REKLAMA

Miesięcznica, czyli prof. Mikołejko w studiu

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2021-09-26 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
miesięcznica dobry wieczór państwu jest nam bardzo miło powitać państwo miesięcznicy po nowemu jest już z nami prof. Zbigniew Mikołejko dobry wieczór panie profesorzy i dobry wieczór pani dobry wieczór państwu witam serdecznie dziś, gdy tęskniąc za zaś za panią zabaw za państwem i w ogóle nie w potrzebie pogodzenia w sposób może niezbyt uporządkowany ale, ale za to rzeczach ważnych tak mam wrażenie no właśnie obiecywaliśmy państwo, że wrócimy z miesięcznic są po Rozwiń » wakacjach teraz miesięcznica będzie wyglądać troszkę inaczej niż do czego państwo przyzwyczailiśmy przez ostatnie rok czy nawet dłużej miesięcznica narodowa będzie się z państwem spotykać w naszym stałym składzie prof. Zbigniew Mikołejko i Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM w ostatnią niedzielę miesiąca będzie składać się po nowemu to będzie pani profesorze dobra zmiana z 3 części z 3 części, z których pierwsza w naszym zamyśle poświęcone będzie w polityce, bo też nie chcemy państwa zamordować tym tematem druga kulturze trzecia filozofii jak państwo szybko się zorientują wszystkie te części będą się ze sobą zgrabnie i gładko łączyć mam wrażenie, że pani zbyt wielkie nadzieje, gdy mnie pokłada postaram się sprostać, tym bardziej że wszelkie formy uporządkowania zawsze powodują, iż Wierzga przeciw roszczeniu wino trudno im postaram się mniej Wierzgacz niż zwykle to ja będę tym złym policjantem jak zwykle pilnować czasu i uzgodnienie między po to, dobry policjantem, ponieważ dzieje się to jest dobra zmiana dzieje się ku mojemu dobru w NIK dobru Polski, bo przecież bez przerwy słyszymy więc, że chodzi o dobro Polski, więc ja też postaram się starać i pani i boską pomoc no właśnie to się też dzieje ku dobru słuchaczy, których cieszymy się, że możemy powitać po tej przerwie kilkunastu tygodniowej kilku miesięcznej, która jednakowoż była bardzo za przeproszeniem brzemienna w wydarzenia, których skutki jak zwykle część krótko terminowych część odroczonych w czasie tak czy siak w jaki sposób nas będą dotykały dla mnie panie profesorze jednak nieustająco tematem nr 1 od kilkunastu już tygodni pozostają uchodźcy na granicy polsko-białoruskiej, a dokładnie rzecz ujmując to co z nimi robimy my, czyli nasza strona, bo jak wiadomo na naszą stronę mamy większy wpływ niż na drugą stronę by tak sobie o tym myślałem i próbując uporządkować jakoś poddać jakiejś hierarchizacji co się zdarzyło przez kilkanaście tygodni rzeczywiście to jest swoista dominantą, ale dominanta trochę innym charakterze to znaczy jest taki kolejny najbardziej chyba dramatyczny akt czy proces ujawniający kryzys, którego doświadczamy jest kryzys szczyt potwornej władzy, która sobie potwornie nie radzi z różnymi rzeczami, która zmierza ku rynkowi niż ości jako tonących pyta się nie tyle brzydkie co drutu kolczastego i co więcej ten kryzys nie jest tylko kryzysem politycznym również obiecali, iż jest czymś więcej moim zdaniem kryzys kryzysem moralnym przede wszystkim, bo władza władzą, ale nie jakieś spory zielony naszego społeczeństwa naszych rodaków jest przychylna temu zwrotowi tylko czas temu co mnie napawa grozą, bo symbolika drutu kolczastego w Polsce powinna być raczej w rocie jednoznaczna no i drut kolczasty, oznaczając jakieś straszne ludzkie nieszczęście, którego jesteśmy świadkami nawet jak każą nam zamknąć oczy oddalają nas oddali wszy dziennikarzy od od tej granicy to jednak mamy świadomość, że coś dzieje się to bardzo bardzo niedobrego nawet może gorszego niż się dzieje, iż pod podejrzewamy zawsze rządzi niewiedza o złu łączy się takim oczekiwaniem pełni niepokoju, że jest dramatycznie niższe niż jest nie wiem jak jest są oczywiście jakieś przecieki rozmaite ludzie stamtąd coś opowiadają paru dziennikarzom udało się w czytam tu w gazetach wedrzeć się jeden z nich przyjechał trasy od tygodnia Włodawy na południu aż po aż Bóg obdarzy Krynki czy na północy, więc przez cały już, chwytając się rozmaitych podstępów ujawniając, bo po koniec, ale też, zbierając świadectwa takie drobne świadectwo nie nachalny świadectwo zachowań sił policyjną wojskowych, które tam zgromadzone w zwykłych ludzi zresztą bardzo zróżnicowane są postawy zwykłych ludzi, ale no i okropnie się w tym wszystkim jest to co wielu umysłach tamtejszych się za lęk że, że o nim nie wie i oni na swój sposób też nie chcą boją się czegoś nieokreślonego co wychodzi z lasu bagna nie jest czarne i jakieś opowieści niesamowite to o tym, że ktoś poruszał klamką w domu lub do od tamtejsza wiejska kultura no to są jakieś osobne chaty małe wioseczki najczęściej nie są duże z reguły poza paroma wyjątkami miejscowości no jest niepokój także związany z sytuacją ekonomiczną, ale przede wszystkim kryzys moralny znaczy to cierpienie którzy, którego obecność tutaj słusznie podejrzewam nawet częściowo jakoś widzieliśmy i dostępnych na kortach cierpienie fundusz fundowane przez 2 maja zmagające się ze sobą reżimy, które się zapadły, żeby przepychać tych nieszczęśników wszelkimi możliwymi sposobami na drugi już na drugą stronę to jest zresztą los tradycja muszę powiedzieć straszną straszą one do tych sprzed lat z epoki komunizmu mianowicie policjanci dzielnicowi był regionowi czy jacyś byli odpowiedzialni za samobójstwa zaznaczyć źle działało to na statystykę na jej opowieści takiego policjanta ziem, a że coś zdarzyło kiedyś wczesnym porankiem ideę mówi ten policjant jest mgła szaro nikogo nie ma patrzy dumnie wisi rozglądam się obie strony przewieziono go na drugą stronę ulicy nie przez psy środki komunikacyjne zwolni do kolegi z sąsiedniego rejonu i mówię tych uczelni dziś no, więc mniej więcej no tutaj to zgroza, czyli mamy mieliśmy tam do czynienia prawda tragedią jakiegoś człowieka, który w tak zakończył swój los tymczasem toczy się wokół tego jakaś potworna gra tego rodzaju znaczy Talar zupełna Nieczułość którzy, które ujawnią się znany z Wrzeszcza one jakiś chłop spod granych odpowiada na pytanie, a co będzie jak w sprawie Tychy uchodźcy spotu narząd, który tam są jak wiemy usnąć górnego, bo dolny jest na Białorusi spod uznasz górnego co będzie jak nadejdzie ginąć na nic mówi zupełną, gdyby nie czułością co marzną zamach Sobali to nie jest jedyna postawa dość są ludzie, którzy przymykają oko sprzedają ubrania jest słowo rolnik, który mówi znalazłem, więc zobaczymy, gdzie przemoknięte przemarznięte kobiety i obcy właśnie akt napina na jakim przystanku poszedł do domu po coś ciepłego tuje do picia jakieś jedzenie niestety czy stety jak wróciłem to byli już czyni wojskowi musimy powiedzieć niestety, bo prawdopodobnie zostały to osoby bez naszej wiedzy wbrew prawu pogwałceniem międzynarodowych traktatów wypchnięte z powrotem, czyli to stosowana jest technika służby ku, która jest morderczą dla tych osób jazdy zdążyłam pojechać do naszego górnego jeszcze zanim zamienił się w strefę zamkniętą i dla mnie gorsze było to, że te służby osoby, które mają polskiego Orła na swoich mundurach potrafią w sposób najbardziej cyniczny jak można sobie wyobrazić robić takie rzeczy, że utrudniać komunikację między tymi aktywistami, którzy tam byli tymi osobami na granicy, które próbowały się czegoś dowiedzieć o nich, żeby móc przekazać dalej albo interweniować w ich sprawie w tym czasie np. włączone były syreny i włączone silniki samochodów, żeby nie dało się ich usłyszeć to jest drobiazg można by było powiedzieć na tle tej całej miernoty moralnej, której jesteśmy świadkami natomiast to jest też taki drobiazg symboliczne nawiasem, więc anegdota, jakkolwiek gorzko brzmi to słowo w tym kontekście którą, którą nam pan opowiedział przed chwilą w tym przypadku nie jest anegdotę, bo z kolei białoruskie służby mówią o przyciąganiu ciele kobiety 37 letni, który znak znaleźli rzekomo na swoim terenie widać ślady przeciągania w tej chwili oba reżimy jak pan powiedział mogą mówić co chcą, ponieważ nikt nie jest w stanie tego zweryfikować nie ma tam dziennikarzy polskich, którzy mogliby kilka redakcji zadeklarowało, że będzie próbował relacjonować sytuację stamtąd jednak jest to bardzo bardzo bardzo utrudnione i wydaje się, że w związku z tym my nie będziemy o tym mówić wcale no, więc źle im się wydaje, że im się wydaje, bo działa ten proces ról brzmienia niepokoju poczucia narastającej grozy i współczucia dla tych osób po prostu wstyd jak powiedziałem nawet postawili postawy ludzi tam tamtejszych są mieszane prawda tzw mieszanej słyszałam to na własny już, że są mieszane 7 takich jedni są zadowoleni inni i domagają się sprawdza stan czystości, ale skąd, skąd się co bierze ono bierze się stąd, że od 2015 roku wpaja się rzuca się umysły to jest 1 przyczyna w prasie wrzuca się umysły to że, choć są jakimiś morderczymi islamistami cokolwiek miałoby to znaczyć, którzy roznoszą zarazki cokolwiek miałoby to znaczyć z drugiej strony to to są tereny dość szczególne one zawsze były mocno najeżone taką w Novi w mikroskali, ale drastyczną ostateczną przemocą lękiem przed obcym to są tereny pogranicza mieszania się i wojowania zmagają się, że są rozmaitych religii kultur nie reżimu właśnie przesuwania granic Azji Bóg wie, czego jeszcze wszelkiego Żuławskiego bandyckiego gwałtu, gdzie to jest w podświadomości zbiorowej świadomości zbiorowej czasem wszystko się tutaj szos wszystko wszystko się tutaj nie miesza prawdę zostaje pamięć pamięci, że tego rodzaju, którą Silnicy to pamięć jest niedozwolona nie oczyszczono prowadzenie pokazuje się ludzkich twarzy tych pensji jedno z przyczyn także tego, o czym pani mówiła tego zagłuszanie zesłania ciężarówkami już wszyscy moglibyśmy mogliśmy zobaczyć zagłuszania wiedzy o tych ludziach o ich człowieczeństwo ich cierpieniu o ich potrzebie w jakikolwiek jakiejkolwiek pomocy nie zagłuszania komunikacji, ale w tym wszystkim jest jeszcze jedno no jeśli wkraczamy w tego rodzaju rywalizacji podobną do zasad z reżimem Lwów Łukaszenki to znaczy, że jesteśmy w zwierciadle nie sposób tacy sami i to jest niestety gorzka puenta naszej pierwszej części miesięcznicy ja tylko dorzucę, że to zagłuszanie wizerunków jest też z ogłoszeniem naszej wrażliwości osób, którym być może brakuje wyobraźni mam nadzieję, że nie słuchaczom Radia TOK FM za chwilę usłyszymy się w drugiej części miesięcznicy za chwilę wracam z prof. Zbigniewem Mikołejko miesięcznica witamy państwa ponownie miesięcznice po nowemu od września 2021 roku w ostatnią niedzielę miesiąc miesiąc będziemy spotykać z prof. Zbigniewem Mikołejko w 3 zgrabnych odchodach będziemy się z państwem komunikować w narodowej miesięcznicy rozmawialiśmy o tym o tym strasznym temacie tragedii osób, które są zatrzaśnięte na granicy albo tych, które próbują uciekać i nie mają szans otrzymać pomoc zgodnie zobowiązującym prawem, bo to akurat dobry temat do naszej filozoficznej części miesięcznicy, a mianowicie ów mityczny obcy taki, który zawsze się obcym występuje w parze tego znacznik, mimo że mierzy w parze ze swoim obcy to jest kryzys figura, która buduje się nas skrajnym przeciwstawieniu się tego co jest nasze i tego co jest nie nasze radykalnie nasze skrajni się skrajnie odmienne na tyle odmienne, że nie jesteśmy w stanie dojrzeć w tym w tym obcym człowieczeństwa Roda to tak jak w Dumie nie Kamis, gdzie jeszcze tego tytułowi przeszłam w obcym Kamisa właśnie nasz warunkach pandemii też się dżuma jako szkolenia, ale myślę tutaj mer są tym głównym bohaterze obcego Kamis, który zabija i bez przyczyny właściwie nie wie dlaczego, ale ma świadomość, że rzecz, że z zabija obcego ją sam zresztą czy, bo to jest taka zwracano się też jest obcy prawdę zabija z powodu słońca, bo zabija absurdalny prawda w oczach dokonuje tego czegoś co nieco inny pisarz francuskiej nowej dość, gdy nas dla la regulacji będą czy działanie bez przyczyny nagroda k obcą siłę ZUS, o co w tym chodzi obca zostaje posunięta do granic i to pojęcie granicy jest tutaj niezwykle ważne prawda, bo Czyż ona jest w teraz niezwykle ważne, bo doświadczamy stanu w zderzeniu się z szybkością właśnie w w związku z związku, gdy cieniem na granicy granica nie jest tylko linia na Malcie granica ma tym sens metafizyczny powiedziałbym religijnych i w związku z tym trzeba tak spojrzy już, dlaczego tak mówi granicą jest takim miejscem sakralnym porządku świata mamy tutaj zawsze, kiedy wytyczone granice w tę na mapie i to w głowach ten na ziemi i to, gdy uszach mamy do czynienia z uporządkowaniem sakralnym przez 10 naszej przestrzeni których, która ma swoje sakralne centrum swą sakralną świętość prawdę postaci najczęściej chciwość czegoś wyniosłego i podniosłego piąta kolumna w Warszawie, na której siadają przelotne żurawie czy jasna Góra częstochowski w Częstochowie czy ten, gdy legendarny mityczny do gnieźnieńskiej, na którym usiadł ożył biały to jest centrum naszego i tam jest największy stężenie świętość mocy świętej, że ośrodek Naszość ale, ale równie mocny tytuł przechodzę do tego co mówiłem i jest jest stężenie owej świętości na granicy, która oddziela nas od obcych, dlaczego no, bo ci obcy są siłą nieuporządkowany chaotyczną złą, która na nas nas napiera w związku z tym musimy zgromadzić całą naszą świętą moc, żeby się przeciwstawić ten obcy z pułkiem tutaj nie porządkowaniu chaosie, którym się nie niepojętą ości obcego to wyraża się rozmaitym rozmaity sposób przede wszystkim język bardzo my jesteśmy Słowianie tom za granicą są ci, którzy nie posługują się słowem są nimi są Niemcami prawda to w takie najbardziej nie wyrazić scena należy się naszej szerokości pod naszą szerokością geograficzną rozróżnienia to jest coś więcej budujemy cały zespół w stosownych znaków, które wiążą się z tą granicą przekraczaniem bądź nie ze śladami Biblii mówi się tzw. szybo lekach musi boleć, o co chodzi Otóż we wsi w księdze sędziów najstarszej księdze biblijnych występuje nie sędzia przywódca Izraela Gila czy ściślej mówiąc najmniejszego śladu, jakie to ten sympatyczny pan, który złożył w ofierze swoją licz i młodzieży jak swoją zmienną córkę już od tuszy toczono wojnę z innym plemion izraelskich Efraim mitami w mniejsze o przyczyny, ale ważne co się dzieje po triumfie trują się, czego jeszcze Gila odcinka mianowicie owi pokonani zmieszczenie reemisji chcą przechodzić no bo jest kwestia różnych potrzeb egzystencjalnych przed przez bród na Jordanię, którego strzegą zginęła od ich, żeby się przedostać przez UE brud, żeby mogli się pod są odpytywani każe im się, gdy mówi słowo Ścibor zbyt szybo leczy co znaczy powódź albo głos albo jeszcze parę innych rzeczy w tymczasem ci efekt emisji nie są w stanie tak ty tego tak powiedzieć mówiąc symbole symbole seplenienie w związku z tym są zabijani na tej granic to pojęcie wprowadzam coś powiedzieć, że w rozpoznawaniu swojskości obcości posługujemy się całą Chmarą szych Bolek no tak jak Łokietek prawda, gdy opanował w ten Kraków już w zawłaszczonych przez Ciech zmęczonych Czechów Niemców i inną niż jego jacy kazali wymawiać wymawiać siły ruszyć 4 słowa i mieszkańcom tylko Krakowa soczewica koło Miele mój jeśli wymagają źle no to szli pod podnieś podnieś, więc co się zdarza Artur to przy naszych czasach nie tylko nasze czasy ta Chmara ta też boleć przestało być tylko słowami naszych czasach nabrały stały się coraz bardziej i ikonami prawda i rozpoznajemy swoje filie swoich na polskich ulicach chociażby przez to wszyscy mocny znak ktoś ma na dziś życie napis konstytucja ktoś inny ma Orła w koronie na na czerwonym czerwonym cieszyli się prawda wiadomo wiadomo, że to jest jak gdyby winno inna inna plemienną szkołę do co jest jeszcze 1 ciekawym były symbole te nieco jest jeszcze jeden z ciekawym aspektem tej pana arcyciekawej opowieści to, że akurat w naszym kontekście język Polski jest niewątpliwie trudne egzaminy Łokietka, które moglibyśmy przełożyć na jakiś Szczebrzeszyn współcześnie byłby nie do przejścia dla większości obcokrajowców, czyli obcych ożywią krajowców i jest bardzo charakterystyczne, bo to co mówiliśmy w pierwszej części o zagłuszanie komunikacji no właśnie, bo tam dolać tłumaczka, która znała język przybyszów i toteż jest symboliczne to też symboliczne znaczenie języka, czyli ten sam symbole, które można odgrodzić być może przy pomocy niewielkiej przy niewielkiej dobrej woli i dobre chęci na zamienia się w narzędzie komunikacji, która tę obcość pomoże zamienić swojskość jest translator prawda jest ktoś dokonuje przekładu języka kultury ich systemu znaków na NATO co nasze ich prośby o pomoc mikro i prośby o pomocy, ale nawiązują sieciowych wraz do tego mianowicie to zagłuszanie i służy temu głębokiemu czemuś dlatego mówiłem o nim niemocy prawda oni są nie mi, więc przyjmują przyjmują przybywają z przepraszam za za plątania się w języku przybywają z obszaru zróżnicowania chaosu niemocy właśnie do jakiejś ciemności, która w jest nie wysławia dla i tym bardziej tym bardziej, tym bardziej ich zresztą by w obrazy i ja mam tutaj żal do polskiego systemu medialnego, który bardzo, który każe nam się wszystkim bardzo koncentrować na nie swojskości właśnie na polskości trudno znaleźć to coś co jest poważnych dziennikach telewizyjnych debatach ważnych telewizjach na świecie mianowicie obraz świata w nią polityki światowej opowieści tego rodzaju są rzecz rzadkością mi są się, gdyby dodatkiem do do tego co co mówimy jak nie rozumiem, dlaczego ma być ważny to, że 2 panów 2 panie albo jeszcze w innym układ albo w wersji mieszanej płciowo mają się nimi doświadczyli ich kłótnia z zakłócaniem sobie w ziemnych w zarzutów to ma być ważniejszy od obrazu świata dzisiejszego prawda pamiętam taką niesamowitą historię przez jakiś czas w zastępstwie do mnie proszono nie można było uznać wykłady filozofii dla biedniejszych ze szkół leżanka studentów dziennikarstwa winy ze szkół warszawskich i 6070 osób połowa to czyni dziennikarzy i jakieś tam względów na pierwszych na pierwszym pierwszej lekcji zadań pytaniu największą rzeźnię to parę lat temu błona na świecie 5 000 000 ludzi w ciągu 10 lat w ciszy jakiś chłopak gdzieś tam Bojko gdzieś w Afryce prawda WI koniec z głosami Demba głosie im po prostu stanowi to jest świadomość tych, którzy już oczywiście nie wszyscy dziennikarze są tacy itd. no ale 6070 adeptów tego dziennikarstwo w tym dziennikarze czynni i mimo to prawdę rozpoznanie świata teraz mnie pan naprawdę przeraził i co prawdę nie bardzo mam na to ochotę, ale muszę powiedzieć, że biorąc pod uwagę wyczyny niech to zakończy drugą część naszej dzisiejszej miesięcznicy wyczyny 2 dziennikarzy 2 dużych można by pomyśleć poważnych mediów z ostatniego tygodnia wpędziły mnie w zeszłą latania takie takie słowo skonfundowany takt to jest najbardziej to jest wszystko na co jestem w stanie zdobyć w tej sprawie na szczęście nie ma nie musimy drążyć tego tematu dalej, więc zostawimy państwa bardzo krótką chwilę i za chwilę wracamy z trzecią częścią miesięcznicy która, która w założeniu poświęcona ma być kulturze i na pewno się pan nie dziwi, że znowu zaczniemy od obcości i od plemienne dość miesięcznica witamy państwa ciepło w trzeciej części miesięcznic narodowej po nowemu po raz ostatni dzisiaj przypominamy, że będziemy się teraz prof. Zbigniewem Mikołejko miesięcznicy spotykać w ostatnią niedzielę każdego miesiąca nasze miesięcznica powróciła we wrześniu po kilkunastu tygodniowej kilkumiesięcznej przerwie Zbigniew Mikołejko Anna Wacławik-Orpik witam państwa po raz trzeci w trzeciej części poświęconej kulturze jeśli niema nic przeciwko temu zacznę od następującego cytatu o tym w jaki sposób plemienne postrzegania świata powoduje dzielenie ludzi na 2 grupy my i oni Bauman dowiedział się osobiście, doświadczając dyskryminacji jest konflikt jak pisał o kolor krwi, która jest bardziej czerwona to cytat ze wspomnianego już opublikowanego eseju Bauman nieustannie wspominał o tym konflikcie postrzegając go jako źródło problemów ludzkości z pewnością jego własne życie byłoby inne, gdyby świat był wolny od zawirowań spowodowanych Tryba Lis mem plemiennym podejściem do innych to jest cytat ze wstępu do znakomitej biografii Zygmunta Baumana pióra prof. Izabeli Wagner to jest biografia, która wyszła ponad rok temu za granicą jest niebywale głośno na świecie przetłumaczono już w tej chwili kilka języków chiński portugalski już nawet nie pamiętam wyszła po angielsku z kilka dosłownie dni premierę miał po angielsku z kilka dosłownie dni będzie u nas bardzo się cieszy nas na tę książkę jest znakomita muszę powiedzieć też przy okazji chcę państwa zaprosić na rozmowy prof. Izabelą Wagner autorką książki za tydzień w wywiadzie pogłębionym w porze zbliżonej do dzisiejszej od tego chciałem zacząć naszą część miesięcznicy trzecia część miesięcznicy poświęconą kulturze, bo niewątpliwie ta książka jest wydarzeniem, bo tryb bali zoom plemienne, jakiej pani mówi nie, z czym się nocą jesteśmy skazani trzeba powiedzieć z naszych zawsze jakieś tryby tryby tożsame związane z tożsamością grupową będą się nas utrzymywać się rozmaite przynależności poczucie więzi poczucia swojskości coś, o czym troszkę próbowałem będą nas obecny wobec problem polega na tym co z tym co z tym zrobimy co z tym uczynimy prawda czy będziemy w stanie zachować się w jak miłosierny Samarytanin, który przekroczył nie jest już nie bez przyczyny podaję ten przykład, bo sama Brytanii, którzy wyznawali swych pewną odmianę judaizmu byli postrzegani przez Żydów jako ówczesnych Żydów jako wróg gorszy od wszystkich wszystkich innych, ponieważ była w nich jakaś część tożsamości wspólnej nieprawnie zagarniętych zdaniem w Żydów i koślawo no cóż większych skreśleń, ale w tym w tym sensie religijnym to tam nie dałoby się odnaleźć, ale jest to obcy bili naszą ligę ją zagarnęli w związku z tym byli bardziej znienawidzeni to nie kapłan żydowski nie lewica czy usługa z 50 innych wykazuje się miłosierdziem wobec Żyda napadniętego poronionego do Artego tylko o tym strasznych Samarytanie na dodatek jest pokazuje tutaj też, gdzie jest miejsce przekraczania przekroczenia też nazbyt radykalnych nazbyt strasznych tu więź plemienna ości Tryba Izu tożsamości grupowej wszystko jedno jak to nazwiemy Otóż polega na tym, żeby zwrócić się w stronę tego czegoś co można zaś językiem serca i językiem człowieczeństwa wyznaczy, żeby uznać, że mamy w sobie coś ważniejszego niż ta przynależność, która czyni nas bliźnimi to coś co czyni nas bliźnimi wobec innego Gminnego mianowicie człowieczeństwa w bezpieczeństwo nos naszych nas spaja o tej obcości w dużym stopniu jest książka, której zacząłem swoją wypowiedź ale, ponieważ występuje tutaj w roli złego policjanta cha to muszę pana panie profesorze prosić pana kultura rekomendacje przechodzą Otóż moja rekomendacja dotyczy książki Henry James coś jest nowy przekład wybitnego pisarza Anglo amerykańskiego godziny głoski godziny godziny włoskie bo o co chodzi James do tych Włoch jeździł często Olejnik pojawił się tam, ale kraju tam przede wszystkim, kiedy psy i Włochy dostąpił tego czegoś, czego od czasu imperium rzymskiego nie znał to znaczy z z czystej chmary plemion państewek długiej pracy i miast księżyce w nią rozmaitych systemach kulturowych rządach i kilkunastu językach kilkuset działek ktoś z kilku tysiącach, bo więcej osób dialektu w procesie sądzimy Tęcza została wpleciona jedność Włochy zjednoczyły się domykają sąd szturmem na dziś wojsk włoskich w naszym ten proces zjednoczenia 1800 siedemdziesiątym roku i teraz rozumie się nowe Włoch do tych obcych organizmów to do tej pory udaje się oczy to chociażby w postaci napięcia między południem północą jedni drudzy mają do siebie rozmaite pretensje nie chcę w tej chwili nie mamy na to czasu przez widzi, ale zapleczu tego wszystkiego jest jakieś poczucie jedności, które o, którym w tej chwili w tym zróżnicowaniu niebywałym jest z tą jest to kultura jest kultura ci Włosi mówią różnymi językami mają rozmaite doświadczenia historyczne oraz moim dzień rozpacza, ponieważ w kraju w momencie który, którego doświadcza tak kultura podlega rozmaitym formom wyprzedaży podlega temu co jest normatywne dla masowej produkcji czy w wytwarzaniu tandety i jednocześnie mówi też ta książka o tym, że wszyscy jesteśmy i tych młodszych zakorzenieni wszyscy ludzie ludzie z Zachodu stamtąd wszyscy prawdą tek Goethe powiedział kiedyś każdy człowiek ma gdzie ojczyzny swoją własną i Włoch, czyli krótko mówiąc jeszcze szukać przekroczenia tego wszystkiego, o czym mówimy to jest to kultura także kultura moralna nie chodzi tylko kulturę artystyczną też pewnego rodzaju wrażliwe, bo Jamesa w tych godzinach włoskich opowiedzą także ludzie różnych ruchów w ludziach stamtąd z zewnątrz, którzy w 2 przybyli po coś jakoś tam żyją, manifestując swoje wrażliwości swoją odmienność dzisiaj nie mamy oczywiście ten proces łączenia się w rozbitych światów w oddzielonych światu jedność już w znacznej mierze jest zakończony mimo napięć na na Półwyspie Japonii japońskim witali itd. które będą ciągnąć się odzywał, niemniej jednak ostatecznie doświadczamy tutaj lekcji następujących że w jedność buduje się również z różnorodności ze z z wzajemnej jak jednak w sumie tolerancji zrozumienia dla dla tych rozmrożone niebywale zróżnicowań prawda tymczasem stajemy rzecz to jest dla mnie także lekcja polskości lektura tej książki i do to parcie do monolitycznej gości na gruncie czegoś co jest kulturą fałszywą na gruncie swojskości budowanej poprzez te obrazy jak złośliwie mówię grunt parze nic zapasy i chusty chórów akty na tle, których w duchu chórów gospodyń domowych gospodyń wiejskich ustawionych sztucznie na tle, który ustawia się premiera nawet i prezydent cała ta kwestia to nie kultura to propaganda panie profesorze dziękuję no właśnie, ale co się usiłuje za zasugerować nam, że tutaj jest tu bije nasze źródło tymczasem to, że to jest znowu nie mamy czasu, żeby o tym powiedzieć też były źródłem fałszywi i innym fałszywym, bo może jest jednym z wielu źródełek nie rezygnował siłę, bo ten folklor tego rodzaju funkcjonują sztuczny ustanawiany w porządku w porządku nieprawdziwym porządku w decyzji z starsi słuchaczy będą wiedzieli czym w porządku Cepelia rady dla, czyli takiego do takiej czystej zewnętrzności, która nie ma nic wspólnego ani z kulturą ludową z prawdą kulturze ludowej nie jest z prawdą Klose, który w znacznej mierze tworem rozmaitych dziewiętnastowiecznych XX-wiecznych inteligentów łącznie z najbardziej uroczystymi pieśniami będą w Rzymie Krywaniu Krywaniu, których nie zawsze był wzrusza, który z działem Tetmajera ani nie ani górali stylem zakopiańskim Witkiewicz ojciec jeszcze inni itd. itd. prawda to wszystko jest czymś co jest tak naprawdę pewną falsyfikacji tej ładną ładną widokówkę, a kulturą do ładowni osóbką propagandową w tym sensie ma pani rację ma to ładnie wyglądać nie stwarzać problemów Magda tak naprawdę nie ich, gdyby zapytać takiego nota dla pisowskiej, który staje na tle tych tych dziewczyn z chórów czym się różni strój łowicki o o są po co o o stroju biłgorajskiego być w Lesznie mieli nie mieli w tym żadnego żadnego pojęcia w tym jest kłamstwo o tym zbyt to jest to jest brak autentyzmu niech to będzie niepoprawnych to będzie złe niech to będzie koślawy, ale to jest nieautentyczne to jest zna wszystkie możliwe sposoby skład mamy list do tego celu buduje się odpowiednie instytucje powstaje muzeum folkloru polskiego w fakcie to nazywa i gdzieś wyczytałem, który ma to wszystko, a wszystko promować to znaczy nie ma promować prawdę o dramatycznym chyba dramatycznym zróżnicowany bogatym, ale często strasznym losie ludu polskiego i jego historycznych perypetiach tylko ma rosnąć taką opowieść jak ja jeszcze z obrazków pan pani Streżyńskiej, którą zresztą, które bardzo lubię, bo ono naprawdę ładne mają w sobie jakiś taki po to, psi świeżości ale, ale panie profesorze to jest to jest wszystko bardzo optymistyczne, ponieważ będziemy to muzeum odwiedza tak jak dzisiaj odwiedzamy muzeum PRL-u, a nawet kiedyś w muzeum śląskim onegdaj jeszcze zarządzanym naprawdę dobrze przez Alicję Knast, która jest teraz uchodźcą kultury chętnym w Czechach, że sobie tak pozwolę zażartować, czyli dyrektorką muzeum Narodowego, więc naprawdę nie najgorzej wyszła na tym żyją dobra zmiana pożegnała z tej instytucji, ale widziałem nawet na jednej z wystaw w muzeum śląskim odtworzenie przeciętnego pokoju z czasów PRL-u z meblościanką Kryształową popielniczką i tam go rodzaju akcesoriami, więc skoro już w tej części kulturalnej jesteśmy określa się z tego, ale to musi być zaznaczone, że mamy do czynienia z pewną falsyfikatem pewnym grodzenie notabene wcale nie żyje tęsknoty do tegoż domem ścianki Kryształowe popielniczki tego wszystkiego, bo w tamtym czasie w tamtym muzeum żyłem względem lepszy jest młodsza ma pani są jeszcze im Toma w innych niż panią to bawi mnie bowiem już tylko komedie Barei jeśli chodzi o myślisz nie oglądam filmów tamtej rzeczywistości poza kinem artystycznym wielkimi i komedii sami Berej poza ekranizacji ekranizacja ami dzieci po kim poza filmami Konwickiego was tak dalej Zanussiego wczesnymi, ale broń Boże moi młodzi doktoranci wówczas i którzy dziś profesorskie tylko obraz Stali cokolwiek by latali była taka wielka wystawa w Zachęcie przedstawiające codzienność PRL-u odmówiłem pójścia wraz z nimi na tamtą rząd zgodność właśnie tak, argumentując ja dla mnie to ten jednak nie muzeum dla mnie to nie muzeum dla mnie to jest po prostu mój mój z grzecznej boleśnie los tamtej rzeczywistości tym niemniej bardzo dziękujemy za te rekomendacje Henry ego Jamesa godziny włoskie za miesiąc spotkamy się przed czytanym Henrym Jamesem pan mam nadzieje z przeczytaną Izabelą Wagner biografia Baumana i będziemy państwu rekomendować następnej miesięcznicy kulturalne wydarzenia bądź też propozycje, które pozwolą nam troszeczkę poszerzyć pole widzenia dziękuję uprzejmie mam nadzieję, że rząd dał się paliło zapanować nad Rosję uznaniem moimi ku ku satysfakcji słuchaczy dziękuję państwu uprzejmie dziękuję bardzo, ja również dziękuję prof. Zbigniew Mikołejko Anna Wacławik-Orpik następną miesięcznicę ostatnią niedzielę października zapraszamy już teraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA