REKLAMA

KultOFFe: Bernhard Schlink, "Koniec tygodnia"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-09-27 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w krajach jak pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka z Instytutu dziennikarstwa komunikacji społecznej Uniwersytetu warmińsko-mazurskiego z państwa moim gościem dzień dobry pani profesor dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo dzisiaj książka dla tych państw, którzy znają pewnie do odświeżenia lektura dla tych, którzy nie znajdą być może do spotkania pierwszego i książka przeciwnie przetłumaczono na język Polski ale, ale dziś nie Rozwiń » uprzedzać wypadków pani profesor nie powie, o co chodzi tak zaproponowałem naszej dzisiejszej rozmowy powieść Bernarda linka koniec tygodnia powie z bardzo znaną w Niemczech Polsce może trochę mniej, ale myślę, że po ogromnej popularności lektora to kolejne powieści Chinka była już przyjmowane duże zainteresowanie podejrzewam, że część się z słuchaczy słuchaczek na pewno ten powie misję kojarzy punkt wyjścia to o moment szczególny, ponieważ po 20 kilku latach wychodzi z więzienia mężczyzna mężczyzna, który był jest jedną z czołowych postaci lewicowego terroryzmu lat 67060 tych czołowa postać się frakcji czerwonej armii mamy jest bardzo ciekawy, ponieważ zostaje ułaskawiony wychodzi właśnie z więzienia, a jego siostra postanawia zorganizować się takie weekendowe spotkanie z dawnymi przyjaciółmi z dawnym światem, a z tymi, którzy niegdyś podzielali idee, którzy razem walczyli, którzy jednak nie posunęli się dalej i tym samym pozostali po tej słusznej stronie społeczeństwa w słusznej w tym sensie, że nie przekroczyli pewnych granic nie doszło do morderstw poprzestali oni na słowach taki jest punkt wyjścia weekendowe spotkanie tutaj ten koniec tygodnia no jest właśnie taki właśnie przed tłumaczeniem może dość bliskim tak w weekend koniec koniec tygodnia, ale faktycznie troszeczkę może to zgrzyta, bo jednak weekend kojarzy nam się z pewną beztroską i myślę, że link tutaj chciał tę beztroskę i to napięcie właśnie zasygnalizować ten słowem, a w określeniu koniec tygodnia to troszeczkę nam chyba umyka powieść ta jest o tyle ciekawa, że bardzo taki niebanalny sposób jest taką opowieścią usytuowaną między konkretem, a uniwersalnością konkretem, bo faktycznie mamy tutaj taką próbę ideą zmierzenia się z ideowym dziedzictwem frakcji czerwonej armii, a takim pytaniem całą pozostało z tej dawnej rewolucji i czyta dawna rewolucja lewicowa także w tym takim drastycznym wymiarze, bo mówimy tutaj o terroryzmie miała w ogóle sens i ta uniwersalność, bo jednak pojawia się tutaj to ponadczasowe pytanie co robić, gdy budzą się ostatecznie i czy każdy punkt musi się ostatecznie nić i czy rewolucja zawsze tylko na chwilę, a potem trzeba się przystosować te i inne pytania pojawiają się tutaj w tle, ale warto też pamiętać, że Bernat klin, które wydał tę książkę w 2008 roku ona w Polsce ukazała 2 lata później 2010, kiedy wydają właśnie 2008 roku wydał ją też specyficznym czasie, bo w 2007 roku wychodzi z więzienia po 20 kilku latach Brigitte MON hałd, a 2008 roku PiS Klara to są 2 bardzo ważne postaci właśnie frakcji czerwonej armii wokół, których toczyła się dyskusja od kilku lat na temat właśnie sensu ułaskawienia potrzeby ułaskawienia czynne może być to ułaskawienie też dyskutowano na temat statusu ofiar, o których często w takich sytuacjach jednak się zapomina albo nie traktuje się ich na pierwszym planie, więc kiedy właśnie taka sytuacja wyjściowa, jaką proponuje nam link jest zarazem sytuacją, która dzieje się wokół dzieje się realnie to powoduje, że link faktycznie wpisuje się bardzo gorącą wówczas dyskusję na temat właśnie tego jak sobie poradzić z tą spuścizną frakcji czerwonej armia cały czas używam tego słowa dziedzictwo spuścizna, bo faktycznie ten temat jest w Niemczech i tematem powracającym tematem, które gdzieś jest często w tych dyskusjach publicznych poruszane z prostego powodu, ponieważ gdzieś sił łączy się z takim pytaniem, które też pojawia się w powieści koniec tygodnia świnka, czyli z takim pytaniem, skąd się wywodzimy, o ile rodzice tych, którzy właśnie wisieli się mówiąc kolokwialnie za ten lewicowy terroryzm Delii jakoś uwikłani w nazizm uwikłani w tym sensie, że jeżeli w określonym czasie czasami też byli zwolennikami, a czasami byli oskarżani o to, że nieskutecznie wspierali przeprowadzenie denazyfikacji często też krytykowano za właśnie to drobno mieszczaństwo osy to dość takie upodobanie do konsumpcjonizmu ETA argumenty się często właśnie u młodych rewolucjonistów wówczas pojawiały o tyle właśnie, kiedy przyjrzymy się tym dawnym rewolucjonistom za 70 starca lat sześćdziesiątych z lat osiemdziesiątych też przed przecież jak właśnie oni poradzili sobie z tym uwikłaniem okazuje się, że dzisiaj oni też są ludźmi uprzywilejowanymi oni też dziś cierpią pewne korzyści i z tego, że pochodzili z określonych rodzin i poza podium dla wysokiej klasy społecznej stepowe listę dawne uwikłania, których funkcjonowali były jednak właśnie tym statusem, które mogą być przywilejem i w tej w tej książce w dziesiątkę to tak jak powiedziała to jest taki weekend lub koniec tygodnia, gdzie grupa znajomych przyjaciół, ale między sobą tylko osób bliskich głównemu bohaterowi temu, który został wypuszczony z więzienia po to, po latach odsiadki za terroryzm spotka się grupa ich ani rozmawiają właściwie to rozmowy się toczą różnego rodzaju przez całą akcję tej powieści tam tam padają słowa, które wg mnie są też szybkość ważne kluczowe, chociaż one gdzieś tam są ukryte w pomiędzy wszystkimi oto w jednej z rozmów jak główny bohater gier mówi, że no z pewnością, gdyby myliłem się i popełniły wiele błędów i na pytanie o jakie błędy chodzi mówi chodzi o ofiary walka, która nie prowadzi czynie kończy się sukcesem nie usprawiedliwia ofiar, czyli trochę tak, że jak, gdyby tylko, że jeżeli no to bardzo jasne co mówi potem, gdyby ta rozmowa toczy się dalej natomiast miał wrażenie czytając książkę że, że trochę tutaj leży pies pogrzebany znaczy, że z jakiegoś powodu, kiedy patrzymy na postaci, których walka, których rewolucja zakończyła się sukcesem często stare, stawiając je pewnie nie wszyscy takiej osoby, którym ta rewolucja bliższa czy może idee rewolucji są bliscy często stawiamy je na piedestale często stawiamy na pomniku, zostawiając albo może będą w stanie przeoczyć albo nie dopowiedzieć czy nie nie skomentować zapomnieć o ofiarach i myślę, że podobnie, że podobnych weekend mógłby się odbyć, gdybyśmy zaprosili na ten weekend nic no właśnie z przyjaciółmi czy ze znajomymi różne osoby których, które dzisiaj uważamy za bohaterów rewolucji bohaterów zmian bez względu na to, po której stronie tych rewolucji byliśmy także, że któryś mecz okaże się, że są osoby, dla których takie ludzkie wartości są mało ważne, że rzecz, że być może kreślą historię grubymi liniami, że nie ma miejsca na niuanse nie ma miejsca na wrażliwość nie ma miejsca na w do NATO co co czyni z nas ludzi, ale proponuję byśmy do książki do wątku powrócić po informacjach Radia TOK FM informację o jedenastej 20 pań prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka Instytutu dziennikarstwa komunikacji społecznej Uniwersytetu warmińsko-mazurskiego z państwa moim gościem pewna czy link koniec tygodnia to książka, której dzisiaj rozmawiamy w programie Owczarek pani prof. Bernadetta Darska literaturoznawczyni krytyczka literacka Instytutu dziennikarstwa komunikacji społecznej Uniwersytetu warmińsko-mazurskiego z państwa i moim gościem rozmawiamy opowieści koniec tygodnia Bernarda linka, aby w Polskim tłumaczeniu koniec tygodnia, a ponieważ nie to będzie kas może książka wciągająca przed informacjami mówi pani doktor, że te słowa głównego bohatera jakiś sposób pokazują nam, że jeżeli chodzi o właśnie skutki przewrotów rewolucji walk to to właściwie bądź, kiedy one są nieudane to być może upominamy się o ofiary w momencie, kiedy rewolucje są udane czy przeżarte są udane to tych przywódców wrzucamy na piedestał oddajemy hołd i zapominamy trochę by jeżeli, jeżeli spojrzymy nawet na nasze polskie doświadczenia historyczne różnego rodzaju walki różnych frakcji o o zmianę systemu czy o o zmianę status quo to często idoli idealizujemy zwycięzców zapominamy im ofiary zapominamy o tym zwykłych ludzi którzy, którzy ponieśli i często najwyższą ofiarę, więc pani te zmiany, jakie wrażenie czytając tę powieść tak to pytanie ofiary jest tutaj z pytaniem bardzo ważnym pojawiającym się w tle co jakiś czas, a i ten fragment pan przywołał jest faktycznie bardzo istotne, bo pozwala się zastanowić nad tym jak trwale umyśle kogoś, kto właśnie nie chce przewartościować w tej swojej idei istnieją te formy zaangażowania sprzed lat, kiedy teraz słyszymy właśnie joga, które mówi takie słowa on jawi się jako coś się bezduszne bezlitosne, a także dla swoich przyjaciół dla tych, którzy również postulowali podobne działania tylko, że poprzestali na mówieniu ani zaczęli strzelać to jest ważna różnica, która rozgranicza naszych bohaterów Jorga zamyka więzieniu, a jego przyjaciołom pozwala wrócić do społeczeństwa pozwala zajmować często właśnie tę uprzywilejowaną pozycję ja nie bez powodu tej uprzywilejowanej pozycji mówi także teraz ponownie przy okazji aha właśnie wspominania ofiar, ponieważ tutaj też trzeba bardzo mocno zaznaczyć to, że faktycznie ten uprzywilejowany status członków frakcji czerwonej armii był bardzo ważny to było przede wszystkim dzieci i z tych tras można powiedzieć się najwyższy dzieci profesorów lekarze fabrykantów rektorów pastorów jedna z czołowych działaczek frakcji czerwonej armii i Gudrun z nich była np. córką pastora jednym z Szadku ducha gen ten uwagę, a więc to były takie osoby i to, że potem stosunkowo łatwo te osoby wróciły do społeczeństwa, zajmując faktycznie właśnie uprzywilejowane stanowiska będąc dziennikarzami członkami rządu znanymi badaczami nauki i tutaj można było nazwiska przywoływać, bo przecież właśnie to jest istotne w kontekście tej książki, że ona bardzo mocno rezonuje na tle właśnie współczesnego życia Ks społecznego politycznego mówią współczesnego mam na myśli osa też ostatnie kilkadziesiąt lat w Niemczech, ale i też rezonuje na tle tego jak właśnie postrzegamy rewolucjonistów, czyli znowu czy ofiary się w jakikolwiek sposób liczą to pytanie nie tylko się pojawia właśnie wtedy, kiedy już zostaje uwięziony uwolnionym zostaje, a wychodzi na powrót na wolność jeden z jego kolegów pyta co czułeś, kiedy doszło do pierwszego zabójstwa i radość okazuje, że to proste oczywiste pytanie wyrzuca wszystkich takiej można było mówić strefy komfortu jak i jakoś się często się mówi radość okazuje, że jest to pytanie niestosowne, że to co wcześniej było oczywistą racją teraz jest zaburzeniem pewnej pewnej konwencji i to, że właśnie próbuje się dziś się dostatecznie podchodzi do przeszłości był to, że pojawia się to powracające pytanie, a pamiętacie i nasi bohaterowie co jakiś czas właśnie wspominają różne sytuacje z czasów walki, które sytuacje są takimi momentami często anegdotyczne Amy, która dziś podtrzymują ich taki prywatny MICE dzieciaki mi się zaangażowanym kiedyś, które usprawiedliwiają też to dzisiejsze odwrócenie się od i tej to wszystko powoduje, że gdzieś właśnie pojawia się także ta kwestia kim jest dzisiaj rewolcie sta ni książka Bernarda linka mam wrażenie, że też gdzieś się funkcjonuje właśnie na tle przyjęli w takim dialogu trochę z innymi utworami dotyczącymi frakcji czerwonej armii czy grupy Baader Meinhof jak tak się często określało właśnie te organizacje z nazwisk głównych przywódców, bo przecież trzeba pamiętać, że właśnie owa postać Ulrike Meinhof w pewnym sensie stała się legendarna w pewnym sensie gdzieś jest dyskutowana też jako taka postać właśnie ciągle podziwiana, że gdzieś tutaj próbuje się właśnie te terrorystyczne zapędy na różne sposoby uzasadniać bardziej, widząc i tę, a mniej dostrzegając ofiary, które tutaj mówimy, kiedy wspominam właśnie o innych książkach przychodzi mi namyśl chociażby powieści Wasyl Zandberga Teresa właśnie o Ulrike Meinhof czy tekstem widzę je linek Ulrike Maria Stuart, gdzie właśnie też toczy się dyskusja ideowa, która przecież toczy się również roślinka tak naprawdę i te poszczególne sceny, których nasi bohaterowie zastanawiają się kim byli kim byli, gdyby się stało inaczej kim Stali się teraz jak w ogóle w tym wszystkim się odnaleźć to jest też dyskusja o tym, że właśnie ten koniec tygodnia ten weekend niemieckiej wersji to jest tak naprawdę też taki moment, który dzieje się na uboczu na marginesie prawdziwego życia oni nie ponoszą żadnych konsekwencji z powodu tego spotkania oni na chwilę wrócą do przyszłości on na chwilę się spotkają oni na chwilę powspominają oni zmierzą się z różnymi właśnie problemami, ale tak naprawdę to jest ich przeszłość problemem jest to, że to nie jest przeszłość dla Jorga to jest chyba ta kluczowa tutaj kwestia, bo to nie jest dla niego przeszłość, a zarazem w nim widać chyba najmocniej jak bardzo to przeszłość jest, ponieważ charakter roleta przeszłość, bo to się ze wszystkich i to myślę sobie to powietrze bardzo linką skarżone, gdy ktoś jeszcze od odwołuje do tych pokolenie by post nazistowskich tak to się, że nie byliśmy tak jak nasi rodzice mówi Jorg w tym momencie tak duży, gdyby nie sprzeciwili się nie podjęli walki tak my tutaj nie mogliśmy patrzeć na ten cały świat na na to co się dzieje w Wietnamie na to co się dzieje w Afryce, ale także to co się dzieje, gdyby z instytucjami niemieckimi, że rzeczy, gdy trochę to takie to taka bezczynność społeczeństwa, które na, który pozwolił Hitlerowi dojść do władzy i uczynić to co uczynił ze całym światem już dziś to uszli inka jest bardzo obecne we wszystkich jego powieściach także w tej tak zresztą to jest też świetnie pokazane, że taka krytyka tego pokolenia frakcji czerwonej armii tego pokolenia też, które dziś wiąże z tymi ruchami wolnościowym mi tamtego okresu i nie tylko z tymi ruchami lewicowymi terrorystyczne terrorystycznym te terrorystyczne mi to jest też tak naprawdę opowieść o powtórzeniu płatnego gestów, bo przecież można było powiedzieć, że tutaj też zostaje zarysowane ten wątek, że ci, którzy są członkami frakcji czerwonej armii powtórzę dziwi to właśnie to co robili ich rodzice są takiej obojętności coś takiego odwrócenia się od zobowiązania od odpowiedzialności i że tak naprawdę ich rewolucja skończyła się niczym państwo też bardzo mocno widoczne no może w myśl, że książka ważna interesująca chociaż, chociaż wydaje się, że Rze, że trochę jednak zabrakło wyjścia z tego stryj z tej listy do domku z trochę zabrakło mi ruchu w rozmiarze, że to taki zamysł wszystkich tam zgromadzić sobie siedzą gadają ale gdyby akcja dziś wyszła na zdrowie poza tym myślę, że no to staniemy się mądrze pani profesor czy państwo jeszcze w taki rodzaj stateczności, która ma właśnie pokazać ten rodzaj zawieszenia, bo gdzież ta rewolucja, która przecież znowu tak mocno mówi, bo uderzyła w ten fundament społeczeństwa właśnie w tej dzielnicy po elit się wywodziła to jest ja cały czas do tego wraca, ale państwo to wydaje się tutaj kluczowe w tej opowieści o okazało się tak naprawdę takim trochę na dmuchanym balonem jak dotąd to trochę tak to jedyny taki miałem taki przepis, że właściwie to, że trochę się nie potrafię chyba wkręcić tak bardzo żadną z tych postaci ani miast tak bardzo to w zakresie ciągnęła ta debata, że oczywiście debata w tej powieści, że być może autorowi o to chodziło o taki zamysł, że to, że zobaczy, że coś co kosztowało życie setki osób, że coś co rozpaliło ludzi do czerwoności pewne idee PZT by Peda debata o zmianach dzisiaj właściwie jest rozmową w miarę spokojną, nawet jeżeli momentami zdarzają się różnice zdań to to trochę nas już tak bardzo nie interesuje nie obchodzi nie angażuje, a tutaj chyba takim najbardziej uderzającym przesłaniem jest to, że okazuje się, że nasi bohaterowie są trochę takimi kombatantami tej, którą sami radzili tak się oczywiście często zdarza, a no, bo jak wspominaliśmy punkt się ostatecznie, ale daje wyjątkowo mocno widać to, że stanęli oni po tej stronie przeciw, której walczyli i tak naprawdę ten konsumpcjonizm drobno mieszczaństwo obojętność na równość obojętność na zwykłych ludzi obojętność na jakich takie prawa, które powodowały nowa szczęśliwe społeczeństwo stało się z ich udziałem nawet tego nie zauważyli nas, że już raz tak już swoje szpony dopadł Szmal zdrada płynie z ust jak tak na 2 dni mówi płyta bardzo dziękuje Bernal, jeżeli koniec tygodnia, który opowiada pani prof. Bernadetta Darska z Instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Warmińsko mazurskiego informacje już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA