byliśmy do tego przygotowani i właśnie rok do roku ta prędkość 100Mb wzrosła czy to też pokazuje jak bardzo cały czas krytyczna jest inwestycja wiadomo, że konsumpcja danych bardzo wzrosła o zapotrzebowaniu klientów bardzo wzrosła druga sprawa, która jest ważna jeszcze tylko wspomnę to przerzucenie się z tradycyjnego modelu bardziej tradycyjnego modelu interakcji z klientem na model digitalowe ona nowy zdalny w ogóle telefoniczne tak masie czy są właściwie z dnia na dzień klienci kompletnie inaczej zaczęli z nami już z innymi operatorami komunikować się z nimi nowy musi ono oczywiście sosy z sytuacji, ale też pewna obawa przed inną formą kontaktu i to były tu 2 chyba jednak przygotowanie do takie techniczne można pod fundamenty, a z drugiej strony szybkość organizacji doskonałość operacyjna, żeby szybko temu klientowi pomoc i nie czekając w różnych kanałach tam, gdzie będzie czuł się komfortowo panie prezesie to, o czym pan wspomniał przed chwilą w tej swojej myśli to jest taka refleksja, która pojawia mi się po raz kolejny właśnie w ramach rozważań, które pojawiają się nad Digital festiwalu, że Polacy i polskie społeczeństwo jakoś tak kurcze chyba zupełnie chętniej wita te wszystkie cyfrowe innowacje jest ich ciekawe i chętnie z nich korzysta to dotyczy bankowości internetowej dotyczy np. dbania o zdrowie również tej cyfrowej swojej wersji, czyli państwo też dostrzegają, że młodzi konsumenci w Polsce są no może w awangardzie nawet jeśli chodzi o konsumowanie tych treści i mediów cyfrowych na pewno nie odbiegamy od Europy zachodniej w tych aspektach mamy dzisiaj mniej więcej 67 urządzeń podłączonych do lokalnej sieci wi-fi w domach i nie odbiega to istotnie od tych, które obserwujemy w wielkiej Brytanii czy we Francji jest niższa liczba, ale nieznacznie niższa jeśli popatrzymy na prędkości to o tym rozmawialiśmy jeśli chodzi o infrastrukturę pewne oczekiwania klientów również jesteśmy bardzo podobnym poziomie to co myślę jest kluczowe i myśmy dużo trudu podjęli również szczególnie podział w okresie pandemii to zapewnienie internetu równych szans, bo pamiętajmy, że naszymi klientami w dużej mierze są osoby z dużych miast albo ze średnich miast i z reguły patrząc na społeczeństwo jako całość myślę, że bardziej otwarte na cyfrowe rozwiązania niż średnia społeczeństwa ma kluczowe, żeby nie zapominać o tej drugiej stronie, która mówi u nas jest w nim mniejszością, ale nadal uważamy, że należy wspierać więc, więc pomagaliśmy rodzinom w potrzebie pomagać medykom nauczycielom, którzy wiadomo w tamtym czasie to był też istotne, bo oni mieli łączność mogli pomagać pacjentom zdanie w związku z tym no to wydaje się, że to jest jeśli prowadzisz biznes odpowiedzialnie to wydaje się, że to jest naturalne inwestycje oczywiście również natomiast jeśli popatrzymy na nasz dom i porównamy nasz dom do domu naszych odpowiedników w Europie zachodniej choćby to nie widzimy specjalnych różnic w sensie profilu konsumpcji danych nieznacznie mniej urządzeń oczywiście nadal mniejszy popyt na dane, ale ten popyt rośnie i właściwie doganiamy Europę zachodnią w tym aspekcie mówi pan urządzeniach podłączonych do sieci wi-fi czy Polacy decydują się np. na takie rozwiązanie, które absolutnie fascynujące np. sterowanie światłem przez internet taki smart dom, który również np. w sieci ma podłączoną zmywarkę pralkę lodówkę czy jesteśmy takimi trikami takimi gigantami internetowymi czy to jest zarezerwowane właśnie dla takich no bardzo zainteresowanych wręcz gadżet czarze można było powiedzieć czy to już po prostu są coraz bardziej użytkowe narzędzie dla zwykłej przeciętnej polskiej rodziny Kowalskich mojej ocenie czytając różne raporty i operując na tym rynku od kilku lat myślę, że niema jeszcze masowego zainteresowania usługami marką jest coraz większe no rośnie, ale w tym konkretnym aspekcie odbiegamy od szczególnie Stanów zjednoczonych, gdzie tych urządzeń jest o wiele więcej średnio przyjmuje, że więcej różne dane już dzisiaj raporty różnią wskazują, że miał, więc kilkanaście z nami urządzeń 1820 nawet urządzeń podłączonych do sieci wi-fi lokalnie w domu średnio w niektórych Stanach w stanach Zjednoczonych w Europie zachodniej mniej w Polsce istotnie mniej rola na pewno rola marszu będzie rosła najwięksi gracze na świecie inwestują w tego typu rozwiązania, bo ja sam są dzisiaj mi Google Amazon IKEA, a nawet także bardzo różne nawet sfer starają się klientów przyciągnąć do swoich rozwiązań co będzie sprzyjać rozwojowi może tak powiedzmy to pewnie ciekawi naszych odbiorców to zależy mocno od przypadków użycia tego typu rozwiązań, bo część tych urządzeń tzw. internetu rzeczy tak internet do Chin, który podłączony w ramach marką to tak naprawdę są urządzenia, które mogą np. optymalizować zużycie czy weryfikować monitorować poziom zużycia energii elektrycznej obniża dzięki temu cen wyłączać pewne sprzęty włączać i to jest funkcja czy rozwój tego typu narzędzie świadomości Polaków jest funkcją ceny energii elektrycznej to cena będzie rosła takie są przewidywania przynajmniej no to im wyższe będą ceny między będziemy też energii konsumować ilościowo to automatycznie wzrośnie zapotrzebowanie oczywiście funkcja siły nabywczej Polaków jest to funkcja większej świadomości korzystania z dróg są takie rozwiązania oczywiście zaostrza się konkurencji w związku z tym, więc ceny spadają tych rozwiązań i myślę, że te wszystkie rzeczy będą one wszystkie przełożyć na to, że tak naprawdę wkrótce zobaczymy istotny rozwój tego typu urządzeń w domu niż w najciekawszym przypadkiem zastosowania, który absolutnie będzie rewolucją to będą asystenci Głosowi czy to co Google oferuje czy to co Apple oferuje Amazon Alexa to są wszystko rozwiązania, gdzie my będziemy interaktywne rozmawiać de facto ich szukać informacji w internecie tak naprawdę poprzez wydawanie komend już nie będziemy pisać nie będziemy patrzeć, ale będziemy mówić im to będzie rewolucja, która nas na pewno czeka wszystko na to wskazuje chociażby nawet o świecie smartfonów, które też coraz bardziej przechodzą na taki bez bez dotykowe obsługiwanie nawet na wydawaniu komend myślę że, toteż jest także te narzędzia muszą być praktyczne i asystent głosowy też musi dobrze znać ten język Polski, bo ci, którzy już korzystali z asystentów głosowych no to wiedzą, że po angielsku nieźle po polsku to różnie np. systemu Android auto, które tam ciągle miewa jakieś jeszcze kłopoty z obsługą głosową, ale to jest właśnie chyba najbardziej praktyczna strona, którą ja w tej chwili mogę sobie wyobrazić czyli, prowadząc samochód nie odrywamy rąk od kierownicy tylko wydajemy komendę, żeby np. nawigacja prowadziła na stój tu albo wskazała, gdzie jest stacja benzynowa z najniższym paliwem albo włączyła nam podcast Digital festiwal kolejny odcinek na TOK FM to wszystko nie odrywając rąk i w domu takich zastosowań może być mnóstwo mnóstwo jest kilka cech, które łączą te wszystkie rozwiązania jedno pan wspomniał prostota i dokładność języka, którym posługuje się inteligencji, która stoi za tego typu urządzeniami druga sprawa jest Platforma za co ja specjalnie mu jako izolacja w rozumieniu pewnego procesu budowania pewnych platform rozwiązań tego ekosystemu rozwiązań, których te urządzenia ze sobą są w stanie komunikować się no i trzecia rzecz, która jest najbardziej krytyczna, której ogromną rolę odgrywają operatorzy telekomunikacyjni UPC Polska to jest internat łączności i usług i koneksji widzi tak naprawdę skończył rolą sieci wi-fi i tutaj inwestycje w tym obszarze uruchomiliśmy właściwie na początku września inteligentne wi-fi, czyli rozwiązania właściwe technologie możemy powiedzieć, która stoi za tym, że sygnał właściwie wi-fi jest nie tylko monitorowany przez może być monitorowany przez użytkownika w domu to jednocześnie jesteśmy w stanie zarządzać lokalną siecią wi-fi ją optymalizować, a właściwie w dużej mierze nasze sama optymalizacja i dużych szereg benefitów z tego płynących, ale przede wszystkim stabilność lepsza jakość wyższa prędkość łącza i to będzie kluczowe, żeby wszystkie te sprzęty będziemy coraz więcej będą musiały w sposób ciągły za samo się komunikować wysyłać pozna dane odbierać sygnał, że to jest przyszłość także musimy do tego wszyscy gotowi no i dostosowywać się tak jak np. do mobilnych sieci 5 GT wszyscy wiemy teraz powolutku były już zaczynamy słyszeć 6 bije z technologią wi-fi też jest podobnie tak teraz jest zdaje się co wi-fi 6, a co za rogiem co za rok za 10 lat za 30 czy wiszą jeszcze pewien standard natomiast kluczowym aspektem, który jest jest tak naprawdę są tu takie oprogramowanie de facto stojące za sprzętem ruderami młode mamy wi-fi, które są w naszych domach kluczową tym aspektem są są wzmacniacze sieci, które pozwalają ten sygnał propagować szczególnie w miejscach, gdzie są mniej dostępny będzie tego zasięgu do końca nie ma czy szczególnie w mieszkaniach domach jednorodzinnych większych powierzchniach, gdzie siłą rzeczy jesteśmy trzecim pokoju od routera no to siłą rzeczy nasz sygnał często jako spada tutaj też mamy nowe tzw. wi-fi wody w tym UPC, które pozwalają ten sygnał wzmacniacz i teraz to co powiedziano o systemie również przekładano wi-fi dopiero rozwiązania soft UR hard Wear z angielską oczywiście operuje, czyli sprzęt, który mamy w domu, czyli np. router, ale też takie wzmacniacze, kiedy one ze sobą są są połączone no to tym bardziej możemy cieszyć się z szybkiego, ale przede wszystkim stabilnego internetu badania Ipsos pokazują, że dla Polaków najważniejsza stabilność internetu po prędkość internetu jest coraz szybszy niż danemu Polska nie nie jesteśmy gdzieś tam na końcu jeśli chodzi o ten aspekt natomiast pomiary jakości zapewnienie stabilności internetu zaczyna być coraz większym tematem szczególnie w pandemii nabierze się uczymy zdanie pracujemy zdanie nie chcemy, żeby w trakcie połączenia wideo konferencji czy lekcji nadążyć postęp widać konferencji tak jakoś już coraz lepsza i te inwestycje również w Polsce w PiS mocno Wit mówiąc krótko wiele pewnie osób właśnie w ostatnich czasach przekonało się, że wasze usługi nie są tylko odpowiedzią na fanaberie dorastających dzieci, które chcą szybko grać w sieci przez internet tylko również wzrosła właśnie ta świadomość, że jest tak samo chyba już coraz bardziej narzędzie pierwszej potrzeby jak właśnie dostępność wody prądu no właśnie internetu tak, żeby można było pracować korzystać z rozrywki naj można było się uczyć to jest właśnie chyba takiej taka ciekawa płyta właśnie w kontekście Digital festiwalu, który no wskazuje jak bardzo ten cyfrowy świat na jeszcze czego nie nie docenia to nam ucieknie, a razem z nim no wiele szans na rozwój społeczny również takie wielkie słowa jednak no nie bez prawdy ładnie pan czują ja myślę, że pandemia przyspieszyła to co wszyscy widzieliśmy i tak naprawdę zdemokratyzować zła w jakim sensie dostęp do internetu, bo wymusiła na na użytkownika przede wszystkim szybko edukację i operatorzy również starali się tak jak my dostarczyć do edukacji klientom dalej to robimy istotny wzrost konsumpcji danych mediów online widzi on diament serwisy streamingowe to właściwie 4050% wzrostu konsumpcji danych w tym zakresie media społecznościowe poszły w górę gaming prawie 100% ad nos pamiętam jest też cena cena jest choćby taka, że wzrosła ilość ataków i różnych form czy to składania danych czy też podszywania się pod inne podmioty czy osoby nie więcej szacują firmy zajmujące się bezpieczeństwem jak F-Secure szacują, że tego typu ataków 2020 roku wzrosła o około 100% względem roku 2019 się podwoiła i że mamy dużą ekspozycję to też musimy być świadomi nie tylko jeśli chodzi o rozwiązania, które są muszą być świadomi pewnych zagrożeń, które płyną z tego, że częściej więcej korzystamy z usług interny przenieśliśmy się do internetu świat się przeniósł do internetu finanse też oraz źli chłopcy przenieśli się do internetu, ale jest też jest jest element tej świadomości, którą stawiamy przy okazji Digital festiwalu takich rozmów jak ta, którą miałem przyjemność przeprowadzić z panem Przemysławem Żurek wiceprezes UPC Polska bardzo dziękuję za bardzo ciekawą rozmowę za poświęcony czas serdecznie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA