REKLAMA

Po co jest szkoła? Lockdown przyniósł odpowiedzi na to pytanie. Stare i nowe

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2021-09-23 17:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:07 min.
Udostępnij:

Prawie cały świat zamykał w ubiegłym roku szkoły: w maju ubiegłego roku szkoły czynne były w zaledwie 10 krajach naszego globu. A zatem rządy równie masowo decydowały się na zamknięcie szkół, jak masowo dziś uczniowie ponoszą tego konsekwencje: edukacyjne i zdrowotne, i chodzi zarówno o zdrowie psychiczne jak i fizyczne. Rozwiń »

Jakie dokładnie zjawiska, w tym problemy, ujawniła edukacja zdalna? Jakich stała się przyczyną? I najważniejsze - co możemy z tą wiedzą, i z tymi problemami, teraz zrobić? To pytania, na które próbujemy odpowiedzieć w tym podcaście. Jest też jeszcze jeden wątek: problemów polskiej szkoły i systemu edukacji, które jak w soczewce pokazał wielomiesięczny lockdown.

Moi dzisiejsi goście to Marta Puciłowska - kulturoznawczyni, wiceprezeska fundacji "Szkoły z klasą", współautorka raportu "Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek" praz Kamil Śliwowski - trener i edukator edukacji medialnej i cyfrowej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witam was w podcaście Panoptykon tezę, a przy mikrofonie Wojciech Klicki właśnie rozpoczyna się kolejny rok szkolny, w którym jak na razie uczniowi uczennicy chodzą do szkoły, a nie uczył się zdalnie jednak mimo wszystko warto wrócić do tematu edukacji zdalnej nie był to bowiem krótki epizod, ale coś o długofalowych skutkach co więcej wobec zbliżającej się czwartej fali w sposób nieunikniony czeka nas ponowna dyskusja o tym eksperymencie, jakie są jego koszty Rozwiń » i czy to prawda, że dzieci ich wiedza kompetencje społeczne są największą ofiarą pandemii do rozmowy edukacji zdalnej poświęć dziś dwoje gości Kamil Śliwowski jego, który jest trenerem animatorem edukacji medialnej cyfrowej w szczególności tysiące kawał Górskiego otwartych zasobów od dekady działa w ruchu na rzecz otwartych zasobów wiedzy kultury Creative Commons, prowadząc działania edukacyjne zarówno w Polsce jak międzynarodową jest też co szczególnie ważne z mojej perspektywy od kilkunastu związane z trzecim sektorem m.in. fundacji Panoptykon, ale też szkoły klasy centrum cyfrowym sektorem trzymają będzie na Kamilu i dobry i zaprosiłem moją gościnią jest także mata Puciłowski Ks kultury znawczyni i wiceprezeska fundacji szkoły z lasu współautor raportu fundacji o zdrowiu psychicznym uczniów uczennic oczami oczami nauczycieli i nauczycielek z dziedziny tematu in dobre Panoptykon 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon od wiosny 2020 roku cały świat boryka się z pandemią koronawirusa, która wpływa na niemal wszystkie obszary życia edukacja jest jednym z tych obszarów, gdzie wpływ pandemii jest największy jak wynika z płotów UNESCO większość władz na całym świecie tymczasowo zamknęła instytucje edukacyjne, próbując powstrzymać od 300 rozprzestrzenianie się covida w maju 2020 roku ponad 1 700 000 000 uczniów uczennic było dotkniętych skutkami zamknięcia szkół w odpowiedzi na pandemie wg vice Fund 153 kraje wdrażały zamykanie szkół w całym kraju, a 24 stosował zamykanie szkół na szczeblu lokalnym wpłynęło to na prawie 99% światowej populacji uczniów w maju 2020 roku co jest dla mnie niewiarygodne otwarte były szkoły, a potem w 10 krajach podsumowanie jak długo w Polsce szkoły były dotychczas zamknięty nie jest proste zaś to od wieku uczniów, ponieważ inaczej traktowane były szkoły średnie inaczej pierwszoklasiści i od województw, bo przez pewien czas szkoły zamykano regionalnie w zależności od liczby zakażeń generalnie, próbując to jakoś podsumować jedynie w ubiegłym roku szkolnym starsi uczniowie uczyli się zdalnie przez około 7 miesięcy musi trochę krócej oczywiście nie da się zaprzeczyć temu, że pandemia, na którą edukacja zdalna była odpowiedzią jest realnym problemem mam jednak wrażenie że, szukając odpowiedzi na nią decydenci uznali, że skoro mamy technologie zdalnej pracy telekonferencje to trzeba ją do czegoś wykorzystać i w pierwszej kolejności przetestowano ją na na dzieciach moim zdaniem bez analizy skutków krótko i długofalowych tej sytuacji zaprosiłem was dlatego sam Poznań, dlatego że rodzice, z którymi mam kontakty, których dzieci chodzą do szkoły na różnych etapach bardzo mocno narzekają na to, że edukacja zdalna to często fikcja, a najbardziej cierpią na niej kompetencje społeczne dzieci, które od zwyczaju się kontaktów z innymi ludźmi nie uczył się współpracy rozwiązywania konfliktów i na początku chciałem was spytać, jakie są wasze refleksje po tych kilkunastu miesiącach edukacji zdalnej czy zgodzić się z tą może nieco prowokacyjną tezą, że dzieci i ich właśnie edukacja są największą ofiarą pandemii ma to na pewno są ofiarą pandemii największą nie wiem myślę, że wiele już powiedziało się wielu wątków, które poruszyły można by zacząć może zaczną od tych społecznych rzeczywiście jest tak, że u pandemia, która zamknęła dzieci w domu bardzo odbiła na ich zdrowiu psychicznym świadczy o tym chociażby to, że telefon zaufania fundacji dajemy dzieciom siłę urywał się w czasie pandemii tych zgłoszeń było wielokrotnie więcej i fundację kładka już na początku pandemii i mieć taką intuicję, że w ogóle temat relacji dalej idąc zdrowia psychicznego będzie istotne i dlatego zaczęliśmy się temu przyglądać chcieliśmy zapytać nauczycieli nauczycielki oni w ogóle są gotowi na przyjęcie tego faktu, ale czy też byli gotowi już wcześniej, tym bardziej będą gotowi takim pośredniczącym takiej zapaści liczonej w formule reagować na to co co będzie działo uczelni z uczniami uczennicami będą potrafili odpowiadać na ich na ich potrzeby czy czy potrafią reagować w sytuacji kryzysu w grę byliśmy raport, w którym zapytaliśmy właśnie o to znajdą się czują kompetentni nie pytaliśmy tylko pandemia, ale wiadomo było, że pandemia będzie kluczowa będzie najważniejsza przez pryzmat pandemii nie będą o tym mówić i zobaczyliśmy szkołę zagubionych nauczycieli od selekcji tak naprawdę nie rozumieją swojej roli w obliczu właśnie próby problemu w relacjach problemów ze zdrowiem psychicznym problemów z dobrostanem to nie rozumieją, gdzie mają reagować dziennie, gdzie mają sobie stawiać granice UE jak mają pomóc im pomagać wobec zjawisk, które sami często nie rozumieją i to był jakiś taki jeden z najbardziej ujmujących dla nas wniosek o diagnozę szkoły, gdzie nauczyciel nie wie do końca, jaka jest jego rola i mówi o tym, dlatego że pandemia w tych relacjach rówieśniczych, ale też w relacjach nauczyciel uczeń zrobiła bardzo ważną to znaczy odebrała nauczycielami nauczycielką taką bezpośrednią możliwość kontroli nad tym co się dzieje w klasie takiej kontroli, który nie widzą co się dzieje i złożyła ekran między co się dzieje między uczniami uczennicami miesięcy dzieli między nauczycielami nauczycielkami i uczniowie, którzy znaleźli się zatem ekranem zostanie w dużej mierze zostawieni sami sobie swoim środowiskom rodzinnym ich relacje przez jakiś czas przynajmniej, kiedy byli zamknięci też były za pośredniczą one i mówi o tym dlatego powiedziałem, że relacje ucierpiały po bo relacje tak jak też powiedziała to jest jeszcze przećwiczyć to jest coś co co co często wymaga po prostu bycia i praktykowania i nawet ci uczniowie, którzy gdzieś tam zniknęli i na początku mieli łatwiej, bo łatwiej było w tym za pośrednictwem funkcjonować, które są miejscami społecznymi zaczęli takie właśnie społeczne kila praca no to na pewno na pewno jest przeżycie, gdy słowo ma to chciałby by może zadam takie ogólne pytania też chciałbym nieco uporządkować, bo widział przed chwilą o tym czy wyższe od tych problemów psychicznych z jakimi się z jakimi się dzieci mierzą, jakiego typu problemy oni zgłaszają potem chciałbym oczywiście wrócić do tego wątku związanego z kompetencjami społecznymi, ale może jeszcze troszeczkę pogłębimy ten wątek związany z zdrowiem psychicznym, jakiego znałem, jeżeli chodzi o to co pokazuje nasz raport i oto z jakimi problemami borykają się młodzi to my nie koncentrowaliśmy się na końcu konkretnych zaburzeniach, więc nie chcę też jeść ze strony radnych mogę powiedzieć, jakie są najpoważniejsze najczęściej widziane przez nauczycieli na wszelkie problemy nauczyciele zwracają uwagę przede wszystkim na wzrastający poziom depresji wśród młodych ludzi tutaj musimy wziąć też poprawkę na to, że oni pod tą depresją prawdopodobnie rozumieją bardzo wiele innych zaburzeń, które są bardziej skomplikowane, ale jako depresję rozumieją właśnie wycofanie za często kryją się potem en zaburzenia autodestrukcyjne widzą bardzo duży wzrost zaburzeń związanych z odżywianiem w ogóle związanym z ciałem i postrzeganiem swojego ciała widzą też wiele zaburzeń związanych z uzależnieniem od nowych technologii, ale nasz raport pokazuje, że często jest to konsekwencja nie powód w sensie tam często głębiej zatem kryje się coś innego mówią też nauczyciele nauczycielki często o takich zaburzeniach, które nie manifestują się głośno to znaczy też mówili eksperci w naszym badaniu, że to co wskazują nauczyciele nauczycielki jest to co widać natomiast często uciekają ci uczniowie, którzy są cisi, którzy popadają np. właśnie takie zachowania oparte bardziej np. na wycofaniu się, więc oprócz tego, że wzrasta taki poziom właśnie zaburzeń depresyjnych to bardzo duże z takich uczniów, którzy właśnie nie widać po nich do końca trudniej zauważyć, iż zaburzenia to też specjalisty pokazuje pewien pan tylko tutaj znowu chce 1 rzecz doprecyzować buty wspominając o tym spocie na początku mówiła, że pandemia była jego naturalnym kontekstem po nobliście badanie w trakcie pandemii natomiast chciałbym dopytać czy te zjawiska to problemy, o których mówisz w jakim stopniu one są bezpośrednio związane z edukacją zdalną, a na ile są efektem mieli spać długotrwałych procesów które, które zachodzą w szkole tutaj można oddać tak być może to jest marszałek ami do tej o tej o tym w jaki sposób ta zdawalność wpływa na na stan uczniów mogły powiedzieć nie tylko powiem jedno zdanie myślę, że pandemia to jest coś co po prostu jak w soczewce pokazało wszystko to co wcześniej tam było to po prostu najciemniejszych kątów zaczęła pełzać i za pandemia tylko podbiła wzmocniła pokazała nam wyciągnęła na światło dzienne dziękuje się zgadza, chociaż jak i mówi, że ona lubiła i pod wskazany w soczewce myślę, że wydaje, że niektóre rzeczona przyśpieszyła i edukacja zdalna też sposób niektóre rzeczy, które wcześniej miał szansę się ze skanować niektóre wyzwania, którym świat miał się zeskanować na tak duże na ten tak duży zasięg one z edukacji zdalnej przez cały świat problemem procenta niedużego uczniów uczelni dostały się problem, który prawie masowo nas dotyczy jest dla dorzuca kontekst minimalistyczne von określiliśmy też wcześniej też Marta i Wojtek też pomniejsze różne badania i Marta duże poza tym przeprowadziła badanie fundacji kąski są też obserwowało się przez cały rok z fundacji w ogóle co się dzieje na świecie też kontekstu chcę powiedzieć wątku o tym jak różne były efekty czas poza szkołą na całym świecie to poza jeszcze przed pandemią warto zwrócić uwagę na to, że w Polsce i w wielu krajach liczby badań, które są otwarte akurat amerykańskie cała poprzednia dekada za 2919 to jest postępujący spadek większości badań na temat stanu zdrowia psychicznego uczniów uczennic w swoje kształtujemy Trends pogarszający się, które w 2020 wzrost, jakby dostaje eksploduje Kresach Zachodnich do zachorowania eksploduje jemy jak mówisz sobie dorosłych to nie rozmyśla o tym oka zostali zamknięci, więc jest gorzej gorzej pracować brakuje nam kontakt z bliskimi tak dalej chodzi o uczniu uczennica ze stron, a także sytuacja była dosyć kiepska wcześniej nawet kiedy uczyliśmy w szkole i nagle odebranie im bardzo nas takiego podstawowego systemu wsparcia rówieśnicy strych mówi się spotkać skontaktować mogą się wygadać odebranie możliwości tego, że ten nauczyciel nauczycielka trochę licznymi obserwuje być może wyłapuje pewne problemy jest to nie jest takie zgłosić do psychologa do systemu wsparcia pomocy rodzicom nie widzi i dlatego że niema tego kontaktu na żywo co nagle okazuje się, że z pana na rodziców z nieprzygotowanych również do tego i znów badań amerykańskich krótko, cytując bardzo świeże decyzji, która teraz badania nad pandemią też zrobić badanie przez rok zdrowia psychicznego amerykańskich uczniów no to dla nich po prostu jest właśnie po pierwsze, tak jak sprawujący zjawisko zeszłego roku, kiedy nauczyciele ścieki przez całą pewnością widzieć, bo nie mają kontaktu z uczniami przechodzić na rodziców, a rodzice zgłaszają to znacznie większej skali w poprzednich latach i też nie wiedzą co z tym zrobić, więc myślę, że jest taki kontekst ciekawe, a trudność w tym jeszcze taka, że w amerykańskiej badanie wskazuje też na zdrowie fizyczne a czego mi trochę brakowało w kontekście wielu polskich badań a, czyli rok edukacji zdalnej to jest brak kontaktu z bliskimi ze szkołą podwójny czas ekranowy wydłużony dwukrotnie i znacznie mniej sytuacji, która zachęca do ruchu i sportu fizycznego, które ma też wpływ na zdrowie psychiczne, więc tak naprawdę dużo w 1 worku to ja rozumiem co teraz mówicie w ten sposób, że pandemia i edukacja zdalna nie była nie jest przyczyną tylko katalizatorem wzrostu wzrostu problemów psychicznych uczniów i uczennic w no oczywiście tutaj można byłoby pójść bardzo w bardzo ciekawym kierunku co ona tak naprawdę trzeba było zmienić, bo wiem czy to nie jest kwestia właśnie edukacji zdalnej tylko czegoś znacznie głębszego, ale myślę że to by musimy na chwilę zaparkować, bo chciałbym wrócić do tego momentu, w którym przerwałem macie, która mówiła o kompetencjach społecznych czy tutaj i by problemie tego, że edukacja zdalna nie służy rozwijaniu kompetencji społecznych czy tutaj, jeżeli chodzi o nie jest tak samo to znaczy czy pandemia i edukacja zdalna tylko zwiększyły problem czy w tym zakresie tym jedynym winnym jest pandemię edukacja zdalna ma to nie oczywiście, że tak nie jest myślę, że w ogóle można by się przyjrzeć polskiej szkole też o tym z Kamilem rozmawialiśmy przed spotkaniem z tobą co Polska szkoła kształci co wspiera co powinna kształcić powinna wspierać rozmawialiśmy o tym jakie kompetencje np. w odpowiedzi na różne zjawiska problemy pogłębiające się poświęcać czas coraz częściej wśród młodych ludzi depresja czy właśnie zaburzenia związane z ciałem i popatrzeć sobie np. na to, jakie profilaktyczne działania prowadzi szkoła to 2 rzeczy kompletnie rozjeżdżają tak jakby te problemy i potrzeby w tym kompetencje społeczne, które wymagają dostosowywania się do zmieniającego świata szły sobie na to co szkoła robi zarówno w takiej swojej codzienności myśleniu o kompetencjach, ale również odpowiadaniu na różne nowe zjawiska i zupełnie obok nadal szkoły myśląc o jakich dodatkowych warsztatach kompetencyjnych dla uczniów idą takim utartym schematem np. jeżeli myślą o bezpieczeństwie zapraszają dalej pana policjanta, bo pana strażaka albo zajmują się dalej takim standardowo rozumianymi problemami podczas gdy ten świat się bardzo szybko zmienia jeśli mówimy o kompetencjach społecznych to jesteś także szkoła Polska szkoła była jest nastawiona bardzo mocna indywidualne wyniki osiągnięcia bardzo mało kształtuje w ogóle postaw współpracy takich, które pomagałyby zobaczyć uczniom uczennicom jak być razem prezesi edukacyjnym prowadzi do lepszego najmniejszego bardziej takiego kompleksowego rozwiązania w tym sensie w ogóle Polska szkoła, bo wyróżnia ucznia uczennicy stawia na indywidualne osiągnięcia na indywidualne testowanie na stawianie ocen to się nie zmieniło jednocześnie nie uczy i toteż pandemia bardzo mocno pokazała jak się uczyć samemu to znaczy jak to zrobić, żeby nie poczuć się w domu przed ekranem kompletnie bezradny, bo i nauczyciel prowadzi bardzo podała wczoraj zajęcia bardzo skierowane do tego, żeby każdy gdzieś tam w swoim trzecie w swojej głowie coś robił, a nie jak np. tej działalności we współpracy z innymi wykorzystaniu różnych narzędzi zrobić coś samodzielnie z odpowiedzialnością za proces jest tym, że ja wiem, że ja się uciec co to znaczy, że jak te samodzielność uczenia mogę wziąć nie może to jest w ogóle coś co pandemia bardzo obnażyła z 1 strony właśnie ten brak uczenie samodzielności zrobić taką publikację jacy ludzie taka szkoła, w której zapytaliśmy o różnych uczniów uczennic nauczycieli nauczycielki też ekspertów edukacyjnych ich doświadczenia pandemii nie mówili wprost nikt nie nauczył jak buczeć mnie wiedzieliśmy co mamy zrobić, żebyśmy się w tej sytuacji bardzo osamotnieni, więc widzę, jeżeli chodzi o kompetencje społeczne właśnie tę współpracę i też współpracę we wspólnym uczeniu się w zdobywaniu wiedzy jako coś, czego szkoła kształci powinien on tak jak słucham tego przed mówiła miałam takie poczucie, że no co jak co, ale właśnie ten umiejętności samodzielnej edukacji powinna być wobec sędziów naczelnego rozproszyć naturalnego poprzez spółkę w związku z rozproszeniem uczniów w ramach edukacji zdalnej powinna być priorytetem, bo po uczniowie musieli się uczyć w dużym stopniu w dużym stopniu sami wiesz ja myślę, że problemem jest też rozumienie samodzielności ucznia w uczeniu się w ogóle w uczeniu zdalnym to bardzo też pokazała edukacja zdalna chociażby w kontekście najmłodszych uczniów, kiedy okazało się, że ta samodzielność jest możliwa tylko niewielkim stopniu bez wsparcia rodzice tak naprawdę nie do zrobienia tak na pewno też musi pamiętać o tym, że mamy i mówimy to zbiorczą im Staszica państwową dzieli to, że ten uczeń to jest długi skomplikowany proces rzecz gotować męczennicy na samodzielność i to taka świadomość nauczyciela nauczycielki oddawania tej samodzielności w uczeniu się wiedzą ile samodzielności jest potrzebne ile jest wsparcia też pamiętanie o tym, że to uczenie się nie odbywa się tylko we tej relacji nauczyciel uczeń, ale też, a może przede wszystkim w relacjach uczniowskich, które mogą być to ważne w tym procesie to jest coś co myślę jest jakąś dużą lekcją z pandemii i czymś co warto żebyśmy, jakby tego nie zapomnieli tylko spróbować jakoś zainwestować do polskiej szkoły takie było moje, ale jak do tego dodał, że to w różny poziom przygotowania do samodzielnego uczenia, które zwykle wyższy wynika z tego, że ktoś wyższy kapitał własny albo wsparcie rodziców i to powoduje ogromne nierówności w znacznie przyspieszone nierówności edukacji zdalnej, bo nauczyciele uczyli nauczycielka nie ma takiej tylu możliwości wsparcia uczniów, którzy np. potrzebują bardziej indywidualnego toku otrzymują wsparcie trochę innych zadań innych wyzwań innego tempa i szkoła jest w stanie jakoś jeszcze w miarę zapewnić wszystkim jest pozostawiony z tym samodzielnie w domu bardzo łatwo tacy uczniowie tracą motywację tracą chęć uczenia się ci, którzy są zmotywowani mają też część mającą zdolność samodzielnego uczenia się nasiona oraz starszych już nie było widać w UE rozmawiać chce zostawić mówi, że absurd nie wiedzą, o co im ulicę, bo oni znacznie szybciej to wszystko robią się przygotowują do matury, jeżeli tylko mają siłę chcą w sensie te łóżka rano od z tymi większy czasem problem z pustymi problemy z fizyczne, ale nimi problemy z uczeniem się byliśmy samodzielni i jej i to jest ogromny problem edukacji zdalnej jak myślę, że też warto mówi stworzono powoduje ogromne nierówności pomiędzy właśnie z klucza tym, którzy mają kompetencje ludzie uczą uczenia się samodzielnie tymi, którym brakuje no i tutaj potem też jest taki efekt, który dużo mówi umowa, że część uczniów ten komputer to bariera ze szklaną, której mówi Marta pomiędzy szkołą, a uczniami wykorzystywał do tego, że okazja teraz wyrobił sobie samodzielność będzie się uczył dla części posłał idealną ucieczką, żeby odsłonić szkoły zajął się czymkolwiek innym czy chcą i uciec coś innego bo, bo nie było sensu brać udziału w takiej formie szkoły i część myślę, że to, o czym teraz mówi o Kamilu, czyli tu pogłębianie się różnic związane czy wzmacniany przez pandemię to jest coś co na co warto zwrócić uwagę, czego Naczelnej ja rozumiem takim ekstremalnym przykładem było te szokujące informacje o dużych o wielu uczniach i uczennicach, którzy byli wszędzie dosłownie poza systemem edukacyjnym chętni przygotować się rozmowy widziałam badania centrum cyfrowego, które wskazywało na to, że 48% nauczycieli i nauczycielek ma wiedzę w swoich klasach miało w swoich klasach ucznia bądź uczennice, którzy po prostu zniknęli i był problem dość długo nawet nie było wiadomo jak wielu osób ten problem dotyczy także nie tylko to się tą samą sobie z kosami kłopoty ma też to właśnie to pogłębianie się różnic związane z z PiS tym, z czym uczniowi uczennicy do do szkoły szkoły przychodzą, ale bym chciał jeszcze by tak bardzo precyzyjnie was pociągnąć za język i dopytać o rzeczy, które tak zero-jedynkowo wynikają problemy, jakie wynikają wyłącznie z edukacji zgadza dane, bo w pana przekornie w podcaście Panoptykon, żeby nie sposób uciec od takich rzeczy np. związanych z prywatnością uczniów jak wy na to patrzycie Kamilu i już parę takich, wyciągając z naszej rozmowy, więc jeszcze przecież znajdzie powtórzy, ale wszystkich rzeczy, które edukacja zdalna wpływa jedno czy wciąż są tylko efektami bardzo złymi czy czy dziś jeszcze do naprawienia to jest kwestia przyszłości się dowiemy są takie, które już wiemy na pewno zaszkodziły tylko, dlatego że tak szybko pojawiło się zmian takie rzeczy, o których nie wiemy rozgrywają się na większy największy większą czasie niż tylko pandemia to się to co mówi Marta znaczy konsekwencji wpływ na zdrowie psychiczną chcę to jest na pewno przyspieszenie, ale się tutaj muszę mieć więcej niż edukację zdalną i technologie pod uwagę to co widzimy tak od razu oznaczać spadek aktywności fizycznej uczniów to jest ewidentnie efekt edukacji zdalnej wydłużenie czasu ekranowego to jest efekt edukacji zdalnej i taki bardzo specyficzny w ogóle jak ocenić, jeżeli to jest czas ekranowy przed szkołą tak na pierwszej klasy umieć na czym szkolić rozumie i Leszka dla mnie bolesny my nie tylko prywatnością oczy czy takie perspektywy na panu tylko nowej, ale też taki czysto właśnie cechy psychofizyczne nagrały zmuszamy osoby, które powinny chodzić do szkoły do tego, żeby udawały prawie takie życie jak pracę gdzie, gdzie ile zgodzi się spędza przed komputerem i w dużej mierze są też bardzo często godziny pusta i zbędne średnio zdrowe dla tych osób w warunkach dla nich niekorzystny stosunek ich efekty, które teraz widzimy efekt taki bardzo związane z prywatności bezpieczeństwem, które mnie boli on jest daleki od tego co Marta powiedziała czy zdrowia psychicznego, ale się, który dla mnie bardzo szokujące znaczy też oddanie pola i to myślę, że istotne z takiej perspektywie bardzo byśmy nie przygotowani na konstytucji kresową też oddanie pola komercyjne firmom, żeby zastąpił rozwiązania, które państwo powinno zabezpieczać zapewnia szkolę to znaczy taki bardzo szybko powiedzenie poradzić sobie z organizacją lekcji zdalnych, pod którą życia tak wiele rzeczy właśnie wygoda uczniów warunki mają komputer mają kamerkę jak się połączą mają internet i czy szkoła wybierze jakieś narzędzie komercyjne, bo się, że większość narzędzie czysto komercyjny i tej myślę, że w pojawia się bardzo dużo rzeczy w ten sposób zupełnie jeszcze zawaliliśmy to znaczy dawaliśmy zapewnienie bezpieczeństwa uczniom nauczycielom w pierwszych miesiącach zwłaszcza, że to był bezpieczeństwo takiego bezpieczeństwa technologicznego czystej poradzą z tym jak mają zrobić chce edukację zdalną potem bezpieczeństwo takim poziomie, które było kojarzone z mobbingiem fakcie zapewnimy też poziom kompetencji, żeby mogli prowadzić selekcję w miarę bezpiecznie w miarę prymas to było od razu widać nawet biuro Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce zajęło wizytą globalny problem, a potem po pół roku roku dochodzimy do wniosków szkół, które już teraz bez są widoczne na poziomie np. pozwów zbiorowych w stanach znaczony przeciwko tłumowi albo stanu nowy Meksyk, który procesuje się zgubiłem aktualnie o to, że po roku edukacji zdalnej świat w duże instytucje edukacyjne zaczynają widzieć, że wyciekają dane i uczniów z tego roku taka, że znacznie więcej jest reklam, które widzą uczniowie niż widzieli przed pandemią, dlatego że spędzi nie pół godziny godzinę narzędziu np. organizacji pożytku spędzają 8 godzin dziennie muszą zakładać konta szkoleń na rzecz wsi jako Edukator w tym wielu cyfrowa będzie uważam, że dobrze to narzędzia są one w ogóle uratowały wiele sytuacji edukacji zdalnej, ale zupełnie odpuściliśmy, żeby mu, żeby wdrażać się na tyle trochę wolniej w sposób ostrożny i wdraża się takim, jakim później że, zwłaszcza państwo szkoła ma umiejętność wyboru odpowiednich narzędzi takich, które będą najlepsze dla uczniów uczeń to jest coś co jest bolesne i trasy chcą wydziałem to już widzę to połączenie z wątkiem Marty, dlatego że mimo wszystko poza zdrowiem czysto fizycznym czasu ekranowego to też po prostu są kolejne godziny, które obniżają poziom samopoczucia ogólnego samopoczucia psychofizycznego tylko włącznie z racji na to jak dużo czasu spędzamy z technologią, a moglibyśmy ludzi ja myślę, że dziękuję bardzo, dziękuję za ten wątek też takiego przyspieszenia to bardzo pokazały też nasze badania tak naprawdę jak pytaliśmy nauczycieli o to, jakie są ich zdaniem najpoważniejsze przyczyny problemu zdrowia psychicznego młodych to radni mówili o te myśli, że sami nie mają czasu i są przydzieleni programu podstawą programową patologią, a to jeszcze przyspieszyło i realizm intensywna chowała się pandemii oraz rodzice nie mają czasu na to, żeby pogadać ze swoimi dziećmi, a jak wyobrazimy sobie teraz jak wyglądało na czas pandemii, kiedy do dzisiaj tak czasem nie dzieje skoro za kolej nawet nie ma kiedy pójdą łazienki tak naprawdę lekcje wyglądały mniej więcej tak samo to możemy sobie wyobrazić jak sytuacja jest pandemia była problematycznej postrzegana przeznaczyli problematyczna w jaki sposób jeszcze się spotęgowała ten wątek Grekami też podjął kiedyś mówiło, lecz hałdy górniczych przed komputerami nagle w ciągu miesiąca tak naprawdę odwróciliśmy nasze podejście i zaczęliśmy wymagać tego siedzenia, odkąd przed komputerem jest to też była ogromna ogromna zmiana, ale setkami powiedzieć też jeszcze 1 rzecz powiedziałem o tym, że właśnie dorośli tymczasem ekranowe ja powiedziałem o tym, że brak czasu i przypomniał sobie powiedzieli młodzi ludzie, którzy brali udział w naszym okrągłym stole dotyczącym zdrowia psychicznego ani powiedzieli nam, aby ludzie, którzy organizują różne grupy młodzieżowe grupy wsparcia dla innych w internecie i Biegaj nastoletni azyl to są wszystko młodzi ludzie, którzy pomagają innym kryzysach psychicznych o 1 powiedzieli, że oni robią to internecie są tam dla innych młodych, bo dorośli tego nie robią a bo dorośli nie są w stanie pomóc nie mają na to czasu nie mają czasu się interesować nie mają też przestrzeni na nawiązanie prawdziwego dialogu nawet ten dialog się u nawiązuje to często dorosły obwinia się albo jakby zaczynam postrzegać je ten temat tej rozmowie ze swoją rodzicielską porażkę przekierowuje w ogóle rozmowy z problemów naszego dorosłego ten młody już z tym problemem nie chce wrócić i młodzież organizują w internecie poprzez różne tworzą różne internetowe grupy wsparcia pomagają innym modeli właśnie dlatego innego postrzegamy jako zjawisko pozytywne tutaj wracając do zjawisk negatywnych, bo wydaje nam się, że to jest fajne, że oni organizują swoją energię, a z drugiej strony oni robią właśnie, dlatego że nie mogą się tych dorosłych oprzeć i szczególnie w pandemii byli bardzo obecni, żeby pomagać innym młodym ludziom, którzy sobie radzą, więc skład termicznej to bardzo wchodzi na miasto jak wiele problemów związanych z technologią się też cieszymy się ktoś wprowadza jakąś małą Łatka i próbuje coś naprawić, ale co sprawia, że cały czas nie rozwiązujemy problemu podstaw, które świadczymy brak tego wsparcia systemowego brak są z u dorosłych ja proponuję odpowiedziała też w pandemii, chociaż niezwiązane z pandemią między ciekawą rozmowę z Super przykład, że na Instagramie jest ruch na temat ciałopozytywności, ale pierwsza jest odcinane przez algorytm jest mniej popularne niż treści, które są właśnie trochę ciałopozytywności może nie tyle krytykujące sposób stypy po drugiej stronie spektrum i z tego pierwszego drugi taki słabszy jest mniej widocznym mojego Gościna, a po drugie, no fajnie, że ten ruch miast są takie konta, ale to w ogóle nie rozwiązuje problemu tego, jaki wizerunek np. mediach społecznościowych, zwłaszcza na temat młodzieży młodych kobiet od dziewczyn jest kształtowany przez te narzędzia i jest dokładnie to samo, jakby Supeł jest pozytywnym ktoś jest po zdjęciu z serem i ktoś robi taką grupę młodzieżową wsparcia tylko to nie jest rozwiązanie, które stanie problem u źródła naprawić chciałby się dopytać od dorosłych przypis nauczycieli o to, bo tutaj koncentrujemy się siódmy naturalnie na zdrowiu psychicznym na stopniu by na wpływie edukacji zdalnej na na na uczniów uczennice natomiast Noto już schemat był wspominała też można było wyczytać w tym co mówię przed chwilą, że ten nauczyciel narzekający na obciążoną podstawę programową jeszcze muszą ją realizować w nowym nowej formie, która jest sama w sobie dość męczące i trudna no on też może mieć kłopoty i by czy nauczyciele dzisiaj w we wrześniu 2020 pierwszego roku, kiedy jeszcze nie mamy edukacji zdalnej, ale być może będziemy ją za chwilę mieli oni są w jaki sposób wspierani w tej pracy edukowani uczeni jak jak sobie z tym radzić czy pytać teraz o to jak sobie radzić ze swoim zdrowiem psychicznym tak jak sobie radzić zarówno ze swoim zdrowiem psychicznym jak też z pracą w nowych okoliczności ale, ale obie obowiązki potem jeszcze jasne ja mam taką refleksję w ogóle na temat nauczycieli nauczycielek, że Polska szkoła w tej chwili opiera się na indywidualnych kompetencjach chęciach poszukiwania pewnej formacji misji tak to niestety wygląda i myślę, że jeżeli to robią robią to często robią sami to znaczy szukają sobie takich rozwiązań, które im pomogą, jeżeli mają fajnego dyrektora robi to dyrektor to chcę powiedzieć to, że najczęściej nauczyciel musi takiego rozwiązania poszukać sobie sam lub sama UE i bardzo dużą rolę w pandemii już przed pandemią, ale standy szczególnie odegrały grupy nauczycielskie i zarówno takie grupy nauczycielskie ogólnopolskie, które były istniały dawały różne rodzaje wsparcia nauczycieli też organizowali się lokalnie wokół konkretnych problemów były kręgi były były takie grupy, które po prostu pomagały sobie nawzajem na pewno taka samoorganizacja to było coś co działo się coś co o się dzieje bardzo była też ciekawym wątkiem w tym kontekście radzenia sobie z edukacją zdalną jako taką stronę psychicznymi również, ale w ogóle uczenia się i jest to co się stało w czasie pandemii z nauczycielami i influencerami, bo myślę, że pandemia przyspieszyła taki proces, gdzie ci, którzy naprawdę dobrze sobie radzą z technologiami i którzy tę technologię ogarniają potrafią używać na lekcjach zaczęli istnieć w internecie jako ci, którzy uczą innych oni byli już wcześniej, ale pandemia naprawdę podbiła ten model i bardzo wielu jest po prostu takich nauczycieli, którzy istnieją i którzy postawili świetnie w tym internecie funkcjonować i od, których inni nauczyciele uczą się mogą się uczyć nie wiem czy Kamil chciałby tego kawałka coś dorzucić nie jest to syn się są całkowicie zgadzam się trochę martwię się bardzo zgadzamy, ale to pewnie do przewidzenia natomiast DM w mojej stronie w zaproszeniu gości, którzy będą ze sobą zgadzać natomiast już ile nie zgadzając się co czuję jest 3× znaczy z do takiego mówi teraz warto takich zjawiskach, które im, które są w tym wszystkim pozytywna to jest pragnienie coś co zadziałało na 3 do głowy, a propos tych grup nauczycielskich wsparcia, że to jest dosyć ciekawej profesorze tego się nie udało zrobić taką skalę, kiedy działo się fizycznie w szkole musielibyśmy musi zostać zmuszeni do bycia w internecie, żeby grupy wsparcia np. się, żeby się pojawiły też proponować tych uczniów i uczelni, którzy wspierają internauci tworzą grupę zdalnego wsparcia dla swoich rówieśników i też jakiś pozytyw taki być taki klasyczny wymiar internetu jeszcze przed mediów społecznościowych właśnie ludzie się łączą grupę celową i znajdują sobie wspólne wartości na świat wokół jakich pomocy wsparcie depozyt jest co trzeci do głowy innego niem czy wieku no bo jest ze mną zgodzicie, że poradzenie sobie na systemowym poziomie z rokiem edukacji zdalnej nie całkiem sytuację post pandemiczną, ale też tym co przez 10 lat wcześniej czy oświaty narastającym kryzysem zdrowia psychicznego uczniów jest wszystkim większym pomysł na to co moglibyśmy zrobić też pójść krok dalej od tego co nazywamy czasem odchudzenie podstawy programowej znacie wydaje się, że Sejm wychodząc szerzej niż tylko na Polskę patrząc, jeżeli jesteśmy globalnie jest do tego duża zgoda przepracowali na świat myślimy o skazaniu tygodnia czasu pracy to być może jest też to jest taki moment dyskusję też proces szkoła i na ile szkoła powinna być tak intensywna wymagająca od uczniów, kiedy nagle na świat zostaje szkoła narzędzia kontroli typu zoom plastron tak daleko, że rozliczymy się 30 na wszystkich lekcjach online możemy nagle zrobić nie ma bardzo wyjścia, żeby nie od nieoczywistych karteczki no to czy nie jest także kursu technologie w tym momencie już opresyjnego systemu, jaki jest fizyczna szkoła zrobi jeszcze bardziej opresyjny i nauczyciele uczniowie sporą część uczniów sale i rodziców wcale nie czuję, że po to, właśnie ta szkoła jest ciężko, że ta szkoła przecież miała uczyć od czego Wojtek zaczął kompetencji społecznych na wszystkich takich umiejętności współpracy radzenia sobie z tym jak będę żył czy znajdą szczęście w życiu i kto jest dziś tak też efekt trybu na mnie pewnie w edukację zdalną bardzo wzmocniła, że skupiliśmy się na uczeniu takim bardzo precyzyjnym i efektywności uczenia tylko w formie zdalnej ani o tym co jest podstawą szkoły dwudziestym pierwsze 2 to żebyście, żeby nie było także przez się zgadzamy co ja się zgodzę z interpretacją tego co mówi amator tych grupach dla mnie to nie jest pozytywny co znaczy fajnie, że dzisiaj potrafią ze sobą komunikować to jest oczywiście świetna sytuacja natomiast był to, dlatego że coś innego zawodzi i w tym sensie ta ta tak drobne pozytywne działania są symptomem negatywny czegoś większego głębszego problemu to jest bardzo mnie zaintrygowało to co Kamil przed chwilą mówiłeś o tym od zwiększonej możliwości wykorzystywania narzędzi do nauki zdalnej do kontroli uczniów uczennic i od razu się pytanie na ile ten system jest szczelny bo by w ogóle są no właśnie wyszły dziesiątki historii i też mam właśnie w otoczeniu takie historie, że uczeń uczennica się logują wyłączają kamery no i tyle widziano filmując mówiąc kolokwialnie, czyli to nie jest przypadkiem styka no fikcja, że niby to są narzędzia, które pozwalają kontrolować, ale w praktyce ścigają zasobów w ciuciubabkę i i nikt tego nie sprawdza to jest najgorsza to co powiedziałeś, nazywając granie w ciuciubabkę znaczy, że szkoły, która powinna mieć jakiś dobry cel jest czymś zasadniczo dobrym dla mnie osobiście cały czas, mimo że mam swoje traumy po szkole to niby wzmacniamy coś już było wcześniej widoczne czy fikcyjne traktowanie systemu edukacji, jakby fikcyjność tego systemu kontroli w tym jest rozliczany cyfrową czy się czy odznaczyły szczupłość rozumie wirtualny wirtualnym łączenia czy czy w ogóle włączyła wyłączyła SA to tak wzmacnia po wszystkich odbiorcach uczestnika tego procesu to, że można ten system uszczelnić oszukać i że nie jest ważne na tyle, żeby z nim szczerze uczestniczyć czy nauczyciele ścierki akceptujący trochę ściema uczniowie grający jak jakąś system, bo jest dosyć łatwo i jakoś też rodzice w tym wszystkim pewnie też myślę, że tak jak wspominał o tym co odchudzenia podstawy programowej o tym, czego szkoła ma uczyć to myślę, że skład tego, o czym w tej chwili rozmawiamy pewnie nie powinny umorzyć hektarem to by z tego możemy na pewno łatwo odchodzić podstawę programową jeśli gdzieś jest wpisane do podstaw, bo w praktyce tu podstawą jest natomiast chciwość 1 wątek poruszyć, zanim będziemy zbliżali się do podsumowania to było mówiliśmy o konsekwencjach czym także w perspektywie uczniów troszeczkę nauczycielach należy jeszcze w tym całym w tej całej konstelacji 1 ważny uczestnik życia szkolnego co znaczy rodzic matka ojciec opiekun znowu pojawili o 10 video od anegdoty, gdzie po prostu ze wszelkich stron słyszę historie od rodziców, którzy chcieliby wesprzeć swojego syna czy córkę w tej edukacji, ale jeśli władze wiedzą jak z 1 strony z drugiej strony tylko białe nie mogło obserwować jak na jak dziecko siedzi przed komputerami niepewnie może nawet wysiedzieć nic w stanie nawet rodzic ma w tym sam w tym czasie swoje obowiązki i nie może tego dziecka tam usadzić czy przykręcić do do krzesła co też chyba nie jest najlepszy rozwiązaniem czy waszym zdaniem rodzice są w stanie w jakikolwiek sposób jeśli edukacja zdalna wróci ten proces wesprzeć czy oni są totalnie poza marginesem dla nich układzie edukacji zdalnej nie ma jakiegokolwiek miejsca to znaczy jak pokazała pandemia w niektórych przypadkach w ogóle zniesienie da nie jakieś odpowiedź na to pytanie, bo zdaje sobie sprawę z tego co powiedziała że, że rodzice mają swoje obowiązki i muszą te obowiązki zawodowe też realizować w lockdownie po prostu wszyscy znajdujemy się w tej samej przestrzeni natomiast my mieliśmy taki przypadek, kiedy po prostu zaczynaliśmy wszystko spotkania zespołu od trzynastego mieliśmy osobę, która miała po prostu małe dziecko edukacji zdalnej musiała z tym dzieckiem pracować nie ma szkoły bez rodziców myślę, że nie da się w ogóle myśleć o szkole inaczej niż w pewnej wspólnocie ludzi, bo to jest po prostu nieprawda i dramatem jakimś łup na sytuację jest to że, że nie mamy chyba Jasnej odpowiedzi jak to robić mądrze, bo jesteśmy na tyle obłożeni obowiązkami też mówiliśmy o tym, że prezydenta Dudę tak intensywne, że po prostu czasem się nie dało znam ludzi, którzy muszą remontować mieszkania po lockdownie, bo np. troje dzieci edukacji zdalnej, która musiała sobie radzić same w związku z tym po prostu dali na klatę i dzieci robiły co chciały oprócz tego, że próbowały się uczyć natomiast ten rodzic jest niezbędny w systemie innym powiem wręcz im by ten co dotyczy mówił Kamil chciał się do tego wrócić wiem, że pytały rodziców, ale w UE w ogóle taka jest polską szkołą w tej chwili, że tym rodzice, ale też zwróćmy chociażby do nauczyciela te indywidualne kompetencje nauczycieli takie dobre kompetencje są na tyle poszukiwanej na tyle już, jakby naprawdę zależą od jednostki, że nie wiem czy Czyty wojsk, ale ja byłem na forach rodzicielskich tej samej debaty, którą powtarzam czasem rodzice szukają nie tylko konkretnej szkoły, bo dziecko wysłać do konkretnej szkoły, ale konkretnej pani Kasi, które wiedzą, że jest dobrą wychowawczynią i z którą tutaj wracamy do rodziców rodzic ma dobrą relację i może z nią pogadać ustalić różne rzeczy i on chciał do tej konkretnej pani Kasi w tej konkretnej szkole i teraz pytanie o system ten system działa czy możemy wysłać dziecko do szkoły w rejonie mając pewność, że ten średni poziom jest na tyle dobry, że my możemy czuć komfortowo i wtedy też na taką obecność rodzicielską jak zminimalizować czy wypracować nauczycielem czy to jest po prostu UE kwestia łut szczęścia i trudno jest mówić o rozwiązaniach systemowych, kiedy tak naprawdę to u nie działa więc, więc ciężko mówić 1 rozwiązaniu one są po prostu indywidualne w zależności od przypadku no właśnie to ruch, zbliżając się jak wspominam do końca chciałem jeszcze 1 rzecz zapytać no bo tak jak no jest też wrzesień szkoła ruszyła, ale nie wiadomo czy w ramach czwartej fali za chwilę się znowu nie zamknie się spytać trochę przyszłość to znaczy o to czy są rozwiązania, które moglibyście dzisiaj zarekomendować czy to dyrektorom szkół czy czy rodzicom czy ministrowi edukacji, które oczywiście słucha naszego podcastu i czy rozwiązania problemów związanych z pandemią, które mam nadzieję, że chwilę w szczycie są najważniejszymi problemami najważniejszymi wyzwaniami, jakim sieci jest szkoła czy czy jeszcze jest coś, o czym warto wspomnieć a czego nie prosiliśmy może Kamil zacznie to staram się nietypowo dla siebie krótko może się uda ich by z mojego doświadczenia tych rozmów tych warsztatów w tej pracy którą, którą wykonywałem w czasie edukacji zdalnej trochę będą wokół systemu bardziej tym wsparciem, bo sam jestem nauczycielem skrócić czas na obrzeżach systemu edukacji 1 radę, jaką miał, którą zresztą, na którą wpadli i odrzucały też dyrektorki dyrektorzy szkół w ramach systemu formalnego tam tylko gdzie mamy wystarczającą swobodę prawnej formalnej własne siły jako zespół szkole tam odpuszczamy i redukujemy wszystkie rzeczy zbędne, żeby skupić się maksymalnie na tym krótszym czasie mniejszej ilości zajęć obowiązków, które są konieczne do wypełnienia także nie robić niczego fikcyjnego chcę, żeby nie spędzać fikcyjnych godzin skoczy, żeby spędzać fikcyjnego czasu przed ekrany jeśli jest to niepotrzebne, żeby nie spędzać fikcyjnego czas na formalnościach a kiedy moglibyśmy ten czas poświęcić na porozmawianie indywidualnie z uczniami np. żeby dopytać o to jak się czują, zastępując ten brak relacji w szkole, a także być może zobaczyć coś się kraj jest czas, zanim wycofaniem podczas lekcji za brakiem odbywania się albo za tym, że nagle właśnie mówią więcej jakiegoś powodu są bardziej akty, żeby po prostu skupić na tych relacja, a i tak rozumiem odchudzanie szkoły w ramach systemu to znaczy zredukowanie wszystkiego co niezbędne, żeby spełnić MUM zajął się zająć się tym zjedna płaską już już kończąc, a wydaje się, że nadal nie można zapominać, że celem szkoły jest nauka i tak dysproporcja, którą ten zeszły rok powoduje ogromny spadek jakości edukacji wyników uczniów z tymi oni się będą borykać nie szkoła nauczyciele ci nie będą mieć braki za chwilę podczas kolejnych egzaminów i za studia czy w pracy, kiedy pracodawca będzie wściekły na to, że szkoła nie nauczył jakiegoś pokolenia czegoś co jest mu potrzebna to jest ona koniecznie być na to też wyczuleni nie próbować tego łatać natomiast myślę, że NATO nie ma na nim żadnej odpowiedzi, ale na pewno zmuszanie uczniów, żeby się uczyli tego fikcyjnie przymusową nie jest idealnym rozwiązaniem jest to jest jedno co wydaje się, że uczniom rodzicom i nauczycielom pomóc poradzić sobie Psycho fizycznie z kolejnym rokiem, który może być w kratkę, choć zamknięcie otwarcie szkół jak do tego dorzuciła bardzo się zgadzając się statystykami powiedział albo strefy ani, że jesteśmy pamiętali, że szkoła ze zdolności czy czy przecież szkoła właśnie lekarza pośredniczą nad to nie jest przeniesienie lekcji 11 i że istnieją synchroniczne metody pracy, które możemy stosować możemy próbować uczyć i pracować tak, żeby uczniowie mogli poza ekranem w innych miejscach innych momentach bardziej dla siebie wygodnych realizować różne zadania to wymaga oczywiście dużego zaangażowania przygotowania nauczyciela ale, że to nie jest tak, że jak przeniesiemy klasę przed ekran na 8 godzin to wyjdzie tak samo jak w szkole, bo to jest inna rzeczywistość, a więc ja myślę, że taka refleksja stosunkami tak naprawdę powiedział odchudzanie jest też myślenie o tym, że to jest inaczej co w związku z tym możemy wyciąć i zmodyfikować, żeby to było bardziej dopasowane do rzeczywistości i do naszych możliwości też bycia właśnie dzień przed ekranem nam się odwrócą lekcja jest nie jest na to miejsca to też jest taka metoda, która właśnie pozwala uczniom pracować gdzieś tam nie tylko przed ekranem przez cały czas natomiast and druga rzecz, której warto pamiętać i to też gdzieś poszerzenie nawiązanie do tego co Kamil powiedział to jest to, że byśmy nie zapominali, że ci uczniowie każdej z życia, żeby nie przygotowujemy do czegoś co będzie już skończą maratony, które zaczynają przypominać teraz korporacje i to nie jest tak, że to jest jakiś okres wylęgania oni wtedy są uczniami uczennicami, a nie jakimiś ludźmi tylko uczniami dzielnicami takimi pojęciami składają się wyłącznie obowiązków tylko, że to są byli prawdziwi ludzie tam po drugiej stronie, więc może banalny wniosek taka jest prawda testy jak się mówi uczeń uczennica to co się wiąże z tym, że muszę wykonać jakieś konkretne obowiązki oni spędzają w szkole bardzo dużo czasu tam żyją swoje życie nie zapominajmy o tym wydaje mi się to szczególnie istotne temu ja też zachęcam do tego, żeby rzucić okiem na stronę jest edukacja to jest taka inicjatywa, którą podjęło różne organizacje pozarządowe, które zajmują się edukacją bardzo różnych dziedzinach i bardzo różnych aspektach pre starał się osiągnąć efekt synergii i pokazać co tu i teraz można zrobić, żeby edukacja tam czekami powiedział w tych miejscach, gdzie to jest możliwe jest miejsce, gdzie jest przestrzeń, gdzie jest oddech robić trochę inaczej w ramach istniejącego systemu i zachęcam do tego, żeby na tę stronę zajrzeć m.in. jest właśnie tekst o zdrowiu psychicznym jak nad nim pracować na co dzień PB, żeby to było w dzisiejszej szkole możliwe myślę, że niestety musimy skończyć w ten sposób, że wszyscy się ze sobą zgadzamy, bo minie, pozostając innego jak poprzeć wnioski które, które wyciągnęliście na przyszłość związane z edukacją zdalną i tym samym bardzo dziękuję za rozmowę w podcaście gościłem dzisiaj macie Puciłowski i Kamila Jakubowskiego żegna się pan Wojciech Klicki i do usłyszenia w kolejnym odcinku podcastu Panoptykon w tym ze technologie i człowiek człowiek i technologie Jonas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Wojciech Klicki Panoptykon 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA