REKLAMA

Kto ma prawo do miasta?

OFF Czarek
Data emisji:
2021-09-22 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, a państwa moim gościem jest pan prof. Maciej Nowak radca prawny kierownik katedry nieruchomości wydział ekonomiczny zachodniopomorski Uniwersytet techniczny w Szczecinie dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu niedawno rozmawialiśmy z cyklu dotyczącego dotyczącego ładu przestrzennego, ale niedawno panie profesorze Rozwiń » kilka dni temu na Rzeczpospolitej ukazał się bardzo interesujący tekst pana autorstwa zatytułowany prawo do miasta, w którym wzywa pan albo, żeby podtrzymuje odnawia wezwanie do debaty dotyczącej wspomnianego właśnie prawa do miasta to znaczy kto ma prawo do miasta oczywiście pewnie czują nasi słuchacze słuchaczki że, że chodzi jak taki podmiot składający się podmiot zbiorowy składający się kilku różnych podmiotów i my i miasta jest taką przestrzenią negocjacji różnych interesów natomiast pytanie brzmi na ile nasze myślenie o tym czym jest prawo do miasta bo kto naprawdę miasta jak to prawo do miasta powinno wyglądać jak powinno być realizowane na ile to się zmieniło w jaki sposób się zmieniło w czasie czy też, bo nie wiem jesteśmy po pandemii lekarz może jakie, jakim jak zmieniła nasz punkt widzenia pandemia profesorze powiem tak mam nadzieję, że dużym stopniu zmieniłam, chociaż w szczegółach coś jeszcze okaże przy okazji obserwacji konkretnych polityk miejskich można może odwołać się w skrócie do koncepcji prawa do miasta, żeby przedstawić tak krótko oczywiście słuchaczom na czym koncepcja prawa do miasta polega Otóż ta koncepcja jest dosyć stara powstała w latach sześćdziesiątych zeszłego wieku i wiąże się z taką z pozoru oczywistą konstatacją zgodnie, z którą mieszkańcy powinni mieć dostęp do wszystkich usług miejskich i dostęp ten powinien być sprawiedliwy z pozoru banał, ale jeżeli przyjrzymy się szczegółom to właśnie ten pogląd, które były rozwijane z nas oparciem licznych publikacjach naukowych widocznie było potrzebne, gdyż ten dostęp poszczególnych grup mieszkańców do lub różnych walorów przestrzeni miejskiej nie był i wciąż nie pozostaje dobra i stał się wielkim skrócie ta koncepcja wzięłam można dyskutować można to będzie to też czas i jak ona, znajdując odzwierciedlenie w różnych przepisach innych państw różnych praktykach pomysłach podejściach do tego jest bardzo dużo, ale rzeczywiście, jeżeli popatrzymy na pandemię to pojawiło się od marca 2020 roku dosyć poważna dyskusja na temat tego jak miasta się zmieniły jak powinny zmienić swoją politykę miejską w związku z nowymi wyzwaniami tak miałem okazję przeanalizować no właściwie kilka tysięcy różnych publikacji z różnych stron świata bardzo często są takie publikacje szczegółowe ograniczające się do konkretnych rekomendacji konkretnych spraw, ale można wskazać pewne cechy wspólne można wskazać, że jest wyraźna potrzeba szerszego zwrócenie uwagi na ochronę środowiska przychody i ochronę zdrowia jeśli patrzymy na ochronę zdrowia chociażby w kontekście wcześniejszego planowania przestrzennego gdzieś ten wątek przed pandemią pojawiał się, ale chyba niedostatecznym stopniu i pandemia zmieniła i możemy rozważać wiele różnych kierunków jak lepiej zagospodarować miasto, żeby w kontekście nawet potencjalnych przyszłych pandemii lepiej dbać o ochronę zdrowia tak tutaj kwestia gęstości promowania aktywności fizycznej tak dalej i druga szczególnie zauważalna w różnych dyskusjach sprawa to środowisko przyroda, czyli to pierwsze są badania, które potwierdzają, że miasta bardziej zanieczyszczone są bardziej podatne na pandemię, a kolejna sprawa no również pandemia trochę otwiera szerszą dyskusję na temat różnych wezwań i skoro to poszukujemy miejsc w mieście dotyczący, które w ramach, których moglibyśmy uprawiać aktywność fizyczną spacerować realizować różne wyzwania, które są szczególnie teraz rekomendowane oto potrzebne do tego lepsze środowisko lepsze przychody także pandemia o tyle zmienia wcześniejszą dyskusję również powiązaną z prawem do do miasta, że bardziej chyba uczula rocznych dyskutantów na kwestie środowiska przyrody, a także również ma wymiar społeczny no dobrze bardzo to ciekawy i interesująco brzmi panie profesorze to zastanawiam się w jaki sposób to realizować, bo nie wiem, jeżeli przyjrzymy się polskim doświadczeniom miast natomiast są tymi przestrzeniami, które walkę toczą deweloperzy tak, bo lubi mieszkańcy Polacy dziecka, ale mieszkańcy ciągną do miast w mieście wydaje się jest więcej możliwości zarobku życia itd. tak karierę itd. tak dalej ne no, więc każda działka budowlana jest na wagę złota akt wystarczy spojrzeć na rosnące ceny nieruchomości w miastach w Polsce, żeby wiedzieć, o czym mówimy no i teraz rozumiem, że pojawia się pytanie pojawia się kwestia w jaki sposób zapewnić mieszkańcom więcej terenów zielonych mamy tutaj, kto pierwszy zgrzyt pierwszy konflikt pomiędzy ziemią, która jest pożądanym dobrem jako miejsce rekreacji jako park jako plac zabaw jako o ne no właśnie dziś miejsce przeznaczone do ćwiczeń sportu i jako potencjalne miejsce działka na blok blokowi z osiedla jak to negocjować jak to jak to rozwiązywać oczywiście to jest typowy przykład czegoś co określam jako konflikt przestrzenne i znów, odwołując się do koncepcji prawa do miasta również dlatego moim zdaniem ta koncepcja jest obecnie również szczególnie aktualna jednym z punktów wyjściowych takich podstawowych stwierdzeń powiązanych z mniejszą koncepcją jest to, że miasta nie mogą koncentrować się wyłącznie na zysku, ale właśnie na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców tutaj szeroko rozumianych obecnie możemy dodać również tych potrzeb zdrowotnych czy też szeroko powiązanych z ochroną środowiska i konflikty przestrzenne są i będą i tak presja inwestorów dotycząca konkretnych obiektów jak najbardziej będzie występować, ale znów 1 sprawa to oczywiście ewentualne zmiany prawne, ale druga sprawa to też kwestia samego podejścia władz miejskich tak, czyli nastawiamy się wyłącznie na zysk, jeżeli jesteśmy dużym miastem to fundujemy sobie kolejny wieżowiec, w którym na siłę chcemy dociągnąć takiż określonej wysokości, żeby mieć najwyższy, aby w Europie czy Unii Europejskiej czy też powstrzymamy się zdaje sobie sprawę, że mogą być poza samym tym bezpośrednim konfliktem inne konsekwencje związane z transportem z mieszkalnictwem tak dalej i rzeczywiście spróbujemy jakoś powiązać konkretną nieruchomość salami bardziej społecznymi to jest kwestia podejścia władz miejskich tu wielu wypadkach wielu diagnozach ostatnio została opublikowana ciekawa książka prof. Rafała Matyi tam również są diagnozę potwierdzającą, że władze miejskie różnych szczebli często nie mają pełnego pomysłu na rozwój zagospodarowania miasta, a ten komponent powinien być tutaj bardzo istotnym, a druga sprawa, która też jest takim nieodłącznym elementem koncepcji prawa do miasta to partycypacja społeczna moim zdaniem również to było widoczne wcześniej, ale od czasu pandemii szczególnie jeszcze mocniej są zauważalne opinii głosy ruchów miejskich ta rola ruchów miejskich jest bardzo pozytywna i myślę, że z 1 strony przepisy prawne z drugiej strony to właśnie podejście władz miejskich powinno poszerzać dyskusję publiczną m.in. może będzie na to czas taka sytuacja się takie podejście ma miejsce w Brazylii no to może proponujemy panie profesorze byśmy do do Brazylii powrócili po informacjach Radia TOK FM do tego, że te zbliżają się i pewnie nie warto rozpoczynać tego nowego wątku przed informacjami także do wątku do doświadczeń brazylijskich w koncepcji prawo do prawa do miasta powrócimy po informacjach informacja dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pan prof. Maciej Nowak radca prawny kierownik katedry nieruchomości wydział ekonomiczny zachodniopomorski Uniwersytet technologiczny w Szczecinie informację o informację wracamy po wcale tak państwa moim gościem jest pan prof. Maciej Nowak radca prawny kierownik katedry nieruchomości wydział ekonomiczny zachodniopomorski Uniwersytet technologiczny w Szczecinie prawo do miasta na czym polega ta koncepcja co się zmienia co się powinno zmienić, ale także się w czasie pandemii już zmieniło przed informacjami inny pan profesor wspomniał o doświadczeniach brazylijskich, czego możemy się nauczyć co Brazylijczycy robili tam się udało nie udało wydaje się, że Brazylia jest bardzo dobrym przykładem z własnych, zwłaszcza w odniesieniu do Polski tak mogę dodać sprowadza taką współpracę z autorem z Holandii prof. Roberto roku, które również szczegółowo zajmuje się przypadkiem brazylijskim i tak wspólnie doszliśmy do wniosku, że pod kątem tych cech, które nas interesują jeśli chodzi o prawo do miasta wiele rzeczy jest porównywalne jeśli chodzi o polskiej Brazylii po pierwsze w latach osiemdziesiątych mieliśmy reżimy autorytarne to zatem co bardzo ciekawe podobne jest podejście do prawa własności w Polsce własność jest uznawana za świętość w Brazylii jeszcze z czasów kolonialnych również takie przekonanie jest bardzo silny marże, nawet jeżeli mieliśmy mielibyśmy dalej szukać obecna sytuacja polityczna też rodzą pewne analogie natomiast Brazylia Polska poszły pod względem podejścia do prawa do miasta innymi drogami w Polsce to znikomym zakresie się przyjęło w Brazylii jak najbardziej elementy prawa do miasta po pierwsze, zostały zawarte w konstytucji przejawia się to przede wszystkim w tym, że bodajże 8× w konstytucji akcentuje się funkcję społeczną własność, czyli własność już polega tylko i wyłącznie na tym, żeby właściciel realizował wymyślono np. przez siebie korzystną dla siebie zabudowę, ale własność to również ten kontekst społeczny musi służyć społeczeństwu, jeżeli tutaj tak szybko odwołamy się do sytuacji pandemii po pandemii to koronawirus jest też w literaturze określane jako ruch społeczny, że w wielu miejscach są też na to badania dotyka osoby biedniejsze z różnych powodów wykluczone, więc znów jest tutaj mocno płaszczyzna jeśli chodzi o powiązanie z prawem do miast i oczywiście konstytucja brazylijska czy konkretne sformułowania nie są wystarczające, ale znalazło wyraz też już bardziej szczegółowych rozwiązaniach, jeżeli patrzymy na te bardziej szczegółowe rozwiązania mamy Master plam, które określa pewne podstawy przykład rozwiązano z planowaniem przestrzennym dla miast to co szczególnie zainteresowało jest to, że ten ma plan określa również funkcję społeczną każdego teren nie ogólne rozważania, jakie są uwarunkowania społeczne nie tylko i wyłącznie funkcję z perspektywy urbanistycznej, ale też określenie jak dany teren, jakie ma to właśnie funkcję walory społeczne jak powinien te cele społeczne realizować i wydaje się, że to jest bardzo istotny punkt odniesienia, który dalej jest realizowana kolejna sprawa to, o czym wspominałem, ale to co właśnie jest ważnym punktem odniesienia jeśli chodzi o Brazylię i rozbudowana partycypacja społeczna w Brazylii poszło to bardzo daleką przeprowadzano liczne kursy szkolenia konsultacje badania naukowe, żeby partycypacja społeczna była rozbudowana i oczywiście nie chodzi o to, żeby powiedzieć to jest teraz kraj pod tym względem idealny jest bardzo wiele różnych problemów konfliktów czy niekonsekwencji związanych z konkretnymi regulacjami, ale to nastawienie na realizacji prawa do miasta jest znacznie silniejsza niż w Polsce czy też innych krajach panie profesorze tylko pytanie brzmi co musiałoby się stać albo w jaki sposób to zacząć rozgrywać no, żeby jednak decydenci, a także przy tym stole zasiedli no bo rozumiem, że różnego rodzaju ruchy miejskie także te, które znamy z polskiej sceny od lat mówią o pewnych rzeczach od lat postulują no tylko wygląda na to jak byśmy mieli 2 porządki tak 1 porządek to to jest taki porządek debaty ideologiczne intelektualnej, która właściwie, czego nie wnosi drugi porządek to jest porządek decydentów, którzy mówią tak słyszymy, ale sami rozumiecie nie da się albo mamy własne priorytety robimy to i to tak jest taka rozbieżność jest to problem i z myślę, że także, nawet jeżeli odwołamy się do przykładów z Polski nawet na dotyczących tej tych obecnych form partycypacji, które mamy w przepisach choćby w ustawie o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym jakiś czas temu robiłem większe badania i przeprowadzałem szersze konsultacje w gminach i bardzo często na temat tych niewielkich uwarunkowań związanych z konsultacjami przedstawiciele gmin mówili nam na czym te konsultacje polegają na przyjdzie ktoś, kto jest w gminie znane w mieście jako osoba najbardziej roszczeniowa trochę się z nami pokłóci i koniec konsultacji tak musimy dojrzeć jak, więc także to jest oczywiście problem, jeżeli odniesiemy do Brazylii to jest bardziej rozbudowane nawet tak nie tylko takie typowe ruchy miejskie, ale z zasadą jest otworzą się o organizację sąsiedzkie, które muszą zaopiniować wręcz zatwierdzić postanowienia planistyczne dla określonego terenu i pełna zgoda, że tak życzenia to trochę rozmijają się z praktyką, ale no to nie zmienia faktu, że nie trzeba próbować i co jak to zmienić no można tutaj zasugerować szerszy zestaw działań, bo to oczywiście nie będzie tak, że naciśniemy konkretny guzik jutra już wszystko będzie idealnie mamy różne płaszczyzny płaszczyzna zmian prawnych ja nie jestem zwolennikiem tezy, że prawo wszystko załatwi, ale jeżeli tak prześledzimy poszczególne etapy no i uzupełnienie czy na zmiana konstytucji raczej nie wchodzi w rachubę, nawet jeżeli byśmy dodali taki powiedzmy neutralne politycznie kontekst, jeżeli zmieniamy ustawę bardziej trzeba byłoby przyjrzeć szczegółowym rozwiązaniom właśnie pod kątem, ale dogmatu prawa do miasta, ale też trzeba zwrócić uwagę na szereg praktyk tak, czyli coś co zostało zapisane no w projekcie Kate o w odniesieniu do Polski i liczne szkolenia analizy związane z planowaniem przestrzennym, które moim zdaniem również ten wymiar partycypacyjny powinny rozwijać tak oczywiście MO kultura planistyczna w Polsce zjawisko jako dążenie do ładu przestrzennego jest bardzo słaba i to się jednoznacznie diagnozuje, ale no właśnie taka praca oddolna, czyli z 1 strony prowokowanie dyskusji takie inicjowanie, żeby konkretne na ruchy miejskie powstawały podejmowały kolejne tematy uczulenie władz publicznych różnych szczebli najmniejsze zagadnienia to jest jakiś kierunek, który można powiązać z innymi, czyli np. w powiem coś co brzmi strasznie pod względem sformułowania, ale jest chyba też ważne, czyli integracja polityki rozwoju obecnie mamy taką sytuację w wielu miastach jak zapytamy na to przedstawiciele miasta powiedzą tak tak mamy wypracowane koncepcje rozwoju społecznego ochrony środowiska itd. tylko, jeżeli zostawimy różne dokumenty miejskie, w których te koncepcje są zawarte to one zupełnie do siebie pasują tak, czyli co innego topowy dokument przestrzenne są innego strategia rozwoju co innego jeszcze jakaś inna strategia czy koncepcji i no też jako jakimś kierunkiem powinno być zintegrowanie tych działań tak również już na tym etapie udziałem społeczeństwa, jeżeli mamy różne szczegółowe rozwiązania tak na to, jeżeli mamy prace nad ważnym planem miejscowym, a to z 1 strony warto unikać małych planów powierzchniowe, które zniechęcają do dyskusji utwierdzają społeczność przekonaniu, że gdzieś tam dla 1 działki 1 rozwiązania mogą być załatwione ale gdzie indziej już nie tylko, żeby poddać szerszej debacie czasem nawet trzeba przecierpieć tych malkontentów, ale na imię wyższego Abram druga sprawa to ustawa systemowa mam taką demoralizację społeczną pod względem przestrzennym są decyzje o warunkach zabudowy tak, których ta, jeżeli możemy tak nawet powiedzieć ta partycypacja społeczna sprowadza się do tego, że właściciele nieruchomości sąsiednich mogą jako stronę uczestniczyć w postępowaniu no to za mało tak i to oczywiście jest bardzo nieczytelny i trzeba podejmować szereg działań, żeby te tendencje zmienić poszerzać metody związane z partycypacją społeczną tak czy obecnie mamy np. na etapie procedowania planu miejscowego to tego podstawowego narzędzia polityki przestrzennej 1 etap, w ramach którego każdy zainteresowany może składać wnioski potem do konkretnego projektu każdy zainteresowany może się odnosić składać uwagi tak, bo to też za mało trzeba trochę przekroczyć ramy ustawowe no dobrze panie profesorze to Powróćmy do tego wątku bo, bo to to są właśnie te wyzwania, gdyby ktoś się pojawiają, czyli trzeba powinno się tylko na końcu nie wiadomo co to miałoby praktycznie oznaczać albo któż miałby być tą trzeba to do tego wątku powrócić, jeżeli pan pozwoli po informacjach Radia TOK FM pan prof. Maciej Nowak radca prawny kierownik katedry nieruchomości wydział ekonomiczny zachodniopomorski Uniwersytet technologiczny w Szczecinie pan profesor jest dzisiaj gościem rozmawiam o koncepcji prawa do miasta co się zmienia co powinno się zmienić w czasach pandemii informację o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy do programu Owczarek po wcale tak wracamy Szanowni Państwo do miast do prawa do miasta, kto ma jak to funkcjonuje pan prof. Maciej Nowak radca prawny kierownik katedry nieruchomości wydział ekonomiczny zachodniopomorski Uniwersytet technologiczny w Szczecinie trzeba powinno się należy panie profesorze, ale co to znaczy, bo właśnie to to jest pytanie, które ma, że to wiemy, że trzeba wiem, że powinno być wiemy, że należy wiemy, że będzie lepiej tylko jak to realizować, bo odpowiedzenia trzeba nic nie dzieje odpowiedzenia, że powinno się także się dzieje, kto powinien w jaki sposób sprawić, żeby osoba lub instytucja, która powinna w rzeczywistości to zrobi oczywiście czyli, odpowiadając na pytanie, kto może być tą potrzebą tak na szybko pozwolę sobie wskazać 5 grup różnych podmiotów, bo to oczywiście jest także 1 jest tylko decydent, którego wszystko zależy po pierwsze, oczywiście można dodać, że takim pretekstem do zmian do dyskusji do zrelacjonowania pewnych uwarunkowań jest pandemia tak nowe wyzwania związane z planowaniem przestrzennym, o których mówiliśmy związane z ochroną środowiska zdrowia względami społecznymi i to jest poważny argument, żeby zacząć również w skali danego miasta w skali danej władzy pewne rzeczy sobie porządkować po pierwsze to jest oczywiste władza publiczna, która powinna pewnie przynajmniej pewne przepisy dostosować tak, ale to jest 1 kwestia czy ta zmiana będzie miała miejsce i w jakim zakresie pozostaje sprawą dyskusyjną natomiast niezależnie od ARR w lepszych bądź gorszych uwarunkowań prawnych no głównym adresatem są władze miejskie czy nawet mówiąc szerzej władze gmin to one powinny, a zdrada finansować swoją politykę przestrzenną właśnie, odnosząc się do nowych wyzwań tak to można mówić wiele na czym ta zmiana powinna polegać tak z 1 strony to powinno być w szerszy oparcie się na planach miejscowych, a czasem większa determinacja związana z tym, żeby odmówić konkretnemu inwestorowi zabudowy na danym obszarze mimo z pewnej utraty zaskoczy pewnego ryzyka pewnego konfliktu tak to nie chodzi o to oczywiście o to, żeby wszystko blokować ale, żeby polityka przestrzenna w skali miasta była wcześniej zaplanowana wyważona, a nie wiązała się z tym, że konkretny inwestor wywiera presji, ale mamy 2, a mamy takie miasta w Polsce, gdzie coś takiego jest możliwe trudno powiedzieć czy miasta na pewno przestrzenie fragmenty tych miast są takie, gdzie władze publiczne same zastanawiają się władze miejskie czy rzeczywiście dane taran w 1 bądź innym kierunku zagospodarować także jak najbardziej zresztą można dodać, że władze miejskie z 1 strony mogą podejmować kwestię dotyczące tych twardych narzędzi planowania przestrzennego, zwłaszcza planów miejscowych i odpowiedniego ich poprowadzenia, a z drugiej strony mamy szereg miękkich narzędzi planowania jeśli chodzi zresztą same plany miejscowe to wciąż pozostają aktualne dane zgodnie, z którymi plany miejscowe obejmują 30 kilka procent powierzchni kraju, zwłaszcza te ryzykowne tereny, które mogą podlegać zabudowie dużej presji inwestycyjnej choćby tereny podmiejskie nie są objęte planami wiele może się jeszcze tutaj zdarzyć i też nie robiliśmy takie większa analizę obszarów w Polsce poddanych słowo organizacji bardzo często się zdarza i to nawet gminy wprost piszą takie opinie w studiach uwarunkowań, czyli w tych dokumentach koncepcyjnych należało u nas jest duża presja inwestycyjna specjalnie tego ładu przestrzennego doniesienie do, tak więc no takie podejście jest słaba tak, mimo że rzeczywiście mamy dużo problemem, że nie jest łatwa odpowiednio dobrze kształtować przestrzeń, zwłaszcza w tych ramach prawnych, które obecnie obowiązują, ale również dlatego poza władzami miejskimi istotna jest rola urbanistów tak, czyli ludzi zajmujących się problematyką przestrzenną choćby Towarzystwo urbanistów polskich już jakiś czas temu próbuje dostosować swoistą doktrynę urbanistyczną do nowych bez tak żeby, ale także, do której jest wiele doktryn wiele to znaczy dostosować to znaczy co opublikować powiedzieć no myśmy opublikowali 5 lat temu 1015 już mówimy od dawna, ale wrażenie, że ten głos urbanistyczny jest może ciekawy co się, gdyby branżowe go myślenia, ale urbaniści wydają się taką bardzo to dobrze dobrze powiedzieć no grupą, która nie ma realnego wpływu na nic to jest też słabość, że odda części nie mają realnego wpływu to znowu no tutaj musimy odwołać do ram prawnych, ale też można dodać dobre przykłady czy przykłady pozytywnych praktyk, gdzie władze miejskie zatrudniają wybitnych organistów i znaczenia z głównych konsultantów konkretnej polityki miejskiej tak to zakładam może przynieść nawet w dużych miastach niedługo pozytywnej przejmie ciekawy efekt także to jest oczywiście pewien problem systemowy NATO organiści zwracają uwagę, że są wciąż niesłyszalne niedocenieni im co nie zmienia faktu, że no nie powinni działać taki oczywiście nie tylko przygotować opinię doktrynę urbanistyczną i schować sobie do szuflady, ale też przekonywać do niej inne podmioty podobna zasada to też zresztą wiąże naukowcy aktorzy naukowcy też na podejmują różne działania związane z tym, żeby alarmować jak duże są koszty chaosu przestrzennego tak, jakie problemy generuje powinny być jeszcze bardziej głośni jeszcze bardziej w sposób przekonujący trafiać do konkretnych społeczności gmin w takiej czy miejskich taki myślę, że pewne konsultacje formy współpracy również w tym zakresie powinne być prowadzony na końcu my tak mamy wszyscy słuchacza konkretne miejsca zamieszkania pewną przestrzeń myślę, że warto jeszcze bardziej się tą przestrzenią zainteresować także moich doświadczeń, bo to są różne doświadczenia też obserwuję, że bardzo często jest taka mobilizacja, gdy dzieje się coś ryzykownego perspektywy przestrzeń, ale różnie to wygląda bowiem tych przypadkach dotyczących decyzji o warunkach zabudowy no taka wręcz podręcznikowa sytuacja, która zdarza się w Polsce mamy wniosek o decyzję o warunkach zabudowy jakaś kontrowersyjna inwestycja ma zostać zrealizowana sąsiedzi sprzeciwiają się no i wtedy zaczynają ze sobą rozmawiać tak tworzą jakieś komitety nawet wydają specjalne gazetki tak dalej, ale oczywiście powinno działać szerzej tak, jeżeli mamy tego nie zrobimy nie zainteresujemy się, a jeżeli nie mamy jakiegoś bezpośredniego zagrożenia tak to na późniejszym etapie nie będziemy w stanie na to zagrożenie odpowiedzieć także panie profesorze, jeżeli dobrze zrozumiałem to mówi pan właściwie jesteśmy w takim w takiej sytuacji, że władze na różnym szczeblu, które są odpowiedzialne powinny być odpowiedzialne nie robią nie chcą robić albo nie robią tak jak powinny robić i jeżeli na końcu tego łańcucha człowiek sam się nie weźmie za swoje rzeczy no to nic nie wydarzy tak myślę, że to jakiś obraz po prostu nędzy rozpaczy to znaczy, że opłacamy z naszych podatków urzędników, którzy nie robią tego co do nich należy na końcu musimy poświęcać czas energię i pieniądze raz jeszcze po to, żeby się zająć sprawami, które powinny wykonywać za nas osoby, które opłacamy tak to nawet jest na to naukowy termin nawet w literaturze zachodniej niesprawność władz publicznych ta, która w tym kontekście w tym wymiarze dotyczącym polityki przestrzennej występuje taki to oczywiście nie można generalizować takim mówić, że wszystkie władze na każdym szczeblu tutaj w każdym urzędzie są na skraj złem, bo tak nie jest tak, bo to też moich doświadczeń, toteż na każdym szczeblu wynika, że są jest dobra Wola są różne inicjatywy próby zmiany obecnego stanu czy to w skali krajowej klubami miast próbami dobrą wolą to wie pan panie profesorze to się różnie bywa, ale sami to skutkuje konkretnym planem zagospodarowania przestrzennego, które na danym obszarze i to nie będzie jakieś spektakularne, ale chroni konkretną przestrzeń przed taką złą niepożądaną w danym miejscu zabudową może to być pewien sposób nawet podejścia do decyzji o warunkach zabudowy tej strony jest instrument zupełnie złe, ale też są pewne ramy prawne pewne działania można tutaj podejmować tak także to oczywiście nie będzie taki efekt UAV, że ktoś zrealizuje jakąś koncepcję uchwali plan to jest wspaniałe i punkt odniesienia dla całego kraju, ale właśnie takie praktyki są szczególnie pożądane no, gdy w 1 jeśli oczywiście odpowie na to pytanie leży w tym krajobrazie, który nas otacza im moje wystarczy się przejechać po Polsce taki raczej te sytuacje, które pan mówi są wyjątkami chyba nie ani normą i i czuję jakąś taką niemoc bezsilność występującą w tej przestrzeni instytucji, które są odpowiedzialne za to, żeby regulować no i od wielu lat szukam jakiegoś złotego środka jakieś rozwiązania, jakie jakiegoś narzędzie, które sprawiło, że na tym poziomie, na którym się powinno dziać czy pan pan profesor mówił o różnych szczeblach tak odpowiedzialności o dokumentach, które by sugerowały, że powinno być inaczej niż jest człowiek jakiegoś narzędzia, które by w rzeczywistości zmieniło teraz może tylko to co nas otacza nasz kontekst architektoniczny 1 idealnego narzędzia zapewne nie znajdujemy może, choć nieidealne pani profesor od tak oczywiście jakiekolwiek moim zdaniem to szereg takich małych narzędzi tak, czyli propagowanie konkretnych zmian tak no ostatnio rozmawiałem z jedną z gminą nadmorską, która jest zainteresowana właśnie konsultowała uchwalaniem planów zagospodarowania przestrzennego bardziej chroniących przestrzeń tak już jakieś działania są podejmowane z rozmawiałem tutaj w kontekście wyroków sądowych jak należy interpretować pewne przepisy tak i można podawać różne przykłady przykład raport komitetu przestrzennego zagospodarowania kraju chaosie przestrzennym, które tak pokazuje nie tylko osobom zainteresowanym ładem przestrzennym, że chaos przestrzenny czy ten brak porządku generuje wielkie koszty tak dla przeciętnego Kowalskiego tak i no to też powinien być taki argument typowo finansowe już, pomijając prawa do miasta i koncepcji po pandemii także tych argumentów jest duża on może trzeba no i mimo słabych tutaj uwarunkowań, bo to jest oczywiście obwarowane dużym ryzykiem niepewnością, że się uda, ale mimo tego stanu faktycznego trzeba działać tak trzeba generować dyskusję społeczną w skali krajowej w skali lokalnej dotyczącej naszej przestrzeni trzeba uwrażliwiać na ten problem tak na to, że ta ochrona interesu publicznego powiązana z ładem przestrzennym jest ważna tak pod wieloma względami da to wiemy czujemy jesteśmy uwrażliwieni do końca tego wynika tylko to jest także urzędnicy rozkładają ręce mówiąc no wicie rozumiecie to Niewiem sporządzenie miejscowego planu jest drogie nasza mała gmina nie ma pieniędzy, ale w obozie, kiedy zobaczycie są tacy, którzy deweloperzy są wszystkiemu winny no ale to też trudno mieć pretensje do deweloperów, że realizują te cele, które sobie założyli tak i i jest wielu deweloperów, którzy mówią, gdyby ta to partnerstwo z gminami było inne, gdybyśmy się mogli spotkać przy stole i nie jakiś sekretarz tajemnicach omówić to, czego potrzeba na danym terenie i budować w sposób cywilizowany to nie tylko byłoby szybciej łatwiej byłoby też tani, a to, że maksymalizuje zyski no to w rozumie, że nie są to nie jest działalność charytatywna tak no i oczywiście z 1 strony mamy tak mamy takie myślenie o deweloperach na podstawie różnych patologicznych przykładów to jakby przechodzi na całą branże urzędnicy rozkładają ręce mieszkańcy mówią nie da się oddychać nie da się jeździć nie da się dostać do pracy komunikacja Ros do Utah 6 wież przeważa panie profesorze ale, ale ale, ale chyba już chyba już w tym momencie się zatrzymamy i mam nadzieję, że będziemy w najbliższej przyszłości rozmawiać na temat ładu czy nie ładu przestrzennego, a tymczasem pana panie profesorze naszych słuchaczy słuchaczki zapraszam na informacje Radia TOK FM pan prof. Maciej Nowak radca prawny kierownik katedry nieruchomości wydział ekonomiczny zachodniopomorski Uniwersytet technologiczny w Szczecinie był państwa moim gościem informacja o godzinie jedenastej po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA