REKLAMA

Przepis na zdrową dietę medialną

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-09-23 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:42 min.
Udostępnij:

"Korzystać z bardzo wielu typów mediów, które dostarczają zróżnicowany obraz rzeczywistości" - to w opinie naszego gościa najlepszy przepis na korzystanie z mediów. O diecie medialnej rozmawiamy z prof. Agnieszką Stępińską z Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Omawiamy badania użytkowników mediów, których Pani Profesor jest współautorką. Pytamy czym jest dieta medialna, jak dzielą się użytkownicy mediów oraz jakie źródła wykorzystujemy szukając informacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest już z nami prof. Agnieszka Kępińska wydział nauk politycznych i dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zakład komunikacji społecznej dzień dobry pani profesor dzień dobry witam serdecznie porozmawiamy teraz o tym, jaka medialna dieta jest najlepsza, czyli konsumpcja, których mediów jest najzdrowsza którymi nie wolno się przejadać, bo to grozi niestrawnością zwojów mózgowych co gorsza mniejszą wiedzą, czyli bardzo interesującym badaniu, które zostało Rozwiń » przeprowadzone na próbie ponad 28 000 osób 17EURpejskich krajów prosimy o szczegóły te 28 000 to faktycznie ogromna grupa badanych dzięki temu moglibyśmy rozpoznać pewne tendencje, ale też wskazać pewne typy i konsumentów informacji w szczególności informacji politycznych, bo tego ten projekt przede wszystkim dotyczy i na tej podstawie na podstawie tych danych liczbowych, ale także naszych rozmów sen z badanymi potrzebowaliśmy także grupy fokusowe próbowaliśmy po pierwsze, zdiagnozować ogólne Edytę, jaka ona jest, jaka nie jest i tak jak tutaj panie redaktorze pytała odczujemy także stworzyć pewien przepis na zdrową dietę dla psa może tego, jaka dieta nie jest zgodnie z wynikami naszych badań mianowicie bardzo dużo naszych badanych wskazywało, że mają głęboką świadomość tego, że dieta medialna nie jest zdrowa co to znaczy to znaczy, że nie jest taka, jaką sobie wyobrażali, a jako podstawę zdrowej diety, uwzględniając czynnik różnorodność różnorodności mediów różnorodności źródeł informacji na różnorodność poglądów, a które są w tych, że źródła informacji prezentowane i co więcej to może pewne zaskoczenie w dobie mediów społecznościowych mediów online bardzo wielu badanych podkreśla niesłychanie istotną rolę tradycyjnych mediów zarówno telewizji Radia prasy drukowanej jako tych źródeł, które są znacznie bardziej wiarygodne, ponieważ pracują tam profesjonalni dziennikarze, którzy wykonują prace, które właśnie użytkownicy albo nie mają czasu ani ochoty wykonywać mianowicie weryfikacji źródeł także ten najprostszy przepis, który był podawany przez bardzo wielu uczestników naszych badań, a myśmy to zadanie zarówno wśród obywateli użytkowników wielu dziennikarzy polityków, a także nauczycieli był taki korzystać z wielu różnych typów mediów, które dostarczają bardzo zróżnicowany obraz rzeczywistości to teraz odeszły powiedzieliśmy o tym jak powinno być to powiedzmy o tym jak jest państwo wyróżnili 5 grup jak rozumiem 5 grup konsumenckich, czyli sposobów zjadania mediów, a tak to metafora z badania tej konsumpcji bardzo ładnie nam się przyjęła, ponieważ właśnie możemy rozpoznać pewne wzorce korzystania no i stwierdzić, jakie są też efekty owej diety to znaczy chociażby kwestia tego, jakie przyrost wiedzy o świecie, który nas otacza na bazie tego, lecz jak tych informacji konsumujemy różnimy 5 typu tak możemy to powiedzieć to są minima liści użytkownicy mediów społecznościowych tradycjonaliści chcą aktywnie poszukiwacze informacji w mediach online i wreszcie taka grupa, którą moglibyśmy nazwać hiper konsumentami informacji w Polsce najliczniejsza zgodnie z deklaracjami, bo to wiemy co nam obywatele uczestniczący w badaniu powiedzą najliczniejsza grupa aktywnych poszukiwaczy informacji, czyli takich, którzy poszukują danych informacji z wielu różnych typów mediów, czyli media online, ale też i a plan informacje pochodzące z tradycyjnych mediów, ale poprzez kanały online i są tacy użytkownicy mediów czy tacy konsumenci, którzy też jak pokazują nasze badania i faktycznie korzystają na tym to znaczy ich poziom wiedzy orientacji w tym się na świecie i w Polsce dzieje jest też stosunkowo wysoki myślimy tutaj na Winter AKa czy możemy pani profesor tak pokrótce tylko scharakteryzować grupę, o czym mówimy np. minimaliści to sama nazwa wskazuje także rzadko konsumują wiadomości korzystają z bardzo niewielu mediów jeśli w ogóle są też najmniej zainteresowani politycznie użytkownicy mediów społecznościowych tak rozumiem czerpiącą swoją wiedzę z Facebooka Twittera Instagrama, a dokładnie bez względu na to kto na tym w tej przestrzeni informacje zamieszcza, czyli czy też znajomi przyjaciele czy być może jakieś organizacje medialne, ale raczej śledzą to co zamieszczą osoby, które po prostu znają, którą serwują ci w tradycjonaliści to prasa radio telewizja, czyli tradycyjne media tak jest tak jest ci, którzy właśnie są tymi aktywnymi poszukiwaczami informacje te, o których mówiłam, że sami poszukują alternatywnych źródeł co więcej jest też grupa najbardziej byśmy byli taka ostrożna też sceptyczna jeśli chodzi o źródła informacji raczej nie do końca ufają w związku z tym poszukują także innych źródeł porównują weryfikuje ja natomiast ostatnia grupa, czyli hiper konsumenci są tacy, którzy po prostu konsumują wszelkie kanały wszelkie treści co pokazują badania wcale nie przekłada się na wyższy poziom wiedzy, ponieważ sami nawet ci badani stwierdzają, że ktoś momencie są po prostu pogubieni w tym co jest wartościowe celnie co jest prawdziwe co nie czy też taki klasyczny efekt jak rozumiem przeciążenia informacjami tak czy też może jest może też jest inaczej, że tacy kompulsywnie konsumenci niósł prześlizguje się po tych informacjach nie czytają ich starannie potem stąd wynika ich niższa wiedza niż w przypadku konsumentów mediów tradycyjnych tak na co też wskazywałyby wyniki dotyczące tej grupy tradycjonalistów, którzy sięgają jednak tradycyjne media poświęcają więcej czasu uwagi na materiały którymi się zapoznają natomiast właśnie zarówno ci aktywnie poszukiwać informacji jak ci, którzy koncentrują się głównie na mediach społecznościowych właśnie szyper konsumenci mają tendencję do takiego rzutu okiem na to co niesie, jaki komunikat wniesie tytuł rzadko kiedy zaglądając tam dalej jest zaprezentowane w związku z tym ich ogląd świata jest dość pobieżne takim byśmy powiedzieli czasami wręcz powierzchowne, chyba że temat ich niesłychanie zainteresuje wtedy ta grupa tych aktywnych poszukiwaczy rozpoczyna właśnie poszukiwanie dodatkowych informacji albo alternatywnych źródeł, żeby zweryfikować czy to co przeczytali jest prawdą czy być może ktoś inaczej coś prezentuje to teraz dopytam o ten etap badań, na które państwo postanowili sprawdzić jak rodzaj diety medialnej przekładać na wiedzy o otaczającym nas świecie państwo zadali rozmaite pytania kim jest Greta Thunberg kim jest nowy lider komisji europejskiej, kto jest obecnym ministrem spraw zagranicznych twojego kraju, jaki procent ludzi mieszkających w twoim kraju urodził się poza nim no jak wyniki to już powiem zadaliśmy 2× takie pytanie sprawdzające wiedzę pierwszy był rok ten pierwszy zestaw pytań faktycznie dotyczy takich kwestii też ogólnych krajowych międzynarodowych, a druga część badania też przełom 20192020 to były pytania dotyczące covidu czy pandemii koronawirusa i wilki w Polsce może to było tutaj najciekawsze były bardzo zróżnicowane znaczy z 1 strony mieliśmy bardzo liczną grupę, która może inaczej bardzo licznie prawidłowo odpowiadali Polacy na pytania dotyczące nazwiska ówczesnego ministra zdrowia tutaj ponad 97% Polaków prawidłowo wskazało ministra Szumowskiego wówczas nazwa Wuhan była znajoma 98% badanych jeśli chodzi o te kwestie międzynarodowe czy chociażby Greta Thunberg cie Ursula von der Leyen tutaj te liczby były w granicach 6050%, gdy jest taka ciekawostka w kontekście polskiej sceny politycznej jedno z pytań dotyczyło polskich, a partie polityczne chodziło o to, żeby właśnie u nas sprawdzić tę wiedzę i w 2019 roku na pytanie, kto jest liderem solidarnej Polski były 4 możliwości do wyboru prawidłowo na to pytanie odpowiedziało 52% badanych natomiast 24% badanych twierdziło, że liderem solidarnej Polski jest Jarosław komik Zbigniewem Ziobrą długa droga co właśnie chciał powiedzieć, że może być pewnym niemiłym zaskoczeniem dla obu polityków natomiast to jest budujące jest to, że tematy, które są bardzo nośna i ważne, o których media i stać się dużo mówią no widać także połowa ponad połowa Polaków jest w stanie te kwestie rozpoznać, bo tematy trudniejsza kwestia ceł czy tych relacji handlowych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami ten temat już znacznie trudniejszy dla polskich odbiorców mediów natomiast temat pandemii zdrowia i widać, że nie też, że bardzo intensywne korzystanie z mediów poszukiwanie informacji na ten temat no i właśnie wiedza, która w łatwej sprawdza ona i prawie 100% badani na te podstawowe pytania byli w stanie prawidłowo odpowiedzieć, a generalnie to wyszło także ci, którzy polegają na mediach tradycyjnych poprawnie odpowiadają na taki konkretne rzeczowe pytania dotyczące polityki ci, którzy śledzą informacje przede wszystkim w mediach społecznościowych to nie uczą się zbyt wiele tak można tak powiedzieć się być może wyjątkiem jest grupa właśnie tych aktywnie poszukujący informacji, ponieważ ta aktywna postawa użytkownika mediów zakłada, że ta osoba szczerze zainteresowana danym tematem jak pokazują badania nawet jeśli oni sięgną potem media społecznościowe jako jedno ze źródeł, które wykorzystują w swoich poszukiwaniach informacji to też wyniosą z tego większą wiedzę, czyli w tym momencie, jakby mniej istotna jest ta Platforma czy to źródło, z którego czerpią, a raczej właśnie sama postawa użytkownika na już też na koniec zapytam pani profesor, jakie są różnice konsumowania mediów między obywatelami różnych państw mówiliśmy o tym, że te badania objęły 17 na kraju, więc tak króciutko, jakie są różnice największą grupę minima listów tak znaleźliśmy w takich krajach Niemcy Francja wielka Brytania czy też Holandia i pytanie czy faktycznie tak jest czy po prostu ani najuczciwiej zeznawali jak często z tych mediów korzystają z tego jesteśmy w stanie zweryfikować natomiast najmniej minimalistą znaleźliśmy na południu Europy Włochy Hiszpania Grecja jeśli chodzi o Polskę plasujemy się w tej grupie, które jest bardzo duża część właśnie tych poszukiwaczy informacji one Hyper konsumentów by 17% polskich respondentów wsie lekarzem ten profil pasuje do właśnie tego etapu obok nas jeszcze badanie z Rumunii Włoch, gdzie ten wskaźnik również bardzo wysoki natomiast było bardzo widoczne także to, że nawet istnieją różnice pomiędzy konsumpcją, a wiedza, że tu znajdujemy przykłady np. na południu Europy, w których pomimo, że jest spory odsetek właśnie bardzo aktywnie poszukujących deklarujących, że aktywnie poszukują informacji badanych to ich wiedza nie przekłada czy też użytkowanie tych, że media tak intensywne w całej przyszła do domu, żeby co na na 1 tu musi pani profesor postawić kropkę prof. Agnieszka Stępiński wydział nauk politycznych i dziennikarstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zakład komunikacji społecznej bardzo dziękuję pani profesor za rozmowę pięknie dziękuję bardzo, państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas wywiad polityczny wydawał Tomasz Krzemiński realizował Adam Szura na TOK 360 już zaraz zaprosi państwa Wojciech Muza życia dobrego wieczoru do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA