REKLAMA

Kolejki na stacjach paliw w Wielkiej Brytanii "Jak ognia unika się obwiniania brexitu"

Połączenie
Data emisji:
2021-09-28 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami Patrycja Bukalska z tygodnika powszechnego dzień dobrem dzień dobra będziemy mówili w wielkiej Brytanii, w której dramatyczne kolejki do stacji benzynowych, a także często pustki na półkach sklepowych to znaczy brakuje określonych towarów nigdy nie wiadomo do końca, czego akurat będzie brakowało, czego nie do wiązania dowiozą, dlatego że niema komu do jeszcze niema komu do wjeżdżania kierowców i kierowców nie ma, dlatego Rozwiń » że Brexit, dlatego że pandemia koronawirusa te 2 rzeczy nałożyły się na siebie, ale bardzo mnie ciekawi w jaki sposób ten mówią i jak to interpretują same brytyjskie media przeważa ten pogląd, że to jest konsekwencja brexitu czy też myśli się o tym raczej jako pewnej niedogodności, które za chwilę przeminie, choć chyba nie do końca wiadomo właśnie taki sposób miałoby czynić z całą pewnością rząd stara się uciekać słowa brak nie tylko jest to możliwe i oczywiście prezentować tą sytuację tra są obecnie okresie boryka jako wynik paniki zupełnie nieuzasadnione, bo przecież niczego nie brakuje i paliwa jest mnóstwo i nie ma żadnych braków to tylko właśnie wynik tego, że z powodu paniki medialnej ludzie zaczęli, więc kupować, ale poprzestano wszystko wróci do normy, więc tym kontekście oczywiście nikt tutaj na Brexit nie wskazuje natomiast w tej chwili uczy się mediach coraz częściej się o tym mówi oczywiście tak jak jest 1 czynników natomiast nie jest jedynym jeśli chodzi akurat o problemy z kierowcami ciężarówek system tak jak pan wspomniał też kwestia pandemii, która być może tutaj była takim czynnikiem, jakim ostatecznie pogrążając, ale też jeszcze sam przed Brexitem przed pandemią również brakowało kilkadziesiąt tysięcy kierowców wielkiej Brytani natomiast oczywiście na te dziury były łatane oprzeć się kierowców z Europy kontynentalnej no właśnie, ale teraz, gdyby ciekawi mnie czy czego mówi się w ten sposób, że proszę to automat mamy jakby to, czego sami chcieliśmy znaczy jednak jedną z rzeczy najczęściej przywoływanych tego konsekwencje brexitu to była właśnie kwestia braków na rynku pracy czy też braków niedoborów siły roboczej może tak to nazwijmy ciekawi mnie czy teraz można powiedzieć, że no właśnie wszyscy eksperci mówią nie mówiliśmy o nakazanie pech na pewno nie wszyscy też oczywiście są na pewno nie przekonały przedstawiane natomiast oczywiście, że tylko jedna z głównych haseł brexitu było przejęcie tej kontroli ukrócenie imigracji o odzyskanie miejsc pracy i tak naprawdę teraz szalenie trudno powiedzieć no właśnie ono o to chodziło no i trasy ludzi nie ma nie ma co zbierać tej kapusty to też nie chodzi tylko to widzimy takiej bardzo spektakularny sposób, czyli te problemy z dostawą paliwa na stacje benzynowe jest takie muszą one najbardziej spektakularnym przejawem tak naprawdę kierowców ocenia się, że brakuje między 90100 000 natomiast jeśli chodzi o pracowników w rolnictwie brakuje ich 500 000 to są potworne liczby, czyli to nawet nie jest także, gdy te dni kapusty z pola zebrane nie ma lepszego supermarketu, ale po prostu nie ma też chce też zagrać czasami i to oczywiście wynikiem oczywiście zmian, które zostały wprowadzone związku z grafitem tym, że Europejczycy już nie mogą tak łatwo przyjeżdża do pracy sezonowej natomiast rząd oczywiście nie bardzo chcę to narracja przyjąć na nawet w tym, że wprowadzeniem tego, że założono, że będzie 5000 wiz takich tymczasowy trzymiesięczny dla kierowców ciężarówek i 5000 dla pracowników kart bialskich to nawet tym bardzo długo zwlekał właśnie o to, żeby nie wskazywać na to, że muszą jednak opierać na pracownika spoza Wielkiej Brytanii, ale ciekawi mnie w jaki sposób właśnie ta wieść ta świadomość skonsumowana to znaczy co to znaczy dla przeciętnego Brytyjczyka, bo można powiedzieć taki moment, kiedy kłopoty z dostawą kłopot z jakby właśnie funkcjonowaniem przedsiębiorstwa takiego jak przedsiębiorstwo rolnicze na takim najbardziej rudymentarnym poziom wody te kłopoty zaczynam odczuwać ten odbiorca ten konsument końcowy to jest sytuacja wydaje się na dużego wstrząsu społecznego tak można by przynajmniej sobie wyobrażać, lecz to rzeczywiście te dzisiaj dokonuje ud myślę, że NATO jeśli chodzi o to będzie jeszcze poczekają też pamiętajmy, że trochę Brexit problemy brexitowi przykryła pandemia i tras bardzo łatwo powiedzieć, że to co się dzieje to właśnie projekcji tylko pandemia tak, że te wynikało ono rzeczywiście częściowo tak to również restrykcje lockdowny wszystko się do tego przyczyniło, ale dlatego też takie bezpośrednie doświadczenie bezpośrednio takie wyraźne uświadomienie skutków brexitu trzeba będzie trzeba będzie jeszcze jakiś czas poczekać pamiętajmy, że dopiero od niedawna rzeczywiście takie pytanie obowiązuje ten cały system, że Europejczycy są tam mieszkać muszą wykazywać się pan status senator jest przyznany nie można po prostu przyjechać zamieszkać może tego charakterystycznego natomiast jeśli chodzi o pracę czy studia to wymagana jest wiza, więc te są takie wszystkie fakty, które dopiero będzie można zaobserwować, ale niewątpliwie co się dzieje no i oczywiście, że tak tak Brexit jest wskazywano też oficjalnie oficjalnie przez władzę, ale przez Press media Combat Command komentatorów, a tak jeden z głównych czynników tego co teraz stało jeśli chodzi o problemy się stanąć pani, bo tak naprawdę ocenia się, że już od nich od czasu brexitu wyjechało między 1520 000 kierowców z Wielkiej Brytanii pochodzących z Europy to jest to ciągle jeszcze jest niestety to i nawet wcześniej były braki tak jak mówiłam, ale jednak jest potężna liczba, a czy to ma szansę się zamanifestować jeszcze na innych polach to znaczy transporty rozumiem zareagował jako pierwszy, bo to jest też taka specyficzna branża wiadomo, że te usługi wszędzie na świecie wyglądają podobnie właściwie prace można znaleźć w wielu różnych miejscach, jeżeli święto wykonuje pytanie brzmi czy czy podobne, jakby kłopoty z zatrudnienia z zatrudnianiem nowych pracowników mogą się pojawić także w innych obszarach w innych segmentach rynku pracy oczywiście o tym mówi o tym myślę nawet że, że te dni te polskie owcami stał się bardzo widoczne natomiast pierwszym takim obszarem, w którym od początku mówiono, że będzie olbrzymi problem z pracownikami to właśnie rolnictwo taki cały co wszystko co jest powiązane znaczy teraz np. ten już w jedno właściciele farm czy owocowych tak, że np. 70 ogłoszeń, które dała zgłosiło się 9 osób w tym 99 osób na rozmowę przyszła 1 tak i że to po prostu nie ma możliwości, żeby znaleźć pracowników jakość lokalnie trzeba sprowadzać przez agencję w tej chwili w tym roku nawet Uzbekistanu tak taktycznie impreza, zwłaszcza ludzie z Europy pan w tej chwili nie tylko, że to znowu się metoda to to będzie widać coraz bardziej w momencie, kiedy też skończą się skutki pandemii jednocześnie to co się działo było jasne dla ludzi pracujących w tych branżach dla ekspertów od dawna sygnalizowano zaalarmowano proszono rząd o pomoc jeszcze w sierpniu 12 organizacji w tym taki związek farmerów, ale także też właśnie organizacje reprezentujące klasę ciężarówek wnioskowało rządu o stworzenie takiej 12 miesięcznej dziś, jakby covidowej tata ma pomóc, jakby odbudowie kraju po pandemii i na podstawie tych wiz ci pracownicy, które są potrzebne mogliby przyjeżdżać istnieć wsiami z tego co nie słyszałam, żeby była to jakaś reakcja telewizji, która w tej chwili zostały zaproponowane kierowcą są fizycznie miesięczna tak naprawdę trudno wyobrazić, żeby było jak bardzo atrakcyjny dla osób, które mają pracę w Europie, bo kierowcy brakuje również tutaj no właśnie na tym spróbujmy może trochę wytłumaczyć z czego ten nagły niedobór rąk do pracy na Wyspach się wrzało, bo Brexit to jest dość wprost dotyczy też prosty mechanizm prawda czy z znaczące utrudnienia w zatrudnianiu imigrantów utrudnienia wjeździe do do kraju to się wszystko przełożyło na mniejsze w mniejszą podaż natomiast pytanie brzmi co się dzieje w coś idzie w jaki sposób do tego dołożyła pandemia to znaczy byśmy to czym dysponowali jakoś rozjaśnić jest jeśli chodzi o kierowców znaczy to coś tam kilka czynników, ale są zakładają, że duża część pochodziła z Europy wszyscy wiedzieliśmy co się działo w grudniu, kiedy Rodan Stali w wielkich kolejkach na granicy, kiedy z powodu wariantu Delta została granica nagle zamknięta pandemii w ogóle wszelkie podróże zobaczyć publikowane wymagane są test wszystko wymaga dużo więcej czasu też muszą tak całkiem po ludzku wszyscy chcą być trochę bliżej swoich domów rodziny ani w miejscu, którego mogą takie się trudności zagranie tego faktu jak już nowego zamknięcia granic się, żeby dostać też było dzisiaj wchodzi kierowców to też narzekali np. w czasie pandemii z powodu suszy i w ogóle bardzo słaba infrastruktura jeśli chodzi o to w jaki sposób mogą odpocząć jednak będąc w trasie, a w czasie pandemii to się jeszcze pogorszyło zaś na to narzekali, że nie mogą korzystać z toalet, bo ono z pandemią zamknięte, bo stacja benzynowa zamknięta aż to wszystko sprawiło, że po prostu stała się praca jeszcze trudniejsza jeszcze cięższa jeszcze bardziej taka niewdzięczna, a jednocześnie brak wielkiej Brytani nie wiem jak w innych krajach w wielkiej Brytanii średnia wieku kierowcy ciężarówki jest to dobry powyżej 50 lat 5557 lat w związku z tym są osoby, które potwierdziły, że może może warto także może od wszystkiego warto tutaj do pracy może warto zmienić pracę na mniej uciążliwą, więc w tym sensie, że no tak pandemia pokazała być może, że wszystkie negatywne skutki pracy pośrednio wiążą nam bardzo intensywnie, a jednocześnie to wszystko właśnie przed Brexit i kwestia przekraczania granic są bardzo utrudnione taki wymaga więcej papieru więcej czasu już dzieje większej niepewności to zastanówmy się teraz jeszcze może nad tym w jaki sposób próbuje się tłumaczyć rząd to znaczy, że mówimy o tej pani co pani, która wybuchła panika miała spowodować te braki w dostępie do paliwa, ale jeszcze, kiedy ta panika wybuchła to znaczy, kiedy pojawiło się po zdaniem rządu zdaniem Borisa Johnsona jego mędrców, kiedy widzi, skąd ten impuls poszedł nawet z też to myślę, że tutaj będziemy tam dyskusje obserwowali ponoszą, tym bardziej rozkręca media jak to się zaczęło zaczęło się kilka dni temu odpowiedź naszego tygodnia w wyniku raportu, który jedna z firmy przedstawiła na jakiś prywatnym spotkaniu przedstawiciele rządu, że mogą mieć kłopot z kierowcami to wyciekło do mediów no i potężna machina cała się medialna też taka społeczna się ci uruchomiła teraz po taka trochę dyskusja, kto to, kto do tego wycieku doprowadził do stałej, a może to wszystko zostało specjalnie zrobione i takie trochę przerzucanie winy natomiast wszystkim czas mówiliśmy o tym jak rząd dopatrzyli się wskazuje na Brexit to turystyka to ciekawe, że nasz pan minister transportu przedstawia frakcji w kontekście pozytywnym jeśli chodzi o kredyt mówi, że właśnie z tego powodu, że właśnie dzięki temu, że wyszli z Unii Europejskiej to on może po prostu radzi sobie z tym kryzysem w sposób nieskrępowany unijnymi przepisami może wydawać wizy może zatrudniać kierowców itd. i też tak wysokie na marginesie też przypomnijmy, że wcześniej podczas pandemii podczas bardzo takiej spektakularnej akcji szczepionkowej również wielka Brytania podkreślała, że była w stanie zacząć szczepienia wcześniej i na taką wielką skalę, dlatego że właśnie już wyszła z Unii Europejskiej nie jest związana unijnymi przepisami, więc jest to jest rzeczywiście ciekawe no i będzie się rozwijało bardzo interesujące jest rzeczywiście ten minister mówiąc o tym, że teraz musi się oglądać na nie może zatrudniać będzie chciał czy będzie miał kogo zatrudniać to także czy rzeczywiście to drażni udrożnienie przyjdzie tak szerokie, że pracownicy z kontynentu będą tak to znowu chociażby w zakładającego cechach wydaje się, że nie będą ochoczo to też tutaj ze strony kierowców w Europie jest dosyć jasno wskazane, zwłaszcza że chodzi o wizę na 3 miesiące tylko 3 mają przyjechać na 3 miesiące rzucić pracę w Europie no nie wiem jak minister sobie wyobrażam prezentuję oczywiście jako o sukces o tym tak cały czas rząd mówi, że niema powodów do paniki w ogóle nie ma podstaw jakiegokolwiek tutaj niepokojące to w przyszłości sytuacja się rozwiąże w ciągu kilku dni natomiast wiemy, że nie rozwiąże to oczywiście co się stało winny może z powodu tego przecieku do mediów i paniki wraz z tym wywiązała się jednak nie zmienia faktu, że tych pracowników autentycznie brakuje i pewien sposób rząd musi pomyśleć w sposób taki bardzo długoterminowy bardzo szeroki, bo teraz docenta pośród 5000 to w ogóle śmieszna określić, kiedy brakuje 100 000 kierowców 5000 wiz dla kierowców, ale już momencie zaczynają się odzywać głośno, a co z pracownikami domów opieki prawda, a co z pracownikami w rolnictwie my też chcemy takiej wizji programy te same po prostu mocnych ludzi wprowadzić stosunkowo szybko i bessy całej biurokracji wymaganych progów płacy tak dalej dziękuję bardzo, Patrycja Bukalska z tygodnika powszechnego państwa moim gościem 1357 za chwilę informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA