REKLAMA

Opłaty lotniskowe mają drastycznie wzrosnąć. "Przez podwyżki powrót branży do stanu sprzed pandemii potrwa jeszcze dłużej"

TOK360
Data emisji:
2021-09-22 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 tak silnie od 360 jest dr Anna Midera prezes portu lotniczego w Łodzi dzień dobre dzień dobry wieczór dobry wieczór właściwie tak już po dziewiętnasty już ciemno na zewnątrz nie ma okna wierzę w to, że jest to na zewnątrz to jest nieprawda opłaty terminalowej trasowe mają wzrosnąć od 1stycznia 2022 roku w wypadku portów regionalnych mają wzrosnąć o 70% aż 70% tak możemy mówić no tak to jest bardzo duża podwyżka szczególnie teraz w okresie dla nas bardzo Rozwiń » trudnym okresie pandemii pandemia dano nic jeszcze nie skończyła ubiegły rok bardzo trudny ten rok jest jeszcze gorszy i minie kilka lat, dopóki nie powrócimy do normalnego funkcjonowania w momencie, kiedy opłaty dla przewoźników będą większe no to szybko do zdrowia nie powrócił no tak ja rozumiem przewoźników, że się burzą przeciwko tym opłatom bardzo głośny w tej sprawie jak zwykle od zawsze głośny jest zresztą prezes rejony, ale z drugiej strony mówi o tym, że ta podwyżka ewentualnie na bilecie ma wynieść średnio 2EUR 2EUR to nie jest bardzo duża to to znaczy, że ten bilet zamiast 39zł czasem będzie kosztował 49 chyba zniesienia podaje pan przykład 1 przewoźnika nie wiem czy musimy wymieniać w tej chwili nazwę, który podał taki przykład podał tylko średnią zwyżkę cen biletów wydaje się, że opłaty terminalowej trasowe stanowią niewielki udział opłat przewoźników, bo wspólnie to jest około 9%, ale są to olbrzymie dla nich koszty niedawno prezes Enter Air Andrzej Kobielski podawał przykład, że dla niego te kilka procent wzrostu jest kilkanaście milionów złotych rocznie to musi się przełożyć na ceny biletów wcale niekoniecznie musi oznaczać to będzie to tzw. im tylko 2EUR poza tym trzeba wspomnieć, że nasz Polski rynek jest bardzo wrażliwy na cenę w związku z tym w momencie, kiedy gdziekolwiek indziej będą ceny atrakcyjniejsze pasażerowie będą wybierać albo inne środki transportu, aby przerzucać się po prostu na inne lotniska, które są usytuowane niedaleko polskiej granicy nad to nie jest trochę także lotniska znajdują się tutaj odrobinę między młotem, a kowadłem, bo z 1 strony jest z z jest Polska agencja żeglugi powietrznej Urząd Lotnictwa Cywilnego która, które podnoszą tej opłaty z drugiej strony są przewoźnicy, zwłaszcza ten 1 nie musimy jego nazwy zmieniać, chociaż wszyscy dobrze wiedzą, że jakiś krajan był być może zaangażowany w powstanie tego przewoźnika, który wywiera ogromną, ale to ogromną presję cenową na zarządy województw właśnie na na port lotniczy nie jest trochę sytuacja młot kowadło nie panie redaktorze podam przykład w tej chwili mamy w Polsce tak jak pan wspomniał 2 rodzaje opłat terminalowej trasowe terminalowe właśnie dotyczą nas lotnisk, ale mamy również 2 strefy pierwsza strefa to jest Warszawa, a druga strefa to jest reszta lotnisk regionalnych Warszawa jest lotniskiem najtańszym dla przewoźników w tej chwili opłatę terminalową wynosi 343zł i ma wzrosnąć relatywnie niewiele, bo tylko 181zł tylko mówię co w cudzysłowie natomiast reszta opłata terminowe dla reszty lotnisk regionalnych jest 791zł w tej chwili i ma wzrosnąć do prawie 1400zł czym wytłumaczyć taką różnicę pro wyliczeniami polskiej agencji żeglugi powietrznej, która w ten sposób liczy koszty podzieliła Polskę na 2 strefy my już wcześniej mieliśmy jak problem i wskazywaliśmy, że w Polsce powinna być 1 strefa byłoby to ona na uczciwy, dlaczego my lotniska regionalne muszą być w tej gorszej sytuacji ta różnica jest drastyczna w tej chwili będzie jeszcze większa Leś w przyszłości, jeżeli faktycznie te opłaty wejdą w życie to dla nas jest i może być bardzo duży problem szczególnie dla lotnisk, które też są położone najbliżej Warszawy, czyli Modlina i Łodzi i Łodzi właśnie czy ten krok związany z podwyższeniem opłat był z takimi lotniskami poza warszawskimi, że tak powiem konsultowane oczywiście propozycja była przedłużona konsultacje polegały na prezentacji propozycji wszyscy wszyscy przedstawiciele lotnisk regionalnych mają jednakowe zdanie ono było głośno wyrażane również w takich konsultacjach brali udział przewoźnicy lotni lotnicze nie tylko nie tutaj wymienione przez nas, ale pozostali, którzy operują w Polsce również przedstawiciele branży lotniczej, bo to takie podwyżki mniej lotów mniej pasażerów dotyka również branża lotnicza wszyscy krytycznie wypowiadaliśmy się natomiast od momentu zakończenia konsultacji pod koniec sierpnia nie dostaliśmy w tej chwili jakichkolwiek nadziei czy informacji, że nasze uwagi zostaną uwzględnione w przyszłym tygodniu w środę będzie miała miejsce sejmowa podkomisja transportu lotniczego, na którą zostaliśmy zaproszeni i będziemy również na ten temat rozmawiać czy nie obawia się pani, że konsekwencją tego podwyższenia opłat może być zmniejszenie liczby lotów np. wycofanie się tego tego 1 przewoźnika chociażby z łódzkiego lotniska nie sądzę, żeby wycofywał się zresztą prezes teorii wspomniał będąc w Polsce niedawno, że nie zamierza się wycofywać po Polski rynek jest dużym rynkiem atrakcyjnym rynkiem natomiast będą rynki atrakcyjniejsza im i właściwie istnieje prawdopodobieństwo np. wycofywanie się bas, a to będzie oznaczało mniejszą ofertę dla pasażerów droższą ofertę dla pasażerów, więc scenariusz może być bardzo prosty, że ceny biletów wzrosną, ponieważ rynek jest wrażliwy cenowo będzie mniejsze zainteresowanie dla latanie ME zwiększy się konkurencyjne ośrodki zagraniczne będzie mniej pasażerów będzie mniejsze mniejsza oferta w oferowaniu właśnie przewoźników, a to będzie strata dla nas dla nas wszystkich i w gruncie rzeczy nawet nie skorzysta na tym pasz, które podwyższą opłaty, ponieważ mniej lotów to również mniejsze pieniądze dla polskiej agencji żeglugi powietrznej także naszym zdaniem szczególnie w sytuacji pandemii rząd powinien w swojej agencji rządowej pomocy po to, aby nie doszło do podwyższenia takich opłat bardzo dziękuję dr Anna Midera prezes Kappa portu lotniczego w Łodzi była z nami w TOK 360 już za chwilę Andrzej Guła z polskiego alarmu smogowego światowa organizacja zdrowia podnosi modową poprzeczkę rekomendacje dotyczące czystego powietrza będą zaostrzone Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA