REKLAMA

"Od lutego koszty transportu wzrosną o 25%, a wraz z nim ceny towarów"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-09-23 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:48 min.
Udostępnij:

O kosztach transportu i rynku pracy w branży transportowej mówił Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
te ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Maciej Wroński prezes związku pracodawców transport logistyka Polska dzień dobry dzień dobry to wszystko pana wina jest hak tak, dlatego że dzieli się nie obejrzymy z kim nie będziemy rozmawiać z dostawcą towarów wszyscy mówią na cenę tych towarów, które są wyższe m.in. wpływ ma koszt transportu, dlaczego tak dużo chcecie za transportowanie Rozwiń » towarów zgadza się i powiem więcej od lutego będzie jeszcze drożej będzie mniej więcej 25% koszty transportu wzrost, dlaczego dlatego akurat taką dokładnością, a taką dokładnością, dlatego że w tym momencie wchodzi w życie pakiet mobilności najprawdopodobniej wejdzie rządowa ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym w czasie pracy kierowców, której autorzy tej ustawy zakładają wprost obciążenie branży kwotą 14 000 000 000zł rocznie i ich obliczeniach jest błąd w wyniku zaproponowanych rozwiązań będzie to 30 000 000 000zł rocznie, żeby poprosili jest wart ten biznes rynek, którym mówimy może tam nie ma takich pieniędzy w ogóle tam w ogóle nie ma takich pieniędzy, gdyż branża generuje mniej więcej 12 000 000 000 rocznie no bo przyjmujemy tak średnio zysk z samochodu 1 zestawu na poziomie 1000EUR miesięcznie co, zważywszy na koszty tego ciągnika jest naprawdę dosyć małą marżą, czyli w momencie, jeżeli mamy w tej chwili 12 000 000 000 na plusie, jeżeli od tego odejmiemy 13 000 000 000 będziemy na minusie 1,51 000 000 000 miesięcznie proste, ale myślałem, że powie pan tak jest drogo, bo dużo musimy płacić kierowcom, których nie ma po drugie, wysokie są ceny paliw te koszty już są w tym momencie uwzględnione w naszych stawkach i to, że jest drogo oczywiście tak ceny paliw mają na to wpływ na to ma wpływ brak pracowników NATO ma wpływ chociażby to, że musimy, żeby pozyskać stosować różne systemy np. w tej chwili w niektórych firmach jest stosowany system czasu pracy 11, czyli tydzień czasu jeździsz po Europie tydzień czasu przebywa z rodziną w domu mimo wszystko mamy brak kierowców, a ten brak kierowców to wedle danych, które w, których ja szukałem wynikami, że w Polsce, ale proszę poprawić się nam brakuje ponad 100 000 kierowców najwięcej w Europie dokładnie dokładnie tak może w tym najwięcej w Europie to mnie przesadzono, bo te dane, do których pan dotarł uwzględniają fakt, że my świadczymy usługi na rynku europejskim wykonujemy Przewozy kabotaż wykonujemy proste, gdyby cofnąć naszych kierowców nasze pojazdy to w tych państwach centralnych europejskiej brakowałoby w sumie łącznie 520 000 kierowców, ale co to znaczy, że brakuje 100 000 kierowców no w to nie jest tak lekarzem, że trzeba kształcić 12 lat, ale to i tak wygląda, jakby było bardzo trudna bardzo zbyt duża luka by szybko zapełnić powiem tak warunki jakich pracują nasi kierowcy powodują, że nie jest to atrakcyjny zawód te warunki nie zależą od nas, bo to jest kwestia chociażby braku parkingów urągający podstawowym zasadom godności ludzkiej sanitariatów brak możliwości noclegów można powiedzieć, że w całej Europie brakuje około 40 000 miejsc parkingowych np. w Niemczech to jest taki największy odbiorca naszych usług transportowych i generalnie rzecz biorąc jeśli chodzi o wymianę Towarową to jest nasz główny partner handlowy w Niemczech już po godzinie szesnastej odbywa się prawdziwy wyścig prawdę o miejsce parkingowe kierowcy zmuszeni są jakieś dziwnych miejscach pozostawiać pojazdy generalnie rzecz biorąc dramat nie pomagają nam także odbiorcy naszych usług, ponieważ w miejscach rozładunku załadunku brakuje sanitariatów brakuje jakiś pokoi socjalnych w trakcie kierowcy mogliby odpocząć poczekać aż towar zostanie załadowany więcej nawet kierowcy są zmuszeni jednokrotnie do podejmowania tych czynności ładunkowych generalnie rzecz biorąc jest to bardzo ciężki zawód to myślę, że to jesteśmy sobie w stanie wyobrazić pewno też sobie teraz wyobrażam, że ktoś, kto nas słuchać np. dużo podróżuje samochodem różnie ocenia jakość PPM tak współpracę na drodze kierowców samochodów osobowych z ciężarowym, ale myślę, że każdy, kto tak uczciwie to spojrzenie nie wątpi, że jest to praca trudna ciężka jak pan powiedział, ale co jeszcze składa się, bo wszystko co pan mówił do tej pory, opisując trud tej pracy i przytaczając dane jak rozumiem skłania nas po raz kolejny do wysnucia takiej tezy, że koszty będą coraz wyższa wy będziecie musieli więcej płacić kierowcom w ostateczności ten transport będzie coraz droższy, czyli my konsumenci zapłacimy więcej za towar albo zapłacimy więcej za towary albo będziemy mieli ich mniejszy wybór, bo alternatywą dla braku kierowców do wzrastających kosztów transportu drogowego jest po prostu skrócenie łańcuchów dostaw zmniejszenie konkurencyjności na danym obszarze towarów i być może zamiast tych pomarańczy mandarynek z Hiszpanii będziemy musieli jeszcze apka co będzie z pożytkiem dla nie dla konsumenta są dla producentów jabłek nie będzie jeszcze taki problem, jaki jest ten kierowca w Polsce czy kierowca z polskim nie chciałbym tego człowieka, ale tak przeciętnie to jest mężczyzna w jakim wieku ile lat już pracujący jeśli chodzi o wiek Noto w internecie nawet pojawił się taki prześmiewczy filmik pokazujący jak na takim palecie jako prawda kierowca jest transportowany 73 letniej do kabiny można tak źle nie jest natomiast jest to mężczyzna wieku między 5065 lat młodych ludzi generalnie nam nie przybywa nie wchodzą do zawodu braki uzupełniamy w tej chwili pracownikami zza wschodniej granicy w tej chwili w samym tylko międzynarodowym transporcie drogowym jest wydanych 120 000 świadectw kierowców świadectw kierowców jest to dokument wydawany pracownikom spoza Unii Europejskiej oczywiście oni nie wszyscy pracują naraz możemy przypuszczać jest to mniej więcej 90 do 100 000 kierowców międzynarodowym transporcie jest głównie z Ukrainy Białoruś nie wchodzą młodzi do zawodu właśnie ze względu na warunki pracy, o których pan mówił te trudne czy na wciąż jednak, mimo że wyższa jak rozumiem zwiększający się na przestrzeni lat wynagrodzenia, ale jeszcze za niskie niekonkurencyjne czy np. mamy słaby system kształcenia kierowców kiedyś była zasadnicza służba wojskowa wyobrażam sobie, że tam mnóstwo osób przekształciło potem już po tej zasadniczej służby wojskowej byli kierowcami firmach transportowych oczywiście brak szkolnictwa zawodowego jest to jedna z bolączek natomiast też mitologii my, że brak szkolenia wojsk prawda powoduje brak RO ja tylko jako elementu układem młodzi ludzie w tej chwili mają po prostu zupełnie inne wyobrażenie o przyszłym życiu zawodowym najlepiej zostać youtuberem prawda ja się tutaj trochę śmieję, ale tak naprawdę więcej czasu chcą spędzać z przyjaciółmi rodziną generalnie rzecz biorąc nie chcą pracy, która spowodowałaby rozłąkę, a z kolei bardzo niskie bezrobocie, a właściwie jego brak powoduje, że nie są zmuszeni do szukania takiej ani innej formy pracy co do zarobków myślę, że niejeden lekarz czy urzędnik państwowy czy inny specjalista pozazdrościł by z roku kierowcą i mamy takie przykłady, gdzie studiuję ostrzegały, że w razie to jest jeśli chodzi o wypłaty od 7 do 12 000zł miesięcznie brutto otrzyma też już mówiłem to jest wypłata ja mówię o wypłacie na wasze skład tego chodzi zarówno wynagrodzenie, jakie diety ryczałty za no zna dobrze, ale w te i 12 000 tak dobrze zapamiętałem dobrze pan zapamięta to jest za ile czasu pracy, lecz być w podróży, żeby tyle zarobić przy systemach 21313 tygodnie podróży 1 tydzień w domu 1 tydzień temu dokładnie tak i dlatego że ten system tak wygląda mimo tych zarobków pan wciąż będzie podtrzymywał, że są, że brak chętnych do tej pracy jest nie tylko podtrzymuje proszę zwrócić uwagę, że jest problem generalnie ogólnoświatowe były badania przeprowadzone nie tylko w Europie, ale także w stanach Zjednoczonych Australii w Azji generalnie rzecz biorąc kierowcą zawód kierowcy należy do 8 najbardziej poszukiwanych zawodów, których cała gospodarka światowa czy brać rozwiązaniem być może w przyszłości będą pojazdy autonomiczne, ale pensję to jest jeszcze odległa kwestia odległa, choć rzeczywiście ten postęp jest w rozwoju technologii jest wykładniczy więc, ale może to zostawmy na razie wiadomo jest, że kierowcy będą potrzebne potrzebujemy kierowców no to wracamy do początku to oznacza, że właściwie cały czas i wciąż czekały czekać nas będą podwyżki kosztów transportu tak myślę, że tak nawet w przypadku, jeżeli będziemy przerzucali po prostu część masy Towarowej na inne środki transportu tak jak np. na kolej to tam też są większe koszty tam jest kwestia przeładunków tam jest kwestia ostatniej mili większej ilości chamów po drodze możemy mówić także skracaniu łańcuchów dostaw, ale jeżeli będziemy skracać łańcuchy dostaw no to ci dostawcy nasi podwykonawcy jakiegoś innego zakładu przemysłowego będą po prostu co do zasady drożsi także wzrost kosztów jest dla nas nieuchronne natomiast można się przy tym bronić, żeby nie był zbyt duży wzrost za pomocą regulacji działa no tak ja rozumiem to zostawia na razie dzisiaj ten ten wątek, bo interesowało nas pokazanie jak ten rynek dzisiaj funkcjonuje jak wygląda tym, mówiąc że tak najbardziej ogólnie proszę powiedzieć na ile jeśli w ogóle pandemia koronawirusa zmieniła rynek transportu myślę, że ona pokazała przede wszystkim jak to jest kruchy rynek, jaki jak łatwo go zdestabilizować pokazała także rolę tego transportu drogowego, który jednak mimo wszystko nie zawiódł prawda dzięki niemu ta gospodarka europejska mogła ten okres przejść natomiast co do zmian ja myślę, że tutaj nałożyło się bardzo wiele czynników prawda trudno akurat mówi tylko wyłącznie o pandemii przede wszystkim zaczęło nam brakować tych pojazdów na rynku europejskim co powoduje spowodowało wzrost stawek frachtów nawet taki raport wydaliśmy na ten temat szacują, że to zjawisko będzie się pogłębiało i tak nie jest problem w kapitale nie problem w pojazdach no teraz przejściowe akurat tak natomiast nie ma, nawet jeżeli kupimy te pojazdy nie mamy kim ich obsadzić i wracamy do początku naszej rozmowy, czyli braku pracowników najpoważniejszy problem bardzo dziękuję panu za rozmowę pan Maciej Wroński prezes związku pracodawców transport logistyka Polska był gościem pierwszej części magazynu EKG dziękuję bardzo, dziękuję, ale nie kończymy magazynu EKG do rozmów o rynku pracy i jak rynek pracy będzie wpływał na to co dzieje się z cenami powrócimy już w trzeciej nie w drugiej przecież ta będzie druga część magazynu EKG po najbliższych informacjach zaproszę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA