REKLAMA

Innowacyjna kolej - czy to możliwe?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-09-23 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze 42 minuty po godzinie dwunastej to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry zaczynamy komisja europejska podjęła decyzję o skierowaniu po raz kolejny kolejnej sprawy przeciwko Polsce do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej mieli państwo tę okazję usłyszeć w radiu TOK FM tym razem sprawa zostanie kierowana w związku z naruszeniem w ocenie komisji prawa Unii gwarantującego niezależność krajowego organu regulacyjnego do spraw Rozwiń » Telekomunikacji w Polsce urząd ten nazywa się Urzędem Komunikacji Elektronicznej niezależność krajowego organu jest kluczową zasadą unijnych ram prawnych w zakresie Telekomunikacji napisała m.in. komisja europejska twierdzi m.in. komisja europejska nie w wyniku zmiany, które zostały podjęte przez polskie władze w minionym roku co ciekawe w związku z pandemią została skrócona właśnie w minionym roku kadencja ówczesnego prezesa urzędu regulacji Urzędu Komunikacji Elektronicznej pana Marcina cichego to tzw. tarcza antykryzysowa 30 skróciła tę kadencję ona powinna się skończyć w roku bieżącym, a została wygaszona w roku minionym no i teraz możemy mieć w związku z tym kolejny problemy na linii Polska komisja europejska no dobrze to kolejne informacje w raporcie gospodarczym stopa bezrobocia w sierpniu tego roku wyniosła 58% wobec lipcowego 58% to są dane, które dzisiaj podawał Główny Urząd Statystyczny liczba osób zarejestrowanych jako bezrobotne w urzędach pracy wyniosła w sierpniu prawie 961 000 osób, a miesiąc wcześniej było to prawie 975 000 w ujęciu zmian rocznych w sierpniu pogłębił się jeszcze spadek liczby bezrobotnych, choć ta zmiana była już minimalna przy stopniowym wygaszaniu efektów bazy to jest skokowego wzrostu liczby bezrobotnych w drugim kwartale minionego roku w okresie najsilniejszego ograniczenia aktywności gospodarczej w warunkach pandemii, o czym stopniowego spadku w trzecim kwartale tak w komentarzu do tych danych piszą ekonomiści banku ochrony środowiska, a przy okazji rynku pracy mamy ciekawostkę w Polsce co nie jest ciekawostką tylko ważne informacje brakuje ponad 100 000 kierowców ciężarówek braki na rynku pracy podnoszą koszty transportu, a to będzie miało znaczenia na i dla cen towarów, które są transportowane, a później kupowane czy to w Polsce czy to w Europie m.in. o tym mówił dziś w magazynie EKG pan Maciej Wroński prezes związku pracodawców transportu transport logistyka Polska posłuchać na ceny paliw mają na to wpływ na to ma wpływ brak pracowników na to wpływ chociażby to, że musimy, żeby pozyskać stosować różne systemy np. w tej chwili w niektórych firmach jest stosowany system czasu pracy 11, czyli tydzień czasu jeździć po Europie tydzień czasu przebywał z rodziną w domu mimo wszystko mamy brak kierowców mówi pan Maciej Wroński prezes związku pracodawców transport logistyka Polska do całości tej rozmowy oczywiście można powrócić, szukając w podcastach to kasę zapisu dzisiejszego wydania magazynu EKG prezes Wroński mówił o systemie pracy to ja jeszcze inne dane dorzuca do naszej opowieści o rynku pracy, bo to jest kluczowa sprawa najważniejszy temat serwisu OLX praca podaje, że obecnie rekordy bił oferty pracy w takich kategoriach jak transport spedycja właśnie produkcja sprzedaż obsługa klienta budowa remonty sporo zainteresowania czy sporo w poszukiwaniu dotyczy pracowników fizycznych co ciekawe również wynika z danych OLX praca pracy fizycznej, a konkretnie pracownikach fizycznych oferta dla nich należy myśleć szerzej nie tylko jako o płacy, bo to jest oczywiście element kluczowe te słynne benefity tutaj przy pracownikach czy dla pracowników fizycznych też są już można po jakimś standardy normą może nam się podobać lub nie uznajemy, że to jest mało niewystarczające, bo i tak kluczowa jest godna płaca za pracę, ale z danych, które są zebrane wynika, że rzeczywiście te benefity też stają się coraz bardziej popularne takie dodatkowe związane z podjęciem pracy fizycznej produkcyjnej to kolejne ubezpieczenia na zdrowie życie prywatna opieka medyczna czy jasny system premiowy szkolenia no wydaje to powinno być standardem, ale warto też odnotowania kolejny temat w raporcie gospodarczym to właściwie ostatni w tej części punkt, czyli informacje rynkowe euro 4zł 60USD 392 frank 425 funt 5zł i 39gr na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie w tej chwili indeks WIG 20 już poniżej poziomu wczorajszego zamknięcia traci 25% ma 2328 punktów tak to wygląda w tej chwili na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie już coraz mniej czasu do zamknięcia dzisiejszych notowań najwyższe obroty na akcjach JSW KGHM Allegro PKO BP, a indeks szerokiego rynku WIG również na minusie 14 w okolicach 14 sekund traci ponad 2 godziny zamknięcia sesji to jest raport gospodarczy Radia TOK FM raport gospodarczy dziś naszym gościem jest pan Janusz Kuźmin prezes stowarzyszenia na rzecz na rzecz Inter operacyjności rozwoju transportu szynowego dzień dobry dzień dobry w tym tygodniu odbywały się odbywają targi międzynarodowe targi kolejowe Trako i tak przeglądałem sobie agendę tego spotkania co tam się dzieje, o czym się teraz mówi w kontekście kolejnictwa natknąłem się na taką debatę, która wydawała się bardzo czekała cały taki segment, w którym pan jak rozumiem też brał udział innowacyjne technologie dla kolei jak bardzo mamy myśleć o tym, że kolej jest lub będzie za chwilę Innowacyjna to znaczy to jest rzecz odległa czy, ponieważ innowacyjność mówi się dłużej w wielu dziedzinach jest obecne są to kolej oczywiście też innowacyjność chłonie Innowacyjna jest jak obecnie wygląda kolei innowacyjność chłonie innowacyjną mieć, ale jakimś oprócz jesteś ofiarą innowacyjności, ponieważ ofiary wymyka się podstawa, ale trzeba się bać wiedziałem, że do tego dojdziemy padło właśnie, że nie na początku działania kolekcjonowania kolei stawały różne systemy kolejowe w planie są nie były kompatybilne przez wiele dziesięcioleci wręcz dzisiaj głównym wyzwaniem dla kolei jest właśnie połączenie kolei w naszym przypadku europejskiej 1 system operacyjny na tym polega m.in. cały cały szereg działań związanych z wprowadzenia interoperacyjności innowacyjność polega na tym, że wreszcie będzie można jeździć na pasach długo długodystansowych, zwłaszcza w ruchu towarowym, gdzie do tej pory nie było proste by na targach dużo było o tym mowy dużo było prezentacji materiałów prac związanych właśnie z poprawą interoperacyjności cienia elastyczności kolej, ale to co znaczy, że teraz tej kolei brakuje elastyczności może jest coś, czego sobie zdaje sprawy to to to czym to, o czym pan mówi ma się różnić od tego co jest w tej chwili już mówiłem przed chwilą, gdy w wiadomościach słyszeliśmy o przewodach samochodowych na pan będzie na pewno promował kolejne ekologia no i oczywiście pan tym zajmuje no ja rozumiem, że to jest poważna konkurencja, ale to na razie zostawmy te samochody tradycyjny transport to znaczy kołowy promem kolejowym oczywiście nawiązanie do tradycyjnego tylko dlatego przypominamy że, ponieważ kolej powstawała historycznie w różnych krajach w różnych regionach w tak różnym czasie w efekcie powstały różne systemy, że np. nie ma w Europie lokomotywy, która może przejechać całą Europę od Portugalii do ETO o Polski np. bez zatrzymywania Pesy ze względu na to, że mamy tak różne systemy tak różne systemy zasilania sterowania ruchem i systemy łączności po prostu nie ma już takich pojazdów projekt tak długim odcinku mogą być eksploatowane przed 9 ciężarówek no tak ale, ale trwają trwają prace już jest bardzo wiele pojazdów myślę lokomotywa kilku towarowym tzw. wielosystemowych, które rzeczywiście mogą przecinać Europej mogą liczyć na określony korytarza wciąż nie mamy pełnego pokrycia, ale naprawdę mu nie muszę panu wejść w słowo przepraszam, ale naprawdę to jest wyzwanie, które jest w kat w tej w tej szufladce innowacyjność, żeby ten towarowy pociąg mógł jak to pan powiedział przejechać Europa to jest to jest na pewno jednak plany innowacyjność wyjazd natomiast cała wielka tama wielka grupa grupa działań dzisiaj kolej przez koleje europejskie starają się właśnie ujednolicić system wprowadzić jednolity system sterowania ruchem kolejowym to jest to jest na pewno innowacyjność, ponieważ trzeba zgrać się czerwone różniące się między sobą systemy, ale drugi bardzo ciekawy obszar działań takim daleko idących innowacyjny to są nowe systemy zasilania dla kolei, zwłaszcza dla taboru poruszającego się do tej pory silnikami spalinowymi silnikami diesla oraz coś co już jest takim absolutną odlotem przyszłość, czyli koleje bardzo wielkiej prędkości, czyli systemy takie jak hyperloop takie jak nagle tak jak ma ograniczyć rzeczywiście już 3 kompletnie inna to jest odległa przyszłość po systemy tego typu zwykle wymagają wieloletniego okresu wdrażania ze względu na to, że mają być bezpieczne muszą być bezpieczne systemy wspólny system sterowania ruchem europejskim wdrażamy od mniej więcej już wdrażamy projekt prace trwają w niej górą 10 lat jeszcze nikt nie został system w pełni wprowadzone w Europie wciąż się wiąże właśnie z godzeniem różnych lokalnych potrzeb wymagań standardów, ale przede wszystkim sypały się bezpieczeństwo dla targach wspominał pan o targach tak jak np. wrócę do tych niźli dzisiaj napęd spalinowy jest coraz mniej popularny na kolei oraz czy, więc pojazdy elektryczne w innych krajach warto się pojawia znowu jestem zawiedziony, bo ja myślałem, że pan powie, że porozmawiamy o lokomotywach na wodór i właśnie do tego zmierza to przepraszam w targach szarga Frycz prezentowane były bardzo ciekawe pojazdy zasilane wodorem w obu przypadkach to oryginalnie kiedyś tam były pojazdy produkowane w wersji klasycznej spalinowe silniki diesla el jeśli lokomotywa rzeczywiście Polski Polski produkt właściwego prototyp lokomotywy 2 przebudowane lokomotywa manewrowa, która już będzie zasilana wodorem, czyli silniki elektryczne będą poruszały pojazd nie będzie jeśli tak ludzkiego na pokładzie pewnie okres wdrażania tego pojazdu jeszcze trochę potrwa, ale tego typu tego typu technologie już są bliskie nam drugi, ponieważ bardzo ciekawy to już dopuszczono do ruchu eksploatowany pojazd pasażerski, który taki autobus szynowy kilku członek wrzuciła nowej, który już ma dopuszczenia do Austrii Niemczech i może być eksploatowany to nie jest produkt produkt ściśle Polski ale, ale przy dziale Clean bawiących się ich ojca i ten wątek nie to, że chciałbym niepewnie nie to, że uznaje ten te wyzwania systemowe by w słynnej już w naszej rozmowie pociąg towarowy mógł sprawnie szybko i umownie powiem nawet nie to poprawnie językowo naraz przejechać się cała Europa, ale to, o czym pan mówił i zasilanie pociągu to jest marznie to jest bardzo interesujące i proszę powiedzieć czy nic przecież tyle rozmawiamy nie tylko w Polsce Europa jest nieco bardziej zaawansowana lub nawet dużo bardziej zaawansowana w samochodach elektrycznych są najbardziej popularne i dostępne przede wszystkim systemy i możliwości ładowania są czymś o wiele bardziej naturalnym w wielu miastach i europejskich w Polsce wciąż jednak jesteśmy na początku tej drogi teraz jak powiedział pan kolei i ob ja sobie skrócą ułatwienia w pociągach to wydawało mi się proszę poprawić nie ma racji, że to taka innowacyjność na kolei powinna być dużo łatwiejsza do wdrożenia niż tradycyjnej motoryzacji na pewno tak, dlaczego nie daje, ale jeżeli chodzi o elektryfikację pani ma bardziej elektro mobilnego środka transportu niż kolej i tylko europejska, ale ale, ale europejska na pewno czy w Polsce ponad 60% sieci elektrycznej jest rynek kolejowy jest krytykowana czas już wizycie w dziewiętnastym wieku na ziemiach Polski pojawiają się pierwsze pojazdy elektryczne kolejowe dzisiaj 60% sieci to są naprawdę naprawdę duże ilości to jest trakcja elektryczna i stanowią mniejszość i to są zwykle linie regionalne linie i nie pierwszorzędnie, jeżeli nie główna związku z tym transport drogowy długo jeszcze musi pracować inwestować ciężkie miliardy, żeby zmierzyć się do poziomu 60% floty czy wycięcie 60% sieci drogowej wyposażona ma już wyposażone stacje zasilania pojazdów elektrycznych będzie, jeżeli o to chodzi o kolejne absolutnym liderem i tutaj naprawdę mówię o rok z dumą, ale też państwo tak historyczne problemy pojawił się tego typu duże pojazdy spalinowe, które od lat nie są priorytetem dla kolei europejskich generalnie kupuje się elektryczne bardzo często są to już pojazdy starszej generacji pojawił się problem wymiany to są często lokomotywy właśnie manewrowe i towarowe i w związku z tym pojawił się problem z wymiany napędu pojazdu generalnie lokomotywa jest drugim skomplikowanym produktem w związku, z czym pojawił się pojawia się koncepcja zasilania wodorem tego typu pojazdów i diametralnej zmiany systemu na ten i o tym musimy jeszcze kiedyś porozmawiać bardzo chętnie, bo to jest też ważny temat ja, czyli taką satysfakcję, że skoro tyle czasu także dziś w magazynie EKG poświęciliśmy na transport samochodowy to mamy uzupełnienie też transportem kolejowym, żeby nie pominąć targi, które tutaj wielokrotnie w tej rozmowie wspominaliśmy skrótowo chodziło o międzynarodowe targi kolejowe Trako, które się odbywają na na Wybrzeżu bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był pan bardzo dziękuję rozmowę naszym gościem był pan Janusz Kuźmin prezes stowarzyszenia na rzecz interoperacyjności i rozwoju transportu szynowego kończy raport gospodarczy kolejne jutro o godzinie czternastej 40 w tej chwili jest 1457 o piętnastej w radiu TOK FM informację po informacjach Agnieszka Lichnerowicz audycja świat podjąć już teraz zaproszę Maciej Głogowski usłyszenia raport gospodarcze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA