REKLAMA

KultOFFe: „Gdyńskie perły, czyli więcej niż modernizm”

OFF Czarek
Data emisji:
2021-09-28 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:26 min.
Udostępnij:

Więcej: https://wydawnictwo.umk.pl/pl/products/5439/przemoc-i-honor-w-zyciu-spolecznym-wsi-na-mierzei-wislanej-w-xvixvii-wieku

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to wcale tak, gdy nie zakończył się festiwal filmowy Szanowni Państwo, ale to nie znaczy, że można, gdy nie zapomnieć albo, że można z Gdyni wyjechać czy można wjechać, ale należy powrócić jak najszybciej, albowiem bardzo interesująca wystawa i w, a właściwie szereg interesujących wystaw tak nawet powiedział znajdą państwo w muzeum miasta Gdyni, które jest pięknie położone nad z właśnie 33 kroki do plaży morze 4 i w ogóle wszędzie blisko i w cudownie, ale dziś Rozwiń » wystarczą by zamiast tego w tym, że muzeum miasta Gdyni znajdą państwo m.in. wystawę gdyńskie perły, czyli więcej niż modernizm i więcej o wystawie opowiedzą panie Patrycja Wójcik Agnieszka Grotkowska z muzeum miasta Gdyni kuratorki wystawy dzień dobry witam panie bardzo serdecznie w Chinach dzień dobre tak no to, gdy proszę powiedzieć więcej, bo jest, bo akurat miałem okazję tak się złożyło, że miałem okazję zerknąć i właściwie spędziłem cały dzień prawie muzeum miasta Gdyni, gdyż przechodziłem z 1 piętra na drugiej potem wracałem mini szedł w górę szedł w dół i 200× w górę potem znowu w dół no i innymi słowy właściwie nie mogłem nie chciałby się wydostać się też się jakoś zagubił mówiłem nie chciałem wychodzi nie chciało się wychodzić 1jedna z wystaw to to wystawa, której jak dzisiaj rozmawiamy i sugeruje, żeby państwo rzucili okiem także na tę wystawę gdyńskie perły, czyli więcej niż modernizm, skąd pomysł w jej w ogóle coś przyświecało od takiego morskie pytań gdyńskie tę może jest pewne bardzo, proszę bardzo, cieszy nas, że oczywiście zwrócić panu uwagę na naszą wystawę w ogóle nasze muzeum na ustawę zacznę od tego, iż może jak w ogóle doszło do tego, że ta wystawa w ogóle ten projekt, ponieważ chińskie perły, czyli więcej niż modernizm tak naprawdę cały projekt nie tylko wystawa i z racji tego że, że ten zalążek pojawił się w mojej głowie pozwolę sobie tutaj rozpocząć dobrze, ponieważ się podczas przygotowywania się do 1 ze spacerów dla muzeum miasta Gdyni, szukając tematu natrafiłam na bardzo ciekawą kamienice Władysława budynek przy ulicy Świętojańskiej 9 i no niezwykle zainspirowała mnie dekoracyjność to, że jest odmienna od tych właśnie modernistycznych budynków, które w Gdyni najczęściej spotyka i których tak naprawdę najwięcej się mówi no i postanowiłam zgłębić temat oczywiście znalazłam takich kamieni dużo dużo więcej na samym początku pojawił się w mojej głowie pomysł aby, aby opisywać tylko te kamienice, aby tylko te kamienice badać natomiast stwierdziłam, że to jest za mało, ponieważ ten nie modernizmu w Gdyni zdecydowanie zasługuje na o wiele wiele wiele więcej i tutaj i pojawiła się na mojej drodze Agnieszka, którą z, którą połączyły siły i postanowiłyśmy tak naprawdę na rozpisać cały projekt specjalnie dlatego, żeby ukazać to nie modernistyczne oblicze Gdyni ten projekt tej, które udało nam się, do którego udało nam się uzyskać dofinansowanie Narodowego centrum kultury to nie tylko to nie tylko wystawa, ale również spacery cykl wykładów od, których tak naprawdę się zaczęło, do której zaprosiliśmy Agnieszką wybitnych badaczy m.in. dr Jacka Friedricha czy dr Huberta Milewicza pani Agata Abramowicz czy prof. Maria Sołtysik to są z Gdyni w ogóle w Trójmieście myślę, że w Polsce nazwiska bardzo bardzo szanowana w środowisku badaczy architekturę no i tutaj właśnie pojawi chyba Jacek Frydrych to już nawet chyba dr hab by tak jak najbardziej dr hab poprzedni dyrektor muzeum miasta Gdyni, a od zeszłego roku dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku jak najbardziej natomiast utrzymujemy z panem doktorem habilitowanym pan dobrze zauważył bardzo przyjazne stosunki i za każdym razem, kiedy tylko możemy współpracujemy również aktualnie przy tworzeniu wystawy na ścianę zaczarowana ilustracje Bożeny Truchan noski, której współ kuratorem właśnie pan dr Jacek Frydrych ma okazję to one emitowane w tych domach strasznie strasznie dużo czasu mam wrażenie może w tym muzeum narodowe w Gdańsku strasznie dużo czasu nie ma wolnego, lecz czasu te typy i myślę, że nie ma w ogóle czasu natomiast jak słusznie zauważył przy jednej z rozmów telefonicznych ze mną ma sentyment efekt no dobrze no nie nie wątpię sią chyba tam jakieś nowe Wrześni, nic więc skoncentruję na wystawie i jeżeli się nie tyle też na zakończenie wystawy 20października jest planowany spacer jak najbardziej 20października jest planowane planowana emisja tak naprawdę spaceru tutaj nieskromnie dodam, że swoje mojego własnego jest to spacer Moore i Moore o detalach architektonicznych kamienic gdyńskich głównie przy ulicy Świętojańskiej Starowiejskiej natomiast, jeżeli chodzi o wystawę to tutaj oddałabym również głos Agnieszce, która współ kurator wystawy, która no tak naprawdę była w samej wystawy pomysłodawczynią, więc być może coś więcej na fotel po pani Agnieszka Roszkowska bardzo proszę tak zgadza się tutaj tak jak Patricia powiedziała połączyliśmy siły i a oprócz spacerów wykładów stworzyliśmy też wystawę, którą pan okazję oglądać, bo naszym głównym celem przy tworzeniu tego projektu, bo pokazanie, że architektura Gdyni jest bardzo różnorodna i chociaż powszechnej świadomości, a Gdynia to modernizm to tak naprawdę wywiadu bardzo to dużo więcej zależało nam na tym, żeby a, żeby po prostu pokazać jak bardzo bogata jest jak bardzo bogaty pejzaż architektoniczny gdyż, a co to znaczy, że dużo więcej co to znaczy, że dużo więcej to znaczy, że tak naprawdę lepszy od samego początku od samych narodzin Gdyni powstawały budynki bardzo różnych stylach zależało to, ale też od różnych czynników od charakteru danego budynku od upodobań czy woli inwestora od zaplecza architekta, który dany budynek projektował, a i tak naprawdę, więc Gdyni, a mówimy o całym wachlarzu stalowym, a od kamienicach, które tak zaintrygowały Patrycję a, ale też mówimy o stylach narodowych, czyli w architekturze drewnianej architekturze dworkowej LM z mówimy też na naszej wystawie o architekturze powojennej, która no i często wpisuje się założenia modernizmu, ale ciągle jest ten modernizm mniej doceniany rzadziej zauważane, a i no chcieliśmy, żeby te budynki także zostały zauważone docenione przez szerszą publiczność myślę, że ta wystawa czy w ogóle, gdy nie jest bardzo interesująca w kontekście całego Trójmiasta, bo jak sama nazwa wskazuje mamy 3 miasta i one od siebie znacznie różnią architektonicznie patrząc na historię każdego z nich czy też na społeczną ekonomiczne uwarunkowania czy też powiedziałbym przeznaczenie i też polityczne polityczny kontekst z w ogóle można można zauważyć znaczną różnicę w architekturze architektura Gdańska, które czy też architektura Sopotu z tymi wieżyczkami czy basztami które, jeżeli dobrze pamiętam okazał się, jaką jakimś sposobem unikania czy też obniżenia podatków stąd chyba tyle tych różnych Baś na winach sopockich my i w końcu mamy nigdy nie nowy twór tak właściwie miasto, które powstało na miejscu wioski rybackiej miało być obrazem nosiły mocy potęgi myśli technicznej nowo powstającego państwa w sensie tworu państwowego bardziej, iż rozumie, że to także miało się przejawiać w architekturze, więc bardzo interesujące myślę jest spojrzenie na na Gdynię jako na jakie miejsce, gdzie oprócz tych wartości, które pojawiają się wraz z projektami architektonicznymi dorzucimy jeszcze takie, żeby mocarstwową polityczne oczekiwania czy może czy może jakieś takie po podglebie polityczne nie wiem czy ta polityka jest widoczna w gdyńskiej architekturze i być może warto było zacząć od tego, że tak jak pan wspomniał jedynie stosunkowo nowym miastem ona powstała bardzo szybkim tempie i nadążanie z uwzględnianiem poszczególnych stylów, które przejawiały się w architekturze zarówno w Polsce i w Europie tutaj miała taki wymiar no dużo bardziej przyspieszone tak to nazwała natomiast, jeżeli chodzi oto ten kontekst polityczny Ano tutaj największe znaczenie dla Gdyni zdecydowanie miała budowa portu, bo dzięki dzięki temu portowi tutaj tak naprawdę Gdynia stała się miastem rozwinęła się no i ta architektura miała w ogóle jakikolwiek jakąkolwiek okazję zaistnieć natomiast, jeżeli chodzi o stylistykę początku początków miasta Gdyni tak naprawdę jeszcze z przed początku tego miasta, czyli momencie dnia, kiedy Gdynia właściwszą po 1920 roku to tutaj mamy do czynienia z takim poszukiwaniem stylu Narodowego i myślę, że większość z tych właśnie stylu, o których wspominała Agnieszka, czyli te drewniane zakopiańskie czy też dworkowej realizacja one właśnie wpisywały się w te poszukiwania tego Narodowego stylu i tak naprawdę doprowadziły nas do modernizmu dlatego też warto o nich wspomnieć w tym kontekście dobrze to wspomnijmy zakopiańskie, czyli Warszawskiego wiadomo, że styl zakopiański stworzyli warszawiacy, a potem od razu czy Warszawy do Zakopanego z Zakopanego do Gdyni, czyli jak to się z Warszawy do Gdyni przez Zakopane to dobrze oddaje ulicą polską myśl dobrze, ale ruch wrócimy do tej wystawy fascynującej po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie jedenastej 20 pani Patrycja Wójcik pani Agnieszka Drążkowski, czyli kuratorki wystawy gdyńskie perły, czyli więcej niż modernizm są państwa i moimi gośćmi lub gości dniami, że ktoś tak woli informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek to wcale tak o wystawie gdyńskie perły, czyli więcej niż modernizm opowiadają kuratorki Patrycja Wójcik Agnieszka Roszkowska wystawa do 20października muzeum miasta Gdyni w Gdyni oczywiście w, czyli mamy warszawiaków, którzy przed sklepem architektonicznie dotarli do Gdyni przez Zakopane, wymyślając nad rzekomo zakopiański styl na coraz to co też przy okazji dodam taką walką z tzw. sposobem zakopiańskim, które znowu CK promowało jako alternatywa no nie jest a gdyby nie to byśmy czy gdyby ten wygra już mieli takie piękne miasteczka jak nie wiem w Alpach w, a tymczasem mamy no to co mamy ale, ale oczywiście to to jest oczywiście zupełnie inna opowieść, a wracamy do modernizmu gdyńskiego, czyli początki takiej jeszcze przed boomem, a później co się dzieje, kto buduje jak buduje kogo kogo kogo zatrudnia, jaka jest myśl podglebie polityka materiału klamki tak małych dodaje warto wspomnieć myślę, że po Polska po zakończeniu pierwszej wojny światowej podnosiła się, a po zaborach i istniała taka bardzo silna potrzeba mi znalezienia formy wyrazu zarówno sztuce architekturze, które były czysto polskie czysto narodowe odcinające się od zewnętrznych wpływów dla i stąd właśnie te już zmianę formy zakopiańskie architektura drewniana, która może nad morzem dziwić, a jednak przykłady mamy i Gdyni, a z racji materiału niestety jest ich zachowało się ich niewiele no, toteż willa dworkowej, czyli cała zabudowa Kamiennej góry, czyli nawiązanie do tej tradycji szlacheckiej siedziby, a mniej też ważna myślę, że właśnie te style narodowe posłużyły bardzo często służyły do o innym realizacji reprezentacyjnych np. dworca kolejowego, które bardzo ważnym bardzo ważnym budynkiem każdym mieście rad jak na pierwsze Gdynia główna tak to był ten pierwszy widok, który z, którą spotykali sieci, a przyjeżdżający do Gdyni wizję budowania właśnie portu budowania nowej polskiej drugiej Rzeczpospolitej no i ten przedwojenny dworzec wybudowany w latach dwudziestych właśnie w stylu dworkowym z nawiązaniami do neorenesansu, ale zasadniczo bryła była właśnie jest w stylu dworkowym, a Night chodziło o to, że właśnie Teresie nadjeżdżające z Gdyni z całej Polski tu jak w domu, bo to było takie formy swojskie formy znane każdemu i ten pierwszy budynek pierwsze, a pierwszy widok, który się gdyńskiej hali właśnie miało być czymś na każdego znanym i bliskim, jeżeli chodzi o stare media przez narodowe też np. pierwsza szkoła ma, która w jezdni powstała również była w stylu właśnie z tego bankowym a, czyli nie był to niebyła to emanacja nowoczesności architektura raczej nawiązanie do tradycji re AM, które wszyscy Polacy kojarzyli, które znali w patriotyczny zresztą dodać tutaj no właśnie co się dzieje dobrze, że tylko wtedy tyle można w tych drewnianych Czech mieszkać potem wiatr od męża przynosi sól między w szpary wchodzi między deskami i rozumiem, że do bogatych w gdynianie, gdy Teddy tak się mówi gdynianie tak oczywistych wydanie gdynianki gdynianie gdynianki myślą sobie, gdy wieje wiatr to jest chłodno, a więc musimy coś postawić z czegoś bardziej nie drewnianego architektura drewniana dwudziestoleciu międzywojennym była bardzo modna, ale uważamy, że jest zdrowa czy mieszkanie w drewnianym domu jest przynosił takie prozdrowotne korzyści dodatkowo takie domy bardzo łatwo szybko można było postawić a kiedy miasto powstawało w takim tempie to u, toteż było ważne także to taki architektura drewniana miał też swoje walory należy przez to, że była tak nie trwała do dzisiaj zachowały się tylko pojedyncze pojedyncze przykłady w tejże Tektura, a co najlepiej się zachowało i dlaczego myślę, że w jedną z takich przykładów jest budynek Automobilklubu Morskiego, które myślę, że dużo lepiej opowie Agnieszka Automobilklub morski, czyli dobrze po próbuje sobie wyobrazić, a chodzi o jazdę po falach w 2 chodzi o jazdę po szosach, ale tak ten budynek, w którym rok temu to właśnie przykład tej drewnianej architektury okresu międzywojnia, która zachowała doskonałym stanie tutaj właśnie obecni właściciele, a przykładają ogromną wagę do, a łączy dbania o ten o ten budynek ten w Kamiennej górze tak tak z Kamiennej górze tutaj mamy do czynienia z bardzo ciekawą formą, bo mamy nawiązania do stylu zakopiańskiego mamy drewno jako jako budulec, ale jest zachowany zmodernizowany styl zakopiański już Echa modernizmu, a tej imprezy tego budynku widzimy na Marsa fantastycznych detali architektonicznych właśnie, których też pan wspomina klamek lamp są ważne, ale cel w ogóle domy bardzo bardzo chętnie wychowane i utrzymane, a budynek z wieloma oryginalnymi elementami wyposażenia, a czy mają panie taką swoją nie wiem trójkę 3 najpiękniejszych najważniejszych najcenniejszych z punktu widzenia będą niem dziedzictwa zachowania kapsuły czasu pewnej zachowania pewnej myśli architektonicznej pewnego momentu to może zacznę w zakresie już przeze mnie wspomniany budynek kamienica Władysława budynek, czyli aktora zainspirowany do powstania tego projektu tak to jest zdecydowanie mówiony wyrażą wolę, gdy nie on jest o tyle wyjątkowe, że reprezentuje to w jaki sposób powstawało Śródmieście Gdyni i kamienic w Gdyni Śródmieściu Gdyni, czyli tak naprawdę z funduszy inwestycyjnych prywatnych inwestorów wszystkich kamienic powstawała właśnie też ich miejsce jednak dla odmianą jej arch. Stanisław Polak, który pochodził z Przemyśla zresztą podobnie jak inwestor, który zakupił budowę działkę pod budowę tej kamienice z, projektując kamienicę tak naprawdę zaprojektował ją w Przemyślu w całości być może nie do końca orientując się w tym jak wygląda sytuacja architektoniczna w Gdyni natomiast widać w bryle i dekoracji tej kamienicy zdecydowane wpływy właśnie architektury przemyskiej, które była w tym czasie pod ogromnym wpływem kulturowym Lwowa ten budynek to zaprojektowane w stylu klasycyzmu akademickiego, czyli taki bardzo dekoracyjne, aczkolwiek trzymającej się w ryzach w formie natomiast np. trójkątne wykusze kamienicę sugerują pewne wpływy art déco zachęcam do obejrzenia tej kamienicy, która również jest tutaj jest zdjęcie jest częścią wystawę to jest taki pierwszy z tych moich trochę potrwa wspominał drugim z nich jest również kamienica tutaj pewnie zaskoczy kamienice, które dawniej była budynkiem hotelu centralnego później stała się hotelem Bristol później znowu wróciła do nazwy hotel centralny aktualnie to jest kamienica mieszkalna natomiast znajduje się w nim również ochotę, o ile się niemal na gitarach nazywa znajduje się tam również pub rock House no tak mi również została zbudowana w stylu klasycyzmu akademickiego natomiast jest dużo bardziej uporządkowana pod względem dekoracji niż kamienica budy na tutaj zdecydowanie bardziej architekt trzymał się tej formy klasycyzujący tej natomiast to z krzyżami w aktach nie to jest kamienica przy ulicy Starowiejskiej 1 która, która ma bardzo bardzo harem harmonii zostaną zharmonizowane dekorację dawny hotel centralny tak dawny hotel centralny dla nowych krzyży w aktach nie kojarzy się, że w oknach, a tak powiem szczerze natomiast jej arch. Jan Stefanowicz projektował między Warszawą Gdynią i wpływy tutaj również widać w Warszawie znajduje się również bardzo podobna kamienica no i trzecim budynkiem jest taki dosyć znany budynek w Gdyni natomiast no jest wyjątkowo budy budynek dawnego banku polskiego, które aktualnie jest w remoncie wiadomo firma firma moderna która, która aktualnie remontuje planuje tam otworzyć hotel natomiast budynek jest zupełnie wyjątkowy to co 10lutego tak dokładnie 10lutego nr 2022 przepiękne narożny budynek z przepięknymi dekoracjami boniowanie również klasycyzm akademicki bardzo monumentalnej przy pięknej oprawie no dobrze to jeszcze mamy czas na 1 budynek to może tutaj oddam głos również zadania Agnieszka bardzo proszę może dodać do tego co mówi Patrycja o banku polskim to takie wyjątkowe skrzyżowanie w Gdyni tak przychodzi nastąpi na stację dokładnie znajduje się w samym sercu tej osi reprezentacyjnej miasta prowadzącej od dworca do morza i na tym skrzyżowaniu z 10lutego 3maja możemy zaobserwować chce epoki architektonicznej style współistnieją, bo mamy właśnie bank Polski, a w stylu akademickim akademickim po przeciwnej stronie mamy ikonę modernizmu, czyli biurowiec ZUS-u Romana Piotrowskiego Warszawskiego architekta, a z drugiej strony mamy powojenny modernizm, czyli dom rzemiosła budynek z lat sześćdziesiątych i naprzeciwko niego kolejna ikona modernizmu, czyli bardzo znany lubiany w Gdyni bankowiec największy chyba prawo budynek w międzywojennej Gdyni NID w wszystkie wizje gdyńskiej architektury ze sobą tam na 1 skrzyżowaniu współistnieją i są takie monumentalne budowle, które naprawdę robi wrażenie myślę, że każdy, kto przejdzie do Gdyni na nie może przejść obojętnie myślę sobie, dlaczego taki miks w 1 miejscu Matko no dobrze, ale wiadomo, że to taka nasza, jakimi jednak, a jednak współgrają ze sobą jednak harmonijnie no tak tylko owo powiedziałbym no tak jazzowo synth popową w takie trochę Trebunie Tutki architektury razem z reggae dobrze bardzo bardzo panią serdecznie dziękuje o wystawie gdyńskie perły, czyli więcej niż modernizm w muzeum miasta Gdyni opowiadały kuratorki pani Patrycja Wójcik pani Agnieszka Roszkowska bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA