REKLAMA

Co trzecie dziecko doświadcza przemocy w szkole. Jak temu zapobiec?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-09-22 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:52 min.
Udostępnij:

Kto może stać się ofiarą przemocy rówieśniczej? Jakie są jej skutki? O tym przy okazji badania, którego uczestnikami byli dorośli mający za sobą takie doświadczenia. A w programie także o aplikacji RESQL, która ma przeciwdziałać takiej przemocy i o doświadczeniach z pracy w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór w środę 22września środę, czyli dzień refleksji nad nami naszą kondycję czasem jakiejś grupy społecznej rozmawialiśmy kiedyś w seniorach oznaczeniu pokolenia 60 Prusa dzisiaj poranna młodzież, choć od razu dodam w bardzo szczególnym kontekście chodzi mianowicie o przemoc czasem nawet znęcanie się, które może prowadzić do tragedii jest to pod każdym względem łatwy temat, a wielu historiach nigdy się nie dowiadujemy, bo młodzi często nie zgłaszają Rozwiń » swoich problemów nie chcą dodatkowej kary za doniesienie TUW na końcu swoich kolegów czasem mają świadomość, że nie ma co też mówić po ich sygnał będzie przez dorosłych zignorowany dorośli mówią przecież jak świat światem młodzi się kłócili bili dokuczali wiadomo buzują hormony buntują się przeciwko wszystkiemu wszystkim 1 słowem to normalne czasem zapominamy, że to co było dawno temu dzisiaj ma nieporównywalnie bardziej destrukcyjną moc Vodka wrzucona na fejsa niszczy tysiąckrotnie bardziej niż jakiekolwiek dokuczali na poziomie klasy szkoły 30 lat temu problemu nie można lekceważyć dane mówią o 35% uczniów, których dotyka przemoc, a przecież co już podkreśliłem o wielu historia nigdy nie mieliśmy okazję się dowiedzieć rośnie liczba załamań depresji nawet samobójstw w tej grupie wiekowej, ale co warto podkreślić problem nie kończy się z chwilą wejścia w dorosłość przeżycia z czasów szkolnych prześladowanie zostawiają ślad w psychice na całe życie mogą wręcz w pewnym sensie ułożyć przecież jeśli ktoś zaczyna unikać szkoły, bo chce uniknąć prześladowania to będzie gorzej wykształcony gorzej przystosowane do funkcjonowania w grupie wycofany to będzie mu po prostu trudniej, a skoro tak to czy można lepiej skuteczniej zwalczać zjawisko są różne pomysły także wykorzystujące najnowsze zdobycze techniki, żeby wspomnieć choćby ORA SQL aplikacji mobilnej umożliwiający anonimowe zgłoszenie incydentu przemocy dzięki czemu zgłoszenie trafia bezpośrednio do nauczycieli, ale są w niej również materiały napisanym przez psychologów pedagogów przetestowane w szkołach podstawowych i tych o szczebel wyżej, a dotyczą właśnie przemocy i psychologicznych mechanizmów około przemocą owych o samym zjawisku, ale także tych sposobach radzenia sobie z problemem opowie nam pani dr Małgorzata Wójcik z uniwersytetu Humanistyczno społecznego SWPS w współautorką aplikacji mobilnej RDS ku warto jednak pamiętać, że można uzyskać pomoc, kiedy samemu jest się ofiarą przemocy albo jest pedagogiem poszukuje sposobu radzenia sobie z problemem przy pomocy tradycyjnej formy, czyli telefonu zaufania dla dzieci młodzieży taką pomoc oferuje m.in. Fundacja dajemy dzieciom siłę i przedstawicielka pani Małgorzata Siwek także będzie z nami podzieli się doświadczeniem z rozmów z tymi, którzy do fundacji zwolnił wiem proponuje nocną porę trudny temat, ale może właśnie noc sprzyja refleksji zastanowienia na to liczę goście pojawią się za chwilę najpierw jeszcze tradycyjna porcja informacji, które mnie dzisiaj zaciekawiły Maciej Zakrocki przedstawia Janta Połczyńska Polish Hero złej taką nazwę nosi teraz skrzyżowanie ulic nowojorskiej dzielnicy Queens polscy bohaterowie wojenni Walentyna Jantar Połczyńska i jej mąż Aleksander mieszkali w sąsiednim domu inicjatorami przedsięwzięcia byli radni miejskiej nowego Jorku danie drą oraz Stowarzyszenie, zabiegając o pielęgnowanie historii cmentarzy w LM Horst to jest część dzielnicy Kulic Walentyna Alexander przez całe życie działali na rzecz podważenia opresyjny reżim ów czy to faszystowskich komunistycznych po ślubie 400 dziesiątym przeprowadzili się do MO jest ich dom był miejscem spotkań elity polskiej emigracji m.in. Czesława Miłosza Jerzego Giedroycia Jana Karskiego Marka Hłaski stał się centrum ich działalności humanitarnej podkreślali organizatorzy jej życie w tym jej dom niewątpliwie odegrały kluczową rolę w historii nowego Jorku Stanów zjednoczonych i świata podkreślali inicjatorzy Domian Połczyńskiej MO oraz jest filarem mojego okręgu symbolem wkładu polskich imigrantów w rozwoju kryzysu podkreślał drą, który w trakcie uroczystości dzierżył biało czerwoną flagę w rozmowie z polską agencją prasową wskazał m.in. na znaczenie fakturze twórczy i no nowojorczycy zdają sobie sprawę składu Polaków walkę w trakcie drugiej wojny światowej za symbol tego uznał dom Janów Puczyński przyszłe generacje muszą wiedzieć jak istotne były wysiłki Polaków w zwalczeniu Hitlera Walentyna jej mąż Aleksander odgrywali w tym naprawdę ważną rolę po wojnie rodzina imigrantów przybyła do MO oraz na kwicie mieszkała tutaj należy pamiętać, że ich olbrzymim wkładzie akcentował radny miejski założycielka i prezes tej organizacji, która przyłączyła się do do tej całej tego całego przedsięwzięcia pani Marianna jumping wyjaśniła, że jej Stowarzyszenie bada dziedzictwo różnych grup etnicznych w wyjątkowych rzeczach informuje społeczność to co zrobili dla Polski w trakcie Holokaustu było niezwykłe fakt, że uczynili el oraz swoim nowym zostanie uwieczniony w tej społeczności chcemy też uczynić z ich domu zabytek dodała pani Dżem Pino Aleksander Janta-Połczyński był prozaikiem poetą dziennikarzem ppor. Kawalerii wojska polskiego jego żona Walentyna w czasie wojny była sekretarką gen. Władysława Sikorskiego premiera rządu na uchodźstwie co dużo mówić to bardzo miłe, że pojawił się taki pomysł i w efekcie taka forma upamiętnienia naszych rodaków Maciej Zakrocki przedstawia pozostajemy w nowym Jorku, który firma Google kupuje nieruchomość za astronomiczną kwotę 2 100 000 000USD gigant technologiczny na razie dzierżawi nieruchomość o powierzchni ponad 390 000m² jest to dawny terminal towarowy w zachodniej części Manhattanu znany jako sędzia z terminalu obecnie odnawiany i rozbudowywany w nowym Jorku guma 12 000 pracowników najwięcej poza Kalifornią we wtorek poinformowano, że w nadchodzących latach do biura metropolii przyjętych zostanie kolejne 2000 osób burmistrz nowego Jorku Bill de Blasio określił transakcję jako historyczną inwestycję dla miasta biurowiec po rozbudowaniu zajmie 944 000m² zostanie otwarty w połowie 2003. roku nie chciałem zwrócić uwagę, że tempo ożywienia gospodarki w nowym Jorku może zależeć właśnie od biurowców przed pandemią przychodziła do nich około 1 000 000 pracowników ich wydatki na wszystko od porannej kawy przeznaczy biznesowe po bilety na występy na Broadwayu po pracy wspierały tysiące małych firm brak tych ludzi doprowadził do zamknięcia wielu sklepów restauracji na Manhattanie nie ma się co zatem dziwić, że ta transakcja budzi tyle emocji może być nadzieją dla dużej części całego miasta, ale papierkiem lakmusowym powrotu do normalności Maciej Zakrocki przedstawia przedstawiciele rdzennych mieszkańców Brazylii dostarczyli wczoraj do ambasady Norwegii drzewo Jacoba, starając się dla nich o status uchodźcy był to symboliczny protest przeciwko niszczeniu lasów deszczowych Jacoba nazywana czasem brazylijską wiśnię ze względu na twarde drewno intensywnej dla tej barwy jest masowo wycinana z obszarów lasu deszczowego właśnie ze względu na jej drewno, z którego powstają meble podłogi soki z tego, że wykorzystywane są przez rdzennych mieszkańców Amazonii w celach leczniczych wczoraj prezydent Brazylii Yair Bolsonaro chwalił podczas zgromadzenia ogólnego ONZ walkę swojego rządu wylesianie lasów deszczowych przedstawiciele właśnie tej organizacji zrzeszającej rdzenną ludność, a PiS przywieźli do ambasady Norwegii Brazylii drzewo jakoby, prosząc o status uchodźcy dla niego liderka PiS Sonia Kłaja HAGA błagała o pomoc w uratowaniu drzewa i amazoński lasu deszczowego, więc Norwega jest jedynym krajem, który zabronił wylesiania ambasada Norwegii otworzyła swoje bramy dla ciężarówki protestujących, a drzewo Jacoba zasadzono na jej terenie może jeszcze ich Bolsonaro zostanie w tym nowym Yorku na czele, które tego kraju stanie ktoś, kto to rzeczywiście zatroszczy się w wazonie Maciej Zakrocki przedstawia dzisiejszy cytat dnia dotyczy polskiego ładu pochodzi z konferencji prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, która odbyła się w stołecznym ratuszu Polski ład to tak naprawdę Polski rozkład to zmiana ustroju kompletna totalna centralizacja mówił pan prezydent samorządy jak za komuny mają wykonywać polecenia decyzję mają podejmować rządzący to jest zaplanowana polityka salami okradania samorządów pieniędzy i kompetencji podkreślił i podał przykład przed pandemią Warszawa dokładała 13 do komunikacji teraz w najlepszym miesiącu aż 80%, bo tylko 20% kosztów pokrywają wpływy ze sprzedaży biletów jednorazowy bilet kosztuje dziś 4zł 80gr, gdyby samorząd nie dokładał do komunikacji musiałby kosztować 13zł, a z czego mamy dokładać jak tylko w 1 roku rząd odbierze nam 1 700 000 000 jakieś oszczędności da się wydusić, ale w którymś momencie już trzeba będzie ciąć siatkę połączeń albo podnosić ceny biletów o sytuację samorządów w kontekście polskiego ładu zapytaliśmy Radosława Żuka z kancelarii Ożóg pośpiech uważam, że głos prezent prezydenta Trzaskowskiego dotyczący negatywnego wpływu tzw. nowego ładu na sytuację polskich samorządów jest zasadne trzeba bowiem zwrócić uwagę, że podwyższenie tzw. wolnej kwoty od opodatkowania nikt do kwoty 30 000zł wpłynie na zmniejszenie od samorządów, których budżet głównej mierze opiera się o podatek dochodowy od osób fizycznych, a my paradoksalnie jednak sytuacja wprowadzali się nie poprawi też dojdzie do właśnie podwyższenia opodatkowania, a koszt zapłaty wyższej składki zdrowotnej, która nie wpłynie do samorządów, ale na NFZ tym samym dojdzie do sytuacji, w której polskie samorządy stracą około 13 000 000 000zł w skali roku co niewątpliwie wpłynie na tak możliwość finansowania niektórych zadań samorządu ma tym samym do centralizacji władzy, gdyż samorządy będą dużo trudniejszej sytuacji finansowej mogą ci to zrekompensowane przez subwencję, ale wydaje mi się, że ta subwencja wystarczająca po drugie, będzie udzielana tzw. klucza politycznego tym samym, które samorządy patrząc na obecną sytuację z pewnością będą poszkodowane, a w szczególności samorządy tak bardzo dziękuję, a teraz już pora na główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia jest już z nami zapowiadana pani dr Małgorzata Wójcik Uniwersytetu Humanistycznospołeczny SWPS współautorka aplikacji mobilnej RS ku Lu dzień dobry wieczór dobry wieczór witam państwa tak państwo też nazywają tę publikację Noel można nazwać to krótko nazywamy ją operatora kulę, czyli aplikacja raczej system zapobiegania oraz call i no tak będziemy o nich mówić natomiast, zanim dojdziemy do aplikacji to chciałem lepiej zacząć od takiego pytania, które pewnie część osób słysząc, o czym będzie dzisiaj rozmowa sobie stawiała czy to nie jest także właściwie to zjawisko na no było zawsze, bo nawet czy to oglądamy filmy przypominamy sobie naszą młodość to zawsze był w kasie jakiś tam łobuz i zawsze był jakiś umowny taki Jasio co wszyscy się z niego śmiali, bo chodził w krótkich spodenkach i miał aksamitki pod szyją na wszystkie święta na właśnie nie najlepiej wychodziło itd. no, więc tak akcyzy aż zawsze tak było, a wydaje się, że mówimy ostatnio, że to jest zjawisko, które przybiera niepokojące rozmiary tak jakby się coś zmieniło w tej młodzieżowej dziecięcej rzeczywistości szkolnej i rzeczywiście pan rację to jest zjawisko które, która jest obecna zawsze prawdopodobnie od momentu stworzenia szkoły no bo są zachowania, które po prostu w grupie rówieśniczej czy grupy ludzi funkcjonują tak zasad nie zawsze, ale w grupie może być ktoś, kto jest mniejszy, kto ma większą władzę, ale też o to władze walczą, czego potrzebuje kozła ofiarnego, więc takie naturalne oczywiście grupowa grupowe zachowania i od 4 pamiętam ze szkoły swojej podstawowej klasyczne prześladowania i dokuczania, jakkolwiek nazwiemy to definicja rzeczywiście trzeba by tutaj precyzować, ale osoby, które przez wiele lat był kozłem ofiarnym w 1 klasie to się utrzymuje cały czas mniej więcej takim poziomie 35% uczniów deklarujących, że na jakimś etapie swojej edukacji było było kozłem ofiarnym to myśmy w Polsce pewnie mówili to nie znaczy, że w innych krajach tak było, dlatego że np. w stanach Zjednoczonych czy wy i z każdym krajów skandynawskich te projekty programy zapobiegania przemocy i w ogóle nagłośnienie tematu badania tego tematu to to są to mają bardzo bardzo długą historię sporo programową soki czy program kiwa to są programy bardzo wieloletniej już edycji wprowadzono dziesiątki lat temu to tylko u nas taka specyfika, że ani tego nie badaliśmy kiedyś ani niespecjalnie mówiliśmy albo w szkole w ogóle nie było tego tematu, ponieważ taki temat poruszany przez nauczycieli na lekcji wychowawczych, chyba że się lała krew albo, chyba że jakiś mega poważny problem to wtedy tak taka interwencja następowała no natomiast naszym sukcesem jest to, że w ogóle mówimy o tym szkoda, że mu, że mówimy że, żeby motywujemy szkoły szkolimy nauczycieli i wprowadziliśmy udało nam już w wielu szkołach wprowadzić jedno ten cały system, bo to nie tylko aplikacja, ale cały system wre z kolei może w takim razie po pierwsze, dlatego, że tym częściej teraz mówimy wydaje się, że zjawisko jest bardziej bardziej powszechne, ale też może te oprzyrządowanie, które obecnie towarzyszy młodym ludziom mam na myśli głównie media społecznościowe łatwość dostępu przez telefon do do sieci tak jakby potęgowała trochę to zjawisko kiedyś jeśli się powiedziało, że tam nie wiem no Zośka jest Ruda albo jego wata albo albo coś no to to się zamykało do tego kręgu klasy dzisiaj jak to się wyrzuca na fejsa tak no to to to, więc cały świat, że reakcja na tę przemoc może być jednak dużo większa, niż kiedy absolutnie tak jest to jest to jest taka zmiana oczywiście powodująca, że to przemoc jest znacznie znacznie szerszy krąg się więcej widzów, ale też co ważne, o czym pan wspomniał, że w momencie, kiedy dziecko prześladowane idzie do domu jak ja szłam do domu to po prostu wychodziłam z kontekstu klasy go nie było, a teraz kontekst czasu cały czas jest on w ogóle nigdy nie przestaje trwa więc, więc osoba poszkodowana w klasie dostaje jak wrócić do domu, który nie jest bezpiecznym to co się stało to dzieje no to obserwuje to dynamikę grupy to wykluczone, że ten status wykluczenia czy bez przerwy po po pojawia także widzi jak oczekują oni piszą o niej, więc to jest to trwa non stop to jest znacznie większego poważniejsze konsekwencje są dla ofiary, ale dla grupy dla agresora, bo to jest, bo to jest problem dla wszystkich tak naprawdę młodzież bardzo chciała mieć zgrane dobre czasy, w których takie rzeczy takie rzeczy dzieją należy oczywiście zasięg znacznie większe konsekwencje są znacznie poważniejsze, a taka przemoc, która jest dla ofiar najbardziej problematyczna, czyli przemoc relacyjną na techniczna inaczej powiemy czy właśnie to wykluczanie ignorowanie skazywanie tej niskiej pozycji w klasie i poniżanie psucie reputacji tak dalej tak dawno się świetnie odbywa online to rzeczywiście to nawet ten nawet to medium znacznie lepsze, bo zasięg większy, bo więcej ludzi ogląda i można te złośliwe komentarze i to bardzo wielu ludzi przekazać tak naprawdę to prześladowanie nagle robi to po to, żeby jak najwięcej ludzi widziało, bo to daje popularność taki fajny jest taki kult gaźnik Szela był dla niego patrzymy tutaj jeszcze przez przeciwstawia normą jakieś silne, jaką władze więc, więc tym chętniej robi to online, więc więcej ofiara widzimy co się dzieje, ale no i jeszcze nie może potem wyplątać takiego takiej, bo takiego kręgu prześladowania oczy, widząc te różnice, o których pani teraz powiedziała jednocześnie nie widzimy różnic dotyczących właśnie tych agresorów i tych ofiar czy to jest właśnie takim samym początku mówiliśmy, że zawsze zawsze tak było czy jakiś typ agresora i typ ofiary, który bardziej się wpisuje może te współczesne czasy w stosunku do rzeczy nie myślę, że nie tylko naszych badań i z innych badań prowadzonych w Polsce czy inny skład nie wynika to pan ten mechanizm pozostał taki sam tyle agresorem oczywiście polskim mistrzu to niewielki procent jest agresorów, którzy nie wiem majątki psychopatyczny rys i robią, ponieważ bardzo lubią lubią przemoc instrumentalne oczy to go lubią zachowania przemocowe, ale to jest niewielki niewielki odsetek agresorów to cały czas chodzi o taką właśnie relacje w klasie, czyli zdobycie wysokiej pozycji w klasie zdobycie poklasku popularności do jakich jakieś kręgu takich przyjaciół, którzy bardzo chętnie się wokół agresora tam grzeją w tym odbitym świetle jego i jego popularności nadal ma oczywiście mamy takie markery, a ofiar, czyli są takie cechy osób, które mogą powodować że, że uczeń część będzie wybrany na ofiarę, czyli jakieś niespełnianie norm czasu inna odbiegają od normy zachowanie inne odbiegające od normy wygląd albo równika statusie społecznym albo różnica np. podejściu do nauki, ale jest bardzo wiele sytuacji, które badaliśmy takich krajów konkretnych, że to, że długo nie było też takich właśnie charakterystyczny markerów, że po prostu grupie potrzebna była osoba agresorowi, który może wykluczyć prześladować no tak o sobie wybrał spośród coś spośród uczniów czy na kwotę, która była trochę bardziej śmiała albo taką, która nie zareagowała wystarczająco szybko na jakąś złośliwą zaczepkę albo taka to akurat nie ma specjalnie dużego kręgu oświadczył nie ma kto obroni pan, jeżeli chodzi o charakterystykę agresorowi ofiara to nie widzimy zmiany natomiast no to jest takie bardzo płynna, że to różnie bywa tą osobą, która stanie się ofiarą i tak naprawdę różnie bywa agresora i to każdy może się spadek stanowi każdy może stać się ofiarą w klasie no i teraz hymny właściwie, dlaczego to jest też od dawna problem ma, a teraz, kiedy jeszcze właśnie ten ślad po agresji zostaje chociażby w tym w tych mediach społecznościowych, dlaczego dalej jest to trudne do przeciwdziałania zjawisku, dlaczego dalej ludzie nie pochylają się nad tą ofiarą, dlaczego nie chcą wysłuchać albo dlaczego ona uważa, że nie ma sensu, czego zgłaszać, bo no albo zostanie dodatkowo potraktowana ostro przez tego agresora może jeszcze przez podatkową innych, że dziś donosi albo się skarży no generalnie rozumiem, że właśnie też sporym problemem jest to, że to się dzieje, a za mało na ten temat się mówi za mało się o tym wie tak absolutnie ma pan rację za mało się o tym mówi w szkole, o czym mówi o tym w szkole to zależy od szkoły jako szkoły, które tworzyły taki znakomity klimat tam rzeczywiście się do rzeczy nie dzieje, bo dzieci wiedzą jak zgłaszać, bo mają narzędzia, żeby sobie samemu taką sytuacją poradzić albo po prostu są tak uważnie dorośli bywa uważają ten pierwszy Klocek domina, która te, które tam ocena sytuacji przemocowej zaczyna spadać i wtedy reagują ich sprawa się wygasza 2 rzeczywiście w większości szkolne szkoła ma, bo Petru to jest bardzo trudny kontekst i rzeczywiście albo nauczyciele czasami nie mają przygotowania albo nie mają nie mają takiego takiej instrukcji przykładu i żeby w ogóle ten temat porusza bardzo trudno też nauczycielom art. 12 wychowawców pracuje ze swoją klasę ma w tym cała reszta nie, a musi to szkoła prowadzi to kontakt szkoły musi być taki, żeby uczniowie np. choćby poczuł się na tyle pewnie, żeby zgłosić sytuacje przemocowe i mieć nadzieję, że ktoś zareaguje albo przynajmniej potraktuje poważnie poza tym proste ważenie pomiędzy ze szkoły podstawowej jak i 9 latek idzie do pani mówi o nim dokuczają to bardzo często nie zawsze oczywiście pani mówi wyraźnie Wskaż nieskażona kolegom i to pierwszy ten moment, kiedy dziecko dowiaduje powiem, że nikt nie wierzy po drugie, że nie będzie traktował poważnie, a potem długo nie wolno skarżyć wejdę co mamy w szkole się bardzo mocno w tym, bo czujemy czy jako norma taką nie bycia konfidentem niezgłaszanie nie do noszenia i ja w ogóle przez to jak przejść przez Total, bo ile dziewięciolatki zgłaszają 80% takich sytuacji no to ma poziomie szpitalnym przypomnieć podstawowe na to, że ledwie 20% 920% wszystkich aktów przemocy dochodzi do dorosła dorosłej osoby, czyli znacznie mniej oczywiste, że etap rozwojowy samodzielności tak dalej ale, ale nie mamy w szkole i po prostu kontekstu wytycznych procedur wyboru takiej, jakiej sytuacji komu zgłosić co zgłosić jak głosi, ale jeszcze 1 ciekawy wątek, który znalazłem pani pani wypowiedzi dokumentacji do do audycji, że jakimś problemem jest też sama ofiara w tym 13 w tym ja może to teraz źle pisze, ale palę palę pani wyjaśni mówiąc krótko, że się też trochę, jakby poddaje tej presji zewnętrznej albo tego oprawcy, bo i tu właśnie nawiązuje do pani wypowiedzi, że w wywiadach z przeprowadzonymi z ofiarami te skrzywdzone osoby mówią np. myślałam, że byłam gruba brzydka jednak teraz patrzę na swoje zdjęcia z tamtego czasu to w ogóle tego nie widzę to to też ciekawe, skąd się to bierze, że ta nie wiem tata presja tej agresji jest taka duża, że rzesze właśnie się zaczyna zgadzać z tą formą właśnie atak i tak pokrótce można tak powiedzieć, że rzeczywiście ofierze zachodzą takie, bo to nie jest nawet to nowe nie chodzi to forma ataku, jeżeli jednak resor, który kogoś przebywa wyzywa tam od grubasów albo czegokolwiek no i już nie będę podać przykładów, ale cała klasa nie odsuwa się od ofiary to ofiara wymyśli wtedy ten agresor beznadziejne do jakiej głupa i w ogóle się zachowuje natomiast, jeżeli nastąpi taka klasyczna sytuacja, że o o agresor się atakować ofiarę, a klasa powoli krok po kroku odsuwał się od ofiary ją wyklucza z grupy nie siadają z tą osobą nie rozmawiają mówią część itd. to taką myślą Emil jest, że kurczę to jest chyba moja wina to jest chyba we mnie problem nie uwagę stworzenie grupy nowo skoro wszyscy się z nim zgadzają no ja chyba jesteśmy to ja jestem oka i tak to jest chyba pojawi i to dokładnie prześledziliśmy taką drogę ofiary od pierwszej myśli chyba żartują drugi myśli no ten agresor jest beznadziejny i kolejne myśli oni chyba to chyba jest moja wina będzie może dziwnie zachowuje jak wtedy ofiary podejmują trochę taki taki taki taki taką próbę zmiany swojego zachowania np. na naszych respondentów uważa Navas Super matematyki i się bez przerwy zgłaszała ona myślała, że to dlatego przecież z niej śmieją, że kujonem, że tak zgłasza w tej matematyce no to przestała się głośno, ale to nie pomogą oni, bo to już sytuacja była napędza potem następuje to taki moment bardzo charakterystyczne, że ten ostatni przyjaciel albo ci ostatni i jest sprzyjający inni uczniowie, którzy do tej pory broni albo przynajmniej byli w towarzystwie jakich, jakiej grupie to oni odchodzą nowo już też nie chcą narażać my wtedy następuje taka taka czarna Triada trybu i czyli tłumaczenia sobie tego dlaczego, dlaczego ja jestem ofiarą to jest taka myśl kurczę chyba moja wina skoro wszyscy się z tym zgadzają to co jest na rzeczy druga myśl to jest nie mam nad tym absolutnie żadnej kontroli, bo cokolwiek zrobię to i tak nie uda i trzecia myśl nigdy nie skończy to stan długo trwa nikt nie pomaga nic nie dzieje no to już się to już koniec też taki moment, kiedy ofiara, kiedy następuje wtórna izolacja, czyli ofiara sama się izoluje nie nawiązuje innych relacji w ogóle bardzo ostrożna w tych relacjach taka produkcja wroga się pojawia, czyli ktokolwiek do mnie podejdzie to chyba moim wrogiem w tym nie przeżywać wyzywać no to taki moment, kiedy ofiara przestaje zgłaszać tak naprawdę przestaje próbować podejmować takich prób zmiany swojej na swoje wypłaty zasiłku wiemy o tym jak próbować przynajmniej przerwać to cykl przemocy natomiast troszeczkę tylko chciałem jeszcze taki wątek antycypując na koniec tutaj teraz dorzucić, ale czy to może nawet doprowadzić do sytuacji, w której osoba np. ta, która była dobra z matematyki ze względu właśnie na tę prześladowanie na tę przemoc w nie tylko przestaje być aktywna, ale również właściwie przestaje widzieć jakiś taki większy sens bycia w tej klasie bycia w tej grupie i czy może nawet nie wiem unikać szkoły, czując się tam źle, a w konsekwencji zepsuciu przyszłość to znaczy po prostu no być gorszy niż było do momentu dopóki przemoc nie zaczęła obezwładnia absolutnie Przymorze dalej jak spojrzymy na taki najpoważniejsze konsekwencje bycia prześladowany w szkole to jest nim samobójstwo no to krótko mówiąc można sobie zepsuć przeszłość tak, ale po to jest ważne też znakomitą nasi respondenci mówili tylko w końcu ja w ogóle posiada poszedłem przeproszą do szkoły zawodowej, żeby jak część jak najszybciej w ogóle skrócić sobie tą droga edukacji, żeby nie być w tej szkole albo nie poszedł na studia, bo chyba, że znowu tak będzie, ale to jest najważniejsza to taki młody człowiek, który szkole jest prześladowany tak codziennie konkretnie przez całą grupa to on używa wszystkie swoje zasoby pod nasze siły to osób na przetrwanie od czego bardzo często oczywiście nie zawsze to zwykle nie ma siły zajmować tą matematyką tak w taki niezadowolony tak nieszczęśliwy i tak naprawdę na tym wszystkim się skupiam, że noże i osiągnięcia dopłaty osiągnięcia w zakresie coraz gorsza frekwencja staje się coraz gorsza nie oczyści unika unikanie szkoły, ale to jest ważne, że pamięta, że to nie tylko ofiara, ale to cała klasa klasa, który pojawia się sytuacja przygotowała to tam obniża się średnia ocen i sekwencja odcięły przestają lubić taką klasa, nawet jeżeli nie są bezpośrednio zaangażowani w stoczni na skład takimi biernymi świadkami, ale wtedy kontekst klimat atmosfera klasy się pogarsza i wszystkim pogarszają się pan to taki, a od Lubienia szkoły na to, żeby do tego nie doszło, żeby ten scenariusz myślę, że tak nie kończył to to jak przełamać jak to przerwać czy może pomóc wspomniany Resku tak czy może pan zmianę raz szkolną innym temu tak pokrótce pokrótce powiem ujemny i oto w tym roku chodzi to jest taki taki system, bo to nie tylko aplikacja IKP w jednym z kwiatów, które w ogóle ma uczulić całą społeczność szkolna na problem z prognoz na ten problem, który mówił, czyli problem przemocy oczywiście głównie chodzi o to, żeby zachęcić uczniów, żeby mogli łatwy sposób anonimowo bezpiecznie każdej chwili każdej porze dnia nocy głosić to za pomocą aplikacji, którą każdy uczeń danej szkole ma i powtarzam, że aplikacja to bardzo ważny, dlaczego to aplikacja budowali uczniowi, że musi, że anonimowa poufna uczeń nie musi się ujawnić ma bardzo łatwy pierwszy krok do głoszenia dokładnie wie co zgłosić i dokładnie wie do kogo trafia i teraz do kogo trafia trafia do wybranych osób w tej szkole, bo wszystko osadzone szkole tzw. interwentów, które mają pana interwencji i tam zgłoszenia trafiają oni tam turystami mogą korespondować mogą zadawać pytania mogą ustalać co się stało zaplanować sobie potem razem z radą pedagogiczną jako interwencję, którą akurat dlatego w przypadku mogą zaplanować oczywiście trudna, bo trzeba sobie zdobyć zaufanie, o czym trzeba trzeba nocą bardzo dyplomatycznie do tego podchodzi także nie zepsuć tej sytuacji, żeby nie zainterweniowali odpowiednio na, ale powiedzmy głównym aspektem jest uczeń może zgłosić łatwo może zgłosić, a specjalnie do tego przeznaczona osoba odbierze tą to zgłoszenie i wie, że jej obowiązkiem zainterweniować to jest pierwsze zdanie bardzo ważnym aspektem jest to, że my przygotowujemy całą społeczność szkolna, czyli w momencie, kiedy za zaczynamy tak wielu stopniowe wdrożenie kula to po pierwsze to jest spotkanie ze wszystkimi, którzy w szkole pracują nie tylko nauczycielami dyrekcją, ale też ze wszystkimi pracownikami organizacyjnymi szkoły ze wszystkimi ludźmi, którzy są szkołę tak bardzo ważnej kampanii czy panowie Woźni mogą to osoby, które podają jedynie uczniom, którzy dyżurują pracują w sekretariacie to są wszystko bardzo bardzo ważni ludzie, bo oni idą nawet więcej niż nauczyciele i tak naprawdę tego zaczynamy potem szkolimy nauczycieli szkolimy tych interwencji tu typ próbujemy wszystkim, jakby pokazać o to chodzi, a dopiero potem na samym końcu nauczyciele wychowawcy przeprowadzają lekcje wychowawcze w czasie tych lekcji opowiadają uczniom w systemie i w czasie lekcji uczniowie to sobie tą aplikacją na komórkach mogą zainstalować i potem już pracować i jeżeli mają taką potrzeba tutaj, bo nie mają potrzeby instalowania, bo nic nie dzieje, ale zawsze mają możliwość zawsze w szkole jest jest napisane, jaki jest kod dostępu w jaki sposób powita aplikację można można ściągnąć wtedy, jeżeli taka potrzeba to ucięto aplikacja ściąga zgłasza lej no i wchodzi w ten TEN-T system pomocy, a czy ma mają państwo taki odzew praktyczny że, że tam, gdzie nie tylko właśnie wszyscy znali, ale jednocześnie była konieczność bez skorzystania rzecz, że to, że to dobrze zadziałało i jedno ten proces nie może mówić, ale konkretna szkoła ani konkretnych sytuacjach, ale tak już mamy i zgłoszenia czy takie no bo rozmawialiśmy z internautami nauczycielami konkretne zgłoszenia sytuacji, które zostały dość łatwy sposób zaopiekować tak, bo tego, który znamy też po interwencji nie ma ono dużo powiedzieć odpływa anonimowość późno jest to bardzo silna ME w tym systemie, ale no powiem prosto tak uczniowie zgłaszają interwencje mają możliwość to to moc sprawczą żeby, żeby taką sytuację za zaopiekować rozwiązać poprawnie no to młodzieży nauczyciele rodzice zapamiętajmy system oraz kultura może pomóc na dodatek co zostało powiedziane może wręcz wpłynąć na całe życie ludzi, którzy bywają ofiarami szkoła pani doktor bardzo pani pięknie dziękuję za spotkanie te rzeczy mają bardzo dziękuję zaproszenie Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS autorka właśnie systemu oraz bardzo dziękuję raz jeszcze rozmaite serdecznie dziękuję bardzo, pan do widzenia państwo Maciej Zakrocki przedstawia naszym kolejnym gościem jest zapowiadana pani Małgorzata Siwek Fundacja dajemy dzieciom dzieciom siłę dobry wieczór dobry wieczór w tej pierwszej części rozmawiałem o takim nowym trochę pomyśleć o nowatorskim pewnym systemie, którego elementem jest także aplikacja na telefon nazywa się z KUL, która może być właśnie taką formą pewnej mną mówiąc Hucie utajnionej komunikacji osoby prześladowanej no tak, aby właśnie też nie narażać się ewentualnie na zarzut donoszenia czy zemsty tani Fundacja, której pani działa można dziś korzysta z tradycyjnej formy takiego telefonu zaufania czy właśnie taka tradycyjna forma taki tradycyjny telefon jakoś się sprawdza jeszcze w dzisiejszych czasach wydaje się, że ilość połączeń odpowiada na to pytanie jak najbardziej sprawdza się i dużo dzieci dużo młodzieży do nas dzwoni, żeby porozmawiać o trudnościach nie tylko tej przemocy rówieśniczej, ale również o innych sprawach, które to dla nich ważne po prostu na ten moment no to jak pani tak to działa to proszę powiedzieć, jaka jest skala że, że ta liczba telefonów jest tak jak rozumiem poruszająca Cieszko mówić tutaj dokładnej skali nie jestem mistrzem od od skali i od jakichś robienia wykresów natomiast jej chodzi mi pomóc zrozumieć, że telefon często dzwoni tak telefon odbieramy cały czas działa on całą dobę i i telefony są cały czas niezależnie od tego czy jest to dzień noc dzieci dzwonią no i kto odbiera jeśli mogę zapytać w sensie czy czy państwo jednocześnie poza tym, że słuchają to no jakimś sensie możecie nie wiem reagować, a poza no a poza zrozumie oczywistą rozmową podpowiedzią wsparciem no właśnie tak reagujemy rozmową reagujemy wysłuchaniem, ale też próbą odpowiedzi na to co jest w danym momencie dziecku potrzebne, bo nie zawsze także jest potrzebne konkretne rozwiązania czasem potrzebna po prostu gadaniem się czasem jest potrzebna zastanowienie się nad tym co w tym momencie jest trudne jak można sobie z tym poradzić albo gdzie udać się po dalsze wsparcie, bo właśnie to wsparcie też mamy potrzebne podali już poza telefonem akt akt odbiera jeszcze raz wrócę do tego pytania czy przedstawiciele pan państwo fundacji to są osoby, które po prostu się specjalizują jako Niewiem psycholog powie w taki właśnie rozmowie czy jesteś również kwestia pewnego zarejestrowania tylko jakieś zgłoszenia szczególnie wtedy, kiedy np. właśnie ktoś opowiada o przemocy inni no i powinno dojść tam, gdzie się dzieje do no wręcz jakiejś interwencji interwencje mają miejsce jak najbardziej w sytuacjach, kiedy jest zagrożone zdrowie bądź życia osoby, które dzwonią do nas i różne formy te interwencje są podejmowane niejako nie zagłębiając się bardzo te wewnętrzne procedury, które jakoś też w pewnym stopniu są tajne po prostu, a to głównie chodzi o to, żeby zapewnić osobie, która na stronie pytaj staramy się najpierw razem z tą osobą zastanowić nad tym jak ona może zareagować jak może działać szukamy jakiegoś wsparcia w jej najbliższym otoczeniu, ale czasem różny sposób po prostu staramy się wesprzeć to osoby w tym, żeby ta pomoc mogła do niej dotrzeć mówię tutaj się w takich sytuacjach głównie związane z zagrożeniem życia np. na Twittera czy można jakoś prześledzić przynajmniej w ostatnich latach to zjawisko, którym się głównie mówimy więcej przemocy wobec młodych ludzi z punktu widzenia jakiś cech charakterystycznych dla obecnych czasów tutaj życie też rozmawiałem o tym, że właściwie zjawisko przemocy występowały zawsze właściwie, odkąd odkąd, odkąd jest szkoła, odkąd dzieci przez jakąś część swojego czasu spotykają się w grupie, ale jednak tym zjawiskiem, które dzisiaj szczególnie może wpływa na charakterystykę właśnie tej tejże przemocy jest jest trzeci jest ta dostępność praktycznie każdej osoby młode również do mediów społecznościowych, gdzie przemoc może mieć właśnie taki bardziej trwały bardziej widoczny i przemysł znacznie szerszy jeśli chodzi o zakres niż kiedyś było, bo zamykało się czasami szkolnej klasie czy czy właśnie ta współczesność jakoś pani zdaniem bardziej jest dzisiaj obecna w tych telefonach do państwa fundacji nie myślę, że zdecydowanie tak mówi nie pod kątem tego tak jak pan wyznaczył już na przemoc była zawsze natomiast ona może zmieniać formę i to jakoś obserwujemy Telefonia, a szczególnie w tej dobie pandemii ta przemoc przeniosła się do sieci z racji tego, że całe życie i szkół klasy budowanie tych relacji w klasie przeniosła się do sieci również przemoc przeniosła się tutaj przybierała różne formy i jakoś i szeroko pojętych IT obrażanie poniżanie wyśmiewanie jakich grupach, których klasa się łączyła np. na komunikatorach natomiast często się pojawiło i tylko dla mnie osobiście było taką nowością i odkryciem, że coś takiego potrafi bardzo skrzywdzić to wykluczenie np. tych grup, czyli taka przemoc poprzez właśnie wykluczenie grupy np. w danej klasie tworzenie różnych grup, które miały mieć jakąś mocniejszą pozycję co no właśnie dla tych osób, które do nas dzwonią czasem było bardzo krzywdząca i Iranie końca w państwo mają 2 numery telefonów może 3 okazje przy przekażemy tak to panią mąż poprosił tak jeden z naszych numerów jest przeznaczone do rozmowy z dziećmi młodzieżą jest to nr 116 to 11, a natomiast jest też numer, który przeznaczone dla rozmów z rodzicami ze specjalistami, a i to nr 800100100, a głównie właśnie w sprawach bezpieczeństwa dzieci no właśnie teraz o to im między chodziło, żeby na ten drugi aspekt zwrócić uwagę no bo to, że rodzice mogą państwo zadzwonić w jakim sensie jest bardziej zrozumiały z punktu widzenia czasami nie radzenia sobie z różnego rodzaju problemami, jakie spotykają dzieci, ale nauczyciele to oznacza, że jakimś stopniu nauczyciele, którzy powinni już taktycznej wydaje to wiedzieć jednak też nie radzą sobie z tymi problemami Niewiem czy to jest kwestia nie radzenia sobie też jakoś na to patrzeć w ten sposób, że osoby, które dzwonią i korzystają ze wsparcia to nie jest także one nie radzą sobie bardziej może też czasem tak jest, ale czasem też potrzebują, a jakiegoś potwierdzenia czy ten TOK rozumowania to ścieżka, którą chcą iść jest słuszna ścieżką skonsultowania również też, tym bardziej właśnie myślę, że sytuacja, kiedy dłonią osoby dorosłe specjaliści konsultowania tego czy może są jeszcze jakieś inne ścieżki, których oni mogą nie wiedzieć, a które mogą okazać się pomocne np. przy udzielaniu wsparcia uczniowi, które pan doświadcza jakieś trudności tej przemocy rówieśniczej czy też inne trudności, z którymi uczniowie również zgłaszają się np. do nauczycieli w szkołach no i teraz właściwego kluczowa kluczowa sprawa czy pani sądzi, że tymi metodami, które dzisiaj też w audycji mówimy to można temu jakoś zaradzić tej tej przemocy, szczególnie że właśnie rozszerzanie się jej w sieci na wprowadzi tak przynajmniej mówią statystyki do najbardziej tragicznych skutków, jakie można wyobrazić, a więc nawet do samobójstw już różne dane dane pokazują właśnie że, że to jest problem no okno, o którym trzeba głośno dzisiaj mówi właśnie ze względu na liczbę już tych najbardziej drastycznych finałów przemocy przemocy wobec wobec młodych ludzi myślę, że tutaj warto było wejść od tego właśnie czym dla takiego młodego człowieka jest grupa rówieśnicza i relacje rówieśnicze jest czymś bardzo ważne czym buduje wpływa nie tylko mango Samoobrona również, że na jego funkcjonowanie wiem jak najbardziej analogiczne trudności tej stwarza mogą mieć znaczny wpływ na to co się dzieje młodym człowiekiem, a wracając do pytania czy takimi naszymi metodami, o których rozmawiamy tym telefonem bądź innym partiom uda się zatrzymać szarży powiedziawszy nie wiem czy jest to możliwe, żeby udało się to zupełnie zatrzymać, ale to nas to może wpływać po moim poczuciu je bardzo istotne to na budowaniu takiej świadomości w osobach i tak doświadczających przemocy, że jestem sama i mają prawo zgłaszać to mają prawo reagować mają prawo się na to nie zgadzać i szukać wsparcia, a rolą osób dorosłych w otoczeniu jest zapewnianie im tego wsparcia, ale budowania takiej świadomości w osobach, które decydują się na stosowaniu przemocy, że nie są bezkarne i i że ktoś po prostu może nas w pewnym momencie zareagować i myśmy chyba, że to jest najważniejsze, żeby w różnych sytuacjach i różnymi trudnościami mierzą się wiedzieć że, że można korzystać ze wsparcia można poszukać tego wsparcia i a jest znaleźć po prostu, bo nikt nie powinien być tam różnych trudnościach myślę, że z panią dr Małgorzatą Wójcik, z którą rozmawiałem w pierwszej części tam się pojawił w tej naszej rozmowie taki też wątek niechęci zgłaszania tego problemu również z punktu widzenia obawy o reakcję zarówno ze strony oprawców jak w ogóle grupy tak no tam m.in. w dokumentacji do rozmowy znalazłem taką też wypowiedź pana doktora odsuwa Kaczan, który użył terminu anty kultura zgłaszania przemocy, którą wytwarzają również dorośli i nauczyciele, którzy często mówią nie skacz przestań już o tym mówić tak nie bądź takim dama z Guyem czy tym czy coś takiego czy biorąc pod uwagę występowanie tego zjawiska anty kultury zgłaszania czy państwo jakiś pomysł, aby nas przekonać, że jednak jest to jest to właśnie konieczne że, że wcale nie muszą być czy konsekwencji niezgłaszanie mogą być de facto dużo większe niż niż kiedyś to zgłosić nawet, narażając się na nowo jakiś chwilowy jak to się dzisiaj ładnie mówi hit tak ze strony grupy myślę, że zjawisko przemocy właśnie ma to do siebie, że dla ta osoba, która stosuje przemoc bądź taki bezpośredni albo pośredni sposób różnymi metodami wpływa na to, że budzi obawę ich lęk osobie, która uznaje tej przemocy przed tym, żeby zgłosić no, skąd bierze się chęć budowania takiego lęku takiego wpływania na z tego, że nie ponieść konsekwencji słusznych za stosowanie takiej przemocy, a ja myślę, że ta świadomość, której mówiłam wcześniej, a tego właśnie budowanie świadomości do tego, że mamy prawo zgłaszać każda osoba ma prawo zgłaszać, a po przemoc nie powinna mieć miejsca nie jest zgodna z prawem i nikt, kto już stosuje nie powinien zostać bezkarne, a jest czymś co może wpłynąć na to, że takie osoby będą nabierać takiej gotowości, a po to, my staramy się robić w telefonie to szukać tego co danej osobie, bo dla każdej osoby może być co innego to może pomóc w nabraniu takiego nowości do tego, żeby taką przemoc głosić albo inne zachowanie krzywdząca, bo czasem może być to osoba bliska zaufana, która po prostu weźmie za rękę albo będzie blisko i i po towarzyszy czasem będzie to rozmowa ze specjalistą, który jakoś nakreślić sytuację i powie coś więcej o tym a jakie mogą być skutki, ale też jak dana osoba może sobie pomóc no czasem mamy taką nadzieję my tutaj, że np. ta rozmowa z nami, a o tym duża, że są różne wyjścia i że możemy się wspólnie zastanowić nad tym co zrobić niech sobie myślę, że takie zastanowienie się nad tym co będzie jeśli przemoc nie zostanie zgłoszona i trochę uświadomienie tego, że jeśli to nadal będzie się działo na zamknięciu nikt nie będzie wiedział też dotyczy takiej przemocy domowej są to po prostu sytuacja może nie zmieni i tak jak pan powiedział doprowadzić do tragicznych skutków tego bardzo mnie fala 116111 telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 800100100 dla rodziców nauczycieli 24 godziny na nowe 7 dni w tygodniu tam można zwolnić proszę państwa Fundacja dajemy dzieciom siłę bardzo pani dziękuję pani Małgorzata Siwek z tej fundacji była była z nami warto korzystać nie czekać aż będzie będzie naprawdę źle dziękuję pani bardzo spotkania zarówno dziękuję dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA