projekt człowiek 2040 to próba zmierzenia się z tym jak będziemy żyć za 20 lat w nowym serwisie opisaliśmy hipotetycznym wydarzenia firmy i procesy za pomocą, których pokazujemy jak może wyglądać codzienne życie Polek i Polaków 2040 roku, a w podcaście rozmawiamy o trendach, które będą przyszłość kształtować naszymi gośćmi są ekspertki eksperci zajmujący się stykiem technologii i życia społecznego to oni powiedzą nam, które kierunki myślenia są słuszne, gdzie
Rozwiń »
przestrzeliliśmy, o czym nie pomyśleliśmy naszym partnerem podróży w przyszłości T-Mobile Polska, który właśnie obchodzi dwudziestopięciolecie obecności w Polsce i wspólnie z nami chce zastanowić nad bliższą dalszą przyszłością postawić pytania oraz technologii w życiu człowieka ja nazywam Andrzej Bobiński i zapraszam wirtualną wyprawę wziąć w dzisiejszym odcinku porozmawiam z Krzysztofem Bole są o tym jak w przyszłości będziemy się przemieszczać mój rozmówca pracuje w komisji europejskiej Dyrekcji generalnej do spraw energii wcześniej był m.in. wiceprezesem fundacji promocji pojazdów elektrycznych dyrektorem do spraw badań u nas politycy więcej, a jeszcze wcześniej członkiem gabinetu ministra środowiska jego doradcą do spraw energii klimatu i ten człowiek od wielu lat zastanawia się co zrobić by powstrzymać katastrofę klimatyczną stąd jego fascynację pojazdami elektrycznymi i szerzej sposobami ekologicznego poruszania się zapraszam rozmową przez agencję z częścią tego, żeby zapytać siebie trendy będą kształtowały przyszłość, a szczególnie to jak będziemy się przemieszczać z taką oczywistą rzeczą, której myślimy rozmawiamy piszemy też Zielona rewolucja, czyli zmiany w naszym życiu, które jest wymuszone przez katastrofę klimatyczną to co chciałbym, żeby zapytać na początek to, jeżeli nas czeka zakładam, że czeka odwrót od paliw kopalnych to co dla nas znaczy znać przede wszystkim czym będziemy się przemyśleć Zielona rewolucja 3 zagrożenie zmianami klimatu katastrofa klimatyczna, jakby to nazywać to jest ważne, ale to rzeczywiście wpływa na to jak zmienia się sektor szeroko rozumianej mobilności i jeżeli chodzi o ten transport drogowy czy koleją no to wiemy, że zmiany to zazielenianie nastąpi raczej rewolucyjny niż ewolucyjne do tej pory rzeczywiście był taki wysiłek krok po kroku mieliśmy komisję europejską, która proponowała jakieś standardy emisji co od lat dla samochodów dla ciężarówek to ciągle się dzieje tylko, że nabrało to niesamowitego tempa, żeby dać przykład na 2001. rok cel dla emisyjności samochodów osobowych to jest 95g dwutlenku węgla na kilometr i można dyskutować to jest Super ambitne 3 mniej ambitna, ale trzeba pamiętać, że jeszcze 2 lata temu średnio w Europie nowo sprzedawany samochód spełnia normę 120 g km, więc w przeciągu tak krótkiego czasu trzeba było zredukować aż tak mocno emisję co 2, a w lipcu komisja wypuściła nowy pakiet klimatyczny można tak nazwać, gdzie ten normy dla samochodów jeszcze zostały zaostrzone zostały zaostrzone w ten sposób, że od 2001. roku, który jest teraz taką bazą do 2025 roku producenci będą się ściąć emisję 15%, a do 2030 roku od 37,5% z tych 95g na kilometr, czyli de facto oznacza, że w 2030 roku będą na rynku tylko wyłącznie zeroemisyjne samochody niektórzy mówią, że powinniśmy wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów napędzanych silnikiem spalinowym warto przy tych normach nie będzie konieczne, bo będą tylko raz na wodór tylko pojazdy elektryczne, więc to rzeczywiście ta rewolucja przyspieszy już trzydziestym roku będzie Super ważny kamień milowy w związku z tym, że my będzie mieć takie rozdziały wrzenie teraz w sensie, że ta mobilność samochody pójdą albo w napędy wodorowe albo napęd elektryczny czy to jest także się będzie musiał zdecydować np. Europa będzie musiał zdecydować czy bardziej wodór czy w transport elektryczny czy 1 słowem czy nas stać na pójście do przodu w 2 różnych kierunkach można postawić pytanie w ten sposób trzynasta ci czy powinniśmy postawić na 1 konia czy realizować 2 technologie jednocześnie w sprawa jest bardziej zniuansowane niż takie proste powiedzenia, bo biura, bo energia elektryczna po pierwsze, te technologie zdaje się są komplementarne dlatego, że jeżeli chodzi o samochody osobowe to technologia silnika elektrycznego napędzanego baterią i jest mniej więcej tak się mówi 10 lat bardziej zaawansowana niż napędy wodorowe to ten silnik elektryczny tylko napędzany ogniwem wodorowym eksperci praktycznie jednogłośnie mówią, że jeżeli chodzi o transport osobowy to wodór w nim już niema szans zaistnieć, bo jest za późno 10 lat już nie jesteśmy w stanie nadrobić natomiast mamy inne formy transportu autobusy ciężarówki vany tutaj już eksperci, jeżeli chodzi o vany i te mniejsze ciężarówki no to jest taka szara strefa, czyli może wodór może sięgnąć może bateria natomiast najcięższy transport czyta dziś tzw. tu już baterie musiały być Super ciężkiej Super drogie i raczej tutaj będzie rządzić napęd wodorowy zarysowuje się z perspektywy końca lutego 2030 i do przodu poszedł krok dalej i zadał sobie takie pytanie czy czeka nas koniec z samochodu osobowego to znaczy, jeżeli dwudziesty wiek był wiekiem samochodu czy 2001. wiek nadal będzie wiekiem samochodu czy nie jest tak że, uciekając przyszłość początku temu czterdzieste może dalej po prostu będziemy odchodzić od transportu osobowego rady seryjny samochód osobowy na pewno będzie tracił naznaczeniu przez cyfryzację przez autonomię rację przez elektryfikację to są te trendy, które na pewno będą zmieniać jak jeździmy natomiast wydaje się, że zupełne porzucenie samochodu osobowego jest bardzo trudna i to jest trudne nie ze względu na technologie tylko ze względu na naszą akceptację znam ludzi jednak ciągle chcą posiadać nie może rośnie rynek z tzw. car-sharingu to są wciąż wzrost rzędu 1020% w ciągu dekady na pewno duży wpływ będzie miała cyfryzacja pomoże odejść od własności, czyli cały szereg aplikacji, która to mogą zaplanować podróż od ADO Zet, wykorzystując kilka różnych środków transportu na wyciągnięcie kciuka bez zastanowienia się może na abonament, ale cyfryzacja może też ułatwić to jak używamy swojego samochodu, czyli mniej wizyt w warsztacie, bo np. doświadczenia elektrycznych samochodów pokazuje, że duża, aby daj tu może się odbywać online mamy dostęp do sieci i nie musimy też warsztaty, żeby poprawić hamulce tylko dzieje się to w sieci oprócz tego autonomia, czyli poprawianie dostępu do pojazdów dla ludzi, którzy nie mogą jeździć z powodów np. swojego wieku 3 stan zdrowia także jest cały szereg rzeczy, które pomogą nam, ale nie można powiedzieć, że przestaniemy używać samochodu trochę pracowaliśmy od Zielonej rewolucji teraz druga taka wielka rewolucja, której rozmawiamy już od 20 lat, a może dłużej to jest rewolucja cyfrowa i nie ma potrzeby tych moment, kiedy wszyscy cały czas rozumienia tych samochodach autonomicznych mówi trochę innych zastosowaniach technologii cyfrowych, które pozwalają nam też inaczej użytkować i korzystać inaczej z pojazdów osobowych, ale ogólnie szerzej też ze środków transportu to co chciałem żyć by zapytać czy wierzy rzeczywiście w tą rewolucję autonomiczną jak sobie wyobrazić w jaki sposób będzie przebiegała znaczek jest trochę te etapy dojścia do tego momentu, w którym przestaniemy prowadzić samochody, o ile jestem absolutnie przekonany do szybkiej i gwałtownej rewolucji, jeżeli chodzi o zazielenianie transportu to, jeżeli chodzi o autonomię rację, czyli tzw. self driving kas no to tutaj jestem bardzo sceptyczne to jest proces, który się dzieje bardzo powoli mimo bardzo ambitnych celów bardzo ambitnych zapowiedzi szefów firm motoryzacyjnych nie tylko motoryzacyjnych tylko tych z cebuli technologiczne, jeżeli dobrze pamiętam to jeszcze w połowie lat poprzedniej dekady były takie zapowiedzi, że będzie będą dziesiątki milionów samochodów autonomicznych na ulicach od 2020 roku jak się rozejrzymy to jakoś tych samochodów widać okazało się, że wyzwania auto nominacji transportu naziemnego są jednak dużo większy niż się wydawało nie tylko szefom firm, ale też inżyniera dlatego to będzie postępować skokowo niestety musimy być gotowi na to, że ten skok technologiczny będzie też wymagał kilku spektakularnych wypadków, które siłą rzeczy hamują postęp technologii i trochę wkładają do jakiegoś tam zaplecza pewne rzeczy firmy muszą rozwijać po cichu i tutaj na myśli ten słynny pierwszy wypadek z udziałem samochodu autonomicznego w 2018 roku w stanach to był naprawdę wypadek, który na wiele miesięcy zahamował rozwój technologii w na początku samochody autonomiczne będą rozwijać taki bardzo kontrolowany środowiska czyni zajezdniach autobusowych, czyli w kopalniach w portach magazynach wielkich później samochody będą coraz bardziej powszechne na ulicach, ale też kontrolowanych środowisk mam wydzielonych pasach czy to w miastach czy autostradach to będzie postępować powoli bardzo powoli myślę, że to kwestia kilku dziesięcioleci, żeby zupełnie odejść od udziału człowieka wprowadzeniu samochodów może się zdarzyć tak, że nigdy nie będziemy do tego momentu, że tylko będą na rynku samochody autonomiczne by się zastanowił się co tak naprawdę jestem takim hamulcem, bo ze stanem rzeczy to nie jest kwestia ucyfrowienie właśnie tych przestrzeni, które samochody mają pokonywać znaczy zdają się dużo prostsze jest stworzenie tego samochodu, który będzie jeździł dużo trudniejszy tak jak mówisz wytworzenie tej przestrzeni, po której ten samochód musi poruszać rozumiem, że mówi o tym, że dobra będą też jezdnie i autobusowy porty kopalnie itd. będą jeździć, ale tak naprawdę czy nie jest także z kolejnymi rewolucjami technologicznymi 568 gier czy nie jest także będzie tak dużo czujników wszędzie też na trasach czy to spowoduje to przyspieszenie i ten skok, bo samym się co nas blokuje i co może w związku z tym odblokować rozwój jednak idąc trochę wbrew temu co ty mówisz doprowadzi do tego, że coś wydarzy wszystko szybciej rozwój technologii cyfrowych i powiększenie mocy sieci na pewno będzie takim czynnikiem przyspieszającym natomiast to co dzisiaj widać to jest ten problem montowania otoczenia, które mają samochody autonomiczne i zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji, żeby przewidywać pewne rzeczy to niesamowite, ale my sobie nie zdajemy sprawy ile człowiek podejmuje różne decyzji w ułamku sekund, prowadząc pojazd, a my wiele rzeczy robimy jako refleks natomiast komputer tak nie może robić musi zaplanować musi obliczać musi może nie przewidzieć, ale zaprojektować jakieś scenariusze jak może się zachować jakiś obiekt na ulicy i wspominam to, że pies musi zidentyfikować zakwalifikować się obyć czy też skończy to kamień, bo to jednak jest różnica jak widzimy nawet na serwisach internetowych sami trzeba potwierdzić, że nie jest robotem, rozwiązując jakieś głupie łamigłówki związane z przejścia dla pieszych, więc skok technologiczny pozwoli przyspieszyć polonizacji transportu natomiast to wciąż ogromna masa danych, którą trza pochłonąć przeanalizować i odpowiednio zaprogramować algorytm, żeby ten samochód sam prowadzi to co robią dzisiaj firmy to wciąż budowanie bazy danych z doświadczeń na ulicy najbardziej zaawansowaną firmą się na rynku przynajmniej tzw. Zachodu, bo nie wiemy co się dzieje w Chinach i myślę, że tam dzieje dużo więcej i oni są dużo dalej, ale na tzw. rynku zachodnim liderem jest Why, czyli spółka-córka Googlea i oni ogłosili niedawno, że mają przejechanych 20 000 000 km no to jest ciągle bardzo mało statystyczny szacuje się, że w transporcie samochodowym 1 śmierć zdarza się na 100 000 000 przejechanych kilometrów od UE przez tyle lat zrobiła dopiero 20 000 000, zbierając dane zbiera doświadczenie, więc to jest jesteśmy bardzo daleko od tego, żeby dobrze smakować to, jakie są od 8 tyczy się zaczepił 1 temat w tym kontekście wydają się coś jest Super ciekawe miesiące to mniejszy o przyszłości o tym jak nasze życie będzie zmieniało to trochę nam wychodziło w ramach prac serwisowych 2040 to jest to kto jest tzw. Driver nomen omen, czyli tą instytucją czy to firma uczy to siłą, której zależy na zmianie i teraz rozmawiamy o samochodach czy na pędach tutaj sytuacja wydaje się, że względnie prosta co trzymasz regulatora, który napędzany przez potrzeby społeczne katastrofa klimatyczna, więc model społecznej tak dalej tak dalej w tym producenta samochodu, którym się do tych regulacji dostosować, jeżeli chodzi tu rewolucji autonomiczną to my cały czas myślimy z 1 strony o producentach samochodów kryzysem niespecjalnie na tym zależy w znaczeniu do końca rozumie poza tym producent samochodu miałby doprowadzić tego, że samo było to mieć też olbrzymia inwestycja, która tak naprawdę niespecjalnie się zwraca, bo zgaduje, że producenci samochodów lubią kierowców, bo to kierowcy kupują samochody temu wysłałem Morus, czyli to jest firma technologiczna i widzę tutaj jakiś sens, ale z kolei, dlaczego te firmy technologiczne miałby wchodzić w sektory branże, w których nie ma to też jest olbrzymie inwestycje też olbrzymie skok myślowy, że pomyślę, że wzrost długu będzie produkował środki transportu patrz samochody ja sobie myślę, że tym Driver i to co spowodowało, że ta rewolucja mogłaby przyśpieszyć i złapać jakieś rozpęd to jest w ogóle kompletną zmianę myślenia o tym pomyślę o tym, że ta instytucja czy ta firma czy ci ludzie mogą na tym zależy to producenci infrastruktury są firmy budujące drogi czy, jeżeli przenieść w ogóle myślenia pomyśl sobie o tym, że transport autonomiczny najbardziej sens perspektywy państwa z perspektywy instytucji firm takich jak nikt tak np. czy Budimex, czyli tych firm, które tworzył infrastruktura to wtedy wydaje mi się, że wchodzimy w zupełnie inne myślenie i jesteśmy w stanie przez nie jestem sobie Sejm wyobrazić, że większe przyspieszenie w tej technologii te firmy infrastrukturalne mogą mieć interes w tym, żeby pójść tym kierunku autonomicznych pojazdów, bo to są nowe inwestycje nowy jakiś przychód z tych punktów, gdzie komunikacja między samochodami infrastrukturą one mogą przejąć rynek to prawda i nigdy nie myślałem o tym 130 jakaś nowa perspektywa i muszę powiedzieć dosyć interesujące natomiast to co ja widzę jako taka grupa konsumentów, którzy są na pewno zainteresowani autonomią transportu to są te firmy, które zatrudniają rzesze kierowców i tam, gdzie jest potrzebny kierowca to wielu tych sektorach siła robocza jest bardzo istotnym czynnikiem kosztu czy to jest transport towarów na długie dystanse czy to jest transport osób na krótszej też długie dystanse, czyli od tirów pod taksówki i to rzeczywiście dosyć atrakcyjna historia, bo człowieka, któremu musisz płacić pensje występujesz algorytmem, który nie jest opłacany druga grupa to są jednak firmy technologiczne, dlaczego dlatego, że dla nich to jest taki naturalny rynek do ekspansji swoich rozwiązań to co dzisiaj widzimy w sektorze Automotive to jest to przesuwanie się wartości tzw. w pojeździe czy to jest samochód autobus z hard GRU dostaw towaru dzisiaj wartości coraz mocniej co złe, że nie skarżyła się czy to klepanie tej karoserii plus tam siłą i skrzynia biegów czy coś co było domeną np. przemysłu niemieckiego przestaje mieć znaczenie, bo silnik elektryczny jest mnóstwo mega proste urządzenie, które może wyprodukować nawet firma w Polsce bez specjalnego doświadczenia natomiast to jak funkcjonuje bateria to jak się komunikuję samochód z innym samochodem czy samochód z infrastrukturą to jest coś złe to są apki to są algorytmy to jest sztuczna inteligencja to stąd, że firmy technologiczne są świetne one kradną noszą można powiedzieć tym tradycyjnym producentem samochodów, którzy wiedzą jak się składa blachy tak, żeby były małe przestrzenie między łączenia miała nie wiedzą jak się robi, aby tej sytuacji włamań Krzysiek też teraz przejść zgrabnie do tematu zmiany społeczne, które miały wpływ na to w jaki sposób będziemy podróżować też trochę odejść od tematu samochodowego, w którym trochę urządziliśmy jak wymyśliliśmy ten rok 40 ty też o tym wspomniałeś tobyśmy założenia, że z każdym rokiem będzie mniej posiadać, więc użytkować ten trend jest dosyć oczywisty widoczny napędza się mówi się car-sharingu, które jest mniej przyjęty i mniej widoczne drugi syn jest mi się jednak, że on przyspieszyć znaczy to też będzie rozwój skokowy i nawet patrząc na ilość miejsca w miastach na parkowanie takie mieszka w mieście mam samochód nie wyobrażam sobie, że miał 2, bo nie wiem, gdzie one miały stać ten 1 też za chwilę nie wiem, gdzie będę mógł zaparkować, więc wydają się prędzej niż później zrezygnuje z posiadania samochodu po prostu i wydają się dosyć oczywiste, że będą rosły korzystał z samochodów, które będę współdzielić z innymi osobami czy w ramach niem wspólnoty mieszkaniowej dzielnicy czy po prostu w ramach klientów jakiejś czy innej nie ma aplikacji firmy to się wydaje by nieodzowne natomiast czym się zastanowi to jest jak ta rewolucja własnościowa będzie się przekładała na zmianę modeli biznesowych jak sobie wyobrazić nowe modele biznesowe, kto na tej rewolucji zyska, kto straci no ja myślę, że jest ogromne pole do tego, żeby powstawały nowe modele biznesowe, bo te przykłady, które zawarły w pytaniu to już nasuwają nowe modele biznesowe, czyli np. wspólnota mieszkaniowa czy deweloper decyduje się na zawarcie w swojej ofercie puli samochodów, które mieszkańcy będą umieli do dyspozycji wyłącznej dyspozycji tego danego osiedla też miejsca garażowego jest samochód dokładny i wtedy deweloper zyskuje, bo nie musi budować wielopoziomowego garażu tylko inwestuje w leasing bądź wypożyczanie długoterminowe kilku samochodów, które pełnią funkcję w zamian za oszczędności w kości kapitałowych zyskuje firma, która te samochody dostarczą niekoniecznie producent, bo jak weźmiemy pod uwagę to, że karoserii zmniejszają ilość samochodów obiekt ten producent będzie musiał się jakoś przyzwyczaić do tego, że mam mniej przychodu ze sprzedaży samochodów będzie musiał zarabiać w jaki sposób na udostępnianiu tych rozwiązań transportowych co w czasie pole do wymyślania tych modeli biznesowych jest nieograniczone, bo to zupełnie zmienia spektrum tego jak używamy samochodów i że nie musi posiadać możemy mieć dostęp do tej mobilności zawsze wszędzie pod wieloma postaciami to naprawdę jest duża rewolucja, ale tak jak mówisz to szybko woli już Jaya i na pewno będziemy odchodzić od posiadania samochodów też ze względu na to, że miasta będą te samochody jednak zrzucać z centrów czy nawet większych obszarów będą walczyć, żeby wyjąć z tego samochodu rozumie też innych środkach transportu, więc chcemy, żeby zapytać o to czy czeka nas też konwergencja z innymi środkami transportu tak w miastach widzimy teraz ten boom hulajnóg elektrycznych były i będą skutery wszystkie odmiany deskorolek i wszystkich innych jeżdżących pojazdów są bardzo obecne z drugiej strony też jest dużo rozmowy o transporcie zbiorowym w miastach, ale też poza miastami i czy zmierzamy w takim kierunku czy widzisz w przyszłości taki świat, w którym te wszystkie środki transportu będą sobą rywalizowały będą sobą konkurowały o użytkownika czy raczej to jest także my odejdziemy od stawiania na 1 konkretny środek transportu tylko bardziej będziemy się skupić się podróży jako takiej na takim user Experience podróżowania również przekładało na to, że będziemy zmieniać w trakcie tej podróży nawet nie wiem z domu do pracy tak, ale 1 miast od drugiego z innego kraju do drugiego już środki transportu tak, żeby się dostosować do zmieniających się okoliczności krótszych dłuższych podróży dzisiaj jesteśmy w takiej fazie rozwoju rynku, że wszyscy się trochę uczymy tak jak to może ze sobą działać ja ewidentnie widać, że niektóre rodzaje transportu są konkurują było to np. widać podczas pierwszych takich covidowych okresu, że ludzie uciekali nic transportu publicznego np. się bali się na te wszystkie hulajnogi skutery nic natomiast ja jestem sobie w stanie wyobrazić, że mądry włodarz włącza wszystkie dostępne formy transportu po bilet miejski Niewiem, dlaczego np. ludzie mówią, że e-hulajnoga nie może być częścią natomiast, dlaczego nie może jeszcze zgadzam dla mnie to jest przedziwne rzeczy się w ogóle nie dzieje prawda czy nie może też, gdzie również w Polsce co się dzieje wydaje się być totalnie naturalne dokładnie oczywiście trzeba pewne rzeczy zaplanować dzień były ze sobą komplementarne niesie wzajemnie wykluczały, czyli np. pewne rozwiązania musiałby funkcjonować np. w dzielnicach czy jakiś obszarach, gdzie autobusy czy tramwaj nie może dojechać albo nie opłaca się, żeby tamtędy puścić mnie, żeby 1 forma transportu dowoziła ludzi do drugiej formy, żeby to funkcjonowały kiedyś, że organizm, ale jak najbardziej trzeba niestety muszę tego słowa z bardzo sobie na system transportu patrzeć holistycznie, czyli jako taka wielka całość wszystkie te elementy ze sobą grają dzisiaj na razie niestety udziela tych elementów jest trochę na hurra nic jedno drugie rozwiązanie podgryzają biznes jest innych to jest ten wątek, który pogrążył znaczy to modele biznesowe wydają się w tym momencie tak jak mówi się w tym momencie konkurowanie ze sobą dużo środków transportu dużych firm, które wchodzą na rynki mniej lub bardziej agresywnie jak taka logika tego rynku natomiast ten moment, w którym znajdą się integrator, że firmy prawdopodobnie względy technologiczne, które będą łączyły różne środki transportu to jest moment, kiedy dojdzie do olbrzymiego przyspieszenia zmieni się to logika rynku, a dodatkowo myślę, że warto podkreślić też potencjalną rolę jakiegoś regulatora, który musiałby czuwać nad tym, żeby te koncesje np. na transport publiczny był taką udzielamy, żeby też optymalizować korzyści dla konsumenta, ale też, żeby firma musiała do tego dopłacać to wszyscy chcemy się wydaje takie się oczywiste, ale cały czas mówimy o biletach nawet to nie bilecie miesięcznym czy bilecie aglomeracyjnym tak naprawdę duże zmiany myślenia jest w słowach wystarczy byśmy powiedzieli że, gdy abonament jest 1 rzecz, która mnie zastanawia i to znowu jest logice rynku i o tym kto za co odpowiada i mężem często też największe zmiany wynikają z tego, że łączy się zmiany technologiczne wraz ze zmianą i trochę myślenia patrzenia na dane zagadnienie czy może i tutaj powiem straszną herezję, ale może to jest także właśnie ta komunikację zbiorową, żeby zostać sprywatyzowana sąd może to jest także przez to, że komunikacja zbiorowa siłą rzeczy jest miejska natomiast zupełnie nie opłaca teraz jeśli konkurować z prywatnymi firmami, które oferują samochody hulajnogi może to jest tak, jeżeli byłby rozpisany przetarg teraz rozstrzelają my wszyscy lewicowcy czy może słuchać tego może, jeżeli byłby przetarg na abonamentowe przemieszczanie się po mieście z wykorzystaniem różnych, że kompletna zmiana myślenia o tym kto odpowiada za naszą mobilność za nasze przemieszczanie się i może to jest kierunek, który nas poprowadzi w przyszłość rozumie się natomiast nie uważam, że forma własności ma znaczenie te usługi równie dobrze może świadczyć prywatna firma, jeżeli ktoś rozpisze przetarg i ona tym przetarg wygra chodzi o to, żeby po prostu dobrze ten system zaplanować, żeby te białe plamy na mapie miast czy miasteczek czy nawet wsi były pokryte w ten sposób, że można na wyciągnięcie kciuka mieć ten transport pod domem za czas, bo może trochę dalej czy to jest hulajnoga czy to jest przyszłość taksówka czy to są to strzykawek Krzysztof kończąc, podsumowując się trzeba zapytać o to jak widzisz przyszłość znaczymy sobie stworzyliśmy jakąś taką naszą autorską szalone wizje przyszłości bawiąc się tymi trendami, które widzimy obserwujemy trendy są poważnie to nasze wizje trochę bardziej taka frywolne możemy sobie na to pozwolić w serwisie przyszłości, ale czy chciałem zapytać czy wyobraża sobie przyszłość się trochę ten horyzont zmian jak będzie wyglądał ten użytego słowa holistycznym system transportu, w którym będziemy funkcjonować i napędy i autonomiczność i konwergencja tych różnych modeli biznesowych, które tych mrzonek tych przewidywań tych trendów rzeczywiście się zniszczą i jakbyśmy teraz zaczęli się budzili czterdziestym roku to jak sobie to mniej więcej wyobrażasz 2040 roku transport w Polsce jeszcze nie jest realizacyjne, bo oprócz tych wszystkich nowych pojazdów proszę sprzedają to mamy jeszcze też stara blizna stare benzyniaki, które ludzie jeszcze trzymają w sobie mogą jeździć w niektórych obszarach myślę, że już w większości miast nie będzie można wjeżdżać dieslem po czterdziestym roku myślę, że rewolucja cyfrowa ułatwi nam planowanie podróży i udostępni na szeroką skalę także poza miastami, bo dzisiaj i współdzielenie samochodów to wzywanie pojazdów przez apki to jest tylko przywilej mieszkańców miast myślę, że w 2040 to już również Tracji poza miasta, jeżeli chodzi o samochody autonomiczne to będziemy mieli już pierwsze zastosowania myślę, że będzie może kilka linii autobusowych w miastach, gdzie będzie można przejść bez kierowcy pociąg, bo to jest też oczywiście część mobilności będą coraz bardziej autonomiczne ja tylko zaznaczyć, że wydaje mi się, że większość pojazdów jednak będzie napędzany baterią nie będzie zasilona wybory, ale to jest tylko Martina jak będzie wyglądał właśnie ten taki bardziej krajobraz biznesowy na ile będzie trochę tak jak teraz to znaczy jednak producenci samochodów odgrywają największą rolę i kształtują to jak myślimy o mobilności samochodowej i tak samo trochę w innych obszarach to raczej producenci środków transportu decydują o tym w jaki sposób się przemieszczamy czy tak nadal będzie zdają się, że ci tradycyjni producenci czy to paliw czy pojazdów, którzy dzisiaj można powiedzieć, że są na rynku bardzo istotni będą tracić na rzecz firm technologicznych jak myślę sobie o tym jak się zmieni sposób, jakim się będzie przemieszczać w perspektywie najbliższych 20 lat i szerzej i dalej to na co ja bym patrzył to jest z 1 są oczywiście rozwój technologii skoki technologiczne, które będą przyspieszały, ale też zmiana układu sił w ramach tego, kto decyduje o tym transporcie i przeniesieniu ciężkości właśnie od producentów tak jak mówi hardo ERU na producentów serwerów w mszy to jest pytanie za 100 punktów i częste zmiany, które nas czekać czy w momencie, w którym są, w który przejmie władzę nad hard RM to jest moment, kiedy wszystko się zmieni i mniejsze wydaje dlatego trochę dyskutował z twoją wizję i bym się różowo może nie tak jak w serwisie w tych środkach, które opisaliśmy, ale jednak trochę bardziej niż to wizja myślę dosyć konserwatywne Truty przedstawiasz to znaczy, że doświadczenie innych sektorów technologicznych jest takie, że w momencie, kiedy zaczynają tracić firmy mówiąc bardzo oględnie ogólnie hard surowe to ten upadek wydarza się szybko i ten SOS, który bardzo szybko zdecydowanie wchodzi na ich miejsce znaczy, że widzisz tą ewolucję i potem nagle następuje rewolucja pytanie czy one się wydarzy za 102030 lat, ale moim zdaniem to jest rewolucja, którą czekamy to jest rewolucja, która zasadniczo zmieni to, bo na razie rozmowy raczej my powoli będzie się to zmieniało zasadniczo zmieni to jak będzie przemieszczał właśnie rewolucja z hardym dostaw towaru czy 1 rzecz trzeba bardzo ciekawa, bo jeżeli rozmawiamy o wszystkich trendach to trzeba pamiętać, że bardzo ważna dla czy to sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego są zbiory dam ogromny zbiór danych i to jest coś, czego tak naprawdę w Europie niestety nie mamy albo mamy ograniczoną dostępność dlatego no europejskiej troskę z tyłu i filmy amerykańskie firmy chińskie mają po pierwsze, ogromne pole do tego, żeby tych danych się uczyć, żeby te rozwiązania stosować na takich zbiorach, których w Europie nigdy nie jesteśmy w stanie wygenerować nic o przyszłość mobilności w Europie troszkę jest w takich barwach nie najszczęśliwszych Mazany jeszcze 1 rzecz się, żeby do tego potrzebne bardzo perspektywy Polskę europejskiej, a zastanowił się na ile to jest także to zmiany te rewolucje mobilności przyjdzie z innej części świata ile my wszyscy będziemy się świat trochę w tym samym tempie i będziemy wdrażać trochę wolniej trochę szybciej, ale te same zmiany na ile to jest także nagle np. w Chinach zejdzie się zupełnie innym świecie i Europa będzie musiała gonić, żeby nie zostać tym skansenem i że może to jest też ten taki przyśpieszyć to znaczy, że Europa spowolni gdzieś indziej to tak szybko wybuchnie, że będzie musieli dogonić, jeżeli miał stawiać jakieś pieniądze tobym postawił na to, że zmiana technologiczna mobilność trzydziestki oni jednak robią bardzo dużo mają ogromny rynek zewnętrzne i Stali ci na to, żeby zmobilizować ogromny kapitał na inwestycje sprawdzanie pewnych rozwiązań to, że mamy wciąż pocięte rynek europejskiej im bardzo duży nacisk na prawach konsumenta na bezpieczeństwo danych to jest wszystko bardzo ważny z punktu widzenia nas konsumentów, ale z punktu widzenia postępu technologicznego jest czas powiedzieć barierą Krzysztof dziękuję bardzo, za to rozmowy zobaczymy widzimy się rozumiem za 20 lat zobaczymy, kto miał rację do zobaczenia, zwłaszcza nad na dziś to wszystko na kolejną wyprawę zaprasza w przyszłym tygodniu rozumieć również naszych pozostałych audycji, które znajdziecie na najważniejszych platformach podcast to link do serwisu News Letter człowiek 2040 znajdziecie w opisie odcinka serwis serię podcastów utworzyły wspólnie z T-Mobile Polska, czyli operatorem sieci komórkowej, który obchodzi swoje dwudzieste piąte urodziny i chce wykorzystać ten moment do stawiania ważnych pytań o przyszłość kraju i technologii do usłyszenia
Zwiń «