REKLAMA

Jak mądrze wybrać liceum?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-09-26 12:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak jest dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM o stałej porze o godzinie 1240 dziś naszym gościem jest pani Anna Szulc psycholożka socjolożka dziennikarka także ekspertka serwisu dla uczniów rodziców szkoła średnia bez tajemnic wydawnictwa nowa era kłaniam się pani dzień dobry dzień dobry dzisiejszy temat to nasze rozmowy być może niektórym niektórzy uznają, że pomyliliśmy czas, kiedy należy o tym rozmawiać nie to jest chyba dobry moment kilka tygodni po Rozwiń » rozpoczęciu nowego roku szkolnego, a mianowicie wybór liceum to będzie ten temat główny naszego dzisiejszego spotkania, czyli czym kierowaliśmy się, wybierając szkołę czy będziemy się kierować jeśli te szkoły dopiero uczniowie bądź rodzice bądź też wspólnie będą wybierać się w przyszłym roku jak wreszcie rozmawiać z dzieckiem nowej szkole na początek zadam pytanie, kiedy pojawiają się pierwsze wątpliwości dotyczące tych wyborów, kiedy uczniowie zaczynają albo doceniać swój wybór wspólnie z rodzicami zakładam, kiedy zaczynają go żałować czy te 3 tygodnie września to, że ten odpowiedni czas tak myślę, że w ogóle wątpliwości i obaw jest najwięcej, zanim się za to zabierzemy, kiedy wydaje nam się też w ogóle taki strasznie trudny kawałek, żeby sobie z tym nie damy rady, bo to jest ogromna zmiana w życiu dziecka rodziców, a nowy etap, więc zabieramy się do tego troszkę jak pies do Jeża natomiast wartość właśnie już o tej porze roku szkolnego za to do tego przygotowywać warto przede wszystkim dowiedzieć co nas czeka jak ten rok będzie wyglądał, bo będzie podyktowane różnymi wydarzeniami takimi jak przy m.in. testy ósmych klas to będzie ważne wydarzenie, ale będzie się tu między dwudziesty czwartym 26maja wydaje się, że to jest tak dużo czasu, ale do tego trzeba odpowiednio przygotować na jej oczywiście wszystkie próbne testy wypełniania arkuszy repetytorium to jest bardzo dobry pomysł, żeby zacząć robić już teraz, żeby się z tym oswoić i np. włączyć sobie inny stoper i sprawdzać ile czasu taki test wypełniane jak dużo nam czasu zajmuje dziś potrafimy skupić, bo to jest mamy na to wiele miesięcy jeszcze, żeby wypracować sobie te umiejętności skupiania uwagi natomiast powiedział pan o wyborze szkoły średniej to jest oczywiście ten moment, kiedy warto zrobić rozeznanie ceni czym innym jest wybór szkoły średniej, kiedy mieszkamy w niewielkiej miejscowości i szkół jest mało mniej więcej wiemy, która jest, jaka natomiast w dużym mieście to jest naprawdę wyzwanie i warto z różnych źródeł dowiedzieć, jakie szkoły mamy do wyboru przede wszystkim wydaje się, że najważniejsze jest to, żeby rozpuścić Wici i zacząć się wypytywać znajomych trochę posprawdzać też opinii w internecie, ale przede wszystkim też zmierzyć na co nas samych stać, czego my chcemy właśnie świadomie używam tutaj liczby mnogiej, bo to nie jest tylko wybór rodziców nie powinien to być wybór rodziców to powinien być wspólny wybór rodziców dziecka, a przede wszystkim dziecka, bo to ono będzie do tej szkoły chodzi i to ono będzie ponosić konsekwencje tego wyboru, a przepraszam byłej pani słowo bardzo pani sformułowania na co nas stać chodzi tutaj tylko wyłącznie kwestii intelektualne czy podołam wymaganiom danej szkoły, która nie wiem być może dziś plasuje się bardzo wysoko w hierarchii szkół średnich czy chodzi też o tę stronę ekonomiczną, bo przecież dla każdego domowego budżetu edukacja jest jest wyzwaniem i to i to niemałym oczywiście to znaczy tak no, jeżeli zdecydujemy się na szkołę publiczną nie może sama szkoła będzie bezpłatna, ale oczywiście do niej trzeba też dojeżdżać trzeba być może się zakwaterować, jeżeli to będzie duża odległość trzeba kupić podręczniki to wszystkich miasto obowiązuje natomiast niektórzy rozważają szkołę średnią społeczną lub prywatną to wtedy też trzeba się zastanowić bardzo dobrze czy na pewno przez 4 lata damy radę płacić czesne jak te opłaty tak dalej i zwykle te szkoły organizują dużo wcześniej nabór, który jest niezależnie od systemu naboru elektronicznego czy też klasycznego, który obowiązuje w szkołach publicznych i które się zacznie dopiero wiosną natomiast osoby jeszcze trzecia droga coraz po coraz bardziej znana jest forma edukacji domowej, która także nie chce powiedzieć tylko nadwyrężenie budżetu znów, ale również niesie za sobą wielkie wymagania takie taką samą dyscyplinę i też umiejętność pracy samodzielny, bo też nauczyciele indywidualnie tak to bardzo wymaga dużo dyscypliny na pewno jest to dobra dobra dobra opcja dla niektórych uczniów, ale nie dla wszystkich to znaczy szczególnie dla tych ze szczególnymi wymaganiami zarówno jeśli chodzi o zdrowie somatyczne jak i psychiczne o pewne predyspozycje myślę, że czuje się bardzo dobrze zastanowić kim się też porozmawiać, kto funkcjonuje już w takim systemie edukacji domowej i dowiedzieć czy tutaj na pewno jest dobra opcja dla nas, bo tak jak pan powiedział wymaga ogromnej samodyscypliny no takiego do pilnowania codziennego, żeby dać sobie radę z wyzwaniami, aczkolwiek dla niektórych będzie to na pewno ciekawa alternatywa, ale wrócę jeszcze do szkół systemowych to warto na pewno dowiedzieć, które szkoły są dobrze oceniane bardzo spożyć na rynki mówi czemu nie tylko podejść do nich bardzo rozważnie znaczy rankingi mówią o tym o takich otwartych akademickich wskaźnikach zdawalności matury lub czas rzadko kiedy mówią np. o o tym co jak realizowana jest nauka w szkole warto się zorientować jak dana szkoła wygląda życie tzw. edukacyjną wartość dodaną, czyli to jacy uczniowie do szkoły przychodzą, a ja z nich wchodzą szkoła wykonała pewną pracę to nie jest także do liceum trafiają po prostu sami Libijczycy najlepsi uczniowie, którzy mają same szóstki na świadectwie potem szkoła tak naprawdę niewiele z nich robi, bo jest po prostu wyjściowo bardzo zdolni wymaga się od nich bardzo wiele i rzeczywiście zdają maturę świetnie, ale też by nie do końca mówi o klimacie szkoły i o tym ja jak nauczyciele pracują tam z uczniami, więc to warto warto zgłębić to co wydają się najcenniejszej najważniejsze, bo ja jestem zdania, że najważniejsza w nauce jest relacja między ludźmi między nauczycielami uczniami między uczniami między sobą klimat szkoły, czyli to jak tam się po prostu spędza czas czy jest przyjazna atmosfera czy jest duże przekazywana uczniom inicjatywa to oni mają taką swoją odczuwalną samodzielność odpowiedzialność za swoją naukę za organizowanie różnych wydarzeń szkolnych czy są uczeni tzw. kompetencji społecznych, czyli tego jak współpracować jak się siebie nawzajem troszczyć jak mobilizować do pracy nie tylko sama nauka nie tylko same wskaźniki wydają się bardzo ważna szczególnie w tym okresie szkoły średniej, bo to jest ten czas, kiedy człowiek dojrzewa dorasta on się zaraz stanie odpowiedzialny za siebie będzie miał 18 raczej dowód osobisty i musi w ten świat wejście do odpowiednio przygotowany nie tylko taką wiedzę, która jest oczywiście bardzo ważna w tym punkcie wymienianie dopływów rzek oraz umiejętności matematyczne lingwistyczne, ale po prostu ten człowiek musi się ukształtować i ważne, żeby wybrać taką szkołę średnią, która będzie mu w tym pomagać, a mam teraz kolejne pytanie czy w czasach, w których żyjemy jak zabrzmiała również takim takim dodatkowym fotelu siedział, kiedy mamy do czynienia z pandemią, która dezorganizuje życie szkoły oświaty w ogóle, kiedy mamy do czynienia też ze strajkami tutaj nie chcę wdawać w dyskusji o ich słuszności, bo to nie tematy na tę rozmowę to czy możemy cokolwiek planować czy należy być gotowym na to, że za kilka nas zaskoczy, że właściwie ten proces wyboru szkoły później przyzwyczajanie się do niej adaptacji w niej no to będzie jednak utrudnione poprzez czynniki zewnętrzne, bo od nas niezależne i myślę, że żyjemy w pandemii już na tyle długo, że uczniowie jest ich rodzice też Sojusz z różnymi niezwykłymi sytuacjami troszeczkę oswojeni po prostu trzeba myśleć o tym, że również może tak dalej być coś się może niespodziewanego wydarzyć to jest niestety z ogromną stratą dla uczniów i mówię tu nie tylko o o stratach takich dotyczących jakości nauczania, ale pan Jan Szyszko Jan córkę w szkole średniej jedno druga właśnie idzie do liceum i dla starszej, która dostała się do wymarzonej swojej szkoły jeszcze w programie 3 letnim, bo po gimnazjum wyrwani ponad roku z tego uczestniczenia w życiu tej szkoły konkretne jest no bardzo smutne bardzo przykre, dlatego że dzieciaki po prostu dostały się do szkoły, do której bardzo chciały się dostać nie mogą do nich chodzić, więc wiadomo, że to jest nie mogło do niej chodzić wiadomo, że to Wola dla nich ogromna strata i NATO nie poradzimy warto zastanawiać się na tym na co mamy wpływ, czyli jak się możemy przygotować pod względem naukowym pod względem kondycji takiej swojej taki sprężystości psychicznej takiej umiejętności podnoszenia się po porażkach jak możemy się przygotować do właśnie szkolnego debiutu jak możemy wykorzystać ten czas, który nam się jednak uda tam spędzić w szkole mam nadzieję, że to będzie jak najdłużej mam nadzieję, że ludzie będą się do szczepień jeszcze i że pandemia nas jakoś znowu nie przyciąga, więc myślę, że oczywiście trzeba mieć do głowy taką możliwość że, że będzie znowu trudno z nauczaniem jest, że znowu być może przejdziemy na nauczanie zdalne, ale wykorzystywać co jest tu i teraz i myślę tutaj też o właśnie tych społecznych takich kompetencjach, czyli np. no pobyć trochę razem wejść na jakąś wycieczkę pójść do muzeum razem do teatru to są takie ważne rzeczy, które wiążą bardzo klasy nauczyciele, którzy opowiadają o mają doświadczenie właśnie pracy zdalnej mówił, że najtrudniej pracowało im się z tymi klasami, które nie były zintegrowane, czyli np. pierwsza klasa, która przyszła do szkoły oni jeszcze nie znali zaraz potem przeszli na nauczanie zdalne i nie było takiej wypracowanej takiego poczucia, że jesteśmy grupą razem coś robimy, że się wspieramy i coś możemy wspólnie działać hojnego motywacja bardzo zależy od tego właśnie poczucia takiego, że jesteśmy razem z nimi i łatwiej nam razem mierzyć różnymi trudnościami nie chciałbym, żeby nasze rozmowy brzmiał pesymizm ale, proszę bardzo, pokiereszowane i społecznie są ci, którzy w, których okres albo czas nauki w szkole średni przypadł na czas pandemii, kiedy oni mu myślą o uczniach dopiero w progi nowych szkół wstępowali na pewno jest dla nich trudne wyzwanie oczywiście bardzo dużo jest przypadków różnego rodzaju zaburzeń lękowych Stanów depresyjnych, ale to bardzo zależy od tego co było wyjściowo tak czy inaczej, gdy uczniowie, którzy mieli wcześniej dobrą sytuację taką rodzinną domową byli raczej optymistycznie nastawieni do do przyszłości mi dobre kontakty w swojej klasie, nawet jeżeli zmienisz szkoła zmieni środowisko to dużo lepiej dawali sobie radę natomiast no trudno było wszystkim szczególnie trudno było wszystkim tym, którzy już na starcie mieli jakieś obciążenia czy chorobę przewlekłą jakieś problemy emocjonalne swoje własne domowe czy np. trudność trudności różne szkolne z nauką takie osoby bardzo potrzebują wsparcia tym się teraz całe szczęście już więcej mówi i mnie bardzo zależy na tym żeby, żeby było takie przekonanie, że to są ludzie, którzy właśnie potrzebują pomocy wsparcia, a żeby nie było takiego stygmatyzowanie i że oni sobie nie poradzili czy zianie mają jakieś tam swoje problemy, żeby inni zostawali sami natomiast na cudowną cechą każdego człowieka, a młodego człowieka hałas w szczególności jest umiejętność takiej elastyczności i psychicznej wielu z nas radzi sobie z trudnościami zmniejszy lub większym wsparciem i mam nadzieję, że listem jakoś sobie poradzimy natomiast to jest dużo trzeba uważności takiej wrażliwości na potrzeby młodych ludzi mamy 2 minuty był jeszcze chciałbym dotknąć tej roli rodzica wejściu młodego człowieka w nowo w nową szkolną rzeczywistość rozumiem, że tutaj ta uważność ze strony rodziców powinna być wzmożona od początku do końca jak najbardziej i to co chyba wydają się najważniejsze to, żeby tych młodych ludzi dobrze łagodnie traktować nie motywował, jeżeli taki negatywny sposób na zasadzie straszenia że, gdy dojdzie do niczego się 1, czego nie dojdzie jeśli będzie np. leń leniwe, jeżeli będzie ciągle grać na telefonie, jeżeli coś tam przypatrzyć się tym ludziom młodym takim z taką sympatię trochę jak w naszym bliskim przyjaciołom i zastanówmy się jak mi jak my możemy pomóc zapytajmy jak możemy im pomoc jakich wspierać, czego oni od nas potrzebują i bardzo o ścięciu im krytyki, bo oni i tak się ciągle czuję krytykowani w mediach społecznościowych nie nieustannie są pod obstrzałem krytykujących rówieśników czy starszych osób ciągle się ze sobą porównują ani generalnie mają raczej poczucie, że są niezbyt wystarczający dajmy im takie poczucie, że są świetni, że jeżeli akceptujemy kochamy wspieramy jesteśmy dla nich zawsze, jeżeli tego tylko potrzebują dziękuję pani bardzo Anna Szulc psycholożka socjolożka ekspertka serwisu dla uczniów rodziców szkoła bez tajemnic wydawnictwo nowa era był naszym gościem kłania się pani bardzo dziękuję za rozmowę słuchaczy zapraszamy na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA